«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىَ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىَ بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىَ أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا» سوره نساء، ۱۳۵
ای کسانی که ایمان آوردهاید! کاملاً قیام به عدالت کنید! برای خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهی) به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد! (چرا که) اگر آنها غنیّ یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند. بنابراین، از هوی و هوس پیروی نکنید؛ که از حق، منحرف خواهید شد! و اگر حق را تحریف کنید، و یا از اظهار آن، اعراض نمایید، خداوند به آنچه انجام میدهید، آگاه است.
نکته ها:
كلمه ى «تلووا» از ریشه ى «لىّ» به معناى پیماندن و تاب دادن است كه مراد از آن در این آیه یا گرداندن زبان به ناحق و تحریف گواهى است و یا تاب دادن به اجراى عدالت و ایجاد تأخیر در آن است.
تمام كلمات و جملات این آیه در راستاى تشویق و تأكید بر عدالت است. قیام به عدالت و گواهى به عدالت و دورى از هرگونه فردگرایى، نژادگرایى و یاضعیف گرایى، معیار حقّ و عدالت است، نه فقر و غنى، یا خویش و خویشاوند.
گواهى انسان چند حالت دارد:👇
. گاهى علیه ثروتمندان به خاطر روحیّه ضدّ استكبارى.
. گاهى به نفع ثروتمندان بخاطر طمع به مال و مقام او.
. گاهى علیه فقیر به خاطر بى اعتنایى به او.
. گاهى به نفع فقیر به خاطر دلسوزى براى او.
كه این آیه همه این انگیزه ها را باطل و تنها #قیام_به_عدل را حقّ مى داند.
#امام_صادق علیه السلام فرمود: مؤمن بر مؤمن هفت حقّ دارد كه واجب ترین آنها گفتن حقّ است، گرچه به زیان خود و بستگانش تمام شود.
پیام ها:
۱. به پاداشتن #عدالت هم واجب است، هم لازمه ى #ایمان است. «یا ایها الذین امنوا كونوا قوّامین بالقسط»
۲. #قیام_به_عدالت، باید خوى و خصلت مؤمن گردد. كلمه «قوّام» یعنى بر پا كننده دائمى قسط و عدل.
۳. عدالت، حتّى نسبت به غیر مسلمان نیز باید مراعات شود. به اقتضاى اطلاق «كونوا قوّامین بالقسط»
۴. #عدالت باید در تمام ابعاد زندگى باشد. در اقامه عدل نام مورد خاصّى برده نشده است. «قوّامین بالقسط»
۵. گواه شدن و گواهى دادن به حقّ، واجب است. «كونوا... شهداء للّه»
۶. نباید هدف از گواهى دادن، دست یابى به اغراض دنیوى باشد. «شهداء للَّه»
۷. اقرار انسان علیه خودش معتبر است. «شهداء للّه و لو على انفسكم»
۸. ضوابط بر روابط مقدّم است. «ولو على انفسكم او الوالدین و الاقربین»
۹. رعایت مصالح خود و بستگان و فقرا، باید تحت الشعاع حقّ و #رضاى_خدا باشد. «شهداء للَّه و لو على انفسكم...»
۱۰. سود و مصلحت واقعى فقرا و اغنیا از طریق شهادت به ناحقّ تأمین نخواهد شد. «ان یكن غنیّاً او فقیراً فاللَّه اولى بهما»
۱۱. همه در برابر قانون مساویند. «غنیاً او فقیراً»
۱۲. پیروى از هواى نفس مانع اجراى عدالت است و ملاحظه فامیل و فقر و غنا نشانه ى هوى پرستى است. «فلا تتّبعوا الهوى ان تعدلوا»
۱۳. اداى شهادت واجب است وكتمان وتحریف آن ممنوع. «ان تلووا او تعرضوا»
۱۴. هر نوع كارشكنى، تأخیر وجلوگیرى از اجراى عدالت، حرام است. «ان تلووا»
۱۵. ضامن اجراى عدالت، ایمان به علم الهى است. «فان الله كان بما تعملون خبیراً»
تفسیرنور، ذیل همین آیه
@toubaefaf
دعای روز دوشنبه از #حضرت_زهرا سلام الله علیها
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ قُوَّةً فِي عِبَادَتِكَ وَ تَبَصُّراً فِي كِتَابِكَ وَ فَهْماً فِي حُكْمِكَ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لَا تَجْعَلِ الْقُرْآنَ بِنَا مَاحِلًا وَ الصِّرَاطَ زَائِلًا وَ مُحَمَّداً صلی الله علیه وآله عَنَّا مُوَلِّياً»
پروردگارا؛ از درگاهت قدرتى براى عبادت و بندگى، بينشى براى درك قرآن، و فهم لازم براى درك احكامت را خواستارم، پروردگارا؛ بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و فهم قرآن را دور از دسترس فكر ما، و صراط را نابودكننده ما، و محمّد(صلی الله علیه وآله) را روى گردان از ما قرار مده.
📘 زندگانى حضرت زهرا عليهاالسلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) ترجمه روحانى و بحار الانوار، ج 87 ص 338 ضمن شماره 48، به نقل از بلد الامين(حاشيه بلد الامين)، ص 110
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://ble.ir/toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یمنی جماعت شیعه هر جا وارد بشه، پیروزی با اوست.
ماشاءالله
لاحول ولاقوه الا بالله
📌پاسخ به یک شبهه
اخیرا موضوعی تکراری در فضای مجازی توسط یک #وهابی مطرح گرده است که چون کسی از #انصار و #مهاجران به #خلافت_ابوبکر #معترض نبوده است، پس مورد رضایت همگان و رسول الله(ص) بوده و #خلافت او مقبول انصار و مهاجران است و مشروعیت دارد.
پاسخ:
◀️اولین #معترضان به خلافت ابوبکر، حضرت #زهرا(س) و امیرمؤمنان #علی(ع) بودند که دنبال بازپسگیری حق الهی خود بودند.
◀️ابوبکر، در آخر عمر اعتراف کرد که ای کاش درباره #جانشینی رسول الله(ص)، از ایشان سؤال کرده بودم که چه کسی حق خلافت دارد؟ یعنی وی حتی یقین در خلافت خود نداشت.
فَوَدِدْتُ أَنِّي سَأَلْتُهُ: فِيمَنْ هَذَا الْأَمْرُ، فَلَا يُنَازَعُهُ أَهْلُهُ؟ وَوَدِدْتُ أَنِّي كُنْتُ سَأَلْتُهُ: هَلْ لِلْأَنْصَارِ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ نَصِيبٍ؟ یا: هَل لِلأَنصَارِ فِيهِ مِن شَيءٍ؟
ابوبکر، در آخر عمر به ظاهر از #هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) اظهار #پشیمانی کرده و در این باره گفته است:
«من بر چیزی افسوس نمیخورم، مگر بر آنچه انجام دادم؛ ای کاش خانه فاطمه(س) را با #زور نگشوده بودم؛ اگرچه برای #جنگ بر روی ما بسته شده بود.»
📚ابوعبیده قاسم بن سلام، الاموال، ج1، ص174؛
📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص137.
◀️انصار نیز از اگر حقی برای ابوبکر قائل بودند که در #سقیفه جمع نمی شدند.
◀️برخی از انصار مانند سعدبن عباده و دیگران مخالفت خود را با خلافت ابوبکر ابراز داشتند و به همین خاطر #کتک خورده و #تبعید شدند.
📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج3، ص202.
◀️حباب بن منذر انصاری خطاب به انصار نیز گفت:
اگر با این افراد(مهاجران) #بیعت کردید، پس از چندی خواهید دید که فرزندان شما بر درِ خانههای این افراد به گدایی می روند و آنان حتی از دادن آب به فرزندان شما دریغ میکنند.
📚ابن قتیبه دینوری، الإمامة و السياسة، ج1، ص27.
◀️بیعت گیری برای ابوبکر با رضایت انصار نبود زیرا:
بَرَاءبنِ عَازِب بعد از آنکه خبر سقیفه را به امیرمؤمنان علی(ع) رساند، درباره اقدامات متولیان سقیفه میگوید:
«در همان روز سقیفه، عمر، اَبُوعُبَيْدَة جَرَّاح و عده دیگری را همراه ابوبكر ديدم كه در کوچه های #مدینه به راه افتاده و هر كه را مي دیدند، دستش را گرفته و جهت بيعت بر دست ابوبكر مي کشیدند؛ خواه آن فرد راضي به چنين عملي بود يا از آن اكراه داشت.» #عمر، جلوتر از ابوبکر راه می رفت و برای گرفتن بیعت از مردم فریاد می زد و حتی #سلمان_فارسی را که به این نظر اعتراض داشت، کتک زد.
📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص124.
📚شیخ مفید، الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة، ص59؛
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج1، ص219.
📚ابن جوزی، تذکره الخواص، ص63؛
◀️مخالفت صحابه از انصار و مهاجر با خلافت ابوبکر:
گروه هایی از #شیعیان و غیر شیعیان که حتی از #امویان بودند همانند ابوسفیان و خالدبن سعید اموی نیز مخالف خلافت ابوبکر بودند.
خود عمر هم به این موضوع اعتراف کرده و می گفت:
«به ما خبر دادند كه على(ع) و #زبير و همراهان آنان- از انصار و مهاجران،- از ما جدا شده و در خانه فاطمه(س) اجتماع کردهاند.» ابوبکر نیز به فکر افتاد تا از این افراد نیز مانند دیگر مردمان بیعت بگیرد تا خیال خود را آسوده کند.
📚 احمدبن حنبل، مسند، ج1، ص55؛
📚 طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج2، ص466.
📚 قاسم رسی، تثبیت الامامه، ص25؛
📚 یعقوبی، التاریخ، ج2، ص126، 124.
◀️از دیگر معترضان به خلیفه، بُرَیده بن حُصَیب اَسلَمی انصاری و طایفه وی بودند. بُرَید می گفت:
«رسول الله(ص) به ما امر کرده بود تا به علی بن ابی طالب(ع) به عنوان امیرمؤمنان سلام کنیم.»
📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص48.
👇👇
🌻 @ahlebait110
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زرارهبناعین.pdf
1.76M
📕معرفی مقاله:
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی #زرارهبناعین"
نویسندگان:
👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی
👤 محمد لطفی پور
فصلنامه سفینه، شماره 74، بهار 1401
@ahlebait110
📌معرفی کتاب:
شیوه مواجهه معصومان با اختلافات همسران
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر حسین قاضی خانی
کتابی جالب در فهم مشکلات و مسائل خانواده
@ahlebait110
▫️قابل توجه برخی انقلابی های سطحی نگر
🔴 این پیام را یک بار دیگر مرور کنید
🔹تصویر فوق، تصویر اکانت رسمی اسرائیل به فارسی است که در روز های اول ریاست آدام موسری بر #اینستاگرام، این پیام را منتشر کرده است.
👈 این صفحه به طور رسمی ادعا کرده است که او یهودی اسرائیلی است. البته نیازی به این نیست و اساساً رویه اینستاگرام ناگفته پیداست که چگونه است؟
⚠️آنگاه در جمهوری اسلامی، برخی از خواص سطحی نگر که متأثر از چند هشتگ، اکانت، لایک و فالوور هستند، گمان می کنند که با اینستاگرام می توان انقلاب و اسلام را به دنیا صادر کرد و به اصطلاح، چشم دنیا را کور کرد!
واقعاً این افراد با خود تأمل نمی کنند که به چه دلیلی اینستاگرام آمریکایی صهیونیستی باید به جمهوری اسلامی و مردم آن خدمت کند؟
مطمئن باشیم که هر کاری کنیم، این خدمت آنها به ما، در نهایت به نفع آنان است؛ وگرنه همین فردا آمریکایی ها ما را تحریم می کنند!
مثل سایر تحریم ها که مدام آنها را تمدید کرده اند.
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عمارها نباید ساکت بمانند
خطر نفوذی ها
این انقلاب یک ذات دارد که همه بدیها را در خود حل میکند
🎤 استاد شجاعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه مسئولین
هشدار آیتالله جاودان به نمایندگان مجلس
جهنمتون که قطعیه!
اگه زرنگ باشید همین الان میرید استعفا میدید!...
اگر عقل داشته باشیم نباید دنبال این ریاست ها بدویم...
@toubaefaf
«وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىَ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا» سوره نساء، ۱۲۴
و کسی که چیزی از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که ایمان داشته باشد، چنان کسانی داخل بهشت میشوند؛ و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد.
نکته ها:
كلمه ى «نقیر» از نوك زدن گرفته شده و به گودى هسته ى خرما كه گویا نوك خورده است، گفته مى شود.
در آیه ى قبل «من یعمل سوء» بود، اینجا «یعمل من الصالحات»، یعنى كیفر و پاداش، هر دو بر پایه ى «عمل» است.
در این آیه بهشت، و در آیه ۹۷ سوره نحل، علاوه بر آن «حیات طیّبه» بیان شده است: «من عمل صالحاً من ذكر او انثى و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم باحسن ماكانوا یعملون»
پیام ها:
۱. عامل ورود به #بهشت، #ایمان و #عمل_صالح است، نه نژاد و ادّعا و آرزو (كه در آیه ى قبل مطرح بود). «لیس بأمانیّكم... من یعمل من الصالحات...»
۲. همه نژادها، رنگ ها، ملل و طبقات، در بهره گیرى از لطف خدا یكسانند. «من یعمل»
۳. با انجام قسمتى از كارهاى صالح، به بهشت امید داشته باشید. چون كمال بى نهایت است و قدرت كسب انسان محدود. «من الصالحات»
۴. زن و مرد، در رسیدن به كمالات معنوى برابرند. «من ذكر و أنثى» بر خلاف اعتقادات گروهى از یهود و مسیحیان. (تفسیر فرقان)
۵. #ایمان، شرط قبولى اعمال است و خدمات انسان هاى بى ایمان، در همین دنیا جبران مى شود و ارزش اخروى ندارد. (تفسیر المیزان)«من یعمل... و هو مؤمن»
۶. جزاى مؤمنِ نیكوكار بهشت است. «فاؤلئك یدخلون الجنّة»
۷. كارهاى نیك، گرچه اندك باشد ارزش دارد. «ولایظلمون نقیراً»
تفسیر نور، ذیل همین آیه
@toubaefaf
https://ble.ir/toubaefaf
زن و مرد، در رسیدن به كمالات معنوى برابرند.
(۲۸۹)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
«وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىَ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا» سوره نساء، ۱۲۴
و کسی که چیزی از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که ایمان داشته باشد، چنان کسانی داخل بهشت میشوند؛ و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد.
نکته ها:
كلمه ى «نقیر» از نوك زدن گرفته شده و به گودى هسته ى خرما كه گویا نوك خورده است، گفته مى شود.
در آیه ى قبل «من یعمل سوء» بود، اینجا «یعمل من الصالحات»، یعنى كیفر و پاداش، هر دو بر پایه ى «عمل» است.
در این آیه بهشت، و در آیه ۹۷ سوره نحل، علاوه بر آن «حیات طیّبه» بیان شده است: «من عمل صالحاً من ذكر او انثى و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم باحسن ماكانوا یعملون»
پیام ها:
۱. عامل ورود به #بهشت، #ایمان و #عمل_صالح است، نه نژاد و ادّعا و آرزو (كه در آیه ى قبل مطرح بود). «لیس بأمانیّكم... من یعمل من الصالحات...»
۲. همه نژادها، رنگ ها، ملل و طبقات، در بهره گیرى از لطف خدا یكسانند. «من یعمل»
۳. با انجام قسمتى از كارهاى صالح، به بهشت امید داشته باشید. چون كمال بى نهایت است و قدرت كسب انسان محدود. «من الصالحات»
۴. زن و مرد، در رسیدن به كمالات معنوى برابرند. «من ذكر و أنثى» بر خلاف اعتقادات گروهى از یهود و مسیحیان. (تفسیر فرقان)
۵. #ایمان، شرط قبولى اعمال است و خدمات انسان هاى بى ایمان، در همین دنیا جبران مى شود و ارزش اخروى ندارد. (تفسیر المیزان)«من یعمل... و هو مؤمن»
۶. جزاى مؤمنِ نیكوكار بهشت است. «فاؤلئك یدخلون الجنّة»
۷. كارهاى نیك، گرچه اندك باشد ارزش دارد. «ولایظلمون نقیراً»
تفسیر نور، ذیل همین آیه
@toubaefaf
https://ble.ir/toubaefaf
🍃دعای روز سه شنبه از #حضرت_زهرا سلام الله علیها
✨«اللَّهُمَّ اجْعَلْ غَفْلَةَ النَّاسِ لَنَا ذِكْراً وَ اجْعَلْ ذِكْرَهُمْ لَنَا شُكْراً وَ اجْعَلْ صَالِحَ مَا نَقُولُ بِأَلْسِنَتِنَا نِيَّةً فِي قُلُوبِنَا اللَّهُمَّ إِنَّ مَغْفِرَتَكَ أَوْسَعُ مِنْ ذُنُوبِنَا وَ رَحْمَتَكَ أَرْجَى عِنْدَنَا مِنْ أَعْمَالِنَا
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ وَفِّقْنَا لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ الصَّوَابِ مِنَ الْفِعَالِ.»
پروردگارا؛ بى خبرى و غفلت مردم را براى ما موجب يادآورى و آگاهى آنان را براى ما موجب شكر و سپاس قرار ده و سخن صحيحى را كه بر زبانمان جارى مى شود نيّت قلب هاى ما قرار ده؛
پروردگارا؛ غفران و گذشت تو از گناهان ما گسترده تر و رحمت تو از اعمال ما اميدواركننده تر است؛ خداوندا؛ بر محمّد و خاندان محمّد(صلی الله علیه وآله) درود فرست و ما را بر انجام اعمال شايسته و كارهاى نيك موفق بدار.
🌼غیر از این دعا، دعایی نیز برای ایام هفته در مفاتیح الجنان نقل شده است که خواندن دعای روز سه شنبه، سفارش بزرگان است.
@toubaefaf
https://ble.ir/toubaefaf
#بهترین_الگو
«اگر الگوی زن، #زینب و #فاطمه_زهرا سلام الله علیهما باشند، کارش عبارت است از فهمِ درست، هوشیاری در درکِ موقعیت ها و انتخاب بهترین کارها؛ و لَو با فداکاری و ایستادن پای همه چیز.»
(۲۹۰) هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
«#رازداری فضیلتی والاست. #قرآن از #زنان_صالح با اجلال و تکریم یاد کرده است و سومین صفت زیبای آنان را رازداری می شمارد؛ یعنی حافظ آبرو و اسرار دیگران بودن حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ».
تفسیر تسنیم(علامه جوادی آملی دامت برکاته)، ج۱۸، ذیل آیه۳۴، سوره نساء
✍ سه ویژگی #زنان_صالح در این آیه:
۱. «فَالصَّالِحَاتُ (صالح اسم فاعل نیست، صفت مشبهه است و به تنهایی بر ثبات دلالت می کند؛ یعنی زنانی که پیوسته شایسته اند و فرمانبردار)
۲. قَانِتَاتٌ (دوام طاعت و از جهت هیأت(ظاهر کلمه) صفت مشبهه و بیانگر دوام و استقرار وصف است.)
۳. حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ» (#زنان_صالح و #رازدار هم آبروی دیگر مردان و زنان را، هم آبرو و حرمت شوهر و هم اموال و اسرار خانه را صیانت می کنند.)
بنابراین #زنان_صالح حَافِظَاتٌ في الْغَيْبِ نیستند بلکه «حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ» هستند. آری اگر آنان رازدار نباشند، برای خانواده آبرویی نمی ماند.
برگرفته از تفسیر تسنیم، ج۱۸، ص ۵۵۷_۵۵۶
(۱۹۱)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
https://ble.ir/toubaefaf
طوبای عفاف
زن و مرد، در رسیدن به كمالات معنوى برابرند. (۲۸۹)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف «وَمَن يَعْمَلْ
«روح ملکوتی» حقیقت انسان را تشکیل می دهد و مذکر و مؤنث ندارد و جسم که مذکر یا مؤنث است، تنها ابزاری بیش نیست... بر این اساس، ارزشهای انسانی برای روح انسان است که تفاوتی میان زن و مرد ندارد و تفاوت های ظاهری برای جسم و امور جسمانی است که ابزاری بیش نیستند.»
تفسیر تسنیم، ج۱۸، ذیل آیه ۳۴ سوره نساء، ص۵۶۵_۵۶۴
✍ معرفت نفس و شناخت حالات جسمی و روحی هر کدام از زن و مرد و شناخت جایگاه هر کدام در جامعه، باعث پروش و تقویت اساسی ترین ویژگی جان یعنی #حیا در خانه و جامعه خواهد شد، زیرا وقتی توجه به اتصال به خدا و تقویت روح ملکوتی در قلب ایجاد شود، دیگر شاهد به نمایش گذاشتن بدن ابزاری و در نتیجه بی حجابی نخواهیم بود.
پس مشکل اساسی بدحجابی یا تن نمایشی ضعف همزمان ایمان، علم و تفکر است.
(۲۹۲)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شفاعت کردن قرآن
استادآيت الله #ناصری ره:
ماها فکر می کنیم قرآن برای مرده ها نازل شده!
تا زنده ایم با قرآن سرکار نداریم تا یکی می میرد برایش قرآن می خوانند.
قرآن فرموده:
«وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً» سوره اسرا، 82
و آنچه از قرآن فرو مىفرستيم، مايهى شفا (ى دل) و رحمتى براى مؤمنان است و ستمگران را جز خسران نمىافزايد.
قرآن نازل شده و شفا و رحمت هست برای آنهایی که به قرآن عمل کردن برای آنهایی که قرآن را مهجور کردند خسارت است.
ان شاالله تا زنده ایم با قرآن رفیق شویم و حامل قرآن باشیم تا از شفاعت قرآن بهرمند باشیم.
« #اسلام دینی اجتماعی است...
دینی که سفارش می کند #زن به گونه ای #عفیف تربیت شود که نامحرمی را نبیند و نامحرمی هم او را نبیند «أن لا یَرینَ الرِّجالَ وَلا یَراهُنَّ الرِّجالُ» دست زنان را برای تحصیل و تخصص و اشتغال نمی بندد و آنان را نزد کارشناس مرد نمی فرستد، بلکه به آنان امکان می دهد که در امور مخصوص به خود و نیز فرزندان و کودکان کاملا خود کفا باشند.
زنان نشان دادند که می توانند مراکزی ویژه بانوان تأسیس و اداره کنند؛ نظیر آموزشگاه، دانشگاه، درمانگاه و بیمارستان.
انصاف این است که زنان و مردان در محیط مناسب و برخورداری یکسان از مواهب بیت المال و خدمات پرورش یابند، آن گاه موفقیت آنان ارزیابی گردد، نه آنکه آنان را در محرومیت نگه داشت، تا زنان، ناتوان نشان داده شوند.»
تفسیر تسنیم، ج۱۸، ص۵۶۹
(۲۹۳)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
حضرت #فاطمه_زهرا سلامالله علیها فرمودند:
«بهتر است برای زنان که (تا حد امکان) مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم نیز ایشان را نبینند.
خَیرٌللنِّساء أن لا یَرینَ الرِّجالَ وَلا یَراهُنَّ الرِّجالُ»
وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۴۳
(۲۹۴)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf
https://ble.ir/toubaefaf