✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨
🔶
⭕️ #مهارتهای_زندگی
🔶تقسیم دهگانه مهارتهای زندگی از سوی سازمان جهانی بهداشت انجام شده و اغلب شامل مهارتهای زیر میشود:
🔷توانایی تصمیمگیری
💠توانایی حل مسئله
🔷توانایی تفکر خلاق
💠توانایی تفکر نقادانه
🔷توانایی برقراری رابطه مؤثر با دیگران
💠توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه
🔷توانایی خودآگاهی
💠توانایی همدلی با دیگران
🔷توانایی رویارویی با هیجانها (غم، خشم، شادی، …)
💠توانایی رویارویی با استرسها
#مهارت_های_زندگی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تصویری
⭕️با شنیدن این مظلومیتهای #امیرالمومنین ناخودآگاه اشکها جاری میشود
🔶مگر میشود فقط چند روز بعد از پیامبر اکرم (ص) جامعه به دختر رسول خدا و همسر وصیاش جسارت کند؟
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️امیرالمؤمنین(ع) در سخن دانشمندان
💠نویسیان (دانشمند مسیحی):
🔷اگر امام علی(ع) این خطیب با عظمت و این گویندهی زبر دست، امروز در همین عصر بر منبر کوفه مینشست، شما میدیدید که مسجد کوفه با آن همه وسعت، از مردم مغرب زمین و دانشمندان جهان برای استفاده از دریای خروشان علم علی(ع) موج میزد."
💠دکتر بولس سلامه (ادیب و حقوق دان بزرگ مسیحی):
🔷علی(ع) به مقامی رسیده است که یک دانشمند او را ستاره درخشان آسمان علم و ادب میبیند، و یک نویسنده برجسته از شیوه نگارش او پیروی میکند، و یک فقیه همیشه بر تحقیقات و ابتکارات او تکیه دارد. علی(ع) در قضاوتهای خود استثنایی قایل نمیشد و به طور مساوی آنچه را که شایسته بود حکم میکرد و تفاوتی میان ارباب و بنده نمیگذاشت.
💠لامنس (خاورشناس معروف بلژیکی):
🔷برای علی(ع) این بس که تمام اخبار و معارف اسلامی از او سرچشمه میگیرد. همه علما و دانشمندان اخبار و احادیث خود را برای اعتبار به او میرسانند. علمای اسلام از مخالف و موافق مفتخرند که گفتار خود را به علی(ع) مستند کنند؛ چه گفتار او حجیت قطعی داشت و او دروازهی شهر علم بود.
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️ #شاهکار_هنری #امام_علی(ع)
🔶 #خطبه_بدون_الف معروف به #خطبه_مونقه از سخنرانیهای #امام_علی(ع) است. ایشان این خطبه را بالبداهه ایراد کردند. در این خطبه، از حرف «الف» استفاده نشده است. این خطبه در نهج البلاغه نقل نشده است؛ همچنین در مصباح کفعمی و بحارالانوار علامه مجلسی نیز آمده است.
🔷کفعمی در مصباح، از هشام بن سایب کلبی و او از ابی صالح روایت می کند که: روزی جمعی از اصحاب پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بحث می نمودند، در اطراف این موضوع که کدام حرف است در میان حروف که از همه بیشتر در سخن و کلام موجود است؟
🔷معلوم شد حرف «الف» از همه بیشتر است و هیچکس نمیتواند کلامی بگوید که حرف «الف» در آن نباشد.
🔷حضرت مولای متقیان #امیرالمؤمنین امام علی علیه السّلام که در این جلسه حضور داشتند، بدون تأمّل و فی البداهه خطبه ای ایراد فرمودند که در آن حرف «الف» به کارنرفته است، چنانکه عقل ها حیران ماند و حضار متحیر. نام این خطبه را مونقه گذاشتند؛ یعنی در حسن و نیکویی و بلاغت، شگفت آور است.
⭕️متن و ترجمه ی خطبه ی بدون «الف» امام علی علیه السلام را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1470749 بخوانید
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨
🔶
⭕️ #اخلاق_رمضانی
🔷«روزه، فقط به خودداری از خوردن و آشامیدن نیست. لذا هر وقت خواستی روزه بگیری علاوه بر اینکه باید شکمت روزهدار باشد، گوشَت هم باید روزهدار باشد؛ یعنی صداهای حرام و غیبتها را گوش نده. اگر به موسیقی لَهو و لَعِب گوش میدادی، در این ماه دیگر گوش نده.
🔷همچنین چشمت هم باید روزهدار باشد. چشم روزهدار به حرام نگاه نمیکند. اگر سابقاً در خیابان به نامحرم نگاه میکرد، این ماه بنا را بر این بگذارد که دیگر این کار را نکند. چشمت را عادت بده تا مرتکب معصیت نشود.
🔷زبانت هم باید روزهدار باشد. اگر پیشتر غیبت میکردی، یا دروغ میگفتی، یا خُلفِ وعده میکردی، ماه رمضان، این کارها را نکن. در ماه رمضان بنا را بگذار بر اینکه دیگر دروغ نمیگویی. یک ماه رمضان بنا را بر این بگذار که دیگر غیبت نمیکنم، تهمت نمیزنم، فحش نمیدهم، بداخلاقی نمیکنم...»
🔺مرحوم آیت الله امینی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️علی (ع) را چه کُشت؟!
🔷یک وقت میگوییم علی(ع) را "که" کُشت و یک وقت میگوییم "چه" کُشت؟
اگر بگوییم علی را "که" کُشت؟! البته عبدالرحمن ابن ملجم، و اگر بگوییم علی را "چه" کُشت، باید بگوییم #جمود، #خشک_مغزی و #خشکه_مقدّسی؛ همین هایی که آمده بودند علی را بکشند، از سر شب تا صبح عبادت می کردند، واقعاً خیلی تأثّرآور است...
🔷علی به جهالت و نادانی این ها ترحّم میکرد، تا آخر هم حقوق این ها را از بیت المال میداد و به این ها آزادی فکری میداد...
ابن ابی الحدید میگوید، اگر میخواهید بفهمید که #جمود و #جهالت چیست، به این نکته توجه کنید که این ها وقتی که قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب نوزدهم رمضان را انتخاب کردند و گفتند: "ما میخواهیم خدا را عبادت بکنیم و چون میخواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شب های عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم...!"
📕 اسلام و نیازهای زمان، ج ١ / شهید مطهری
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨
🔶
⭕️ #اخلاق_رمضانی
🔷 #روزه یک عبادت عمومی و جهانی است و آن چیزی که ما اطمینان داریم این است که #روزه_داری در یهود و نصارا بوده ولی مسلّماً در امّتهای دیگر نیز بوده است؛ چرا که روزه جنبه دنیوی دارد که دستگاه گوارش ۱۱ ماه کار کرده و غذای زائد در اطراف معدهها و رودهها جمع شده و روزه آنها را از بین میبرد.
🔷 #ارزش_اجتماعی_روزه این است که انسان از #وضعیت_دیگران خبردار میشود و زندگی آنهایی که نمیتوانند وضعیت خوبی داشته باشند را عملاً لمس میکند و همچنین در مورد فواید اخروی روزهداری در روایات داریم با گرسنگی و تشنگی در این ماه به یاد جوع و عطش روز قیامت میافتیم.»
|آیت الله العظمی جعفر سبحانی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥⭐️💥⭐️💥⭐️💥⭐️💥
⭐️
⭕️ #ازدواجی_سفید در #تاریکی_جاهلیت_مدرن
🔷در دنیای مدرن و رو به پیشرفت امروزی هر چند صنعت و تکنولوژی و علم سرعت تندی به خود گرفته است، ولی با این حال در هیاهوی #مادی_گرایی و پیشرفت صنعتی، #اخلاق و #سنت های پاک و #الهی جایگاه والای خود را در این جوامع از دست داده اند، چرا که #بشر_امروزی تمام تلاش خود را مصروف لذت های آنی و زودگذر کرده و تمام سعی خود را بر آن داشته که با #تخریب_حریمها و حرمت ها، راهی بیشتر به سوی لذت های غیر انسانی برای خود هموار سازد. قوت گرفتن #ازدواج های_ناپایدار و بی اساس #سفید، و رها کردن بنیاد خانواده و #عدم_تعهد و #الزام_دینی و اخلاقی به موضوع ازدواج و پایبندی به آن گواه بر این توحش و #جاهلیت_مدرن قرن ۲۱ میلادی است.
💠ویروسی خطرناک به نام #ازدواج_سفید
🔷اگر بخواهیم #ازدواج_سفید را در یک عبارت ساده معرفی کنیم، باید بگوییم که ازدواج سفید، آغاز و تشکیل #پیوند_زناشویی بین یک زن و مرد #بدون_رعایت چارچوب قانونی، حقوقی، شرعی و عرفی، و اخلاقی است. در اینچنین ازدواجی به خاطر رعایت نکردن بسیاری از قوانین عرفی و دینی تعهدات و الزامات در آن جایگاهی ندارد؛ چرا که #اساس_این_ازدواج بر پایه بی قانونی شکل گرفته است، از این رو بیش از سایر پیوندها در معرض فروپاشی و از بین رفتن است. پیشینه و تاریخ #پیدایش شوم ازدواج سفید ریشه در #فرهنگ_غربی و #آمریکایی دارد. ناهنجاری وارداتی که بنیاد خانه و خانواده جایگاه مقدس و ارزشمند آن را مورد هدف قرار داده است.
💠 #راهکار_جلوگیری از ناهنجاری ازدواج سفید
🔷بدون شک برای مقابله و جلوگیری از شیوع ازدواج سفید راهکارهای مناسب و ارزشمندی در دین مبین اسلام طراحی و پیشنهاد شده است. البته بدون شک برای شناخت عوامل تأثیرگذار در بروز ازدواج سفید ابتدا می بایست #علل و عواملی که موجب #دوری_جوانان از ازدواج رسمی و عرفی شده را مورد توجه قرار دهیم:
1⃣ #کاستن_تشریفات و هزینه های اضافی ازدواج
2⃣ #پرهیز از چشم و هم چشمی و #انتظارات_بی_مورد
3⃣ تقویت #رابطه_عاطفی و #اخلاقی_دینی با فرزندان
🔗متن کامل را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1422754 بخوانید
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️
💥
⭕️ #خوارج
🔶 #خوارج همان #ياران_ديروز_امیرالمومنین عليه السلام بودند که بر اثر #کوردلي و #لجاجت و ناداني، در مساله #حکميت موضع گرفتند و سرانجام همه آنها ـ جز اندکي در يک جنگ شديد (جنگ نهروان) به دست سپاه امیرالمومنین عليه السلام کشته شدند.
🔷قبل از جنگ، #امام از راه هاي گوناگون با آنها تماس گرفت تا #اختلاف با مذاکره و مناظره #حلّ گردد و کار به جنگ نکشد، ولي آنها گوش به نصايح امام علي عليه السلام ندادند و آتش جنگ را شعله ور ساختند.
🔷يکي از راهها اين بود که امام، پسر عمويش #ابن_عباس را، که به خوبي آنها را ميشناخت، چندين بار بين خود و آنها #واسطه قرار داد، ولي از آنجا که آنها در حصار #باورهاي_کج و #دروغين خود محبوس بودند، گاهي قبل از آن که با ابن عباس سخن بگويند، به ذکر مسائل جزئي مي پرداختند، مثلاً در حالي که ريختن خون بهترين بندگان خدا مانند «عبدالله بن خَبّاب» و همسر باردار او را جايز مي دانستند[۱] به ابن عباس که براي مناظره نزد آنها مي آمد، ميگفتند: «اين لباس زيبا چيست که پوشيده اي؟!...».
🔷امام به ابن عباس فرمود: «لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ يَقُولُونَ وَ لَكِنْ خَاصِمْهُمْ بِالسُّنَّةِ فَإِنَّهُمْ لَنْ يَجِدُوا عَنْهَا مَحِيصاً؛ به وسيله #آيات_قرآن با خوارج #مناظره_مکن، زيرا قرآن کتابي است که مي توان آياتش را با احتمالات و توجيهات گوناگون معني کرد، تو چيزي ميگويي و آنها چيز ديگر (و سخن به جايي نميرسد) ولي با #سنت_پيامبر (ص) با آنها بحث کن که در برابر آن پاسخي نخواهند يافت».[۲]
💠توضيح اين که: مثلاً ابن عباس، شاگرد هوشيار و آگاه امام علي عليه السلام ميخواست از آيات قرآن، صحت اصل حکميت را (صرف نظر از کيفيت آن) براي آنان ثابت کند، ولي آنها بر اثر #جمود و کوته فکري و #ناآگاهي_به_معاني و مفاهيم قرآن، با #توجيهات و #احتمالات سخن ابن عباس را رد ميکردند و مي پنداشتند که بايد براي هر موضوعي، آيه بخصوصي باشد و چون قرآن درباره «حکميت سياسي دو گروه» چيزي نگفته است، پس حکميت دو گروه مسلمانان باطل است.
🔷دانشمند معتزلي، ابن ابي الحديد ميگويد: سخن فوق (که امام، به ابن عباس فرمود) در جاي خود بي نظير است و مفهوم بسيار عالي دارد...؛ سپس ميگويد: اگر سئوال شود که پس ابن عباس با کدام سنت بايد با خوارج گفتگو کند، در پاسخ گوييم: منظور امام، #سخنان_آشکار (و توجيه ناپذير) #پيامبر_اکرم (ص) است مانند اين که پيامبر اکرم فرمود: «علي مع الحق و الحق مع علي، يدور معه حيثما دار؛ #علي با #حق است و حق با علي است و هر جا که باشد، علي نيز همراه و به هم پيوسته با حق است».
🔷و يا مانند #حديث_غدير که پيامبر (ص) فرمود: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و انصر من نصره و اخذل من خذله؛ خداوندا، دوست بدار آن که علي را دوست بدارد، و دشمن بدار آن که علي را دشمن بدارد، و ياري کن آن که علي را ياري کند، و واگذار آن کس را که علي را واگذارد».
🔷و امثال اين گونه روايات را که اصحاب از پيامبر اکرم (ص) شنيده بودند و مورد قبول همه بود، و اگر #خوارج حتي در مقابل اين #گفتار_آشکار_و_قاطع نيز سرباز ميزدند، براي امام علي علیه السلام ثابت ميشد که خوارج هدف ديگري دارند، نه اينکه حسن نيت داشته ولي نميفهمند. هر چقدر علي (ع) در اين مورد کوشش کرد و #اتمام_حجت نمود، آنها بر #لجاجت خود افزودند، سرانجام علي امام ناگزير شد با آنها پيکار کند و آن چنان با آنها بجنگد که همه آنها ـ جز اندکي ـ را به هلاکت رسانده و سر به نيست نمايد.[۳]
[۱]. شرح نهج البلاغه خويي، ج ۴، ص ۱۲۸
[۲]. نگاه کنيد به نهج البلاغه نامه ۷۷
[۳]. شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج ۱۸، ص ۷۲ ـ در نامه ۷۸ نهج البلاغه نيز مطالبي در مورد خوارج آمده است.
منبع: وبسایت اندیشه ی قم
#خوارج
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
⭕️فلسفه گرفتن #جزیه در اسلام
🔶یکى از #افتخارات_اسلام این است که کسى را #مجبور_نمیکند که #بطور_اکراه پیرو این آیین گردند، چنان که در آیه ۲۵۶ از سوره بقره فرموده است: «لاَ اِکْرَاهَ فِى الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ»؛ در قبول دین اکراهى نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافى روشن شده است. #سرّ_این_مطلب هم #واضح است؛ زیرا اسلام از روز نخست #دعوت_عمومى خود را #براساس_منطق و دلیل نهاده و در راه مبارزه با خرافات و موهومات، یگانه سلاحش همان #تشریح_حقایق و روشن نمودن افکار عمومى بوده است. با داشتن چنین #سلاح_نیرومندى که افراد بیدار و فهمیده را به خود جلب مى کند، چه نیازى به زور و اجبار دارد؟
🔷اساساً #عقیده و #ایمان واقعى احتیاج به مقدّمات و مبانى مخصوصى دارد که تا در انسان از روى #درک و #بصیرت و #اختیار حاصل نشود، محال است در دل جاى گیرد؛ و اگر روزى با جبر و فشار تحمیل شود، از محیط زبان بیرون نمى رود و راهى به قلب پیدا نخواهد کرد؛ و البتّه با برطرف شدن عوامل جبر، فوراً به صورت نخست باز خواهد گشت.
👇👇👇👇👇
🔷ایمان یک چنین افرادى در اسلام بى ارزش است. #اسلام مى خواهد افرادى را تربیت کند که تا آخرین نفس، پایبند به اصول مقدّس اسلام بوده و آنى از آن غفلت نورزند. این چنین ایمانى جز با منطق و دلیل و تنویر افکار، میسّر نمى شود. هدف جهاد در اسلام، و مبارزه در برابر تهاجم دشمن، خود بحثى است جداگانه.
💠 #جزیه: جزیه #مالیات_سرانه اى بود که #اهل_کتاب آن را در هر سال، به #دولت_اسلامى مى پرداختند؛ و علّت قرار دادن چنین مالیاتى این بود که چون کشورهاى آنان #به_دست_مسلمانان اداره مى شد و یا به صورت یک اقلّیّت در جوامع اسلامى زندگى مى کردند، دولت اسلامى مجبور بود که #حفاظت و #نظم و #امنیّت آنها را به عهده بگیرد؛ از این لحاظ لازم بود #مالیات_عادلانه اى از هر فردى که اسلام را نپذیرفته است دریافت کند و در راه تأمین وسایل زندگى و حفظ جان و مال آنان مصرف نماید.
🔷ناگفته پیداست، نیروهایى که دولت اسلامى مجبور بود در نقاط مختلف کشور متمرکز سازد تا جان و مال آنها را از هرگونه تجاوز احتمالى مصون دارد، احتیاج به #هزینه_هاى_زیادى داشت که یگانه راه تأمین آن این بود که از خود مردم گرفته و در طریق رفاه خودشان مصرف نماید - #بخصوص_اینکه #غیر_مسلمانان هرگز در جنگ هایى که با دشمنان اسلام روى مى داد، نفراتى به میدان نمى فرستادند.
👇👇👇👇👇
💢شواهد تاریخى گواهى مى دهند مبلغى که از اهل ذمّه دریافت مى کردند، عنوان جریمه و فشار نداشت؛ بلکه #هدف صرف آن در تأمین آسایش آنان بوده است. اینک نمونه هایى را یادآور مى شویم:
🔺هنگامى که #عُبادَة_بنِ_صامِتْ فرمانروایان مصر و سایر قبطیان را به #دین_اسلام #دعوت مى کرد، به آنان چنین گفت: #اختیار با شماست، خواستید آیین اسلام را با کمال آزادى اختیار کند و اگر نمیخواهید مسلمان شوید، مى توانید #جزیه بدهید و تحت فرمان #حکومت_اسلامى باشید و تا ما باشیم و شما باشید، همه ساله رفتارى با شما خواهیم نمود که طرفین از هم خشنود باشیم؛ ما با شما هم پیمان مى شویم، #جان و #دارایى شما را #حفاظت مى کنیم و هرکس به اموال شما تجاوز کند با او مى جنگیم!
🔺پس از آن که مسلمانان در نبرد با رومیان فاتح شدند و قسمت هاى زیادى از «شامات» به دست آنان افتاد، مردم #حِمص حاضر شدند #جزیه بپردازند؛ سپس مسلمانان به عللى صلاح دیدند پیمانى که بین خود و مردم مسیحى «حِمص» بسته بودند با رضایت طریفین ملغى سازند؛ از این لحاظ سردار بزرگ مسلمانان در یک مجمع عمومى به مردم «حِمص» چنین خطاب کرد:
👇👇👇👇👇
آنچه به ما داده اید از ما پس بگیرید و ما را از هم پیمانى خود آزاد سازید. مردم «حمص» در پاسخ گفتند: هرگز ما از شما جدا نمى شویم، دادگسترى و پرهیزکارى شما به مراتب بهتر از رفتار رومیان است، ما حاضریم - اگر شما بپذیرید - همراه نیروهاى اسلامى با ارتش رومیان بجنگیم!
🔺مقدار #جزیه هایى را که رسول اکرم (ص) براى #نصاراى_نجران معیّن نموده، درستی مطلب ما را روشن مى سازد؛ زیرا قرار شد که مردم آن جا سالى سه هزار «حُلّه» که بهاى هر حله چهل درهم بود، بطور تدریج در دو وقت بدهند؛ دو هزار آن را در ماه صفر و هزار دیگر را در ماه رجب و همچنین رسول اکرم (ص) با اهل «اذرح» صلح نموده که سالى صد دینار بدهند.
👈بطور مسلّم این رقم پول ها در برابر نگهبانى و حفظ جان و مال آنها در برابر دشمن، چندان قابل توجّه نبود.
📕پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی ص ۳۲۹
|کانال پرسمان
#جزیه
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨
🔶
⭕️ #آثار_گناه – بسته شدن مراکز ادراک
🔷أُوْلئِک الَّذِینَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَأَبْصرِهِمْ وَ أُوْلئِک هُمُ الْغفِلُونَ؛ آنان کسانی هستند که خدا بر دل هایشان و گوش آنان و چشمانشان مُهر نهاده؛ و آنان فقط غافلند.
🔺نکته ها و اشاره ها
🔷مقصود از مُهر نهادن بر قلب، گوش و چشم انسان آن است که #خلافکاریها و #گناهان انسان، #حسّ_تشخیص و #درک_حقیقت را از او میگیرد و پرده های غفلت بر دیده ی دل او می افتد و #قدرت_تمیز و #تشخیص را از دست میدهد. پس مُهر نهادن کنایه از نفوذ ناپذیری است، که مانع هدایت پذیری مرتدان میشود.
🔺آموزه ها و پیام ها
🔷 #غفلت و عدم درک حقایق، #عامل_هدایت_ناپذیری و باقی ماندن در کفر است.
📕منبع: تفسیر قرآن مهر جلد یازدهم صفحه ۳۳۷
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️
🥀
⭕️ #صبر_بر_معصیت، به چه معناست؟
🔷 #صبور_بودن در برابر گناه و معصیت یعنی #در_مقابل_معصیت، کف نفس کردن، استحکام و #استقامت_داشتن.
🔷به صرف گفتن اینکه من مسلمان هستم، ایمان کامل نیست.
قرآن میفرماید: إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى آيند و میگويند هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد.[فصلت/۳۰]
🔷در مقابل معصیت، #استحکام به این است که انسان جذب نشود، #اغوا نشود، تحت تأثیر شهوات قرار نگیرد.
🔷 #شهوات_متفاوتند؛ شهوت مال، مقام، محبوبیت و امثال اینها. همه اینها شهوات انسانی هستند که انسان با توجه و #مراقبه می تواند در مقابل آنها صبر و مقاومت داشته و خودش را آلوده به پستی این گناهان نکند.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
تبیین
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ ✨ ⭕️ ملائكه و روح به چه هدف و دليلي در #شب_قدر نازل ميشوند؟ 🔶خداوند در آيه ۴ سوره قدر مي
👆👆👆
#شب_قدر
#نزول_ملائکه برای #تقدیر و تعیین تمام امور عالم مادی، برای #تقدیر_سرنوشت تمامی انسانها و...
⭕️ #حکمت_روزه_گرفتن از منظر #امام_علی علیه السلام
💠حَرَسَ اللّه عِبادَهُ المُؤمِنینَ بِالصَّلَواتِ وَالزَّکَواتِ و مُجاهَدَهِ الصِّیامِ فِی الأَیّامِ المَفروضاتِ؛ تَسکینا لِأَطرافِهِم، و تَخشیعا لِأَبصارِهِم، و تَذلیلاً لِنُفوسِهِم، و تَخفیضا لِقُلوبِهِم، وإذهابا لِلخُیَلاءِ عَنهُم، و لِما فی ذلِکَ مِن تَعفیرِ عِتاقِ الوُجوهِ بِالتُّرابِ تَواضُعا، وَالتِصاقِ کَرائِمِ الجَوارِحِ بِالأَرضِ تَصاغُرا، ولُحوقِ البُطونِ بِالمُتونِ مِنَ الصِّیامِ تَذَلُّلاً.
🔷خداوند، #بندگان_مؤمن خویش را با نمازها، زکاتها و تلاش براى #روزه_گرفتن در روزهاى واجب شده، نگهدارى کرده است تا اعضایشان آرامش یابد و چشمانشان خشوع پیدا کند و جانهایشان رام گردد و دلهایشان متواضع شود و غرور از آنان_زدوده گردد، به سبب حکمتهایى که در آنهاست، چون: خاکى شدن چهرههاى عزّتمند از روى تواضع، به زمین چسبیدن اعضاى شریف از روى فروتنى، و چسبیدن شکمها به پشتها از روى رام شدن.
📕نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲
منبع: راسخون
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️منظور از راست، چپ، بالا و پايين در حوزه كاری #شيطان
🔷تعبير #قرآن_كريم از اين مقاطع گوناگون اين است كه #شيطان صريحاً گفت: (لَأقْعُدَنَّ لَهُم صِراطك المستقيم٭ ثم لاتينَّهم مِنْ بَينِ أيديهم و مِنْ خَلْفِهِم و عَن أيمانِهِم و عَن شمائلهم) من بر سر راه راست مینشينم و #انسانها را از #جلو ميرانم و از #پشت تعقيب ميكنم و از طرف #راست و #چپ گرفتارشان ميسازم.
🔷منظور از جلو، پشت سر، طرف راست و طرف چپ، جهات چهارگانه جغرافيايی نيست، زيرا حوزه #وسوسه كه كار #شيطان است، #دل آدمی است و دل نيز از اقليم جغرافيايی منزّه است.
🔷 #شيطان از راه #القائات_باطل، گاهی انسان را از آينده ميترساند، گاهی نسبت به گذشته اندوهگين ميكند، و گاهی از جهت يمين و #نقاط_قوّتش و گاهي از جهت شِمال و #نقاط_ضعفش، وی را ميفريبد.
📕تفسير موضوعي، ج ۱۱، ص ۱۰۸-۱۰۹
منبع: وبسایت انوار طاها
#قرآن #شیطان #ابلیس #وسوسه
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️
💥
⭕️ #فضائل و نکاتی کوتاه و گویا در رابطه با #امام_علي عليه السلام
🔷اميرالمومنين علیه السلام در هیچ #جنگ و جهادی شرکت نکرد، مگر این که #پیروز برگشت. (۱)
🔷رسول خدا (ص) میفرمود: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا؛ علی، #شجاع_ترین و #قویدل_ترینِ مردم است.» (۲)
🔷 #حریف را فقط با #یکبار_زدن میکشت و در حدیث است که: «کانت ضرباتة وترا؛ ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.»(۳)
🔷 پیامبر اسلام میفرمود: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ؛ #علی_شمشیر_خدا است که بر روی #دشمنان خدا کشیده می شود.»(۴)
🔷اميرالمومنين علیه السلام بیشتر #پیاده_میجنگید و اگر هم سوار اسبی می شد، چندان برایش مهم نبود. به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می خواهم؟(۵)
🔷حضرت #زرهش_تنها_سینه_اش را میپوشاند و #هرگز_پشت_نداشت. از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟ در پاسخ فرمود: من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.(۶)
🔷 #شجاعت و #استواری امام علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه #مشرکان و #کافران او را در جنگ می دیدند به همدیگر #وصیت می کردند، مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.(۷)
🔷هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند، مردم به یکدیگر می گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که #علی با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.(۸)
🔷روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود: در همان جایی که از من دور شده اید. حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود.(۹)
🔷وقتی که در #جنگ_جمل پرچم را به پسرش محمّد حنفیه داد، به او چنین فرمود: «کوه ها هم از هم بپاشند، تو از خود مپاش؛ دندان هایت را به هم بفشار؛ کاسه سرت را به خدا بسپار؛ پاهایت را چون میخ به زمین بکوب؛ به انتهای سپاهیان دشمن چشم بدوز؛ و از تنگ نظری و دون همّتی چشم بپوش و بدان که پیروزی بی گمان پیش خداوندِ سبحان است.»(۱۰)
🔷اميرالمومنين علیه السلام از نان دنیا به #نان_جو بسنده کرده بود و از نان گندم نمی خورد تا آنجا که مردم از تعجّب می پرسیدند: پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چگونه در کشتن هم آوردان و پهلوانان ناتوان نمی شود؟! مولا علی علیه السلام در پاسخ فرمود: بدانید آن درختی را که در بیابان خشک می روید، شاخه اش سخت تر باشد، ولی سبزه ها و گیاهان خوش نما را پوست نازک تر باشد. آری خارها و بوته های صحرایی را آتشی افروخته تر باشد و خاموشی آنها دیرتر رخ دهد، ولی گیاهی که در ناز و نعمت روییده باشد، چون بیدی به هر بادی بلرزد(۱۱)
🔷از سخنان آن حضرت است که می فرمود: «وَ اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... ؛ به خدا سوگند اگر همه عرب ها پشت به پشت هم دهند و به جنگ با من بشتابند، هرگز از آنان روی برنتابم و اگر فرصتی دست دهد، به پیکار همه بشتابم.»(۱۲)
🔺منابع
(1) - طبرانی، معجم الاوسط 3/87 ☆(2176)؛ مسند احمد 1/199 (1720).
(2) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 143 (188).
(3) - ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 1 / 20.
(4) - شیخ صدوق، الامالی / 61.
(5) - ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب 3 / 298.
(6) - ابن بکار، الاخبار الموفقیات / 343 (194)؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 20 / 280.
(7) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 140 (109)؛ زمخشری، ربیع الابرار 3 / 319.
(8) - راغب اصفهانی، المحاضرات 3 / 138.
(9) - ابشیهی، المستطرف 1 / 178 باب 41.
(10) - نهج البلاغه، خطبه 11.
(11) و (12) - نهج البلاغه، نامه 45.
#امام_علی
@tabyinchannel
#کپی_و_انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭕️ #پنج_درس_راهبردی در #سوره_عنکبوت
🔶برای دست یابی به #مدارج_عالی_بندگی باید در کنکور زندگی دینی نمره خوبی را کسب نمود.
🔷پنج درس راهبردی از آیات سوره مبارکه عنکبوت عبارتند از:
🔺همه انسانها مورد #امتحان و #آزمایش_الهی قرار خواهند گرفت،
🔺 #اطاعت_از_والدین منوط به #خارج_نشدن از ضوابط وحیانی است،
🔺 #هر_انسانی مسئول عملکرد خود است،
🔺 #اعتماد و تکیه به #ابرقدرتهای_استکباری ممنوع است،
🔺 #فرار و خارج شدن از #حوزه_قدرت_الهی امکان پذیر نیست.
|منبع: رهروان ولایت
@tabyinchannel
#کپی_و_انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد