eitaa logo
شجر
1.4هزار دنبال‌کننده
844 عکس
103 ویدیو
1.7هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
و همچنان سیاست‌های غلط آموزشی 🔶 اگر آموزش بهتری بخواهید باید پول بیشتری بپردازید. این فحوای کلام وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با رسانه ملی است. البته آنچه ایشان گفتند آنچنان راز سر به مهری نبود؛ بلکه تنها بیان یک واقعیت تلخ است که مدت‌هاست در نظام آموزشی کشور وجود دارد، مدارسی خاص و غیرانتفاعی با امکانات ویژه و لاکچری برای کسانی که توانایی پرداخت شهریه بالای آن را دارند. 🔸دست کم در بیشتر موارد عنوان «آموزش غیر انتفاعی» در تضاد با مفهوم اصلی‌اش، ماهیتی کاملاً «انتفاعی و سودآور» دارد. در حقیقت، در این بخش به جای یک حوزه آموزشی و فرهنگی با یک صنعت و تجارت پول‌ساز مواجه هستیم که به دانش‌آموز، معلم، کلاس، مدرسه، کنکور و هر آنچه‌ به آن مربوط می‌شود به چشم منابع سرشار کسب درآمد می‌نگرد.‌ در این صنعت مانند هر صنعت و تجارت دیگری منطق پول بیشتر و بیشتر است.. 🔶 این روش آموزشی در حالی در جریان است که در نقطه مقابل این نوع از سیستم لاکچری، در سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان دانش‌آموزان مستضعف علم را در کانکس‌های محقری می‌آموزند که با دنیای پیش گفته شده فرسنگ‌ها فاصله دارد. حمایت و تشکر وزیر محترم از این ساختار غلط آموزشی آن هم تنها چند روز پس از اظهار نظر رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان‌ که بر لزوم حمایت از مدارس دولتی تأکید داشتند، نشان می‌دهد برخی سیاست‌های آموزشی چه اندازه با مدل انقلاب اسلامی فاصله دارد. ایشان تأکید کردند: «نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته می‌شود مدرسه دولتی، اولین چیزی که مقابل انسان نقش می‌بندد، ضعف مدرسه است.» 🔸هر چند از دولت‌های پیشین نیز انتظار می‌رفت که در مسیر اصلاح این مدل گام بردارند و مدارس دولتی تقویت شود؛ اما درباره دولت سیزدهم که عنوان دولت انقلابی را با خود همراه دارد، این مهم صد چندان است، نه اینکه در بالاترین سطوح وزارتخانه مورد تأیید قرار گیرد. نظام آموزشی تجارت‌محور بیش از آنکه بر مدار استعداد و توانایی و عدالت دانش‌آموز باشد، بر پاشنه ثروت ولی دانش‌آموز می‌چرخد. این مدل در بهترین حالت نخبگانی را تربیت خواهد کرد که در نهایت خدمت‌شان را در آن طرف آب برای بیگانه ارائه خواهند کرد و سهم مستضعفان زندگی در پایین دست علم خواهد بود؛ موضوعی که نیازمند بازبینی جدی در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی است. 🔸 :حسین حسینی‌نژاد 🆔 @tahlil_shjr
هنری به نام اقناع 🔶 «زبان دولت در بیان آنچه انجام گرفته متأسفانه زبان رسایی نیست؛ اتفاقات خوبی که افتاده، به آن اندازه‌ای که شایسته و حقش است، در نظر مردم و ذهن مردم منعکس نشده.» این بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئت دولت در هفته قبل بود. واقعیت قضیه آن است که با وجود اینکه دولت خدماتی را ارائه داده و شبانه‌روزی تلاش کرده است؛ اما حتی برخی حامیان دیروز و امروز دولت از خدماتش آگاه نیستند و گاه حامیان به منتقد و مخالف تبدیل شده‌اند. اما برای رفع این اشکال چه باید کرد؟ 🔶 پیوست رسانه‌ای داشته باشیم: رسانه‌ها تا عمق خانه‌ها نفوذ کرده‌اند. کوچک و بزرگ، پیر و جوان در جامعه ما یک گوشی به دست گرفته و خبر می‌خوانند. در این جامعه که نفوذ شبکه‌های اجتماعی تا 75 درصد پیش‌بینی شده، داشتن پیوست رسانه‌ای از نان شب هم واجب‌تر و ضروری‌تر است. به همین دلیل بود که یکی از دستورات‌ رهبری به دولت «کارآمدسازی فعالیت‌های رسانه‌ای دولت» بود. 🔸با مردم حرف بزنیم: منتقدان یکی از اشکالاتی که به دولت قبل وارد می‌کردند، این بود که با مردم سخن نمی‌گفتند و بخشی از اعتراضات بنزینی نتیجه همین گفت‌وگو نکردن با مردم بود، اما از دولتی که اسم و عنوان مردم را یدک می‌کشد، انتظار می‌رود مسئولانش با مردم سخن بگویند، مردم را اقناع کنند و از ظرفیت مردم در حل مشکلات بهره ببرند. 🔶 با نخبگان ارتباط بگیریم: یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر صحبت و ارتباط‌گیری با نخبگان و دانشجویان بود. نخبگان هم می‌توانند خوب پیشنهاد دهند و هم می‌توانند با زبان و قلم‌شان به اقناع جامعه کمک کنند. البته الزامی که وجود دارد عدم خط‌کشی در مواجهه با نخبگان است. به تعبیر رهبری، «نخبگان کشور صاحبان فکرند، صاحبان طرحند، راهنمایی‌های خوبی می‌کنند، نکات خوبی به نظرشان می‌رسد؛ ارتباط با نخبگان را حتماً دنبال کنید و بخش‌های مختلف دنبال کنند و داشته باشند.» 🔸دیدن بهتر از شنیدن: راهیان پیشرفت یکی از اقدامات جدید مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی است. یک جوان وقتی تجهیزات نظامی و پروسه ساخت آن را ببیند، دیگر منتقد ساختار دفاعی نمی‌شود؛ وقتی سختی گازرسانی و آب‌رسانی و تولید برق را ببیند، سختی‌های طاقت‌فرسای خدمات را فهم خواهد کرد و... . همیشه گفته‌اند دیدن بهتر از شنیدن است. مطمئن باشیم مردم ما با کسی لج و لجبازی ندارند و اگر بدانند خدمتی صورت گرفته، شکرگزار و همراه می‌شوند و این نیازمند هنری به نام «اقناع» است. 🔸 :یعقوب ربیعی 🆔 @tahlil_shjr
داستان شیب تند و‌ قله 🔰 قسمت سوم 🔶 محرم و‌ صفر دو ماه است که اسلام را زنده کرده. اسلام را زنده کرده یعنی چی؟ یعنی مسلمانها را زنده کرده؟ هر سال مثل یک قلب که خون پمپاژ میکند به کل بدن. زنده شدن نشانه دارد اولین نشانه اش چیست؟ امتحان، ابتلا، پیش آمدن فتنه و بلا احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا امنا و هم لایفتنون؟ پارسال داستان اغتشاشات مهسا بعد اربعین کلید خورد، اما سالهای قبل هم وقایع ایران را نگاه کنید. کی؟ 🔶 فقط دو ماه های بعد محرم و صفر 🔹سال ۱۴۰۱ فتنه مهسا 🔹سال ۱۴۰۰ حمله سایبری به جایگاه های سوخت و قصه کشاورزان اصفهان 🔹سال ۱۳۹۹ ترور فخری زاده 🔹سال ۱۳۹۸ گرانی بنزین و اغتشاشات و یک ماه بعد رسید به ترور حاج قاسم 🔹سال ۱۳۹۷ حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز 🔹سال۱۳۹۶ گسترش اعتراضات مردمی بعد سفر روحانی به مشهد 🔹سال۱۳۹۵فوت هاشمی، ماجرای پلاسکو 🔹سال۱۳۹۴ حمله به سفارت عربستان، پر شدن قلب رآکتور اراک با بتن 🔹سال۱۳۹۳ سوزاندن خلبان اردنی به دست داعش، حمله به نماینده مجلس در شیراز. 🔹سال ۱۳۹۲ ربودن پنج مرزبان توسط جیش العدل و اعدام یکی از آنها در اسارت توسط گروه مزبور 🔹سال ۱۳۹۱ یکشنبه سیاه در مجلس، حمله به رییس مجلس در قم، 🔹 سال ۱۳۹۰ ترور شهیداحمدی روشن، سوال مجلس از احمدی نژاد، کاهش دوبرابری ارزش ریال 🔹سال۱۳۸۹ پروژه سوریه سازی ایران توسط سران فتنه در بهمن ماه و آغاز حصر آنها 🔹سال۱۳۸۸ ادامه اغتشاشات فتنه سبز در بهمن و اسفند 🔹سال۱۳۸۷ اعلام حضور میرحسین، کمیته صیانت از آرا 🔹سال۱۳۸۶ انفجار حسینیه رهپویان وصال(۲۴ فروردین ۸۷ یعنی یک ماه بعد صفر) 🔹سال۱۳۸۵ قطعنامه شورای امنیت و تحریمهای تسلیحاتی ایران 🔹سال ۱۳۸۴ کمتر از دو‌ ماه بعد از ماه صفر کاریکاتور نشریه ایران جمعه و تجمعات اعتراض آمیز آذری زبانها 🔹سال۱۳۸۳ غربیها زیر همه قول و قرارهایی که با جناب روحانی بسته بودند، زدند. 🔹سال۱۳۸۲ اغتشاشات دانشجویی تهران 🔹سالهای قبل هم همینطور میتوان دنبال کرد مثل غرق شدن شش دختر دانش آموز در سال ۸۱ و انتخابات ریاست جمهوری۸۰ و روزنامه های زنجیره ای و گرفتن روزنامه نگارها۷۹، قتلهای زنجیره ای و اغتشاشات کوی دانشگاه۷۸ و همینطور و همینطور. 🔶 حالا یک بار کل مسیر را ببینید. امتحان پس از امتحان و بلا پس از بلا و زخم پشت زخم. ثمره این بلاها و امتحانها چیست؟ و لقد فتنا الذین من قبلهم، فلیعلمن الله صدقوا . لیعلمن الکاذبین. این رشد حقیقی است. ایران بعد هر محرم و صفر پای عهد و قرارش ایستاد و رشد کرد. مسیر پیشرفت از دل بلا میگذرد و اینگونه ایران به قله ها نزدیک شد. اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئک هم المهتدون. 🔸 : علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
باید به قانون فرانسه احترام گذاشت؟! 🔶 فرانسه و قدم زدن در آن خیابان مشهور پاریس، شانزلیزه، دیدن تئاتر، رفتن به سینما، ادبیات مدرن، کافه های مشهور برای دهه ها آرزوی تازه روشنفکران کشورهای شرقی بود. کمتر روشنفکر ایرانی می شناسید که مست و واله آزادیخواهی فرانسه نباشد. به فرانسه سفر نکرده باشد. در مدح انقلاب کبیر فرانسه چیزکی ننوشته باشد. مدام آزادی در فرانسه را بر سر ما نکوفته باشد. چشمش را بر سر سالها استعمار آفریقایی ها توسط فرانسوی ها بسته باشد و.... اما... 🔶 مدارس در فرانسه بازگشایی شد. امروز در یک خبر خواندم که هفتاد و شش دختر مسلمان روز نخست بازگشایی بدلیل رعایت حجاب( بدون چادر البته ) اجازه ورود به مدرسه و تحصیل را ندارند سال ۱۳۵۳ محمدرضا پهلوی چنین قانونی را طی آیین نامه برای محدوده ای از مدارس به ویژه در تهران اجرا کرد. بماند. 🔶 آیا باید به قانون دولت فرانسه احترام گذاشت و چون قانون است باید پذیرفت؟ فرض کنید حق با دولت فرانسه است. در این صورت باید فهمید: 1⃣ در تمام دنیا چارچوب و قانون وجود دارد. 2⃣ قانون میتواند در امور شخصی افراد که جلوه اجتماعی پیدا می کند دخالت کند! 3⃣ برای تعیین قانون به جنجال رسانه ای نیاز نیست. ساختر تصمیم گرفت و اجرا کرد. 4⃣ قوانین پوشش در تمام دنیا وجود دارد حدود و میزان آن متفاوت است. 5⃣ در اینجا "دین" عامل تعیین کننده پوشش نیست، اما باز عرف جامعه و قوانین اجباری وجود دارد. 6⃣ در ذات هرقانونی عنصر الزام و اجبار وجود دارد. چه اقلیت بپذیرید چه اکثریت نپذیرد. 🔶 حیف دهه ها روشنفکران ایرانی. رسانه های غربدوست چهره رمانتیکی از مهد آزادی، فرانسه برای ما ایرانی ها ساخته بودند. این تصمیمات، زحمات آنان را بر باد میدهد! 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
حرکت در راه خدا در منطقه انقلاب 🔰 قسمت اول 🔶 نگاهی گذرا به گذشته درخشان و راه پیش روی استان سیستان و بلوچستان 🔶 از تبلیغ زاهدان تا زندان تهران سال ۱۳۴۲ آیت الله خامنه ای تحت‌تعقیب رژیم پهلوی بود که به اتفاق تعدادی از طلاب که برای تبلیغ ایام ماه رمضان از قم عازم کرمان هستند راهی شرق کشور می شوند و سپس به تنهایی، کرمان را  ترک کرده و راهی زاهدان می شوند. آنجا به سراغ آیت الله کفعمی می روند که یک روحانی برجسته و متین پنجاه ساله است و در زاهدان نفوذ و جایگاه مهمی دارد. آقای کفعمی به ایشان می گوید: مسجد شب و روز در اختیار شماست اما از مشهد فرد دیگری هم که فلان شیخ باشد آمده تا او هم منبر برود. 🔶 آیت الله خامنه ای آن شیخ را می شناسند که مزدور رژیم است و در تایید لوایح شش گانه شاه، موضع موافق دارد. القصه در روز پانزدهم ماه رمضان، آیت الله خامنه ای با ظرافت های خاص و لحن گیرا و گرم خود، علمایی را که با دستگاه حاکمه ستمگر سازش می‌کنند مورد حمله قرار می دهد و بعد جمعیت از مسجد خارج می شوند و پای منبر شیخ کذایی کمتر کسی باقی می ماند و در همان روز، سخنان آن شیخ، مورد غضب آقای کفعمی هم قرار می گیرد. غروب همان روز، رئیس پلیس، آیت الله خامنه ای را می‌خواهد و در ادامه اولین تجربه بازجویی توسط ساواک برای ایشان رقم خورده و مبلغ دیار سیستان و بلوچستان با همراهی ماموران رژیم پهلوی راهی زندان قزل قلعه در تهران می شوند، اگرچه در زاهدان، عالِم بزرگ شیعه آیت الله کفعمی و عالِم درجه یک سنّی  مولوی عبدالعزیز ملّازهی نسبت به این اتفاق موضع گیری می کنند. 🔶 ایرانشهر و پایه گذاری نهضت خدمت و هفته وحدت سالها می گذرد تا در روز ۲۸ آذر سال ۱۳۵۶، پس از ۶بار دستگیری، آیت‌الله‌خامنه‌ای به ایرانشهر تبعید می شوند. یکه و تنها در ایرانشهر سراغ مسجدی را می گیرند که نشانی مسجد آل الرسول را به او می دهند. مسجدی که بعدها با حضور وی رونق می گیرد و علاوه بر وعظ و تبیین، می شود پایگاه امداد رسانی به مردم سیل زده ایرانشهر. مسجدی که با ابتکار آیت الله خامنه ای مراسم مشترک بین سنی و شیعه در آن برگزار می شود و بعدها می شود تاریخچه پایه گذاری هفته وحدت در جهان به ابتکار ایران. تبعید به ایرانشهر می شود سفری که آیت الله خامنه ای درباره آن می‌گویند: «به من کمک کرد تا بتوانم به اعماق دل پُرمحبّت و گرم مردم این استان راه پیدا کنم.» ۱۳۸۱/۱۲/۲ 🔶 نماینده امام راهی دیار بلوچستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت الله  خامنه ای طی حکمی مکتوب از امام خمینی برای بررسی خواسته های اهالی و گزارش انتظارات مردم راهی بلوچستان می شوند، آیت الله خامنه ای این ماموریت را اینگونه تشریح کرده اند:« محرومیتهایی که در این استان دیدم، یک انگیزه قوی و آرزوی بزرگ در من به‌وجود آورد و آن این‌که باید به این استانِ با این همه استعداد و به این مردمِ با این همه صفا کمک کرد تا بتوانند زندگی سعادتمند و لایق شأن خود را در پیش گیرند. لذا بعد از پیروزی انقلاب، اوّلین حکم مأموریتی که امام رضوان‌اللّه علیه صادر کردند، حکمی به این بنده حقیر برای سفر به استان سیستان و بلوچستان بود. من آمدم و مناطق گوناگون این استان را از نزدیک دیدم و انقلاب وظیفه خود را در قبال این استان حس کرد. از جنوبی ترین نقاط استان، از منطقه چابهار و نیکشهر و نِبت و فَنّوج و اِسپَکه و غیره تا مناطق شرقی این استان، منطقه سراوان و جالق و سرباز و از مناطق شمالی این استان، منطقه زابل و دریاچه هامون تا غرب این استان، منطقه بَزمان و دَلگان و چاه‌هاشم و جازموریان و غیره خبرها گرفتم، با مردم این مناطق نشستم، داخل کپرها رفتم و با دردها و رنجهای اینها که در دوران رژیم طاغوت بر روی هم انباشته و متراکم شده بود، آشنا شدم. انقلاب خود را در قبال سیستان و بلوچستان موظّف دید و کار از روزهای اوّل شروع شد.» ۱۳۸۱/۱۲/۲ 🆔 @tahlil_shjr
حرکت در راه خدا در منطقه انقلاب 🔰 قسمت دوم 🔶 سیستان و بلوچستان؛ منطقه حرکت در راه خدا ظرفیت های بی نظیر استان سیستان و بلوچستان همچون مرزهای طولانی آبی و خشکی با کشورهای افغانستان، پاکستان و کشورهای خلیج فارس، معادن مختلف، موقعیت راهبردی بازرگانی و ترانزیتی و تنوع قومیتی موجب شده تا همواره دشمنان این آب و خاک به این منطقه طمع بورزند و تلاش کنند با تجهیز برخی گروه های تروریستی و یا دمیدن در آتش اختلافات مذهبی، امنیت این منطقه را به مخاطره بیندازند اما مردم این خطه همواره خط باطلی بر روی نقشه های دشمن کشیده اند. 🔶 در طول این سالها نه تنها همزیستی و برادری شیعه و سنی در این دیار به هم نریخته است که مردم غیور این خطه، فداکاری خود را در مسیر حفظ انقلاب اسلامی به اثبات رسانده اند:«در بین شهدای این استان، صدها شهید در زاهدان، صدها شهید در زابل، صدها شهید در ایرانشهر و در نقاط دیگر هم شیعه و هم سنّی هست و خون اینها در جبهه با یکدیگر مخلوط شد.» ۱۳۸۱/۱۲/۲ مجاهدتی که منحصر در دفاع مقدس هشت ساله نشده و این استان «شهدای برجسته‌ای هم در مبارزه‌ی با منافقین در حوادث گوناگونِ [دفاع از] امنیّت از آن روز تا امروز مرتّباً تقدیم انقلاب شده است. امروز هم شهید میدهیم، سال ۶۰ هم شهید دادیم؛ مرحوم سیّدمحمّدتقی حسینی‌طباطبائی از زابل، مرحوم مولوی حسین‌بُر از مولوی‌های اهل‌ سنّت که اینها مال سال ۶۰ است، تا این آخر باز این برادران برجسته‌ی ما مثل مرحوم سردار شهید شوشتری یا شهید عبدالواحد ریگی، مولویِ [شهرستان] خاش و از این قبیل؛ یعنی منطقه، منطقه‌ی انقلاب است، منطقه‌ی شهید دادن است، منطقه‌ی حرکت در راه خدا است.» ۱۴۰۲/۶/۲۰ 🔶 فرصت خدمت به مردم دیار هامون سال ۱۳۸۱ بود که رهبر انقلاب اسلامی به «استان خاطره ها» ۱۳۸۱/۱۲/۲ سفر کردند و ضمن دیدار با اقشار مختلف مردم، با جمعی از مسئولان نظام برای بررسی راه‌های تسریع محرومیت‌زدایی، تشکیل جلسه دادند و سیستان‌ و بلوچستان‌ را بعنوان‌ کلید عمران‌ شرق‌ کشور معرفی کردند که در این جهت تا به امروز «کارهای زیادی انجام گرفته؛ کارهای زیادی هم پیش روی ما است که باید انجام بگیرد.» ۱۴۰۲/۶/۲۰ اما واقعیت این است که «اگر دولتها به آن مصوّباتی که در اوایل دهه‌ی ۸۰ ... تصمیم‌گیری شد، عمل میکردند، امروز چهره‌ی استان فرق میکرد. از طرف بعضی از دولتها تنبلی شد، بی‌توجّهی شد. امروز بحمدالله مشغولند، کار میکنند، تلاش میکنند.» ۱۴۰۲/۶/۲۰ 🔶 کار بزرگ مردم و مسئولان امروز اگرچه سیستان و بلوچستان، آن دیار محروم و عقب مانده دوران طاغوت نیست اما میزان رشد و پیشرفت آن، از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، رضایت بخش نیست و از این رو، مسئولان دولتی و اجرایی کشور وظیفه سنگینی در قدر شناسی و خدمت رسانی به مردم دارند. سخن پایانی اینکه مردم و مسئولان باید مراقب باشند که دشمن در حال مکر و حیله در جهت تضعیف وحدت ملی و امنیت ملی است و تلاش دارد تا با تحریک اختلاف های قومی و تفاوت های مذهبی و مساله جنسیت و زن، بحران سازی کند. 🔶 در این شرایط خطیر همه باید مراقب باشند که در جورچین دشمن بازی نکنند تا مبادا نقشه دشمن توسط گفتار یا رفتارشان تکمیل شود. مردم و مسئولان باید هوشیار و بصیر باشند تا کارهای بزرگ رقم بخورد: «بدون پشتیبانی مردم، مسئولین هیچ کشوری نمیتوانند کار بزرگی و مهمّی انجام بدهند؛ مردم باید پشت سرشان باشند، مردم باید بیدار باشند. مسئولین [هم] باید غفلت نکنند، باید بیدار باشند.» ۱۴۰۲/۶/۲۰ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 🆔 @tahlil_shjr
سیره سیاسی رضوی 🔸امام معصوم به عنوان یک پیشگام و الگوی دارای عصمت در همه زمینه‌ها و در هر زمان و مکان الگویی برای تمام بشریت هست.در این یادداشت به گوشه‌ای از زندگی‌ سیاسی عالم آل محمد(ص)می پردازیم. 1️⃣ استقلال سیاسی 🔶 امام رضا عليه السلام با وجود این که به شدت تحت نظارت مأمون بودند،و با توجه به این که خلیفه عباسی چاره ای جز تحميل ولایتعهدی به ایشان نمی دید، آن حضرت در پاسخ به اين خواسته مأمون، بدون توجه به فشارها و برخی فضای های کاذب سیاسی، نسبت به پذیرش اجباری ولایتعهدی، شرایطی برای مأمون قرار دادند و خود مستقلاً تصمیم گرفتند. 2️⃣عدم همکاری با حاکمان جور 🔶 حضرت رضا(ع) دستگاه مأمون را ظالم می دانستند، لذا از همکاری و کمک به گسترش و تحکیم قدرت نامشروع مأمون دوری نموده، و علی رغم تهدید های پیاپی مأمون این گونه تهدیدات تاثیری بر این موضع قاطع آن حضرت نداشت. 3️⃣حفظ عزت، کرامت و آزادگی 🔶 پس از این که امام رضا(ع) با تهدیدات و فشارهای فراوانی از سوی مأمون مواجه گردیدند، برای مأمون در پذیرش این موضوع شرایطی تعیین نمودند، به این معنا که در دستگاه سیاسی حاکم، آن حضرت کسی را عزل و نصب نكنند و عملاً كارى را انجام ندهند و سنّت و شيوه اى را تغيير نداده و تنها به حکومت مشاوره بدهند و درمسیر اثبات حق ولایت خويش با حفظ آزادگی چنین فرمودند: مأمون چيزى به من نداده است و آن چه را به من پيشنهاد مى كند حق من است. 4️⃣ عدم إغواپذیری در مسائل سیاسی 🔶 مأمون که شخصی فریبکار بود، همواره در برابر امام رضا(ع) چنین می‌گفت: «مى خواهم خود را از خلافت عزل كنم و آن را به تو بسپارم و با تو بيعت نمايم».اما آنچه مأمون شعار می‌داد فقط جنبه تبلیغاتی و فریبکاری داشت و حضرت رضا(ع) به دور از این فضای کاذب و اغواگری ها، به وظیفه خود عمل نمودند. 5️⃣ تبیین و روشنگری 🔶 آنچه امام رضا(ع) تا لحظه شهادت بدان همت گماشتند، روشنگری در باب مسائل سیاسی و خلافت بود به شکلی که تهدید مناظره بین ادیانی را به فرصتی طلایی برای تبیین اندیشه های اسلام ناب تبدیل نمودند. 6️⃣صراحت بیان 🔶 امام رضا(ع) حقایق را به صراحت و بدون در نظر گرفتن برخی فضاها و مصالح کاذب سیاسی بیان می فرمودند، ایشان در بیانی خطاب به مأمون چنین می فرمایند: «اگر خلافت را خدا براى تو قرار داد، روا نيست لباسى را كه خدا در قامت تو راست كرد، بيرون كنى و به ديگران بدهى و اگر از تو نيست، چگونه آن را به من مى سپارى؟ »در واقع این سخن حضرت نیز گویای این حقیقت است که مأمون حق خلافت را نداشته و آن را از اهل بیت(ع) غصب نموده است. 7️⃣ مقاومت در برابر خواسته های نامشروع و عدم سازشکاری با دشمن 🔶 امام عليه السلام با خواسته نامشروع مٱمون به شدت مخالفت نموده و از پذیرش آن دوری نمودند تا این که مأمون از اهرم تهدید به قتل حضرت(ع) بهره جُست و ایشان را به پذیرش ولایتعهدی مجبور نمود، به عبارت دیگر امام رضا(ع) در مسائل سیاسی با مأمون اقدام به سازش و بیعت نفرمودند. 8️⃣ رعایت اخلاق سیاسی 🔶 امام رضا(ع) در تمام بیانات و واکنش های سیاسی خویش در قبال مأمون، به اصول اخلاق سیاسی پایبند بوده و از آن تخلف نفرمودند، به دليل این که هیچ گاه جهت دست یابی به اهداف خویش، به روش های ناصحیح و فریبنده متوسل نشده و یا این که به مأمون و دستگاه او اهانتی نکردند و اين مهم خود درس بزرگی است برای کسانی که می خواهند در اين راه اخلاق سياسی را مد نظر قرار دهند. 🔸 :مصطفی علیجان‌زاده 🆔 @tahlil_shjr
برنامه‌ریزی در شرایط ضعف 🔶 دشمنان انقلاب اسلامی در روزهای منتهی به سالگرد اغتشاشات 1401 در فکر برنامه‌ریزی و تدوین راهبرد به‌منظور به اغتشاش کشاندن دوباره کشور هستند؛ مسئله‌ای که هوشیاری نیروهای انقلاب و ملت ایران را به‌منظور عبور از بحران می‌طلبد. 🔰گزاره خبری: 🔸 رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» درباره برنامه‌های دشمن فرمودند: «دشمن دو نقطه‌ اساسی را هدف گرفته: یکی وحدت ملی، یکی امنیت ملی. وحدت ملی مهم است؛ نگذارید وحدت را به هم بزنند.» معظم‌له در ادامه افزودند: «آن‌کسانی که امنیت ملی را تهدید می‌کنند دشمن ملتند، برای دشمن کار می‌کنند؛ چه خودشان بفهمند، چه نفهمند. گاهی کاری می‌کنند، نمی‌فهمند چه‌کار می‌کنند!» 🔹 وزیر اطلاعات در برنامه تلویزیونی اخیر برخی اقدامات براندازانِ دشمنان علیه امنیت کشور را تشریح کرده و اظهار داشتند: «نزدیک مرز ما کارخانه اسلحه‌سازی ایجاد کردند و سلاح‌های تولیدشده به ایران قاچاق می‌شد. اقلیم کردستان عراق مرکزی برای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل شده است و تمام تجزیه‌طلبان آنجا احیا می‌شوند. آلمان، پرچم مخالفان ایران را دورهم جمع می‌کند؛ اینها فقط چند نمونه از فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی علیه امنیت کشورمان است.» 🔰گزاره تحلیلی: 🔸 ضعف امپریالیسم جهانی: شرایط جهانی در آستانه یک تحول مهم قرار دارد؛ زیرا از یک‌سو جریان استعمارگر و لیبرال دموکراسی در حال ضعیف شدن است. آمریکا از نظر اقتصادی، امکان دخالت موفق و تغییر دولت‌ها در دیگر کشورها و... را ندارد و در ده سال اخیر حتی نتوانسته است یک دولت را جابه‌جا کند. آنها پس از سرمایه‌گذاری 6 هزار میلیارد دلاری و جنگ‌افروزی در غرب آسیا مجبور به فرار از این منطقه شده‌اند. در کنار این مسئله ظهور قدرت‌های جدید منطقه‌ای و جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. 🔹2ـ تشکیل گروه بحران: ضعف جریان غرب‌گرا به معنای پایان تقابل نیست. آنها برای خارج کردن خود از شرایط ضعف و افول برنامه‌ریزی و نقشه طراحی کرده‌اند. مأموریت «گروه بحران» بحران‌سازی در دیگر کشورهاست. تأکید این گروه بر شکاف‌های قومی، مذهبی و جنسیتی در ایران است و تلاش می‌کند تا با فعال کردن این شکاف‌ها در کشور بحران‌آفرینی کند. سردار سرتیپ محمد کاظمی «رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» درباره برنامه‌های دشمن می‌گوید:‌ «مشغول کردن همزمان ایران به طیفی از بحران‌های داخلی، تأمین مالی گروه‌های خارجی، تحریک اقوام، القای ناکارآمدی نظام، تداوم فشارها و تحریم‌ها، قریب‌الوقوع نشان دادن حمله نظامی و انزوای گسترده‌تر سیاسی جزء نقشه غرب علیه ملت ایران است.» 🔸3ـ بیداری ملت: در وضعیت حساس کنونی، بیداری و بصیرت ملت از اهمیت بالایی برخوردار است. معیار و ملاک را قرآن در اختیار جامعه اسلامی گذاشته است. کوتاهی در فهم شرایط و تحلیل وقایع می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را بر ملت ایران تحمیل کند. نباید فراموش کنیم که کسانی که کودتای 3 اسفند 1399 و 28 خرداد 1332 را راه‌اندازی کردند، امروزه هستند و دارند علیه ملت ایران فعالیت می‌کنند. 🔹 در حالی که برنامه دشمن فعال کردن شکاف‌های داخلی است، اقدامات و هوشیاری مسئولان اجرایی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. نباید فراموش کنیم که رهبر معظم انقلاب در دیدار صدها نفر از مردم اصفهان فرمودند: «دهه نود از لحاظ اقتصادی دهه خوبی نبود.» حل چالش‌های سیاسی، فرهنگی، قومی و مذهبی باید در اولویت کاری مسئولان قرار داشته باشد. 🔸 :فرهاد کوچک‌زاده؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
پروپاگاندای غرب در فضای مجازی 🔰 قسمت اول 🔶 دلسوزی غرب برای جوامع شرقی و اسلامی؛ این دقیقاً همان چیزی است که نیست، اما پروپاگاندا یا ایده‌گستران رسانه‌های غربی در صدد القا آن هستند تا از این مسیر راه نفوذشان در بین افکار عمومی این جوامع را باز و به نیات خود دست یابند. پروپاگاندا یا ایده‌گستری و هجوم همه جانبه رسانه‌ای و تلاش قدرت‌های مادی جهان نشان می‌دهد آن‌ها به هیچ عنوان تاب و تحمل ظهور و بروز قدرت‌ها و افکار مغایر خود را ندارند و به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا با تولیدات و قدرت رسانه‌ای خود شمیم معطر ناشی از عطر اسلام ناب و صدای آزادی‌خواهانه جمهوری اسلامی ایران را در نطفه خفه کنند. 🔶 اما اینکه دشمنان قسم خورده اسلام و انسانیت چگونه با در دست داشتن افسار رسانه با تمام قدرت علیه تمامی نماد‌ها و شعائر اسلامی و انسانی لجن‌پراکنی می‌کنند خود پروژه‌ای عظیم است که عدم اشراف بر نحوه عملکرد آن، تک تک افراد جامعه را در معرض خطر نفوذ فرهنگی، ضعف عقیدتی و در نهایت مغموم تبلیغات فریبکارانه غربی‌ها خواهد کرد. 🔶 تلاش لابی صهیونیستی علیه اسلام کشور‌های غربی و لابی‌های صهیونیستی که قدرت رسانه‌ای جهان را در دست دارند با تمام تلاش لذت‌های جنسی، دنیوی و انسان‌محوری را تبلیغ و با هزاران ترفند علیه اسلام و خدامحوری فعالیت می‌کنند. اربابان رسانه‌های غربی که تحمل انسان الهی و اندیشه‌های خدامحور را ندارند از کمال‌طلبی معنوی در هراس بوده و تلاش می‌کنند مانع رویش‌های دینی در جهان شوند؛ بنابراین بحث شناخت رسانه، ابزار رسانه و هر آنچه مربوط به این بخش می‌شود، می‌تواند جوامع شرقی و اسلامی را که هدف اصلی دنیاطلبان و صاحبان رسانه‌های جهان است تا حدودی واکسینه کرده، در غیر اینصورت باید شاهد قتل‌عام گسترده فرهنگی و معنوی به ویژه در نسل‌های جدید بود. 🔶 تغییر آرام و بدون سر و صدای سبک زندگی رسانه‌های جدید به ویژه رسانه‌هایی که بر بستر فضای مجازی در دسترس مخاطبان قرار دارند با ایجاد فضای غیر واقعی و سپس تاثیر بر مخاطب تلاش می‌کنند نتیجه کارشان را به فضای واقعی کشانده و در نتیجه به تغییر سبک زندگی آن‌ها اقدام کنند. در واقع فضای مجازی بستری بسیار آماده برای قرار دادن انواع تولیدات فرهنگی و غیر فرهنگی در سبد مخاطبانی است که در بسیاری مواقع ناخواسته به آغوش این تولیدات کشیده می‌شوند. سهولت در دسترسی و از بین رفتن مرز‌ها و محدودیت‌ها، قابلیت استفاده از انواع شیوه‌های تبیلغاتی و اشتراک‌گذاری آسان با قابلیت متعدد انتشار از جمله ویژگی‌های فضای مجازی است که این بخش رسانه را به حوزه‌ای تاثیرگذار در جامعه تبدیل کرده است. 🔶 از شناخت راه نفوذ تا استفاده از موقعیت‌ها هر چند صرفا شناخت راه‌های نفوذ شیطان صفتان از طریق فضای مجازی به تنهایی نمی‌تواند مانع این نفوذ شود و لازم است تا موقعیت‌های زمانی، مکانی، جنسیت، سن و دیگر متغیر‌های تاثیرگذار نیز مورد توجه قرار گیرد، اما به طور حتم شروع هر برنامه‌ای با اصل شناخت و آگاهی اتفاق خواهد افتاد. 🔶 هویت‌سازی و اخبار کذب یکی از ترفند‌های رسانه‌ای به ویژه در فضای مجازی، تولید و انتشار مطالبی بر بستر پلتفرم‌ها و سکو‌ها و سایت‌هایی است که به راحتی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. پروپاگاندای رسانه‌ای در این روش با کشف معضلات و کاستی‌های موجود در اجتماع تلاش می‌کند با احساسی کردن موضوع، بحث را از مسیر راه‌حل‌های منطقی خارج و قدرت تفکر را از مخاطب بگیرد. نتیجه این ترفند رسانه‌ای تشویش افکار عمومی و بسته شدن راه تفهمیم و تفاهم و در نتیجه انجام قضاوت‌هایی عاری از منطق و انصاف است. قدرت‌های پشت پرده رسانه در این ترفند مخاطب را عاری از قدرت درک و تحلیل درست کرده و مقصود خودشان را به مخاطب دیکته می‌کنند. 🔶 ردپای این ترفند پروپاگاندای رسانه‌ای را می‌توان در پیج‌ها، کانال‌ها و... ضد دین مشاهده کرد که دشمن با کمک انواع فیلم و عکس نتیجه خم شدن یک معتاد کارتن‌خواب در سطل زباله را دین اسلام معرفی و با احساسی کردن مخاطب قدرت تفکر را از وی سلب می‌کند. سپس رسانه با انتشار و بازنشر چنین مطالبی به جوان ایرانی اینطور القا می‌کند که بدبخت است و این بدبختی از اسلام نشات گرفته است! 🔸 : مهدی رسولی 🆔 @tahlil_shjr
پروپاگاندای غرب در فضای مجازی 🔰 قسمت دوم 🔶 وارونه‌سازی حقایق یکی دیگر از روش‌های متداول پروپاگاندای رسانه‌ای وارونه‌سازی حقایق است. آنان با استفاده از ویژگی‌های فضای مجازی و رسانه‌ای با انتشار اخبار و مطالب غیر واقعی قدرت تفکر و تعقل را از مخاطب سلب و در نهایت مفهوم مورد نظر خود را به آن‌ها القا می‌کنند. در این شیوه جنگ نرم دشمن به دنبال شکل‌دهی و هدایت اجتماعی افراد در مسیر مورد نظر خود است به گونه‌ای که در نهایت مخاطب فکر می‌کند به انتخابی آزادانه و عاری از اجبار دست زده است. یک نمونه از بلایایی که دشمنان با این شیوه بر سر مردم مسلمان منطقه و جهان اسلام آوردند تشکیل گروه‌های تروریستی همچون داعش بود که با استفاده از رسانه جمع قابل توجهی از جوانان کشور‌های مختلف جهان را جمع و آنان را در مسیر اهداف آمریکایی_صهیونیستی خود قرار داد. 🔶 گسترش سطحی‌نگری و ابتذال در سبک زندگی یکی دیگر از شیوه‌های پرکاربرد رسانه‌ای به ویژه در فضای مجازی، گسترش سطحی‌نگری، لذت‌جویی‌های ظاهری و زودگذر و سرگرم کردن آن‌ها به امور دنیوی فاقد اهمیت است. نمونه این مسئله را می‌توان در القای شکلی خاص از بدن افراد مشاهده کرد به گونه‌ای که دختر یا پسر جوان فقط زمانی خودشان و بدنشان را دوست دارند که شبیه فلان بازیگر یا مدل معروف باشند. امروزه آگاهی مردم نسبت به ترفند‌های رسانه‌ای از امور مهمی است که نیازمند تربیت نیرو‌های متخصص، آگاه و دلسوز است تا با استفاده از همین بستر‌های ایجاد شده توسط فضای مجازی بتوانند نسبت به آگاه‌سازی مردم گام‌های موثری بردارند. 🔶 راه مقابله با هجمه دشمن؛ پیگیری جدی مطالبات رهبری اما راه‌های مقابله با نفوذ دشمنان چیست و چگونه می‌توان با هجمه‌های رسانه‌ای به ویژه، از طریق فضای مجازی با لجن‌پراکنی‌هایی که علیه ملت ایران می‌شود مقابله کرد؟ برای پی بردن به پاسخ این سوال شاید لازم نباشد جای دوری رفت چرا که می‌توان پاسخ را در میان مطالبات رهبر معظم انقلاب پیدا کرد مطالباتی که در فرصت‌های مختلف از زبان ایشان مطرح شده است.مطالبانی همچون راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، عملکرد قدرتمند و با برنامه در فضای مجازی، استقلال و عدم وابستگی به فضای مجازی، مدیریت قوی و با برنامه در فضای مجازی، تشکیل جبهه واحد و اندیشه‌ورز در فضای مجازی، حضور جریان‌ساز و خروج از انفعال، توجه به رفع آسیب‌های فضای مجازی به کودکان و نوجوانان، ایجاد امنیت در فضای مجازی و... از جمله مطالبات برحق و کارشناسانه رهبری در حوزه فضای مجازی بوده است که توجه به همین نکات می‌تواند کشور را از بسیاری از آسیب‌های فضای مجازی دور نگه‌دارد. 🔸 : مهدی رسولی 🆔 @tahlil_shjr
چند نما از پشت‌پرده‌ سناریوی اخراج اساتید دانشگاه 🔶 «اخراج اساتید دانشگاه»؛ خبری که این روزها در لابه‌لای برخی اخبار مطرح و جنجال به پا کرده است اما طراحان این سناریو با طرح این شایعه چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ 🔶 انتشار اخباری در هفته‌های اخیر مبنی بر اخراج یا بازنشستگی اجباری اساتید دانشگاه، واکنش‌های متفاوتی را در جامعه برانگیخت؛ شایعه‌ای که با اهداف و اغراض سیاسی منتشر شد تا ضمن مخدوش و کمرنگ کردن اقدامات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم در دو سال اخیر، فضای دانشگاه‌ها را در آستانه سال تحصیلی جدید ملتهب کند اما با واکنش صریح نهادهای مربوطه مواجه و تکذیب شد و این نهادها، توضیحاتی را نیز برای اطلاع هر چه بیشتر افکارعمومی از واقعیت‌ها و پشت‌پرده صحنه‌گردانان این نمایش ارائه کردند. 🔶 قطع همکاری با برخی اساتید به دلایل علمی و آموزشی این روزها موجب شد تا اظهارنظرهای غیرواقع در جامعه گسترش یابد، این درحالی است که رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان وزارت علوم مسایل آموزشی، شرایط علمی و استخدامی این اساتید را از دلایل اصلی عنوان می‌کنند. روابط عمومی دانشگاه تهران در گزارشی با عنوان «رمزگشایی از اسم رمز اخراج اساتید» با اشاره به تأکیدات رئیس و معاون آموزشی دانشگاه اعلام کرد: «در دو سال اخیر هیچ موردی مبنی بر «اخراج هیأت علمی» در دانشگاه تهران رخ نداده است». 🔶 «علی شمسی‌پور» سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روند جذب و ادامه همکاری اعضای هیأت علمی در مورد قطع همکاری با یک استاد دانشگاه صنعتی شریف، گفت: این فرد توسط هیأت اجرایی جذب دانشگاه فاقد شرایط لازم تشخیص داده شد و نامه قطع همکاری وی به وزارت علوم ارسال شده است؛ تصمیم بعدی از اختیار دانشگاه خارج است. رسانه‌های معاند و ضد انقلاب در حالی سناریوهای ساختگی اخراج اساتید را به بهانه پایان همکاری «علی شریفی زارچی» عضو هیأت علمی دانشگاه شریف کلید زده‌اند که واقعیت ماجرا چیز دیگری‌ست و دلیل این پایان همکاری بی‌توجهی شخص او به هشدارهای دانشگاه بوده است. 🆔 @tahlil_shjr
خطای مشترک ضدانقلاب و انقلابی ها 🔶 این چهار بند به عنوان مقدمه: 1️⃣ برخی انقلابی ها معتقدند روز به روز ایمان در جامعه کمرنگ تر می شود. ملاک اینها چیست؟ احتمالا وضعیت حجاب در شهرهای بزرگ و غرولندها در شبکه های اجتماعی و غیره. 2️⃣ ضدانقلاب معتقد است ایرانی ها ضدانقلاب اند. حالا ملاک شان چیست؟ مثلا هرکس مویش بیرون است ضدانقلاب است. برای همین کل پروژه شان همین است: "روسری ات رو بر دار" 3️⃣ رهبرانقلاب: خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند اگر بدانند که پشت این کار چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند؛ من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، اهل تضرّعند، اهل ماه رمضانند، اهل گریه و دعایند. 4️⃣ آخرین نظرسنجی دانشگاه تهران می گوید 84 درصد مردم معتقد به حجاب دینی اند. 86 درصد رعایت حجاب را در جامعه الزامی می دانند. البته این نظرسنجی تائید حداقل 10 نظرنسجی ملی پیش از خود است. اما جمع این 4 مقدمه چگونه است؟ در یک جمله رهبری چه می بینند و نظرسنجی ها از چه سخن می گویند که که به چشم برخی انقلابی ها نمی آید و ضدانقلاب هم از سر جهل و بلاهت نقطه مقابل آنرا دیده اند؟ پاسخ یک کلمه است: "ظاهرگرائی". حرف تمام است؛ می توانیم از متن خارج شویم. اما برای توضیح بیشتر چند سطر ادامه دهیم. 🔸الف/ خطاهای شناختی مردم ما زیر بمباران شدید فرهنگی و رسانه ای اند. حق دارند اطلاعات کامل نداشته باشند. یک شاهد همین روزها پیش چشم ماست. راه پیمائی چند ده میلیونی اربعین را با آن ابعاد سراسر واجد ارزش های خبری، با بی شرمی تمام سانسور می کنند تا دنیا نبیند. به همین دلیل رهبری در ادامه نقل قول بالا می فرمایند این دختران ما اگر بدانند پشت صحنه کشف حجاب کیست.... 🔶 ب/ بی اعتنا به باطن هویت دینی یک انسان را چطور جمع می زنند؟ آیا برای تحلیل یک نفر ظاهر او یا اخلاقش با عقایدش هم وزن است؟ خیر. عمل اعتقادی ملاک اصلی است. میل به معنویت و ایثار و فداکاری و دین خواهی و عدالت طلبی و .... برخی در ظاهر مانده و از باطن عبور می کنند. این افراد در ایام اربعین و محرم و رمضان و 22 بهمن ها و تشییع جنازه حاج قاسم و شهدا و غیره اغلب شگفت زده می شوند. 🔸ج/ علت اصل خطا ریشه خطاهای ظاهری را چه می دانیم؟ یک خطای محاسباتی رایج اینست که نقص های ظاهری را به حساب انحراف عقیده و بی ایمانی قرار می دهند. اولین سوال اینست مگر بقیه که این نقص ظاهری را ندارند نقص غیرظاهری ندارند؟ معصومند؟ اما از این مهمتر؛ خیلی وقت ها ما در فهم علت نقص ظاهری دچار خطائیم. مثلا بی حجابی در ایران، ریشه در اباحه گری و بی عفتی ندارد و بلکه در مدپرستی و جلب توجه و سبک زندگی است. اگر علل ظواهر را درست تحلیل نکنیم در تحلیل جامعه دچار اشتباه می شویم. 🔶 د/ تقوا در حرکت است تقوا را چطور محک می زنند؟ نقطه ای یا در حال حرکت؟ فرقش چیست؟ تقوا را باید در حرکت تحلیل کرد نه یک لحظه. تقوای در حرکت یعنی ببینیم یک فرد با چه موانعی روبرو است. مثل شناگری که خلاف جریان اب حرکت می کند. عقب هم برود باز در تلاش است. یک نکته کلیدی در بطن این تقوا که ظاهرگراها آنرا نمی بینند، ایستادگی فرد است. نمی بیند که مردم چطور در درون شان مقابل تیرهای بی امان دشمن مقاومت می کنند. اساسا تقوا همینجاست. 🔸ه/ خطا در مصداق آیا هر خطائی از بیخ و بن خطاست؟ مثلا فرض کنیم یک نفر "صادقانه" حاکمیت را به تندی مورد نقد یا اصلا طعنه قرار دهد. این نشانه چیست؟ در نقد انها دقیق شویم. باطن خواسته شان چیست؟ عدالت و آزادی و مساوات و رسیدگی به مظلوم و معیشت و ...آیا این ارزش ها خطاست؟ اگر کسی صادقانه بگوید نظام عدالت ندارد بی ایمان است؟ او اتفاقا یک ارزش را فریاد می کند. آنهم ارزشی که از دست انقلاب اسلامی و خمینی گرفته است. واگرنه در دوران سیاه پهلوی که بالاترین ارزش ها دخترشایسته و خاک فروشی و دزدی های سلطنتی بود. او ارزشی را فریاد می کند که انقلاب به او داده است و حالا در مصداق ممکن است اشتباه و یا در بیان ممکن است تندی کند. 🔶 و/ دست آخر و از همه مهمتر؛ در تحلیل جامعه باید نقص ها را در کنار دارایی ها دید. عمدتا نقص ها جلوی چشم است. اما داشته ها پنهان. عجمیان ها و آرمان ها و قهرمان شاهچراغ و علی لندی ها و هزاران هزار دیگر قله های یک جامعه اند. باید درست جمع زد. ضمن اینکه اساسا کارنامه و میزان موفقیت یک کلاس درس و یک مدرسه را با شاگردان ممتاز آن می‌شناسند. جامعه نیز هم. و اما. ... ضدانقلاب که نمی فهمد و در این جهل خواهد ماند و خودشان و خواسته شان به خاک کشیده می شوند. اما در داخل دچار برداشت اشتباه از مردم نشویم. واگرنه در فراز و نشیب روزگار مدام شگفت زده می شویم و قدرت پیش بینی را از دست می دهیم و ناامید. خاصه اگر مسوول باشیم دچار خطاهای تو در توی می شویم. 🔸 : محسن مهدیان؛تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr