🔖 #دریافت_مقاله واکاوی و بررسی اندیشه علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] در تحلیل روایات تأویلی آیات قرآن با تکیه بر بحار الانوار و مرآة العقول
🌐 http://hadith.riqh.ac.ir/article_12831_b54db777f3798b4efc68d77e7621d504.pdf
✔️ #چکیده
روایاتِ تأویلی آیاتِ قرآن، در دو کتاب بحار الانوار و مرآة العقول اثر علامه مجلسی [رحمه الله]، به قدری فراوان است که نیازمند سبکشناسی تحلیلِ این روایات از منظر ایشان است. مسأله نوشتار حاضر، کشف روشمند الگوی علامه مجلسی [رحمه الله] در تحلیل روایات #تأویلی آیات قرآن است. در نگاه اول، علامه مجلسی [رحمه الله] به عنوان شخصیتی #اخباری بایسته است از همان شیوه #اخباریان در روایات تأویلی بهره برد، ولی آنچه در این دو اثر مشهود است، #تمایز روش ایشان با شیوه شناخته شده اخباریان است. با توجه به عدم کفایت تحقیقات پیشین، این مسأله به روش توصیفی- تحلیلی واکاوی گردید و نتیجه آن شد که نظرگاه علامه مجلسی [رحمه الله] به روایات #تأویل_قرآن، نگاه یک اخباری صِرف نبوده، بلکه ایشان در دوره نزاع #اصولی و اخباری، در قامت یک اخبارگرایِ اصولیِ معتدل، با اتخاذ رویکرد معنایی به مقوله تأویل، موفق به ارائه اصول و ضوابطی برای پذیرش #تأویل صحیح قرآن، همچون تطابق با ظاهر آیات، مناسبت میان ظاهر و #باطن، مطابقت تأویل با #ضرورت_عقلیه و اضطرار و ملاک بودن عموم لفظ و نیز مؤیِّداتی مثل معاضدت #سیاق، معاضدت دیگر روایات و موافقت با قرائت صحیح گردیده است.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله مفهوم عقل و حدود کارآیی آن در دو شرح «الکافی» (شرح الکافی ملاصالح مازندرانی و مرآة العقول علامه مجلسی [اعلی الله مقامهما])
🌐 http://hadith.riqh.ac.ir/article_5763_0e9cf5c3512b0b795dbfc09e81439bfb.pdf
✔️ #چکیده
یکی از مسائل مورد توجه شارحان روایات #الکافی تعریف #عقل و حدود کارآیی آن است. این توجه به دلیل وجود روایات اهل بیت _ علیهم السلام _ در اصول الکافی است.
این مقاله در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول، شامل تعریف عقل از نگاه ملاصالح مازندرانی و علامه مجلسی [رحمهما الله] است. [مرحوم] ملاصالح دارای تمایلات #فلسفی بوده و بنا بر این، تعریف وی از عقل کاملاً متأثر از نگاه فلسفی وی است؛ اما [مرحوم] علامه مجلسی به دلیل نگاه #منتقدانه به فلسفه و #تفکرات_فلسفی، تعریفی کاملاً #متمایز از ملاصالح دارد.
در بخش دوم، محدوده کارآیی عقل و نقش آن در #معرفت بررسی شده است. [مرحوم] ملاصالح به پیروی از #اخباریان و #فلاسفهای چون #میرداماد به #موهبی و #فطری بودن معرفت باور دارد و عقل را در این حوزه ناکارآمد معرفی میکند. [مرحوم] علامه مجلسی نظر صریحی در این موضوع نمیدهد، اما با توجه به شواهد موجود در شرحش میتوان به این نتیجه رسید که وی معرفت را #نظری و #اکتسابی میداند.
@tafaqqoh
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
دفترچه راهنمای آزمون مراکز فقهی.pdf
1M
📝دفترچه پذيرش مراكز فقهی
سال تحصيلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
@sotohaali
هدایت شده از مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
۲۴ رجب سالروز ارتحال علّامه سید محمد مهدی بحر العلوم (م۱۲۱۲هـ.ق)
فقیه صاحب کرامت
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
سیّد بحر العلوم از میرزای قمی کوچکتر بود و زودتر از میرزا در ۵۷ سالگی از دنیا رفت، ولی همه معاصرینش از جمله میرزا به وی احترام میگذاشتند. سیّد هم ملّای درجه اوّل، و هم از خانوادهای محترم بود. معاصرین وی به صاحب کرامت بودن سید معتقد بودند و کرامتهای زیادی از وی نقل میکردند و تشرّف داشتن او مورد قبول بزرگان است. سید بحر العلوم شیخ اجازه سید مهدی شهرستانی است. شهرستانی با اینکه حدود 25 سال از سید بحر العلوم بزرگتر و سید در حکم فرزند او بوده، از سید استجازه کرده است.
جرعهای از دریا، ج ۳، ص ۲۶۱
#پوستر
---
🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@mfeqhi
هدایت شده از تاریخ
📚 #دریافت_کتاب موسوعة الامام الکاظم علیه السلام / ۸ مجلد
🖊 موسسه تحقیقاتی ولی عصر عجل الله فرجه
🌐 https://www.valiasr-aj.com/persian/mobile_shownews.php?idnews=7363
🌐 https://www.aljawadain.org/book-library-content.php?cat=599
@tarikht
@tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
📚 #دریافت_کتاب مسند الامام الکاظم علیه السلام ٫ ۳ مجلد
🖊 استاد محقق شیخ عزیزالله عطاردی رحمه الله
🌐 https://www.aljawadain.org/Pr/book-library-content.php?cat=346
🌐 https://b2n.ir/d64330
@tarikht
@tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
📚 #دریافت_کتاب الصحيفة الكاظمية الجامعة لأدعية الإمام موسى بن جعفر عليهما السلام ٫ یک مجلد
🖊 آیةالله سید محمدباقر موحد ابطحی رحمه الله
🌐 http://alfeker.net/library.php?id=4924
🌐 https://www.aljawadain.org/Pr/book-library-details.php?id=965&cat=362
@tarikht
@tafaqqoh
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
چیستی و ساختار مبانی کلامی اجتهاد(استاد الهی خراسانی).mp3
26.7M
#صوت
اولین نشست از سلسله نشستهای "جایگاه و تاثیرگذاری صفات الهی در اصول و فقه" با "موضوع چیستی و ساختار مبانی کلامی اجتهاد"
استاد: شیخ مجتبی الهی خراسانی
eitaa.com/masathe4
🔹 تحکیم بنیادهای نظریه ولایت فقیه در نجف اشرف (سال ۱۳۴۸ ه . ش) / پخش اول
✔️ ولایت فقیه همان ولایتِ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است.
♦️ «اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت [علم به قانون و عدالت] باشد، به پاخاست و تشکیل #حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در امر #اداره_جامعه داشت دارا میباشد و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند.
♦️ این توهّم که اختیارات حکومتی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیشتر از حضرت امیر علیه السلام بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر علیه السلام بیش از #فقیه است، باطل و غلط است. البته #فضائل حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیش از همه عالَم است و بعد از ایشان، #فضائل حضرت امیر علیه السلام از همه بیشتر است. لکن زیادیِ فضائلِ #معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد. همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه صلوات الله علیهم در تدارک و بسیجِ سپاه، تعیین وُلات و استانداران، گرفتنِ مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای #حکومت فعلی قرار داده است، منتها شخص معیّنی نیست، روی عنوانِ «عالِم عادل» است.
♦️ وقتی می گوییم ولایتی را که رسول اکرم و ائمه علیهم السلام داشتند، بعد از غیبت، فقیهِ عادل دارد، برای هیچ کس این #توهّم نباید پیدا شود که #مقام فقها، همان #مقام ائمه علیهم السلام و رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. زیرا اینجا صحبت از #مقام نیست بلکه صحبت از #وظیفه است. ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شأن و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان #عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر، ولایتِ مورد بحث یعنی #حکومت و #اجرا و اداره، بر خلاف تصوری که خیلی افراد دارند #امتیاز نیست، بلکه وظیفهای خطیر است».
📚 کتاب ولایت فقیه؛ حکومت اسلامی / تقریر بیانات مرحوم امام خمینی قدس سره در نجف اشرف / صص ۵۰ و ۵۱
🌐 https://b2n.ir/u09934
@tafaqqoh
🔹 تحکیم بنیادهای نظریه ولایت فقیه در نجف اشرف (سال ۱۳۴۸ ه . ش) / بخش دوم
✔️ ولایت فقیه امری اعتباری است.
🔸 «ولایت فقیه» از امور اعتباری عقلایی است و واقعیتی جز جعل ندارد؛ مانند جعلِ قیّم برای صِغار. قیّمِ ملت با قیّمِ صغار از لحاظ وظیفه و #موقعیت هیچ فرقی ندارد. مثل این است که امام علیه السلام کسی را برای حضانت، حکومت، یا منصبی از مناصب، تعیین کند. در این موارد معقول نیست که رسول اکرم و امام علیهم السلام با فقیه #فرق داشته باشد.
🔸 مثلاً یکی از اموری که فقیه متصدی ولایت آن است اجرای «حدود» است. آیا در اجرای حد بین رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام علیه السلام و فقیه امتیازی است؟ یا چون رتبۀ فقیه پایینتر است باید کمتر بزند؟ حد زانی که ۱۰۰ تازیانه است اگر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جاری کند، ۱۵۰ تازیانه میزند و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ۱۰۰ تازیانه و فقیه ۵۰ تازیانه؟ یا اینکه حاکمْ متصدی قوۀ اجراییه است و باید حدِّ خدا را جاری کند؛ چه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم باشد و چه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام یا نماینده و قاضی آن حضرت در بصره و کوفه یا فقیه عصر.
🔸 دیگر از شئون رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت امیر علیه السلام اخذ مالیات، خمس، زکات، جزیه و خراج اراضی خراجیه است. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اگر زکات بگیرد، چهقدر می گیرد؟ از یک جا ده یک و از یک جا بیست یک؟ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام خلیفه شدند چه میکنند؟ جنابعالی فقیه عصر و نافذ الکلمه شدید چهطور؟ آیا در این امور ولایت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و فقیه فرق دارد؟ خداوند متعال رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را «ولیّ» همۀ مسلمانان قرار داده و تا وقتی آن حضرت باشند، حتی بر حضرت امیر علیه السلام ولایت دارند. پس از آن حضرت، امام بر همۀ مسلمانان، حتی بر امام بعد از خود، ولایت دارد؛ یعنی، اوامر حکومتی او دربارۀ همه نافذ و جاری است و میتواند قاضی و والی نصب و عزل کند. همین ولایتی که برای رسول اکرم و امام در تشکیل حکومت و اجرا و تصدی اداره هست، برای #فقیه هم هست.
📚 کتاب ولایت فقیه؛ حکومت اسلامی / تقریر بیانات مرحوم امام خمینی قدس سره در نجف اشرف / صص ۵۱ و ۵۲
🌐 https://b2n.ir/u09934
@tafaqqoh
🔹 تحکیم بنیادهای نظریه ولایت فقیه در نجف اشرف (سال ۱۳۴۸ ه . ش) / بخش سوم
✔️ ولایت و وظیفهی حکومتی، ملازمهای با ولایت تکوینی و مقامات معنوی ندارد.
🔘 لازمۀ اثبات ولایت و حکومت برای امام علیه السلام این نیست که مقام معنوی نداشته باشد. برای امام مقامات معنوی هم هست که جدا از وظیفۀ حکومت است. و آن، مقام #خلافت کلی الهی است که گاهی در لسان ائمه، علیهم السلام، از آن یاد شده است. خلافتی است تکوینی که به موجب آن جمیع ذرات در برابر «ولیّ امر» خاضعند. از ضروریات مذهب ماست که کسی به مقامات معنوی ائمه علیهم السلام نمیرسد، حتی ملک مقرب و نبی مرسل. اصولاً رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام ـ طبق روایاتی که داریم ـ قبل از این عالم انواری بوده اند در ظل عرش؛ و در انعقاد نطفه و «طینت» از بقیۀ مردم امتیاز داشتهاند. و مقاماتی دارند الی ماشاءالله. چنانکه در روایات «معراج» جبرئیل عرض میکند: لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً، لاحْتَرَقْتُ. (اگر کمی نزدیکتر میشدم، سوخته بودم.) یا این فرمایش که إنَّ لَنا مَعَ اللهِ حالات لایَسَعُهُ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لا نَبِیٌ مُرْسَلٌ. (ما با خدا حالاتی داریم که نه فرشتۀ مقرب آن را میتواند داشته باشد و نه پیامبر مرسل). این جزء #اصول مذهب ماست که ائمه علیهم السلام چنین مقاماتی دارند، قبل از آنکه موضوع #حکومت در میان باشد. چنانکه به حسب روایات این مقامات معنوی برای حضرت زهرا، سلام الله علیها، هم هست؛ با اینکه آن حضرت نه #حاکم است و نه #قاضی و نه #خلیفه. این مقامات سوای وظیفۀ حکومت است. لذا وقتی میگوییم حضرت زهرا علیها السلام، قاضی و خلیفه نیست، لازمهاش این نیست که مثل من و شماست؛ یا بر ما #برتری_معنوی ندارد.
🔘 عهده دار شدن حکومت فی حد ذاته شأن و مقامی نیست؛ بلکه وسیلۀ انجام وظیفۀ اجرای احکام و برقراری نظام عادلانۀ اسلام است. حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام دربارۀ نفس حکومت و فرماندهی به ابن عباس فرمود: این کفش چهقدر میارزد؟ گفت: هیچ. فرمود: فرماندهی بر شما نزد من از این هم کم ارزشتر است؛ مگر اینکه به وسیلۀ فرماندهی و حکومت بر شما بتوانم حق (یعنی قانون و نظام اسلام) را برقرار سازم؛ و باطل (یعنی قانون و نظامات ناروا و ظالمانه) را از میان بردارم. پس، نفس حاکم شدنْ و فرمانروایی وسیلهای بیش نیست. و برای مردان خدا اگر این #وسیله به کار خیر و تحقق هدفهای عالی نیاید، هیچ ارزش ندارد. لذا در خطبۀ نهج البلاغه میفرماید: «اگر حجت بر من تمام نشده و ملزم به این کار نشده بودم، آن را (یعنی فرماندهی و حکومت را) رها میکردم». بدیهی است تصدی حکومتْ به دست آوردن یک وسیله است؛ نه اینکه یک #مقام_معنوی باشد؛ زیرا اگر مقام معنوی بود، کسی نمیتوانست آن را غصب کند یا رها سازد. هرگاه حکومت و فرماندهی #وسیلۀ اجرای احکام الهی و برقراری نظام عادلانۀ اسلام شود، قدر و ارزش پیدا میکند؛ و متصدی آن صاحب ارجمندی و معنویت بیشتر میشود. بعضی از مردم چون دنیا چشمشان را پر کرده، خیال میکنند که ریاست و حکومت فی نفسه برای ائمه علیهم السلام شأن و مقامی است، که اگر برای دیگری ثابت شد دنیا به هم میخورد. حال آنکه نخست وزیر #شوروی یا #انگلیس و رئیس جمهور #امریکا حکومت دارند، منتها کافرند. کافرند، اما حکومت و نفوذ سیاسی دارند؛ و این حکومت و نفوذ و اقتدار سیاسی را وسیلۀ کامروایی خود از طریق اجرای قوانین و سیاستهای ضدانسانی میکنند.
🔘 ائمه و فقهای عادل موظفند که از نظام و تشکیلات حکومتی برای اجرای احکام الهی و برقراری نظام عادلانۀ اسلام و #خدمت به مردم استفاده کنند. صِرف حکومت برای آنان جز رنج و زحمت چیزی ندارد؛ منتها چه بکنند؟ مأمورند انجام وظیفه کنند. موضوع «ولایت فقیه» مأموریت و انجام وظیفه است.
📚 کتاب ولایت فقیه؛ حکومت اسلامی / تقریر بیانات مرحوم امام خمینی قدس سره در نجف اشرف / صص ۵۳ تا ۵۵
🌐 https://b2n.ir/u09934
@tafaqqoh
🔹 امتداد نظریه ولایت فقیه در جماران (۱ آبان ۱۳۶۴ - ۸ صفر ۱۴۰۶) / نمونهی اول
✔️ لزومِ تمایز بین ولایت کبرای معصومین علیهم السلام و ولایتِ فقهاء
بسم الله الرحمن الرحيم
با تشكر وافر از نمايندگان محترم مجلس شورای اسلامی، چون گفتار آقايان پخش میشود و ممكن است سوءتفاهمی بين مردم حاصل شود، لازم است عرض كنم آيات و رواياتی وارد شده است كه #مخصوص به معصومين -عليهم السلام- است و #فقها و علمای بزرگ اسلام هم در آنها شركت ندارند، تا چه رسد به مثل اينجانب.
هر چند فقهای جامع الشرايط از طرف معصومين نيابت در #تمام امور شرعی و سياسی و اجتماعی دارند و تولی امور در غيبت كبری موكول به آنان است، لكن اين امر غيرِ #ولايت_كبری است كه #مخصوص به معصوم است. تقاضای اينجانب آن است كه در صحبتهايی كه میشود و پخش میگردد ابهامی نباشد و مرزها از هم جدا باشد.
و السلام عليكم.
۶۴/۸/۱
روح الله الموسوی الخمينی
📚 صحیفه امام / ج ۱۹ / ص ۴۰۳ / پیام به نمایندگان مجلس شورای اسلامی / حدود اختیارات ولایت فقیه
(این عنوان که توسط گردآورندگان صحیفه انتخاب شده است، دقیق نیست!)
🌐 https://b2n.ir/x32029
@tafaqqoh