✔️ دعای منقول برای شبِ آخر ماه شعبان
🔹 روایت شده است که حضرت امام صادق علیه السلام در #شب_آخر_ماه_شعبان و #شب_اول_ماه_مبارک_رمضان، این دعا را میخواندند:
اَللّـهُمَّ اِنَّ هذَا الشَّهْرَ الْمُبارَكَ الَّذي اُنْزِلَ فيهِ الْقُرآنُ وَ جُعِلَ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقانِ قَدْ حَضَرَ فَسَلِّمْنا فيهِ وَ سَلَّمْهُ لَنا وَ تَسَلَّمْهُ مِنّا في يُسْرٍ مِنْكَ وَ عافِيَةٍ يا مَنْ اَخَذَ الْقَليلَ وَ شَكَرَ الْكَثيرَ اِقْبَلْ مِنِّى الْيَسيرَ
اَللّـهُمَّ اِنّي اَسألُكَ اَنْ تَجْعَلَ لي اِلى كُلِّ خَيْر سَبيلاً وَ مِنْ كُلِّ ما لا تُحِبُّ مانِعاً يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ يا مَنْ عَفا عَنّي وَ عَمّا خَلَوْتُ بِهِ مِنَ السَّيِّئاتِ يا مَنْ لَمْ يُؤاخِذْني بِارْتِكابِ الْمَعاصي عَفْوَكَ عَفْوَكَ عَفْوَكَ يا كَريمُ
اِلـهي وَعَظتَني فَلَمْ اَتَّعِظْ وَ زَجَرْتَني عَنْ مَحارِمِكَ فلَمْ اَنْزَجِرْ فَما عُذْري فَاعْفُ عَنّي يا كَريمُ عَفْوَكَ عَفْوَكَ
اَللّـهُمَّ اِنّي اَسألُكَ الرّاحَةَ عًنْدَ الْمَوْتِ وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبدِكَ فَلْيَحْسُنِ التَّجاوُزُ مِنْ عِنْدِكَ يا اَهْلَ التَّقْوى وَ يا اَهْلَ الْمَغْفِرَةِ عَفْوَكَ عَفْوَكَ
اَللّـهُمَّ اِنّي عَبْدُكَ ابْنُ عَبْدِكَ وَ ابْنُ اَمَتِكَ ضَعيْفٌ فَقيرٌ اِلى رَحْمَتِكَ وَ اَنْتَ مُنْزِلُ الْغِنَى و الْبَرَكَةِ عَلَى الْعِبادِ قاهِرٌ مُقْتَدِرٌ اَحْصَيْتَ اَعمالَهُمْ وَ قَسَمْتَ اَرْزاقَهُمْ وَ جَعَلْتَهُمْ مُخْتَلِفَةً اَلْسِنَتُهُمْ وَ اَلْوانُهُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ وَ لايَعْلَمُ الْعِبادُ عِلْمَكَ وَ لا يَقْدِرُ الْعِبادُ قَدْرَكَ وَ كُلُّنا فَقيرٌ اِلى رَحْمَتِكَ فَلا تَصْرِفْ عَنّي وَجْهَكَ وَ اجْعَلْني مِنْ صالِحِي خَلْقِكَ الْعَمَلِ وَ الأَمَلِ وَ الْقَضاءِ وَ الْقَدَرِ
اَللّـهُمَّ اَبْقِني خَيْرَ الْبَقاءِ وَ اَفْنِنِي خَيْرَ الْفَناءِ عَلى مُوالاةِ اَوْلِيائِكَ وَ مُعاداةِ اَعْدائِكَ وَ الرَّغْبَةِ اِلَيْكَ وَ الرَّهْبَةِ مِنْكَ وَ الْخُشُوعِ وَ الْوَفاءِ وَ التَّسْليمِ لَكَ وَ التَّصْديقِ بِكِتابِكَ وَ اتِّباعِ سُنَّةِ رَسُولِكَ
اَللّـهُمَّ ما كانَ فِي قَلْبي مِنْ شَكٍّ اَوْ رَيْبَةٍ اَوْ جُحُودٍ اَوْ قُنُوطٍ اَوْ فَرَحٍ اَوْ بَذَخٍ اَوْ بَطَرٍ اَوْ خُيَلاءَ اَوْ رِياءٍ اَوْ سُمْعَةٍ اَوْ شِقاقٍ اَوْ نِفاقٍ اَوْ كُفْرٍ اَوْ فُسُوقٍ اَوْ عِصْيانٍ اَوْ عَظَمَةٍ اَوْ شَيءٍ لا تُحِبُّ فَأسْأَلُكَ يا رَبِّ أنْ تُبَدِّلَني مَكانَهُ ايماناً بِوَعْدِكَ وَ وَفاءً بِعَهْدِكَ وَ رِضاً بِقَضائِكَ وَ زُهْداً فِي الدُّنْيا وَ رَغْبَةً فيما عِنْدَكَ وَ اَثَرَةً وَ طُمَأنينَةً وَ تَوْبَةً نَصُوحاً اَسألُكَ ذلِكَ يا رَبَّ الْعالَمينَ
اِلـهي اَنْتَ مِنْ حِلْمِكَ تُعْصَى وَ مِنْ كَرَمِكَ وَ جُودِكَ تُطاعُ فَكَأنَّكَ لَمْ تُعْصَ وَ اَنَا وَ مَنْ لَمْ يَعْصِكَ سُكّانُ اَرْضِكَ فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً وَ بِالْخَيْرِ عَوّاداً يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ وَ صَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ صَلاةً دائِمَةً لا تُحْصَى وَ لا تُعَدُّ وَ لا يَقْدِرُ قَدْرَها غَيْرُكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ
#شهر_رمضان
📚 مصباح المتهجد، صص ۸۵۰ تا ۸۵۲
📚 المزار الکبیر، صص ۴۱۲ تا ۴۱۴
📚 إقبال الاعمال، ج ۱، صص ۹ و ۱۰
📚 البلد الامین، صص ۱۹۲ و ۱۹۳
📚 زاد المعاد، صص ۶۵ و ۶۶
@tafaqqoh
هدایت شده از کانال سید حسین کشفی
⚡️ هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان
🔻اباصلت هروی میگوید:
در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیهالسلام رسیدم.
فرمود:
ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است، پس در روزهای باقیمانده کوتاهیهای روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی:
۱. زیاد دعا کن.
۲. زیاد استغفار کن.
۳. زیاد قرآن تلاوت کن.
۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی.
۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن.
۶. تمام کینههایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن.
۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن...
۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو:
❇️ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ...
خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز.
⬅️ سپس امام علیه السلام فرمود: حقتعالى در اين ماه بسيارى از بندگان را از آتش آزاد كند بجهت حرمت ماه مبارك رمضان كه متصل باين ماه است.
📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۵۱.
@seyyed_hossein_kashfi
🔹 تدریس کتاب «اصول فلسفه» علامه طباطبایی رحمه الله مدرسه امام حسین علیه السلام ٫ استاد کرمانشاهانی دام عزه
🔸 ارتباط با مدیر کانال:
@Mhrabiei
🌐 https://eitaa.com/osule_falsafeh
@tafaqqoh
📽️ امشب چند دقیقه از مستند «فیلسوف متخلّق؛ استاد غلامرضا فیاضی حفظه الله» را دیدم؛ پیشنهاد میکنم این قسمت و قسمتهای دیگرِ مجموعهی مستندِ آئینهی عُمر که به زندگی و آثارِ مفاخرِ علمیِ در قیدِ حیات میپردازد را در فرصتهای ماهِ مبارک رمضان مشاهده فرمایید.
🎞️ آرشیو مستند آئینه عمر 🎞️
🎞️ آرشیو در تلوبیون 🎞️
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله تبیین ساختار جنود عقل و جهل بر پایه سه مؤلفه فکر، حال و عمل؛ با تأکید بر شرح اصول کافی ملاصدرا
✔️ #چکیده
حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) در حدیث شریف #عقل_و_جهل، لازمهی هدایت بشری را شناخت لشکریان عقل و جهل معرفی میکنند. #صدرالمتألهین_شیرازی در کتاب #شرح_اصول_کافی خود به شرح این حدیث اهتمام ویژه نموده است. این نوشتار با روش تحلیلی در پی آن است تا با واکاوی شرح #ملاصدرا، دستهبندی نوینی را از لشکریان #عقل و #جهل حول سه محور #فکر، #حال و #عمل، که اضلاع اصلی #فعل_ارادی انسان هستند ارائه دهد و روابط و نِسَب میان این سه مؤلفه را در منظومه #اخلاق جعفری کشف کند. در بررسی لشکریان هفتاد و پنجگانه عقل و جهل، از منظر مؤلفههای یاد شده و مبادی و نتایج آنها میتوان #فضایل و #رذایل اخلاقی را در شش حیطه:
مبادی و اصول،
افکار،
افکار و احوال،
افکار و اعمال،
افکار و احوال و اعمال
و همچنین حیطه ثمرات و آثار این قوا،
دستهبندی نمود. با این تبیین به این نتیجه نایل میشویم که برای نیل به #هدایت حقیقی انسان باید الگویی از خصوصیات اخلاقی تنظیم گردد که به تمامی ابعاد وجودی بشر نظاره داشته و با لحاظ #روابط_متقابل اضلاع سهگانه وجود او، بتواند گامهای #سلوک_اخلاقی انسان را ترسیم نماید تا به زمامداری قوه #عقل، در شخصیت انسان #فضایل_انسانی و اخلاقی مجال ظهور و بروز بیابند و به میزان #فعلیّت_کمالات_الهی، #سعادت دنیوی و اخروی حاصل شود.
🌐 متن کامل مقاله
@tafaqqoh
صوم - آیة الله شبیری زنجانی حفظه الله.zip
19.79M
✔️ #تقریرات دروسِ #خارج_فقه آیة الله #شبیری_زنجانی حفظه الله
📚 #کتاب_الصوم ٫ ۵۴۸ جلسه ٫ سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰
🔖 ۷ فایل پی دی اف در یک فایل فشرده
@tafaqqoh
✅ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى اَلْعَطَّارِ عَنْ بَعْضِ أَهْلِ اَلرَّيِّ قَالَ:
دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ؛
فَقَالَ: أَيْنَ كُنْتَ؟
فَقُلْتُ: زُرْتُ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ.
فَقَالَ: أَمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِالْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ.
📚 کامل الزیارات، ص ۳۳۸
📚 ثواب الاعمال، ص ۹۹؛ بهذا الاسناد: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْزَةُ بْنُ اَلْقَاسِمِ اَلْعَلَوِيُّ (ره) قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى اَلْعَطَّارُ عَمَّنْ دَخَلَ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْهَادِي مِنْ أَهْلِ اَلرَّيِّ قَالَ:...
✔️ حرمِ نورانیِ امامزادهی مُعظّم و مُحدّثِ مُقرّب، حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیه، دعاگوی همهی عزیزان هستم.
@tafaqqoh
هدایت شده از پارهٔ تن
بستهٔ متنی سیر مطالعاتی آثار استاد شهید مطهری قدّسسرّه.pdf
1.78M
🗂#بستۀمتنیآموزشی
▫️بیانات امام و رهبری؛
▫️عنوان و معرِّفی طرح؛
▫️ضرورت طرح؛
▫️اهداف طرح؛
▫️سیاستها و اصول طرح؛
▫️چشمانداز طرح؛
▫️برنامهها (مراحل و شیوۀ اجرا)؛
🏷 #سیرمطالعاتی | #عمومی
🌐 کانال «پارهٔ تن»
🌐 پایگاه اینترنتی «مرکز الامام الحسن علیه السلام للدراسات التخصصیة» به عنوان یکی از زیرمجموعههای حرم مطهر سیدالشهداء امام حسین علیه السلام (العتبة الحسینیة المقدسة) به نشر آثار و مطالب مرتبط با کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام میپردازد:
https://imamhassan.org/
@tarikht
@tafaqqoh
🔊 #دریافت_صوت قدرِ شب قدر
🎙️ آیة الله محمدتقی مصباح یزدی رحمه الله
📥 بخش اول
📥 بخش دوم
🗓️ بیستم شهریور ۱۳۸۷
🏠 حسینیه امام خمینی رحمه الله قم
🗂️ جلسهی هشتم از سلسله جلساتِ شرحِ دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه که به در کتابی با نامِ «صهبای حضور» گردآوری شدهاند.
🔉 کتابِ صوتیِ صهبای حضور با صدای محمد هدایتی + متنِ کتاب
🎙️ جلسه هشتم در کتابِ صوتی ٫ #شب_قدر
@tafaqqoh
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
230323_1007.mp3
13.49M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه اول
@madras_emb
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
سید جواد جلسه دوم.mp3
25.73M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه دوم
@madras_emb
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
سید جواد جلسه سوم.mp3
28.63M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه سوم
@madras_emb
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
سید جواد جلسه چهارم.MP3
27.92M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه چهارم
@madras_emb
Hi-Q-MP3-Voice-Recorder-Full-3.0.apk
12.75M
📥 #نرم_افزار_اندروید
📱 نرمافزارِ ضبطِ صدای Hi-Q
💯 نسخه کامل ٫ آخرین به روزرسانی
✔️ ویژگیها:
۱. کیفیت ضبط صدای مناسب
۲. حجمِ پایینِ صوتها
۳. رابط کاربری ساده
@tafaqqoh
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
سید جواد جلسه پنجم.MP3
36.28M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه پنجم
@madras_emb
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
سید جواد جلسه ششم.mp3
30.11M
💠 #جلسه_علمی
📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد #شبیری
📆 سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
📌جلسه ششم
@madras_emb
هدایت شده از فرزند ایران
32.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 با اعلامیه استفاده از کالای ایرانی مقابل انگلیس و روسیه ایستاد!
🔹 به مناسبت سالروز درگذشت مرجعِ مجاهدِ شیعه، سید ابوالقاسم دهکردی
تلگرام | اینستاگرام | روبیکا | ایتا | بله | سروش | توییتر | آپارات | یوتیوب
🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
🔖 #دریافت_مقاله بررسی تطبیقی قاعده لاضرر در اندیشه شیخ انصاری و آخوند خراسانی [اعلی الله مقامهما]
✔️ #چکیده:
این پژوهش تحت عنوان بررسی تطبیقی قاعده لاضر در اندیشه شیخ انصاری و آخوند خراسانی، تلاشی است برای پاسخگوئی به این پرسش که این دو اندیشمند، قاعده لاضرر را چگونه تبیین نمودهاند؟ برای دستیابی به پاسخ این پرسش و پرسشهای فرعی مترتب بر آن، علاوه بر آثار فقهی و اصولی شیخ اعظم و آخوند خراسانی، از آثار اندیشمندان متأخر نیز بهره گرفته شده و نظریات آنان را مورد توجه قرار دادهایم. قبل از پرداختن به دیدگاه شیخ و آخوند، نکاتی را تحت عنوان تعریف قواعد فقهی در اصطلاح دانشمندان علم اصول فقه، معنا و تعریف قاعده لاضرر با تأکید بر رویکرد شیخ اعظم و آخوند خراسانی، بررسی واژگانی که در روایات قاعده لاضرر بهکار رفته از منظر واژه شناسان و اصولیین و هیئت ترکیبیه لاضرر و لاضرارکه منشأ و خاستگاه برداشتهای متفاوت در میان فقیهان گردیده است، مورد کاوش قرار دادهایم. آنگاه نظریه شیخ انصاری و آخوند را نسبت به قاعده لاضرر به بحث نشسته و موارد اشتراک و افتراق آن را روشن ساختهایم و در ادامه ارجحیت و برتری دیدگاه شیخ را نسبت به دیدگاه آخوند اثبات نموده، آنگاه قلمرو و گستره کاربرد قاعده لاضرر را از جهت نظری و عملی از منظر شیخ اعظم و آخوند مورد نقد و بررسی قراردادهایم. نتایجی که در فرایند این پژوهش به آنها دست یافتایم عبارتند:
۱. شیخ اعظم و آخوند در نحوهی ورود و پرداختن به قاعده لاضرر و بهرهگیری از مبانی فقهی و استناد به روایات خاص، توافق و هماهنگی داشته و هیچگونه تقابلی در این جهت ندارند.
۲. در برداشت از روایات قاعده، نگاه آنان متفاوت بوده است؛ زیرا از منظر شیخ آنچه در قاعده لاضرر نفی شده حکم ضرری است؛ اما به اعتقاد آخوند، نفی حکم به لسان [نفی] موضوع است؛
۳. در مورد کاربرد قاعده لاضرر هم آنان وحدت نظر ندارند؛ زیرا شیخ قاعده فوق را در تمام ابواب فقه از باب حکومت بر عناوین اولیه جاری میداند؛ اما از نگاه آخوند، گستره آن محدود بوده و در برخی موارد عناوین اولی بر آن مقدم میشود.
🌐 دریافت متن کامل مقاله
@tafaqqoh
⚫️ لُطفی کنید و روحِ شوهرعمهی عزیزم را به هدیهی صلوات و قرائتِ فاتحهای شاد کنید.
◼️ عزیزانی که میتوانند، امشب نماز لیلة الدّفن بخوانند: مرتضی فرزند حسین -رحمة الله علیه-.
eitaa.com/tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله بررسی قاعده تسلط و گستره آن
✍🏻 استاد ابوالقاسم علیدوست و محمد ابراهیمیراد
✔️ #چکیده:
قاعده «سلطنت مردم بر اموال خویش»، از قواعد مشهور و مسلّم فقهی است. مفاد قاعده مرکب از دو جزء ایجابی و سلبی با این تقریر است: «هر مالکی بر انواع تصرفها در اموال خویش مسلط است و هیچ شخص یا نهادی نمیتواند سلطنت وی را بر اموالش محدود سازد». #قرآن، #بنای_عقلا، #عقل، #اجماع و #روایات از اسناد این قاعده به شمار میروند. #حدیث_سلطنت به عنوان عمدهترین دلیل روایی #قاعده_سلطنت، گرچه سند صحیحی ندارد، ولی چون از شعارات مسلّم اسلامی است، معتبر میباشد؛ هرچند مبنای #جبر_ضعف_سند را به عمل و استناد #مشهور نپذیریم. اندیشه صحیح در بیان مفاد حدیث این است که مردم حق هرگونه تصرف در اموال خود را دارند تا زمانی که منعی از سوی شارع نرسیده باشد. این حدیث در مقام #تشریع است و جواز وضعی و تکلیفی هر نوع تصرّفِ مالکان به عنوان #حکم_اولی و #واقعی از آن تا زمانی که منعی از ناحیه شارع نرسیده باشد، استفاده میشود؛ بنابراین میتوان با آن و #قاعده_تسلط، شک و تردیدها را برطرف ساخت. #تسلط مردم بر ملک، حق و شئون دیگر خویش، جزء حوزه قاعده است. #اسقاط_حق و #سلب_مالکیت، از شئون #سلطنت_مالک بر ملکش است. تبعیت عمق و هوا از ملک مالک (اعم از شخص، دولت و ملت)، تابع #اعتبار_عرفی است.
دریافت متنِ کاملِ مقاله
@tafaqqoh