📷 از راست:
آیتالله سید مصطفی مرتضی عاملی،
مرحوم #علامه_سید_جعفر_مرتضی_عاملی،
مرحوم #علامه_محمدتقی_مصباح_یزدی،
استاد حجتالاسلام #رسول_جعفریان.
سال ۱۳۶۷ش
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
مرحوم #شیخ_حسنعلی_کرباسی متوفای ۲۳ اسفند ۷۸، بنیان #مسجد_الرسول(ص) در #میدان_رسالت نارمک و
رئیس #جامعه_علمیه_امیرالمؤمنین (ع)؛ از شاگردان امام خمینی ره و علمای مبارز تهران.
به نقل از یکی از اطرافیان: زمانی که مرحوم کرباسی تبلیغات خود را در مسجد الرسول (ص) شروع کردند مسجد به صورت چادری بود که دو در داشت و ما نماز جماعت را در زیر همان چادر اقامه می کردیم. معمولا حاج آقا بین دو نماز سخنرانی داشتند. روزی از طرف رژیم پهلوی دستور دادند که حاج آقا حق سخنرانی ندارد. خادم مسجد مسئول رساندن پیام آن مامور به حاج آقا شد و پیام به حاج آقا رسید. اما حاج آقا بدون توجه به آن پیام بعد از نماز مغرب شروع کردند به سخنرانی، وقتی آن مامور حاج آقا را در حالت سخنرانی دید، گفت: مگر ما نگفتیم که نباید صحبت کند! خادم جواب داد که ما به ایشان پیام را رساندیم. آن مامور یک سرباز مسلح آورد و گفت: " اسلحه خود را روبروی حاج آقا بگیر و اگر سخنرانی را قطع نکرد، ما دستود می دهیم، به طرف او شلیک کن! " مامور نامه کوچکی به عنوان اخطار نوشت و دست خادم داد که به دست حاج آقا برساند، وقتی که نامه به دست ایشان رسید بدون اینکه نامه را بخواند نامه را در جیبش گذاشت، نامه دوم نوشته شد و به دست حاج آقا رسید، باز حاج آقا نامه را بدون اینکه بخواند داخل جیبش گذاشت و به طور طبیعی مانند سخنرانی های گذشته اش صحبت هایش را تمام کرد. من در خانه خودم به حاج آقا گفتم: چرا سخنرانی را قطع نکردی، او می خواست شما را با اسلحه بزند؟ حاج آقا فرمودند: من خودم را آماده کرده بودم و اشهد خود را گفته بودم و منتظر بودم که بزند.
@tarikh_hawzah_tehran
📷 از راست:
آیتالله حاج #شیخ_حسن_ثقفی_تهرانی برادر همسر امام خمینی ره،
آیتالله حاج شیخ محمود انصاری قمی (نفر وسط)،
آیتالله #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی.
✍ آیتالله حاج #شیخ_محمود_انصاری_قمی از علمای مشهور تهران و نماینده آیات عظام #سید_ابوالقاسم_خویی و #امام_خمینی در ایران بود.
اساتید:
آیات عظام سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم ، سید ابوالقاسم خویی و...
🔹ایشان با آغاز نهضت انقلاب اسلامی و دستگیری امام خمینی در سال ۱۳۴۲، در ترغیب و تشجیع علمای نجف به حمایت از حضرت امام نقش مهمی داشت تا آنکه در حدود سال ۱۳۴۳ ش به تهران آمد و به فعالیت های دینی و اجتماعی و امور خیریه پرداخت.
بنای مساجد ثامن الأئمه (ع) و جواد الأئمه (ع) در خیابان ناصرخسرو از خدمات ایشان است.
🍁آیتالله انصاری قمی در ۲۱ اسفند ۱۳۷۷ (۲۳ ذی قعده ۱۴۱۹ هجری قمری) در هشتاد سالگی درگذشت و پیکرش پس از تشییع در حرم حضرت معصومه(س) و اقامه نماز توسط #آیت_الله_وحید_خراسانی، در #قبرستان_شیخان قم دفن شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓محمدحسینخان مروی روز پنجشنبه ۲۱ جمادی الاول ۱۲۳۴ق برابر با ۲۷ اسفند ۱۱۹۷ش دار فانی را وداع گفته است.
📚خاوری شیرازی مینویسد: «از وقایع جانگدازی که سه روز قبل از نوروز فیروز اتفّاق افتاد اینکه، امیر کبیر حاجی محمدحسینخان عزالدینلوی قاجار مروزی، مخاطب بار، روی به عالم بقا نهاد. عموم مردم از فقدان آن امیر فاضل کامل ادیب اریب حسرتها خوردند و نعش عزیزش را به اماکن مشرّفۀ عتبات عالیات برده، در آن خاک شریف سپردند.» تاریخ ذوالقرنین، ج ۱، ص ۵۰۰.
💠 مرحوم# محمدحسین_خان_مروی بانی و واقف #مدرسه_مروی با یک آیندهنگری ژرف و در نظر گرفتن وضعیت حوزۀ علمی تهران، از نفوذ خود در دربار استفاده میکرد و پس از شناسایی حکمای والاقدری که در نقاط دیگر کشور زندگی میکردند، از پادشاه قاجار میخواست که با دستور و دعوتی شاهانه، آنان را به مرکز حکومت، طهران، فراخوانده و در مدرسه مروی اقامت دهد، تا حوزۀ فقهی و حکمی مقتدر و تأثیرگذاری در تهران بنیان نهد. از آن جمله است هجرت حکیم فرزانه، #ملا_عبدالله_زنوزی، از اصفهان به تهران که به پیشنهاد و درخواست #خان_مروی از #فتحعلی_شاه_قاجار صورت گرفت.
🍃بدون تردید باید خان مروی را با بنای مهمترین مدرسه علمیه تهران (با پشتوانههای معنوی و مادی قابل توجه) و دعوت از حکمای بزرگ عصر برای هجرت به پایتخت، که منجر به تاسیس #حوزه_حکمی_تهران شد، در کنار خدماتی چون کتابخانهای غنی از نسخ خطی ارزشمند، از خادمان ژرفنگر حوزۀ علوم دینی به حساب آورد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ یکی از تاجران بازار تهران از دنیا رفت و میخواستند پیکر او را به کربلا برده و در حرم حضرت ابالفضل (ع) دفن کنند، اما هرچه تلاش میکنند اجازهنامه انتقال جنازه از ایران به عراق صادر نمیشود و ناگزیر آن مرحوم را در تهران دفن میکنند، اما چند روز بعد، اجازه حمل جنازه به دستشان میرسد.
🍁همان روزها مرحوم #شیخ_مرتضی_زاهد از دنیا میرود و فرزندان تاجر، اجازهنامه را به خانواده آقا شیخ مرتضی میدهند و به این شکل پیکر پاک آن عارف عظیم الشأن در حرم مطهر قمر بنیهاشم (ع) دفن میشود.
☘چند سال پس از وفات ایشان، در زمان تعمیرات و بازسازی صحن حضرت عباس(ع) قبر مرحوم زاهد شکافته میشود و میبینند جنازه وی همچنان سالم و تر و تازه مانده است.
📚کتاب زاهد العلما ص ۲۸_۲۶
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ۱۳۲۷، اقامه نماز عید قربان به امامت آیتالله #سید_ابوالقاسم_کاشانی (متوفای ۲۳ اسفند ۱۳۴۰).
در تصویر پایین: صف اول نماز، نفر دوم از چپ شهید #حاج_شیخ_قاسم_اسلامی از اساتید حوزه تهران، نفر چهارم آیتالله #سید_هدایت_الله_تقوی از علمای مبرز تهران.
✍با نخست وزیری هژیر در سال ۱۳۲۷ #آیت_الله_کاشانی این انتخاب را نتیجه هماهنگی دربار و انگلیس برای حل مسأله نفت و ازدیاد قدرت شاه میدانست، بنابراین نماز عید فطر ۱۳۶۷ق (۱۶ مرداد ۱۳۲۷ش) را به صورت یک مانور علیه دولت هژیر در آورد و پس از آن به سخنرانی پرداخت. پس از آن، نماز عید قربان ۱۳۲۷ نیز تجمع مردم و علما را در جهت حمایت از ایشان در پی داشت.
📖#شمس_قنات_آبادی در خاطرات خود در این باره مینویسد:
«در تاریخ ایران بعد از خلع قاجاریه این اولین دفعهای [بود] که اولا چنین اجتماع بزرگ برای انجام یکی از فرائض مذهبی در خارج شهر تشکیل شده بود و باز هم برای مرتبه اول بود که در خاتمه یک اجتماع و عمل مذهبی، مسألهای سیاسی آن هم به این حد از اهمیت مطرح گردیده بود... اجتماع آن روز و سخنرانی انتقادآمیز و دعاهای آقای کاشانی که در معنی نفرین و انتقادهای شدید بود ...حکومت هژیر را متزلزل کرد.
🔹در جریان ملی شدن صنعت نفت هم آیتالله کاشانی شعار ملی شدن نفت را از بین نخبگان سیاسی به سطح عمومی کشاند و به بسیج مردمی پرداخت و با اعلامیههایی، مردم را در نقاط متعددی چون مسجد سلطانی، میدان بهارستان و... به تجمعات اعتراضآمیز وامیداشت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیتالله #سید_محی_الدین_طالقانی متوفای ۱ فروردین ۱۳۴۷ش
✍ سید محیالدین طالقانی پس از طى مقدمات در زادگاه خود طالقان، در سن شانزده سالگى به تهران آمده و ادبیات و سطوح را از مرحوم #میرزا_طاهر_تنكابنى و مرحوم آیتاللَّه حاج #سید_ابوالحسن_طالقانى (پدر آیتالله #سید_محمود_طالقانی) خوانده و در سال 1342 ق مهاجرت به قم نموده و مدت ۹ سال از محضر مرحوم آیتاللَّه خوانسارى و آیتاللَّه العظمى حائری یزدی بهرهمند گردیده، و در علم اخلاق نیز از مرحوم آیتاللَّه حاج #شیخ_مهدى_حكمى_قمى بهرهبرد.
🍃سید محیالدین باجناق استاد خود شیخ مهدی حکمی گردید به این نحو که هر دو آنان با دختران آیتالله سید ابوالحسن طالقانی ازدواج کردند.🍃
🔹در شوال ۱۳۵۱ق با درگذشت مرحوم آیتاللَّه حاج سید ابوالحسن طالقانى، آیتالله سید محیالدین طالقانی براى انجام وصیت ابوالزوجه خود به تهران آمد و پس از انجام وصایا مجددا به قم بازگشت.
🔹در آن موقع جماعتى از محترمین #محله_قنات_آباد تهران به قم آمده و از مرحوم آیتاللَّه حائرى خواستار بازگشت آیتالله طالقانی به تهران شدند و آن مرحوم هم وى را ملزم به رفتن به تهران نمودند و ایشان نیز به تهران بازگشت و به انجام وظایف دینی در #مسجد_مقدس (همان مسجد ابوالزوجه خود) مشغول گردید تا آنکه در سال ۱۳۴۷ش در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.
▫️فرزند ایشان یعنی آیتالله #سید_نورالدین_طالقانی نیز از علمای محترم تهران و از همراهان دایی خود آیتالله سید محمود طالقانی بود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷تصویر آیتالله سید محمدکاظم عصار
به مناسبت ۲ فروردین ۱۳۱۶ش وفات آیتالله #سید_محمد_عصار_لواسانی پدر حکیم الهی #سید_محمدکاظم_عصار/ سید محمد عصار مقدمات و سطوح را در تهران خواند و پس از آنکه در نجف و سامرا از محضر #میرزای_شیرازی و دیگر اساتید #مکتب_سامرا بهرهبرد، در سال ۱۳۰۱ ق به تهران آمد و از آن پس ۴۰ سال در تهران سکونت داشت تا آنکه اواخر عمر به مشهد مقدس هجرت کرد.
👇👇👇👇ادامه مطلب 👇👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷تصویر آیتالله سید محمدکاظم عصار به مناسبت ۲ فروردین ۱۳۱۶ش وفات آیتالله #سید_محمد_عصار_لواسانی پد
✍ استاد #دکتر_مهدی_محقق مینویسند:
در کتابخانه آستان قدس رضوی کتابی از مرحوم سیدمحمد عصار ـ پدر استاد سید محمد کاظم عصار ـ یافتم که در آن به نقد شرح منظومه سبزواری پرداخته و نحوة عرضه مطالب فلسفی را به گونهای دیگر پیشنهاد کرده بود.
من در این اندیشه بودم که این تصمیم را با استادم عصار، درمیان بگذارم و یقین داشتم از اینکه اثری از پدر او چاپ و منتشر خواهد شد، خوشحال میشود و مرا بر این عمل تشویق مینماید. وقتی این امر را بر او عرضه داشتم، رنگ چهره خندان او زرد گردید و حالت ناخشنودی در سیمایش آشکار گشت و در همان حال فرمود: «نورانیت حاج ملاهادی را با این مطالب نمیتوان پوشانید. من در سفری که به خراسان رفتم، آقا چند صفحهای از این کتاب را بر من خواندند که من یارای شنیدن بقیه را نداشتم و ایشان هم بر موضع طرفداری من از حاج ملاهادی واقف گشتند و سخن را دنبال نفرمودند.»
سید محمد عصار در کتاب خود ایراداتی بر سبزواری وارد ساخته و در برابر ابیات منظومه حاجی، ابیاتی را از خود پیشنهاد کرده است؛ از جمله به جای:
معرف الوجود شرح الاسم و لیس بالحد و لا بالرسم
بیت زیر را پیشنهاد کرده است:
بداهه الوجود فی الاکوان مغن عن التعریف و البرهان
و به جای این بیت:
ان الوجود عندنا اصیل دلیل من خالفنا علیل
بیت زیر را پیشنهاد کرده است:
اصاله الماهیه احتمالا لا یستحق البحث والجدالا
با یک نظر اجمالی میتوان حکم کرد که در این اختلاف پدر و فرزند، حق با دومی بوده است و گفته ارسطو را به یاد میآورد که گفته است: «حق و افلاطون هر دو را دوست میدارم، ولی حق را بیشتر دوست دارم.» و همچنین این داستان آدمی را به یاد گفته مؤلفان رسائل اخوانالصفا میاندازد که میگفتند: «ما استادان خود را که مربی جان ما هستند، بر پدران خود که جسم ما را پرورش دادهاند مقدم میداریم.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیتالله #سید_نورالدین_حسینی_الهاشمی در حال اجرای حد شرب خمر بر دبیر #کنسولگری_انگلیس در شیراز
💠آیتالله #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی در خاطرات خود میفرمایند:
آقای سید نورالدین مردی فاضل و اهل کمال بود و خط زیبایی داشت...
او از شیراز به همراهی حزبش (#حزب_برادران) حرکت کرد و در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از او استقبال کردند. آسید نورالدین در مراسم استقبال، سخنرانی و همانجا بدون هماهنگی با ائمه مساجد تهران اعلام کرد که شبها در #مسجد_شاه (مسجد امام فعلی) و روزها در #مسجد_جامع #شبستان_چهلستون منبر میرود.
وی ظهرها و شبها در مسجدشاه و مسجد جامع سخنرانی داشت و جمعیت خوبی هم شرکت میکرد...
✨... من نشستم تا ببینم مطالب ایشان چیست. بعد از نماز بالای منبر رفت و ...گفت: «... من کسی هستم که در همین #کهریزک_تهران عبای خود را پهن کردم و بین فقرا نشستم، با فقرا غذا خوردم... من تشکیلات دارم، برادران همه هستند. مسلمانان! درد را بدون دوا گفتن خطا است، بیا دوای دردت را بگویم. اسلام غریب است و اوراق قرآن زیر پاها لگدمال شده است. بیایید پسر پیغمبرتان را یاری کنید. پرچم به دست میگیرم و شهر به شهر میگردم و فریاد میزنم اسلام غریب است.»
🔹منبرش مفصل بود و با حرفهایش مردم را گریاند. اولین سفرش که پرچم به دست حرکت کرد به مشهد بود، اما علمای مشهد که خارج از شهر بودند از او استقبال نکردند. او نیز زیارت کرد و به شیراز برگشت و به شهر دیگری نرفت.
#حدیث_نصر: ص۳۱۸_۳۱۶
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ این روزهای تعطیل نوروزی که تهران خلوت است، فرصت خوبی است برای #تهران_گردی و تماشای بناهای تاریخی و زیارت مزارات تهران.
🍃🌸 امروز در روز ولادت حضرت علی اکبر (ع) از #امامزاده_علی_اکبر_چیذر و قبر مطهر آیتالله #شیخ_علی_نهاوندی_چیذری آغاز میکنیم.
🔹این عالم ربانی که از مدرسین مطرح حوزه تهران به ویژه #مدرسه_مروی بود، با آغاز اسلام ستیزی رضاخان و مخصوصاً مبارزه با حجاب، از مرکز شهر فاصله گرفت و به مناطق روستایی آن روز شمال تهران یعنی چیذر رفت و در همان منطقه هم ازدواج کرد.
وی در منطقه شمیران به تدریس ادامه داد و به تبلیغ و تربیت اهتمام ورزید و در جایگاه حاکم شرع، به امور مردم شمیران رسیدگی میکرد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیتالله #سید_علی_بطحائی_گلپایگانی در کنار آیتالله العظمی میلانی
✍ آیتالله بطحایی گلپایگانی در قم از محضر حضرات آیات بروجردی، گلپایگانی، امام خمینی، سید احمد خوانساری و محقق داماد و در مدت ۷ سال اقامت در نجف اشرف نیز از محفل علمی حضرات آیات سید محمد شاهرودی، سید ابوالقاسم خوئی و سید جمالالدین گلپایگانی کسب فیض نمود.
🔹 ایشان در سال ۱۳۸۵ق، به تهران آمد و در مسجد خیابان بیسیم نجفآباد به اقامۀ جماعت و ترویج امور دین مشغول شد. ایشان در این دوران به تدریس در مدرسۀ سپهسالار قدیم مشغول شد.
حاج سید علی بطحایی گلپایگانی به کشورهای عربستان، مصر، کویت، سوریه، لبنان و دیگر نقاط مسافرت کرد و در این سفرها با بزرگان دینی و مفتیان آن کشورها به مباحثه و مناظره پرداخت و از این طریق بسیاری را با معارف حقۀ شیعه آشنا ساخت.
📚کتاب #المناظرات_فی_الحرمین_الشریفین یکی از آثار ایشان است که دربردارندۀ مناظراتی است که وی با علمای اهل سنت داشته است.
🔹آیتالله بطحائی یک عالم مبارز بود که بهخاطر مبارزه علیه رژیم منحوس پهلوی به زندان رفت و مورد شکنجه قرارگرفت و پس از انقلاب نیز داوطلب نمایندگی مجلس شورا گردید که متأسفانه عمر شریفیش برای خدمت بیشتر در دوران انقلاب اسلامی کفاف نداد.
🍁ایشان در تاریخ ۶ فروردین ١٣۵٩ش در اثر تصادف در جادۀ خمین درگذشت و پیکرش در #قبرستان_شیخان_قم، نزدیک قبر میرزای قمی بهخاک سپرده شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ حدود یک سال پس از ورود مرحوم آیتالله بروجردی به قم، از #میرزا_مهدی_آشتیانی دعوت شد تا از تهران به قم برود و در حوزۀ علمیۀ قم دروس معقول تدریس نماید. ایشان نیز پذیرفت و در ایوان #مدرسه_فیضیه به تدریس اسفار مشغول شد.
متأسفانه در همان روز اول برخی از طلاب به ایشان هجوم آوردند که تو وحدت وجودی هستی و نزدیک بود به ایشان آسیبی برسد که با حضور #امام_موسی_صدر و برادرش #حاج_آقا_رضا_صدر، غائله ختم شد، اما درس ایشان در مدرسۀ فیضیه بهم خورد.
با این حال برخی از شاگردان، همچون آقا #سید_جلالالدین_آشتیانی و #حاج_آقا_مهدی_حائری یزدی به منزل ایشان که در کوچۀ #مدرسه_حجتیه واقع بود، رفته و در محضرشان #شرح_منظومه و #الهیات_شفا خواندند.
دوران اقامت این بزرگوار در قم چندان طول نکشید و چندی بعد به تهران بازگشت.
🔹سال ١٣٢٧ش آیتالله میرزا مهدی آشتیانی در پی بیماری شدیدی که داشت به مشهد مقدس رفت و مجلس درسی نیز برایش منعقد شد که افرادی چون آقای #دکتر_مهدی_محقق، #شیخ_محمدرضا_ربانی و #پروفسور_فلاطوری در آن شرکت میکردند، اما جوّ سنگین #مکتب_تفکیک اجازه نداد این محفل علمی بیش از دو ماه بهطول انجامد و این بزرگوار به تهران بازگشت.
📚(زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی میرزا مهدی مدرس آشتیانی، صص 31ـ28)
🍂 #حکیم_شرق آیتالله میرزا مهدی آشتیانی، صبح روز جمعه، ٩ شعبان ١٣٧٢ق/ ۴ اردیبهشت ١٣٣٢ش درحالیکه رو به قبله نشسته و سخنانی دربارۀ شقالقمر میفرمود و هر از گاه با صدای بلند، یا رحمن، یا رحیم، یا ارحم الراحمین میگفت، روح پاکش به ملکوت اعلی پیوست.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷از راست: آیتالله #سید_احمد_طالقانی (پدر #جلال_آل_احمد) حجتالاسلام سیدعلی طالقانی فرزند سید محمدتقی، حجتالاسلام شهید #سید_محمدتقی_طالقانی.
✍ سید محمدتقی آل احمد طالقانی برادر جلال آل احمد در تهران متولد شد و علوم دینی را در #مدرسه_مروی فراگرفت و پس از آن به قم رفت. چند سالی در شهر مقدس قم از محضر آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی بهره برد و برای تکمیل تحصیلات خود به نجف اشرف مشرف شد.
دانش وسیع، سلوک پسندیده و روحیۀ مجاهدانۀ سید محمدتقی باعث شد از سوی آیتالله #سید_ابوالحسن_اصفهانی و آیتالله بروجردی برای رسیدگی به امور #شیعیان_منطقه_نخاوله_مدینه به آن دیار هجرت کند.
📖#شمس_آل_احمد برادر او در کتاب جلال از چشم برادر در اینباره مینویسد: «برادر بزرگ ما، نمايندۀ آيات عظام و مراجع تقليدى چون حضرات سيد ابوالحسن اصفهانى و سيد محمدحسين بروجردى شده بود در مدينه و در همان شهر با قهوهاى مسموم به شهادت مىرسد و مدفن مىيابد. چراکه به يمن ايمان و اعتقاد و دل پرشور و شوقش، بر سر آن مىافتد که براى بقيع بقاعى بسازد و اين کار نزد اهل سنت و بهويژه وهابىهاى سعودى شرک است. ناچار حکومت سعودى، احتمال که با توافق سفارت ايران، وسايطى مىانگيزد و برادر را به مجلسى براى مشورت مىخواند و با قهوهاى کارساز، آب سکوت بر حيات پرشور برادرمان مىريزد (در سال ۱۳۳۲).»
🥀از اینرو سید محمدتقی طالقانی در پی مجاهدتهای فراوان خود، سرانجام در ۱۴ شعبان ۱۳۷۲ق برابر با ۹ اردیبهشت ۱۳۳۲ش به دست وهابیان آلسعود به شهادت رسید و پیکر پاکش در #قبرستان_بقیع بهخاک سپرده شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ علامه #محمدحسین_فاضل_تونی در حالیکه برای استفاده از محضر اساتید حکمت در حوزه اصفهان به سوی این شهر میرفت، در مسیر، چون گذرش به تهران افتاد، باخبر شد که حکیم #میرزا_هاشم_اشکوری تدریس کتاب #مفتاح_الغیب را در #مدرسه_عالی_سپهسالار آغاز کرده است. چند روزی به محضر وی آمد و شد داشت تا آنکه تصمیم گرفت برای بهرهمندی از دانش ایشان در تهران اقامت گزیند.
📚فاضل تونی علاوه بر مفتاح، #تمهید_القواعد و #شرح_فصوص را هم از محضر حکیم اشکوری آموخت.
📖وی پس از رحلت استاد خود، تدریس حکمت را در #مدرسه_دارالشفاء تهران آغاز کرد.
🔹بعدها تدریس در #مدرسه_سیاسی ، #مدرسه_دارالفنون ، #مؤسسه_وعظ_و_خطابه ، #دارالمعلمین_عالی ، #دانشکده_معقول_و_منقول و #دانشکده_ادبیات را به عهده گرفت.
🔹فاضل تونی از آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی اجازه تدریس داشت و آیتالله بروجردی نیز ایشان را «عماد العلماء المتألهین» نامید.
#علامه_حسن_زاده_آملی و #آیت_الله_جوادی_آملی از شاگردان آن عالم فرزانه هستند.
🍁علامه فاضل تونی سرانجام در نیمه شعبان ۱۳۸۰ق برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۳۹ش در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۱۴ شعبان ۱۳۸۲ق/ ۲۰ دی ۱۳۴۱ش رحلت آیتالله #میرزا_آقا_ترابی_دامغانی
✍ این عالم ربانی پس از تحصیل مقدمات علوم دینی در زادگاه خود، به تهران سفر کرد و در مدت سه سال از محضر مرحوم #میرزا_مسیح_طالقانی و دیگر اساتید حوزه تهران بهرهمند گردید و پس از آن به مشهد مقدس سفر کرد و از محضر مرحوم #حاج_آقا_بزرگ_شهیدی حکیم و دیگر اساتید بهرهبرد.
میرزا آقا ترابی که هنوز جان خود را تشنۀ دریافت معارف الهی میدید، به تهران بازگشت و در این مرحله در دروس آیتالله #سید_محمد_تنکابنی وحکیم #میرزا_طاهر_تنکابنی، #آقا_میر_سید_محمد_فاطمی_قمی شرکت کرد و در سال ١٣۴١ق به شهر مقدس قم مهاجرت کرد و در مدت حدودا چهارده سال از دروس عالیۀ حضرات آیات حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید علی یثربی کاشانی، سید محمد حجت کوهکمری، و میرزا محمد فیض قمی کمال بهره را برد.
✨حوالی سال ۱۳۵۵ق (در دوران استبداد #رضاخان) در پی درخواست اهالی دامغان، آیتالله سید میرزا آقا ترابی دامغانی به زادگاه خود رفت و تا پایان عمر شریفش به هدایت و تربیت عموم مردم و جویندگان علوم و معارف اهل بیت(ع) اشتغال داشت.
📖مرحوم شریف رازی در وصف آن بزرگوار مینویسد: «آیتالله ترابی از نوادر دانشمندانی بود که در عمرم او را ملاقات کردم. عالمی ذاکر و عابدی شاکر و مجسمۀ تقوا و فضیلت بود. تلاوت قرآن بسیار میکرد و دائمالذکر و در عین حال جویای اهل معنا و صالحین و اوتاد بود.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به بهانه ۱۷ شعبان سالروز رحلت آیتالله #سید_ابوالحسن_طالقانی پدر آیتالله #سید_محمود_طالقانی
📷آیتالله سید ابوالحسن طالقانی نشسته بر روی صندلی، نفر وسط.
آیتالله سید محمود طالقانی در سنین نوجوانی، نفر وسط.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓به بهانه ۱۷ شعبان سالروز رحلت آیتالله #سید_ابوالحسن_طالقانی پدر آیتالله #سید_محمود_طالقانی 📷آیت
✍ پس از مشروطه، تهاجمات فکری و عقیدتی بسیاری علیه اسلام و تشیع صورت گرفت که این تهاجمات و القای شبهات از سوی مسیحیان و بهائیان بیشتر بود. از اینرو، حوالی سال 1303ش، آیتالله سید ابوالحسن طالقانی با کمک آیتالله #شیخ_علی_مدرس_تهرانی و همراهی و مساعدت مالی برخی از تجار متدین، همچون #عباسقلی_بازرگان (پدر #مهندس_بازرگان)، اقدام به تأسیس «مؤسسۀ بحث و مناظرۀ دینی» در فضای #مدرسه_مروی نمود تا از ظرفیت علمی فقها و حکمای بزرگوار این مرکز علوم دینی برای پاسخگویی به شبهات دینی استفاده نماید. البته ظاهراً این جلسات در ابتدا بیشتر جنبۀ سیاسی و مبارزاتی علیه دیکتاتوری #رضاخان داشته و بهصورت سرّی در مدرسۀ مروی و محلۀ قناتآباد برگزار میشده، اما چون به خیانت برخی از اطرافیان لو رفته و رضاخان مطلع میشود، آیتالله طالقانی این جلسات مخفی و سیاسی را به جلسات بحث و مناظرۀ دینی تغییر میدهد.
✨در مجموع این اقدام ارزشمند، مورد توجه و تأیید مراجع عظام تقلید ایران و عراق قرار گرفت. ازجمله آیتالله العظمی #سید_ابوالحسن_اصفهانی در نامهای خطاب به سید ابوالحسن طالقانی چنین نوشت: «از اینکه برای رفع شبهات معاندین دین و حفظ عقاید ضعفای مسلمین، بنای تأسیس مرکزی در مدرسۀ مروی دارید که مرکب از فضلا و صلحا باشد، بیاندازه مسرور شدم. و البته به نحو اکمل، موجب سرور حضرت ولیعصر ـ ارواحنا له الفداءـ خواهد بود... حقیر هم بر حسب وظیفۀ دینیۀ خود، به مقدار مقدور، مساعدت خواهم کرد و هر مطلبی که دخالت در تأیید این مطلب داشته باشد و از حقیر برآید، اشاره فرمایید، کوتاهی نخواهد شد و اگر فرصت شد شاید یک دستورالعمل اساسی کلی برای دخول مطلب عرض کنم که پسند آن ذوات مقدسه باشد.»
این مؤسسه اقدام به انتشار نشریهای هم به اسم «بلاغ» نمود تا محتوای جلسات خود و پاسخهایی که به شبهات مسیحیان و بهائیان داده میشود، در اختیار عموم قرار گیرد. اما با فشار #تیمورتاش، وزیر دربار رضاشاه، هم نشریۀ بلاغ توقیف شد.
🍁آیتالله سید ابوالحسن طالقانی در روز دوشنبه ۱۷ شعبان ۱۳۵۰ق/ ۶ دی ۱۳۱۰ش وفات نمود و بنا به وصیت خود، پیکرش پس از تشییع باشکوه در تهران که برخلاف ممنوعیتهای رضاخانی بود، به نجف اشرف حمل و در وادیالسلام دفن گردید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ #علامه_سید_محمدحسین_طهرانی که در زمان رفراندوم جمهوری اسلامی در تهران امامت جماعت #مسجد_قائم را برعهده داشتند، در اینباره میفرمایند:
🔹تا اينكه آيتالله خمينى در روز دوازدهم فروردين با رفراندوم عمومى سراسر كشور حكومت اسلامى تشكيل دادند. چون آية الله خمينى تا آنروز حاكم اسلام نبودند؛ بلكه يكى از علماء و فقهايى بودند مانند ساير علماء و فقها منتهى بواسطه اين رشادتها و نبوغ فكرى و سرعت انتقال و شجاعتها يك صبغه الهى خاصّى در ميان مردم پيدا كرده بودند؛ و حتّى وقتى هم كه از پاريس برگشتند، باز حكومت تشكيل نشده بود.
🔸حكومت برايشان همان وقتى مستقرّ شد كه مردم بيعت كردند. يعنى همه مردم گفتند: ما شما را بعنوان حاكم اسلام مىشناسيم؛ و بر اين اساس بيعت كردند. كدام روز، روز بيعت بود. همان جمعهاى كه مردم از صبح تا غروب رفتند پاى صندوقهاى رأى، و براى شكستن آن سلطنت و طاغوت و امضاى حكومت اسلامى رأى دادند. همان روزى كه نود و هشت و خردهاى درصد آرى دادند.
🗳 و بنده هم تا آنروز اصلًا بمدّت عمرم پاى صندوق نرفته بودم، و اصلًا صندوق را هم نديده بودم كه چطورى است، چه شكلى است، ولى آن روز صبح زود اوّلين فردى بوديم كه رفتيم مسجد، و تا ساعت ده شب يكسره مسجد بوديم و خودمان پاى صندوق بوديم، و بعد هم رأىها قرائت شد و آنروز همه مردم با اسلام بيعت كردند و آمدند در زمره اسلام.
💡آن رفراندم و آن رأى گيرى بيعت بود، حالا اسمش را شما بيعت بگذاريد يا نگذاريد. ولى حقيقتاً بيعت بود.
📷تصویر مربوط به #آیت_الله_طالقانی در انتخابات جمهوری اسلامی است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در خاک شهر تهران ستارگانی دفناند که روزگاری راهنمای مردم سرگشته در تاریکی فتنهها بودهاند.
🌟یکی از این ستارگان آسمان علم و معرفت جناب آخوند #ملا_محمدعلی_رستم_آبادی است که در دوره قاجار محل رجوع و اطمینان مردم این سرزمین بوده است.
شخصیتی که در نماز جماعتش نزدیک به ۲۰ هزار نفر از اهالی دارالخلافه تهران شرکت میکردند.
💡آنگاه که خیلیها شهید سرافراز #شیخ_فضل_الله_نوری را رها کردند، #حاج_آخوند_رستم_آبادی به حمایت از #مشروطه_مشروعه شیخ قیام کرد. طبیعی است وقتی عالمی ربانی که در آن حد مقبول خاص و عام است، در اوج فتنه مشروطه میتواند حامل عَلَم اهل بصیرت و صبر باشد تا غبار فتنه از دیدگان مردم کنار زند.
🔹چون این فتنه سخت به شهادت حاج شیخ فضلالله نوری انحامید، آخوند رستم آبادی از تهران فاصله گرفت و به زادگاه خود روستای رستمآباد که در شمیران تهران قرارداشت رفت و تا پایان عمر شریفش یعنی سال ۱۳۳۲ق/ حدود ۱۲۹۲ش در همانجا ماند و پس از وفات در رستمآباد به خاک سپرده شد.
✨مزار این عالم ربانی اکنون در مجاورت #بوستان_داور در ناحیه شمالی #میدان_اختیاریه در میان پیادهرو قراردارد و باتوجه به شرایط محیطی، اقدام پسندیدهای در ساخت بنایی برای مقبره ایشان صورت گرفته است.
✨زیارت این قبر نورانی را از دست ندهید، چنانکه مشهور است که حضرت امام ره هم پس از اقامت در جماران، به زیارت قبر ایشان رفتهاند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷آیتالله #حاج_شیخ_حسن_سعید_تهرانی در کنار آیتالله العظمی خامنهای و امام خمینی.
✍حاج شیخ حسن سعید متوفای ۱۹ شعبان۱۴۱۶ق از نوادگان مرحوم #میرزا_مسیح_مجتهد_تهرانی است که سال ۱۳۳۷ق در تهران به دنیا آمد.
از محضر اساتید حوزه تهران بهرهمند شد و در حکمت نزد مرحوم #علامه_شعرانی شاگردی کرد. وی مدتی نیز در #دانشکده_معقول_و_منقول تحصیل کرد و موفق به اخذ لیسانس شد. پس از آن به نجف رفت و از دروس عالیه آیات عظام#خویی ، #حکیم و #شیخ_حسین_حلی استفاده کرد.
📚اوایل دهه چهل کتابخانه #مسجد_چهلستون_بازار را بنیان نهاد. او برای جذب جوانان همه کار میکرد؛ جلسات بحث و بررسی، پرسش و پاسخ، برگزاری مسابقات گوناگون، برگزاری جشنهای بزرگ مذهبی، و دعوت از بزرگانی مانند شهید مطهری، آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی از نمونه اقدامات وی بود. او جوانان و دانشجویان را به نوشتن و مطالعه تشویق میکرد. نشریه «بررسی جوانان درباره مسایل سیاسی» در هفت شماره، ثمره آن تلاشها است.
🔹آیتالله مکارم شیرازی در این باره گفته است: «یادم نمیرود، در این مکان و در زمان طاغوت تلاشهای آبرومندی برای نسل جوان که آن روز به شدت در معرض خطر بود، میشد.کلاسهای درس و ارتباط نسل جوان با کتابخانه ایشان، بدون مبالغه آنچنان چشمگیر و قابل ملاحظه بود».
🔹به دلیل فعالیتها بارها مورد اذیت و آزار ساواک قرار گرفت. نامهها، کتابها، سخنرانیها و نشریات او به کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی ارسال میشد؛ آنچنان که نام مسجد و کتابخانه چهلستون در تراز مراکز فرهنگی برجسته جهان تشیع قرار گرفت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ #شیخ_محمدعلی_مدرس_تبریزی نویسنده #ریحانة_الادب حدود ۱۲ سال پایانی عمر خود را در تهران سپری کرد. او حجرهای در #مدرسه_سپهسالار_قدیم گرفت و به پژوهش و نگارش آثار علمیاش پرداخت.
🔹#دکتر_مهدی_محقق که در طول سالهای ١٣٢٧ تا ١٣٣٠ش در این مدرسه از محضر مرحوم مدرس تبریزی استفاده کرده، مینویسد: «او به اهل علم احترام میگذاشت و حتی در برابر طلاب جوان، به سلام مبادرت میورزید. در مدت سه سال که از ساعت ٧ تا ٩ صبح بههمراهی برخی از همدرسان خود همچون مرحوم #سید_محمدرضا_علوی_تهرانی رحمه الله و #دکتر_احمد_مهدوی_دامغانی سلّمه الله تعالی نزد او فقه میخواندم، هیچگاه او را در حجرهاش خوابیده و یا پا دراز کرده ندیدم و معلوم بود که پس نماز صبح، رسم ادب و دو زانو نشستن را برای خود رعایت میکرد. در طی این سه سال، بوی غذای پختنی در اتاق او استشمام نکردم. فقط کتری و قوری چای بر روی خوراکپز نفتی خود، همیشه مهیا داشت و سفره نانی هم در کنار آن بود که فقط در میان آن پنیر مانده دیده میشد.
امور تهیه کاغذ و چاپ ریحانة الادب را خود یک تنه عهدهدار بود و تصحیحات مطبعهای آن را نیز خود، به تنهایی انجام میداد و به کسی دیگر، اعتماد نمینمود...
📚اما از جهت علمی باید بگویم که او از مدرسان دیگر فقه که من دیده بودم، جامعتر و برتر بود. چون بر علم رجال و درایه که زیربنای حدیث و فقه است، تسلط کافی و وافی داشت.»
🍁مرحوم مدرس تبریزی اول شعبان ١٣٧٣ق/ ١۶ فروردین ١٣٣٣ش، در سن ٧٧ سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش، در #قبرستان_شیخان_قم دفن گردید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیتالله #میرزا_ابوالفضل_نحم_آبادی که مقدمات و سطوح علوم دینی را در تهران فراگرفته بود، سفری تحقیقی به سوریه، لبنان، و مصر داشت و در پی مباحثاتی که با علمای اهل تسنن انجام داد، اقدام به ترجمه کتاب #المراجعات نمود که بعدها منتشر شد.
🔹 سپس به نجف رفت و از محضر #میرزای_نائینی و #آقا_ضیاء_عراقی بهره برد. در بازگشت از نجف چندی در قم به سر برد و از دروس مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی استفاده کرد و با امام خمینی ره انس پیدا کرد.
🔹مرحوم نجمآبادی پس از تکمیل تحصیلات خود و بازگشت به تهران، ادارۀ مسجد و مدرسۀ جدش مرحوم #حاج_شیخ_هادی_نجم_آبادی را در دست گرفته و به تدریس و تبلیغ و ارشاد عموم میپردازد.
📖 این بزرگوار در همان دوران، ابتدا به تدریس در #مدرسه_مروی مشغول میشود، تا آنکه در سال ١٣٢٧ش به اشارۀ مرحوم آیتالله العظمی بروجردی جهت تدریس علوم دینی به #مدرسه_عالی_سپهسالار (#مدرسه_عالی_شهید_مطهری) میرود؛ چرا که در وقفنامۀ مدرسۀ سپهسالار جدید آمده است که تدریس فقه و اصول این مدرسه متعلق به خاندان نجمآبادی است. ایشان تا پایان عمر شریفش در این مدرسه به تدریس رسائل و مکاسب و شرح منظومه اشتغال داشت.
🍁آیتالله میرزا ابوالفضل نجمآبادی سرانجام در ٢۴ شعبان ١٣٨۵ق/ ٢٧ آذر ١٣۴۴ش دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش پس از اقامۀ نماز توسط آیتالله العظمی گلپایگانی در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه(س) بهخاک سپرده شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ خلوتی تعطیلات نوروز فرصتی ایجاد کرد سری به خانه شهید والامقام #شیخ_فضل_الله_نوری بزنم.
🥀گویا غربت این شهید مظلوم، پایان ندارد.
حاج شیخ فضلالله نوری مظلوم زیست، مظلوم به دار آویخته شد، و غبار مظلومیت هنوز از آثار او زدوده نشده است.
🔹توضیحات زیر را که از ویکیپدیا گرفتهام بخوانید:
▪️این خانه به مدت ۱۸ ماه پس از شهادت شیخ فضل الله، محل دفن ایشان بود و در حال حاضر به علت عدم رسیدگی در حال تخریب میباشد.
🕌مسجد شیخ فضل الله نوری؛ به دلیل نزدیکی خانه شیخ فضل الله نوری به این مسجد و همچنین برگزاری نماز جماعت توسط شیخ فضل الله نوری در این مسجد به این نام شهره شده است. #میرزا_یونس_خان جارچی دربار قاجار بود و زمین این مسجد از موقوفات اوست.
▫️مسجد میرزا یونس خان در دوران قاجار برپا شد و شیخ فضل الله نوری در آن نماز می خواند، مسجد میرزا یونس خان چندسالی متروکه بود.
☘این مسجد در دوران پهلوی دوم توسط شهید آیتالله حاج شیخ حسین غفاری و حسین لرزاده احیاء شد. پس از آن نیز در دوران نظام جمهوری اسلامی ایران توسط #محمدباقر_قالیباف و #مهدی_چمران دوباره احیاء و به نام مسجد شیخ فضل الله نوری نام گذاری شد.
🔺آدرس؛ استان تهران ، شهر تهران ، خیابان بهشت، خیابان شیخ فضل الله نوری، تقاطع بن بست جوان ، شماره ۳۰
...........
💡واقعا چرا باید چنین بنای ارزشمندی اینگونه مخروبه بماند؟!
⁉️پاسخ این پرسش را باید از ورثه شیخ شهید گرفت یا مسئولان میراث فرهنگی کشور؟!
📣کاش میشد چارهای اندیشید!
🕌 @tarikh_hawzah_tehran