67.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بازیگران زمان طاغوت در مدرسه فیضیه
🔸️#فریاد_مجاهد به کارگردانی مهدی #معدنیان در شهریور سال ۱۳۵۸ به عنوان نخستین دستاورد #سینمای پس از انقلاب به روی پرده رفت.
🔹️ستار #هریسی داداشپور تهیهکنندۀ فیلم پیش از آن نسخهای از فریاد مجاهد را به قم برد و برای حجتالاسلام شهاب #اشراقی، داماد امام، نمایش داد تا بتواند پشتوانهای محکم از جانب روحانیت برای فیلمش دست و پا کند.
🔸️دیداری که موفق هم بود و به جلب نظر اشراقی انجامید، چنانکه با #توصیهنامهای به قلم مرحوم اشراقی که به تاریخ ۲۹ مرداد ۵۸ نوشته شده بود به تهران بازگشت و همین توصیهنامه ضامن #نمایش عمومی فیلم شد.
🔹️نتیجۀ کار آنها فیلمی نبود که مورد #پسند مدیران سینمایی آن روزگار باشد. شرایطی که باعث شد فیلم به عنوان اثری به شدت #شعاری، عوامزده و سطحی که بدون مجوز دولت اکران شده بود، با حکم آیتالله #قدوسی از اکران پایین کشیده شود.
🔸️داستان فیلم به واقعهٔ حمله به مدرسهٔ #فیضیه و کشتار طلاب و دستگیری امام #خمینی میپردازد که بعد از آن تنی چند از افراد مذهبی در شهر قم تصمیم میگیرند تا یک گروه انقلابی و مسلح ایجاد کنند و با رژیم #پهلوی به ستیز برخیزند.
🔹️بهمن #مفید، کیومرث #ملکمطیعی، محبوبه #بیات، حسین خالقی، حسین خانیبیک، سیروس #گرجستانی و... از جمله بازیگران فریاد مجاهد بودند.
📩 لینک دانلود نسخه کامل فیلم
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 مراکز واکسیناسیون #آبله در قم
🗓سال ۱۳۵۱ شمسی
🔹️خیابان بیمارستان: خیابان معلم کنونی
🔸️خیابان محمدرضاشاه پهلوی: خیابان انقلاب کنونی
🔹️خیابان تهران: خیابان امام خمینی کنونی
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 تصویری از میدان آستانه #قم
🗓سال ۱۳۶۳
🎞عکاس: Caesy Hugelfonk
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀 روایت ناصرالدینشاه قاجار از عزاداری در #قم
🔸️روز قتل دو دسته راه میافتند: یکی از کوچۀ #حرم و یکی از #مسجد_علی. اینها هم آمدند منزل ما مشغول #سینهزدن شدند. دستۀ خوبی بودند، تفاوتی که با دستجات #تهران داشت این بود که اینجا شبیه یک #عایشه در میان دستجات آورده بودند.
🔹️شب قتل و روز قتل هم تعزیهداری و #روضهخوانی کردیم. روضه را شب در مکانی که نماز میکردیم و حالت اتصال به #حرم مطهر داشت خواندیم.
🔸️#روضهخوان خوب در قم ندارد، ملا موسی #رشتی آمده است در قم متوطن شده است. تعزیهخوان خوبی هم ندارد. یکی از سادات #زیارتنامهخوان هم تعزیهگردان است و هم شبیه امام میشود، هم بسیار #بد میخواند.
🔹️روز قتل هم صحن تعزیه بود. چون در #تعزیه اسب میآوردند که تعزیه بعضی لوازمات دارد که خلاف #احترام حضرت بود من این رسم را #منسوخ کردم، گفتم بعد از این در مدرسۀ #دارالشفاء تعزیه بیاورید.
📚منبع: «سفرنامۀ ناصرالدینشاه به قم» به کوشش فاطمه قاضیها
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
❗️ وقتی قمیها در قحطی بزرگ همدیگر را میخوردند
🔹️#قحطی_بزرگ ایران در سالهای ۱۲۵۰-۱۲۴۹ شمسی باعث تلفات جانی فراوانی گردید. طبق برآوردها حدود یک دهم #جمعیت ایران در این سالها از گرسنگی مردند.
🔸️ارتش #انگلستان علت اولیه قحطی سال ۱۲۴۹ ش به شمار میآید. این وضعیت افزایش شدید بهای غلات و خواربار را در پی داشت که موجب #اعتراض و حتی ایجاد شورشهایی در اصفهان، بوشهر، قزوین و سایر شهرها گردید.
🔹️شدت قحطی به حدی رسید که مردم به خوردن #علف ، گوشت حیوانات بارکش ، سگ ، گربه، موش و حتی مردار و #فضولات حیوانی روی آوردند. در بعضی نقاط #آدمخواری، بچه دزدی و قتل کودکان نیز شایع گشت.
🔸️به گونهای که در شهر #قم هیچ کس جرأت نمیکرد تنها به خیابانها برود، و در بیرون شهر قم اراذل، #زنانِ در جستجوی غذا را به بهانه اینکه میخواهند به آنان غذا بدهند فریب میدادند، به #قتل میرساندند و از گوشت آنها استفاده میکردند.
🔹️افغانستانی شیعه مذهبی اوضاع قم را در این روزگار چنین به تصویر میکشد: جزئیات سفر #قم دلخراش و مناظر دیده شده وحشتناک بود. اجساد #مردگان جادهها را پوشانده و هوا را با تعفن ناشی از گندیدن آنها مسموم میکرد. سرایها از افراد در حال احتضار، که شیون و رنجهای آنها مناظر غیرقابل وصفی را به وجود آورده، پر بود. دهات خالی و خاموش، همانند خانه #ارواح، توسط دستههایی از سگها، که با زندهها برای تصاحب مردهها مبارزه میکردند، مورد تهاجم قرار گرفته بود.
📚 منبع: درآمدی بر بررسی علل اجتماعی قحطیها در ایران اثر احمد کتابی
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 حال و هوای بهاری حرم حضرت معصومه (س) در #نوروز سال ۱۳۶۳
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🎙 خاطره آیتالله مکارم شیرازی از پیادهروی اربعین:
🗓سال ۱۳۲۹-۱۳۳۰
🔹️ظهر که میشد زیر درختان نخل #اطراق میکردیم و همراه خودمان یک مقدار نان خشک و ماست آب گرفته و یک چراغ #نفتی میبردیم و چایی و بساط و اینها.
🔸️ظهرها جایی نمیرفتیم، خودمان کنار شط، در آن سایه مینشستیم، منتها آب #فرات، گل آلود بود و نمیشد از آن برای خوردن استفاده کرد. باید ته نشینش کنی، ما هم که نمیتوانستیم تهنشین کنیم.
🔹️زوار از روشی استفاده میکردند، مادهای هست به نام «#زاق» که این را در آب، با دست حرکت میدادند، تمام آن چیزها را ته نشین میکرد و از آب #صاف، استفاده میکردند، به همین دلیل یک خورده زاق همراهمان میبردیم. شب را در #مضیفها میماندیم، طبعاً صبح هم آنجا بودیم.
🔸️در یکی از سفرها ما ظهر اطراق کردیم و استراحت و دیگر بعد از ظهر باید راه میرفتیم. شروع کردیم به راه رفتن، چند تا از جوانهای #عرب، مال یکی از مضیفها آمدند به ما پیشنهاد کردند که امشب را اینجا باشید.
🔹️گفتیم ما تازه راه افتادیم، تا شب خیلی وقت است، ما باید برویم. یکیشان گفت #علاج ندارد. از او اصرار و از ما انکار، یک وقت دیدیم #خنجر کشید که باید پیش ما بمانید! یعنی اینقدر #علاقه به زوار داشتند.
🔸️من گفتم ما قول می دهیم که از طرف شما هم زیارت میکنیم، بنابراین اجازه #مرخصی ما را بدهید. دیگر هر طوری بود راضیشان کردیم و اجازه مرخصی را گرفتیم و حرکت کردیم.
🎞از سمت راست: آیتالله سبحانی، آیتالله مکارم شیرازی
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 گرانیِ گوشت در زمان پهلوی
🔹️قصاب : رویمان نمیشود بگوییم #گوشت ۲۲ تومان است.
خبرنگار: چرا رویتان نمیشود؟
قصاب: چون #مشتریها نمیخرند...
🔸️خبرنگار: #حقوق شما چقدر است؟
رفتگر: روزی ۱۰ تومان که ۳ تومانش را #کرایه ماشین میدهم! روزی چقدر گوشت بگیرم؟ روزی یک تومان؟ با چهار و پنج سر #عائله!
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 محلهی گمشدهی قم
✏️سیدمحسن حسینی؛ قمپژوه
🔹️در اواسط روزگار قاجار شهر قم به ۱۰ محله تقسیم شده بود. یکی از این محلات #اسحاقیه نام دارد. این محله در خیابانکشیهای دوره پهلوی اول تقریبا تخریب و نام و موقعیت محل نیز از یادها رفت. حتی معمرین/دیرسالان نیز این محل را نمیشناسند و به یاد نمیآورند.
🔸️علت موسوم بودن به اسحاقیه وجود مزار منسوب به احمد بن اسحاق #اشعری نمایندۀ امام حسن عسکری(ع) است که بعد به همت کجویی اردستانی صاحب انوارالمشعشعین معلوم شد که مزار #ناصرالدین علی از احفاد امام حسن مجتبی(ع) است.
🔹️#مفلس_قمی(شیخ ارده شیره) حدود این محل را چنین میگوید: «محله دهم: محلۀ اسحاقیه است. ابتدای او دروازه #خاکفرج است و انتهای او #چاله_خروس باجک است. گذر #کولیخان و بازار #مسگرها و حمام چال و کوچه جوب پاها، داخل این محل است.» (تحفه الفاطمیین، چاپ بنیاد قم پژوهی، ج۲، ص ۳۴۹)
♦️توضیحات:
۱. دروازه خاکفرج ابتدای بازار بزرگ و بر سر پل #علیخانی کنونی بوده است. در زمان رضا شاه تخریب شد.
۲. گذر کولیخان در ادامه بازار در چهار راه فعلی #بازار بوده است. در زمان رضا شاه تخریب شد.
۳. قسمتی از بازار #مسگرها بازمانده که تا حدود سی سال پیش فعال بود و کنون مشاغل دیگر آنجا است.
۴. چال خروس کوچه شماره ۳ #باجک فعلی است.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 آبانبار شادقلیخان
🗓 دورهی قاجار
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom