eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 ۱۴ شعبان ۱۳۸۲ق/ ۲۰ دی ۱۳۴۱ش رحلت آیت‌الله ✍ این عالم ربانی پس از تحصیل مقدمات علوم دینی در زادگاه خود، به تهران سفر کرد و در مدت سه سال از محضر مرحوم و دیگر اساتید حوزه تهران بهره‌مند گردید و پس از آن به مشهد مقدس سفر کرد و از محضر مرحوم حکیم و دیگر اساتید بهره‌برد. میرزا آقا ترابی که هنوز جان خود را تشنۀ دریافت معارف الهی می‌دید، به تهران بازگشت و در این مرحله در دروس آیت‌الله وحکیم ، شرکت کرد و در سال ١٣۴١ق به شهر مقدس قم مهاجرت کرد و در مدت حدودا چهارده سال از دروس عالیۀ حضرات آیات حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید علی یثربی کاشانی، سید محمد حجت کوهکمری، و میرزا محمد فیض قمی کمال بهره را برد. ✨حوالی سال ۱۳۵۵ق (در دوران استبداد ) در پی درخواست اهالی دامغان، آیت‌الله سید میرزا آقا ترابی دامغانی به زادگاه خود رفت و تا پایان عمر شریفش به هدایت و تربیت عموم مردم و جویندگان علوم و معارف اهل بیت(ع) اشتغال داشت. 📖مرحوم شریف رازی در وصف آن بزرگوار می‌نویسد: «آیت‌الله ترابی از نوادر دانشمندانی بود که در عمرم او را ملاقات کردم. عالمی ذاکر و عابدی شاکر و مجسمۀ تقوا و فضیلت بود. تلاوت قرآن بسیار می‌کرد و دائم‌الذکر و در عین حال جویای اهل معنا و صالحین و اوتاد بود.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به بهانه ۱۷ شعبان سال‌روز رحلت آیت‌الله پدر آیت‌الله 📷آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی نشسته بر روی صندلی، نفر وسط. آیت‌الله سید محمود طالقانی در سنین نوجوانی، نفر وسط. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓به بهانه ۱۷ شعبان سال‌روز رحلت آیت‌الله #سید_ابوالحسن_طالقانی پدر آیت‌الله #سید_محمود_طالقانی 📷آیت
✍ پس از مشروطه، تهاجمات فکری و عقیدتی بسیاری علیه اسلام و تشیع صورت گرفت که این تهاجمات و القای شبهات از سوی مسیحیان و بهائیان بیشتر بود. از این‌رو، حوالی سال 1303ش، آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی با کمک آیت‌الله و همراهی و مساعدت مالی برخی از تجار متدین، همچون (پدر )، اقدام به تأسیس «مؤسسۀ بحث و مناظرۀ دینی» در فضای نمود تا از ظرفیت علمی فقها و حکمای بزرگوار این مرکز علوم دینی برای پاسخگویی به شبهات دینی استفاده نماید. البته ظاهراً این جلسات در ابتدا بیشتر جنبۀ سیاسی و مبارزاتی علیه دیکتاتوری داشته و به‌صورت سرّی در مدرسۀ مروی و محلۀ قنات‌آباد برگزار می‌شده، اما چون به خیانت برخی از اطرافیان لو رفته و رضاخان مطلع می‌شود، آیت‌الله طالقانی این جلسات مخفی و سیاسی را به جلسات بحث و مناظرۀ دینی تغییر می‌دهد. ✨در مجموع این اقدام ارزشمند، مورد توجه و تأیید مراجع عظام تقلید ایران و عراق قرار گرفت. ازجمله آیت‌الله العظمی در نامه‌ای خطاب به سید ابوالحسن طالقانی چنین نوشت: «از اینکه برای رفع شبهات معاندین دین و حفظ عقاید ضعفای مسلمین، بنای تأسیس مرکزی در مدرسۀ مروی دارید که مرکب از فضلا و صلحا باشد، بی‌اندازه مسرور شدم. و البته به نحو اکمل، موجب سرور حضرت ولی‌عصر ـ ارواحنا له الفداءـ خواهد بود... حقیر هم بر حسب وظیفۀ دینیۀ خود، به مقدار مقدور، مساعدت خواهم کرد و هر مطلبی که دخالت در تأیید این مطلب داشته باشد و از حقیر برآید، اشاره فرمایید، کوتاهی نخواهد شد و اگر فرصت شد شاید یک دستورالعمل اساسی کلی برای دخول مطلب عرض کنم که پسند آن ذوات مقدسه باشد.» این مؤسسه اقدام به انتشار نشریه‌ای هم به اسم «بلاغ» نمود تا محتوای جلسات خود و پاسخ‌هایی که به شبهات مسیحیان و بهائیان داده می‌شود، در اختیار عموم قرار گیرد. اما با فشار ، وزیر دربار رضاشاه، هم نشریۀ بلاغ توقیف شد. 🍁‌آیت‌الله سید ابوالحسن طالقانی در روز دوشنبه ۱۷ شعبان ۱۳۵۰ق/ ۶ دی ۱۳۱۰ش وفات نمود و بنا به وصیت خود، پیکرش پس از تشییع باشکوه در تهران که برخلاف ممنوعیت‌های رضاخانی بود، به نجف اشرف حمل و در وادی‌السلام دفن گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
که در زمان رفراندوم جمهوری اسلامی در تهران امامت جماعت را برعهده داشتند، در اینباره می‌فرمایند: 🔹تا اينكه آيت‌الله خمينى در روز دوازدهم فروردين با رفراندوم عمومى سراسر كشور حكومت اسلامى تشكيل دادند. چون آية الله خمينى تا آنروز حاكم اسلام نبودند؛ بلكه يكى از علماء و فقهايى بودند مانند ساير علماء و فقها منتهى بواسطه اين رشادتها و نبوغ فكرى و سرعت انتقال و شجاعت‏ها يك صبغه الهى خاصّى در ميان مردم پيدا كرده بودند؛ و حتّى وقتى هم كه از پاريس برگشتند، باز حكومت تشكيل نشده بود. 🔸حكومت برايشان همان وقتى مستقرّ شد كه مردم بيعت كردند. يعنى همه مردم گفتند: ما شما را بعنوان حاكم اسلام مى‏شناسيم؛ و بر اين اساس بيعت كردند. كدام روز، روز بيعت بود. همان جمعه‏اى كه مردم از صبح تا غروب رفتند پاى صندوقهاى رأى، و براى شكستن آن سلطنت و طاغوت و امضاى حكومت اسلامى رأى دادند. همان روزى كه نود و هشت و خرده‏اى درصد آرى دادند. 🗳 و بنده هم تا آنروز اصلًا بمدّت عمرم پاى صندوق نرفته بودم، و اصلًا صندوق را هم نديده بودم كه چطورى است، چه شكلى است، ولى آن روز صبح زود اوّلين فردى بوديم كه رفتيم مسجد، و تا ساعت ده شب يكسره مسجد بوديم و خودمان پاى صندوق بوديم، و بعد هم رأى‏ها قرائت شد و آنروز همه مردم با اسلام بيعت كردند و آمدند در زمره اسلام. 💡آن رفراندم و آن رأى گيرى بيعت بود، حالا اسمش را شما بيعت بگذاريد يا نگذاريد. ولى حقيقتاً بيعت بود. 📷تصویر مربوط به در انتخابات جمهوری اسلامی است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در خاک شهر تهران ستارگانی دفن‌اند که روزگاری راهنمای مردم سرگشته در تاریکی فتنه‌ها بوده‌اند. 🌟یکی از این ستارگان آسمان علم و معرفت جناب آخوند است که در دوره قاجار محل رجوع و اطمینان مردم این سرزمین بوده است. شخصیتی که در نماز جماعتش نزدیک به ۲۰ هزار نفر از اهالی دارالخلافه تهران شرکت می‌کردند. 💡آنگاه که خیلی‌ها شهید سرافراز را رها کردند، به حمایت از شیخ قیام کرد. طبیعی است وقتی عالمی ربانی که در آن حد مقبول خاص و عام است، در اوج فتنه مشروطه می‌تواند حامل عَلَم اهل بصیرت و صبر باشد تا غبار فتنه از دیدگان مردم کنار زند. 🔹چون این فتنه سخت به شهادت حاج شیخ فضل‌الله نوری انحامید، آخوند رستم آبادی از تهران فاصله گرفت و به زادگاه خود روستای رستم‌آباد که در شمیران تهران قرارداشت رفت و تا پایان عمر شریفش یعنی سال ۱۳۳۲ق/ حدود ۱۲۹۲ش در همان‌جا ماند و پس از وفات در رستم‌آباد به خاک سپرده شد. ✨مزار این عالم ربانی اکنون در مجاورت در ناحیه شمالی در میان پیاده‌رو قراردارد و باتوجه به شرایط محیطی، اقدام پسندیده‌ای در ساخت بنایی برای مقبره ایشان صورت گرفته است. ✨زیارت این قبر نورانی را از دست ندهید، چنانکه مشهور است که حضرت امام ره هم پس از اقامت در جماران، به زیارت قبر ایشان رفته‌اند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷آیت‌الله در کنار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و امام خمینی. ✍حاج شیخ حسن سعید متوفای ۱۹ شعبان۱۴۱۶ق از نوادگان مرحوم است که سال ۱۳۳۷ق در تهران به دنیا آمد. از محضر اساتید حوزه تهران بهره‌مند شد و در حکمت نزد مرحوم شاگردی کرد. وی مدتی نیز در تحصیل کرد و موفق به اخذ لیسانس شد. پس از آن به نجف رفت و از دروس عالیه آیات عظام ، و استفاده کرد. 📚اوایل دهه چهل کتابخانه را بنیان نهاد. او برای جذب جوانان همه‌ کار می‌کرد؛ جلسات بحث و بررسی، پرسش و پاسخ، برگزاری مسابقات گوناگون، برگزاری جشن‌های بزرگ مذهبی، و دعوت از بزرگانی مانند شهید مطهری، آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی از نمونه اقدامات وی بود. او جوانان و دانشجویان را به نوشتن و مطالعه تشویق می‌کرد. نشریه «بررسی جوانان درباره مسایل سیاسی» در هفت شماره، ثمره آن تلاش‌ها است. 🔹آیت‌الله مکارم شیرازی در این باره گفته است: «یادم نمی‌رود، در این مکان و در زمان طاغوت تلاش‌های آبرومندی برای نسل جوان که آن روز به شدت در معرض خطر بود، می‌شد.کلاس‌های درس و ارتباط نسل جوان با کتابخانه ایشان، بدون مبالغه آنچنان چشمگیر و قابل ملاحظه بود». 🔹به دلیل فعالیت‌ها بارها مورد اذیت و آزار ساواک قرار گرفت. نامه‌ها، کتاب‌ها، سخنرانی‌ها و نشریات او به کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی ارسال می‌شد؛ آن‌چنان که نام مسجد و کتابخانه چهل‌ستون در تراز مراکز فرهنگی برجسته جهان تشیع قرار گرفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
نویسنده حدود ۱۲ سال پایانی عمر خود را در تهران سپری کرد. او حجره‌ای در گرفت و به پژوهش و نگارش آثار علمی‌اش پرداخت. 🔹 که در طول سال‌های ١٣٢٧ تا ١٣٣٠ش در این مدرسه از محضر مرحوم مدرس تبریزی استفاده کرده، می‌نویسد: «او به اهل علم احترام می‌گذاشت و حتی در برابر طلاب جوان، به سلام مبادرت می‌ورزید. در مدت سه سال که از ساعت ٧ تا ٩ صبح به‌همراهی برخی از همدرسان خود همچون مرحوم رحمه الله و سلّمه الله تعالی نزد او فقه می‌خواندم، هیچگاه او را در حجره‌اش خوابیده و یا پا دراز کرده ندیدم و معلوم بود که پس نماز صبح، رسم ادب و دو زانو نشستن را برای خود رعایت می‌کرد. در طی این سه سال، بوی غذای پختنی در اتاق او استشمام نکردم. فقط کتری و قوری چای بر روی خوراکپز نفتی خود، همیشه مهیا داشت و سفره نانی هم در کنار آن بود که فقط در میان آن پنیر مانده دیده می‌شد. امور تهیه کاغذ و چاپ ریحانة الادب را خود یک تنه عهده‌دار بود و تصحیحات مطبعه‌ای آن را نیز خود، به تنهایی انجام می‌داد و به کسی دیگر، اعتماد نمی‌نمود... 📚اما از جهت علمی باید بگویم که او از مدرسان دیگر فقه که من دیده بودم، جامع‌تر و برتر بود. چون بر علم رجال و درایه که زیربنای حدیث و فقه است، تسلط کافی و وافی داشت.» 🍁مرحوم مدرس تبریزی اول شعبان ١٣٧٣ق/ ١۶ فروردین ١٣٣٣ش، در سن ٧٧ سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش، در دفن گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیت‌الله که مقدمات و سطوح علوم دینی را در تهران فراگرفته بود، سفری تحقیقی به سوریه، لبنان، و مصر داشت و در پی مباحثاتی که با علمای اهل تسنن انجام داد، اقدام به ترجمه کتاب نمود که بعدها منتشر شد. 🔹 سپس به نجف رفت و از محضر و بهره برد. در بازگشت از نجف چندی در قم به سر برد و از دروس مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی استفاده کرد و با امام خمینی ره انس پیدا کرد. 🔹مرحوم نجم‌آبادی پس از تکمیل تحصیلات خود و بازگشت به تهران، ادارۀ مسجد و مدرسۀ جدش مرحوم را در دست گرفته و به تدریس و تبلیغ و ارشاد عموم می‌پردازد. 📖 این بزرگوار در همان دوران، ابتدا به تدریس در مشغول می‌شود، تا آنکه در سال ١٣٢٧ش به اشارۀ مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی جهت تدریس علوم دینی به () می‌رود؛ چرا که در وقفنامۀ مدرسۀ سپهسالار جدید آمده است که تدریس فقه و اصول این مدرسه متعلق به خاندان نجم‌آبادی است. ایشان تا پایان عمر شریفش در این مدرسه به تدریس رسائل و مکاسب و شرح منظومه اشتغال داشت. 🍁آیت‌الله میرزا ابوالفضل نجم‌آبادی سرانجام در ٢۴ شعبان ١٣٨۵ق/ ٢٧ آذر ١٣۴۴ش دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش پس از اقامۀ نماز توسط آیت‌الله العظمی گلپایگانی در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه(س) به‌خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ خلوتی تعطیلات نوروز فرصتی ایجاد کرد سری به خانه شهید والامقام بزنم. 🥀گویا غربت این شهید مظلوم، پایان ندارد. حاج شیخ فضل‌الله نوری مظلوم زیست، مظلوم به دار آویخته شد، و غبار مظلومیت هنوز از آثار او زدوده نشده است. 🔹توضیحات زیر را که از ویکیپدیا گرفته‌ام بخوانید: ▪️این خانه به مدت ۱۸ ماه پس از شهادت شیخ فضل الله، محل دفن ایشان بود و در حال حاضر به علت عدم رسیدگی در حال تخریب می‌باشد. 🕌مسجد شیخ فضل الله نوری؛ به دلیل نزدیکی خانه شیخ فضل الله نوری به این مسجد و همچنین برگزاری نماز جماعت توسط شیخ فضل الله نوری در این مسجد به این نام شهره شده است. جارچی دربار قاجار بود و زمین این مسجد از موقوفات اوست. ▫️مسجد میرزا یونس خان در دوران قاجار برپا شد و شیخ فضل الله نوری در آن نماز می خواند، مسجد میرزا یونس خان چندسالی متروکه بود. ☘این مسجد در دوران پهلوی دوم توسط شهید آیت‌الله حاج شیخ حسین غفاری و حسین لرزاده احیاء شد. پس از آن نیز در دوران نظام جمهوری اسلامی ایران توسط و دوباره احیاء و به نام مسجد شیخ فضل الله نوری نام گذاری شد. 🔺آدرس؛ استان تهران ، شهر تهران ، خیابان بهشت، خیابان شیخ فضل الله نوری، تقاطع بن بست جوان ، شماره ۳۰ ........... 💡واقعا چرا باید چنین بنای ارزشمندی اینگونه مخروبه بماند؟! ⁉️پاسخ این پرسش را باید از ورثه شیخ شهید گرفت یا مسئولان میراث فرهنگی کشور؟! 📣کاش می‌شد چاره‌ای اندیشید! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم متولد 1275ه.ش، و متوفای ۲۰ فروردین‌ ۱۳۶۴ ش پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف در سال 1319 ش به تهران آمد. 🔹وی با اقامت در تهران، با همکاری برخی کسبه بازار و جمعی از مردم، «جمعیت پیروان قرآن» را بنا نهد. اساس کار جمعیت بر پایه امر به ‌معروف و نهی از منکر از جمله مسأله بی‌حجابی بود. مجموعه سخنرانی‌های وی در باره حجاب در تیراژ نزدیک به ده هزار نسخه منتشر گردید و که رابطه‌ای نزدیک و صمیمانه با شیخ عباسعلی داشتند به تبلیغ آن پرداخته و فعالیت‌های خود علیه بی‌حجابی را وسعت بخشیدند. 🔹یکی از آثار جمعیت، شکل‌گیری مدارس است که کار اصلی و رسمی خود را از سال ۱۳۲۸ آغاز کرد. منزل وی ابتدا در بازار بود و بازاریان با مشاهده تلاش‌ها و زحمات طاقت‌ فرسای حاج شیخ عباسعلی و نیز ارتباط وی با مراجع عظام روحانیون بزرگی چون آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی، به وی اعتماد کرده خدمات مالی فراوانی جهت تحقق اندیشه‌هایش از جمله تأسیس مجموعه مدارس اهدا کردند. 📚در تألیف کتب ویژه جامعه تعلیمات برخی از شخصیت‌های برجسته حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کردند. مثلاً استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی کتاب تعلیمات دینی سال پنجم و ششم ابتدائی را نوشته بود. 🔹تعداد این مدارس را در سال ۱۳۲۹، در تهران و شهرستان‌ها ۱۳۲ باب مدرسه ابتدایی و متوسطه و در سال ۱۳۵۶، ۱۸۳ مدرسه نوشته‌اند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓به بهانه ۲۸ شعبان سال‌روز وفات مرحوم در سال ۱۳۳۱ش 📽بیان حکایتی از آقا شیخ مرتضی زاهد توسط مرحوم آیت الله . 🍃همچنین ایشان می‌فرمود: « من یك روز از مرحوم پدرم (آیت‌الله ) پرسیدم: آقا جان این آقا شیخ مرتضی چه كار كرده ‌است كه توانسته به این خوبی هوای نفسش را از میان بردارد و به مقام تشرف دست یابد و تا این اندازه نورانیت پیدا كند؟ مرحوم پدرم جواب دادند: این آقا شیخ مرتضی زاهد آنچه از اخبار و احادیث معتبر از كلمات معصومین علیهم السلام در كتابها دیده و خوانده، باور كرده ‌است و این باور و یقین نسبت به معارف اهل بیت علیهم‌السلام او را به این نورانیت رسانده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم مشهور به پدر خطیب توانا مرحوم (صاحب کتاب ) از علما و خطبای بزرگ تهران بود و مقبولیت فراوانی نزد همگان داشت. 🔹 وی در فضای غبارآلود مشروطه و بروز اختلاف نظر میان همگان، تهران را ترک کرد و به کرمانشاه رفت و مرجع عموم گردید. 🍂ایشان در تاریخ ۲۱ شعبان ۱۳۵۱ق (۱۳۱۱ش) در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکرش برای انتقال به کربلای معلا روی دستان مردم کرمانشاه به صورتی کم‌نظیر تشییع شد. در کربلا نیز مورد استقبال علما و مردم قرارگرفت و پس از تشییع باشکوه، در حرم مطهر امام حسین (ع) و در جوار مقبره جدش به خاک سپرده شد. ▪️مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به خاطر وفات اشرف الواعظین، حوزه علمیه قم را تعطیل فرمود و مجلس فاتحه‌ای در حضرت معصومه (س) برپا کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 تاریخ حوزه تهران را با تصاویر بیشتر و تبادل نظرات در دنبال کنید. https://instagram.com/t_howzeh_tehran?igshid=1nm1x0fg2588z 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
اهل روستای اندرمان است که در شهرری در مجاورت (ع) قراردارد. از مرحوم میرزای اندرمانی نقل شده: من به این مقام علمی و عملی و ریاست روحانی نرسیدم، مگر به برکت مواظبت به زیارت امامزاده سید ابوالحسن(ع) و برکات حرم شریفش. 🔹میرزا محمد اندرمانی قبل از در تهران زعامت و مرجعیت داشت. 📖 در دربارۀ میرزا محمد اندرمانی چنین آورده است: «ملا میرزا محمد اندرمانی طهرانی از درجۀ نخستین مجتهدین بود و به بسط ید و نفاذ امر و قبول کلمه، امتیازی بیّن داشت و از این جهت مدرسۀ فخریۀ طهران مدت‌ها به‌دست وی بود. الحق، مشارالیه انعم الله برضوانه علیه، در ترویج شرع و اغاثۀ ملهوفین و قضاء حاجات مسلمانان و فصل خصومات از روی قوانین اسلام و موازین مذهب حق به عمر خود کوتاهی نکرد و غالباً بر کافۀ علماء دارالخلافه ریاست و تقدم داشت؛ نوّر الله مرقده.» 🍂وفات آن عالم ربانی و مرجع عظیم‌الشأن شب جمعه، آغاز ماه مبارک رمضان ۱۲۸۲ق/ ۲۸ دی ۱۲۴۴ش واقع شد. پیکر مطهرش پس از تشییع باشکوه به نجف اشرف انتقال یافت و در جوار بارگاه امیرمؤمنان(ع)، در حجرۀ علما که ۱۹ سال پیش از آن، علامه سید صدرالدین عاملی اصفهانی و و دیگران در آن دفن شده بودند، مدفون گردید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ماه مبارک رمضان در تهران قدیم حال و هوای پرشوری داشت. عالمان مبرزی در مساجد بزرگ و کوچک شهر نماز می‌خواندند و به منبر می‌رفتند و جمعیتی عظیم هم در نمازشان شرکت می‌کرد. 🔹مرحوم آیت‌الله مشهور به که از علمای طراز اول اصفهان بود، به خاطر حریت و روحیه مبارزاتی‌اش گاه از اصفهان به طهران احضار می‌شد و البته در مدت حضور خود در دارالخلافه در مساجد مهم تهران به منبر می‌رفت و باز هم دست از انتقاد به دستگاه سلطنت برنمیداشت. 📖یکی از این موارد مربوط به سال ۱۳۰۷ق است که به گفته در روزنامه خاطرات خود، آقا نجفی را به خاطر فتوای قتل بابی‌ها به تهران تبعید کرده بودند و وی در نماز می‌خواند و به منبر می‌رفت و جمعیت قابل توجهی در جلسه او شرکت می‌کرد. 📝اعتماد السلطنه در ادامه گزارش مختصری از دیگر مساجد و سخنرانی‌های روشنگرانه دیگر علمای تهران در ماه رمضان ارائه می‌کند. 🔹بعدها و در سال ۱۳۱۵ق هم آقا نجفی اصفهانی به خاطر حکم تحریم استفاده از کالاهای خارجی در اصفهان که فتوای علمای نجف را هم در پی داشت، با دخالت ماموران انگلیسی و‌ جلب نظر به تهران تبعید شد. 🔹 اما آقانجفی در تهران هم علاوه بر دایر ساختن حوزه درسی به مبارزه سیاسی و روشن ساختن ذهن مردم نسبت به فساد دربار و نظام حاکم و سرانجام مداخلات بیگانگان در امور کشور ادامه داد و چون خطر فعالیت وی در پایتخت برای حکومت بیشتر بود، او را به اصفهان بازگرداندند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍سیرۀ حسنۀ آن بود که اگر عالمی بزرگ و نام‌آور به‌عنوان میهمان و رهگذر به دارالحکومۀ تهران قدم می‌گذاشت، از او دعوت می‌کرد تا چندی در به اقامۀ جماعت بپردازد. 🔹 از آن جمله است مرحوم که وقتی در آخرین سال حیات حاج ملا علی کنی، به عزم زیارت مشهدالرضا(ع) به ایران آمده بود و در ایام از تهران گذر می‌کرد، مرحوم حاجی او را در نماز جماعت مقدم داشت و آنگونه که مشاهدات خود از آن نماز جماعت را روایت می‌کند، صفوف آن نماز از مسجد مروی فراتر رفته و به حیاط مدرسه نیز کشیده شده بود. 📚مکارم الآثار، ج۵، ص۱۵۳۶ 🔹نمونۀ دیگر مربوط به حضور مرحوم است. در خاطرات خود این ماجرا را چنین گزارش می‌کند: «حاجی شیخ جعفر مجتهد شوشتری، مرد باتقوا، که در آن واحد واعظ و سخنران زبردستی هم بود، از عتبات برای زیارت مشهد به ایران و تهران وارد شد. ماه رمضان بود، حاجی ملا علی کنی از او تجلیل کرده، یک روز در مسجد مروی او را مقدم داشت و تمام طلاب و مقدسین و خود حاجی ملا علی هم پشت سر او نماز خواندند. فردا تمام مردم شهر برای نماز خواندن پشت سر او هجوم کردند.» 📚شرح زندگانی من، ج۱، ص۳۳۲ 📷تصویر بالا: یک نماز جماعت در در زمان قاجار 📷تصویر پایین: سید میرزا شهرستانی نشسته در وسط تصویر 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹 رؤیت هلال ماه رمضان و فتوای علمای تهران 📰روزنامه «اطلاعات» در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۴۳ نوشت: امروز خبرگزاری‌ها اعلام کردند که در کشورهای غرب ایران مانند عراق، پریشب رویت شده و از دیروز مردم این کشورها روزه گرفته‌اند. 🌙بر طبق استخراج رسمی آقای کرمانی در ایران از پس‌فردا آغاز می‌شود و بر طبق این محاسبه باید هلال ماه عصر فردا رویت شود. ▪️آیت‌الله حاج در این زمینه اظهار داشت: ما در افق خودمان باید هلال را رویت کنیم. در بلاد ما، ماه رویت نشده کسی هم ادعای رویت نکرد، پس ما محکوم به حکم خودمان هستیم؛ یعنی ماه شعبان است. ▫️آیت‌الله نیز گفت: تا در اینجا هلال رویت نشود، نمی‌شود هلال ماه رمضان را قطعی دانست. بدیهی است که رویت ماه در افق منطقه‌ای که با افق ما تفاوت دارد دلیل به حلول ماه مبارک رمضان در ایران و تهران نمی‌شود. ▪️آیت‌الله نیز گفت: فردا به حسب موازین شرعی آخر ماه شعبان حساب می‌شود مگر اینکه با رویت هلال یا سایر موازین شرعیه ثابت شود که فردا اول ماه رمضان است. رویت هلال در افق عراق که با افق ایران فرق دارد ملاک شرعی برای ما نیست. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
در سال ۱۳۲۰ به تهران آمد و به تبلیغ در مساجد و محافل مذهبی مشغول شد. گفتارهای مذهبی او در این زمان از رادیو پخش می‌شد. علاوه بر وعظ، به تألیف کتب و مقالات اهتمام می‌ورزید. 🔹در جریان ملی شدن صنعت نفت، در صدر مبارزین در کنار رهبری مذهبی-ملی نهضت، حرکت می‌کرد و به عنوان نماینده آیت الله بروجردی به فعالیت می‌پرداخت. برخی دیگر از سوابق تبلیغی و سیاسی وی عبارت است از: ▪️از سخنرانان فعال . ▫️نمایندگی آیت‌الله بروجردی در اروپا و آمریکا. ▪️از نویسندگان و . ▫️از اعضای مؤسس با محوریت آیت‌الله . صدر بلاغی بعد از مشاهده انحراف در این حزب، همراه با برخی دیگر از اعضای مؤسس این حزب از جمله مرحوم آیت‌الله استعفا داده و از حزب خلق جدا شد. 🍁سید صدرالدین بلاغی سرانجام در اول اردیبهشت ماه ۱۳۷۳ش درگذشت. تصویر ۱: صدر بلاغی در کنار مرحوم سید هادی خسروشاهی در کنفرانس مطبوعاتی پیرامون حزب خلق مسلمان تصویر ۲: سخنرانی صدرالدین بلاغی در دومین سالگرد تصویر ۳: راهپیمایی روز تاسوعای ۵۷ در میدان آزادی؛ از چپ: صدرالدین بلاغی، آیت‌الله طالقانی، میرزا خلیل کمره ای، مهندس بازرگان. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓روزهایی که گذشت یادآور رحلت خطیب توانا و کم‌نظیر مرحوم آیت‌الله در تاریخ ۲۸ شعبان المعظم ۱۴۱۹ ق (۱۳۷۷ش) بود. 📷تصویر بالا نمایی از حضور ایشان در بازار تهران و در میان انبوه جمعیت روزه داران علاقمند است که جهت شنیدن سخنرانی وی در ماه مبارک رمضان اجتماع نموده‌اند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت سالروز رحلت حضرت خدیجه کبری(س) در دهم ماه رمضان و وفات مرحوم در ۴ رمضان ۱۴۲۸ق (۱۳۸۶ش) ✍ درباره (س) می‌نویسد: ▪️رسول خدا(ص) همیشه از خدیجه نخستین همسر خود به نیکی یاد می‌کرد و با تجدید خاطرات و یادگارهای او، با احسان و نیکویی‌هایی که درباره خویشان و دوستان او می‌کرد و آنها را بر دیگران مقدم می‌داشت، خاطره‌اش را در خود زنده نگه می‌داشت. ▫️همچنین ایشان روایاتی ذکر می‌کنند که عایشه از قول پیامبر (ص) روایت کرده است: «هنگامی که همه مردم منکر رسالتم بودند، خدیجه بود که به من ایمان آورد و در آن وقت که دروغگویم می‌پنداشتند، خدیجه بود که مرا تصدیق کرد، و آن زمان که مردم مرا در مضیقه مالی گذاشته بودند، هم خدیجه بود که مرا شریک دارایی بی‌حسابش گردانید.» ▪️عایشه گفته است: «چه بسا آن حضرت گوسفندی را به نام خدیجه قربان می‌کرد و آن را پاره پاره می‌فرمود و به نام او قسمت می‌کرد.» ▫️«خداوند از طریق وحی به پیامبرش خبر داده بود که خدیجه را کاخی بس مجلل و پرشکوه در بهشت ارزانی داشته است.» 📚منبع: ص۹۲ و‌ ۹۳ 📷تصویر: آیت‌الله حاج در محضر استاد خود علامه سید مرتضی عسکری؛ جزء گروه مترجمان کتاب نقش عایشه در اسلام نیز می‌باشند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍مرحوم گلپایگانی خواهرزاده مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) متولد ۱۲۹۲ش، در سال ۱۳۰۴ به پیشنهاد پدرش جهت تحصیلات طلبگی راهی قم شد و از محضر بزرگانی مانند حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) کسب فیض نمود و در ۱۳ سالگی از جانب حاج شیخ به «فاضل معاصر» ملقب گردید. 🔹سال ۱۳۱۴ برای تحصیل به تهران آمد و در رشته منقول از لیسانس گرفت. از سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۹ اداره اوقاف مشهد را عهده‌دار شد. در سال ۱۳۳۲ در تهران مستقر شد. در همین سال وی مسجد حضرت محمد(ص) را در منطقه چهارصد دستگاه تهران پی‌افکند. 🔹طی سالهای ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۳ با سمت مشاور دینی نشریات فرهنگی و نیز به عنوان دبیر آموزشگاه تربیت معلم در وزارت فرهنگ خدمت کرد و از سال ۱۳۴۳ تا زمان بازنشستگی در اداره کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر وقت با سمت بررس کتابهای دینی به خدمت اشتغال داشت. ضمناً طی این سالها در دانشگاه تهران هم تدریس می‌کرد و با بزرگانی چون استاد ، شهید دکتر مفتح، و بسیاری از اهل علم، حشر و نشر داشت. 🔹ایشان به زبانهای فرانسه و عربی تسلط کامل و با زبان انگلیسی آشنایی داشت. به جز دانشگاه، منزلش نیز همواره محل رفت و آمد دانشجویان و علاقه‌مندان به مسائل دینی و علمی بود. 🍁آیت‌الله شریفزاده سرانجام در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۵۴ پس از ادای نماز جماعت، دار فانی را وداع گفت. 📰منبع: روزنامه اطلاعات، ۱۳ تیر ۹۴ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
از شاگردان ، ، و مشهور به بود. وی حلقه وصل حکمت از طبقه اساتید خود به حکمای طبقه بعدی است. به عنوان مثال نقل کرده‌اند که عمده تحصیلات در علوم عقلی از محضر مرحوم فاطمی قمی بوده است. (منتخب معجم الحکما ص۳۳) 🔹میر سید محمد فاطمی در زمان رضاخان مقام ریاست شعبۀ چهارم دیوان عالی کشور را عهده‌دار بود و در کنار مرحوم ، و دیگران، به نگارش و تدوین نخستین قانون مدنی کشور پرداخت. 🔹یکی از آثار خیر این حکیم، بنای در زادگاهش شهر مقدس قم است. 🍁میر سید محمد فاطمی قمی در تاریخ ۱۰ رمضان ۱۳۶۴ق برابر با ۱۳۲۴ش دار فانی را وداع گفت و در قم به خاک سپرده شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر: مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی در عیادت از حضرت آیت‌الله جعفری اراکی. استاد حجت‌الاسلام احمدی قطب هم در تصویر حضور دارند. 📖مرحوم در کتاب روح مجرد ص ۶۲ و ۶۳ نام جمعی از ارادتمندان و مرتبطین با مرحوم را ذکر می‌کند که در میان ایشان نام هم به چشم می‌خورد که البته صحیح آن حاج شیخ محمد است و ایشان در سالهای پس از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اساتید مبرز دروس خارج فقه و اصول در حوزه تهران و مخصوصاً تدریس داشته و دارند. 📖 تا پیش از اینکه در کتاب روح مجرد نامی از ایشان ذکر شود، کسی از این ارتباط اطلاع نداشته و خودشان نیز تعمد در کتمان آن داشته‌اند. آیت‌الله جعفری اراکی گرچه گاهی به محضر مرحوم سید هاشم حداد می‌رفت اما خود را در زمره شاگردان وی نمی‌داند و گویا هرگز خود را تحت تربیت ایشان قرار نداده است و در امور معنوی بیشتر از محضر جمال السالکین آیت‌الله بهره‌مند گردیده است. 🔹نظیر این امر را در مرحوم آیت‌الله می‌بینیم که علامه طهرانی در روح مجرد تصریح می‌کند که باوجود همه تلاشها و اصرار دوستانه ایشان، آیت‌الله خسروشاهی حاضر نمی‌شوند تحت تربیت جناب سید هاشم حداد درآیند و در امور معنوی و سلوکی از محضر اساتید دیگری چون آیت‌الله حاج شیخ عباس تهرانی استفاده می‌کنند. ✨علامه طهرانی در کتاب روح مجرد دلایل آیت‌الله خسروشاهی را ذکر کرده و البته دفاعیات خود را نیز بیان می‌دارد که درجای خود قابل تأمل است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran