📚 #معرفی_کتاب انسان شناسی عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمهما الله
🔹 ناشر: چاپ و نشر عروج (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س))
✔️ کتاب #انسان_شناسی عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمة الله علیهما سال ۱۳۹۵ به قلم آقای مصطفی خلیلی روانه بازار نشر گردید. نویسنده در این کتاب مسئله انسان شناسی را از دیدگاه این دو اندیشمند که از بزرگترین عالمان ربانی معاصر هستند، مورد بحث و بررسی قرار داده است.
کتاب انسان شناسی عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمهما الله در چهار فصل نگاشته شدهاست. محقق در فصل نخست کتاب کلیات و مفاهیمی از جمله #اهمیت بحث، #روش تحقیق، انسان در #عرفان، انسان در #قرآن، معناشناسی عرفان، مبانی #انسان_شناسی_عرفانی و… را مورد بحث و بررسی قرار داده است. فصل دوم به موضوعات مربوط به امام خمینی رحمه اللّه و انسان شناسی اختصاص یافته و در فصل سوم نیز به موضوع علامه طباطبایی رحمه الله و انسان شناسی عرفانی پرداخته شده است. در فصل پایانی نظرات عرفانی امام خمینی و علامه طباطبایی رحمة الله علیهما مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
@tafaqqoh
📚 #معرفی_کتاب «انسان شناسی در اندیشه امام خمینی رحمهالله» دفتر چهل و سوم از آثار موضوعی تبیان است که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمهالله استخراج و تنظیم شده و مؤسسه چاپ و نشر عروج آن را منتشر کرده است.
این #تبیان در برگیرنده حقیقت و #ماهیت_انسان، انسان در نظام هستی، #قوای_نفس انسان، روح و #قلب، شناخت انسان، آفرینش انسان، مقام و جایگاه انسان، انسان و #تربیت است.
در تنظیم قطعات منتخب هر یک از فصول و عنوانهای فرعی، ترتیب و توالی #تاریخی صدور آنها از طرف امام ملاک عمل بوده است نه توالی #منطقی مطالب؛ مشخصات کامل مآخذ بر اساس شماره مسلسل مندرج در پایان هر فیش در انتهای کتاب آورده شده است.
#انسان_شناسی در اندیشه امام خمینی رحمهالله به زبانهای دیگر از جمله انگلیسی و روسی هم ترجمه و منتشر شده است.
#مطالعه_برخط ⬇️
📋 https://b2n.ir/153788
@tafaqqoh
✔️ «بهشتِ نقدِ عارفان» و «وعدهی فردای زاهدان»
🖊 احمدحسين شريفی
🔸 برخی میپندارند که برخورداری از لذتهای الهی و معنوی اصيلی که خدای متعال در وصف الحال بهشتيان بيان میکند، مخصوص عالم پس از مرگ و زيست بهشتی بهشتيان است و در عالم دنيا چشيدنی نيستند! در حالی که چنين نيست.
#ابن_سينا درباره #لذت_معنوی و #عقلانی عارفان میگويد: چنين نيست که اين لذت فقط بعد از مفارقت از بدن و مرگ طبيعی چشيده شود؛ بلکه کسانی که از #شواغل_بدنی رویگردان و در #تأملات_جبروتی فرورفته باشند، همين الان نيز آن را میچشند و بهرهای وافر از آن دارند. اين لذت آنقدر خوشايند است که آنان را از هر لذت ديگری #غافل میکند.
🔖 اشارات و تنبيهات، نمط هشتم، تنبيه پانزدهم:
«و لَيس هذا الالتذاذُ مفقوداً مِن كلّ وجهٍ و النفسُ في البدن؛ بل المُغمّسون في تأمّلِ الجبروت، المُعرضون عن الشواغل، يصيبون و هُم في الأبدان من هذه اللذة حظّاً وافراً؛ قد يتمكّن منهم فيشغلهم عن كلّ شيء»
اين همان حقيقتی است که #حافظ شيرازی در اين بيت به زيبايی آن را بيان میکند:
من که امروزم بهشتِ وصل حاصل میشود
وعدهی فردای زاهد را چرا باور کنم؟!
و چهقدر نادانند کسانی که اين شعر حافظ را به معنای «لاابالیگری» و «اباحهمسلکی» و «انکارِ معاد» تفسير میکنند!
🏷 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
@tafaqqoh
🔹 ۱۴ تیر سالگردِ شمسیِ وفاتِ مرحوم علامه سید محمدحسین طهرانی رحمه الله است؛ به همین مناسبت مقاله زیر تقدیمِ عزیزان میگردد:
🏷 #دریافت_مقاله چگونگی اعیان ثابته در فنای ذاتی (بررسی مباحثه علامه طباطبایی و علامه طهرانی [رحمهما الله])
🌐 http://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1046906.pdf
✔️ #چکیده
مباحثه علامه طباطبایی و علامه طهرانی [رحمهما الله] در #فنای_ذاتی اعیان ثابته، از معدود مسائلی است که به نتیجه واحدی میان این دو بزرگوار نرسیده است. سؤال از #اعیان و معدوم بودن آن ها از طرفی، و در عین حال، جنبه وجودی آن در #حضرت_علمیه به منظور آفرینش هستی کائنات، از طرف دیگر، فهم این مسأله را با مشکل روبه رو میکند. با تحقیق در منابع معتنابهی که از #پدر عرفان نظری و واضع #اعیان_ثابته رسیده و تأمل در آنها میتوان راه را برای حل این معضل هموار کرد. در ابتدا با نگاهی #معرفت_شناسانه میتوان گفت که برداشت #عرفی صوفیانه از #فنا باعث این پندار شده که موجودات در عالم هستی میزیند تا در نهایت، #فانی در حق تعالی شوند؛ اما در واقع، با توجه به نظریات ابن عربی، فنا بعد از اثبات وجود، سهو و غلط آشکار است و هر کسی که به نفس خود و هستی، بدون فنا و وجود بنگرد، حق تعالی را شناخته است. از منظر #هستی_شناسی، فرق بین #وجود_عاریتی کَونی و وجود اصیل حقیقی و اعیان ثابته، میتواند به ما در حل درست مسأله، یاری رساند؛ به این صورت که آنچه به واقع متعلق #نیستی قرار میگیرد، #وجود_متوهم است که همان احکام اعیان ثابته در لباس عاریتی #وجود_کونی است و خروج از این توهم، درک صحیح از هستی است.
🌐 https://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1046906.html
@tafaqqoh
هدایت شده از گفتمان فقه دولت اسلامی
✅«بیننا و بین الله» در زمانی که #امام بزرگوار را زیارت کردیم و ایشان #امتحان_دشوار_حاکمیت را در سخت ترین دوران ها داد، ما ایشان را در مقایسه با آن الگوی اصل،انصافا بهترین و نزدیکترین کس یافتیم .
🔺نمی خواهیم بگوییم که امام ما مثل #امیرالمؤمنین(ع) ، بود؛ نه .
🔺امام ما خاک پای آن بزرگوار هم نمی شد. هزاران نفر نظیر آن بزرگوار، قابل مقایسه با آن حضرت نیستند! او به اصحاب نزدیک خود هم میفرمود: « إنکم لاتقدرون علی ذلک» شما نمی توانید مثل من عمل کنید .
🔺ولی با خصوصیات بشری و نداشتن #عصمت، انصافا امام بزرگوار خودمان را ، نزدیکترین آدم به آن الگو دیدیم . خدا را شکر می کنیم که ما این نمونه را از نزدیک دیدیم .
🔻(بیانات #مقام_معظم_رهبری در دیدار با کارگزاران نظام 1378/01/16)
🆔 @fotooh1
🏷 #دریافت_مقاله انسانشناسی در اندیشه امام خمینی (س)
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48065_61aa93b3f32a6e50033f7f64d6d13c3e.pdf
✔️ #چکیده
انسانشناسی علم به انسان و احوالات انسانی در بعد امور کلی و جزیی، فردی و اجتماعی، تئوریک و عملی است. بر این اساس علم #انسانشناسی حوزههای بسیار گستردهای از علوم را در برمیگیرد. لذا باید ریشههای علم انسانشناسی را در علومانسانی، هنر، علوم تجربی و علوم اجتماعی جستجو کرد. با ظهور اسلام و تعالیم وحیانی، #قرآن به عنوان مهمترین منبع، افقهای جدیدی را دربارهی #ماهیت_انسان گشود. جالبترین نکته هم در مورد مباحث قرآن پیرامون انسان، جامعیت موضوعات و گاه انحصاری بودن مطالب آن است که در کنار هم قرار گرفتهاند. در میراث اسلامی سخن بسیاری از سوی عالمان دینی دربارهی انسان با صبغه #روایی، #کلامی، #فلسفی و #عرفانی بیان شده است.
در این میان امام خمینی [رحمه الله] نیز به مباحث انسان شناسیهای بشری و انسان شناسی قرآنی و تفاوتهای این روشها پرداختهاند و علم انسان شناسی وحیانی، صحیح و جامع را برای زندگی فردی و جمعی ضروری میدانستند.
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48065.html
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله تبیین هستی و چیستی انسان از منظر اندیشههای علامه طباطبایی (رحمهالله)
🌐 http://journals.pnu.ac.ir/article_4438_d51ff6943fcbb0eb6f58e7cae767dd47.pdf
✔️ #چکیده
اهمیت نوع نگرش به انسان و ویژگیهای او در مطالعات #علوم_انسانی و #اجتماعی تاحدی است که به عنوان مبنایی در کنار سایر مبانی چون #هستی_شناسی، #معرفت_شناسی و #روش_شناسی، ارکان نظریات آن حوزه را شکل داده است. هدف این پژوهش تبیین ابعاد و ویژگیهای #انسان مبتنی بر دیدگاههای علامه طباطبایی (رحمهالله) است. دراین تحقیق، غالب آثار #فلسفی و #تفسیری ایشان با روش #تحلیل_مضمون به عنوان روشی برای شناخت، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در دادههای کیفی بررسی شدهاند. سپس گزارههای #انسان_شناسانه استنباط شده از مضامین حاصله، در قالب دو زاویه تحلیلی #وجودی و #ماهوی: شامل سه بُعد «ویژگیهای فی نفسه #نوع_انسان»، «ویژگیهای نوع انسان با لحاظ #حرکت_استکمالی در سه ساحت نگرش، گرایش و رفتار» و «ویژگیهای نوع انسان با لحاظ اثر حرکت استکمالی بر #نفس»" ارائه شده است. چارچوب تحلیلی #انسان_شناسی حاصل شده از اندیشههای علامه طباطبایی (رحمهالله) که جنبه نوآورانه این تحقیق است، دارای قابلیت ممتازی جهت #تعالی علوم انسانی و اجتماعی رایج میباشند.
🌐 http://journals.pnu.ac.ir/article_4438.html
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله تقریر انسانشناسانه اعتباریات بر اساس ماجرای هبوط انسان از منظر علامه طباطبایی [رحمهالله]
🌐 https://journals.ut.ac.ir/article_71640_b644763115d2b1d28abd48a1497b6835.pdf
✔️ #چکیده
#هبوط انسان ماجرای یک شخص خاص نیست که در تاریخ رخ داده است، بلکه فرایند ورود انسان به حیات دنیایی است. علامه طباطبایی [رحمهالله] با تبیین تمایز ماجرای هبوط و #خلقت_ارضی انسان و بیان چیستی و #علل_هبوط انسان به دنیا، منشأ و مراحل شکلگیری #اعتباریات انسانی را تقریر میکند. محوریترین سؤال این مقاله پیرامون نسبت هبوط انسان با اعتباریات است که از منظر علامه طباطبایی [رحمهالله]، حقیقت هبوط به معنای ورود به #عالم_اعتباریات است؛ اعتباریاتی که نقش اساسی در شکلگیری اجتماع و همچنین نقش انکارناپذیری در #رشد و تعالی انسانها دارد. براساس ماجرای هبوط که همان #توجه انسان به #کثرت و #غفلت از #وحدت است، پندار استقلالی انسان و به تبع آن، توجه به بدن و نیازهای حیوانی شکل میگیرد و ذیل توجه به نیازهای دنیایی و احکام #هستیشناسانه آن، اعتباریات متحقق میشود. در نهایت، پس از #توبه، انسان در فرایند هبوطی قرار میگیرد که همراه با تشریع #اعتبارات_دینی و جدا شدن راه #سعادت از راه #شقاوت برای انسان است.
🌐 https://journals.ut.ac.ir/article_71640.html
@tafaqoh
📋 #دریافت ۲ مقاله از استاد حجة الاسلام و المسلمین دکتر رضا ملایی دام عزه پیرامون #ادراکات_اعتباری
✔️ آشنایی اجمالی با استاد ملایی دام عزه:
🔸 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
🔹 دکتری علوم اجتماعی از دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🔸 مدرسِ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🔹 سرپرست حوزه تربیت و یادگیری قرآن و معارف اسلامی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (وزارت آموزش و پرورش)
🔸 مدیر سابق پژوهشکده علوم عقلی پژوهشگاه معارج (بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا)
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله روش شناسی ادراکات اعتباری
🖊 استاد رضا ملایی دام عزه
🌐 http://hikmat.isramags.ir/article_53989_e84ca667b9f1276dfa9f4b9772d002da.pdf
✔️ #چکیده
#ادراکات_حقیقی محصول انعکاس جهان خارج در افق ذهناند؛ درحالیکه #ادراکات_اعتباری محصول تطبیق مفهوم بر #مصداق_غیرحقیقی خودند؛ بههمیندلیل، ادراک دانستن #اعتباریات از اساس همراه با نوعی #تسامح است. ادراکات اعتباری هیچگونه #رابطه_نفسالامری ندارند. روابط ادراکات اعتباری یا میان ادراکات اعتباری و ادراکات حقیقی، تابع #جعل و #قرارداد است؛ از این رو #مراحل_فکر در بهدست آوردن ادراک اعتباری با مراحل فکر در بهدست آوردن ادراک حقیقی و #روش_استنتاج در ادراکات اعتباری با روش #استنتاج در ادراکات حقیقی متفاوت است. هیچگاه نمیتوان ادراک اعتباری را #تولیدشدهی ادراک حقیقی یا ادراک اعتباری دیگر دانست. اگرچه در بَرخی اشکال استدلالی، ادراکات اعتباری با یکدیگر #رابطه_استنتاجی دارند، این رابطه غیر از #رابطه_تولیدی ادراکات است. جنس استدلال در استدلالهای اعتباری #جدلی است. این جدلی بودن منحصر به #ماده استدلال نیست، بلکه #صورت استدلال نیز جدلی است. همین مسئله باعث میشود در استدلالهای اعتباری بتوان از استدلالهایی نتیجه گرفت که #عقیماند؛ چون صورت استدلال همچون ماده استدلال در اعتباریات، #اعتباری و تابع اعتبار #معتبران است.
🌐 http://hikmat.isramags.ir/article_53989.html
@tafaqqoh
🏷 #دریافت_مقاله چیستی اعتباریات اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی [رحمهالله] و لوازم روش شناختی آن در حوزه علوم اجتماعی
🖊 استاد رضا ملایی و استاد حسین سوزنچی دام عزهما
🌐 http://fhi.hekmateislami.com/article_91313_84496395bbac78b35e542fa4c9dbb6ce.pdf
✔️ #چکیده
#نظریه_اعتباریات علامه طباطبایی [رحمهالله]، #مفاهیم_اجتماعی را #اعتباریاتی_اجتماعی معرفی میکند که پس از #تشکیل_اجتماع، به وجود میآیند، با اجتماع #معنا مییابند، #کنش_اجتماعی را ممکن میسازند، عمدتاً #متغیر و در اندک مواردی #ثابت بوده و همچنین ابزارهایی برای رفع #نیازها و نیل به #کمالات اجتماعی هستند. این #اعتباریات، اگرچه میتوانند #متأثر از #واقعیات_خارجی باشند، لکن بدون #تطابقات_عقلا و #توافقات_اجتماعیِ آنها تحقق نمییابند. از این رو فاقدِ هستی در جهان خارج بوده و صرفاً از هستیای #بینالاذهانی بهرهمند میباشند. اتکاء اعتباریات #اجتماعی به #توافقات اجتماعی و انحصار هستی آنها در بینالاذهانیت، گزارههای علوم اجتماعی را از گزارههای #یقینی به گزارههای #مشهوره، #مسلمه و #مقبوله تنزل میدهد. از آن پس علوم اجتماعی و بهطور کلی #حکمت_عملی با چرخشی روششناختی مواجه ساخته و این حکمت را از حکمتی #برهانی محروم میسازد و آن را به سوی #حکمت_جدلی سوق میدهد. درحالیکه در سنت فیلسوفان مسلمان حکمت عملی و علوم اجتماعی شکل گرفته ذیل آن، همواره متکی به روشهای برهانی بوده است. در نتیجه تأثیر نظریه اعتباریات علامه طباطبایی [رحمهالله] بر تنزل روششناختی حکمت عملی و علوم اجتماعی شکل گرفته ذیل آن، مقتضی #بازنگری و یا دستکم #بازسازی نظریه اعتباریات در حوزه اعتباریات اجتماعی و #بازگشت به سنت #فلیسوفان_مسلمان در این حوزه است.
🌐 http://fhi.hekmateislami.com/article_91313.html
@tafaqqoh
هدایت شده از جبهه فرهنگی، چهارمحال و بختیاری
-117760254_-212449.pdf
1.96M
📖 #معرفی_کتاب
🔘 کتابی برای مسئولین تشکلهای فرهنگی
🔹"مرد تشکیلات" عنوان کتابی است که در سال ۱۳۹۶ در سالروز شهادت امام صادق(ع) توسط موسسه آموزشی پژوهشی صراط انقلاب منتشر شد.
🔸این کتاب بر اساس گفتارهایی از حجتالاسلام #سیدمنصور_موسوی گردآوری شده است.
🔹در کتاب مرد تشکیلات، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون حیات سیاسی و سیره تشکیلاتی رییس مکتب شیعه حضرت امام صادق علیهالسلام تبیین شده است.
🔸مطالعه این کتاب به فعالان فرهنگی و مسئولین تشکلهای انقلابی توصیه میشود.
@farhangchb