پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸اصول فرزند پروری در اسلام / نقش حکومت در تربیت حجت الاسلام #جابر_عزیزی در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasa
🔸اصول فرزند پروری در اسلام / نقش حکومت در تربیت
حجت الاسلام #جابر_عزیزی در گفتگو با #وسائل:
🔹توجه به کودکان یک تکنیک حیاتی و مهم در تربیت است و لازم است تا خانواده ها و والدین تکنیک ها و سبک های درست توجه به کودکان را بیاموزند.
🔹والدین بیشتر اوقات خیال می کنند که به اندازه کافی به کودکان خود توجه می کنند اما در عین حال گاهی یا اوقات زیادی از کودک می شنوند که مثلا «شما به من توجهی نمی کنید» شاید والدین حتی از این صحبت کودک خود گله مند و ناراحت شوند.
🔹مهارت توجه به نوعی شبیه به گزارشگری ورزشی مثلا در ورزش فوتبال می باشد که فرد گزارشگر تمام موارد را بازگو می کند پس والدین نیز به همین صورت وقتی که کودک در حال انجام کاری هستند باید آنها را با تمام وجود زیر نظر گرفته و پس از آن رفتارها و کارهایش را به صورت کامل بازگو کند.
🔹مثلا اگر کودک در حال بازی با مکعب های خودش است باید کنارش نشسته و بگوید که تو داری مکعب های زرد را با قرمز کنارهم می چینی و یک خانه زیبا می سازی و یا اگر در حال نقاشی است مثلا بگوید که تو داری یک خانه زیبا با رنگ آبی می کشی.
🔹روشی دیگر برای توجه کردن، تقلید کارهای کودک است؛ می توان در زمان توجه کنار کودک بوده و کارهای او را دقیقا تقلید کرد. کشیدن یک نقاشی یا ساختن یک مجسمه با خمیر بازی یک نمونه و مثال خوب است.
🔹یکی از وظایف حکومت تربیت دینى در بُعد آموزشى آن است. آموزش به طور قطع باید در شرایط خاص خود و توسط افراد متخصص صورت پذیرد.
🔹براى این منظور، حتماً باید بخشى از نهاد آموزش و پرورش، چه در بُعد نیروى انسانى و چه در رابطه با کتابهاى درسى و چه در فراهم آوردن امکانات، اختصاص یابد.
🌐 vasael.ir/0004Ab
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸موضوع شناسی فساد اقتصادی و تبیین مصادیق آن
گزارشی از نشست«موضوع شناسی فساد اقتصادی؛ گامی نخست در بیانیه گام دوم»🔻
حجت الاسلام دکتر #محمد_حسنی:
🔹در فساد مالی، اخلال در نظام اقتصادی مطرح نیست؛ آری، در فساد مالی سوء استفاده از قدرت عمومی وجود دارد منتهی مجرم وابسته به حکومت نیست.
🔹در فساد اقتصادی دولت و یا کارگزار وی دخالت دارد و به طور کلی، فساد اقتصادی از سوی یکی از کارگزاران دولتی یا وابستگان (سیاسی یا نسبی یا سببی) وی صورت میگیرد.
🔹به نظر میرسد که فساد اقتصادی با جرائم اقتصادی نیز از یک جهت تفاوت دارند؛ در بحث جرائم اقتصادی بیشتر اندیشمندان به اخلال در نظام اقتصادی اشارهای نکرده اند، در حالی که ما در فساد اقتصادی اخلال در نظام اقتصادی را شرط میدانیم.
🔹اگر معیار را جرائم اقتصادی قرار میدهیم، لازم است تعریف و مصادیق آن را روشن کنیم و اگر اگر معیار را فساد اقتصادی قرار دادیم، افزون بر تعریف و بیان مصادیق آن، باید رابطه آن با جرائم اقتصادی که در قوانین متعددی بدان اشاره شده است، بررسی و معین شود.
🔹خلاصه آنکه، یکی از گامهای نخستی که در مبارزه با فساد اقتصادی باید برداشته شود، تعریف فساد اقتصادی و مصادیق آن است.
🌐 vasael.ir/0004At
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸گزارش نشست«روش تبدیل گزارههای فقهی به مدلهای کاربردی و اجتماعی» 🌐 vasael.
🔸گزارش نشست«روش تبدیل گزارههای فقهی به مدلهای کاربردی و اجتماعی»
حجت الاسلام دکتر #خسروپناه:
🔹فقیه دو شأن دارد. شأن فقاهت، و دیگری شأن ولایت. شأن فقاهت شأن کشف احکام شرعی است و دستاورد آن حکم تکلیفی و وضعی است. شأن ولایت، شأن جعل است که دستاوردش حکم ولایی میشود.
🔹پیش فرض بنده در این بحث این است که ما یک فقه نظام ولایی داریم که ذیلش فقه نظامات دیگر مانند فقه فرهنگ، فقه تربیت و ... قرار دارد.
🔹پس هم فقه الفرد و فقه الاجتماع در ذیل آن قرار دارد. پس این فقه باید با رویکرد ولایی و فقاهی به این نظامات فردی و اجتماعی بپردازد.
حجت الاسلام دکتر #پیروزمند:
🔹نمیخواهیم خود را محدود به گزارههای تجویزی فقهی کنیم. کاربردی را به راهبردی تبدیل کردم تا اینکه کلانتر شود و از جزئیت فاصله بگیرد و در دسترس باشد.
🔹تلقی بنده از این موضوع این است که بحث پسا فقهی یا پسا استنباطی است. یعنی فرض بر این است که به یک گزارههای دینی رسیدیم و برای بعد از آن داریم صحبت میکنیم. بنابراین بحثی که تقدیم خواهد شد، ابداً بحث رسیدن به گزارههای فقهی نخواهد بود.
🔹این پیش فرض را هم عرض کنم که در صورتی ما میتوانیم از گزارهها به مدل برسیم که نگاهمان به گزارههای دینی هم نظام مند باشد و اینها را مجزا از هم نبینیم. که خود این موجب تکامل آن راه پیشا فقهی است که مورد بحث نیست.
حجت الاسلام #الهی_خراسانی:
🔹وقتی دربارهٔ گزارههای فقهی صحبت میکنیم باید توجه کرد که این گزارهها مراتب مختلفی دارند مانند اینکه بعض گزارهها به صورت هدف و غرض احکام است.
🔹بعض دیگر به قواعد و ضوابط خاص که در احکام جاری است اشاره میکند. مانند نفی ضرر لایهٔ سوم گزارههایی که به صورت قواعد کلیه به عنوان حکم شرعی صادر میشود. لایهٔ دیگر احکام ولایی است که هرچند جزو لایهها نیست ولی جزو تعریف احکام قرار میگیرد.
🔹کاربرد اجتماعی اعم از مدل است. کاربرد اجتماعی، قیدی برای اجتماعی است یعنی این گزاره تبدیل شود به یک امر اجتماعی است اما اگر این امر اجتماعی، یک سیستم نظام یافته باشد به طوریکه به منظومهای از گزارهها ارجاع دهد، مدل خواهد بود.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/0004Aw
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸چرا امر به «معروف»؟ 📝 حجت الاسلام #مرتضی_حائری_شیرازی 🌐 vasael.ir/00049r 🆔 @vasael_ir
🔸چرا امر به «معروف»؟
🔹عرف نیز از عوامل پدیداری معروف به شمار میآید. عُرف در لغت با معروف مترادف است ولی در اصطلاح به معنای عادت است و منظور از عُرف در اینجا، قاعده و عادت زندگی روزمره مردم یک جامعه است. بحث از عرف به عنوان یکی از عوامل پدیداری معروف با بحث از دیگر عوامل تفاوت دارد.
🔹فطرت و عقل به عنوان دو عامل خدادادی و ذاتی انسان میباشد که انسان در آن هیچ دخالتی ندارد. دین و قانون نیز دو عاملی هستند که با تدوین قرارداد و برنامهریزی جهت تعیین روش زندگی، در زندگی فردی و اجتماعی انسان تأثیرگذار هستند. ولی عرف پدیدهای است نانوشته که خود به خود و بدون برنامهریزی قبلی به وجود میآید.
🔹برای نمونه میتوان به عزاداری دهه اول ماه محرم اشاره کرد. این عزاداری که از ده روز تا دو ماه در مناطق مختلف به طول میانجامد، «کار خوب شناخته شده» در میان شیعیان است.
🔹سبب معروف شدن این رسمِ پسندیده، عاملی جز عُرف نیست. دلیل عقلی و نقلی در بیشتر این موارد وجود ندارد. همچنین عدم برگزاری مجالس شادی در نُه روز اول ماه محرم، اگر چه روز شهادت نیست؛ هم دلیلی جز عرف ندارد.
🔹اما باید به این نکته توجه داشت که این عوامل، کار خوب نمیسازند، بلکه کارهای خوب را در جامعه به «معروف» تبدیل میکنند. یعنی باید در طی یک روند، کار خوب را به «کار خوب شناخته شده» یا «کار خوب همه کس شناس» تبدیل کنند. این کار را، روند شکلگیری معروف یا روند معروف سازی در جامعه مینامم، روندی از فضیلتها به معروف در جامعه.
🔹معروف، مفهومی است که مصادیقی از فضائل اخلاقی را در ضمن خود دارد که آن فضائل در روندی از «کار خوب» به «کار خوب شناخته شده» تبدیل شدهاند.
🔹این روند، سیری منطقی دارد و اسلام با توضیح و پیاده سازی آن در ابتدا، روشی منطقی برای هر جامعه و فرهنگی معرفی کرده است و میتوان در سه مرحله بیان کرد.
📝 حجت الاسلام #مرتضی_حائری_شیرازی
🌐 vasael.ir/00049r
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸خلأهای قانون مدنی درباره حقوق زنان / فقه برای بسیاری از این کاستیها راه حل
🔸خلأهای قانون مدنی درباره حقوق زنان / فقه برای بسیاری از این کاستیها راه حل دارد
میزگرد تخصصی «زنان، پیشرفتها و چالشها»🔻
#نیره_عابدین_زاده:
🔹در برخی قوانین فعلی در حوزه زنان خلأ داریم که شامل مباحثی مانند تحقیر همسر است که مجازات برای آنها در نظر گرفته شده است چراکه ممکن است در برخی پیامکها درخواست رابطه نامشروع باشد، اما در قوانین فعلی عنوان مجرمانه ندارد، ولی بر اساس این قانون، برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.
🔹ترک زندگی زوج به صورت غیر متعارف و موجبات ایجاد فرار زنان از خانه و یا مجبور کردن زنان به پوشش و آرایش و گویش و رفتار خاص که مغایر شأن ایرانی است در برخی مشاغل دولتی و خصوصی دیده میشود. اسلام با این امر مخالف است و در این قانون از این زنان حمایت میشود که در قوانین قبلی این موضوع وجود ندارد.
🔹بحث مهم دیگر که در این لایحه به آن پرداخته شد بحث پرداخت تفاضل دیه زنان در برابر مردان است که اگر زنی توسط مردی به قتل برسد یک دوم دیه باید پرداخت شود.
🔹در اینجا توسط این قانون حمایت میشوند چراکه برخی از خانوادهها به دلیل پرداخت ناتوانی در پرداخت این دیه و نداشتن این امکان مجبور به رضایت شده اند در حالی که به صورت قلبی راضی نبودند و بحث نصف دیه زنان به این شکل جبران میشود.
حجت الاسلام #فرج_الله_هدایت_نیا:
🔹یکی از مواردی که قانون مدنی تغافل کرده است حقوق زناشوئی زن است و گویا زن چنین حقی ندارد؛ در حالی که حقوق مالی زن در ماده ۱۱۲۱ آماده است.
🔹در حال حاضر به سختی میتوان در این موارد از قوانین فعلی استفاده کرد. قانون مدنی به حقوق زناشوئی زن ورود پیدا نکرده است در حالی که این امر مهمتر از مواد مالی زن است.
🔹اگر به بحث مالی زن از سوی همسر توجه نشود امکان جایگزینی وجود دارد و حقوق عمومی میتواند زن بدسرپرست را حمایت کند، ولی در حقوق زناشوئی اگر کوتاهی شود زن ممکن است به عسر و حرج و فساد و روابط فرازناشوئی مبتلاء شود؛ اینها کاستی هائی است که در فقه راه حل دارد.
🔹در فقه اختلاف نظر وجود دارد و قانونگذار هر نظریه فقهی را که کارآمد تلقی کند و قابل اجراء بداند از روش گزینش استفاده میکند.
🔹اساسا بن بست در نظام تقنینی نیست و عرف شاید با برخی از تحولات تقنینی موضع گیری داشته باشد و ابعاد حقوقی ندارد بلکه ابعاد فرهنگی اجتماعی دارد.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/0004Ax
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | واكاوی اضلاع توحید عملی در سپهر سیاست متعالیه اسلامی
🔹ارتقای توحید نظری به عملی و کاربست اقتضائات آن در سیاست، زمینهساز بسط عینی خداپرستی در ساحت مدنیت، یگانه شدن سیاست و همجهتی آن با اراده و حاکمیت الهی است.
🔹نویسنده با اتکا بر عقل و نقل، و با استفاده از روش تحلیل محتوا در حوزه مباحث کلامی و دینی به تحلیل مسئله پرداخته است.
🔹با واكاوی اضلاع توحید عملی در سپهر سیاست، روشن شد كه توحید علاوه بر بازتاب های درونی و معنوی فردی، دارای بسامدها و كاركردهای عملی، مدنی و برون دادهای دنیوی و سیاسی است و نقش حقیقی، زیربنایی، الهام بخش و تعیین كننده در سیاست دارد.
🔹اقتضای توحید عملی راستین این است كه نباید صرفا به عنوان مقوله ای كلیشه ای، شعاری و نمادین نزد سیاستمداران تلقی شود بلكه اقتضائات آن باید در ساحت مختلف سیاست، ظهور و بروز عینی بیاید.
🔹از حیث جنبه های رفتاری، توحید عملی باید در اخلاق، تقوای سیاسی و عمل سیاسی، وحدت ملی، تولی و تبری سیاسی تجلی اجتماعی داشته باشد.
🔹از لحاظ كاركرد ساختاری و محتوایی نیز توحید عملی مستلزم آن است كه ربوبیت، ولایت و حاكمیت خدا در تمامی شئون سیاست، اعم از نظامات سیاسی اجتماعی سبك زندگی الگوی توسعه سیاسی اقتصادی و فرهنگی و الگوی تمدنی، جلوه بیرونی پیدا كند.
🌐 vasael.ir/0004B5
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | آسیبهای اشتغال زنان از دیدگاه اسلام و روانشناسی 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003x9
🔸 #یادداشت | آسیبهای اشتغال زنان از دیدگاه اسلام و روانشناسی
🔹در کشور ما صدها هزار شغل به تصرف بانوان درآمده است، شغلهایی که باید در اختیار مردان بیکار قرار میگرفت تا در پرتو آن تشکیل خانواده میدادند.
🔹آمار دختران و پسران تحصیل کردهای که به دنبال شغل و کار هستند، رشد فزایندهای به خود گرفته است و از آنجا که دختران، به حقوق و دستمزد ناچیزی قناعت میکنند و مطیعتر و فرمانبردارتر از مردان هستند، از شانس بیشتری برای اشتغال به کار برخوردارند و واقعاً زنان و دختران جویای کار یا شاغل، به عنوان یکی از عوامل بیکار ماندن مردان و پسران بیکار محسوب میشوند.
🔹از سوی دیگر درصد ورودیهای دختران به دانشگاهها بیشتر از پسران شده است و دختران میتوانند تقریباً در تمام رشتههای تحصیلی شرکت کنند، رشتههایی که هیچگونه سنخیتی با توانائیها و روحیات زن و فرهنگ و باورهای ملی و مذهبی ما ندارد؟ آیا این موارد برای جامعه اسلامی ما یک افتخار است یا یک ننگ؟ و به راستی مقصر چنین وضعی چه کسانی هستند؟
🔹طبیعی است که پیامد چنین وضعی، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش سطح انتظارات دختران، رشد فزاینده آمار طلاق، افزایش روابط جنسی نامشروع و سست شدن بنیان خانوادهها و اختلافات خانوادگی و محروم ماندن بسیاری از فرزندان از محبت مادری خواهد بود.
🔹اگر این وضع و روند به همین شکل، ادامه و افزایش یابد، قطعاً جامعه اسلامی ما را با یک بحران اجتماعی و فرهنگی دچار خواهد کرد، بحرانی که پیامدها و خسارتهای جبران ناپذیری را به عصر ما و نسل ما وارد خواهد ساخت.
🔹یکی از شرایط خاصی که زنان به توصیه و به عبارت بهتر، تاکید دین اسلام میبایست پا به عرصه اقتصادی بگذارند مربوط به مشاغل خاصی چون پرستاری، پزشکی و معلمی است. حالت ایدهآل در یک جامعه اسلامی این است که دختران تحت تعلیم معلمان زن قرار گیرند.
🔹همچنین زنان، برای رفع نیازهای پزشکی خود، از خدمات پزشکان و پرستاران همجنس خود بهرهمند شوند. این حالت، علیرغم آنکه مستقیماً با نیازهای مالی زنان در ارتباط نیست، اما نوعی حالت اضطرار برای اشتغال زن در جامعه اسلامی است.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0003x9
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ| نگاه روایات به معضل بیکاری و تکلیف دولت / حرمت ترویج قول و فعل بد(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004B2
🔹فقه معاملات ربوی| عدم تعلق خمس به ارتفاع قیمت ناشی از تورم(آیت الله شهیدی)
🌐 vasael.ir/0004B9
🔹فقه سیاسی | وجوب عینی بسط معروف در جامعه(حجت الاسلام والسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0004B6
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_پایان_نامه| مؤلفههای فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی 🌐 vas
🔸 #معرفی_پایان_نامه| مؤلفههای فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی
🔹مقصود از اصول و اهداف سیاست خارجی در نظام اسلامی، مبادی و اساس روابط خارجی دولت اسلامی است که منابع دینی آنها را به عنوان چارچوب و اساس تنظیم روابط خارجی مطرح می کنند.
🔹بنابراین، سیاست خارجی نظام اسلامی برای رشد و توسعه تأثیرگذاری خود علاوه بر معیارهای متعارف تأثیرگذاری، نیازمند آن است که شاخصه ها و مکانسیم های کارآمدی را از منابع دینی و منظر فقهایی همچون امام خمینی(ره) مورد توجه قرار دهد و در جهت حل معضلات کشور در همه دوران ها، بدان اهتمام جدی داشته باشد.
🔹منابعی که از طریق آن می توان به این شاخصه ها و مکانسیم های کارآمدی دست یافت را منابع فقه می گویند. در این میان، فقه سیاسی شیعه به تمامی سوال های سیاسی عصر و زمان فعلی پاسخ می دهد.
🔹با توجه به این که مباحث فقه سیاسی شیعه به قلمرو روابط بین الملل و سیاست خارجی نیز امتداد دارد، سوال اصلی این است که چگونه فقه سیاسی شیعه بر تدوین و اجرای سیاست خارجی نظام اسلامی تأثیرگذار است؟
🔹در پاسخ به این سوال، مهدی صیاد شیرازی در رساله دكتری اش با عنوان «مؤلفه های فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی» مدعی است در فقه سیاسی اصولی وجود دارد که می توانند به عنوان مولفه های تأثیرگذاری نظام اسلامی مورد استفاده قرار گیرند.
🔹مهم ترین این اصول شامل اصل تألیف قلوب، اصل مصلحت، اصل دعوت، اصل افزایش توان و قدرت، اصل وفای به عهد، اصل تقیه، اصل ولایت فقیه و اصل عدالت می باشند.
🔹در کارکرد هر یک از اصول باید گفت اصل تألیف قلوب، اصل دعوت و اصل تقیه با هدف جذب انسان ها به سوی اسلام با استفاده از زکات جهت حمایت اقتصادی مسلمانان، موجب افزایش قدرت نرم می شود.
🔹با بهره مندی از این اصول که ماهیت صلح طلبانه دارند، می توانیم در پیشبرد اهداف دعوت اسلامی نقش موثری ایفا کنیم و نفوذ بین المللی خود را افزایش دهیم. ضمن این که پایبندی نظام به اصل وفای به عهد و عقود و اصل عدالت موجب همگرایی و همکاری بیشتر در عرصه های مورد مذاکره می باشد.
🔹همچنین، افزایش توان و قدرت در جمیع جهات بخصوص نظامی، موجب ارتقاء قدرت سخت شده و موجب می شود تا قدرت های بزرگ در نظام بین الملل در مقابل نظام اسلامی با احتیاط و احترام برخورد کنند. نظام اسلامی ای که از نعمت الهی ولایت فقیه بهره مند است در همه عرصه ها با آرامش و سربلندی و موفقیت حرکت می کند.
🌐 vasael.ir/0004BG
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ضرورت روششناسی فقه مقاصدی حجت الاسلام #مهدی_مظهر در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasael.ir/0004BI 🆔 @vasae
🔸ضرورت روششناسی فقه مقاصدی/ مهمترین خطا در بررسی فقهی مسائل مستحدثه
حجت الاسلام #مهدی_مظهر در گفتگو با #وسائل:
🔹باید توجه داشت که فهم ما از مقاصد شریعت و روح حاکم بر احکام معاملات بر اساس روش دومی که عرض شد، متوقف بر استنباطِ خود احکام است. ممکن است در اینجا چنین تصور بشود که یک دور وجود دارد.
🔹یعنی ما مقاصد را بر اساس دستهای از احکام شرعی استنباط میکنیم و سپس از همین مقاصد برای استنباط احکام دیگر استفاده میکنیم! قطعاً چنین تصوری غلط است. این نوع استفاده، در واقع همان قیاسی است که در روایات از آن منع شدهایم. برای روشن شدن موضوع به دو نکته باید توجه کرد.
🔹نکته اول این است که فهم مقاصد به موازات استنباط احکام معاملات، ترقی پیدا میکند و یک رابطه رفت و برگشتی میان این دو عرصه وجود دارد تا فهمی منسجم از مجموعه احکام معاملات به ما ارائه دهد.
🔹از سوی دیگر، میان احکام مختلف نیز به جهت کلیت یا جزئی بودن، به جهت قطعی بودن یا ظنی بودن و ... تفاوت وجود دارد که قطعاً در فهم مقاصد شریعت، همه آنها وزن یکسانی نخواهند داشت.
🔹اما نکته دوم این است که فهم مقاصد شریعت و توجه به کارکردهای احکام به هیچ وجه یک معیارِ قطعی برای استنباط فقهی و حتی قضاوت کردن درباره صحت و سقم یک استنباط فقهی نیست.
🔹بنده ادعا نمیکنم که اگر ما به فهمی ظنی ولو یک ظن قوی نسبت به یک رویکرد کلی در احکام معاملات رسیدیم، این معیار را به طور قطعی برای قضاوت کردن به کار بگیریم.
🔹طبیعی است که در این موارد، این فهم ظنی، به عنوان یکی از شواهد و قرائن در کنار سایر شواهد و قرائن سندی، دلالی، سیاقی و ... در نظر گرفته میشود.
🔹اما سخن بنده این است که اولاً لازم است با رویکرد کارکردی، احکام معاملات تحلیل شوند و ثانیاً این مقاصد و مناطات، به عنوان شواهد و قرائن، در کنار سایر شواهد، دیده شوند.
🌐 vasael.ir/0004BI
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه نظام سیاسی | تبعیت از حاکم جور شرک نابخشودنی است(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004Ao
🔹فقه القضا | روایات؛ اصلیترین دلیل بر اشتراط ایمان در قاضی(آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/0004BD
🔹فقه بورس | بررسی مشروعیت بورس با تنفیذ ولی فقیه(حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی)
🌐 vasael.ir/0004BE
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | ظرفیتها و چالشهای اجرای اقتصاد اسلامی
🔹در این مقاله پس از ارائه مفاهیم مقدماتی، زمینهها و موانع اصلی جهت اجرای اقتصاد اسلامی مورد بررسی قرار میگیرد.
🔹هدف اصلی این مقاله توصیف و توضیح چالشهای موجود اقتصاد اسلامی و بیان ظرفیت بالقوه آن میباشد. روش کار به صورت مطالعه کتابخانهای و بررسی عمدتاً تحلیلی توصیفی است.
🔹این مقاله نشان میدهد که با وجود ظرفیت اجرایی مناسب اقتصاد اسلامی، کارکرد واقعی آن غیرقابل قبول بوده است. همچنین عوامل ناکارآمدی اجرایی آن جنبه برونزا داشته است و ارتباطی با ساختار تئوری مربوطه ندارد.
🔹بحث نظری از اقتصاد دینی به طور کلی و اقتصاد اسلامی به طور خاص، بویژه پس از دهه 1970 به میزان قابل توجهی وارد ادبیات اقتصاد گردیده است. در دهههای 1980 و 1990 و دهه اول قرن 21، حجم بیشتری از این ادبیات، مدون شده است.
🔹اگرچه، بخشهایی از نوشتههای یاد شده از غنای علمی قابل دفاعی برخوردار نیستند؛ ولی در هر صورت تقاضا برای دریافت مطالب در این عرصه قابل توجه و رو به گسترش است و عرضه متناسبی میطلبد.
🌐 vasael.ir/0004BY
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | تبیین فلسفه تشریع فریضة الجهاد 📝 علیرضا فلاحی 🌐 vasael.ir/0004BM 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | تبیین فلسفه تشریع فریضة الجهاد
🔹اگر یک نگاه عملی و محققانه نسبت به دین داشته باشیم متوجه خواهیم شد که دین به عنوان یک پَک و برنامه اصلاحی، صرفا برای ابلاغ نبوده است بلكه هدف از ارسال دین، اجرای آن در سطح جامعه و اصلاح جامعه با ملاکات دین بوده است.
🔹به عبارت دیگر همه انبیاء علاوه بر وظیفه ابلاغ، مامور اجرای دین در سطح جامعه و اصلاح جوامع بوده اند.
🔹پس دین علاوه بر گفتن و فراگرفتن، برای عمل و اصلاح جامعه نازل شده است اما انبیاء در این مسیر و حرکت اصلاحی، با موانعی مواجه می شوند.
🔹این موانع با عنایت به منطق قرآنی، تحت سه عنوان معرفی می شوند كه عبارتند از: جاهلیت در بُعد معرفتی و عقیدتی، جاهلیت در بُعد مالی و اقتصادی، جاهلیت در بُعد سیاسی و اجتماعی.
🔹جاهلیت مورد بحث به معنای حالت جهل و عدم علم نیست، بلکه جاهلیت، نوعی رفتار است، رفتاری که متعصبانه و بدون دلیل و منطق عقلایی از حق رویگردانی می کند حتی بعضا اساسا به حق گوش هم نمی دهند. آیات متعدد قرآن كریم از این نوع رفتار مشركان و كافران پرده بر می دارد.
🔹بنابراین نوع رفتار جهالت آمیز در برابر حركت اصلاحی انبیاء و مصلحین الهی، مانعی به حساب می آید لذا یكی از مهمترین فعالیت و عملكرد پیامبران مواجهه و مقابله با این موانع بود.
🔹1. جاهلیت در بعد معرفتی و عقیدتی: قرآن از این نوع جاهلیت به عنوان مانعی بر سر راه حرکت اصلاحی دین در سطح جامعه یاد می کند.
🔹اینکه بدون هیچ دلیل منطقی و عقلانی، روی افکار آباء و اجدادی خود و یا خرافات، تعصب بی جا دارند كه نمی خواهند از یك سو حرف حق را گوش کنند و از سوی دیگر مانع رسیدن حرف حق به سایرین می شوند.
🔹تمام این آیات این حقیقت را بازگو می کند که رسول الله و جماعت صالحه که به دنبال تطبیق و تنفیذ احکام دین هستند، با یک مشکل جدی روبرو هستند و آن وجود افراد و جماعت هایی که یک سری از افکار و باورهای باطل و غیر منطقی و سخیفی دارند که نه مبنای منطقی دارند و نه اجازه پذیرش برای دیگران می دهند.
🔹لذا تعصب جاهلی در بُعد مَعرِفی اجازه نمی دهد، حركت اصلاحی پیامبران در جامعه پیاده شود و باید این مانع را از مسیر اصلاحی جامعه برداشت لذا می توان جاهلیت در بُعد معرفتی را یكی از فلسفه های تشریع فریضه جهاد برشمرد.
🔹البته این بدان معنی نیست که هر کسی که باور غلط دارد مجوز تشریع جهاد بر علیه اوست بلکه برخی از آنها گرچه باور غلطی دارند اما خیلی اصرار بر آن ندارند و اگر فهمیدند اشتباه است از آن فكر و عقیده دست بر می دارند و قرآن با این افراد مشکل ندارد .
🔹بنابراین در مبحث فریضه الجهاد قبل از شروع جهاد یکی از وظایف اصلی امام دعوت و تبیین معارف است.
📝 علیرضا فلاحی
🌐 vasael.ir/0004BM
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ| نقش عرف در استنباط از منابع / آیه «جهر بالسوء» و موارد افشاگری ظلم(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004B3
🔹فقه معاملات ربوی| عناوین ذهب و فضه، ظهور در نقد رائج ندارند(آیت الله شهیدی)
🌐 vasael.ir/0004BV
🔹فقه سیاسی| آیا دلالت آیه ۱۰۴ سوره آل عمران بر وجوب امر به معروف با تعارض روبروست؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0004Bc
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸جایگاه ویژه جوانان در نهضت علمی امام باقر 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004Ba 🆔 @vasael_ir
🔸جایگاه ویژه جوانان در نهضت علمی امام باقر
🔹امام باقر (ع) در نهضت علمی که ایجاد کردند، تکیه ویژهای بر جوانان داشتند؛ از سخنان ایشان این است که اگر جوانی از جوانان شیعه را نزد من بیاورند و من او را در مسیر آموختن علم نبینم تأدیب میکنم.
🔹این تأدیب همان تأدیبی است که «چوب استاد به ز مهر پدر»؛ بنابراین با توجه به وضعیت قرن دوم، علوم تجربی و ساینسی که الان متداول است، در آن زمان موضوعیت نداشته، بلکه عالم کسی بود که بتواند قرآن را خوب تفسیر کند و یا بتواند احکام الهی را به خوبی از نصوص بیرون بیاورد.
🔹امام باقر(ع) در این شرایط با قتاده، مفسر مشهور اهل سنت ملاقات کرده و به وی گفت: من شیندهام که تو قرآن تفسیر میکنی و جواب او مثبت بود؛ حضرت فرمودند اگر قرآن را با رأی خود تفسیر میکنی، خودت هلاک شده و دیگران را هلاک میکنی و اگر با آرای دیگران تفسیر میکنی، باز هم هلاک شدی و دیگران را به هلاکت انداختهای.
🔹مبنای امام (ع) آن است که تفسیر باید ریشه در قرآن و اهل بیت (ع) داشته باشد؛ یعنی یا باید مهارت تفسیر قرآن به قرآن داشته و یا بر روایات آشنا باشیم که بتوانیم تفسیر کنیم.
🔹نهضت علمی امام باقر (ع) و امام صادق (ع) طبق شرایط آن دوره باید بررسی شود و آن بازگرداندن مردم به چارچوب کتاب و سنت در دورهای است که اجتهادهای بیمبنا زیاد شده بوده است.
🔹البته تدبر ایرادی ندارد، ولی اجتهادهای بدون مبنا و «من عندی» که در تعالیم دینی به رأی و قیاس تعبیر شده، در نظر شیعه باطل است.
🔹پیام دین این است که انسان اگر در عرصه علوم قوی شد، باید اخلاق را رعایت کند تا این دستاوردها در خدمت راحتی بشر و گسترش توحید و اخلاق باشد، نه اینکه سلاحهای مخربی ایجاد شود که بشر را تهدید کند؛ بنابراین علم باید در اختیار انسان مهذب باشد.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0004Ba
🆔 @vasael_ir