eitaa logo
تریبون مستضعفین
1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
52 فایل
کانال رسمی پایگاه اطلاع رسانی تریبون مستضعفین Www.teribon.ir تریبونی برای آنان که رسانه‌ای ندارند
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ آيا احیای برجام کمکی به ما می‌کند؟ ◀️سال ۹۵ و بعد از تصویب قانون تحریم ایران (ISA) در کنگره آمریکا و سخنرانی معروف به «» رئیس بانک مرکزی یادداشتی نوشتم با عنوان چرا برجام، نافرجام شد که در آن تاکید شده است مهم ترین دلایل شکست برجام وجود «عدم توازن فاحش» در آن است. در این یادداشت همچنین ۵ نوع عدم توازن موجود در برجام شرح داده شده است. 🔻عدم توازن در برجام ابعاد چند گانه‌ای دارد که هر کدام از این ابعاد به تناسب و در زمان مناسب امکان بهره‌برداری را به آمریکا و متحدان غربی آن می‌دهد. به طور خلاصه مهم‌ترین ابعاد این عدم توازن به شرح زیر است: 1️⃣ عدم توازن در وزن تعهدات: وزن و نوع تعهدات ایران در توافق چه در زمینه هسته‌ای (تعطیلی و توقف یا تخریب بخش عمده و اصلی فعالیت‌های هسته‌ای و تحقیق و توسعه) و چه در سایر حوزه‌ها مانند نظام دسترسی و بازرسی به شکل قابل توجهی سنگین‌تر از تعهدات طرف مقابل (توقف بخش اندکی از تحریم‌های وضع شده در دوره تنش هسته‌ای) است. 2️⃣ عدم توازن در زمان‌بندی انجام تعهدات: از لحاظ زمان‌بندی در توافق، شروع اجرای تدریجی و ۱۰ ساله تعهدات غرب و آمریکا موکول به انجام کامل تعهدات ایران و تاییدیه آژانس مبنی بر انجام کامل آن شده است و از سیستم معقول اجرای گام به گام و متقابل تعهدات که مورد تاکید رهبری و صاحبنظران در دوران مذاکرات بود استفاده نشده است. 3️⃣ عدم توازن در شفافیت و روشن بودن تعهدات: تعهدات ایران در برجام کاملا روشن و مشخص و قابل است، در حالی که تعهدات طرف مقابل از یک سو در ابعاد مختلف تفسیرپذیر و مبهم نگاشته شده است و از سوی دیگر با قیودی مانند «نهایت تلاش خود را می‌کند» یا «در حد اختیارات دولت» به اراده دولت حاکم بر ایالات متحده پیوند خورده است. 4️⃣ عدم توازن در نظام داوری: در حالی که برای تایید انجام تعهدات ایران بین المللی انرژی اتمی که خود شدیدا متاثر از کشورهای غربی است، به عنوان داور مشخص شده است، نه تنها هیچ داوری برای راستی‌آزمایی انجام تعهدات طرف مقابل مشخص نشده است که حتی در صورت شکایت ایران نیز رسیدگی به آن در صلاحیت کمیته‌ای است که از ۸ عضو آن، ۷ عضو از کشورهای طرف مقابل ایران در مذاکرات تشکیل شده‌اند و تایید این شکایت نیز تنها با حکم اجماعی هر ۸ عضو (از جمله عضو متشاکی!) و در صورت عدم نتیجه از طریق ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل که اغلب اعضای ۵+۱ در آن دارای هستند امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر حتی اگر ایران در از کشور دیگری شکایت کند داوری آن به عهده همان کشور مورد شکایت قرار خواهد گرفت. 5️⃣ عدم توازن در بازگشت‌پذیری: به دلیل اینکه تعهدات ایران شامل جمع‌آوری یا تخریب بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های هسته‌ای است در عمل بازگشت ایران به شرایط ماقبل توافق مشمول زمان زیادی است. اما آمریکایی‌ها با حفظ قوانین و زیرساخت‌های تحریم، امکان بازگشت سریع معدود تحریم‌های متوقف شده را برای خود فراهم کرده‌اند. 🔺توافق آتی یا هر گونه سند الحاقی به برجام نیز اگر نتواند این عدم توازن‌های فاحش را به شکل قابل توجهی کاهش دهد، حاصلی جز «» نخواهد داشت. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️📹 هشدار!! خطر نفوذ انجمن حجتیه در تمام لایه‌های مردمی و حتی دولتی جدی است. باید فکری کرد. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀فیلم رو دیدید؟ قشنگ غصه خوردید؟ 🔺 هشت سال خون دل خوردیم و فریاد زدیم و اشک ریختیم که برجام خسارت محض است و هیچ دستاوردی برای ملت ایران ندارد و هشت سال گذشت و همگان دیدند حرف دیروز دلواپسان درست بود و امروز داریم ضربات کوتاهی های آن هشت سال را می خوریم. 🔸 آقایان دولتی! عبرت بگیرید از مسیری که گذشت، عبرت بگیرید و بدانید این ره که می‌روید به تُرکستان است. @teribon_ir
⭕️ سکوت در برابر کفتار؟ ▪️بعد از شهادت دکتر فخری زاده، زدن یک سیلی جدی به رژیم صهیونیستی لازم بود و دوستان به علت محافظه‌کاری سکوت کردند ... ▪️▪️از آن زمان تا امروز "شغال‌های" صهیونیست با دیدن سکوت نظامیان ما، به درندگی‌های خود ادامه داده و ضربات تلخی به امنیت ملی ج.ا.ا وارد کردند ... ▪️▪️▪️ استمرار سکوت ما باعث شد تا این بار صهیونیست‌ها در قد و قواره "کفتار" به محل استقرار مدافعان حرم در اطراف دمشق حمله کنند و دو نفر از فرزندان رشید این ملت را به شهادت برسانند! ▪️ادامه محافظه‌کاری در برابر کفتارهای تل آویو باعث "شیر" شدن آنها می‌شود! "نیروی نظامی" را چه به تشخیص مصلحت و محافظه‌کاری؟؟؟؟ این دسته‌گل‌ها را باید سیاست‌بازان ترسوی دنیاطلب به آب بدهند! ✳️ وظیفه سپاه ایجاب می‌کند با زدن چند سیلی سخت به متجاوزان صهیونیست، از حیفا تا ایلات را به لرزه درآورد تا بنی‌صهیون بدانند تاوان خون "پاسداران خمینی" ناامنی کامل رژیم رو به زوالشان است! ✳️ سپاه! ما و همه مستضعفان منطقه، منتظر چپ و راست شدن رژیم صهیونیستی و مقامات تروریست آن هستیم ... ▪️وسیعلم الذین ظلموا ... @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ناصر نوبری: معیار توافق خوب، حذف تحریم‌های ایسا و کاتساست 💬 ثابتی مجری جهان آرا: اگر تحریم‌های ایستا، کاتسا و یوترن باقی بمانند آیا توافق خوبی صورت می‌گیرد؟ 💬ناصر نوبری: نه، برداشته شدن اینها معیار یک توافق خوب است. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀وضعیت انقلابی‌ها و رزمنده‌ها بعد از انقلاب و جنگ از نگاه امام خامنه‌ای @teribon_ir
⭕ عجب دنیای عجیبی است! 🔺دنیای عجیبی است، علی لاریجانی را بخاطر تصویب 20 دقیقه ای برجام رد صلاحیت کردند اما توافق پیش روی آقای رئیسی به مراتب بدتر از آن توافق برجام است چرا که اولا آن توافق را یک دولت صریح اللهجه با شعار و به وسیله مذاکره رای آورده بود بست و این توافق را یک دولت که خانواده های شهدا و مردم دغدغه مند دلسوز انقلاب برای بازگشت به ارزش های انقلاب و اتکا به داخل با شعار دولت مردمی و انقلابی می بندد. 🔺دوما حال امروز ما به مراتب بهتر از حال آن روز ماست، ما نفت مان را می فروشیم، گران هم می فروشیم و وزیر می گوید مشکلی در فروش آن نیست، شریک های تجاری خوبی پیدا کردیم، بسیاری از تحریم ها را به راحتی دور می زنیم و بسیاری دیگر را به خنثی کردیم، قراداد ها و پیمان نامه های راهبردی بستیم که ما را از گوشه رینگ درآورده و... 🔺خلاصه شاید آن موقع دولت آقای روحانی برای برجام مشکل آب خوردن را گره می زد و ادعا داشت که در مضیقه است اما این دولت که خودش می گوید بدون توافق هم می تواند به خوبی کشور را اداره کند پس این عجله خیلی بدتر از آن عجله است. 🔺سوما حالا که ما طرف شاکی برجام هستیم باید سعی کنیم امتیازات بیشتری و مهمی بگیریم نه آنکه همان دیکته غربی ها به قبلی ها را بی غلط بلکه احتمالا بدتر را رونویسی کنیم. 🔺چهارما آمریکا در این روزها واقعا گوشه رینگ است و آنقدر همه کس و همه گروه را تحریم کرده که الان بسیاری از کشور های و گروه های مهم دنیا داخل تحریم های او هستند و همین دلیل باعث می شود دیوار تحریم ها از هر زمانی شکننده تر باشد زیرا نمی تواند که همه دنیا را از تعامل با ایران، روسیه، چین،کوبا، ونزوئلا و... محروم کند،آمریکا بسیار خشنود می شود که این دایره کوچک تر شود تا راحت تر کنترلش کند و ایران هم باید بداند قطعا روی قول و تعهدات کشورهای تحریم شده به دلیل نیاز متقابل بسیار بیشتر می تواند حساب کند تا قول امضای بی رنگ امثال جان کری به علاوه که فعلا عدم توافق از لحاظ دو دو تا چهارتای اقتصادی هم بسیار به نفع ماست، افزایش قیمت نفت(طیق پیش بینی ها عدم توافق ایران باعث افزایش قیمت نفت خواهد بود) ،دائمی بودن روابط اقتصادی و توان یافتن برای خنثی سازی همیشگی تحریم ها و توان مراوده آزاد با کشور های مهم تحریم شده و... 🔺پنجم، آقای علی باقری چند سال پیش در برنامه رو در رو درباره برجام نمی گفتید مهم توافق به هر قیمتی نیست بلکه توافقی مهم است که منافع ایران را تامین کند و مثال مفت فروشی یک تومانی ماشین دویست تومانی را می زدید که نفروختنش بهتر است؟ حالا چه شده که همه حرف های گذشته تان را فراموش کرده اید؟ آیا منافع ایران در توافقی که نه تحریم های اصلی مانند یوترن، آیسا، کادسا مطرح شده اند و نه همان هایی که مطرح شده اند لغو نمی شوند تامین می شود؟ 🔺حالا باید روسیه بیاید به شما هشدار بدهد که حواستان به معاملات و روابط اقتصادی با ما باشد و تضمین حفظ روابط بخواهد یا شما که باید از تیم مقابل این مطلب را بخواهید؟ راستش این توافق چه بشود چه نشود سه چیز را خیلی خوب نشان داد آنکه دولت آقای رئیسی با همه احترام و دوست داشتنی که نسبت به او داریم رفتار فرا گاز انبری را بلد است و گویا دوست و دشمن اش را هم برعکس شناخته است( و ثریا و نبویان رئیس ستاد مازندران خود و یا براتی توجیه گر کلمات آقای رییسی در انتخابات را هم تحمل نمی کنند و دستور توقف می دهند) و همچنین واقعا بنیاد محکمی در سیاست خارجه ندارد البته امیدوارم حداقل در سیاست داخله داشته باشد و قرار نباشد از هر شخصی به شکل جزیره ای گرته برداری کنند. @teribon_ir
نگاه آقا به جهاد تبیین نگاهی پروسه ای است و نه پروژه ای...
🗨️ نگاه آقا به جهاد تبیین، نگاه پروسه ای است و نه پروژه ای... @teribon_ir
⭕️ شهدای گوگولی و ناز‌؛ اهالی کوچه مصلحت 🔺سخنرانی ساعاتی قبل از شهادتش در سال 1367 در مسجد جوادالائمه اهواز، نشان می‌دهد مصلحت سنجی‌در دفاع از ارزشها و توصیه به سکوت مصلحتی در مقابل برخی مفاسد از همان اواخر جنگ شروع شده است. 🔺خوب گوش کنید؛«تا کی دیگه، 10 سال گذشت، هععی آقا ای آقا، حالا تا ببینیم مصلحت چیه، مصلحت نیست آقا، مصلحت نیست، مصلحت نیست. کدام مصلحت نیست! ما گرفتاری داریم، نه یکی، نه دوتا، با آمریکا بجنگیم، از این ور مواد مخدر رو ارزونش کردن.... ؛ بخدا قسم این آقای گلشن اومده خرمشهر مارو برداشته آورده اینجا، بیا یه چیزی بگو، بچه ها که حرف نمی زنند؛ نمیشه که ساکت باشیم ما، ما مسئولیت داریم. همه اش آر پی جی به طرف دشمن! خب این دشمنه دیگه، یه آر پی جی ام به شکم این می زنیم؛ مگر کاری داره؟ این 30 تا خاصیت داره، آخرین خاصیتش اینه، می بندن دور گردنمون، مارو راحت می کنند، خفه شو، حرف نزن... دشمن را اشتباه نگیریم، دشمن ما حزب بعث نیست، حزب بعث کیه، آمریکا کیه، دشمن ما خودمون هستیم، ما که همش تو سری خوریم، لااقل بذار حرفمون رو بزنیم. . 🔺شهادت، آن فضل بی افول ملکوتی است که تا همیشه بشارت را در رگ های زندگی جاری میکند و خوف و حزن و مصلحت اندیشی های ناشی از پروای غیر خدا و یأس ها و غم های حاصل از محاسبات عادی و مادی را از جامعه می زداید. 🔻سوال‌؛ ارتباط وجود شهدا با ماهیت نظام بیشتر است یا ماهیت شهدا با وجود نظام؟ نظام برای وفادار بودن به شهدا باید بیشتر مراقب وجودش باشد یا ماهیتش؟ کدام مسأله مهم تر است؛ شهدا برای چه گذشته ای جنگیدند یا شهدا برای چه آینده ای جنگیدند؟ . 🔺کسانی که پیام شهدا را به درستی دریابند، در زمره «لا یخشون احدا الا الله» و «لا یخافون لومته لائم» خواهند بود. آنها از محافظه کاری های قاعدان و مصلحت اندیشی های مُرجفان عبور می کنند و برای تحقق آرمان های انقلابی، با شور و امید حرکت می کنند. شهدا یک خط خونین بین اسلام آمریکایی و اسلام انقلابی ترسیم کردند. نمی توان از شاخص های اسلام انقلابی که در نگاه امام مهم ترین دستاورد دفاع مقدس است، دور شد و ادعای پاسداری و نشر فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس را داشت. شهدا جان خود را هم برای وجود و هم برای ماهیت نظام فدا کردند. هر حرکتی درباره دفاع مقدس علاوه بر اینکه باید مخاطبان را برای دفاع از اصل نظام آماده کند، باید تقویت کننده ماهیت نظام هم باشد. . 🔺میدان مبارزه ما کجاست؟ میدان ما شده است کُنج عافیتی تزئین شده با یاد و عکس ها و خاطرات شهدا که روز به روز هم لطیف تر می شود. اینکه چطور عاشق می‌شدند، چطور خواستگاری می کردند، چطور دل خانم هایشان را بدست می آوردند، چطور به نوزادانشان نگاه می کردند، چطور شوخی می کردند، عجب شهدای نازنین بی آزاری، شهیدانی که حتی حسن رعیت ها و شهرام جزایری ها و عیسی شریفی ها و.. هم حاضر بوده و هستن که زکات اختلاس ها و غارتگری هایشان بدهند تا برایشان کنگره بزرگداشت برگزار شود. . 🔺بهروز مرادی که شهید شد، می دانست روزی خواهد رسید که فقط شهدای نازنین را یاد خواهند کرد،آنها که نه فرزندان پابرهنه جنوب شهری خمینی اند، نه بغض به قربانگاه آمده تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت ها، نه شمشیر عدالت علی در برهوت ظلم و تحجر. شهدایی که به نشستن فرا می خوانند و گریستن و حال، نه به قیام و مبارزه و قیل و قال. شهدای نازنین؛ شهدایی که می شود عکسشان را چسباند به شیشه های اتوبوس و گاز داد تا فکه و شلمچه و.. . 🔻تا آنجا که یادم می آید، شهدا اینقدرها هم که حالا می گویند نازنین نبودند. همیشه هم لبخند روی لبشان نبود. آن قدر مست خدا نبودند که فقر و فساد و تبعیض از یادشان برود و آن چنان از خوف خدا غش نکرده بودند که هیچ خوفی بر دل هیچ کس نیندازند. تا آنجا که یادم هست... راستی چند هزار سال پیش بود؟ تجمل پرست ها از بسیجی ها می ترسیدند. مُفسد ها و مال مردم خورها و رانت خوارها از بسیجی ها می‌ترسیدند. شهدا آدم های ترسناکی بودند. باور کنید به‌خدا این قدر دوست داشتنی بودن هم خوب نیست. باور کنید بخدا امام حسین هم اینقدر دوست‌داشتنی نبود. اگر نمی ترسیدند از او که قطعه قطعه اش نمی کردند و و اسب بر پیکرش نمی‌دواندند و آب بر قبرش نمی بستند و خیمه هایش را نمی سوزاندند. @marghoomat
✍️ حجت‌الاسلام نبویان : متن توافق وین حاکی از زیرپا گذاشتن خطوط قرمز نظام و نفی قانون مجلس و تحمیل خسارت جدید به منافع ملت ایران است. آمریکا به هیچ وجه تضمین نداده است که تحریم جدیدی علیه ملت ایران وضع نکند و یا از برجام خارج نشود. فروش نفت صرفا کمتر از دوماه و تنها به کشورهایی که آمریکا تعیین میکند، آزاد است، پول نفت را نمیتوان آورد چون نسبت به کانورژن تعهدی داده نشده است، تعهدات اصلی آمریکا بعد از انجام تعهدات ما انجا میشود نه قبل از آن و مهمتر اینکه ایران حق دخالت در راستی آزمایی رفع تحریمهای آمریکا ندارد. در حالی که قانون مجلس و نیز خطوط قرمز غیرقابل تخطی نظام این است که آمریکای بدعهد بایددر ابتدا تحریمها علیه ملت ایران را لغو و ملت ایران آن را راستی آزمایی کند. جناب آقای رئیسی، در حالی که در توافق وین، فروش نفت دچار مشکل است و پول نفت به ملت ایران برنمیگردد و آمریکا تضمین نداده است که تحریم جدیدی علیه ملت ایران وضع نکند و ملت ایران حق دخالت در راستی آزمایی لغو تحریمها از سوی آمریکا ندارد، آیا خطوط قرمز نظام در راستی آزمایی و تامین منافع ملت در انتفاع اقتصادی یعنی فروش آزاد نفت و انتقال پول آن و نیز سرمایه گذاری در ایران تامین میشود؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این وزارت خارجه، وزارت خارجه حسن روحانی است 🎙️کامران_غضنفری: 🔹رهبر انقلاب فقط در بحث هسته ای در دولت قبل اجازه مذاکره با آمریکا را دادن که اونم مخالف بودند اما با اصرار اینان پذیرفتن. رهبری بارها فرمودند که من به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستم. 🔹امروز هم باز یک جریانی مطرح می کند که باید برویم با خود آمریکایی ها مذاکره کنیم. قطعا باقری و امیر عبداللهیان مثل جواد ظریف و عراقچی نیستند، اما متاسفانه بدنه وزارت خارجه شاکله دولت حسن روحانی را حفظ کرده. 🔸 متاسفانه وزارت خارجه ما با وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بسیار فاصله دارد، این وزارت خارجه، وزارت خارجه حسن روحانی است. بسیاری از سفرا هنوز سفرای دولت روحانی اند. بدنه غیر انقلابی وزارت خارجه هستند که تحلیل های غلط خود را به عنوان تحلیل کارشناسی به آقای باقری و امیر عبداللهیان می دهند و اینان امروز در تیم هسته ای ام حضور دارند. 🔸ما این مصیبت رو در قصه فضای مجازی ام داریم. جناب فیروز آبادی که منصوب حسن روحانی است، متاسفانه هنوز هم سر کار است. @marghoomat
. ♻️ ما و قاعده تطبیق مواضع خصوصی با مواضع علنی رهبری 🔰 حمید رسایی: سال۹۴ (بعد از لوزان و قبل از توافق نهایی برجام) رهبر انقلاب در سخنرانی ۲۰ فروردین فرمودند دولت مشروح مذاکرات خود (فکت شیت) را منتشر کند. دولتی‌ها آن را منتشر نکردند و روحانی، ظریف، عراقچی و صالحی موضوع را به هم پاس می‌دادند و ما هم در قالب تذکر و سخنرانی و ... انتشار آن را مطالبه می‌کردیم. بعد از مدتی در ‎ حامی توافق، شایع کردند که روحانی نزد رهبر انقلاب رفته تا ایشان را قانع کند فکت شیت منتشر نشود و رهبر انقلاب هم پذیرفته‌اند! این دروغ را آنقدر جدی نوشتند و گفتند که وقتی به آقای حداد عادل اعتراض کردم که چرا شما برای انتشار فکت شیت مطالبه‌ای نمی‌کنید، گفت: روحانی رفته نزد آقا و دلیل آورده و ایشان هم پذیرفته‌اند که منتشر نشود! گفتم: قطعا این خبر دروغ است. مگر می‌شود رهبر انقلاب علنی راهی را مشخص و موضوعی را مطالبه کنند ولی خصوصی آن را تغییر دهند؟! چند روز بعد در اواسط اردیبهشت، فرصتی پیش آمد و بنده برای اقامه نماز ظهر به بیت رهبری رفتم. بعد‌ از نماز و احوالپرسی ایشان با افراد معدودی که در نماز بودند، به صورت‌ سرپایی خدمت رهبرانقلاب طرح موضوع کردم که ما در مجلس، مواضع خودمان را با مواضع علنی شما تنظیم می‌کنیم. ایشان بدون درنگ فرمودند: مواضع علنی و خصوصی من یکی است. گفتم این برای ما روشن است و موضوع پیش آمده را طرح کردم. رهبر انقلاب با ناراحتی فرمودند: غیرممکن است. مگر می‌شود من علنی چیزی بگویم و خصوصی چیز دیگر! و تأکید کردند که من شاید خیلی از تذکرات به مسئولین را علنی نگویم ولی هر چیزی ‏را علنی گفتم، خصوصی هم همان است. تا جایی که یاد دارم ایشان در سال ۹۴ سه‌بار به صورت علنی روی این موضوع تأکید کردند از جمله در دیدار سالانه نمایندگان مجلس با ایشان بود که ضمن ارائه مناط و ملاک مهم "تطبیق مواضع خصوصی بر مواضع علنی" به عنوان یک شاخص تأکيد کردند: «آن چیزهایی که علناً گفته شده، دقیقاً همان چیزهایی است که به مسئولین هم همان‌ها گفته شده؛ هم زباناً گفته شده، هم کتباً گفته شده.» (۶ خرداد ۹۴) «آنچه ما اینجا به شما می‌گوییم یا در جلسات عمومی می‌گوییم، عیناً همان حرف‌هایی است که به دوستان، به مسئولین، به هیئت مذاکره‌کننده، همان‌ها را بیان می‌کنیم؛ حرف‌ها یکی است.» (۲ تیر ۹۴) اکنون ما هستیم و برخی ادعاها درباره سیاست نظام در خصوص ‎مذاکرات وین. برخی درگوشی ادعا می‌کنند که رهبر انقلاب همانطور که به‌ روحانی اختیار کامل دادند، ‏به آقای رییسی هم اختیار کامل داده‌اند و تصمیم درباره سقف و کف مذاکرات را به رییس جمهور واگذار کرده‌اند. این ادعا می‌تواند درست باشد اما همانطور که روحانی در چارچوب خطوط قرمز تعیین شده باید مذاکره می‌کرد (و البته این کار را نکرد) این دولت هم در چارچوب ‎ تعیین شده می‌تواند مذاکره کند و طبعا تنها کسی که می‌تواند این سیاست قطعی را تغییر دهد، امام خامنه‌ای است. سیاست قطعی جمهوری اسلامی و شرط پایبندی ایران به تعهدات برجامی که چند بار توسط رهبر انقلاب اعلام شده، این است که تمام تحریم‌های آمریکا به صورت واقعی لغو و راستی‌آزمایی شود. نکته مهمی که نباید از آن غفلت کرد این است که بدون شک و بر اساس عملکرد گذشته مسئولان دولت فعلی و قبلی، رییسی مثل روحانی، امیرعبداللهیان مثل ظریف و باقری‌کنی مثل عراقچی نیست و در ولایتمداری‌ آنها شکی نیست. اما ‎سیاست قطعی را فقط یک نفر یعنی امام خامنه‌ای اعلام می‌کند. ‏با این وجود آیا توافقی بدون رعایت این شروط ممکن است؟ بله، ولی چنین توافقی در واقع می‌شود همان ‎ که روحانی به ملت ایران تحمیل کرد. @teribon_ir
خسارت محض.. @teribon_ir
⭕️ تيم باقرى در هدف، رويكرد و افراد تفاوت خاصى با تيم عراقچى ندارد 🔹دوستان مى كوشند، نشان دهند تيم "جديد" مذاكره كننده از تيم "قبلي" موفقتر است يا تيم "قبل" از تيم "جديد" بهتر است. هيچ يك از اين دو گزاره نسبتي با واقعيت ندارد. تيم آقاى باقرى در هدف، رويكرد و افراد تفاوت خاصى با تيم آقاى عراقچى ندارد. 🔹هدف هر دو تيم احياي برجام بوده است به جاي احياي انتفاع برجام، رويكرد هر دو تيم حقوقي و غير انتفاعي و با اين عقيده كه از چانه زنى بر سر رفع تحريم به انتفاع مى رسيم، به حاي آنكه با چانه زنى بر سر انتفاع به رفع تحريم برسيم. بطور طبيعي هدف و رويكرد يكسان افراد يكسانى را هم ميطلبد. 🔹هر دو تيم در فهم نسبت چين با برجام از يك طرف و روسيه با برجام از طرف ديگر دچار سرگيجه راهبردي بوده و هستند. هر دو تيم بدليل هدف(اشتباه) يكسان، مطالبات عموما بدون فايده اي را برجسته كرده و مى كنند كه هم دست طرف مقابل را در مذاكرات پرتر مى كند و هم فرصت ايران را براي انتفاع كمتر. 🔹تلاش دوستان نزديك به تيم "جديد(؟)" براي غيريت سازي بين اين دو تيم خصوصا حول ايجاد دوگانه عراقچي-باقرى را درك مى كنم اما اشكال اين تلاش آن است كه روزى كه نتيجه مذاكرات منتشر شود و با نتيجه دور آخر آقاى عراقچى (كه در گزارش آقاي ظريف منعكس شده) قياس شود جامعه به نتيجه مى رسد كه هر تلاشي و از هر مسيرى در مذاكرات لاجرم به همين نتيجه مى رسيده در حالي كه نيك مي دانيد طرحهاي در دسترس متعدد ديگرى وجود داشت كه سرنوشتي كاملا متفاوت از وضعيت فعلي مذاكرات را رقم مى زد. 🔹آنچه تفاوت ميسازد "سر تيم"ها نيستند بلكه ايده ها، و رويكردها هستند و تغيير سر تيم مذاكرات اگر به تغيير در رويكرد منتهي شود، واقعا منجر به يك تيم متفاوت ميشود. 🔹باز اين كه گفته شود سرتيم جديد چون مذاكرات را در ميان راه تحويل گرفته امكان تغيير رويكرد نداشته خطاست و قبلا در اين باره با هم گپ زديم. حتي تلاش اوليه سر تيم جديد در قالب كانال بروكسل هم تغيير رويكرد نبود و اساسا موضوع را حقوقي و اهرم ايران را صرفا به روال گذشتگان هسته اي-حقوقي-سياسي( و غير اقتصادي)مى ديد.( و دقيقا به همين خاطر هم شكست خورد.) 🔹داشتن روايت درست از مسير يكسال گذشته بزرگترين خدمتى است كه به ميهن مظلوممان مى توانيم بكنيم. ناگفته نماند كه من به شخص آقاى باقرى ارادت قلبي دارم اما ايران كه عزيزتر است. @teribon_ir
🔴عدول از سیاست قطعی و خسارت جدید 🔹‏با عنایت به ضرورت رعایت ⁧⁩ نظام که نباید از آن عدول کرد و همچنین ⁧⁩ اقدام راهبردی که مسئولیت بررسی رفع کامل تحریم‌ها را جهت تعیین تکلیف به ⁧⁩ واگذار کرده است؛ به همراه جمعی از کارشناسان و نمایندگان، پیش‌نویس متن تهیه شده در ⁧⁩ مورد بررسی قرار گرفت. 🔸‏واقعیت این است آنچه تاکنون در متن ۲۷ صفحه‌ای پیش‌نویس توافق حاصل شده است، حاکی از عدم تحقق خطوط قرمز نظام و برخلاف قانون مجلس و تحمیل خسارت جدید به ⁧⁩ است. بطوریکه در این متن شاهد عدم تضامین عملی و واقعی برای رفع تحریم‌ها و عدم وضع ⁧⁩ جدیدی علیه ملت ⁧⁩ هستیم. 🔸‏از سویی دیگر ⁧⁩ همچنان با محدودیت‌هایی همراه است و برخلاف سیاست قطعی نظام مبنی بر لغو کل تحریم‌ها جهت بازگشت ایران به تعهدات ⁧⁩، در پیش‌نویس ۸ مارس تعهدات اصلی آمریکا به بعد از اقدامات ایران موکول شده و امکان ⁧⁩ رفع تحریم‌ها نیز برای ایران پیش‌بینی نشده است. 🔹‏لذا در حالی که طبق پیش‌نویس تهیه شده، فروش نفت و بازگشت پول نفت دچار مشکل است و آمریکا تضمینی برای رفع تحریم‌ها و وضع تحریم جدید علیه ایران نداده و ایران حق دخالت در راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها را ندارد؛ امکان تامین منافع ملی در ⁧⁩ مردم از این توافق فراهم نشده است. 🔸‏به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم توفیق در ⁧⁩ برای رسیدن به ⁧⁩، ناشی از عدم تغییر مسئولین اصلی مشغول در مذاکرات باشد. بطوریکه مسئولین کمیته‌های هسته‌ای، تحریم، تصمیم‌ کمیسیون مشترک و ضمیمه بازاجرا عینا همان مسئولین اصلی تیم مذاکراتی جناب ⁧⁩ هستند. @teribon_ir
🔴 نبویان: خطوط قرمز در مذاکرات رعایت نشده است سید محمود نبویان در یادداشتی نوشت: متاسفانه خطوط قرمز ترسیم‌شده نظام– حتی براین فرض که محور مذاکرات و نیز سقف مطالبات ما برجام باشد- رعایت نگردیده است، که اجمالا چند مورد را بیان می‌کنیم: (۱) - متاسفانه بجای اخذ تضمین قانونی به عدم خروج آمریکا از برجام، سخنرانی بایدن در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۸آبان۱۴۰۰) به عنوان یک تضمین محکم و روشن مورد قبول واقع شده است. (بند ۱-۵ تصمیم کمیسیون‌مشترک) (۲) - سخنرانی بایدن به عنوان تضمین برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در ایران مورد قبول و قابل تکیه قرار گرفته است. (بند۴-۵ تصمیم کمیسیون‌مشترک) (۳) - آمریکا تعهد و تضمین نداده است که تحریم‌های رفع‌شده را دوباره وضع نکند، بلکه آمریکا در این توافق مجاز است ملت ایران را تحریم مجدد کند و صرفا به‌شرط پایبندی کامل ایران به برجام، به سرمایه‌گذاران، ۳۶۵روز فرصت داده است که از ایران خارج شوند. (بند۷-۵ تصمیم کمیسیون مشترک) (۴) - قبل از این‌که آمریکا تحریم نفتی و بانکی را رفع کند، ایران موظف است وظایف زیر در حوزه هسته‌ای خودش را انجام دهد: ۱- غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصد متوقف کند. ۲- انباشت اورانیوم بالای ۵درصد را متوقف کند. ۳- ایران می‌تواند ۲ و نیم کیلو مواد غنی‌شده تا ۲۰درصد را نگه دارد و بقیه را باید به زیر ۵درصد رقیق‌سازی کند. ۴- ساخت و نصب سانترفیوژ‌های اضافه بر سانترفیوژ‌های موجود را متوقف کند. ۵- تولید و تحقیق‌وتوسعه در مورد اورانیوم فلزی را متوقف کند. ۶- با آژانس در مورد اطلاعات لازم و پایه برای از سرگیری نظارت و راستی‌آزمایی برجام، همکاری کند. ۷- در اجرای بند «ز» بند ۲۰ این ضمیمه نسبت به ذخایر اورانیوم و سوخت‌ها، اقدامات ضروری را تسهیل کند. (بند «ز» بند ۲۰ این ضمیمه: سطح غنی‌سازی باید ۳/۶۷ باشد. ۸- ذخایر اورانیوم – تا ۵درصد – خود را به ۳۰۰ کیلو برساند و بقیه را در ازای دریافت اورانیوم طبیعی تحویل دهد. ۹- از صفحات سوخت راکتور تهران و ضایعات، اورانیوم با غنای پایین بدست نیاورد. (بند۶پیوست بازاجرا) (۵) - فروش نفت و میعانات ایران تا حدود ۴۵روز –در سقف ۵۰ملیون بشکه- آزاد بوده و لکن مشروط به صادرات به کشور‌هایی است که از جانب ایران و نیز آ‌مریکا تعیین شده باشد، یعنی اگر آمریکا بگوید به کشور چین نباید نفت فروخته شود، ایران پذیرفته است که نظر آمریکا را تامین کند. (بند ۹ پیوست بازاجرا) (۶) - راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های آمریکا، به عهده خود آمریکا است و ایران دخالتی در آن ندارد. (بند۱۸ و ۲۵پیوست بازاجرا) (۷) - راستی‌آزمایی اقدامات اتحادیه‌اروپا و سه‌کشور اروپایی نیز به عهده خود آن‌ها است و ایران دخالتی در این مورد ندارد. (بند۱۹پیوست بازاجرا) (۸) -، اما راستی آزمایی فعالیت‌های ایران در زمینه هسته‌ای به عهده ایران نیست بلکه آژانس باید فعالیت ایران را به‌طور کامل راستی‌آزمایی کند. (بند۲۰ پیوست بازاجرا) درنتیجه، راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا و اروپا در رفع تحریم‌ها به عهده خود آمریکا و اروپا است، اما راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران به عهده خودش نیست و آژانس باید آن را انجام دهد. (۹) - بدون دخالت ایران، آمریکا به‌طور خودکار به برجام بر می‌گردد. (بند۲۸پیوست بازاجرا) با ورود آمریکا به برجام، احتمال اعمال مکانیسم ماشه به‌صورت جدی وجود دارد. (۱۰) - هیچ تعهد عملی نسبت به مشکل تبدیل ارز حاصل از فروش نفت ایران به ارز‌های مورد نظر ملت ایران داده نشده است، از این‌رو، مشکل اساسی کانورژن به حال خود باقی است و ملت ایران به‌راحتی قادر به دسترسی به منابع ارزی خود در خارج از کشور نخواهد بود. (۱۱) - انتقال پول‌های مسدودشده ایران در خارج از کشور مشروط به تامین نظر آمریکا شده است. 🔻 نتیجه: دقت در موارد اجمالی بالا روشن می‌سازد که خطوط قرمز ترسیم‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز قانون اقدام راهبردی مجلس در مورد رفع تحریم‌های برجامی تامین نشده است. همه این اقدامات تاسف‌بار ناشی از آن است که مسئولین اصلی مشغول در مذاکرات فعلی وین-یعنی مسئولین کمیته‌های هسته‌ای، تحریم، تصمیم کمیسیون مشترک و ضمیمه بازاجرا- عینا همان مسئولین اصلی تیم مذاکراتی آقای ظریف هستند. به‌طوری که کمیته هسته‌ای به آقای بقایی و کمیته تحریم به آقای سادات‌میدانی و دو کمیته تصمیم کمیسیون مشترک و نیز ضمیمه بازاجرا به آقای صابری انصاری سپرده شده است. @teribon_ir
🔴 یادداشت مهم و تفصیلی استاد نبویان در ارتباط با مذاکرات وین بخش اول متن کامل یادداشت نبویان بدین شرح است: 1- در صورتی در توافق هسته‌ای جدید، منافع ملت ایران تامین می‌شود که اولا: آمریکا تضمین دهد که از برجام خارج نمی‌شود، ثانیا در صورت ورود آمریکا به برجام، مکانیسم ماشه را اعمال نمی‌کند و ثالثا: تحریم جدیدی و یا تحریم‌های برداشته شده را دوباره وضع نمی‌کند، روشن است بدون این تضامین، مشکل تحریم‌ به‌حال خود باقی بوده و در نتیجه، موجب خسارت به منافع اقتصادی ملت ایران می‌شود. ۲- صادرات نفت به هر میزان و به هر کشوری که لازم باشد، باید آزاد باشد. ۳- انتقال پول به‌صورت بانکی بدون هیچ مشکلی و مطابق نظر ملت ایران انجام شود. ۴- تحریم کانورژن یعنی تبدیل ارز به ارز دلخواه ملت ایران باید بدون مشکلی انجام گردد. ۵- سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند در ایران سرمایه‌گذاری کرده و روابط اقتصادی آزاد برقرار کنند. ۶- پول‌های مسدودشده ایران به راحتی به ایران برگردد. ۷- جهت تضمین شروط بیان‌شده، ملت ایران باید ادعاهای آمریکا و اروپا در رفع تحریم‌ها را راستی‌آزمایی کند. مقام معظم رهبری در مورخ 99/11/19 سیاست نظام در مورد لغو تحریم‌ها و مساله مهم راستی‌آزمایی را چنین اعلام داشته‌اند: «ایران از اول به تمام تعهدات برجامی خودش عمل کرد، جمهوری‌اسلامی به تمام تعهدات برجامی عمل کرد، آن‌ها نقض کردند. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و این شرط را هم گذاشتیم و گفتیم و هیچ کس هم از آن عدول نخواهد کرد، و آن این است که اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی –که چند تعهد آن را لغو کرده- برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را لغو بکند، آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم، نه، بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهدات برجامی بر می‌گردیم، این سیاست قطعی جمهوری‌اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت.» همچنین در 1400/01/01 فرموده‌اند: «سیاست کشور در باب تعامل با طرف‌های برجامی و در باب خود برجام، صریحا اعلام شده، از این سیاست هیچ تخطی نباید کرد، این سیاستی است که اعلام‌ شده، مورد اتفاق هم بوده، یعنی این‌جور نیست که این سیاست، سیاست استثنائی‌ای باشد در بین سیاست [های دیگر]، نه، این سیاستی است که مورد اتفاق همه بوده. آن سیاست هم عبارت از این است که آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند، بعد ما راستی‌آزمایی خواهیم کرد، اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهدات برجامی‌مان بر می‌گردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهدات برخواهیم گشت، این سیاست قطعی است، قول آمریکایی‌ها را [هم] معتبر نمی‌دانیم این‌که بگویند ما بر می‌داریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد، عمل لازم است، باید در عمل تحریم‌ها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریم‌ها برداشته شده، آن وقت با تعهدات‌مان عمل می‌کنیم.» در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که در تاریخ 99/09/12 در مجلس، مصوب شده است،‌ اقدام دولت ایران در انجام تعهدات هسته‌ای برجامی مشروط به لغو کامل تحریم‌ها و گزارش آن به مجلس و بررسی مجلس می‌باشد: « ماده ۶- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۴+۱ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند» در ماده هفتم نیز آمده است: ماده ۷- چنانچه کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم‌ها اجمله هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه کند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی مجلس ارزیابی خود را نسبت به این گزارش به منظور تعیین تکلیف در مجلس، به مجلس شورای اسلامی به استناد بند (۷) ماده (۴۵) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس ارائه می‌کنند.» @teribon_ir
🔴 یادداشت مهم و تفصیلی استاد نبویان در ارتباط با مذاکرات وین بخش دوم اما متاسفانه خطوط قرمز ترسیم‌شده نظام– حتی براین فرض که محور مذاکرات و نیز سقف مطالبات ما برجام باشد-  رعایت نگردیده است، که اجمالا چند مورد را بیان می‌کنیم: (۱)- متاسفانه بجای اخذ تضمین قانونی به عدم خروج آمریکا از برجام، سخنرانی بایدن در ۳۰اکتبر۲۰۲۱ (۸آبان۱۴۰۰) به عنوان یک تضمین محکم و روشن مورد قبول واقع شده است. (بند ۱-۵ تصمیم کمیسیون‌مشترک) (۲)- سخنرانی بایدن به عنوان تضمین برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در ایران مورد قبول و قابل تکیه قرار گرفته است. (بند۴-۵ تصمیم کمیسیون‌مشترک) (۳)- آمریکا تعهد و تضمین نداده است که تحریم‌های رفع‌شده را دوباره وضع نکند، بلکه آمریکا در این توافق مجاز است ملت ایران را تحریم مجدد کند و صرفا به‌شرط پایبندی کامل ایران به برجام، به سرمایه‌گذاران، ۳۶۵روز فرصت داده است که از ایران خارج شوند. (بند۷-۵ تصمیم کمیسیون مشترک) (۴)- قبل از این‌که آمریکا تحریم نفتی و بانکی را رفع کند، ایران موظف است وظایف زیر در حوزه هسته‌ای خودش را انجام دهد: ۱- غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصد متوقف کند. ۲- انباشت اورانیوم بالای ۵درصد را متوقف کند. ۳- ایران می‌تواند 2 و نیم کیلو مواد غنی‌شده تا ۲۰درصد را نگه دارد و بقیه را باید به زیر ۵درصد رقیق‌سازی کند. ۴- ساخت و نصب سانترفیوژهای اضافه بر سانترفیوژهای موجود را متوقف کند. ۵- تولید و تحقیق‌وتوسعه در مورد اورانیوم فلزی را متوقف کند. ۶- با آژانس در مورد اطلاعات لازم و پایه برای از سرگیری نظارت و راستی‌آزمایی برجام، همکاری کند. ۷- در اجرای  بند «ز» بند ۲۰ این ضمیمه نسبت به ذخایر اورانیوم و سوخت‌ها، اقدامات ضروری را تسهیل کند. (بند «ز» بند ۲۰ این ضمیمه: سطح غنی‌سازی باید 3/67 باشد. ۸- ذخایر اورانیوم – تا ۵درصد – خود را به ۳۰۰ کیلو برساند و بقیه را در ازای دریافت اورانیوم طبیعی تحویل دهد. ۹- از صفحات سوخت راکتور تهران و ضایعات، اورانیوم با غنای پایین بدست نیاورد. (بند۶پیوست بازاجرا) (۵)- فروش نفت و میعانات ایران تا حدود ۴۵روز –در سقف ۵۰ملیون بشکه- آزاد بوده و لکن مشروط به صادرات به کشورهایی است که از جانب ایران و نیز آ‌مریکا تعیین شده باشد، یعنی اگر آمریکا بگوید به کشور چین نباید نفت فروخته شود، ایران پذیرفته است که نظر آمریکا را تامین کند. (بند ۹ پیوست بازاجرا) (۶)- راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های آمریکا، به عهده خود آمریکا است و ایران دخالتی در آن ندارد. (بند۱۸ و ۲۵پیوست بازاجرا) (۷)- راستی‌آزمایی اقدامات اتحادیه‌اروپا و سه‌کشور اروپایی نیز به عهده خود آنها است و ایران دخالتی در این مورد ندارد. (بند۱۹پیوست بازاجرا) (۸)- اما راستی آزمایی فعالیت‌های ایران در زمینه هسته‌ای به عهده ایران نیست بلکه آژانس باید فعالیت ایران را به‌طور کامل راستی‌آزمایی کند. (بند۲۰ پیوست بازاجرا) درنتیجه، راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا و اروپا در رفع تحریم‌ها به عهده خود آمریکا و اروپا است، اما راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران به عهده خودش نیست و آژانس باید آن را انجام دهد. (۹)- بدون دخالت ایران، آمریکا به‌طور خودکار به برجام بر می‌گردد. (بند۲۸پیوست بازاجرا) با ورود آمریکا به برجام، احتمال اعمال مکانیسم ماشه به‌صورت جدی وجود دارد. (۱۰)- هیچ تعهد عملی نسبت به مشکل تبدیل ارز حاصل از فروش نفت ایران به ارزهای مورد نظر ملت ایران داده نشده است، از این‌رو، مشکل اساسی کانورژن به حال خود باقی است و ملت ایران به‌راحتی قادر به دسترسی به منابع ارزی خود در خارج از کشور نخواهد بود. (۱۱)- انتقال پول‌های مسدودشده ایران در خارج از کشور مشروط به تامین نظر آمریکا شده است. (نتیجه)؛ دقت در موارد اجمالی بالا روشن می‌سازد که خطوط قرمز ترسیم‌شده از سوی‌ رهبر معظم انقلاب و نیز قانون اقدام راهبردی مجلس در مورد رفع تحریم‌های برجامی تامین نشده است. همه این اقدامات تاسف‌بار ناشی از آن است که مسئولین اصلی مشغول در مذاکرات فعلی وین-یعنی مسئولین کمیته‌های هسته‌ای، تحریم، تصمیم‌ کمیسیون مشترک و ضمیمه بازاجرا- عینا همان مسئولین اصلی تیم مذاکراتی آقای ظریف هستند. به‌طوری که کمیته هسته‌ای به آقای بقایی و کمیته تحریم به آقای سادات‌میدانی و دو کمیته تصمیم کمیسیون مشترک و نیز ضمیمه بازاجرا به آقای صابری انصاری سپرده شده است. لازم است به رئیس‌جمهور محترم-جناب حجه‌الاسلام دکتر رئیسی- که بحمدالله به صورت جدی در صدد رعایت خطوط قرمز نظام در مذاکرات است، یاد‌آوری شود که برای دست‌یابی به یک توافقی که با رعایت خطوط قرمز نظام بتواند منافع ملت ایران را تامین کند، مستلزم آن است که تغییر فوری در تیم مذاکرات داده شود و از افراد انقلابی و متدین و متعهد به منافع ملت و خطوط قرمز نظام استفاده شود. @teribon_ir
🔴 در مذاکرات وین خطوط قرمز رعایت نشده است علی خضریان در صفحه اینستگرام خود نوشت: با توجه به شبهاتی که پیرامون اصل پیش‌نویس ۲۷ صفحه‌ای مذاکرات وین مطرح می‌شود، به عنوان نماینده مجلس و رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود اعلام می‌کنم این متن در سطح کارشناسی مذاکرات برای تصمیم وزرا در ۸ مارس نهایی شده و از سوی وزارت خارجه ایران ترجمه شده است. این پیش‌نویس حاوی ۴ صفحه متن اصلی، ۱۸ صفحه شامل ۳ پیوست برداشتن تحریم ، اقدامات مرتبط هسته‌ای و برنامه بازاجرا (بازگشت به برجام ) و ۵ صفحه انتهایی نیز در قالب یک سند جداگانه تنظیم شده که متاسفانه حتی بر فرض اینکه محور مذاکرات حول احیای برجام باشد، خطوط قرمز نظام رعایت نشده است. @teribon_ir