#مسائل_اولویت_دار
#مسئله_محوری
#حجاب
✅ قوت و ضعف لایحه عفاف و حجاب
🔶 لایحه نهایی عفاف وحجاب تغییرات جدی نسبت به لایحه اولیه قوه قضائیه و نسخه اصلاحی آن در دولت داشته است و حالا منتظر تصمیم نهایی مجلسی هاست. دراین رابطه چند نکته به عنوان نقاط قوت و ضعف لایحه قابل اشاره است.
🔶 نقاط قوت:
1⃣ اصل تشکیل لایحه با همه اختلافاتی که درباره مفاد آن وجود دارد برآمده از اقدام مشترک قوای سه گانه برای حل مساله است. این آرایش مشترک را نباید دست کم گرفت.
2⃣ نسخه نهایی لایحه تلاش کرده است نظر نهادها و افراد صاحب نظر را جمع آوری کند. این اجماع نسبی کارشناسی را هم نباید دست کم گرفت.
3⃣ مهمترین ویژگی بارز این لایحه نسبت به قوانین موجود و لایحه ابتدایی، جرائم بازدارنده است. هدف اصلی طراحان برخلاف تبلیغات دشمن و مخالفان داخلی، اخذ جریمه بیشتر نبوده و بلکه بازدارندگی از وقوع خطاست.
4⃣ یکی از نقاط مثبت لایحه تبدیل نقاط مبهم در قوانین موجود به نقاط شفاف و غیرقابل تفسیر است. مثلا مرز و محدوده حجاب را در چهاردسته تصریح کرده است.
5⃣ تبدیل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به قانون از دیگر موضوعاتی است که کم کاری چندساله نهادهای مرتبط به حجاب را در حوزه های ایجابی حل و فصل کرده است.
6⃣ جدا کردن معنادار جرائم افراد معمولی از سلبریتی ها و تشکیلات سازمان یافته از دیگر نقاط مثبت لایحه است.
7⃣ این لایحه برخلاف نسخه اولیه، بدپوششی را جرم انگاری کرده و از دست پلیس خارج و برعهده دستگاه قضائی قرار داده است. این مهم از جهت رعایت کارشناسی و قضاوت عادلانه و در نهایت بررسی شکایات مردمی اهمیت دارد.
🔶 اما نقاط ضعف:
1⃣ سهم مردم در مقابله با بدپوششی نادیده نه؛ اما کم برآورد شده است. مطابق این لایحه مردم برای گزارش تخلف باید توسط فراجا آموزش ببینند که حضور موثر مردمی را سخت کرده است.
2⃣ در این لایحه تکلیفی برای دولت یا پلیس برای تقویت سیستم های هوشمند رصد و مستندسازی ندیده است. حال آنکه به نظر نمی رسد فراجا از این جهت آمادگی لازم را در معابر و محلات تهران و خاصه دیگر شهرها داشته باشد؛ اگر هم دارد باید تقویت شود.
3⃣ در این لایحه نقش پلیس به تصویربردار صرف محدود و یا برای آن نقش موثر میدانی تکلیف نشده است. به این فهم مهمترین مشکل طراحان لایحه در این بخش است.
🔶 حضور پلیس در میدان یک ضرورت عقلی است. هر فردی که در ملا عام تخلف می کند، یک خطای فردی دارد و اما یک اثر ترویجی در جامعه بجا می گذارد که موجب گسترش ناهنجاری می شود و با جریمه های پشت پرده حل نمی شود. دست قانون و سایه قانون باید در شهر دیده شود. اصلا هم لازم نیست پلیس مثل گذشته و در همه موارد وارد جلب و دستگیری متخلف شود. فقط کافیست در میدان با دوربین های متصل به لباس حضور داشته و تذکر لسانی دهد.
🔸این مهم اولا بسیار بازدارنده است و اساسا به جریمه نمی کشد.
🔹 اینکه اثر ترویجی خطا را کاهش می دهد چون در مقابل خطای عیان، تقابل آشکار و بدون هزینه دارد.
🔸 در مواردی که فردی تمکین نمی کند حتی اگر دستگیری در محل هم صورت نگیرد که در مواردی ضروری است، اما به عنوان ایستادگی مقابل پلیس قابل پی گیری است و جرمش دوچندان می شود و اینطور نمی شود که یک نفر اقتدار پلیس را براحتی در جمع بشکند.
4⃣ این اقدام همچنان کمک می کند که نقص دوربین های فراجا جبران شود و مستندانگاری را توسعه می دهد.
5⃣ اینکه آنچه وظیفه ذاتی قهریه است را به کارمند انتظامات مترو و اتوبوس و مرکز خرید منتقل نمی کند.
6⃣ در نهایت اینکه حضور میدان پلیس دلگرمی عموم مردمی است که قانون را رعایت می کنند و موجب حمایت و صیانت از آمران به معروف در معابر شهری می شود. با اینهمه به نظر میرسد لایحه موجود از جهات مختلف موثر و قابل دفاع است و امیدست با اصلاحات لازم و همت مجلسی ها ارتقا یافته و زودتر اجرائی شود.
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#مسائل_اولویت_دار
#مجلس
✅ من در راس امور هستم!؟
🔶 هر چقدر که اهداف نظام اسلامی بلند و مترقی است، برخی ساختارهای اجرایی آن ناکارآمد و مشکل آفرین هستند.
🔸یکی از این ساختارها، روابط نمایندگان مجلس با مدیران اجرایی است. امام خمینی(ره) فرمودند که مجلس در راس امور است، اما گویا برخی نمایندگان چنین تفسیر کردهاند که "من در راس امور هستم"! و لذا به خود اجازه میدهند در شئون اجرایی دخالت کنند و این دخالت بعضاً در راستای منافع خود و همفکران آنهاست.
🔶 این دخالتها تا بدانجا پیش رفته که نمایندهای، مدیر عزل شده یک مدرسه را با رایزنی به پست قبلی برمیگرداند یا در عزل و نصب فرمانداران و بخشداران دخالت میکند و یا در جابجایی مدیران ادارات ورود میکند و یا ...، وزرای مربوطه نیز برای حفظ رای اعتماد مجلس تن به خواستههای نمایندگان میدهند در حالی که شأن مجلس نظارت بر حسن اجرای قانون توسط مجریان است و نه دخالت در عزل و نصب مدیران استانی و شهرستانی.
🔸به نظر میرسد در کنار اولویتهایی که در جامعه وجود دارد و برای تحقق آنها باید کوشید، اصلاح این ساختارها نیز باید در دستور کار قرار گیرد، اما تحرکی در این زمینه مشاهده نمیشود.
🔶 در مواجهه با این نوع نقیصهها و کنشهای مداخله جویانه یا منفعت طلبانه برخی نمایندگان در امور اجرایی که منافی وظایف و اختیارات آنهاست چند سازوکار وجود دارد:
1⃣ گزارش این دست تخلفات به شورای نگهبان که در بررسی صلاحیت وی برای دور بعد لحاظ میشود.
2⃣ گزارش به کمیسیون رسیدگی به تخلفات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی که اگر تخلف باشد به تذکر به وی منجر میشود و اگر جرم باشد به دستگاه قضایی ارجاع داده میشود.
3⃣ اصلاح این ساختاری که وزیر به جای آنکه صرفا تابع مجلس باشد، خود را تابع تک تک نمایندگان میداند که باید همه خواستههای آنها را بپذیرد وگرنه رای اعتماد نماینده مجلس را از دست میدهد.
🔶 سخن آخر آنکه باید نظارت همگانی را به گفتمان غالب تبدیل کنیم و آن را به همه حوزهها از جمله عملکرد نمایندگان مجلس تعمیم دهیم. قطعاً نظارت در این سطح، از نخبگان و فرهیختگان جامعه انتظار میرود که در شرایط فعلی که رضایتمندی جامعه از کارگزاران حکومتی کاهش یافته، ضرورتی انکارناپذیر است.
🔸 #به_قلم_اساتید:دکتر قاسم حبیب زاده؛ کارشناس مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
چهار عنصر حیاتی در چرخه تبلیغ دین.pdf
حجم:
70K
#معنویت_و_اخلاق
#سبک_زندگی
#تبلیغ
✅ چهار عنصر حیاتی در چرخه تبلیغ دین
🔶 تبلیغ در قلمروی گستردهاش به معنای رساندن پیام دین به مخاطبان و تأثیرگذاری در عرصه تبلیغ ایمان، باورها، ارزشهای اسلامی و تحکیم پایههای آداب، اهداف و نزاکت اجتماعی و سبک زندگی مردم بر پایه دین رسالت انبیاست.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: حجتالاسلام والمسلمین عباس کعبی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#روابط_خارجی
#کار_و_تلاش #رسانه
✅ نگاه وزیر خارجه به پاکستان استراتژیک و هدفمند بود
🔰 قسمت اول
🔶 دستگاه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تلاشهای ارزندهای برای توسعه اقتصاد ایران و تحولاتی که در بخش اقتصادی مورد نظر دولت محترم است، صورت داده است تا زمینههای لازم برای از سرگیری ارتباطات و گسترش حجم مراودات اقتصادی و سیاسی بین ایران با کشورهای منطقه و فرامنطقه فراهم شود. سفر سه روزه وزیر امور خارجه ایران به اسلامآباد و تلاش برای از سرگیری ارتباطات در بخشهای امنیتی و اقتصادی با دولتمردان پاکستان نشاندهنده عزم دولت برای تحقق شعار حل مشکلات و توسعه روابط با همه کشورهای غیرمتخاصم است.
🔶 سفر وزیر امور خارجه ایران و هیئتهای دولتی و غیردولتی در قالبهای گوناگون برای ترمیم روابط و افزایش روابط بین دو کشور در بخشهای سیاست خارجی تا اقتصادی از جهات مختلفی حائز اهمیت است و نشاندهنده اهمیتی است که وزارت خارجه کشور به برقراری ارتباط ایران با پاکستان میدهد. سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان نشان میدهد، سیاست خارجی کشور در این دوره پختهتر از قبل عمل میکند؛ یعنی خوشبختانه به درک قابل توجهی برای گسترش روابط دوجانبه بین ایران و پاکستان به خصوص در بخش توسعه اقتصادی رسیده است. پس این روند را باید به فال نیک گرفت؛ چراکه زمینه رشد و توسعه تجارت و ایجاد سرمایهگذاری جدید را بین دو کشور فراهم میکند و زمینهساز گسترش فعالیتهای اقتصادی بیشتری برای کشور میشود.
🔶 توجه به ارادهای که در دولت برای گسترش دامنه ارتباطات و تعاملات سیاسی و اقتصادی دیده میشود و سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به اسلامآباد که به شکلگیری سه تفاهمنامه و همکاری اقتصادی منتهی شد، میتوان گفت این سفر بسیار اهمیت داشت؛ چراکه زمینهساز عملیاتی کردن فعالیتها و برنامههای اقتصادی قابل توجهی بین دو کشور میشود. قطع به یقین به سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان باید نگاه استراتژیکی داشت؛ چراکه در چارچوب همکاریهای اقتصادی و روابط دوجانبه صحبت کلان عرضه و تقاضا مطرح میشود؛ بنابراین از یک طرف سمت عرضه در این همکاریها باید قوی باشد که خوشبختانه دو کشور ایران و پاکستان از چنین ظرفیتی برخوردار هستند.
🔶 ایران و پاکستان دارای کالاها و خدمات مزیتدار قابل عرضهای هستند که به افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری دو طرف بسیار کمک میکند. اگرچه معتقدم با توجه به پتانسیلهای موجود سمت عرضه باید بسیار قویتر از وضعیت کنونی باشد؛ چراکه ظرفیتهای ما همه شناخته و احصا شده است. پس ناشناخته نیست که به درستی نتوانیم از آن استفاده کنیم.
🔶 با توجه به اینکه دو کشور پاکستان و ایران دو کشور بزرگی هستند که به قول وزیر امور خارجه کشور دارای بازار ۳۰۰ میلیون نفری هستند، ضمن اینکه به لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اشتراکات زبانی و دینی به عنوان دو کشور مسلمان هستند، قطع به یقین لازم است ارتباطات و تعاملات تجاری و اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد، مثل تعاملاتی که ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه دارند.
🔶 متأسفانه ارتباط ایران با کشورهای شرقی در سالهای قبل گسترش نیافته، به طوری که بین تهران و اسلامآباد پرواز مستقیمی برقرار نیست. این موضوع نشاندهنده روابط ضعیف اقتصادی بین دو کشور است که به هیچ وجه قابل قبول نیست و نشان میدهد وزیر امور خارجه با اشراف به این موضوع مهم به پاکستان سفر کرد.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: سید کمیل طیبی؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
🆔 @tahlil_shjr
مبلغ؛ حلقه وصل مردم و جریان علم و تمدن.pdf
حجم:
52.5K
#مسئله_محوری
#علم_و_پژوهش
#انقلاب_اسلامی #تبلیغ
#هنر #رسانه
✅ مبلغ؛ حلقه وصل مردم و جریان علم و تمدن
🔶 موضوع تبلیغ یکی از عناصر و ارکان جدانشدنی وظایف حوزههای علمیه در کنار تولید علم است. همانطور که رهبر انقلاب هم فرمودند «تبلیغ» وسیله و ابزار رسیدن به اهداف دین خداست. انقلاب اسلامی مردم ایران برخلاف انقلابهای دیگر که شاید مبتنی بر جنبشهای مسلحانه و غیره بودهاند، انقلابی مبتنی بر آگاهی مردم بود و در جریان آن ارتباط محکمی بین علما و مردم و همه ارکان جامعه برقرار شد. اگر قرار باشد به سمت تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی ظهور برویم، در آنجا هم مسئله آگاهی مطرح خواهد بود. بدون آگاه شدن عموم مردم نمیتوانیم مسیری را که پیش رو داریم بهراحتی طی کنیم. این آگاهی در گرو آموزش و تبلیغ است.
🔶 آموزش بخشی از این جریان است و تبلیغ بخش دیگری از آن بوده که بخش مهمتر و بزرگتری است؛ چون قسمت قابلتوجهی از مردم چه در مدرسه و چه در دانشگاهها و حوزههای علمیه درگیر فرآیند آموزش میشوند؛ ولی موضوع عموم مردم موضوع تبلیغ است.
🔸 #به_قلم_اساتید:دکتر محمدهادی همایون؛ عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#روابط_خارجی
#کار_و_تلاش #رسانه
✅ نگاه وزیر خارجه به پاکستان استراتژیک و هدفمند بود
🔰 قسمت دوم
🔶 وقتی زیرساختهای حمل و نقل و ترانزیت بین ایران و پاکستان تقویت شود، قطعاً شاهد رشد تجارت خارجی بین دو کشور خواهیم بود و ظرفیتهای مغفول مانده شکوفا میشوند؛ لذا امیدواریم سایر نهادها و وزارتخانهها در این موضوع کمکرسان دولت باشند تا سطح گفتگوهای صورت گرفته به امضای تفاهمنامهها محدود نشود. تقویت روابط اقتصادی در گرو ظرفیتسازی در بخشهای سخت افزاری و نرم افزاری است؛ پس از این جنبه نیازمند تحقیقات و اجرای پروژههایی هستیم که بتواند پتانسیلهای اقتصادی را به نحو گستردهای افزایش دهد تا شاهد بروز و ظهور فرهنگ رابطه اقتصادی بین دو کشور باشیم.
🔶 اشراف هرچه بیشتر کارآفرینان، تجار و بازرگانان به جنبههای نرم افزاری تجارت خارجی فواید بسیاری دارد، به همین خاطر دولت محترم باید تلاش کند تا در جریان تبلیغات بیشتر جنبه رسانهای و کار کارشناسی حتی برگزاری نشستهای علمی و اجرایی و کارشناسی موضوع را مورد نظر قرار دهد، تا زمینهساز تقویت فعالیتهای بازرگانی بین دو کشور شود، هر چند زمانبر است، اما بسیار مهم است و باید انجام شود.
🔶 بحث سخت افزاری مثل توسعه بندرگاهها، خطوط هوایی و حمل و نقل زمینی، ایجاد بازارچههای مرزی نیز کمک شایان توجهی به توسعه همکاریهای اقتصادی بین ایران و کشورهای همسایه از جمله پاکستان میکند، به همین خاطر این زیرساختها نیز باید جدی گرفته شود تا ضمن آمادهسازی زیرساختهای مورد نیاز مناطق آزاد اقتصادی، شاهد سرمایهگذاریهای جهتدار و هدفمندی در اقتصاد ایران باشیم که نشاندهنده ثمرات تلاشهای وزارت خارجه دولت سیزدهم برای توسعه تجارت خارجی کشور است.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: سید کمیل طیبی؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
🆔 @tahlil_shjr
علیه زمینخواری و فساد با رسمی کردن معاملات غیرمنقول.pdf
حجم:
76.6K
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#مسائل_اولویت_دار
✅ علیه زمینخواری و فساد با رسمی کردن معاملات غیرمنقول
🔰 یادداشتی درباره اهمیت و الزامات سلب اعتبار از معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول
🔶 مهمترین چالشی که امنیت مالکیت اموال غیرمنقول را به خطر میاندازد، اعتبار معاملات عادی یا به عبارتی معاملات غیررسمی است. معاملات عادی برخلاف معاملات رسمی که در پایگاه داده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت میگردند، صرفاً بر روی یک کاغذ نوشته شده و در جای دیگری به ثبت نمیرسند. همچنین در این معاملات برخلاف معاملات رسمی که پیش از معامله، مالک بودن فروشنده و فقدان موانع انتقال مالکیت، از مراجع ذیصلاح استعلام میشود، امکان استعلام وجود ندارد.
🔶 اعتبار معاملات غیررسمی، تنها امنیت مالکیت اموال غیرمنقول خصوصی را تهدید نمیکند، بلکه امنیت مالکیت اراضی ملّی را نیز در قالب پدیده زمینخواری به خطر انداخته است.
🔶 از آثار مهم تهدید مالکیت اموال غیرمنقول که نتیجهی اعتبار معاملات عادی این اموال است، افزایش احتمال خطر سرمایهگذاری در تولید است. از آنجایی که زمین یکی از نهادههای اصلی تولید، بهویژه تولید در مقیاس بزرگ است، تهدید مالکیت زمینی که در آن تولید انجام میشود (نظیر زمین کشاورزی، کارگاه یا کارخانه) برای تولیدکنندگان خطر بزرگی محسوب میشود.
🔸 #به_قلم_اساتید:علیرضا سیفی؛ مدیر گروه حقوقی شبکهکانونهای تفکر ایران (اندیشکده ایتان)
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#عزت_ملی
#معنویت_و_اخلاق
#استقلال_و_آزادی #تبلیغ
#انقلاب_اسلامی #وحدت
✅ انقلاب دریانوردی
🆔 @tahlil_shjr
خط حزب الله_۴۰۵.pdf
حجم:
1.97M
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#عزت_ملی
#معنویت_و_اخلاق
#استقلال_و_آزادی #تبلیغ
#انقلاب_اسلامی #وحدت
✅ انقلاب دریانوردی
🔸 گزارش هفته این شماره خط حزبالله نگاهی به سفر ۶۵ هزار کیلومتری ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و غرورآفرینی فرزندان ایران در این مأموریت داشته است.
🔶 خط حزبالله به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام سجاد علیهالسلام در یادداشتی با عنوان «متشکل شدن مجدد شیعه» نگاهی به الگوی ویژه هدایت و سیره تبلیغی امام زینالعابدین علیهالسلام بر اساس بیانات رهبر انقلاب، داشته است.
🌷 شماره این هفته خط حزبالله به روح مطهر شهید مهدی یمینی تقدیم میشود.
🔸 خط حزبالله؛ شماره ۴۰۵
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#مسئله_محوری
#تحریم #واردات
✅ راهکار به دولت برای کنترل مصرف بنزین
🔰 قسمت اول
🔶 هشدار درباره افزایش مصرف بنزین در فروردین ماه توسط وزیر نفت جدی گرفته نشد تا اینکه مصرف سوخت به ۱۲۷ میلیون لیتر در یک روز رسید. این عدد در مقایسه با ۲ سال گذشته که ۸۸ میلیون لیتر در روز بود ۳۸ درصد افزایش داشت؛ حال سوالی که ایجاد میشود این است؛ چرا به یکباره مصرف بنزین در کشور رکورد زد؟
🔶 برای رسیدن به پاسخ این سوال با ناصر رییسیفر رئیس کانون جایگاهداران سوخت کشور گفتگو کردیم. او معتقد است افزایش مصرف بنزین در سالهای اخیر، به دلیل مشکلات اقتصادی مردم به حاشیهنشینی روی آوردهاند و همین امر موجب شده مسافت بیشتری را در طول روز طی کنند در نتیجه مصرف بنزین هم افزایش پیدا کرده است.
🔶 چرا مصرف بنزین افزایش پیدا کرد؟
وی در ادامه فصل گرما را نیز در افزایش مصرف بنزین دخیل میداند و میگوید: «به دلیل گرمای هوا، افراد بیشتر از کولر ماشین استفاده میکنند به همین دلیل مصرف سوخت بالا میرود.»
🔶 رییسیفر با اشاره به یک تصمیم اتخاذ شده در حوزه بنزین بیان میکند: «با جمعآوری کارتهای سوخت از جایگاههای بنزین زمان سوختگیری و منتظر ماندن در صف افزایش پیدا کرد. به عبارت دیگر اگر پیش از این زمانی بالغ بر ۲ تا ۵ دقیقه برای سوختگیری نیاز بود حالا باید حدود نیم ساعت زمان صرف شود تا یک خودرو بتواند سوختگیری کند. در این فاصله زمانی که خودروها روشن هستند هم مصرف سوخت افزایش پیدا میکند.»
🔶 وی در ادامه خرابی قسمت کارتخوان در پمپ بنزین را هم بیارتباط به افزایش مصرف سوخت نمیداند و تاکید میکند: «بین ۱۰ تا ۵۰ درصد نازلها در پمپ بنزینها به دلیل خرابی قسمت کارتخوان غیر قابل استفاده بوده و از مدار خارج شدهاند، اما متاسفانه از سوی شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی تلاشی برای حل این مشکل صورت نمیگیرد.»
🔶 رئیس کانون جایگاهداران سوخت کشور توضیح میدهد: «بنزین یک کالای مصرفی است؛ نه سرمایهای، اما وقتی به مردم نوید میدهند که بنزین یک کالای مصرفی است و از حق خودتان استفاده کنید و اگر ۱۵۰ لیتر بنزین داخل کارت خود رامصرف نکنید؛ میسوزد، عملا ذهنیت مصرفگرایی و سوخت کامل بنزین سهمیهای ایجاد میشود. اتفاقی که رخ میدهد این است که در روزهای نخست ماه بخش زیادی از مردم تمام بنزین سهمیهای کارت سوختهای شخصی را استفاده میکنند.
🔶 به عبارت دیگر مردم خود را مقید به مصرف ۱۵۰ لیتر بنزین کردهاند در صورتی که سابق بر این کسی به این مساله توجهی نداشت و مردم مصرف متناسب داشتند، اما حالا هم از ۱۵۰ لیتر خود و هم از کارت جایگاه استفاده میکنند.»
🔶 وی با بیان اینکه تصمیمات غیرکارشناسی علاوه بر افزایش مصرف سوخت، نظم شهر را هم به واسطه کمبود سوخت در جایگاهها و صفهای طولانی بهم زده، تصریح میکند: «در این میان افرادی هستندکه مازاد سوخت دارند و به راحتی کارتهای سوخت خود را به افراد دیگر واگذار میکنند یا سهمیه بنزین یارانهای خود را میفروشند به همین دلیل این مساله رانتی را در مصرف بنزین ایجاد کرده است.»
🔶 مشکلات ناشی از افزایش مصرف بنزین
این در حالیست که بررسی روند تولید و مصرف بنزین در کشور نشان میدهد وزارت نفت در دولت سیزدهم پس از عبور از بحران گاز در زمستان سال ۱۴۰۱، با یک بحران جدید به نام «تراز منفی بنزین» مواجه شده است. به عبارت دیگر مصرف بنزین داخل کشور از مجموع تولید پالایشگاهها پیشی گرفته و ایران در آستانه خروج از جمع صادرکنندگان بنزین و بازگشت به عصر واردات بنزین قرار گرفته است. در صورتی که بهرهبرداری از سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اصلاح قیمت بنزین در آبانماه ۱۳۹۸ و شیوع کرونا در کشور موجب شد که تراز بنزین ایران برای نخستین بار در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ مثبت شود و بدین ترتیب در اوج تحریمهای نفتی، ایران وارد باشگاه صادرکنندگان بنزین و فرآوردههای نفتی شود.
🔶 اما حالا با افزایش مصرف بنزین و ثبت رکورد ۱۲۷ میلیون لیتر در یک روز، مجدد مجبور به واردات بنزین خواهیم بود. این موضوع نه تنها درآمدهای صادراتی بنزین را به صفر میرساند بلکه منجر به ارزبری نیز خواهد شد.
🔶 در اینباره رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس هشدار میدهد: «اکنون متوسط مصرف بنزین در کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و حتی در روزهایی از ایام نوروز به ۱۴۲ میلیون لیتر هم رسید که لازم باید برای کنترل این ارقام تدابیری اندیشیده شود. اگر رشد مصرف بنزین به همین شیوه کنونی ادامه داشته باشد غیر قابل کنترل شده و قطعا برای تامین نیاز حمل و نقل باید واردات داشته باشیم.»
🔸 #به_قلم_اساتید:انسیه ربیعی
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#مسئله_محوری
#تحریم #واردات
✅ راهکار به دولت برای کنترل مصرف بنزین
🔰 قسمت دوم
🔶 نکته مهم، اما اینجاست که از سال ۹۹ پیشبینی میشد که متوسط مصرف بنزین در سال ۱۴۰۰ به روزانه ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون لیتر برسد؛ و این هشدار در آن زمان گویای این است که عملا سهمیهبندی بنزین در آبان ۱۳۹۸ هم نتوانست جلوی رشد مصرف مورد انتظار بنزین را بگیرد.
🔶 راهکار چیست؟
در گفتگویی که با ناصر رییسیفر داشتیم نکتهای را یادآور شد و گفت: «برای حل این مساله و کاهش مصرف، ابتدا باید قیمت بنزین به نرخ واقعی نزدیک و مازاد آن در زیرساختها هزینه شود. نکته مهم دیگر اعتمادسازی میان مردم است. متاسفانه مردم به سیستم شرکت نفت اعتماد ندارند. برای عدم اعتماد مردم مثالی را ذکر میکنم. بنده سیستم جمعآوری بخارات را به طور کامل در جایگاه خود اجرا کردم که افراد آن را روی پمپ وکیوم میکنند و روی اتومات که بگذارند باک پر میشود و بخارات هم وارد مخزن و سپس به پالایشگاه منتقل میشود، اما بارها شاهد بودهام که افراد از این کار امتناع میکنند و میگویند اعتماد نداریم ممکن است هوا داخل باک شود.»
🔶 اما در ادامه یک پژوهش انجام شده در پائیز سال ۱۴۰۱ توسط محمدرضا شهبازی و همکاران که به بررسی تاثیر متغیرهای قیمت واقعی بنزین، متوسط درآمد واقعی خانوار و کارایی موتور خودروها در قالب یک مدل اقتصـادسنجی در ایران طی دوره ٩٥ -١٣٦٦ میپردازد؛ میگوید: «منظور از بهینهسازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها و اتخاذ روشها و سیاستهایی در مصرف درست انرژی است که از نقطه نظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حرکت را تضمین کند؛ بنابراین توجه به بهینهسازی مصرف سوخت شامل سیاستهای غیرقیمتی و قیمتی میتواند افزون بر کاهش هزینههای تولید ناشی از کاهش سوخت و ایجاد اشتغال، به افزایش درآمد صادراتی و توسعه پایدار کمک قابل توجهی کند.
🔶 مصرف بهینه حاملهای سوختی همواره به عنوان مسالهای مهم در سیاستگذاری بخش سوخت و حمل و نقل برای دولتها مطرح بوده و همواره تلاش شده است تا از طریق برخی سیاسـتهـا ماننـد اصلاح قیمت حاملهای انرژی، سهمیهبندی و بهبود کیفیت خودروها، الگوی مصرف عموم را به سمت مصرف بهینه رهنمون ساخت.»
🔶 اما این همه ماجرا نیست. بلکه کنترل مصرف سوخت در کشور نیازمند این است که تصمیمات جدیدی توسط دولت اتخاذ و به طور کامل در کشور پیاده شود.
🔶 به عنوان مثال طبق ادعای خودروسازان سالانه حدود یک میلیون خودرو تولید میشود و قرار است تیراژ تولید امسال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد. این در حالی است که تقریباً به ازای عرضه این خودروها، هیچ خودرویی اسقاط نمیشود و در حال حاضر حدود شش میلیون خودروی فرسوده در کشور در حال تردد هستند. در صورتی که اگر به ازای این خودروها، محصولات جدید وارد بازار میشدند، حداقل روزانه صرفهجویی ۳۳ میلیون لیتری در مصرف بنزین اتفاق میافتاد؛ بنابراین توجه به خودروهای فرسوده و اسقاط آنها نکته مهمی است که هرچند از گذشته دولتمردان به لزوم اجرای طرح جایگزینی خودروهای نو با فرسوده اشاره کردهاند، اما این طرح هیچگاه به طور کامل در کشور عملی نشده است. از سوی دیگر گرانی حمل و نقل عمومی و بلیط هواپیما و قطار هم به افزایش مصرف بنزین دامن زده است. به عبارت دیگر دولت به مجموعهای از تصمیمات نیاز دارد تا بتواند مصرف سوخت در کشور را کنترل کند و بار دیگر ایران را به باشگاه صادرکنندگان بنزین برساند.
🔸 #به_قلم_اساتید:انسیه ربیعی
🆔 @tahlil_shjr
حکمرانی امید.pdf
حجم:
61.4K
#امید_به_آینده
#اقتصاد
#مسئله_محوری
✅ حکمرانی امید
🔰 تأملی بر نقش ترویج سواد حکمرانی برای افزایش سرمایه امید و اعتماد عمومی
🔶 دانش حکمرانی، دانشی اصیل و ارزشمند برای خدمت به عامه مردم جامعه است؛ دانشی که ظرفیتهای زیادی را برای توسعه اجتماعی و اقتصادی فراهم میآورد و بهویژه بر امکان اثرگذاری جامعه بر سرنوشت خویش میافزاید.
🔶 هرچه بر چالشهای پیش روی جوامع آینده افزوده میشود، اهمیت و ارزش تلاش برای بهبود ارتباطات اجتماعی مؤثر میان حکمرانان و عامه مردم، بیشتر در کانون توجه قرار میگیرد. با این ملاحظه مهم که مقدمه هرگونه ارتباط مؤثر برای ایجاد اعتماد عمومی، برخورداری از زبان مشترک است.
🔶 سرمایه امید، مهمترین سرمایه سیستم حکمرانی در هر جامعه است. با این تأکید که جامعه ناامید، پیشاپیش فروپاشیده است؛ بنابراین هر آنکه حرکتی در جهت توسعه امید عامه مردم انجام دهد، حرکتی در جهت حفظ امنیت و اقتدار ملی انجام داده است و هر آنکه در هر لباسی، به هر دلیلی و به هر شکلی، امید عامه را مضمحل سازد و جلوی حرکتهای اصلاحی برای توسعه امید عامه مردم را بگیرد، دانسته یا نادانسته، اقدامی در جهت منافع دشمن و فروپاشی اجتماعی انجام میدهد.
🔶 در این امتداد، بهصراحت تأکید میشود که دانش حکمرانی، دانش نجاتبخش عامه مردم و جامعه است و تسری آن به میان همگان، برای اقتدار ملی و توسعه اجتماعی و اقتصادی، ضرورتی تردیدناپذیر دارد.
🔸 #به_قلم_اساتید:دکتر علیاصغر پورعزّت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران
🆔 @tahlil_shjr