May 11
💡اگر امروز اسناد مهمی از گذشته در اختیار پژوهشگران است، ثمره هوشیاری علمای اهل اندیشه و نخبگان دلسوزی چون #دکتر_باستانی_پاریزی است.
یادداشت دکتر پاریزی در #روزنامه_اطلاعات به تاریخ ۲ اسفند ۵۷ را بخوانید:
«پیام علمای اعلام در مورد حفظ اسناد ادارات و وزارتخانهها و موزهها و کاخها پیامی است که واقعاً باید خیلی مورد توجه قرار گیرد و مو به مو عمل شود و مردم کوچه و محله همه باید مواظب باشند...
تعجب خواهید کرد اگر بگویم من دلم برای مورخین و محققان آینده میسوزد که هر واقعهای را که میشنوند و در جایی میخوانند برای اینکه از صحت و سقم آن خبردار شوند ناچار باید صد جا را زیر و رو کنند تا یک سند پاره نیمسوخته به دست آورند و بعد اظهار نظر خود را با هزار تردید و دلهره بیان دارند.
این اسناد برای اینکه واقعا بشود حوادث این سالها را بهطور صحیح نوشت حتما باید حفظ شود، زیرا اگر هم صلاح نباشد که همین ایام در دسترس اهل تحقیق قرار گیرد، روزی خواهد رسید که باید همه بدان دسترسی داشته باشند.
من این حرف را برای این میزنم که هفتاد سال بیشتر از آن روز که مردم ما مشروطه گرفتند نگذشته است و ما امروز اصل آن فرمان را که با خون هزاران خلق بهدست آمده در مجلس شورای خود نداریم.»
#مرکز_اسناد_حوزه_و_روحانیت
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🍃🌸 قصیده #حکیم_الهی_قمشه_ای در مدح امام حسین علیه السلام در شب ولادت آن حضرت
گشود ای آسمان سلطان عشق از رخ نقاب امشب
خجل شد پیش خورشید جمالش آفتاب امشب...
تجلی کرد چون حسن حسین از پرده پنهان
ز سر غیب بر خلق جهان شد فتح باب امشب
دوم سبط رسول آن رحمة للعالمین آمد
که قلب عالمی روشن شود زان آفتاب امشب...
حسین آن مظهر یکتای لطف و شافع امت
حسین آن فاتح اقلیم عشق مستطاب امشب
حسین آن سر لاهوتی عیان در باغ ناسوتی
به بحر لطف و قهر انگیخت صد موج و حباب امشب
رخ شاه شهیدان شد پدید از پرده غیبت
عیان گشت آیت رحمت از آن فصل الخطاب امشب...
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ سيّد مرتضى رضوىنژاد، متخلّص به عارف، در ۱۲۸۴ش در روستاى خراشا از توابع جاجرم بجنورد متولد شد.
برای تحصیل به مشهد عزيمت كرد، امّا ضمن فراگيرى دانش به انزوا و گوشهگيرى دلبستگى نشان داد و بيشتر به رياضات نفسانى مىپرداخت. او چندی بعد به زادگاه خود مراجعت نمود و به سير و سلوك میپرداخت.
#عارف_بجنوردی در سال ۵۱ براى ديدن برادر بزرگتر خود سيّد رضا هاشميان، استاد معقول و منقول، به تهران عزيمت كرد و در سال ۵۳ گویا در تهران جان سپرد و پیکرش در قبرستان عمومى شهر بجنورد مدفون گرديد. (سخنوران نامى معاصر ايران ج۱۰ ص۷۰۰)
🍃🌸از اشعار او در ولادت امام حسین (ع):
بشنو ز «عارف» بجنورد، اوصاف خال و زلف سمنسا
در چامه و چكامه ما بين، مر اقتدار طبع توانا
ويژه به روز #سوم_شعبان، ميلاد سبط سيّد بطحا
امروز در رياض ولايت، بشكفته شد گلى چمنآرا
يعنى ظهور نور حسينى، امروز شد به خانه زهرا
آن محور عوالم امكان، آن مظهر تمامت اشيا
سبط مهين پيمبر خاتم، شبل علىّ عالى اعلى
اسلام و اهلش از امويّين، بودند سرفكنده و رسوا
دين آبروى رفته از او يافت، وز او لواى دين شد بر پا
بُد جلوه خدايى پنهان، گر نور او نگشتى پيدا
كرد آبيارى شجر دين، با خون خويش و خون احبّا
اى شهريار عالم امكان، وى گوشوار عرش معلّا
اى سرفراز كشور گيتى، وى يكّهتاز عرصه هيجا
ماييم ريزهخوار و تو مُنعم، ماييم بندگان و تو مولا
پینوشت:..................
سید رضا هاشمیان برادر عارف از میرزای نائینی اجازه اجتهاد داشت. در سال ۱۳۳۶ش به تهران آمد و در دانشکده معقول و منقول به تدریس پرداخت تا در ۲۹ بهمن ۶۴ وفات کرد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🌸ولادت امام سجاد علیه السلام مبارک🌸
📚کتاب «حضرت سجاد (ع) معلم درس محبت» نوشته استاد #محمدعلی_جاودان
این کتاب دارای دو بخش اصلی است:
۱. تبیین فضای فرهنگی اجتماعی دوران بنی امیه به ویژه در دوره امام سجاد علیه السلام
۲. سیره فردی و اجتماعی امام سجاد علیه السلام و رفتاری که بار دیگر محبت اهل بیت پیامبر علیهم السلام را در دلهای امت اسلامی زنده کرد.
#معرفی_کتاب
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ چند روز قبل به اتفاق حجتالاسلام والمسلمین رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه تهران و حاج آقای اکبری معاونت پژوهش مرکز به دیدن دو مکان تاریخی مهجور متعلق به دو تن از علمای تهران در خیابان پامنار رفتیم.
🔹اولین مکان #خانه_آیت_الله_کاشانی بود. میدانستم که درب آن بسته است و به کسی اجازه ورود نمیدهند. فقط میخواستم از بیرون آن را توصیف کنم و اهمیت احیاء این خانه را یادآور شوم. اما به اصرار حاج آقای رحیمی صادق درب خانه را باز کردند و وارد شدیم. این تصاویر نخستین تصاویری است که از این خانه منتشر میشود.
گرچه این خانه وقفی و جزء موقوفه آقا بهرام است اما در تصرف برخی افراد است و باوجود اصرار اهالی محل برای احیاء آن و تبدیل شدن به موزه، از تصرف خارج نشده است.
تمام حوادث دوران نهضت ملی مربوط به همین خانه است.
🔹در ادامه مسیر به دیدن خانه #آقا_علی_حکیم در کوچه مجاور خانه آیتالله کاشانی رفتیم. خانهای کهن که روزی منزلگاه حکیمی عارف بود و امروز به ویرانهای تبدیل شده؛ با این حال هنوز بادگیر بلند آن امید به زنده شدن دارد.
بر دیوار کاهگلی خانه حفرهای بود که نشان میداد خانه این حکیم بزرگ به خوابگاه کارتنخوابها تبدیل شده است.
🔸آزادسازی خانه آیتالله کاشانی و بازسازی خانه آقا علی حکیم با کاربریهایی که پیشنهاد دادهایم، در دستور کار قرار گرفته است تا با همراه ساختن سازمان اوقاف، میراث فرهنگی و شهرداری تهران اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📖 اعظام قدسی در خاطرات خود ص۲۴ درباره حاجیه بیبی همسر ملا علیمحمد طالقانی (از علمای تهران و از شاگردان شیخ انصاری، متوفای ۱۳۱۱ق) مینویسد:
حاجیه بیبی زن بسیار فهمیده مجللی بود و فوق العاده هم مقتدر بود، تا آخر عمر هیچیک از پسرهایش (از علما و روحانیون تهران) قادر نبودند در اطاق او رفته بنشینند و همیشه به اسم کوچک آنها را خطاب میکرد علی، موسی، ابوالقاسم.
حاجیه بیبی بسیار مآل بین بود و این جمله از او است که همیشه اظهار میکردهاست:
«روزی خواهد رسید که زمین طهران یک وجبش یک لیره طلا قیمت پیدا خواهد کرد؛ از مخارج صرفهجویی نمایید و خانه بخرید که هم اجاره او را که حلال است خواهید گرفت و هم اینکه روز به روز ترقی خواهد کرد.»
خود شخصا دارای چهار عمارت بزرگ و کوچک بود که تا آخر عمر از مال الاجاره آنها خرج میکرد و محتاج به هیچیک از اولادهای خود نگردید.
🔹آقا شیخ علی که در تصویر نفر وسط نشسته، با وساطت حاج شیخ فضلالله نوری و اطرافیان ایشان، با دختر #آخوند_ملا_محمد_آملی ازدواج میکند بنابراین شیخ علی شوهر همشیره آیتالله شیخ محمدتقی آملی بوده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 آقا #سید_مهدی_کشفی فرزند حاج آقا ریحان الله کشفی بروجردی (نفر دوم از راست) در سال ۱۳۱۶ق در تهران متولد شد و مقدمات علوم دینی را در همین شهر فراگرفت و سپس به قم رفت و در فقه و اصول از درس حاج شیخ عبدالکریم و در سلوک از محضر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بهره برد.
✍ روزی یکی از دوستان سید مهدی کشفی از او میخواهد در خرابههای بیرون تهران که محل زندگی غربا و فقرا بود، به دیدن یکی از اهل معنا بروند. رفتند و دیدند در اتاق ویرانه بیدری، مردی بر بوریایی نشسته و قوری کوچکی جلویش بود.
پیرمرد شروع به سخن کرد و گویی لقمان حکیم است. کشفی دلداده زیبایی سخن و استواری کلام وی شد و بیشتر اوقات به نزد آن حکیم گمنام میرفت.
پیرمرد میگفت فرزند یکی از اعیان یزد بوده و در جوانی به تصرف و گوشه چشم یکی از اهل معنا، به ناگاه آتشی در وجودش برافروخته شده که به ناچار خانه را ترک کرده و سر به کوه و بیابان گذاشته و سرانجام به طهران آمده است.
سید مهدی کشفی آن پیرمرد را دانشمندی حکیم و فیلسوفی عارف میخواند که به مقامات عالیه رسیده بود.
یک روز پیرمرد از او و دوستش برخلاف معمول، وعده میگیرد که در فلان روز و فلان ساعت حتما به نزدش بروند. اما آن دو، موعد را فراموش کرده و با تأخیر میروند. وقتی وارد میشوند میبینند که پیرمرد در گوشه اتاق ویرانه خود جان سپرده است. آن دو با حسرت و حزن به غسل و کفن و دفن آن عارف شوریده پرداختند و دانستند که پیرمرد میخواست پیش از مرگ چیزهای ارزشمندی به آن دو بسپارد که محروم ماندند.
📚آئینه دانشوران ص۲۱۳ تا ۲۱۶ با تلخیص و تصرف.
🕌@tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویری از خلبانان شرکت هواپیمایی PAN AM
در پشت بام مدرسه عالی سپهسالار
سال ۱۳۳۵ش
☘ارسالی توسط مخاطبان
🙏 چنانچه اطلاعات مستندی در توضیح این تصویر بهدست آوردید برای ما ارسال کنید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 نکوداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران
نکوداشت حضرت آیت الله حاج شیخ حسین اوسطی
چهارشنبه ۱۰ اسفندماه بعد از نماز مغرب و عشا
خیابان پیروزی مسجد قدس
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 استاد #بدیع_الزمان_فروزانفر متوفای ۱۳۴۹ و مدفون در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
✍ ایشان در حدود سالهاى ۱۳۰۰ و ۱۳۰۱ شمسى به تهران آمد و در #مدرسه_سپهسالار جديد حجره اى اختيار نمود.
در اين زمان، يك دوره شرح اشارات، شفا و كليات قانون را در نزد ميرزا طاهر تنكابنى شاگردى كرد و نجات و تمهيد القواعد ابن تركه را نيز بر وى قرائت نمود. در خدمت آقا شيخ حسين نجم آبادى، فقه و اصول تحصيل كرد و قسمت مهمى از قواعد الاحكام علامه حلى را به سيره قدما خواند. تحرير اقليدس و قسمت الهيات اسفار را نزد ميرزا مهدى آشتيانى و شرح چغمينى را نزد اديب پيشاورى فراگرفت.
در آغاز ورود به تهران، معاشرت و ارتباط علمى و ادبى وى بيشتر با اديب پيشاورى، ميرزا محمد قريب معروف به شمس العلماى گَرَكانى، ميرزا لطفعلى صدرالافاضل، ميرزا رضاخان نايينى، شاهزاده افسر و ذكاءالملك محمدعلى فروغى بود امّا پس از آن كه علامه محمد قزوينى به ايران آمد، با او حشر و نشر دايمى پيدا نمود.
در سال ۱۳۱۰ استاد تفسير قرآن و ادبيات عربى در مدرسه سپهسالار گرديد.
پس از تشكيل دانشكده علوم معقول و منقول در سال ۱۳۱۳ به سمت معاونت آنجا برگزيده شد و رياست مؤسسه وعظ و خطابه نيز به وى محوّل گرديد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 فهرست کتاب #در_مسیر_نهضت
📚 شرح مجاهدت و مبارزه علمای تهران با محوریت #مدرسه_مروی در دو قرن اخیر
در این کتاب از حدود ۳۰۰ سند و تصویر استفاده شده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📖 برشی از کتاب #در_مسیر_نهضت
روایت آیتالله جوادی آملی از دوران تحصیل در #مدرسه_مروی
همراه با تصویر کارت تحصیل ایشان
اصل این کارت در مرکز اسناد حوزه و روحانیت قم نگهداری میشود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲۳ اسفند سالروز درگذشت آیتالله #سید_ابوالقاسم_کاشانی
💡خصوصیات کمتر روایت شده آیتالله کاشانی
آیتالله #سید_مرتضی_مستجابی:
«روبهروی #مدرسه_مروی یک مغازه خیاطی بود که فردی به اسم مهدی آنجا را اداره میکرد. من با این آقا مهدی آشنا شده بودم و گاهی گپ و گفتی با هم داشتیم. یک روز آقا مهدی از من پرسید که آیا دلم میخواهد آیتالله کاشانی را ببینم؟ من از خدا میخواستم و واقعا برای دیدن ایشان اشتیاق زیادی داشتم. بالاخره یک روز به منزل ایشان در پامنار رفتیم. ایشان داشتند خارج مکاسب تدریس میکردند. لحن ساده و بیان شیوای ایشان، شوق من برای استفاده از محضرشان را دوچندان کرد. درس که تمام شد، رفتم و خود را معرفی کردم و ایشان با گرمی و صمیمیت از من استقبال کردند. این اولین ملاقات من با مرحوم آیتالله کاشانی بود. بعد هم دیگر رفتوآمدهای من به منزل ایشان ادامه پیدا کرد...
همهجور آدمی، از لشکری و کشوری میآمد. در خانه ایشان به روی همه باز بود. در همین مراودهها بود که با خلق کمنظیر و سعه صدر منحصربهفرد ایشان آشنایی بیشتری پیدا کردم و از بحثهای اخلاقی و دروس حوزوی ایشان بهرهمند شدم.
ایشان با اینکه سالها بود که با درس و بحث فاصله داشتند، اما از چنان حضور ذهن و سرعت انتقالی بهرهمند بودند که گویی شب قبل درباره این مباحث مطالعه و تحقیق کردهاند. ایشان مطالب علمی را چنان روان و شیوا بیان میکردند که حتی فردی هم که دروس حوزوی نخوانده بود، متوجه میشد و بهره میبرد.»
📷 سید مرتضی مستجابی در حضور آیتالله کاشانی
📚خاطرات آیتالله مستجابی ص۷۳ و ۷۴
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
استاد در محضر استاد
✨#آیت_الله_طبرستانی در وصف استاد خود آیتالله #سید_رضی_شیرازی میفرمود:
حضرت آیتالله سید رضی شیرازی چه در ادبیات، چه در فقه و اصول و چه در فلسفه عمیقاً وارد هستند (بودند). نه اینکه به طور سطحی چیزی را خوانده و از آن رد شده باشند؛ چون بعضی ها اول یک کتاب را میخوانند و آخرش را نه. ولی آیتالله شیرازی این کتب درسی را به تدریج نزد استادان بزرگی نظیر مرحوم شعرانی، مرحوم آملی، مرحوم رفیعی و... به درستی و با دقت خوانده بودند و در #مدرسه_مروی به اصطلاح مشار بالبنان بودند...
استفاده من از ایشان و ارتباط هم با این بزرگوار در مروی قریب به ۸ الی ۹ سال طول کشید.
حاج آقای شیرازی نبوغ داشت و دارای استعداد قوی بود و به علاوه زحمت زیادی کشیده بود. نبوغ هم با زحمت زیاد انسان را به مقام عالی می رساند، بالخصوص اینکه اگر انسان با کتابهای درسی قدیم مأنوس باشد و آنها را بخواند و تدریس کند، مثل مطول، قوانین، کفایه، رسائل و مکاسب.
ایشان در هر سه جهت فقه اصول و فلسفه قویا کار کرده و در همه آنها به اندازه کافی زحمت کشیده اند و در یک کلمه جامع منقول و معقولند.
📚برگرفته از: زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی آیت الله سید رضی شیرازی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
📷 آیتالله #سید_محی_الدین_طالقانی متوفای ۱ فروردین ۱۳۴۷ش
✍ سید محیالدین طالقانی پس از طى مقدمات در زادگاه خود طالقان، در سن شانزده سالگى به تهران آمده و ادبیات و سطوح را از مرحوم #میرزا_طاهر_تنكابنى و مرحوم آیتاللَّه حاج #سید_ابوالحسن_طالقانى (پدر آیتالله #سید_محمود_طالقانی) خوانده و در سال 1342 ق مهاجرت به قم نموده و مدت ۹ سال از محضر مرحوم آیتاللَّه خوانسارى و آیتاللَّه العظمى حائری یزدی بهرهمند گردیده، و در علم اخلاق نیز از مرحوم آیتاللَّه حاج #شیخ_مهدى_حكمى_قمى بهرهبرد.
🍃سید محیالدین باجناق استاد خود شیخ مهدی حکمی گردید به این نحو که هر دو آنان با دختران آیتالله سید ابوالحسن طالقانی ازدواج کردند.🍃
🔹در شوال ۱۳۵۱ق با درگذشت مرحوم آیتاللَّه حاج سید ابوالحسن طالقانى، آیتالله سید محیالدین طالقانی براى انجام وصیت ابوالزوجه خود به تهران آمد و پس از انجام وصایا مجددا به قم بازگشت.
🔹در آن موقع جماعتى از محترمین #محله_قنات_آباد تهران به قم آمده و از مرحوم آیتاللَّه حائرى خواستار بازگشت آیتالله طالقانی به تهران شدند و آن مرحوم هم وى را ملزم به رفتن به تهران نمودند و ایشان نیز به تهران بازگشت و به انجام وظایف دینی در #مسجد_مقدس (همان مسجد ابوالزوجه خود) مشغول گردید تا آنکه در سال ۱۳۴۷ش در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.
▫️فرزند ایشان یعنی آیتالله #سید_نورالدین_طالقانی نیز از علمای محترم تهران و از همراهان دایی خود آیتالله سید محمود طالقانی بود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷تصویری از مسجد عالی سپهسالار در ماه رمضان
💠گزارشی از برنامه مساجد تهران در #ماه_رمضان ۱۳۰۵ ق:
مسجد مبارکه ناصری بعد از نماز، میرزا محمدرضا واعظ همدانی به منبر رفته از توحید و خداپرستی بیان کرده و روضه خوانده مردم متفرقه گردیدند. دیروز قریب به هزار نفر متجاوز مرد و زن در آنجا بودند. اجناس زیاد از هر قبیل برای فروش آنجا آوردند. به این واسطه اجماع زن در آنجا بیشتر است.
🔹مسجد مرحوم #میرزا_محمدخان_سپهسالار بعد از نماز، حاجی میرزا لطف الله ذاکر به منبر رفته از احوالات و شئونات حضرت امیرالمومنین علیه السلام بیان کرده و روضه خوانده بود. زنها در این مسجد زیاد اجماع دارند و در وقت موعظه خیلی داد و فریاد میکنند به طوری که تا واعظ به آنها بد نگوید ساکت نمی شوند و اغلب نزاع و زد و خورد می نمایند.
🔹 #مسجد_مروی بعد از نماز جناب حاجی ملاعلی [کنی]، حاجی ملا باقر واعظ به منبر رفته از توحید و احادیث و اخبار دینیه بیان کرده و روضه خوانده مردم متفرق گردیدند. امروز به اندازهای در آنجا جمعیت بود که تا نزدیک درختهای #مدرسه_مروی صف بسته بودند.
🔹مسجد جناب میرزا عیسی بعد از نماز جناب حاجی شیخ هادی [نجمآبادی]، آقا شیخ زین العابدین به منبر رفته از توحید و خداپرستی بیان کرده بود. امروز به اندازهای در آنجا جمعیت بود که لاعلاج دیوار طرف خلوت مسجد را خراب کرده بودند که برای مردم وسعت باشد.
📚گزارشهای نظمیه از محلات تهران ج۲ ص۷۲۶
🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
✍ #میر_سید_محمد_فاطمی_قمی از شاگردان #میرزا_حسن_آشتیانی، #میرزا_هاشم_اشکوری، #میرزا_حسن_کرمانشاهی و #آقا_شیخ_علی_نوری مشهور به #شیخ_شوارق بود.
وی حلقه وصل حکمت از طبقه اساتید خود به حکمای طبقه بعدی است.
به عنوان مثال #دکتر_صدوقی_سها نقل کردهاند که عمده تحصیلات #علامه_شعرانی در علوم عقلی از محضر مرحوم فاطمی قمی بوده است. (منتخب معجم الحکما ص۳۳)
🔹میر سید محمد فاطمی در زمان رضاخان مقام ریاست شعبۀ چهارم دیوان عالی کشور را عهدهدار بود و در کنار مرحوم #سید_کاظم_عصار، #سید_نصرالله_تقوی و دیگران، به نگارش و تدوین نخستین قانون مدنی کشور پرداخت.
🔹یکی از آثار خیر این حکیم، بنای #بیمارستان_فاطمی در زادگاهش شهر مقدس قم است.
🍁میر سید محمد فاطمی قمی در تاریخ ۱۰ رمضان ۱۳۶۴ق برابر با ۱۳۲۴ش دار فانی را وداع گفت و در #قبرستان_شیخان قم به خاک سپرده شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ #ماه_رمضان در مساجد تهران چنان بود که جمعیت زیادی از مردم در نماز جماعت و پای منبر وعاظ شرکت میکردند. از آنجا که مراکز دولتی هم تقریبا به صورت تعطیل درمیآمد، رجال حکومتی هم در این مجامع حضور مییافتند.
برخی از اهل منبر از این فرصت استفاده کرده و به نقد حکومت و بیان مشکلات مردم میپرداختند.
🔹از آن جمله است #مسجد_سقاباشی که آخوند #ملافیض_الله_دربندی در آن به منبر میرفت.
🔸مرحوم دربندی در یکی از روزهای ماه رمضان سال ۱۳۰۵ق از روی منبر رو به طرف ناظم خلوت که در مجلس بود نموده گفته بود: «جناب ناظم خلوت! روز گذشته امینالسلطان را در خواب دیدم به من فرمودند: من خیلی میل دارم پای وعظ شما بیایم ولی نمیگذارند. از خواب بیدار شدم متفکر بودم، تا امروز چند نفر آمدند نزد من اظهار داشتند که دکان خبازی مال مرحوم صنیع الملک بسته است میخواهیم باز کنیم جناب امینالسلطان قدغن کرده است. شما از قول خدمت جناب امینالسلطان عرض کنید مانع نشوند بگذارند دکان را باز کنند تا آه و ناله عقب سر ایشان نباشد.» (گزارشهای روزانه نظمیه ج۲ ص۷۳۲)
🔹وی در یکی از روزهای ماه رمضان سال ۱۳۰۷ق ضمن مواعظ خودگفت:
«این ملیجک بازی چه است؟! اسلام را ضایع کردند. زن مسلمان را به فرنگ چرا میفرستند؟! امین اقدس [یکی از زنان ناصرالدین شاه] را به فرنگ چرا فرستادند؟! کور شد، [به] جهنم! شوکت اسلام را چرا میشکنند؟!» پس از این سخنان، ملا فیض الله به دستور امین السلطان بازداشت و زندانی میشود. (شرح حال رجال ایران، ج5، ص334)
📷 #مسجد_جامع_تهران در ماه رمضان سال ۱۳۱۵ق
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀به مناسبت شهادت #حاج_شیخ_قاسم_اسلامی در شب نیمه #ماه_رمضان به ضرب گلوله
🔹مرحوم استاد #علی_ابوالحسنی_منذر درباره شهید اسلامی مینویسد:
«بیگمان اگر اسلامی رشتۀ تدریس علوم حوزوی را ادامه داده بود، با آن پیشینه و پشتوانۀ علمی و اجتماعی و نیز فصاحت بیان و روانی قلم (و بیفزایید: سیمای علمایی!) که داشت، به لحاظ ترقی علمی اجتماعیِ دینی، آیندهای بس روشن در انتظارش بود و چهبسا به جایگاه رفیع مرجعیت دست مییافت.
منتها، زمانی که از یک سو، ایمان و عقیدۀ مردم مسلمان و شیعۀ کشورش را در تندباد حملات و شبههافکنیهای امثال #کسروی و #شریعت_سنگلجی و #حزب_توده و جولانِ کانونها و سیاستهای مروج فساد و فحشاء، شدیداً در معرض خطر دید و عرصۀ منبر را نیازمند وجود خطیبانی یافت که هم از آگاهیهای عمیق و کلان دینی بهرهمند، هم به قدرت استدلال مجهز باشند و هم از تهدید و تبعید و قتل و زندان ارباب قدرت نهراسند و در صورت لزوم، به کام شیر روند و از ساحت دین دفاع کنند، کرسی تدریس در حوزه را که بهاصطلاح «مَن به الکفایه» در آن وجود داشت، به اهلش واگذاشت و شغل شاغلش را ایراد خطابه در مساجد و محافل دینی و نگارش کتاب در تبیین معارف اسلامی و پاسخ به شبهات دینستیزان و تاراجگران عقاید، قرار داد و درواقع، مرجعیتش را فدای انجام وظیفه کرد.
به قول خود: «دیدم که در این زمان، اسلام و تشیع غریباند و دشمنان، غدار و وجود من در سنگر منبر، سودمندتر، پس کرسی تدریس رها کردم و به منبر شدم.»
📚منبع: «مقاله غوطه زد به خود فرهاد» به قلم استاد منذر
🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷خاندان معظّم لواسٰانی
بیت آیةاللّه علّامه حاج میرزا حسن لواسانی
سال ۱۳۳۱ خورشیدی
حضرات آیات و حجج اسلام :
حاج سید علی ابن ابوالقاسم لواسانی (ره)
حاج میرسیداحمد لواسانی (ره)
حاج میرزا سیدمصطفی لواسانی (ره)
حاج میرزا سید جعفر لواسانی (ره)
سید عبدالکریم لواسانی مستشار دیوان عالی(ره)
حاج سید زین العابدین لواسانی (ره)
حاج میرزا سید حسن لواسانی (ره)
حاج سید محمدصادق لواسانی (ره)
حاج سید علاءالدین واعظ لواسانی (ره)
حاج سید محمد شریعت لواسانی (ره)
حاج سید مهدی کطائیان (ره)
حاج سید کاظم بن محمود لواسانی (ره)
حاج سید محمدکاظم بن علامه لواسانی (ره)
حاج سید علی بن علامه لواسانی (مدّظله)
حاج سید مهدی بن مصطفی لواسانی(مدّظله)
حاج آقا سید محمدرضا لواسانی (مدّظلّه)
در تصویر مشاهده میشوند.
🔹خاندان معظّم لواسانی از بیوت قدیمهٔ
دارالخلافهٔ طهران و از خاندانهای خوشنامِ
عِلمی در حوزه های نجف ، کربلا ، سامراء ،
قم ، مشهدالرّضوی ، مدینةالنّبی و طهران ،
بوده و هستند.
✨ارسال شده توسط آقای مجتبی شریفی
🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🎥 مستند خوب #عبد_کریم
ان شاء الله از امشب در ۵ قسمت پخش خواهد شد.
حوالی ساعت ۲۱:۳۰
از شبکه ۳
🔹دیدن این مستند را از دست ندهید!
🔹در این مستند علاوه بر گفتگو با تعدادی از شاگردان و ملازمان آیتالله حقشناس، فیلمهای آرشیوی دیده نشدهای از ایشان برای نخستین بار پخش خواهد شد!
🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷دیدار آیات میرزا خلیل کمرهای و سید محمود طالقانی با محمد انورسادات در حاشیه کنگره قدس، ۱۳۳۸، مصر.
🔸#شیخ_مصطفی_رهنما:
یکی از اقدامات مهم در همان اوان در حمایت از فلسطین صدور اعلامیه به همراه آیت الله طالقانی و آیت الله میرزا خلیل کمرهای در اعتراض به رسمیت شناختن اسرائیل توسط حکومت پهلوی بود. ما این اعلامیه را با عنوان #هیئت_علمی_بیت_المقدس و به زبان فارسی در سال ۱۳۳۱ منتشر کردیم...
میرزا خلیل کمرهای کتابهای چندی راجع به مسئله اسرائیل و همچنین موضوعاتی از تاریخ صدر اسلام از جمله واقعه عاشورا نوشته و بعدها هم به اتفاق برخی رجال برای یکی از اجلاس مؤتمر اسلامی در فلسطین یا اردن از طرف محمد سعید رمضان دعوت شده بود.
همراهان وی در این سفر عبارت بودند از: آیت الله طالقانی، مهندس بازرگان، صدر الاشراف رئیس مجلس سنا و همینطور یک قاضی از دادگستری و چند نفر دیگر. البته من هم برای این اجلاسیه دعوت داشتم ولی دولت از جمع ده نفرهی مدعوین فقط به من گذرنامه نداد.
من همان اعلامیه را ترجمه کرده و برای قرائت توسط میرزاخلیل کمرهای به اجلاسیه مذکور فرستادم... در این مقاله از وزارت امور خارجه ایران خواستم که رسمیت «دوفاکتو» را از اسرائیل پس بگیرد..
این اقدام ما باعث شد که مرحوم مصدق و وزیر خارجهاش، رسمیت دوفاکتو را به هم بزنند تا اینکه بعد از کودتا دوباره شاه و زاهدی همان دوفاکتو را پذیرفتند.
🔹[دوفاکتو: شناسایی دولتی که عملا بر اثر غلبه قهری و کودتا قدرت را به دست گرفته است.]
📚منبع: تلخیص از اسناد و خاطرات شیخ مصطفی رهنما ص۴۸ و ۴۹
🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🔹پس از پیروزی انقلاب، بر سر شهرنو بزرگترین مرکز فساد و فحشا در پایتخت چه آمد؟
👇👇👇👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹پس از پیروزی انقلاب، بر سر شهرنو بزرگترین مرکز فساد و فحشا در پایتخت چه آمد؟
🔸استاد #شیخ_حسین_انصاریان میفرمایند:.
اوایل انقلاب مردم به شهرنو حمله کردند و آنجا را به آتش کشیدند که آقای طالقانی موضعگیری سختی کردند و حق هم داشتند. چون دلیلی نداشت آنجا را به آتش بکشند.
مرحوم #شهید_قدوسی که دادستان وقت انقلاب بود بنده را به دفتر خودشان دعوت کرد و پرسید: درباره این قلعه چهکار کنیم؟
گفتم: اگر بودجه به من بدهید، مشکل آنجا را حل میکنم. ایشان هم۳۰۰ هزار تومان که آن زمان پول زیادی بود در اختیارم گذاشت.
بنده هم با آقای محمدی گیلانی مشورت کردم، ایشان فرمودند: بروید، من هم شما را کمک میکنم، ولی کار به شکلی انجام بگیرد که خلاف شرع نشود.
گفتم اگر بخواهد خلاف شرع نشود، ما باید یک آماری از خانههای آنجا بگیریم، خانمها را و به خصوص جوانها را بخواهیم و با آنها صحبت کنیم. صاحبخانه ها را بخواهیم و با آنها صحبت کنیم.
آمار خانهها را گرفتند که ۱۱۲۰ خانه در آن چهاردیواری قلعه بود و کل این خانهها محل زنا بود. یعنی هر اتاق در اختیار یک زن یا یک دختر قرارداشت.
قرار شد خانهها را از آنان بخریم که آنوقت هر خانهای در آن منطقه، ده تا بیست هزار تومان قیمت داشت. پول زیادی را آقای گیلانی و قدوسی در اختیارم گذاشتند و همه حاضر به فروش خانههایشان بودند، چون نمیگذاشتند کسی در آنجا به راحتی زندگی کند. پول تمام خانهها را دادیم و سندها را به نام دادستانی انقلاب منتقل نمودم. سندها را هم خودم امضا کردم.
تمام خانمهایی که دلشان میخواست به خانوادههایشان برگردند، به شهرستانها برگرداندیم و آنهایی که میخواستند ازدواج کنند، برای نجات این افراد گرفتار خیلیها حاضر به ازدواج با آنها شدند.
مخارج ما [برای حمایت مالی از این افراد] خیلی سنگین بود. لذا به آقای محمدی گیلانی عرض کردم: مردم در حد لازم پول دادهاند، ولی کار گستردهای است.
ایشان یکبار حضور امام خمینی ره رفته و داستان را تعریف کردند. امام فرمودند: آقای انصاریان مجاز هستند که برای نجات آنها از سهم امام خرج کنند. به نظرم این یکی از فتواهای ویژه امام بود.
📖خاطرات استاد حسین انصاریان، سوره مهر، ص۳۰۹ و ۳۱۰ همراه با تلخیص.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran