‼️بیان مصداقی فساد در نماز جمعه ممنوع !
🔹حجت الاسلام حاج علی اکبری : « آنچه که برخی افراد و جناح ها و گروه ها تلقی دارند که مثلاً امام جمعه عدالتخواه یعنی آن امام جمعه ای که بیاید مصادیقی از احیاناً فسادی که در منطقه او دارد رخ می دهد را بیاورد در خطبه های نماز جمعه مطرح کند و این می شود عدالتخواه ؛ این یک دروغ رسانه ای بزرگ بود که گفته شد تا بعضی چهره سازی های مصنوعی در بین شبکه امامت اتفاق بیفتد .
انتساب فساد به یک شخص یا یک گروه ، مستلزم ره گیری های جدی فنی در دستگاه قضایی و در دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی است . ائمه جمعه ناظران امین رهبری در منطقه خودشان هستند . هر جایی این اشکالات را ببینند ، به آن دستگاه ، به آن مسئول محترم مربوطه یادآوری می کنند . درست نشد ، این را از طریق مسئولین بالاتر دنبال می کنند .
اگر امام جمعه چشمش را روی فساد ببندد ، این دیگر امام جمعه نیست از نظر ما ، این فاقد صلاحیت است . این منعزل است ، دیگر عزل نمی خواهد .
ائمه جمعه در رابطه با حقوق عامه مردم هرگز کوتاه نمی آیند و تا هر جایی که نفوذ کلمه داشته باشند دنبال این مسائل هستند و فساد در منطقه خود را دنبال می کنند و خواسته عامه مردم را در خطبه های نماز جمعه مطرح می کنند.»
🔺جناب آقای حاج علی اکبری ! پس از آنکه امام جمعه محترم لواسان در طی چند سال گذشته با شبکه فساد سازمان یافته زمین خواری و کاخ سازی در منطقه لواسان ـ که هم برخی مسئولین دولتی و هم برخی مسئولین قضایی در آن دست داشتند ـ درافتاد و با پیگیری های متعدد از طریق مراجع قانونی مربوطه به جایی نرسید ، ناچاراً مسئله را در نماز جمعه مطرح کرد و از مردم برای حل این معضل گسترده کمک خواست و با مطرح شدن این مسئله در رسانه های جمعی ، بالاخره برخی دستگاه های نظارتی تحت فشار افکار عمومی مردم ، مجبور به ورود به این مسئله شده و آن را پیگری کردند که منجر به دستگیری و محاکمه برخی افراد با نفوذ شد .
🔹متأسفانه شما به جای آنکه از این امام جمعه مردمی و عدالتخواه و انقلابی تقدیر و تشکر کنید ، اقدام به برکناری ایشان کردید !
مگر خود شما نگفتید که اگر امام جمعه اشکالاتی در منطقه خود دید ، آن را به مسئولین مربوطه بگوید ؟ خب ایشان هم همین کار را کرد ولی نتیجه ای حاصل نشد . به مسئولین بالاتر هم گفتند و باز هم نتیجه ای حاصل نشد .
خب آیا مطرح کردن فساد گسترده ای که پای برخی مسئولین دولتی و غیر دولتی هم در آن مطرح بود ، از تریبون نماز جمعه ـ بدون ذکر اسامی افراد ـ اشکالی داشت؟
🔺از طرف شورایی که شما رئیس آن هستید ، دلایلی برای کنار گذاشتن این امام جمعه مردمی و انقلابی ذکر شد که ایشان آن دلایل را رد و تکذیب کردند .
آیا مردم حق دارند بگویند شما برای کنار گذاشتن افرادی که از آنها خوش تان نمی آید ، متوسل به مطالب خلاف واقع هم می شوید ؟
🔹جناب آقای حاج علی اکبری ! شما در سخنانتان به مواضع امامین انقلاب استناد کرده بودید . آیا امام خمینی (ره) نگفتند « روحانیت متعهد ، به خون سرمایه داران زالوصفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت .» ؟
بد نیست اگر جنابعالی تا کنون نشانه ای از تشنه بودن تان به خون سرمایه داران زالوصفت را از خود بروز داده اید ، برای مردم بیان کنید تا آنها هم بهتر با مواضع جنابعالی آشنا شوند .
🔺جناب آقای حاج علی اکبری ! جنابعالی گفتید : اگر امام جمعه چشمش را روی فساد ببندد ، این دیگر امام جمعه نیست از نظر ما ، این فاقد صلاحیت است . این منعزل است ، دیگر عزل نمی خواهد .
جنابعالی در طی مدتی که در سمت امامت جمعه موقت تهران خطبه خوانده اید ، چند بار به مفاسد گسترده اقتصادی و فرهنگی حسن روحانی و اعوان و انصارش در نماز جمعه اشاره کرده اید ؟ اگر اعتقادی هم به مطرح کردن آنها در نماز جمعه نداشته اید ، چند بار از طریق مراجع قضایی و غیر آن ، این مسائل را پیگیری کرده اید ؟ بد نیست حداقل به چند نمونه از آنها اشاره کنید تا خدای ناکرده مصداق عالم بدون عمل محسوب نشوید .
🔹جناب آقای حاج علی اکبری ! چرا آقایان حسن رحیم پور ازغدی و میثم مطیعی که مقام معظم رهبری از آنان تعریف و تمجید کردند ، را از تریبون نماز جمعه کنار گذاشتید ؟ آیا گناه آنان جز آن بود که علیه مفسدین و رانت خواران و مسئولین فاقد صلاحیت ـ بدون ذکر اسم کسی ـ موضع گیری کرده بودند ؟ بعد هم ادعا می کنید که تابع نظرات مقام معظم رهبری هستید ؟! بهتر نیست در مواضع خود تجدید نظری کنید ؟
#کامران_غضنفری
@teribon_ir
💢جمع بندی ورود عدالتخواهانه در بیانات رهبرانقلاب:
1⃣ گفتمان سازی_ (مقابل:) اتهام زنی و مصداق سازی برای فساد ثابت نشده!
"گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید اما انتقاد شخصی و مصداق سازی نکنید... شما اسم نیاورید، شما روی مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید"(۸۷/۲/۱۴)
2⃣ سؤال از پدیده های واقعی و ملموس ضد عدالت_ (مقابل:) فقط سخن گفتن از عدالت!
" اگر عدالت -عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت- آرزو و آرمان و هدف برنامه ریزی هاست، پس باید هر پدیده ی ضد عدالت در واقعیات کشور مورد سؤال قرار گیرد"(۸۱/۸/۶)
3⃣ ورود موردی مطالبه گرانه و اثر گذاری بر دستگاه های نظام_ (مقابل:) فقط سخنرانی یا اتهام زنی!
"دانشجویان در مساله کارخانه های نیشکر هفت تپه و ماشین سازی رفتند و مشکل را حل کردند. اینها نه پول دارند و نه قدرت قانونی اما حضورشان مشکل را حل کرده است. حضورشان در پیگیری مطالبات کارگران بر دستگاه های نظام اثر داشته و این کار خوبی بوده"(۹۸/۳/۱)
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رهبر معظم انقلاب: همه مؤمنان به این انقلاب باید بدانند که فضای جامعه اسلامی، فضای بازی است. فضایی است که صاحبان اندیشه های مختلف می توانند سخن خود را و عقیده خود را ابراز کنند. در مقابل حجت و دلیل قاطع هیچ اندیشه ای نمی تواند تاب مقاومت بیاورد. به جنگ افکار رفتن فقط با بیان فکر و اندیشه ممکن است ولاغیر.
@teribon_ir
⭕ نظر رهبری در مورد مطالبهگری مصداقی چیست؟
بخش اول
🔸قبل از پاسخ به سوال این تذکر را باید داد که با بیانات رهبری باید اجتهادی برخورد کرد یعنی اولا در هر موضوعی مجموع بیانات، عملکردها و نیز تاییدات ایشان(در اصطلاح فقه تقریر ایشان) را در نظر گرفت و برای هر یک شرایط زمانی و مکانی و مخاطب را بررسی کرد.
🔸همچنین در مواردی که بیان بدون قید و اصطلاحا مطلق بیان میشود اگر بخواهیم این بیان را بصورت یک قاعده کلی برداشت کنیم باید اثبات کنیم که ایشان در مقام بیان آن قاعده کلی بوده است.
🔸با این مقدمه به سراغ موضوع عدالتخواهی و مطالبهگری مصداقی در بیانات ایشان رفتیم.
از روشنترین و کاملترین متنها در این موضوع پیام به جنبش دانشجویی در 81/8/6 بود که در واقع مانیفستی برای عدالتخواهیست، متن پیام بدین شرح است:
"بسماللهالرحمنالرحیم
جوانان و دانشجویان عزیز
در این گردهمائی دانشجویی مجموعههای متعددی از دانشجویان شرکت کردهاند. این نقطهی روشن دیگری است که جذابیت طبیعی گردهماییهای دانشجویی را مضاعف میسازد.
🔸دانشجوی متعهد و آگاه از پیش از انقلاب تاکنون همواره در جستجوی مهمترین مسائل جاری کشور بوده است. او با انگیزهی آگاهی و نشاطی که لازمهی محیطهای دانشجویی است در پی آن است که آرمانهای والا و تعهدآور خود را در پیگیری این گونه مسائل جستجو کند و در راه تحقق آن گام نهد. این نیز خصوصیت طبیعی دیگری برای محیطهای دانشجویی است.
🔸امروز سرآغاز فهرست بلند مسائل کشور مسئلهی عدالت است. دانشجوی جوان اگرچه خود برخاسته از قشرهای مستضعف جامعه هم نباشد، به عدالت اجتماعی و پر کردن شکافهای طبقاتی به چشم یک آرزوی بزرگ و بیبدیل مینگرد. این احساس و انگیزه در دانشجو پر ارج و مبارک است و میتواند پایهی قضاوتها و برنامههای عملی او برای حال و آینده باشد. اگر عدالت ــ عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت ــ آرزو و آرمان و هدف برنامهریزیهاست، پس باید هر پدیدهی ضدعدالت در واقعیات کشور مورد سؤال قرار گیرد.
🔸مسابقهی رفاه میان مسؤولان، بیاعتنایی به گسترش شکاف طبقاتی در ذهن و عمل برنامهریزان، ثروتهای سربرآورده در دستانی که تا چندی پیش تهی بودند، هزینه کردن اموال عمومی در اقدامهای بدون اولویت، و به طریق اولی در کارهای صرفا تشریفاتی، میدان دادن به عناصری که زرنگی و پررویی آنان همهی گلوگاههای اقتصادی را به روی آنان میگشاید، و خلاصه پدیدهی بسیار خطرناک انبوه شدن ثروت در دست کسانی که آمادگی دارند آنرا هزینهی کسب قدرت سیاسی کنند و البته با تکیه بر آن قدرت سیاسی اضعاف آنچه را هزینه کردهاند گرد میآورند.
اینها و امثال آن نقطههای استفهام برانگیزیست که هر جوان معتقد به عدل اسلامی ذهن و دل خود را به آن متوجه مییابد و از کسانی که مظنون به چنین تخلفاتی شناخته میشوند پاسخ میطلبد و همچنین در کنار آن از دولت و مجلس و دستگاه قضایی عملکرد قاطعانه برای ریشهکن کردن این فسادها را مطالبه میکند. امروز این مهمترین و مطرحترین مسئلهی کشور ماست و نسل جوان دانشجوی متعهد و مؤمن نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت بماند. توفیقات همگان را از خداوند متعال خواستارم. والسلام علیکم و رحمه الله"
🔸اول اینکه" اگر عدالت ــ عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت ــ آرزو و آرمان و هدف برنامهریزیهاست، پس باید هر پدیدهی ضدعدالت در واقعیات کشور مورد سؤال قرار گیرد.
این بیان به روشنی نشان میدهد که کلیگویی و دم زدن از عدالت بدون ورود به مسائل میدانی و واقعی کشور، عدالتخواهی واقعی نیست.
برای روشنتر شدن هم نمونههایی از این مسائل واقعی و میدانی را چون مسابقه رفاه میان مسئولین بیان میکنند و در اینجا پاسخ مطالبهگری مصداقی را بیان میدارد که باید در این مسائل از هر مظنونی سوال پرسید یعنی اینکه میگویند تا چیزی اثبات نشده نمیتوانید اسم بیاورید را رد مینمایند.
🔸این بیان بعدها هم مورد تایید قرار گرفت چه در ورودهای مصداقی خودشان (به عنوان امام) مثل اعتراض به مجموعه تفریحی یک بانک یا کوهخواریهای جنوب مشهد و تعرض به حوزه سد لتیان و حقوقهای نجومی و چه در حمایت از کنشگریهای دانشجویی مثل هفت تپه و ماشینسازی و... لذا این بیانات و تاییدات و اعمال خودشان نشان از جایز بودن بلکه لازم بودن ورودهای مصداقی و پرسش از مظنونین است.
@teribon_ir
⭕ نظر رهبری در مورد مطالبه گری مصداقی چیست؟
بخش دوم
🔸حال اگر بیانی باشد که این مشی را در ظاهر نقض کند مانند صحبت ایشان در جمع دانشجویان شیراز در 87/2/14 باید با دقت بیشتری بررسی گردد!
اما بیان شیراز!
در این سخنرانی ایشان میفرمایند: "مصداقسازی نکنید... چرا که هم احتمال اشتباه هست، هم وسیلهای به دست میدهید برای اینکه آن زرنگ قانوندانِ قانون شکن - که من گفتهام قانوندانهای قانون شکن خطرناکند - بتواند علیه شما استفاده کند." که این قسمت از بیانات جدا و بریده از فضا و قرائن حالیه و مقالیه و بدون در نظر گرفتن مقام بیان و مخاطب سالهاست که سند مخالفت رهبری با مطالبه گری و عدالتخواهی مصداقی شده است و این از نظر ما اشتباه است.
چرا که مقام بیان دلجویی از دانشجویان معترضی بوده که در مسیر عدالت خواهی با انها برخورد شده!
🔸رهبری ضمن تایید ایشان و دلجویی از آنها در خلالش راهکاری هم بیان میکنند "در بیانات نمایندهی انجمنهای اسلامی دانشگاه شیراز هم حرفهای خیلی خوبی گفته شد که اینها حرفهای دل ماست."
... "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم*که در طریقت ما کافری است رنجیدن.
نرنجید؛ دنبال کار بروید. همین مطلب را عیناً خطاب به آن برادر عزیزی که به عنوان نمایندهی جامعهی اسلامی، بسیار متین و شیوا مطالبی را بیان کردند، عرض میکنم. این حرفها، حرفهای دل ماست؛ منتها فرق ما و شما این است که ما بر اثر تجربهی روزگار فهمیدهایم که یک مقداری باید انسان تحمل و صبر کند".
🔸یعنی فضای جلسه بیان اعتراض و گلایه از برخوردها از طرف دانشجویان و دلجویی از طرف رهبریست که در ضمن آن یک راهکار را بعنوان زرنگی به این جوان دلگیر ارائه میدهد.
" اینجا هم من این بیان را یک پرداختی بکنم: ببینید، شما میگوئید که ما شعار عدالت میدهیم؛ دانشجو را میگیرند، اما آن کسی را که به عدالت صدمه زده، نمیگیرند. قوهی قضائیه چنین، یا دستگاه مسئول چنان. خوب، اینجا شما باید زرنگی کنید؛ یک لحظه از درخواست و مطالبهی عدالت کوتاهی نکنید؛ این شأن شماست. جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد. پشتوانهی این فکر هم با همهی وجود، خودم هستم و امروز بحمداللَّه نظام هست. البته تخلفاتی هم ممکن است انجام بگیرد؛ شما زرنگیتان این باشد: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداقسازی نکنید. "
🔸یعنی اساسا این نه بعنوان یک اصل بلکه بعنوان یک رندی و زرنگی مطرح شده است.
دوما منصوص العله است یعنی حتی اگر مقام بیان را نپذیریم اینکه گفته نکنید علتیش را هم بیان کرده و تا زمانی که علت پابرجاست این حکم "نکنید" هم باقیست و اگر علت یعنی امکان اشتباه و نیز دادن فضا به قانون دان قانون گریز برای گیر انداختن مطالبهگر (حالا یا در اثر بیتجربگی یا بیدقتی و...) هست، نباید مطالبهگری به سمت مصداق توسط این مخاطب صورت بگیرد.
🔸اما اگر مخاطب بتوان اشتباه در تشخیص مصداق را با کار دقیق و علمی به پشتوانه سالها پیشبرد جریان عدالتخواهی به حداقل رساند(مثل قضیه حکم داماد آقای شهردار) و همچنین ضربه خوردن از جریان فاسد قانوندان قانون گریز را با تسلط به قانون و حربههای این جریان، خنثی کند علت این حکم نیز از میان میرود و دیگر منعی باقی نمیماند.
#حجت_الاسلام_افشار
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 شما بیست تا از اینایی که با اموال عمومی جنایت کرده اند به عنوان مفسد فیالارض تیرباران کنید! اینا جرمشون از کسی که 4 کیلو هروئین حمل و نقل می کرد کمتره؟! این یأس و این عصبانیت توی بخش هایی از مردم که بیچاره ها قرون قرون پول جمع کردن گذاشتن فلان جا بعد هیچ کس نظارتی نکرد، خب اول باید این ناظران را شلاق زد.
💬 سیدالشهدا که سراغ تک تک آدما می رفته هل من ناصر می گفته؛ یکی یکی می رفته می گفته میای، بعد بعد صبح عاشورا همه رو بیرون میکنه، میگه هر کس از حقوق اقتصادی مردم حق الناس گردنشه نمیخوام خونش با خون من مخلوط بشه.
#استاد_رحیم_پور_ازغدی
@teribon_ir
42.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹برخی نمایندگان نمیدانند به چه طرحی رأی دادهاند! برخی به شوخی میگویند ما شب که اخبار را نگاه میکنیم، متوجه میشویم به چه رأی دادهایم!
🔸 #سایپا و #ایرانخودرو، دو نماینده دارند که هر روز آزادانه در مجلس حضور دارند. آیا تا وقتی اینها هستند میتوان علیه #مافیای_خودرو صحبت کرد، نظر گرفت و جمعبندی کرد؟!
#دکتر_روح_الله_ایزدخواه
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ربط داره آقا... عین ربط است...
#استاد_رحیم_پور_ازغدی
@teribon_ir
تریبون مستضعفین
💢 زیبایی ابرویش را نخواستیم، لطفا چشمش را کور نکنید.
👈🏻 استاد خاتمی ناخواسته حرفهایی را بر زبان میراند که اپوزسیون و مخالفین نظام و انقلاب گفتهاند و میگویند و ناخواسته مشروعیت نظام را زیر سؤال میبرد. خوب است ایشان را به نکاتی توجه دهیم:
🔺ایشان باید بهخوبی بدانند که قوام حکومت دینی به همان چیزهایی است که ایشان میگوید نداریم؛ یعنی عدالت، اقتصاد سالم، زیر فشار نبودن رعیت و ... . حکومت دینی تعریفی دارد که اتفاقا با همان تعریف و توصیفها و بیان ویژگیهای حکومت دینی انقلاب شد. حضرت امیر(ع) میفرماید: «خدایا تو میدانی که ما نه رغبتی به قدرت داشتیم و نه به دنبال متاع دنیا بودیم؛ بلکه میخواستیم نشانهها و امور دین را سامان دهیم، و اصلاح و آبادانی را در شهرهایت ظاهر گردانیم، تا بندگان ستمدیدهات را ایمنی فراهم آید و حدود بر زمینماندهات اجرا گردد.»(نهج البلاغة، خطبۀ۱۳۱). حکومتی که در آن عدالت نباشد، اختلاس باشد، قیمتهای افسارگسیخته باشد و یک مسئول تأثیرگزار با اقرار بر آن بگوید امور از دستمان خارج است، انصاف میدهید کسی از شما بپرسد اگر حکومتی که اینها در آن نباشد چه فرقی با سایر حکومتها دارد؟ چرا در خلأ حرف میزنید؟ این حرف شما به این میماند که مسئولی بگوید اگرچه مدرسۀ شما کلاس ندارد، وسایل گرمایشی و سرمایشی ندارد، معلم و ناظم دلسوز و خوبی ندارد اما چه کنیم مدرسه را که نمیتوان تعطیل کرد!! مدرسه مدرسه نمیشود جز با لوازم آن.
⬅️ آقای خاتمی، حضرت امیر(ع) اولویتهایی مانند تحقق عدالت داشت که هرگز از آن کوتاه نیامد و اگر در مواردی هم نتوانست با بیعدالتی مقابله کند، اما برای آن جنگید و در این راه هم به شهادت رسید. برای توجیه ناکارآمدی، حکومت علی را تخریب نکنید؛ او در حکومت کمتر از پنجسالۀ خود که با سه جنگ مهم رو به رو شد، در این مدت کوتاه توانست کارهای مهمی را انجام دهد. ایشان با آنهمه گرفتاری جنگ داخلی و خارجی، اوضاع کوفه ای را که بر آن مسلط بود چنین توصیف میکنند: «مَا أَصْبَحَ بِالْكُوفَةِ أَحَدٌ إِلَّا نَاعِماً إِنَّ أَدْنَاهُمْ مَنْزِلَةً لَيَأْكُلُ الْبُرَّ وَ يَجْلِسُ فِي الظِّلِّ وَ يَشْرَبُ مِنْ مَاءِ الْفُرَاتِ.»(بحار الانوار، ج۴۰، ص۳۲۷). ایشان تصریح میکند: «امروز اهل کوفه در رفاه است، حتی قشر ضعیفشان نیز نان گندم میخورد و سرپناه مناسب دارد و از آب سالم فرات مینوشد.»
🔺مگر در این مدت، اکثریت مردم با شما نبودند؟! مگر امثال شما در خطبهها نگفتهاید که ما بهترین مردم را داریم؟ اگر چنین است چرا نتوانستید کاری کنید؟ و اگر چنین نیست فکر نمیکنید که خودتان مشروعیت خودتان را زیر سؤال میبرید؟ چرا میخواهید با دست خودتان داشتههای انقلاب را زیر سؤال ببرید؟
🔺استاد محترم، به جای این بیاناتِ توجیهی، که هم دین مردم را به مخاطره میاندازد و هم چراغ امید و اعتمادشان را نسبت به انقلاب کمسو میکند و هم روی زخمهایشان نمک میپاشد، حداقل کاری که میتوانید بکنید این است:
به منتقدین دلسوز میدان دهید و خود نیز گوش شنوا باشید تا مبادا اینهمه زحماتی که برای انقلاب کشیده شده و خونهایی که ریخته شده است، هدر رود. چراکه همان امامی که خود را با آن مقایسه کردید، میفرماید: «خیرخواهی و مشورت خود را از من دریغ نکنید که خود را مصون از خطا نمیدانم مگر اینکه خداوند حافظم باشد»(نهج البلاغة، خطبۀ ۲۱۶)
📌 جناب آقای خاتمی شما یکی از مسئولین جمهوری اسلامی هستید؛ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، عضو فقهای شورای نگهبان، جامعۀ مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت، امام جمعه موقت تهران، شورای عالی حوزههای علمیه، عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع). اگر معترف به درجا زدن هستید، از آنجایی که در تقوای شما شکی نمیرود، بهتر نیست جای خود را به دیگر متخصصین و متعهدین بدهید؟ بدانید کسانی هستند که از پس این مسئولیتها برآیند.
#ناصر_نجفی
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نمونه عدالت خواهی مصداقی که هم اثر داشت و هم مورد تایید رهبری قرار گرفت.
#حجت_الاسلام_موسوی_فرد
@teribon_ir
🔴 چرا مدیران نباید بستگان خود را در مناصب بکارگیری کنند؟
🔹برخی برای توجیه انتصابات قبیلگی و خانوادگی در دستگاهها میگویند نباید شایستگی افراد فدای این افکار شود! اگر مسئول، فرزند یا همسر یا داماد و عروس خود را شایسته دید میتواند او را بکارگیری کرد. این افراد برای توجیه این مسئله به انتصابات معصومین علیهم السلام هم استناد میکنند که بله حضرت امیرالمومنین علیه السلام، فرزندان یا پسرعموهای خود را در فلان منصب، بکارگیری کردند. یا می گویند امکان دارد بستگان یک شخص شایسته و توانمند باشند آیا نباید از آنان استفاده کرد؟
🔸در پاسخ باید عرض کنیم که نباید برای مسئولین و مدیران مقام عصمت قائل شد و آنان را عاری از خطا و اشتباه دانست و به سلیم نفس بودن مدیران جمهوری اسلامی اعتقاد داشت! اینکه امام معصوم از منسوبین خود در مناصب استفاده کرده باشد او عاری از هر خطا و اشتباهی است و محل اشکال نیست(خاصه در زمانه ی قدیم که این انتصابات به لحاظ عُرفی هم مشکلی نداشت). اساساً این مقایسه مع الفارق و غلط است!
🔹ما معتقد به «عدم استفاده» از اشخاص شایسته نیستیم. اگر توانایی دارند طبق قانون، عادلانه و مانند همگان با آزمون و سیر قانونی جذب و منصوب شوند. بلکه منتقد به انتصاب افراد در مناصبی هستیم که #تعارض_منافع ایجاد می کند! تعارض منافع به شرایطی گفته می شود که یک شخص بر سر دوراهی منافع اجتماعی و مأموریت های سازمانی و از سوی دیگر منافع شخصی، خانوادگی، حزبی یا غیره قرار می گیرد.
🔸در واقع تأمین یکی از این منافع منجر به تأمین نکردن دیگری می شود. بنابراین وجود تعارض منافع لزوماً به معنای بروز فساد نیست؛ لزوماً به معنای مفسدن بودن آن مدیر نیست. بلکه به معنای ایجاد شرایطی است که شخص برای انجام فساد انگیزه دارد و در نتیجه احتمال فساد نیز افزایش می یابد.
🔹تعارض منافع یکی از معضلات جدی در سراسر دنیاست. در همه کشورها، تعارض منافع به عنوان یکی از بسترهای اصلی فساد اقتصادی و تخلف اداری شناخته می شود لذا خیلی از کشورها سعی کرده اند با وضع و تصویب قوانین مناسب، تعارض منافع را مدیریت کنند و بستر شکل گیری فساد را از بین ببرند.
🔸ضررها و خسارت هایی که به اقتصاد و فرهنگ کشور، از جانب انتصابات قبیلگی و خانوادگی وارد می شود بسیار بسیار بیشتر از سودی است که ممکن است یک انتصاب براساس شایستگی بوده و مثلاً سود احتمالی به کشور برساند! کارشناسان و فعالان حوزه مبارزه با تخلفات و مفاسد اداری و اقتصادی، معتقدند برای جلوگیری از فسادها و خسارت های بزرگ، باید نقاط تعارض منافع شخصی، خانوادگی و قبیلگی را به شدت کاهش و به حداقل برسند.
🔹متأسفانه رتبه ایران در سطح جهان در شاخص «مدیریت تعارض منافع» رتبه بسیار پایینی است.(بالای 100، به نقلی رتبه 113). طرح «مدیریت تعارض منافع» برای رفعِ یکی از عوامل اصلی بروز تخلفات و مفاسد در بستر نظام اداری و حکمرانی کشور سالهاست مورد بحث کارشناسان است و مجلس یازدهم وعده تصویب آن را داده. اگر این طرح تصویب شود گامی بلندی در راستای حذف بسترهای فساد برداشته می شود.
🔸یکی از موفقیت های شورای شهر قبلی تهران که عمدتاً از اصلاح طلبان بوده اند تصویب طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران بوده. با تصویب این طرح مدیران شهرداری تهران از انتصاب وابستگان خود(پدر، مادر، فرزند، همسر، داماد و عروس) ممنوع شده اند.(یکی دیگر از اقدامات ماندگار این شورا تصویب طرح شفافیت شهرداری تهران بوده.)
🔹انتظار می رود سایر شوراها در کلانشهرها و شهرهای متوسط هم به این سمت وسو حرکت کنند و با تصویب طرح های شفافیت و مدیریت تعارض منافع، هم جلوی فساد و تخلف را بگیرند هم زمینه را برای رشد و پیشرفت همه جانبه مهیا کنند.
#داود_مدرسی_یان
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ماجرای شکست پروژه #تحریم_بنزین چه بود؟!
🔹رهبرانقلاب: کارهای مهم دوران تحریم را برای مردم بازگو کنید
🔹تبدیل ایران از واردکننده بنزین به صادر کننده آن در شرایط تحریم، به همت چه کسانی رقم خورد؟
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نمونه عدالت خواهی مصداقی که هم اثر داشت و هم مورد تایید رهبری قرار گرفت.
#حجت_الاسلام_موسوی_فرد
@teribon_ir
⭕ گزارش یک رؤیای خیالی
🔹امروز جمعه هفتم آبان ماه، نماز جمعهی شهرستان بهشهر مطابق روند سابق به امامت "حجتالاسلام رؤیایی" در مصلی آیتالله جباری برگزار شد.
🔹ایشان در خطبهی اول ضمن ادامه بحث "پیوند ایمان و عمل" تاکید کرد: «معارف فکری اسلامی باید از ذهنیتِ محض خارج و مثل سایر مکتبهای اجتماعی، ناظر به تکالیف عملی و به ویژه زندگی اجتماعی مردم تبیین شود.»
🔹وی در ادامه با طرح دوگانه "ایمانِ آگاهانه یا مقلدانه و متعصبانه؟" افزود: «اگر بخواهیم ایمانها استوار باشد، باید دائما به مومنان آگاهی بدهیم. از آگاه شدن اینها واهمه نکنیم، از چشم و گوش بستن اینها لذت نبریم. باید مایهی آگاهی در فکرها بوجود بیاید. آدمهایی که ایمان و باوری ندارند و فقط چون دیگران رفتند، اینها هم احتیاطا میروند، در قلمرو فکری اسلامی داخل نیستند.»
🔹حجت الاسلام رؤیایی در خطبه دوم، ضمن اشاره به شهادت حسین فهمیده و تسخیر لانه جاسوسی در هفته پیش رو، این دو مورد را تجلی ایمانِ آگاهانه در یک نوجوان و جوانان دانشجو دانست و گفت: «امروز هم دانشجویان ما بحمدالله هشیار و آگاهند. همین حالا میبینید در بین جمعیت نمازگزاران، کارگران زحمتکش شرکت زرینکوب خزر حضور دارند که ظاهرا چندماه است حقوق نگرفتهاند. خب اینها را همین دانشجویان شهر به اینجا آوردند تا دادشان را، حرفشان را ما بشنویم و حتما از مسئولان، پیگیریاش کنیم.»
🔹در همین حین، چند تن از دانشجویان شعار "برادر کارگر، حمایتت میکنیم" را سر دادند که با همراهی جمعیت انبوه نمازگزاران همراه شد. ویدئوهایی از این صحنه به سرعت در کانالها و گروههای مجازی شهر دست به دست شد.
🔹امام جمعه در بخش دیگری از خطبه، گلایهی شدید خود را نسبت به معضل جنگلخواری اعلام کرد و ضمن نامطلوب دانستن سطح رسیدگی به آن گفت: «این خیلی زشت است که در روز روشن و جلوی چشم همه اهالی شهر، عدهای با تملک سوال برانگیز، ویلاهای خود را بدون مانع بر قله کوه بالا ببرند. منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و هیچ کس نباید اجازه برخورداری افراد خاص را فراتر از دسترسی قانونی صادر کند.» وی همچنین از تشکیل کارگروهی ویژه برای رسیدگی به این موضوع با هماهنگی دادستان خبر داد.
🔹در انتها حجت الاسلام رؤیایی از لزوم توجه بیشتر به محیط کسب و کار بانوان در چهارشنبهبازار سخن گفت و شهردار و فرماندار را مسئول فراهم کردن امکانات خدمات شایسته برای این افراد دانست.
🔹پس از اقامه نماز، حلقه گفتگویی در محراب مصلی تشکیل شد که کارگران معترض در حضور امام جمعه، دادستان و رییس اداره کار، دغدغهها و مطالبات خود را مطرح کردند.
#علی_لطفی
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آقای من! ما با اسم کاری نداریم! شما می خوای اسم خودتو لیبرال بگذار می خوای غیر لیبرال بگذار، فقط از تو می خواهیم که...
#شهید_بهشتی
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 من خوف این را دارم امروز، و خدایا به فریاد اسلام برس امروز که مبادا مکتب ما منحرف جلوه داده بشود. یا از اعمال من و شما، یا از اعمال کمیته ها، یا از اعمال دادگاه ها، یا از اعمال ادارات و وزارتخانه ها و امثال ذلک.
💬 امروز که ساواکی در کار نیست و همه دفن شدهاند، اگر از شما آقایون یک چیزی صادر بشود، می گویند جمهوری اسلامی این است. مکتب ما متزلزل می شود.
#روح_الله_موسوی_الخمینی
@teribon_ir
تریبون مستضعفین
⭕ نخبه کشی
🔺حالا دو روز مانده تا «۱۳ آبان»
دوجین برنامه تلویزیونی و دانشجویی هرسال در این روز برگزار میشود. میلیونها پوستر و بنر و پرچم و تراکت چاپ میشود و میلیاردها تومان به هدر میرود که چه؟ که اندیشه محوری انقلاب اسلامی با عنوان ظلمستیزی و عدالتخواهی و استکبارستیزی به گوش مردم و جهانیان برسد.
🔺سال ۱۳۹۲، حسن روحانی، با شعار تعامل و دوستی با آمریکا در جمهوری اسلامی رئیس جمهور میشود! سیزده آبان آن سال، دلیلی است که باید از #حامد_زمانی تقدیر کرد.
🔺یک قطعه موسیقی هنرمندانه، هزاران برابر آن اسراف بیتالمال بر تببین آن گفتمان و درونی کردن آن موثر واقع میشود.
🔺چه شد که حامد زمانی با تمام آن کارنامه درخشان حالا سه سال است خانهنشین شده است؟
آنچه حائز اهمیت است نقد به ساختاری است که نه توان کشف نخبه را دارد، نه توان پرورش و نه مدیریت آن را.
حامد زمانی یکی از هزاران قربانی این ساختار معیوب است.
جای او و آثارش چه کسی، چه نهادی و چه مجموعهای گرفته است؟
🔺اما سخنی هم با خود حامد زمانی:
کجا رفت آن #ایستادهایم ها؟ کجاست آن روحیه جنگنده؟ کجاست آن آرمانخواهی؟ مگر نه این است که در مسیر آرمانخواهی در جامعهای که روزمرهها کاسبی میکنند و عقیده میدزدند، باید هزینه داد، باید تحقیر شد، باید فحش شنید، باید فریاد زد و نباید کنار کشید؟
امروز خلا جریان هنرمند جریان انقلابی و مذهبی بیش از هر روز دیگری حس میشود!
🔺روزی حضرت روحالله فرمود: اگر تمام مردمی که حالا در خیابان «یا مرگ یا خمینی» میگویند، مرگ بر خمینی بگویند، روحالله لحظهای از راهی که در آن قدم نهاده است برنخواهد گشت.
مسیر ما این است.
#سید_علی_حسنی
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 طالبان الگوی دولتمردان جمهوری اسلامی!
🔹قابل توجه مسئولین، وزرا، استانداران، فرمانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران!
🔹م.ولانا نور.احمد اسلام جار، والی هرات، لیست اموال و داراییهای خود را اینگونه پشت تریبون اعلام میکند.
🔸آنوقت طبق مصوبه مجلس هشتم و مجمع تشخیص مصلحت نظام، لیست اموال مدیران جمهوری اسلامی محرمانه و امنیتی است و انتشار آن توسط رسانهها جرم است!!!
@teribon_ir
🔸بیش از ۶۰درصد زنان کشور خانهدارند. با این وجود، رسانههای کشور معمولا برای معرفی زنان موفق، زنی را مثال میزنند که همزمان مادر چند #فرزند باشد، تحصیلات عالیه داشته و علاوه بر فعالیتهای اجتماعی، دارای شغل و درآمد هم باشد.
🔸اشکال این نگاه علاوهبر تحقیر خانهداری، معرفی الگویی غیرقابلاجرا برای زنان است. چراکه وظایف همسری و مادری، کاری تماموقت بوده و معمولا زنانی میتوانند همزمان به امور اجتماعی و کارهای منزل برسند که از تمکن مالی و در اختیار گرفتن پرستار بچه یا چیزهایی شبیه این بیبهره نباشند.
🔸این نگاه در حالی در کشور بطور رسمی در رسانهی ملی و سایر مجموعههای حاکمیتی ترویج میشود که نگاه #رهبر_انقلاب چیز دیگری است. ایشان در سومین نشست اندیشههای راهبردی میگویند:
«حتماً بایستی بر روی کار زنهای #خانهدار ارزشگذاری ویژه بشود. بعضی میتوانستند بروند کار بگیرند، بعضی میتوانستند تحصیلات عالیه بکنند، بعضی تحصیلات عالیه هم داشتند. من دیدم زنانی را از این قبیل را که گفتند ما میخواهیم این بچه را بزرگ کنیم، خوب تربیت کنیم، نرفتیم کار بگیریم. زن نرفته کار بگیرد، آن کار هم زمین نمانده؛ آن ده نفر دیگر رفتند آن کار را گرفتند. باید از اینجور زنی قدردانی شود.»
#محمد_حسین_عظیمی
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗨️دولتمردانی که باید با انتخاب رئیس جمهور و مجلس سر کار بیایید، از حالا هوشیار باشید.
چشمان ملت از روز اول نگران گفتار و رفتار شماست.
اگر مردم ببینند عوضی از آب درآمدهاید،
با شما همان می کنند که با شاه کردند...
#سیـــد_محمـد_بهشـــتی
@teribon_ir
✅ نفی مطلق ورود به مصادیق ضد عدالت، نفی مطلق پروژه عدالتخواهی است.
🔴 سخنان جناب حاجعلیاکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در نفی مطلق ورود مصداقی به موارد فساد، بیعدالتی و ظلم در جامعه، پیامدی جز کنار گذاشتن عدالتخواهی و به ویژه در نهاد نماز جمعه ندارد.
🔴 نهاد نماز جمعه یک نهاد نظارتگر اجتماعی است که در قلمرو حوزه عمومی کار میکند و باید تلاش کند هنجارها و ایدهآلهای دینی که در راس آن عدالت است در صحنه اجتماعی زنده بماند، خواهان داشته باشد و به هنجار حاکم در روابط اجتماعی تبدیل شود.
🔴 از جناب آقای علیاکبری باید پرسید که نهاد نماز جمعه بدون ورود به مصادیق و موارد عام و خاص بیعدالتی، چگونه میتواند مشعل عدالتخواهی را زنده نگه دارد؟ چگونه میتواند برای اهل فساد بازدارنده و نگرانساز و برای محرومین و مستضعفین امیدآفرین و حمایتبخش باشد؟ این استراتژی نفی مطلق ورود به مصادیق از نهاد نماز جمعه به نفی بخش مهمی از کارکرد اجتماعی نماز جمعه و نفی عدالتخواهی در آن تبدیل میشود. مردم میبینند مسائل واقعی و پیش چشم آنها از دستور کار نماز جمعه خارج است و خطبههای نماز جمعه جز مشتی کلیگویی و به قول معروف تقویمخوانی ثمری ندارد.
🔴 نفی مطلق ورود به مصادیق، قابل دفاع نیست اما متقنگویی و در نظر گرفتن جوانب کار برای ورود به مصادیق البته لازم است. اگر کسی نخواست و یا نتوانست در عدالتخواهی با آگاهی و اتقان وارد شود، نباید موجب شود مطلقا جامعه و گروههای اجتماعی از ورود به این حوزه بازداشته شوند. البته همه مصادیق ضد عدالت، سخت و پیچیده نیست که متقن سخن گفتن درباره آنها دشوار باشد.
🔴 با برخی بررسیهای آشکار میتوان خلاف عدالتها را درک کرد و فهمید و درباره آنها قضاوتهای سنجیده و عادلانه کرد. مثلا هنگامی که علاوه بر نص قانون، خود عضوی از شورای شهر تهران، انتخاب شهردار کنونی تهران را مطابق قاعده نمیداند و میگوید با دولت و مجلس برای رفع مشکل مذاکره کردهایم، نمیتوان مصداقی ورود کرد؟ یا در انتصاب فامیلی در شهرداری تهران که شفاف علیه قانون و عرف عدالتخواهی است، نمیتوان ورود مصداقی کرد؟ آیا در استخدام دختر نماینده مجلس به شکل محرمانه در وزارت نفت که خلاف عدالت است نیز نمیتوان ورود مصداقی کرد؟ یا تشریفات شاهنشاهیمآبانه برای ورود رئیس بانک ملی یا شعرخوانی متملقانه و چاپلوسانه برای وزیر صمت در ایرانخودرو، خیلی شفاف و روشن خلاف اخلاق در حاکمیت دینی نیست که نتوان مصداقی ورود کرد؟ یا نماز جمعه باید در برابر از دست رفتن سرمایه مردم در بورس و تحمیل فشارهای روحی و روانی بر شهروندان سکوت کند؟ آیا با اندک بررسی نمیتوان به فساد در هفت تپهها، هپکوها و... پی برد و زنگ بیدار باش اجتماعی را در برابر انها در نماز جمعه نواخت؟
🔴 جناب حاج علیاکبری، گزاره نفی مطلق ورود به مصادیق ضد عدالت، ایجاد انسداد در عدالتخواهی، آسانتر کردن فساد برای فاسدان و ناامیدسازی محرومان را در پی دارد.
#پرویز_امینی
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آنچه امام از نقش #مردم توقع داشتند چنین چیزی بود و اگر دولتها و نهادها می خواهند خط امام را دنبال کنند باید سعه چنین مواجهه هایی را در خودشان ایجاد کنند.
🔺غلبه نگاه های امنیتی بی قاعده معمولا ضد اینگونه بیداری ها و ضد روح #جمهوریت نظام ولذا ضد اصل نظام است. حتما ببینید.
#حسین_کمیلی
@teribon_ir
📝 پای هزاران صفحه اسناد لانه جاسوسی را به دهها و صدها برنامهی آموزشی حزباللهی بازکنیم
◀ پس از سخنرانی رهبر انقلاب در ایام ۱۳ آبان چند سال پیش و اشارهی اعتراضیشان پیرامون بیتوجهی به اسنادلانه جاسوسی، بار دیگر و برای دورهی زمانی محدودی، مجموعه کتابهای اسناد لانه مورد توجه قرار گرفت. به ویژه اینکه مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی که متن ۷۴ جلد کتاب اسناد لانه را در یازده جلد منتشر کرده و فایلهای این یازده جلد را در اختیار عموم گذاشته است. فایل این کتابها البته چندسالی هست که منتشر شده و در دسترس است اما مناسبت تقویمی ۱۳ آبان که میشود، استکبارستیزیهای شرطیشدهمان گل میکند و متن حدود ۹۰۰۰ صفحهای این یازده جلد را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست میچرخانیم. این بازنشر البته خوب است اما به چه میزان به مطالعهی این چند هزار صفحه کمک میکند؟ آیا این انتشار مجازی، همهی مسئولیتِ ما در این باره است یا لازم است گامهای دیگری هم برداریم؟
◀ حالا یکی دو سالی است از این سخنرانیها میگذرد؛ دیگر از رد و بدل پیامها در فضای مجازی خبری نیست و استکبارستیزیِ شرطیشدهمان همان بروزها مجازی را هم ندارد! همچنین کسی نمیداند و حتی نمیپرسد: آیا مسئولین آموزش و پرورش حداقل یک گام – هر چند صوری- برداشتهاند که جوابی باشد برای این سؤال: «چرا اینها را داخل کتابهای درسی قرار نمیدهید؟». آموزش و پرورش و ساختارهای رسمی که وضعشان مشخص است. مسئله اما اینجاست که در دهها و دهها برنامه آموزشی و کلاس و کارگاه و نشست و غیرهای که در میان تشکلهای غیررسمی و حزباللهی رواج داشته و دارد نیز اسناد لانه جاسوسی در درسنامهها و سرفصلها وارد نشده است؛ چرا؟ آیا استکبار و مصداق اتم آن، امروز مسئلهی اصلی ما نیست؟ در زمانهای که تئوریسازان علیه استقلال سخت مشغول کار هستند و مبسوطالید؛ مجموعه اسنادلانه بر طرف کنندهی یکی از اصلیترین نیازهای معرفتی ماست. چرا در انبوه دورههای معرفتی این روزها کسی این کتابها را باز نمیکند و روخوانی کند؟
❓ چه باید کرد؟
در راستای توجه به این نیاز معرفتی، میتوان کارهای زیر را در سطوح مختلف انجام داد:
۱. حلقه های بازخوانی اسناد لانه به ویژه در حلقهها، تشکلها و فضاهای عمومی حوزه و دانشگاه.
۲. تلاش برای تبدیل اسناد به متن درسی:
۳. کوشش برای وارد ساختن اسناد به برنامه آموزشی غیر رسمی.
۴. مطالبه برای ورود اسناد به برنامههای آموزشی آموزش و پرورش.
◀ افسوس که گرایشهای شبه امنیتی، با یهود و فراماسونریشناسیها و نشانهبازیهای توهمیشان و هایدگریستهای ریشدار با حوالتهای فلسفیشان، و مسئلهگوهای سنتبسنده با دغدغههای صرفاً اخلاقیشان، ما را از دستاوردهای وزواییها و رجببیگیها، از دستاوردهای انسان انقلاب در مبارزه با استکبار محروم ساخته است. افسوس که جریان مبارزان با استکبار را از درک تحلیلی عقبهی کنشهای برجستهی خویش محروم ساخته و به روزمرگی و شعارزدگی کشاندهاند. آیا در میانهی بررسیهای جنگ نرممحورانهی محافظهکاران امنیتگرا، و بررسیها فلسفی محافظهکاران حوالتگرا، و پرهیزها و هراسهای شبه عبادی سنتیها، فرصتی برای انسان انقلاب فراهم میشود که دستاوردهایش را به میدان بازاندیشی بیاورد؟
باید بازخوانی اسناد لانه به پای ثابت برنامههای فکری-آموزشی حزباللهی تبدیل بشود.
#حجت_الاسلام_نامخواه
@teribon_ir