#دریافت_کتاب شرح خیارات اللمعة
🖊 الشیخ علی کاشف الغطاء رحمهالله
✔️ از منابع مورد استفاده شیخ انصاری رحمهالله در کتاب #مکاسب
🌐 http://www.ar.islamic-sources.com/download/C76.SHARH-KHIARAT.pdf
@tafaqqoh
🔹 دروس خارج استاد ترابی شهرضایی حفظه الله
خارج اصول شنبه تا سهشنبه ساعت ۷ الی ۷:۳۵ صبح
خارج فقه شنبه تا سهشنبه ساعت ۷:۳۵ الی ۸:۱۰ صبح
#رجال چهارشنبه ۷ الی ۷:۳۵ صبح
کلاس #بانکداری اسلامی چهارشنبه ۷:۳۵ الی ۸:۱۰ صبح
🔹 مکان: میدان معلم مدرسه امام کاظم علیه السلام مدرس شماره ۲۷
💠 صوت و تقریر دروس در سروش:
🌐 sapp.ir/dars_torabi
🔸 مدیر کانال:
@hasan5254
@tafaqqoh
قاموس المصطلحات الفلسفیة عند صدر المتألهین - السيد جعفر سجادي.pdf
13.83M
📘 قاموس المصطلحات الفلسفیة عند صدرالمتألهین رحمهالله
🖊 دکتر سید جعفر سجادی
@tafaqqoh
✔️ دروس خارج فقه معاصر
🌐 http://www.hawzahnews.com/news/869092/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B5%D8%B1-%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF
@tafaqqoh
📚 #دریافت_کتاب النجعة فی شرح اللمعة
🖊 علامه شیخ محمدتقی شوشتری رحمهالله
🌐 http://www.ar.islamic-sources.com/?s=%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D8%B9%D8%A9
@tafaqqoh
🔊 #دریافت_صوت تدریس کتاب شرح نظام (علم صرف) به زبان عربی؛ ۱۰۰ جلسه
🎙 استاد شیخ علی آلمحسن دام عزه
🌐 http://www.almohsin.org/?act=av&action=viewcat&pid=16
@tafaqqoh
#دریافت_مقاله شکلدهی سبک زندگی و دین پذیری کودکان
🖊 محمد کاویانی
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/362911
@tafaqqoh
#دریافت_کتاب دروس فی فقه المعاملات (البیع)
🖊 استاد سید کاظم مصطفوی حفظه الله
@tafaqqoh
#دریافت_مقاله تحقیقی پیرامون قوۀ اعطای حَدّ در ادراکات اعتباری علامه طباطبایی [رحمهالله]
🌐 http://pms.journals.pnu.ac.ir/article_4406_c1f7bc63e603c5abd8f06ed295c3e372.pdf
#چکیده:
نظریۀ #ادراکات_اعتباری طی چند دهۀ گذشته از سوی برخی شارحان، منتقدان و محققان از زوایای مختلف، مورد مطالعه قرار گرفته و البته باز هم جای پژوهشهای دیگر در اینباره خالی است.
نوشتار حاضر بهدنبال طرح این مسئله و یافتن جواب آن است که #علامه_طباطبایی بر اساس تعریفی که از اعتباریات ارائه داده؛ بر دخالت و تأثیر قوۀ واهمه در شکلگیری #اعتباریات تأکید داشته و همچنین در رسالهها و کتابهای خویش به نقش قوۀ خیال در عمل #اعتبارسازی تصریح کرده است. این پژوهش بر اساس کتب و آراء اندیشمندان مختلف، بهویژه علامه #طباطبایی، بهدنبال تبیین جایگاه هستیشناسانه و معرفتشناسانۀ این دو نیرو و همچنین تعیین نقش آنها یا یکی از آندو در اعطای حکم یک شیء به شیء دیگر است. یافتههای تحقیق را بدینصورت میتوان بیان نمود:
۱. تکلیف جایگاه و کارکرد دو نیروی واهمه و خیال بهصورت روشن در آثار علامه مشخص نشده است.
۲. اگر به سیر اعتبارسازی ذهن انسان توجه شود، علاوه بر نقش قوای دیگر، نقش پیشین عقل در این زمینه غیرقابلانکار است.
۳. اگرچه اموری مانند #استعاره و #مجاز، اهم منابع الهامبخش علامه طباطبایی در طرح نظریۀ اعتباریات است، ولی این موضوعات در عین مشابهت با اعتباریات، با آنها تفاوت جوهری دارند.
۴. از مجموع این مطالب میتوان تعریفی از اندیشههای اعتباری ارائه کرد که به نظر نگارندگان کاملتر از تعاریف موجود در آثار علامه و سایر محققان است.
@tafaqqoh
🔹 حقیقتِ استعمال
اساسیترین مقدمهای که سرنوشت بحث استعمال لفظ در چند معنی را مشخص میکند، #حقیقت_استعمال است؛
@tafaqqoh
⬇️⬇️⬇️
حقیقت استعمال؛ شهید صدر و امام خمینی.pdf
585.6K
#مقاله ماهیتشناسی «استعمال» با نظارت بر مسئله استعمال لفظ در اکثر از معنا
🌐 http://mof.journals.miu.ac.ir/article_2315.html
@tafaqqoh
#مقاله مبناى اصولى حضرت آیة الله بهجت رحمهالله در استعمال لفظ در اکثر از معنا
🔸 مقدمه مقاله:
آنچه فرا رو دارید ترجمه و تلخیص مبحث «استعمال لفظ دراکثر از معنا» از کتاب وزین «مباحث الاصول» تالیف حضرت استاد آیة الله العظمى بهجت مدظله العالى است...
🌐 https://b2n.ir/51747
@tafaqqoh
JRJ_Volume 1_Issue 1_Pages 35-56.pdf
5.62M
#مقاله کارآمدسازی مبحث #حقیقت_شرعیة
🔹 بررسی موردی برخی الفاظ شرعی
✔️ #چکیده
دانش اصولفقه بیشترین نقش را در تمهید قواعدفقه دارد. با این حال، مباحث اصولفقه از نظر کارآمدی، در یک سطح نیست؛ برخی بسیار پرکاربرد و برخی کمکاربرد یا فاقد ثمره است. در متون اصولی، گاه بحثهای درازدامنی وجود دارد که به تصریح اصولیان، فاقد ثمرۀ فقهی است. کارآمدسازی مباحث این دانش، نیازمند بازنگری مباحث آن است؛ بهگونهایکه باید بحثهای فاقد ثمره حذف و یا در صورت امکان به مباحثی مفید تبدیل شوند و مبحث حقیقت شرعیه از این دست است. این بحث بهگونه فعلی فاقد ثمره است. اما از زاویهای دیگر میتوان آن را مطرح کرد به طوریکه به یکی از سودمندترین مباحث این دانش تبدیل شود.
در این نوشتار، با رویکرد یادشده، ضمن طرح فرایند بحث، واژههایی چند ازجمله: #صلات، #زکات، #صدقه، #قرض و #ربا بررسی شده است.
@tafaqqoh
20131111141955-9871-8.pdf
378.3K
#مقاله بررسی حقیقت شرعیه با رویکردی بر نظر امام خمینی رحمهالله
✔️ #چکیده
الفاظی مانند صلات و زکات و... در عصر امیرمؤمنان (ع) ــ در صورت اثبات وضع ــ در معانی شرعیه حقیقت شده بودند و حتی در عصر خلفا هم میتوان همین ادعا را داشت؛ یعنی در صورت اثبات وضع در زمان ایشان، #حقیقت_متشرعیه ثابت میشود.
اما محل نزاع در این است که این الفاظ در عصر پیامبر اکرم (ص) و لسان ایشان آیا حقیقت بود یا مجاز با قرینه یا به نحوی دیگر؟
در این زمینه پس از تببین مسأله و روشن شدن محل نزاع ــ که در ثبوت و عدم ثبوت حقیقت شرعیه است نه #متشرعیه ــ #هفت قول مطرح میشود و در نهایت بحث منتهی میشود به ثبوت مطلق یا عدم ثبوت مطلق «حقیقت شرعیه» در الفاظی که «کثیرة الاستعمال در معنای غیر عرفی» در لسان پیامبر اسلام (ص) بودهاند. به گونهای که ما احتمال میدهیم پیامبر اسلام (ص) آنها را برای معانی جدید #وضع کرده باشند. در همین قول به ثبوت مطلق و عدم ثبوت مطلق #پنج قول رئیسه مطرح است؛ در این نوشتار پس از تبیین این اقوال به ادله آن پرداخته میشود و پس از واکاوی دقیق در این مورد، بیان خواهد شد که هر پنج قول در مورد لغات شرعی ممکن است و هر لغت باید به طور مجزی بررسی گردد.
در خاتمه بحث، #ثمره داشتن یا نداشتن حقیقت شرعیه مطرح میشود و ادله قائلین به ثمره داشتن و قائلین به عدم ثمره مورد تحقیق قرار میگیرد و بیان خواهد شد که هر فرضی که در بررسی لغت به آن رسیدیم، حکمی دارد که باید متّبَع باشد.
@tafaqqoh
JRJ_Volume 5_Issue 1_Pages 39-60.pdf
291.5K
#مقاله بازکاوی اجتماع امر و نهی
✔️ #چکیده
از جمله مسائل بسیار #پیچیده و #قدیمی در علم اصول، بحث جواز #اجتماع امر و نهی است که علاوه بر فوائد علمی فراوان در علم اصول، دارای #ثمرات_فقهی و عملی مانند صحت یا بطلان خواندن نماز در مکان غصبی نیز میباشد.
پس از بررسی #مفردات و تنقیح محل بحث، با #سه قول در این خصوص مواجه میشویم که #جواز، #امتناع و جواز عقلی و #امتناع_عرفی را میتوان نام برد. نویسندگان در ادامه به نقل اهمّ دلایل #مثبتین و #نافین پرداخته است و سپس وارد بحث #اضطرار با #سوء_اختیار شده که یکی از مباحث مهم در این زمینه است.
اقوال و مبانی در زمینه کسیکه با سوء اختیار، خود را #مضطر نموده است تا #شش مورد نیز گفته شده است که از آن جمله میتوان به #سقوط_نهی به طور مطلق و باقی ماندن وجوب و ثبوت نهی فعلی و عدم وجوب اشاره نمود.
نگارندگان پس از نقل و بسط اقوال در این خصوص، اشکالات هر یک از اقوال را با استفاده از آیات و روایات بررسی کرده و ثابت نموده که عنوان اضطرار از سوی شارع مقدس از باب #حکومت تضییق گردیده است؛ از همین رو، هر اضطراری #رافع حرمت نیست و در نهایت، با استفاده از ابواب دیگر فقهی، توانسته است قول به #جواز_اجتماع امر و نهی را ثابت نماید.
@tafaqqoh
JRJ_Volume 4_Issue 3_Pages 127-150.pdf
309K
#مقاله بازخوانی انتقادی دیدگاه محقق خراسانی (ره) در #تجری با تکیه بر نظرات حضرت امام خمینی (ره)
✔️ #چکیده
#تجرّی به معنای مخالفت کردن با حجّت شرعی یا عقلی است بدون آنکه مخالفتی با واقع شده باشد. این مسأله از مقولاتی است که بسته به نوع نگاه به آن دارای ماهیت متفاوت میشود؛ اما چون در دانش اصول فقه به آن پرداخته میشود، در حکم آن میان اصولیان اختلاف نظر وجود دارد. در این میان محقّق خراسانی قائل به #حرمت آن و #استحقاق_عقاب برای فردی است که این کار را انجام میدهد.
وی برای اثبات نظر خود به موارد و ادلهای چند اشاره نموده و به مباحث دخیل در این بحث مانند عدم اختیاری بودن فعل متجرّی، بررسی #اختیاری بودن مقوله #اراده یا عدم آن و بررسی قُرب و بُعد انسان نسبت به ساحت مولا اشاره میکند.
در مقابل این دیدگاه، امام خمینی با بررسی دقیق #ماهیت تجرّی، قائل به #عدم_حرمت و #عدم_استحقاق عذاب نسبت به #متجرّی است و با این ملاک به نقد دیدگاههای محقّق خراسانی پرداخته است.
در این نوشتار که به شیوه #توصیفی_تحلیلی صورت گرفته، ضمن پذیرش #فقهی بودن ماهیت تجرّی، #صحّت و #دقّت_نظر امام خمینی در موارد مورد نزاع مورد تأیید قرار گرفته است.
@tafaqqoh
الصحیح والأعم - دراسة مبسطة حول مسألة الصحیح والأعم - محمد مهدي الأحمدي.pdf
6.79M
شرح لمعه.doc
9.95M
📚 الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (شرح لمعه)
✔️ نسخه word (قابل ویرایش)
@tafaqqoh
صحیح و اعم با رویکرد بر نظر امام خمینی ۱.pdf
546.8K
#مقاله واکاوی بحث صحیح و اعم با رویکردی بر نظر امام خمینی رحمهالله - بخش اول
✔️ #چکیده
بحث از صحیح و اعم در دوازده مقدمه تنظیم شده است؛ که در چهار مقدمه نخست، مباحث مقدماتی بحث میشود و سپس در مقدمه پنجم و ششم به ترتیب به تبیین دقیق محل نزاع در صحیح و اعم و سپس مفهومشناسی صحت و فساد پرداخته و پس از آن در مقدمه هفتم بیان میشود که مراد از صحت در عنوان بحث صحت من حیث الاجزاء و الشرائط است یا من حیث الاجزاء فقط؟ و اگر شامل شرایط میشود، همه شرایط مراد است یا شرایط خاصی؟
مقدمه هشتم بحث از تسمیه الفاظ است؛ اینکه ــ مثلاًـ موضوعله لفظ صلات چیست؟ آیا شامل اجزا و شرایط میشود یا فقط اجزا را در برمیگیرد؟
در مقدمه نهم بحث لزوم ارائه تصویر قدر جامع مطرح میشود و اینکه چه صحیحی باشیم و چه اعمی، لازم است به ارائه تصویر جامع مبادرت کنیم. در مقدمه دهم بحثی کامل در مورد تصویر جامع طرح و سیزده مبنای متخذ در این باره، در دو وجه مورد بررسی قرار میگیرد؛ که وجه اول در تصویر قدر جامع از منظر صحیحیهاست و وجه دوم از نظرگاه اعمیها. دراین میان #پنج مبنا در جامع صحیحی و #هشت مبنا در جامع اعمی وجود دارد که پس از واکاوی دقیق بیان میشود که از میان این سیزده مبنا، #چهار مبنا را میتوان ثبوتاً پذیرفت، که عبارتند از: مبنای آخوند، محقق اصفهانی (صحیحی) و امام خمینی (با تصحیحی که در آن ارائه کردهایم) و مختار از میان اعمیها.
مقدمه یازدهم و دوازدهم به بیان ثمرات بحث صحیح و اعم و همچنین به تبیین چهار قول متخذ در مسأله اشاره دارد و پس از طرح این مقدمات دوازدهگانه، وارد تقریر ادله میشویم.
@tafaqqoh