🔴 امام علی و برخورد با رانت فرزندان
🔹علی بن ابی رافع میگوید: من خزانهدار و کاتب بیتالمال در حکومت علی(ع) بودم، در بیتالمال گردنبندی بود که در جنگ بصره به دست آمد؛ یکی از دختران امام کسی را نزد من فرستاد و گفت: شنیدهام که در بیتالمال گردنبند مرواریدی وجود دارد و آن در اختیار توست؛ من دوست دارم که آن را به عنوان عاریه به من بدهی تا در ایام عید قربان خود را با آن زینت دهم. من به او پیغام دادم که آیا آن را به شکل عاریه مضمونه مردوده (یعنی اگر تلف یا معیوب شود، عاریهگیرنده ضمانت دهد تا آن را جبران کند) به تو دهم؟ عرض کرد بلی. به مدت سه روز آن را به او دادم.
🔸امام گردنبند را بر گردن دخترش دید و آن را شناخت؛ از او پرسید: این گردنبند دست تو چه میکند؟ گفت: آن را از خزانهدار عاریه گرفتهام تا در ایام عید از آن استفاده کنم و بعد آن را به بیتالمال برمیگردانم. علی(ع) به دنبال من فرستاد و من نزد او آمدم و ایشان خطاب به من فرمود: ای ابن ابی رافع! آیا به مسلمین خیانت میکنی؟ من عرض کردم: به خدا پناه میبرم از اینکه به مسلمین خیانت کنم. فرمود: چگونه بدون اذن من و رضایت مسلمین به دخترم عاریه دادهای؟ عرض کردم: یا امیرالمومنین! او دختر توست؛ از من خواست که عاریهای به او بدهم و من هم به صورت عاریه مضمونه مردوده به او دادهام، من آن را از اموال خودم ضمانت کردم و بر من واجب است که سالم آن را به بیتالمال برگردانم. حضرت فرمود: همین امروز آن را برگردان و برحذر باش از اینکه دوباره چنین کنی، که در آن صورت تو را عقوبت خواهم کرد. سپس فرمود: اگر دخترم گردنبند را به عاریه نمیگرفت، نخستین فرد هاشمی بود که دستش را به خاطر دزدی قطع میکردم.
🔹این برخورد حضرت به گوش دخترش رسید و به پدرش عرض کرد: یا امیرالمومنین! من دختر و پاره تن شما هستم، پس چه کسی سزاوارتر از من به استفاده از این گردنبند است؟ امیرالمومنین(ع) فرمود: ای دختر علی بن ابیطالب! خودت را از حق دور مکن؛ آیا زنان مهاجرین نیز در ایام عید به چنین چیزی خود را زینت میدهند؟ سپس حضرت گردنبند را از او گرفت و به جایش بازگرداند.
❇️ پ. ن. برای درک بهتر اقدام امام به این فکر کنید که مردم زمانه امام، بخشش ٢،٣١٣،٧٠٠,٠٠٠،٠٠٠ دو هزار و سیصد و سیزده میلیارد و... خلیفه قبلی به دامادش را دیده بودن اما امروز علی نگفت این رفتار دخترم در مقابل قارون صفتی دیگران بازی کودکانهایست!
_
تهذیب ج١٠ص١۵٩
#حجت_الاسلام_افشار
@teribon_ir
❎ آقای قالیباف!
یک عذرخواهی کافی بود
🔸ماجرای سفر همسر و خانواده قالیباف به ترکیه این روزها متاسفانه به موضوع مهم رسانه ای کشور و مساله اول افکار عمومی تبدیل شده است!
🔺چرا چنین شد؟!
1. اصل این سفر برای هر چه بوده چه خرید سیسمونی و چه سفر تفریحی آن هم در ماه رمضان کار درستی نبوده زیرا مردم از مسوولین خودشان بویژه کسانی که ادعای مدیریت جهادی دارند انجام چنین سفرهایی انتظار ندارند، بلکه دوست دارند در این شرایط سخت زندگی مانند خودشان زندگی کنند.
2. در عصر فضای باز رسانه ای که هرکس یک گوشی در دست دارد و به دنبال سوژه می گردد تا اولین کسی باشد که مطلب جدیدی را رسانه ای کند،نباید انتظار داشت که چرا این خبر و عکس ها رسانه ای شده است. بنابر این برچسب زدن به نیروهای امنیتی یا متهم ساختن یک تشکل سیاسی یا افراد مبنی بر سناریوچینی برای رییس مجلس،امری خلاف اخلاق است که اوضاع را بدتر می کند،زیرا افراد و جریانات را به عکس العمل وادار می کند و موجب کشدار شدن ماجرا می شود.
3. مصاحبه فرزند آقای قالیباف مبنی بر این که پدرم از این سفر رضایت نداشته باز مطلب را پیچیده تر کرد و حرف و حدیث های جدیدی را مطرح ساخت.
4.ارتباط دادن این سفر به انتخابات ماه آینده مجلس و طرح صیانت و اتهام به جبهه پایداری انقلاب اسلامی و طرح انتقام از رییس مجلس امری خلاف اخلاق و توهین به شعور سیاسی مردم است! مردم می پرسند مگر جبهه پایداری خانواده آقای قالیباف را مجبور به سفر کرده است؟! طرح این گونه مباحث نوعی توهین به افکار عمومی تلقی می شود.
5. ورود صدا و سیما و خبرگزاری های اصول گرا در جهت حمایت از قالیباف و تطهیر این سفر و حمله به عدالت خواهان و کسانی که نسبت به چنین سفری انتقاد داشته اند باز اشتباه دیگری است که متاسفانه در حال انجام است و موجب آبروریزی برایشان می شود.
6. به نظر می رسد بهترین راه نجات همان راهی است که امیرالمومنین علیه السلام جلوی پای همه گذاشته اند.(النجاة فی الصدق کما ان الهلاک فی الکذب؛نجات در راستگویی است چنان که هلاکت در دروغگویی است) بهترین راه این بود که از همان روز اول آقای قالیباف در یک سطر خبری بیانیه می داد و نسبت به انجام چنین سفری از مردم عذرخواهی می کرد و به مردم قول می داد که دیگر چنین اتفاقاتی تکرار نمی شود. در این صورت مساله پایان می یافت و این همه حرف و حدیث درست نمی شد . مردم ما نیز مردم بزرگواری هستند همواره از کسی که عذرخواهی می کند خوششان می آید. هنوز هم دیر نشده است پس به جای هزینه کردن آبروی صدا و سیما و رسانه ها و شخصیت های اصول گرا و... در شب قدر عذرخواهی انجام شود.
#حجت_الاسلام_روانبخش
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بازخواست میشوید که از کجا آوردهاید؟
🔹 #عمار: علی (ع) خلیفه باشد، #املاک_غصبی را حتی اگر کابین زنانتان کرده باشید، بازمیستاند.
🔸 #مالک_اشتر: کسانی بترسند که سر در توبره #بیتالمال داشتند و به جای دانه دانه جو، سکه سکه اشرفی بلعیدند. این جماعتِ نالان به چاهافتادهای میماند که به دست #عدل_علی محتاج است.
🔺 سکانسی دیدنی از سریال امام علی (ع)
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قدرت و ثروت را با خویشاوند سالاری از نسلی به نسل دیگر منتقل میکنند.
#پیام_فضلی_نژاد
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از شما پرسیده خواهد شد...
🔹 حضرت علی علیه السلام: خدای متعال شما را در مورد گرسنگی تمام گرسنگان عالم مسئول میداند...
@teribon_ir
⭕ بیایید برای هاشمی رفسنجانی دعا کنیم!
🔻یکی از افرادی که در شبهای قدر و مواقف استجابت دعا وسوسه میشوم برایش دعا کنم و حتی فاتحهای بخوانم، مرحوم هاشمی رفسنجانی ست!
واقعا تلاش و ممارست آن مرحوم در ثبت خاطرات روزانه به قدری ستودنیست که گاهی فکر میکنم ارزشش را دارد اگر 364 روز سال بد و بیراه بارش میکنیم، لااقل یکبار هم دعایش کنیم.
البته آن کتب خاطرات به جهات مختلف میتواند مورد توجه و قدردانی و حائز اهمیت باشد اما برای شخص بنده بیش از هرچیز از این جهت خواندنی است که به نظرم بهترین و مهمترین سند شناخت و آشنایی با «اشرافیت انقلابی»ست.
🔻شرح میدهم:
من هر وقت بخشهایی از کتابهای خاطرات آن مرحوم را میخوانم با خودم میپرسم چرا یک روحانی باید رویش بشود این را که در روز تاسوعا رفته جتاسکی سوار شده، بنویسد و بعد چاپ کند؟ ببینید! اینکه در تاسوعا رفته جتاسکی سوار شده را کار ندارم ها، اینکه این را نوشته و چاپ کرده را میگویم!
یا مثلا چرا باید بنویسد و منتشر کند که برای پسرش در حول و حوش بیست سالگی، سفارش کرده تا عضو هیئت مدیره کشتیرانی شود؟ یا از این قبیل موارد که در کتب خاطراتش پر است.
یعنی خود آن کارها که بد است و اشرافیست و تبعیضآمیز است و پارتی بازیست و... به درک، خود این ثبت و انتشار واقعا عجیب است.
🔻در واقع این مسئله بیش از اینکه از سر تعهد به تاریخ و آیندگان و شفافیت و گردش آزاد اطلاعات و این قبیل خزعبلات باشد، ناشی از یک اعتماد بنفس اشرافیست که تو نه تنها به خودت حق میدهی چنین غلطهایی بکنی بلکه حتی انقدر آن را حق میدانی که هیچ ابایی نداری آن را جار بزنی و برای همیشه تاریخ در مقابل دیدگان بقیه قرار دهی.
🔻از این جهت است که عرض میکنم کتب خاطرات هاشمی مهمترین سند آشنایی با چیزی است به نام اشرافیت انقلابی. چیزی که در آن شما به صرف دخیل بودن در انقلاب و مدیر بودن در جمهوری اسلامی کاملا حق داری متفاوت زندگی کنی. اشرافیتی که به شما حق میدهد حالا که داری امور رعیت را تدبیر میکنی، بیش از آنها از امکانات برخوردار باشی. حالا که روزی پانزده شانزده ساعت از این جلسه به آن جلسه به فکر آب و نان رعیت هستی، حق داری هشت ساعت بقیه را در خانه لوکس بالای شهرت استراحت کنی. حالا که روز و شب برای امورات این مردم وقت گذاشتی، حق داری دو تا سفر تفریحی کیش و خارج و... بروی. حالا که داری فکر میکنی چطور برای آینده تولههای رعیت شغل و مسکن بسازی، حق داری بچه خودت را مدرسه گرانقیمت بفرستی و پیش پیش برایش شغل کنار بگذاری. حالا که داری از تمام توانت برای جا انداختن استفاده از کالای ایرانی که سودش در جیب خود رعیت میرود و برای خود او شغل ایجاد میشود، استفاده میکنی، حق داری خودت کالای خارجی با کیفیت استفاده کنی. حالا که داری تلاش میکنی روشهای نوینی مثل قرعه کشی فروش خودرو برای کاهش قیمت بازار و کارخانه ابداع میکنی، حق داری خودروی ایمن خارجی سوار شوی. و حق داری خانه تخفیفی از دم قسط بگیری، و حق داری به اسم خیریه چند هزار متر زمین بگیری، و حق داری...
🔻دعوای این روزها و همه روزهای پس از انقلاب سر همین است. طبقهای از مدیران ایجاد شده که فکر میکنند چون دارند خدمت میکنند (خدمت میکنند؟!) حق دارند بیشتر برخوردار باشند، حق دارند بهتر بخورند، بهتر بگردند، بهتر بپوشند، بهتر سوار شوند، بهتر تربیت شوند، بهتر آموزش ببینند و...
🔻چون اگر آنها خانه و سفر و تفریح خوبی داشته باشند و خوب استراحت کنند و ماشین خوبی داشته باشند و ایمن بمانند و دغدغه مدرسه وتربیت بچه نداشته باشند و وقت ذهنشان باز باشد و... بیشتر میتوانند به رعیت خدمت کنند و سودش در جیب همان رعیتی میرود که از قضا این روزها یک کم پررو شده است و دارد جفتک میاندازد و سبک زندگی اینها را با آرمانهای انقلاب و مدل حکومت داری امیرالمومنین و حرفهای امام و رهبری مقایسه میکند.
🔻ما دچار چنین طبقهای شدهایم. و خدا نگذرد از هاشمی رفسنجانی که پایهگذار چنین منش ومرامی بود و این را تئوریزه و توجیه کرد.
حالا اینکه آن فاتحه و طلب رحمت اول متن این لعن و نفرین را میشورد یا برعکس، نمیدانم! اما هرچه هست مطمئنم اگر نبود شجاعت و جسارت (والبته شاید تا حدی وقاحت!) هاشمی رفسنجانی در ثبت این خاطرات، ما این روزها به این راحتی نمیتوانستیم از پس نفاق و ظاهرسازی این طبقه مدیران اصولگرا و اصلاحطلب به این شناخت دقیق برسیم.
#محمد_رضا_شهبازی
@teribon_ir
هدایت شده از تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مجانی ببخش!
🔹️ خاطره علامه مصباح یزدی از مرحوم آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی (ره) در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان ۹۸/۰۷/۲۳
✅ @teribon_ir
هدایت شده از مرقومات/علی ریاحی پور
🔴 شب قدر تاریخ معاصر!
🔺لحظه ای چشمانتان را ببندید و جهان امروز را منهای #انقلاب_اسلامی تصور کنید.
🔺تک تک کشورها، از یمن و بحرین و عراق و افریقا تا آمریکای لاتین و شمالی تا اروپا و فلسطین همه را منهای انقلاب خمینی تصور کنید.
🔺چه دنیای به مراتب دهشتناک تر، تیره تر، جانی تر و مرگبار تر، غرق در اسارت و بردگی و بندگی و حکومت سراسری طاغوت بر زمین، آن هم بدون هیچ مشکل و مانعی و بدون هیچ روزنه امیدی برای #آزادی و #شرافت انسان.
🔺بی شک انقلاب اسلامی، #شب_قدر تاریخ بشر امروز است.
آیا این شب قدر ارزش آن را ندارد که جان و مال و عزیزانمان و حیثیت و آبرویمان را نثارش کنیم؟
آیا ارزش آن را ندارد که برای رفع آفات و انحرافات و مشکلات و موریانه های درونش، شب و روز نداشته باشیم و قدم در راه مبارزه و شمشیر زدن بگذاریم و در این راه از تهمت و تخریب و تهدید و تزویر و تطمیع و... نهراسیم؟
🔺امشب برای انقلاب بسیار دعا کنید. انقلابی که نه حاصل مجاهدت های سال 42 به این سو است، بلکه جان مایه و سنگ تراشته خون #صدو_بیست_و_چهار_هزار #پیامبر و بیش #سیصد_هزار_شهید گلگون کفن است.
🔺آیا ما می توانیم در قبال این خون ها کوتاهی کنیم، مسامحه به خرج دهیم و اجازه دهیم شیاطین داخلی بر آن چنبره بزنند؟ آیا ما می توانیم در مقابل کسانی که با کرده و نکرده خود، خواسته یا ناخواسته تیشه به ریشه انقلاب خمینی می زنند سکوت کنیم و هر روز شاهد ناامیدی صاحبان اصلی انقلاب باشیم؟!
🔺هرگز! و هرگز که سربازان خمینی صحنه را خالی کنند مگر...
مگر آن روز که دهان ما را #خاک_گور پر کرده باشد.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توضیحات استاد نظافت درباره حواشی پیرامون صحبت های اخیرشان در برنامه سحر شبکه قرآن
🔹از همه دوستان و عزیزانی که از سر خیرخواهی پیام دادند و یا انتقاد کردند سپاسگزارم.
🔹 هر کسی که در شعار ساده زیستی مدعی است باید در عمل هم از بقیه جلوتر باشد.
🔹سالهاست که در محضر نهج البلاغه آموخته ایم و گفته ایم که خوب است همه ساده زیست باشیم و برای مسئولان واجب و لازم است که ساده زیست باشند و در این زمینه مراقب خانواده خود باشند.
🔹اگر ابهامی به وجود آمده رفع ابهام کنند و اگر خطایی شده عذر خواهی کنند؛ قطعا با عذرخواهی بر عزت افزوده میشود.
🔹هدف ما دعوت به تقوای سیاسی بوده و هست؛ مبادا کسی را که خطایی انجام داده بیشتر از حقش، ملامت و سرزنش بکنیم.
✅ @teribon_ir
تریبون مستضعفین
🎥 توضیحات استاد نظافت درباره حواشی پیرامون صحبت های اخیرشان در برنامه سحر شبکه قرآن 🔹از همه دوستان
بعد از استاد نظافت، حاج آقای دولابی ام موضع صریح خود را اعلام داشتند.
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️این گزارش، خبر اول دیشب 20:30 بود. در میان گزارش های خبری این سال ها از شب قدر، غیرکلیشه ای و ابتکاری بود.
🔺️تصور غالب ما این نیست که این تنوع از جامعه، برایشان مزار شهدا مرجعیت داشته باشد. این بازنمایی یکی از وجوه مغفول و نادیده جامعه ایرانی است تا تصویر واقعی تری از جامعه ایران داشته باشیم. این جلوه ها از جامعه ایران را نمی بینیم که نمی توانیم تشییع سردار دلها، غواصان و... را تحلیل کنیم و دائم از واکنش های جامعه متعجب و بهت زده می شویم.
🔺️ ارزش شهادت به لایه های زیرین جامعه ایران نفوذ کرده و این مایه امیدواری است و ظرفیت فرهنگی بالایی است که باید مبنای برنامه ریزی و سیاست گذاری فرهنگی قرار بگیرد.
🔺️ سایر آیین ها و جلوه های فرهنگ دینی جامعه که توسط رسانه ها بایکوت و سانسور شده را نیز باید بازنمایی کرد.
🔺️این حجم از حضور کاملا خودجوش بوده یعنی حتی صداوسیما و... هم برای تبلیغش پای کار نیامده اند. این نفی ادعایی است که معتقد است حضور در تشییع شهدا و... متاثر از پروپاگاندای صداوسیما است.
#محمد_صادق_شهبازی
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این مرد را عدالتش سرنگون میکند!
◀️ در این ویدئو برشی از گفتگوی «مالک اشتر» و «ابن خُوَیلَد» در سریال امام علی (علیه السلام) را میبینید...
🔹ابن خُوَیلَد: علی بیزار از کاخ است؟ باشد؛ به من بفروشد. حاضرم به قیمت خوبی آن را بخرم.
🔸مالک اشتر: مبادا به گوش علی برسد، بداند قادر به خریدن کاخ کوفه هستی با غربالش تو را از بین میبرد. علی غربالی دارد که از سوراخش فقط #مال_حرام رد میشود، اموال شبههدار در آن میریزد و آن را الک میکند، هرچه در غربال بماند را به صاحب مال میدهد.
🔹ابن خُوَیلَد: این مرد را #عدالتش سرنگون میکند.
@teribon_ir
🔴 سیسمونی ترکیه و محکی برای انقلابی ها
سه نکته درباره افتضاح خرید سیسمونی از ترکیه توسط همسر و دختر #قالیباف :
🔺نکته اول : حساب فرزند وقتی از پدر جداست که پدر بزرگوار از کار ناشایست فرزند برائت بجوید. آقای قالیباف بسم الله منتظریم.
🔺نکته دوم : همچنین منتظر اقدام انقلابی نمایندگان مدعی انقلابی گری در جلسه انتخاب هیئت رئیسه مجلس در خرداد ماه امسال می مانیم تا بلکه التیامی باشد بر دل دردمند مستضعفینی که با چنگ و دندان در حال جنگ با گرانی و مشکلات اقتصادی اند.
🔺نکته سوم : روی سخنم با برادران انقلابی است. در #ماه_مبارک_رمضان و در این #شب_قدر کلاه خودتان را قاضی کنید ؛
بَینی و بَین الله اگر دختر حسن روحانی چنین خبطی می کرد چقدر فریاد می زدید؟! حالا هر کسی که خفه خون بگیرد و خودسانسوری کند بداند که انقلابی نیست بلکه یک سوپر باندباز دوآتشه و حرفه ای است ...
🔺تکمیلی : می گویند سیسمونی نبوده است!! باشد قبول. سیسمونی یا جهیزیه یا سوغاتی یا هر چیز دیگر ؛ مسئله این نیست .
این ها واقعا متوجه عمق فاجعه نیستند یا ما را سر کار گذاشته اند؟!!
#قاسم_اکبری
@teribon_ir
🔴این جملات رهبر انقلاب در ۲۳ مرداد ۱۳۷۰ بیان شده اما تاریخ انقضا ندارد
"شما چگونه میخواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟ مردم باید به من و شما اعتماد داشته باشند. اگر ما دنبال مسایل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیتالمال هیچ حدی برای خودمان قایل نشدیم - مگر حدی که دردسر قضایی درست بکند! - و هرچه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقی میماند؟ مگر مردم کورند؟
نمیشود ما در زندگی مادّی مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمی که خیلیشان از اولیات زندگی محرومند.
در این راه، از خیلی چیزها باید گذشت. نه فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نیز باید گذشت..."
پ.ن: ای کاش تک تک مسئولین از سران سه قوه تا فلان نماینده و استاندار و فرماندار و دهیار این چند جمله را قاب بگیرند و روزی یکبار بخوانند.
#امیر_حسین_ثابتی
@teribon_ir
🔺علی(ع) در وصف نیاید؟!
در شب ضربتِ علی(ع)، بنا بود واعظ برای مخاطبان از مولا بگوید. نیمساعت فرصت داشت که حرف بزند. آغازِ سخنش این بود که «چه بگویم از این بزرگمرد؟» میانهی کلامش اینکه «مگر میشود او را وصف کرد؟» و انتهایش نیز اینکه «زبانم از بیان فضائلش قاصر است»!
هزاران مخاطبِ او، آماده بودند تا ببینند علی(ع) چه میگوید و چه راهی پیش پایشان میگذارد. اما چیزی جز اینکه «او در وصف نیاید» نشنیدند.
این نحو توصیفِ انتزاعی، مطلوب کسانیست که علی(ع) و امثالش را از میدانِ واقعیِ حیات مردم دور کردهاند و او را تنها برای شفاعتشان در بهشت میخواهند.
علی(ع) قطعاً قابل وصف است. سیرهی عملی او، کیفیترین نسخهی حیات ماست. چرا فکر میکنیم بزرگیِ او در این است که بگوییم او بقدری بزرگ است که نمیشود به او دست یافت؟
او دست یافتنیست. یعنی باید به او دست یابیم.
#روح_الله_رشیدی
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیتاللهی با لباس کرباس در مقابل شاهی با لباس زربافت
🔹وقتی مجتهد تراز اول ناظر بر مجلس شورای ملی و نماینده مردم تهران، لباس کرباس میپوشید و فرزندانش گرسنه میخوابیدند...
📌رحیمپور #ازغدی: #فرزند_شهید_مدرس میگفت وقتی پدرم #همه_کاره_تهران_و_مجلس_بود ما تقریبا هر شب گرسنه میخوابیدیم و پدرم اجازه نداد یک بار در خانه سفره چرب و نرمی پهن شود که ما سیر بخوریم.
@teribon_ir
هدایت شده از مرقومات/علی ریاحی پور
⭕بانیان وضع موجود و دولت انقلابی!
ریاست محترم جمهوری چندی پیش در موضعی اصولی و درست تصریح کرده بودند که:
▫️ دولت به همه احترام میگزارد اما بیتردید کسانی که بانیان وضع موجود هستند و مردم از عملکرد آنان رضایت ندارند، نباید در عرصههای مدیریتی مورد استفاده قرار بگیرند. داشتن روحیه انقلابی، جهادی و کارآمد بودن از محورهای مورد تأکید دولت است.
🔻این سخنان که پیش از این نیز مشابهاش بیان شده در شرایطی مطرح گردیده که به دلیل عدم تغییر محسوس در بدنه مدیریتی کشور و حضور عناصر فشل و غربزده در مناصب مهم، خرابکاریها و حسارتهای زیادی به بار آمده که از آن جمله میتوان به کارشکنی، سستی، تحولستیزی و از همه مهمتر کاهش بدنه حامیان دولت و فاصلهگذاری طیفی از نیروهای انقلابی با بدنه دولت، اشاره کرد.
دولت انقلابی اما در تغییر ریل مدیریتی و تحول جدی، هم نیازمند ارزیابی دقیق از واقعیتهای موجود (از آن جمله شناسایی دقیق عناصر بدسابقه و کارنابلد و غربزده) است و هم نیازمند #ارادهجدی برای تغییر این عناصر و از همه مهمتر نیازمند شناسایی و به خدمت گرفتن #شبکهنیروهایانقلابیکاردان!
دولت اما در هر سه سطح با کاستی جدی روبروست و مهمتر از همه، همین مورد آخری است که ناشی از روی آوردن به حلقههای بسته و احیانا #رویکرد_محفلی به جای #رویکرد_مردمی است که اگرچه شخص رئیسجمهور محترم از چنین انگاره و رویکردی گریزان باشد، مع الاسف طیفی از دولتمردان و حلقههای تصمیمساز نزدیک به ایشان به این آسیب دچارند!
این امر (که البته در تذکرات اولیه مقام معظم رهبری به دولت فعلی نیز نشانه های انذار نسبت به آن قابل مشاهده است) اگر علاج نشود، کارآیی و کارآمدی دولت انقلابی را به شدت کاهش میدهد و محرومیت دولت از سرمایههای انسانی کشور را به دنبال خواهد داشت.
چنانچه دولت محترم در اسرع وقت نسبت به جایگزینی حساب شده عناصر مردمی و انقلابی و کاردان با عناصر غربزده کارنابلد و ناکارآمد اقدام نکند، دیری نمیپاید که امپراطوری دروغ و عمال رسانهای بیگانه، دولت فعلی را به عنوان عامل وضع موجود جابزنند و فجایع هشت ساله گذشته را به دلیل عدم تغییر ریل مدیریتی و کارشکنیها و ناکارآمدی ناشی از آن، به نام دولت انقلابی القا کنند.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
🔻پاداش انفعال در برابر جریان غیرانقلابی:
سیاستمدار لغزان و هراسان
[۱]. در نظر من، مسأله این نیست که خانوادۀ قالیباف به سفر ترکیه رفته و چند چمدان کالا خریده، بلکه این است که قالیباف از ناحیۀ افشای این خبرِ راست یا دروغ، «سرمایۀ اجتماعی»اش را باخت و این همان «حسّاسیّت» برخاسته از تعارض منافعی بود که ایشان را در مقابل طرحِ مدیریّت فضای مجازی قرار داد. ایشان در آنجا برای پرهیز از «هزینۀ اندکِ مؤمنانه»، از حمایت گریخت، امّا در اینجا، متحمّلِ «هزینۀ گزافِ بیهوده» شد. دیروز قالیباف به بهانۀ اینکه «طرح مدیریّت فضای مجازی» در مقابل «نظر مردم» قرار دارد، عقبنشینی کرد و حقّ را زیر پا گذاشت؛ و امروز بهجای آن طرح، «خودِ او» به بهانۀ خطای نهچندان مهمّ چند تن از اعضای خانوادهاش، اینچنین محکوم و منهدم میشود و استعفای او بهعنوان یک «مطالبۀ مردمی» مطرح میگردد.
[۲]. اگر او و مجلس در مقابل «روایتسازیِ دروغینِ جریان غیرانقلابی» نسبت به مدیریّت فضای مجازی میایستاد و نمیهراسید و به دفاع عقلانی میپرداخت و از خود، ضعف و سستی نشان نمیداد، شاید امروز گرفتار «تهاجمِ حذفیِ جریانِ غیرانقلابی» نمیشد. تصویری که او از خود در ذهن جریان غیرانقلابی ساخته، تصویر یک «سیاستمدار لغزان و هراسان» است که هر لحظه احساس کند «سرمایۀ اجتماعی»اش در حال آسیبدیدن است، بهجای «حضور تهاجمی» و «ضدّحملۀ مردانه»، خود را میبازد و عقبنشینی میکند. جریان غیرانقلابی، بهدرستی دریافته است که میتوان در مقابل این «شخصیّتِ نگران و شناور»، پیشرویِ روایی کرد و در نهایت، به حیات سیاسیاش پایان داد. مسئولیّت سفر خانوادۀ قالیباف، به عهدۀ ایشان نیست و روایتسازان، دروغ میبافند و مغالطه میکنند، امّا مگر دربارۀ طرح مدیریّت فضای مجازی، چنین ناجوانمردانه روایتسازی نکردند و قالیباف با آنها همراهی نکرد؟! امروز همان «روایتسازانِ غیرانقلابی»، به جان خودِ او افتادند.
[۳]. به تعابیر رهبر انقلاب در دیدار اخیر دقّت کنید: «تکرار کلمۀ تعارض منافع در مجلس»، «منفعت ما در توجّه مردم به ما»، «منفعت عمومی کشور»، «مقدّمدانستن آبرو و توجّه مردم به خودمان»، «در نظر داشتن خدا» و ... . قالیباف بهعنوان رئیس مجلس، باید پرچمدار و نیروی پیشرانِ این حقّ میشد، نه اینکه سنگاندازی کند و در نهایت نیز، به بهانۀ واهیِ تعیین سیاستهای فضای مجازی، «مطالبۀ کوتاهمدّت رهبر انقلاب» را به «سراب سرگردانی» بیفکند. بهواقع، هیچ محملی برای حملبرصحّت کردن اقدام ایشان نیست. او گرفتارِ «عقوبتِ ترک فعل» شده است: اوّلاً، «خواستۀ رهبر انقلاب» از «مجلس»، تقنین دربارۀ اعمال مدیریّت بر فضای مجازی در کوتاهمدّت بوده است، ولی پس از دو سال، این کار انجام نشده است و این یعنی در تعلیق نهادنِ مطالبۀ ایشان. ثانیاً، شخص قالیباف تا آنجا که احساس کرد این طرح، «هزینۀ اجتماعی» ندارد، با آن همراهی کرد و پس از آنکه ورق برگشت، نظر او نیز «ناگهان» تغییر کرد. مشاهده کردیم که شخص منصوب ایشان در «مرکز پژوهشهای مجلس»، در آن بیانیۀ بسیار ضعیف و کممایۀ عمومی، چگونه همین طرحِ موردِ دفاعِ سابقِ قالیباف را بهطور کلّی و از اساس، «نفی» و «انکار» کرد. ثالثاً، رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خویش، از «تعارض منافعِ در مجلس» سخن گفت و این نشان میدهد که کسانی در مجلس، «درگیر ملاحظۀ منافعِ شخصیِ خود» شدهاند و آن منفعت، تداومِ بدنۀ اجتماعیشان است.
[۴]. جریان بدسابقۀ غیرانقلابی که سرچشمۀ فساد است، زبان در کام بگیرد و خاموش بنشیند. اینان که کارگزارانشان، «اشرافی» و «کاخنشین» و «نجومیبگیر» و «قاچاقچیِ حرفهای ارز» و «وارداتچی» و «هزارمیلیادی» و «متواری از وطن» و «زنکُش» و ... بودهاند، چه نسبتی با دلسوزی برای «مردم» و «تولید» و «اخلاق» و «سادهزیستی» دارند؟! تاریخ انقلاب، حادثهای سیاهتر و تلختر از حضور مدیریّتی اینان به خود ندیده است. درد قدرت دارند و میخواهند با «سوزاندنِ دیگری»، یخِ بدنۀ اجتماعیِ خویش را آب کنند، غافل از اینکه مردم از آنها عبور کردهاند.
[۵]. باید انقلاب را به تجربۀ مدیریّتی تازهای وارد کرد که متناسب با غایاتِ گام دوّم باشد. چپ و راست سیاسی، مدّتهاست به تمامیّتِ خویش رسیدهاند و سخن مبدعانه و عمل متعهدانه ندارند.
#دکتر_مهدی_جمشیدی
@teribon_ir
هدایت شده از حافظه تاریخی ایرانی
33.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت هفتم برنامه "حافظه تاریخی ایرانی" با موضوع آسیب شناسی سبک زندگی بسیاری از مسئولین جمهوری اسلامی
مسئولین از "شهوات حلال" هم باید بگذرند...
یازده دقیقه ای که اطلاعات مفیدی به شما خواهد داد.
@Hafezeh_tarikhi_irani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ #جمهوریت: ستون دین خدا
▪️ حکومتداری به شیوهی امیرالمومنین...
⚫️ بخشهای کمتر شنیده شده و استثنائی خطبهی ۲۱۶ #نهج_البلاغه و نامهی امیرالمومنین به مالک اشتر
🎙 امیرالمومنین در خطبهی ۲۱۶ میفرمایند رعیت اصلاح نمیشود مگر که والیان اصلاح بشوند. پس باید والیان اصلاح بشوند، حکومت اصلاح بشود تا جامعه اصلاح بشود...
🔹 حضرت میگویند اگر میخواهید حکومت درست بشود، والیان درست بشوند باید یک جمهوریت قوی شکل بگیرد، که مردم پای کار باشند (اِستقامهِ الرعیه).
یعنی مردم مطالبهی عدل بکنند، مطالبهی حق بکنند...
🔺 یک جمهوریت حداقلی که آمد رأی داد رفت نه! یک جمهوریت [قوی] که پس از انتخابات بایستد، [بگوید] من رأی دادم، نظارت هم رویت میکنم، نقدت هم میکنم، اعتراض هم میکنم، عزلت هم میکنم [اگر لازم باشد]!
@teribon_ir
هدایت شده از مرقومات/علی ریاحی پور
⭕ تفکیک یا گره زدن به نظام و مقدسات
🔺همیشه یکی از نگرانی ها و هشدار های برخی دوستان انقلابی، این بوده است که حواسمان باشد با انتقاد کردن و بیان ضعف ها و قصور ها و تقصیر های برخی از مسئولین و مدیران نظام، موجبات تضعیف حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی را فراهم نیاوریم و در زمین دشمن بازی نکنیم.
🔺 وقتی از اینان سوال می شود که چرا نگران هستید؟ می گویند آخر فلانی نامش به نام انقلاب و نظام و ارزش ها و...گره خورده و اگر ما او را بزنیم و نقد کنیم، نظام تضعیف می شود، پس فعلا سکوت بکنیم و قس علی هذا. تا اینجا خوب دقت کردید؟ «نامش به نام نظام گره خورده است» سوال؛ به راستی چرا باید نام یک کارگزار با نام نظام و تمامی مقدسات گره بخورد؟ چرا می خواهیم با دست خودمان نظام و مقدسات را به پای افراد ذبح کنیم؟ آیا این رویکرد مصداق بر شاخه نشستن و بن بریدن نیست؟
🔺 اتفاقا مشکل دقیقا همینجاست؛ ای کسانی که نگران اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام و عدم تضعیف نظام هستید؛ بدانید و بدانیم که دقیقا مشکل از زمانی شروع شد که افراد را با بُت سازی خود کرده خویش، در افکار عمومی معادل نظام قرار دادیم. مشکل از زمانی شروع شد که در نماز جمعه، هاشمی رفسنجانی را چنان بالا بردیم که فریاد زدیم: مخالف هاشمی مخالف رهبر است، مخالف رهبری دشمن پیغمبر است. مشکل از زمانی شروع شد که نام رئیس مجلس را به نام حاج قاسم و حاجی زاده و جهاد و جبهه و جنگ و چفیه و شلوار شش جیب و... گره زدیم.
🔺 خودتان را قاضی کنید؛ آیا به مردم بیچاره که صبح تا شب در گوششان خوانده ایم فلانی یار رهبری است، بهمانی یار حاج قاسم است و این یکی خادم الرضا و آن یکی مطیع ولایت است و...
حق می دهید اگر هر کدام از اینان اشتباهی بکنند به پای رهبری و نظام و انقلاب بنویسند؟ مگر می شود یک شخص را به شخصیت نظام گره زد و مردم کرده ی آن شخص را به پای شخصیت ننویسند؟ مشکل از زمانی شروع شد که شاخص ها جای اشخاص را گرفتند. جز این است؟
🔺آقایانی که فکر شخصیت نظام هستید، چاره ای نیست جز آنکه شخصیت نظام را از دست اشخاص نظام نجات دهیم. اگر نجات دادید آن وقت می توانید به راحتی سر بلند کنید و صادقانه با مردم سخن بگویید.
بگویید که والله، بالله، تالله از دل انقلاب خمینی، اشرافیت مذهبی و تکنوکراسی دینی از جنس خاندان سالاری هاشمی رفسنجانی در نمی آید، از دل انقلاب خمینی سفر لاکچری همسر و دختر و داماد رئیس مجلس در نمیآید، از دل انقلاب خمینی اقدامات نمایشی و آرتیست گونه برخی حضرات در نمی آید، از دل انقلاب خمینی فساد هلدینگ یاس و هفت تپه و ویلای های لواسان و نبود شفافیت در نمی آید و دهها در نمی آید های دیگر...
🔺تنها راه حل جهت عدم سواستفاده دشمنان انقلاب اسلامی از مطالبه گری و عدالتخواهی و... تقدس زدایی از کارگزاران و منتخبین و منصوبین نظام اسلامی و تفکیک آرمان ها و ارزش ها و شخصیت نظام از عملکرد شخص، مدیران و بر مسند نشینان مملکت است. اگر روزی جریان انقلابی به این بلوغ گفتمانی رسید که این تفکیک راهبردی را عملیاتی کند، آن موقع به راحتی می تواند در کنار مردم از مسئولین سوال، پرسش و انتقاد کند و آنان را در زمین و میز انقلاب اسلامی به بازخواست بکشاند. وگرنه همین آش است و همین کاسه.
🔺بخوانید نکته کلیدی رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان را 👇👇
«اگر شما این جور برخورد کردید، آن وقت دیگر بعضی از عملکردهای ضعیف به حساب نظام جمهوری اسلامی و به حساب انقلاب گذاشته نخواهد شد؛ یعنی تفکیک به وجود خواهد آمد بین آرمان انقلاب، آنچه انقلاب خواسته و مثلاً فرض کنید عملکرد ضعیف منِ مدیر؛ این تفکیک هم جزو چیزهای لازم است.»
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا میشود مخالف استکبار (ظالم) خارجی و بینالمللی بود، اما از استکبار (ظالم) داخلی غفلت کرد؟
🔺 از فلسطین و داعش و پلیس فدرال آمریکا تا اشرافیت داخلی و شکم بارگان وطنی..
⬅️ بیانات تاریخی رهبر معظم انقلاب را ببینید.
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برای حکم حکومت بصره و کوفه آمده بودند، اما حال و احوالی پرسیدند و رفتند...
📌 دیالوگ به یادماندنی از سریال "امام علی(ع)"
🔹زبیر خطاب به عمار: حکایت آن دو چراغ چه بود؟
🔸عمار: چراغ اول با روغن بیتالمال میسوخت، چون علی به امورات مردم مشغول بود. وقتی علی قرار است با شیوخی چون شما مصاحب باشد چراغ خانه خودش را روشن میکند.
🔹طلحه خطاب به زبیر: از ما تا حکومت کوفه و بصره چند فرسنگ فاصله میبینی؟
🔸زبیر: از ذیل تا ثریا. حال و احوالش میپرسیم و مرخص میشویم.
@teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حکومتداری به سبک امیرالمومنین(ع)
📌بخشی از نامه امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر:
💬 بخش ثابتی از هر روز را باید صرف آن کنی که مستقیم و بدون واسطه سراغ #طبقات_محروم بروی و با آنان گفتوگو کنی.
@teribon_ir