eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ حوزه طهران
📷تصویر آیت‌الله سید محمدکاظم عصار به مناسبت ۲ فروردین ۱۳۱۶ش وفات آیت‌الله #سید_محمد_عصار_لواسانی پد
✍ استاد می‌نویسند: در کتابخانه آستان قدس رضوی کتابی از مرحوم سیدمحمد عصار ـ پدر استاد سید محمد کاظم عصار ـ یافتم که در آن به نقد شرح منظومه سبزواری پرداخته و نحوة عرضه مطالب فلسفی را به گونه‌ای دیگر پیشنهاد کرده بود. من در این اندیشه بودم که این تصمیم را با استادم عصار، درمیان بگذارم و یقین داشتم از اینکه اثری از پدر او چاپ و منتشر خواهد شد، خوشحال می‌شود و مرا بر این عمل تشویق می‌نماید. وقتی این امر را بر او عرضه داشتم، رنگ چهره خندان او زرد گردید و حالت ناخشنودی در سیمایش آشکار گشت و در همان حال فرمود: «نورانیت حاج ملاهادی را با این مطالب نمی‌توان پوشانید. من در سفری که به خراسان رفتم، آقا چند صفحه‌ای از این کتاب را بر من خواندند که من یارای شنیدن بقیه را نداشتم و ایشان هم بر موضع طرفداری من از حاج ملاهادی واقف گشتند و سخن را دنبال نفرمودند.» سید محمد عصار در کتاب خود ایراداتی بر سبزواری وارد ساخته و در برابر ابیات منظومه حاجی، ابیاتی را از خود پیشنهاد کرده است؛ از جمله به جای: معرف الوجود شرح الاسم و لیس بالحد و لا بالرسم بیت زیر را پیشنهاد کرده است:‌ بداهه الوجود فی الاکوان مغن عن التعریف و البرهان و به جای این بیت: ان الوجود عندنا اصیل دلیل من خالفنا علیل بیت زیر را پیشنهاد کرده است: اصاله الماهیه احتمالا لا یستحق البحث والجدالا با یک نظر اجمالی می‌توان حکم کرد که در این اختلاف پدر و فرزند، حق با دومی بوده است و گفته ارسطو را به یاد می‌آورد که گفته است: «حق و افلاطون هر دو را دوست می‌دارم، ولی حق را بیشتر دوست دارم.» و همچنین این داستان آدمی را به یاد گفته مؤلفان رسائل اخوان‌الصفا می‌اندازد که می‌گفتند: «ما استادان خود را که مربی جان ما هستند، بر پدران خود که جسم ما را پرورش داده‌اند مقدم می‌داریم.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیت‌الله در حال اجرای حد شرب خمر بر دبیر در شیراز 💠آیت‌الله در خاطرات خود می‌فرمایند‌: آقای سید نورالدین مردی فاضل و اهل کمال بود و خط زیبایی داشت... او از شیراز به همراهی حزبش () حرکت کرد و در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از او استقبال کردند. آسید نورالدین در مراسم استقبال، سخنرانی و همانجا بدون هماهنگی با ائمه مساجد تهران اعلام کرد که شبها در (مسجد امام فعلی) و روزها در منبر می‌رود. وی ظهرها و شب‌ها در مسجدشاه و مسجد جامع سخنرانی داشت و جمعیت خوبی هم شرکت می‌کرد... ✨... من نشستم تا ببینم مطالب ایشان چیست. بعد از نماز بالای منبر رفت و ...گفت: «... من کسی هستم که در همین عبای خود را پهن کردم و بین فقرا نشستم، با فقرا غذا خوردم... من تشکیلات دارم، برادران همه هستند. مسلمانان! درد را بدون دوا گفتن خطا است، بیا دوای دردت را بگویم. اسلام غریب است و اوراق قرآن زیر پاها لگدمال شده است. بیایید پسر پیغمبرتان را یاری کنید. پرچم به دست می‌گیرم و شهر به شهر میگردم و فریاد میزنم اسلام غریب است.» 🔹منبرش مفصل بود و با حرفهایش مردم را گریاند. اولین سفرش که پرچم به دست حرکت کرد به مشهد بود، اما علمای مشهد که خارج از شهر بودند از او استقبال نکردند. او نیز زیارت کرد و به شیراز برگشت و به شهر دیگری نرفت. : ص۳۱۸_۳۱۶ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ این روزهای تعطیل نوروزی که تهران خلوت است، فرصت خوبی است برای و تماشای بناهای تاریخی و زیارت مزارات تهران. 🍃🌸 امروز در روز ولادت حضرت علی اکبر (ع) از و قبر مطهر آیت‌الله آغاز می‌کنیم. 🔹این عالم ربانی که از مدرسین مطرح حوزه تهران به ویژه بود، با آغاز اسلام ستیزی رضاخان و مخصوصاً مبارزه با حجاب، از مرکز شهر فاصله گرفت و به مناطق روستایی آن روز شمال تهران یعنی چیذر رفت و در همان منطقه هم ازدواج کرد. وی در منطقه شمیران به تدریس ادامه داد و به تبلیغ و تربیت اهتمام ورزید و در جایگاه حاکم شرع، به امور مردم شمیران رسیدگی می‌کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیت‌الله در کنار آیت‌الله العظمی میلانی ✍ آیت‌الله بطحایی گلپایگانی در قم از محضر حضرات آیات بروجردی، گلپایگانی، امام خمینی، سید احمد خوانساری و محقق داماد و در مدت ۷ سال اقامت در نجف اشرف نیز از محفل علمی حضرات آیات سید محمد شاهرودی، سید ابوالقاسم خوئی و سید جمال‌الدین گلپایگانی کسب فیض نمود. 🔹 ایشان در سال ۱۳۸۵ق، به تهران آمد و در مسجد خیابان بیسیم نجف‌آباد به اقامۀ جماعت و ترویج امور دین مشغول شد. ایشان در این دوران به تدریس در مدرسۀ سپهسالار قدیم مشغول شد. حاج سید علی بطحایی گلپایگانی به کشورهای عربستان، مصر، کویت، سوریه، لبنان و دیگر نقاط مسافرت کرد و در این سفرها با بزرگان دینی و مفتیان آن کشورها به مباحثه و مناظره پرداخت و از این طریق بسیاری را با معارف حقۀ شیعه آشنا ساخت. 📚کتاب یکی از آثار ایشان است که دربردارندۀ مناظراتی است که وی با علمای اهل سنت داشته است. 🔹آیت‌الله بطحائی یک عالم مبارز بود که به‌خاطر مبارزه علیه رژیم منحوس پهلوی به زندان رفت و مورد شکنجه قرارگرفت و پس از انقلاب نیز داوطلب نمایندگی مجلس شورا گردید که متأسفانه عمر شریفیش برای خدمت بیشتر در دوران انقلاب اسلامی کفاف نداد. 🍁ایشان در تاریخ ۶ فروردین ١٣۵٩ش در اثر تصادف در جادۀ خمین درگذشت و پیکرش در ، نزدیک قبر میرزای قمی به‌خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ حدود یک سال پس از ورود مرحوم آیت‌الله بروجردی به قم، از دعوت شد تا از تهران به قم برود و در حوزۀ علمیۀ قم دروس معقول تدریس نماید. ایشان نیز پذیرفت و در ایوان به تدریس اسفار مشغول شد. متأسفانه در همان روز اول برخی از طلاب به ایشان هجوم آوردند که تو وحدت وجودی هستی و نزدیک بود به ایشان آسیبی برسد که با حضور و برادرش ، غائله ختم شد، اما درس ایشان در مدرسۀ فیضیه بهم خورد. با این حال برخی از شاگردان، همچون آقا و یزدی به منزل ایشان که در کوچۀ واقع بود، رفته و در محضرشان و خواندند. دوران اقامت این بزرگوار در قم چندان طول نکشید و چندی بعد به تهران بازگشت. 🔹سال ١٣٢٧ش آیت‌الله میرزا مهدی آشتیانی در پی بیماری شدیدی که داشت به مشهد مقدس رفت و مجلس درسی نیز برایش منعقد شد که افرادی چون آقای ، و در آن شرکت می‌کردند، اما جوّ سنگین اجازه نداد این محفل علمی بیش از دو ماه به‌طول انجامد و این بزرگوار به تهران بازگشت. 📚(زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی میرزا مهدی مدرس آشتیانی، صص 31ـ28) 🍂 آیت‌الله میرزا مهدی آشتیانی، صبح روز جمعه، ٩ شعبان ١٣٧٢ق/ ۴ اردیبهشت ١٣٣٢ش درحالی‌که رو به قبله نشسته و سخنانی دربارۀ شق‌القمر می‌فرمود و هر از گاه با صدای بلند، یا رحمن، یا رحیم، یا ارحم الراحمین می‌گفت، روح پاکش به ملکوت اعلی پیوست. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷از راست: آیت‌الله (پدر ) حجت‌الاسلام سیدعلی طالقانی فرزند سید محمدتقی، حجت‌الاسلام شهید . ✍ سید محمدتقی آل احمد طالقانی برادر جلال آل احمد در تهران متولد شد و علوم دینی را در فراگرفت و پس از آن به قم رفت. چند سالی در شهر مقدس قم از محضر آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی بهره برد و برای تکمیل تحصیلات خود به نجف اشرف مشرف شد. دانش وسیع، سلوک پسندیده و روحیۀ مجاهدانۀ سید محمدتقی باعث شد از سوی آیت‌الله و آیت‌الله بروجردی برای رسیدگی به امور به آن دیار هجرت کند. 📖 برادر او در کتاب جلال از چشم برادر در اینباره می‌نویسد: «برادر بزرگ ما، نمايندۀ آيات عظام و مراجع تقليدى چون حضرات سيد ابوالحسن اصفهانى و سيد محمدحسين بروجردى شده بود در مدينه و در همان شهر با قهوه‌اى مسموم به شهادت مى‌رسد و مدفن مى‌يابد. چراکه به يمن ايمان و اعتقاد و دل پرشور و شوقش، بر سر آن مى‌افتد که براى بقيع بقاعى بسازد و اين کار نزد اهل سنت و به‌ويژه وهابى‌هاى سعودى شرک است. ناچار حکومت سعودى، ‎احتمال که با توافق سفارت ايران، ‎وسايطى مى‌انگيزد و برادر را به مجلسى براى مشورت مى‌خواند و با قهوه‌اى کارساز، آب سکوت بر حيات پرشور برادرمان مى‌ريزد (در سال ۱۳۳۲).» 🥀از این‌رو سید محمدتقی طالقانی در پی مجاهدت‌های فراوان خود، سرانجام در ۱۴ شعبان ۱۳۷۲ق برابر با ۹ اردیبهشت ۱۳۳۲ش به دست وهابیان آل‌سعود به شهادت رسید و پیکر پاکش در به‌خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ علامه در حالیکه برای استفاده از محضر اساتید حکمت در حوزه اصفهان به سوی این شهر می‌رفت، در مسیر، چون گذرش به تهران افتاد، باخبر شد که حکیم تدریس کتاب را در آغاز کرده است. چند روزی به محضر وی آمد و شد داشت تا آنکه تصمیم گرفت برای بهره‌مندی از دانش ایشان در تهران اقامت گزیند. 📚فاضل تونی علاوه بر مفتاح، و را هم از محضر حکیم اشکوری آموخت. 📖وی پس از رحلت استاد خود، تدریس حکمت را در تهران آغاز کرد. 🔹بعدها تدریس در ، ، ، ، و را به عهده گرفت. 🔹فاضل تونی از آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی اجازه تدریس داشت و آیت‌الله بروجردی نیز ایشان را «عماد العلماء المتألهین» نامید. و از شاگردان آن عالم فرزانه هستند. 🍁علامه فاضل تونی سرانجام در نیمه شعبان ۱۳۸۰ق برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۳۹ش در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۱۴ شعبان ۱۳۸۲ق/ ۲۰ دی ۱۳۴۱ش رحلت آیت‌الله ✍ این عالم ربانی پس از تحصیل مقدمات علوم دینی در زادگاه خود، به تهران سفر کرد و در مدت سه سال از محضر مرحوم و دیگر اساتید حوزه تهران بهره‌مند گردید و پس از آن به مشهد مقدس سفر کرد و از محضر مرحوم حکیم و دیگر اساتید بهره‌برد. میرزا آقا ترابی که هنوز جان خود را تشنۀ دریافت معارف الهی می‌دید، به تهران بازگشت و در این مرحله در دروس آیت‌الله وحکیم ، شرکت کرد و در سال ١٣۴١ق به شهر مقدس قم مهاجرت کرد و در مدت حدودا چهارده سال از دروس عالیۀ حضرات آیات حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید علی یثربی کاشانی، سید محمد حجت کوهکمری، و میرزا محمد فیض قمی کمال بهره را برد. ✨حوالی سال ۱۳۵۵ق (در دوران استبداد ) در پی درخواست اهالی دامغان، آیت‌الله سید میرزا آقا ترابی دامغانی به زادگاه خود رفت و تا پایان عمر شریفش به هدایت و تربیت عموم مردم و جویندگان علوم و معارف اهل بیت(ع) اشتغال داشت. 📖مرحوم شریف رازی در وصف آن بزرگوار می‌نویسد: «آیت‌الله ترابی از نوادر دانشمندانی بود که در عمرم او را ملاقات کردم. عالمی ذاکر و عابدی شاکر و مجسمۀ تقوا و فضیلت بود. تلاوت قرآن بسیار می‌کرد و دائم‌الذکر و در عین حال جویای اهل معنا و صالحین و اوتاد بود.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به بهانه ۱۷ شعبان سال‌روز رحلت آیت‌الله پدر آیت‌الله 📷آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی نشسته بر روی صندلی، نفر وسط. آیت‌الله سید محمود طالقانی در سنین نوجوانی، نفر وسط. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓به بهانه ۱۷ شعبان سال‌روز رحلت آیت‌الله #سید_ابوالحسن_طالقانی پدر آیت‌الله #سید_محمود_طالقانی 📷آیت
✍ پس از مشروطه، تهاجمات فکری و عقیدتی بسیاری علیه اسلام و تشیع صورت گرفت که این تهاجمات و القای شبهات از سوی مسیحیان و بهائیان بیشتر بود. از این‌رو، حوالی سال 1303ش، آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی با کمک آیت‌الله و همراهی و مساعدت مالی برخی از تجار متدین، همچون (پدر )، اقدام به تأسیس «مؤسسۀ بحث و مناظرۀ دینی» در فضای نمود تا از ظرفیت علمی فقها و حکمای بزرگوار این مرکز علوم دینی برای پاسخگویی به شبهات دینی استفاده نماید. البته ظاهراً این جلسات در ابتدا بیشتر جنبۀ سیاسی و مبارزاتی علیه دیکتاتوری داشته و به‌صورت سرّی در مدرسۀ مروی و محلۀ قنات‌آباد برگزار می‌شده، اما چون به خیانت برخی از اطرافیان لو رفته و رضاخان مطلع می‌شود، آیت‌الله طالقانی این جلسات مخفی و سیاسی را به جلسات بحث و مناظرۀ دینی تغییر می‌دهد. ✨در مجموع این اقدام ارزشمند، مورد توجه و تأیید مراجع عظام تقلید ایران و عراق قرار گرفت. ازجمله آیت‌الله العظمی در نامه‌ای خطاب به سید ابوالحسن طالقانی چنین نوشت: «از اینکه برای رفع شبهات معاندین دین و حفظ عقاید ضعفای مسلمین، بنای تأسیس مرکزی در مدرسۀ مروی دارید که مرکب از فضلا و صلحا باشد، بی‌اندازه مسرور شدم. و البته به نحو اکمل، موجب سرور حضرت ولی‌عصر ـ ارواحنا له الفداءـ خواهد بود... حقیر هم بر حسب وظیفۀ دینیۀ خود، به مقدار مقدور، مساعدت خواهم کرد و هر مطلبی که دخالت در تأیید این مطلب داشته باشد و از حقیر برآید، اشاره فرمایید، کوتاهی نخواهد شد و اگر فرصت شد شاید یک دستورالعمل اساسی کلی برای دخول مطلب عرض کنم که پسند آن ذوات مقدسه باشد.» این مؤسسه اقدام به انتشار نشریه‌ای هم به اسم «بلاغ» نمود تا محتوای جلسات خود و پاسخ‌هایی که به شبهات مسیحیان و بهائیان داده می‌شود، در اختیار عموم قرار گیرد. اما با فشار ، وزیر دربار رضاشاه، هم نشریۀ بلاغ توقیف شد. 🍁‌آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی در روز دوشنبه ۱۷ شعبان ۱۳۵۰ق/ ۶ دی ۱۳۱۰ش وفات نمود و بنا به وصیت خود، پیکرش پس از تشییع باشکوه در تهران که برخلاف ممنوعیت‌های رضاخانی بود، به نجف اشرف حمل و در وادی‌السلام دفن گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
که در زمان رفراندوم جمهوری اسلامی در تهران امامت جماعت را برعهده داشتند، در اینباره می‌فرمایند: 🔹تا اينكه آيت‌الله خمينى در روز دوازدهم فروردين با رفراندوم عمومى سراسر كشور حكومت اسلامى تشكيل دادند. چون آية الله خمينى تا آنروز حاكم اسلام نبودند؛ بلكه يكى از علماء و فقهايى بودند مانند ساير علماء و فقها منتهى بواسطه اين رشادتها و نبوغ فكرى و سرعت انتقال و شجاعت‏ها يك صبغه الهى خاصّى در ميان مردم پيدا كرده بودند؛ و حتّى وقتى هم كه از پاريس برگشتند، باز حكومت تشكيل نشده بود. 🔸حكومت برايشان همان وقتى مستقرّ شد كه مردم بيعت كردند. يعنى همه مردم گفتند: ما شما را بعنوان حاكم اسلام مى‏شناسيم؛ و بر اين اساس بيعت كردند. كدام روز، روز بيعت بود. همان جمعه‏اى كه مردم از صبح تا غروب رفتند پاى صندوقهاى رأى، و براى شكستن آن سلطنت و طاغوت و امضاى حكومت اسلامى رأى دادند. همان روزى كه نود و هشت و خرده‏اى درصد آرى دادند. 🗳 و بنده هم تا آنروز اصلًا بمدّت عمرم پاى صندوق نرفته بودم، و اصلًا صندوق را هم نديده بودم كه چطورى است، چه شكلى است، ولى آن روز صبح زود اوّلين فردى بوديم كه رفتيم مسجد، و تا ساعت ده شب يكسره مسجد بوديم و خودمان پاى صندوق بوديم، و بعد هم رأى‏ها قرائت شد و آنروز همه مردم با اسلام بيعت كردند و آمدند در زمره اسلام. 💡آن رفراندم و آن رأى گيرى بيعت بود، حالا اسمش را شما بيعت بگذاريد يا نگذاريد. ولى حقيقتاً بيعت بود. 📷تصویر مربوط به در انتخابات جمهوری اسلامی است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در خاک شهر تهران ستارگانی دفن‌اند که روزگاری راهنمای مردم سرگشته در تاریکی فتنه‌ها بوده‌اند. 🌟یکی از این ستارگان آسمان علم و معرفت جناب آخوند است که در دوره قاجار محل رجوع و اطمینان مردم این سرزمین بوده است. شخصیتی که در نماز جماعتش نزدیک به ۲۰ هزار نفر از اهالی دارالخلافه تهران شرکت می‌کردند. 💡آنگاه که خیلی‌ها شهید سرافراز را رها کردند، به حمایت از شیخ قیام کرد. طبیعی است وقتی عالمی ربانی که در آن حد مقبول خاص و عام است، در اوج فتنه مشروطه می‌تواند حامل عَلَم اهل بصیرت و صبر باشد تا غبار فتنه از دیدگان مردم کنار زند. 🔹چون این فتنه سخت به شهادت حاج شیخ فضل‌الله نوری انحامید، آخوند رستم آبادی از تهران فاصله گرفت و به زادگاه خود روستای رستم‌آباد که در شمیران تهران قرارداشت رفت و تا پایان عمر شریفش یعنی سال ۱۳۳۲ق/ حدود ۱۲۹۲ش در همان‌جا ماند و پس از وفات در رستم‌آباد به خاک سپرده شد. ✨مزار این عالم ربانی اکنون در مجاورت در ناحیه شمالی در میان پیاده‌رو قراردارد و باتوجه به شرایط محیطی، اقدام پسندیده‌ای در ساخت بنایی برای مقبره ایشان صورت گرفته است. ✨زیارت این قبر نورانی را از دست ندهید، چنانکه مشهور است که حضرت امام ره هم پس از اقامت در جماران، به زیارت قبر ایشان رفته‌اند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷آیت‌الله در کنار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و امام خمینی. ✍حاج شیخ حسن سعید متوفای ۱۹ شعبان۱۴۱۶ق از نوادگان مرحوم است که سال ۱۳۳۷ق در تهران به دنیا آمد. از محضر اساتید حوزه تهران بهره‌مند شد و در حکمت نزد مرحوم شاگردی کرد. وی مدتی نیز در تحصیل کرد و موفق به اخذ لیسانس شد. پس از آن به نجف رفت و از دروس عالیه آیات عظام ، و استفاده کرد. 📚اوایل دهه چهل کتابخانه را بنیان نهاد. او برای جذب جوانان همه‌ کار می‌کرد؛ جلسات بحث و بررسی، پرسش و پاسخ، برگزاری مسابقات گوناگون، برگزاری جشن‌های بزرگ مذهبی، و دعوت از بزرگانی مانند شهید مطهری، آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی از نمونه اقدامات وی بود. او جوانان و دانشجویان را به نوشتن و مطالعه تشویق می‌کرد. نشریه «بررسی جوانان درباره مسایل سیاسی» در هفت شماره، ثمره آن تلاش‌ها است. 🔹آیت‌الله مکارم شیرازی در این باره گفته است: «یادم نمی‌رود، در این مکان و در زمان طاغوت تلاش‌های آبرومندی برای نسل جوان که آن روز به شدت در معرض خطر بود، می‌شد.کلاس‌های درس و ارتباط نسل جوان با کتابخانه ایشان، بدون مبالغه آنچنان چشمگیر و قابل ملاحظه بود». 🔹به دلیل فعالیت‌ها بارها مورد اذیت و آزار ساواک قرار گرفت. نامه‌ها، کتاب‌ها، سخنرانی‌ها و نشریات او به کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی ارسال می‌شد؛ آن‌چنان که نام مسجد و کتابخانه چهل‌ستون در تراز مراکز فرهنگی برجسته جهان تشیع قرار گرفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
نویسنده حدود ۱۲ سال پایانی عمر خود را در تهران سپری کرد. او حجره‌ای در گرفت و به پژوهش و نگارش آثار علمی‌اش پرداخت. 🔹 که در طول سال‌های ١٣٢٧ تا ١٣٣٠ش در این مدرسه از محضر مرحوم مدرس تبریزی استفاده کرده، می‌نویسد: «او به اهل علم احترام می‌گذاشت و حتی در برابر طلاب جوان، به سلام مبادرت می‌ورزید. در مدت سه سال که از ساعت ٧ تا ٩ صبح به‌همراهی برخی از همدرسان خود همچون مرحوم رحمه الله و سلّمه الله تعالی نزد او فقه می‌خواندم، هیچگاه او را در حجره‌اش خوابیده و یا پا دراز کرده ندیدم و معلوم بود که پس نماز صبح، رسم ادب و دو زانو نشستن را برای خود رعایت می‌کرد. در طی این سه سال، بوی غذای پختنی در اتاق او استشمام نکردم. فقط کتری و قوری چای بر روی خوراکپز نفتی خود، همیشه مهیا داشت و سفره نانی هم در کنار آن بود که فقط در میان آن پنیر مانده دیده می‌شد. امور تهیه کاغذ و چاپ ریحانة الادب را خود یک تنه عهده‌دار بود و تصحیحات مطبعه‌ای آن را نیز خود، به تنهایی انجام می‌داد و به کسی دیگر، اعتماد نمی‌نمود... 📚اما از جهت علمی باید بگویم که او از مدرسان دیگر فقه که من دیده بودم، جامع‌تر و برتر بود. چون بر علم رجال و درایه که زیربنای حدیث و فقه است، تسلط کافی و وافی داشت.» 🍁مرحوم مدرس تبریزی اول شعبان ١٣٧٣ق/ ١۶ فروردین ١٣٣٣ش، در سن ٧٧ سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش، در دفن گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیت‌الله که مقدمات و سطوح علوم دینی را در تهران فراگرفته بود، سفری تحقیقی به سوریه، لبنان، و مصر داشت و در پی مباحثاتی که با علمای اهل تسنن انجام داد، اقدام به ترجمه کتاب نمود که بعدها منتشر شد. 🔹 سپس به نجف رفت و از محضر و بهره برد. در بازگشت از نجف چندی در قم به سر برد و از دروس مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی استفاده کرد و با امام خمینی ره انس پیدا کرد. 🔹مرحوم نجم‌آبادی پس از تکمیل تحصیلات خود و بازگشت به تهران، ادارۀ مسجد و مدرسۀ جدش مرحوم را در دست گرفته و به تدریس و تبلیغ و ارشاد عموم می‌پردازد. 📖 این بزرگوار در همان دوران، ابتدا به تدریس در مشغول می‌شود، تا آنکه در سال ١٣٢٧ش به اشارۀ مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی جهت تدریس علوم دینی به () می‌رود؛ چرا که در وقفنامۀ مدرسۀ سپهسالار جدید آمده است که تدریس فقه و اصول این مدرسه متعلق به خاندان نجم‌آبادی است. ایشان تا پایان عمر شریفش در این مدرسه به تدریس رسائل و مکاسب و شرح منظومه اشتغال داشت. 🍁آیت‌الله میرزا ابوالفضل نجم‌آبادی سرانجام در ٢۴ شعبان ١٣٨۵ق/ ٢٧ آذر ١٣۴۴ش دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش پس از اقامۀ نماز توسط آیت‌الله العظمی گلپایگانی در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه(س) به‌خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ خلوتی تعطیلات نوروز فرصتی ایجاد کرد سری به خانه شهید والامقام بزنم. 🥀گویا غربت این شهید مظلوم، پایان ندارد. حاج شیخ فضل‌الله نوری مظلوم زیست، مظلوم به دار آویخته شد، و غبار مظلومیت هنوز از آثار او زدوده نشده است. 🔹توضیحات زیر را که از ویکیپدیا گرفته‌ام بخوانید: ▪️این خانه به مدت ۱۸ ماه پس از شهادت شیخ فضل الله، محل دفن ایشان بود و در حال حاضر به علت عدم رسیدگی در حال تخریب می‌باشد. 🕌مسجد شیخ فضل الله نوری؛ به دلیل نزدیکی خانه شیخ فضل الله نوری به این مسجد و همچنین برگزاری نماز جماعت توسط شیخ فضل الله نوری در این مسجد به این نام شهره شده است. جارچی دربار قاجار بود و زمین این مسجد از موقوفات اوست. ▫️مسجد میرزا یونس خان در دوران قاجار برپا شد و شیخ فضل الله نوری در آن نماز می خواند، مسجد میرزا یونس خان چندسالی متروکه بود. ☘این مسجد در دوران پهلوی دوم توسط شهید آیت‌الله حاج شیخ حسین غفاری و حسین لرزاده احیاء شد. پس از آن نیز در دوران نظام جمهوری اسلامی ایران توسط و دوباره احیاء و به نام مسجد شیخ فضل الله نوری نام گذاری شد. 🔺آدرس؛ استان تهران ، شهر تهران ، خیابان بهشت، خیابان شیخ فضل الله نوری، تقاطع بن بست جوان ، شماره ۳۰ ........... 💡واقعا چرا باید چنین بنای ارزشمندی اینگونه مخروبه بماند؟! ⁉️پاسخ این پرسش را باید از ورثه شیخ شهید گرفت یا مسئولان میراث فرهنگی کشور؟! 📣کاش می‌شد چاره‌ای اندیشید! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم متولد 1275ه.ش، و متوفای ۲۰ فروردین‌ ۱۳۶۴ ش پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف در سال 1319 ش به تهران آمد. 🔹وی با اقامت در تهران، با همکاری برخی کسبه بازار و جمعی از مردم، «جمعیت پیروان قرآن» را بنا نهد. اساس کار جمعیت بر پایه امر به ‌معروف و نهی از منکر از جمله مسأله بی‌حجابی بود. مجموعه سخنرانی‌های وی در باره حجاب در تیراژ نزدیک به ده هزار نسخه منتشر گردید و که رابطه‌ای نزدیک و صمیمانه با شیخ عباسعلی داشتند به تبلیغ آن پرداخته و فعالیت‌های خود علیه بی‌حجابی را وسعت بخشیدند. 🔹یکی از آثار جمعیت، شکل‌گیری مدارس است که کار اصلی و رسمی خود را از سال ۱۳۲۸ آغاز کرد. منزل وی ابتدا در بازار بود و بازاریان با مشاهده تلاش‌ها و زحمات طاقت‌ فرسای حاج شیخ عباسعلی و نیز ارتباط وی با مراجع عظام روحانیون بزرگی چون آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی، به وی اعتماد کرده خدمات مالی فراوانی جهت تحقق اندیشه‌هایش از جمله تأسیس مجموعه مدارس اهدا کردند. 📚در تألیف کتب ویژه جامعه تعلیمات برخی از شخصیت‌های برجسته حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کردند. مثلاً استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی کتاب تعلیمات دینی سال پنجم و ششم ابتدائی را نوشته بود. 🔹تعداد این مدارس را در سال ۱۳۲۹، در تهران و شهرستان‌ها ۱۳۲ باب مدرسه ابتدایی و متوسطه و در سال ۱۳۵۶، ۱۸۳ مدرسه نوشته‌اند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓به بهانه ۲۸ شعبان سال‌روز وفات مرحوم در سال ۱۳۳۱ش 📽بیان حکایتی از آقا شیخ مرتضی زاهد توسط مرحوم آیت الله . 🍃همچنین ایشان می‌فرمود: « من یك روز از مرحوم پدرم (آیت‌الله ) پرسیدم: آقا جان این آقا شیخ مرتضی چه كار كرده ‌است كه توانسته به این خوبی هوای نفسش را از میان بردارد و به مقام تشرف دست یابد و تا این اندازه نورانیت پیدا كند؟ مرحوم پدرم جواب دادند: این آقا شیخ مرتضی زاهد آنچه از اخبار و احادیث معتبر از كلمات معصومین علیهم السلام در كتابها دیده و خوانده، باور كرده ‌است و این باور و یقین نسبت به معارف اهل بیت علیهم‌السلام او را به این نورانیت رسانده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم مشهور به پدر خطیب توانا مرحوم (صاحب کتاب ) از علما و خطبای بزرگ تهران بود و مقبولیت فراوانی نزد همگان داشت. 🔹 وی در فضای غبارآلود مشروطه و بروز اختلاف نظر میان همگان، تهران را ترک کرد و به کرمانشاه رفت و مرجع عموم گردید. 🍂ایشان در تاریخ ۲۱ شعبان ۱۳۵۱ق (۱۳۱۱ش) در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکرش برای انتقال به کربلای معلا روی دستان مردم کرمانشاه به صورتی کم‌نظیر تشییع شد. در کربلا نیز مورد استقبال علما و مردم قرارگرفت و پس از تشییع باشکوه، در حرم مطهر امام حسین (ع) و در جوار مقبره جدش به خاک سپرده شد. ▪️مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به خاطر وفات اشرف الواعظین، حوزه علمیه قم را تعطیل فرمود و مجلس فاتحه‌ای در حضرت معصومه (س) برپا کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 تاریخ حوزه تهران را با تصاویر بیشتر و تبادل نظرات در دنبال کنید. https://instagram.com/t_howzeh_tehran?igshid=1nm1x0fg2588z 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
اهل روستای اندرمان است که در شهرری در مجاورت (ع) قراردارد. از مرحوم میرزای اندرمانی نقل شده: من به این مقام علمی و عملی و ریاست روحانی نرسیدم، مگر به برکت مواظبت به زیارت امامزاده سید ابوالحسن(ع) و برکات حرم شریفش. 🔹میرزا محمد اندرمانی قبل از در تهران زعامت و مرجعیت داشت. 📖 در دربارۀ میرزا محمد اندرمانی چنین آورده است: «ملا میرزا محمد اندرمانی طهرانی از درجۀ نخستین مجتهدین بود و به بسط ید و نفاذ امر و قبول کلمه، امتیازی بیّن داشت و از این جهت مدرسۀ فخریۀ طهران مدت‌ها به‌دست وی بود. الحق، مشارالیه انعم الله برضوانه علیه، در ترویج شرع و اغاثۀ ملهوفین و قضاء حاجات مسلمانان و فصل خصومات از روی قوانین اسلام و موازین مذهب حق به عمر خود کوتاهی نکرد و غالباً بر کافۀ علماء دارالخلافه ریاست و تقدم داشت؛ نوّر الله مرقده.» 🍂وفات آن عالم ربانی و مرجع عظیم‌الشأن شب جمعه، آغاز ماه مبارک رمضان ۱۲۸۲ق/ ۲۸ دی ۱۲۴۴ش واقع شد. پیکر مطهرش پس از تشییع باشکوه به نجف اشرف انتقال یافت و در جوار بارگاه امیرمؤمنان(ع)، در حجرۀ علما که ۱۹ سال پیش از آن، علامه سید صدرالدین عاملی اصفهانی و و دیگران در آن دفن شده بودند، مدفون گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ماه مبارک رمضان در تهران قدیم حال و هوای پرشوری داشت. عالمان مبرزی در مساجد بزرگ و کوچک شهر نماز می‌خواندند و به منبر می‌رفتند و جمعیتی عظیم هم در نمازشان شرکت می‌کرد. 🔹مرحوم آیت‌الله مشهور به که از علمای طراز اول اصفهان بود، به خاطر حریت و روحیه مبارزاتی‌اش گاه از اصفهان به طهران احضار می‌شد و البته در مدت حضور خود در دارالخلافه در مساجد مهم تهران به منبر می‌رفت و باز هم دست از انتقاد به دستگاه سلطنت برنمیداشت. 📖یکی از این موارد مربوط به سال ۱۳۰۷ق است که به گفته در روزنامه خاطرات خود، آقا نجفی را به خاطر فتوای قتل بابی‌ها به تهران تبعید کرده بودند و وی در نماز می‌خواند و به منبر می‌رفت و جمعیت قابل توجهی در جلسه او شرکت می‌کرد. 📝اعتماد السلطنه در ادامه گزارش مختصری از دیگر مساجد و سخنرانی‌های روشنگرانه دیگر علمای تهران در ماه رمضان ارائه می‌کند. 🔹بعدها و در سال ۱۳۱۵ق هم آقا نجفی اصفهانی به خاطر حکم تحریم استفاده از کالاهای خارجی در اصفهان که فتوای علمای نجف را هم در پی داشت، با دخالت ماموران انگلیسی و‌ جلب نظر به تهران تبعید شد. 🔹 اما آقانجفی در تهران هم علاوه بر دایر ساختن حوزه درسی به مبارزه سیاسی و روشن ساختن ذهن مردم نسبت به فساد دربار و نظام حاکم و سرانجام مداخلات بیگانگان در امور کشور ادامه داد و چون خطر فعالیت وی در پایتخت برای حکومت بیشتر بود، او را به اصفهان بازگرداندند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍سیرۀ حسنۀ آن بود که اگر عالمی بزرگ و نام‌آور به‌عنوان میهمان و رهگذر به دارالحکومۀ تهران قدم می‌گذاشت، از او دعوت می‌کرد تا چندی در به اقامۀ جماعت بپردازد. 🔹 از آن جمله است مرحوم که وقتی در آخرین سال حیات حاج ملا علی کنی، به عزم زیارت مشهدالرضا(ع) به ایران آمده بود و در ایام از تهران گذر می‌کرد، مرحوم حاجی او را در نماز جماعت مقدم داشت و آنگونه که مشاهدات خود از آن نماز جماعت را روایت می‌کند، صفوف آن نماز از مسجد مروی فراتر رفته و به حیاط مدرسه نیز کشیده شده بود. 📚مکارم الآثار، ج۵، ص۱۵۳۶ 🔹نمونۀ دیگر مربوط به حضور مرحوم است. در خاطرات خود این ماجرا را چنین گزارش می‌کند: «حاجی شیخ جعفر مجتهد شوشتری، مرد باتقوا، که در آن واحد واعظ و سخنران زبردستی هم بود، از عتبات برای زیارت مشهد به ایران و تهران وارد شد. ماه رمضان بود، حاجی ملا علی کنی از او تجلیل کرده، یک روز در مسجد مروی او را مقدم داشت و تمام طلاب و مقدسین و خود حاجی ملا علی هم پشت سر او نماز خواندند. فردا تمام مردم شهر برای نماز خواندن پشت سر او هجوم کردند.» 📚شرح زندگانی من، ج۱، ص۳۳۲ 📷تصویر بالا: یک نماز جماعت در در زمان قاجار 📷تصویر پایین: سید میرزا شهرستانی نشسته در وسط تصویر 🕌 @tarikh_hawzah_tehran