🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#شيعه_و_پاسخ_به_چند_پرسش✨🍂🍂
#قسمت_نوزدهم
#حديث_ثقلين🍂🌸
پيشتر گفتيم كه حديث ثقلين يكي از احاديث متواتر اسلامي است. كه شيعه و اهل سنّت آن را از پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) روايت كرده اند. متن حديث چنين است: «يا ايها الناس اني تاريك فيكم الثقلين، كتاب الله و عترتي، اهل بيتي ما ان تمسكتم بهما لن تضّلوا بعدي ابداً، و انّهما لن يفترقا حتي يردا عليَّ الحوض فانظروا كيف تخلفوني فيهما» [۱] ؛ دو چيز گرانبها را در ميان شما باقي ميگذارم. هرگاه به آن دو تمسك جوييد، پس از من هرگز گمراه نخواهيد شد، آن دو، كتاب خدا و عترت و اهل بيت من ميباشند. اين دو از يكديگر جدا نمي شوند تا در قيامت نزد من آيند، پس بنگريد كه چگونه با آنها رفتار خواهيد كرد.
حديث ثقلين از نظر سند جاي هيچ گونه بحثي ندارد، زيرا از بيش از سي صحابي پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) روايت شده است. [۲] .
و بر مطالب ذيل دلالت ميكند:
۱ وجوب پيروي از عترت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) و مرجعيت علمي آنان در معارف و احكام ديني؛ زيرا مقصود از تمسك به كتاب و
عترت چيزي جز عمل به آنها نيست. اين مطلبي است كه علماي اهل سنّت نيز به آن اذعان نموداند. چنان كه سعدالدين تفتازاني كه از دانشمندان بزرگ اهل تسنن است گفته است:
ألا تري انه (عليه السلام) قرنهم بكتاب الله تعالي في كون التمسك بهما منقذاً عن الضلالة، و لا معني للتمسك بالكتاب الاّ الأخذ بما فيه من العلم و الهداية، فكذا في العترة. [۱] .
۲ عصمت اهل بيت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) از خطا و گناه زيرا:
اوّلا: اهل بيت را عِدل قرآن كريم قرار داده است. پس همان گونه كه قرآن از هرگونه انحراف و بطلاني مصون است، اهل بيت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) نيز چنين اند.
و ثانياً: تمسك به آنان را بدون هيچ گون قيد و شرطي، همچون تمسك به قرآن مانع از گمراهي شناخته است. روشن است كه اگر در اهل بيت احتمال اشتباه وجود داشته باشد، تمسك به آنان نمي تواند به صورت كلي و همه جانبه مانع از ضلالت و گمراهي شان باشد.
۳ وجود پيشواي معصوم در همه ي زمانها لازم است، زيرا فرموده است عترت هيچ گاه از قرآن جدا نمي شود و بالعكس، قرآن نيز هيچ گاه بدون عترت نخواهد بود.
پس در همه ي زمانها فردي از عترت پيامبر كه معصوم از گناه
و خطاست وجود دارد. بر اين اساس حديث ثقلين بر وجود امام عصر (عليه السلام) نيز دلالت ميكند، زيرا از خاندان پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) جز او كسي از ويژگي عصمت برخوردار نيست. [۱] .
پس دلالت حديث برعصمت عترتواهل بيت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) و مرجعيت ديني آنان نيز روشن است، زيرا تمسك به عترت همچون تمسك به قرآن سبب نجات از گمراهي دانسته شده است. پس همان گونه كه قرآن كريم مصون از خطا و انحراف است (لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ) [۲] . قول و فعل و تقرير اهل بيت و عترت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) نيز مصون از خطا و انحراف است. از سوي ديگر، عدم جدايي آن دو از يكديگر بيانگر اين مطلب است كه تا روز قيامت پيوسته در كنار قرآن بايد از رهنمودهاي عترت نيز بهره گرفت، يعني پيوسته يك نفر معصوم از عترت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) وجود دارد. اين خصوصيت، جز بر امامان شيعه منطبق نيست، زيرا ويژگي عصمت در هيچ يك از خاندان پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) غير از آنان (به علاوه حضرت زهرا (عليها السلام) ) ادعا نشده است.
----------
📚منابع:
[۱]: حديث ثقلين به عبارتهاي مختلف نقل شده است، آنچه در متن آمده نقل مشهور آن است.
[۲]: در مورد سند حديث و راويان به كتاب «عبقات الانوار»، جلد اول و دوم و كتاب «المراجعات» مراجعه ي شماره ي ۸ رجوع شود.
[۱]: شرح المقاصد، ۵: ۳۰۳.
[۱]: ر. ك: نفحات الازهار في خلاصة عبقات الانوار: ۲: ۲۴۷ ۲۶۹.
[۲]: فصلت: ۴۲.
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه- ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
میلادی: Friday - 12 April 2022
قمری: الثلاثاء، 10 رمضان 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
🔹آمدن نامه هاى اهل كوفه براى امام حسين عليه السّلام
در سال ۶۰ ه’ جمعى از كوفيان نامه هاى مردم كوفه را براى امام حسين عليه السّلام آوردند.
(الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۱۲. بحار الانوار: ج ۴۴، ص ۳۳۳)
كه از جمله نام سليمان بن صرد و مسيب بن نجبة و رفاعة بن شداد بجلى و حبيب بن مظاهر و جمعى از شيعيان آن حضرت در آنها بودكه توسط عبداللَّه بن مسمع همدانى و عبداللَّه بن وال خدمت امام عليه السّلام آورده شد.
◾️وفات حضرت خديجه سلام اللَّه عليها
📆 #روزشمار:
🌸05 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه ق)
🌺07 روز تا معراج رسول اکرم (صلیالله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت)
جنگ بدر(۲ ه ق)
🌸08 روز تا اولین شب قدر
◾️09 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه ق)
🔸10 روز تا فتح مکه(۸ ه ق)
دومین شب قدر
◾️11 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه ق)
🔹12 روز تا سومین شب قدر
🌸20 روز تا عید سعید فطر
🔸24 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه ق)
◾️34 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه ق)
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه ق)
🔹37 روز تا غزوه خندق (۵ ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#روایات🔸
#وفات حضرت #خديجه سلام اللَّه عليها ◾️◾️◾️
در اين روز حضرت خديجه كبرى سلام اللَّه عليها از دنيا رحلت فرمودند.
(📚الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۲۷. فيض العلام: ص ۲۷. مسار الشيعه: ص ۶ - ۷. نفائح العلام: ص ۱۵ - ۱۹۱)
اين قول بنابر نقل ۴۵ روز بعد از رحلت جناب ابوطالب عليه السّلام است.
(📚نفائح العلام: ص ۱۵۸. تقويم المحسنين: ص ۱۱)
اقوال ديگر در رحلت آن حضرت چنين است: ۲۳ رجب، ۲۷ رجب، آخر رجب، اول ماه رمضان، ۱۲ ماه رمضان. آن حضرت بعد از وفات حضرت ابوطالب عليه السّلام به سه روز فاصله و به قولى يك ماه و به قولى ۴۵ روز و به قولى ۵۰ روز وفات كرده است.
(📚فيض العلام: ص ۱۹۱. منتخب التواريخ: ص ۴۳. بحار الانوار: ج ۱۹، ص ۲۵. توضيح المقاصد: ص ۲۲)
آن حضرت نخستين همسر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بود، و تا خديجه سلام اللَّه عليها زنده بود نبى گرامى اسلام صلّى اللَّه عليه و آله همسرى اختيار نفرمود. سبقت به اسلام و خدمات او به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله زياره از آن است كه ذكر شود. در فضيلت آن حضرت همين بس كه والده
مكرمه حضرت صديقه طاهره سلام اللَّه عليها است، و همه ذرارى پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله به ايشان منتهى مى شوند.
(📚فيض العلام: ص ۲۷)
آن حضرت هنگام رحلت چند وصيت به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله نمودند، و با آن همه فداكارى و انفاق مال، به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله عرض كردند: «يارسول اللَّه، مراببخشيد كه در حق شما كوتاهى كردم». پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: «حاشا و كلاّ! من از شما تقصيرى نديدم، بلكه منتهاى سعى و كوشش خود را در حق من نمودى. شما در خانه من زحمات زيادى را متحمل شدى. اموالت را در راه خدا بذل و بخشش نمودى». آنگاه خديجه سلام اللَّه عليها عرض كرد: يا رسول اللَّه، شما را وصيت مى كنم به اين دختر، و به حضرت فاطمه سلام اللَّه عليها اشاره نمود. اين دختر بعد از من يتيم و غريب است. كسى از زنهاى قريش او را اذيت نكند. كسى به صورت او لطمه اى نزند، به روى او داد نزند و مكروهى نبيند.
📚(شجره طوبى: ج ۲، ص ۲۳۴ - ۲۳۵)
آن حضرت اولين زنى است كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را تصديق نمود، و اول زنى است كه در مكه با رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله نماز جماعت خواند، و اول زنى است كه ايمان خود را در مكه در ميان مشركين اظهار نمود، و اول زنى است كه در مقابل دشمن از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله دفاع نمود و تمام اموال خود را به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بخشيد، و اول زنى است
كه ايمانش با قبول ولايت أمير المؤمنين عليه السّلام به درجه كمال رسيد.
روزى پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله خديجه سلام اللَّه عليها را خواست و در كنار خود نشانيد و فرمود: اين جبرئيل است و مى گويد: براى اسلام شروطى است كه عبارتند از: اقرار به يگانگى خداوند متعال، اقرار به رسالت رسولان، اقرار به معاد و اصول اين شريعت و احكام آن، اطاعت از اولى الامر و ائمه طاهرين از فرزندان او يكى بعد از ديگرى با برائت از دشمنان ايشان.
خديجه سلام اللَّه عليها به همه آنها اقرار نمود و ائمه طاهرين به خصوص أمير المؤمنين عليه السّلام را تصديق كرد. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «هو مولاك و مولى ال مؤمنين و امامهم بعدى». يعنى «على مولاى تو و مولاى مؤمنان بعد از من و امام ايشان است ». آنگاه از خديجه سلام اللَّه عليها در قبول ولايت امير ال مؤمنين عليه السّلام عهد مؤكد گرفت. سپس رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله يك يك از اصول و فروع دين حتى آداب وضو و نماز و روزه و حج و جهاد و صله رحم و واجبات و محرمات را بيان فرمود.
سپس پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله دست خود را بالاى دست أمير المؤمنين عليه السّلام نهاد و خديجه سلام اللَّه عليها دست خود را بالاى دست رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله نهاد و به اين ترتيب با امير ال مؤمنين عليه السّلام بيعت نمود.
(📚بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۲۳۲، ج ۶۵، ص ۳۹۲)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
هدایت شده از نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_دهم.mp3
1.86M
#صوتی🍁🍁🍁
#دعای روز #دهم ماه مبارک #رمضان 🌙🌼🌼
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ، وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ، وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ، بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ.
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨
خدایا مرا در این ماه از توکل کنندگان، و از رستگاران نزد خود، و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان.
✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#گزیده_دایره_المعارف_تهاویل_الربیع🔹🌸
#بخش_پنجاه
#علت صلح #امام را از #زبان خود #آن حضرت #بشنوید 🌸🍂🍂🍂
پس از آن که آن حضرت مصالحه کرد یک عده از دوستان و دشمنانش از علت مصالحه سوالاتی نمودند ما برای نمونه دو- سه تا از جوابهای آن حضرت را نقل میکنیم تا خوانندگان عزیز جواب این اشکال (چرا امام حسن (علیه السلام) مصالحه کرد) را از خود آن حضرت هم بشنوند.
آن حضرت در جواب سلیمان بن صرد که یکی از دوستانش بوده فرمود: اگر برای دنیا کار میکردم معلوم میشد که صولت و سطوت معاویه از نیرو و قدرت من فزون تر نبوده است، یعنی هرگاه مصلحت دین را اندیشه نمی کردم و مثل معاویه جمیع کمالات انسانی و فضایل اخلاقی را فدای ریاست پنج روز دنیا نموده و دین را برای خود میخواستم نه خود را برای دین، میدیدید که چطور معاویه را به زانو در میآوردم، شبیه فرمایش امام را پدر بزرگوارش میفرماید: هرگاه مکر وحیله (آدم مکرکن و حیله گر) در آتش نبود البته من زرنگ ترین مردم بودم.
و در جواب عبدالله بن زبیر که یکی از دشمنان حضرتش بوده فرمود: وای بر تو خیال میکنی ضعف و ترس مرا واداشت که دست از خلافت بکشم؟ و چه طور میشود که این جور باشد در حالی که پدر من شجاع ترین عربها بوده و مادر من بهترین زنهای عالم است بلکه وقتی دیدم که امثال تو به من بیعت کردند که در ظاهر ادعای دوستی کرده و میخواستند مرا به طرف باطل سوق دهند، به یاری آنها اطمینان نیافته و دست از جنگ کردن کشیدم، یعنی شما خیال میکنید که ضعف و ترس مرا به این امر وادار کرد و عیب و اشکال از ناحیه خودم بوده نه چنین است زیرا که مثل منی که پدرش علی (علیه السلام) و مادرش زهرا (علیها السلام) و جدش رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و عمویش جعفر طیار و حمزه و برادرش حسین (علیه السلام) باشند این احتمال در حقش متصور نیست، بلکه چیزی که مرا مجبور بر این امر کرد همانا نبودن یار و یاور بوده است. و به این امر در جواب سائل دیگر تصریح کرده و میفرمایداگر یارانی برای من بود شبانه روز با معاویه نبرد میکردم تا خدا
بین من و او داوری میکرد [۱] ومثل این جواب را به عبارت دیگر،
در جواب ابو سعید عقیصا فرمود: هرگاه اقدام به صلح نمی کردم یک تن از شیعیانم بر روی زمین زنده نمی ماند. ور در جواب بعضی از نزدیکهای خود فرمود همان علتی (نبودن کمک) که پدرم را واداشت که روز نخستین خلافت را به دیگری واگذار کند، مرا وادار کرد که مصالحه کنم. پس از فرمایشات خود آن حضرت هم روشن شد که عامل مهم مصالحه همانا نبودن یارانی برای امام و ملاحظه مصلحت دین بوده است در این جا با اجازه شما میخواهم به نوشتن اصل مطلب خاتمه داده و توضیحات چندی برای روشن شدن مطالب کتاب بیافزایم.
----------
[۱]: . 📚احتجاج طبرسی.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#شيعه_و_پاسخ_به_چند_پرسش✨🍂🍂
#قسمت_بیستم
#حديث_سفينه 🔸
پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) در مورد اهل بيت خود فرموده است: «انما مثل أهل بيتي فيكم كسفينة نوح، من ركبها نجا و من تخلّف
عنها غرق» [۱] ؛ اهل بيت من در ميان شما همانند كشتي نوح اند كه هركس بر آن نشست از غرق شدن نجات يافت و هركس آن را رها كرد و از آن فاصله گرفت، غرق گرديد.
وجه تشبيه اهل بيت (عليهم السلام) به كشتي نوح اين است كه مسلمانان بايد در اصول و فروع دين از علم و دانش اهل بيت، طلب هدايت كنند و گفتار و رفتار آنان را سرمشق زندگي قرار دهند، در غير اين صورت در طوفان اختلافات مذاهب غرق خواهند شد، و نجات نخواهند يافت.
ابن حجر كه يكي از علماء مشهور سنيان است در توضيح اين حديث گفته است:
«وجه تشبيه اهل بيت به كشتي نوح اين است كه هركس به پاس شكرگزاري خداوند كه اهل بيت را چنين شرافتي عطا كرده است، آنان را دوست داشته و گرامي بدارد، و به هدايت علماي اهل بيت تمسك جويد، از تاريكي مخالفتها نجات خواهد يافت، و هركس از آنان تخلف كنند، در درياي كفران نعمت الهي غرق شده، و در ورطههاي طغيان هلاك خواهد شد». [۲] .
#عقل 🔹
علماي شيعه، با الهام گيري از كتاب و سنّت، براي عقل در معارف دين جايگاه برجسته و شايسته اي قايل شده اند. از يك سو، اصل حسن و قبح عقلي را پذيرفته و عدل الهي را بر پايه ي آن اثبات و تبيين كرده اند و از سوي ديگر، فقهاي اماميه عقل را در عرض كتاب و سنّت به عنوان يكي از منابع و مدارك احكام شرعي دانسته، قاعده ي ملازمه ي ميان حكم عقل و شرع را پذيرفت اند و اين، علاوه بر نقش ابزاري عقل در فهم كتاب و سنت است، كه قراين و اعتبارات عقلي ميتواند راهگشاي مفسّران و مجتهدان در تفسير قرآن كريم و استنباط احكام الهي از قرآن و سنّت باشد.
تذكر اين نكته در اين جا لازم است كه آنچه به عنوان حجت الهي بر بشر در عرض وحي به شمار آمده است، مستقلات و يا ملازمات روشن عقلي است، و نه ظنون و احتمالات فكري كه از نوع قياس و استحسان است. بدين جهت، در مكتب اهل بيت (عليهم السلام)، و به پيروي از آن در فقه اماميه، عقل به عنوان راه استواري براي استنباط و احكام الهي به رسميت شناخته شده است، ولي از قياس و استحسان و مانند آنها كه پشتوانه اي جز ظن و گمان ندارد، به شدّت نهي گرديده است.
حاصل آن كه عقل در موضوع دين شناسي و معرف ديني نقشهاي گوناگوني را ايفا ميكند:
۱ پايههاي اوليه دين را اثبات ميكند، مانند اثبات وجود خدا و برخي از صفات الهي كه مبناي اثبات شريعت است، و اثبات ضرورت دين و شريعت و...
۲ در عرض وحي ميتواند پاره اي از احكام شريعت را به دست آورد. و به عنوان يكي از منابع و مدارك احكام شرعي به شمار آيد. (مستقلات و ملازمات عقليه).
۳ به عنوان ابزار فهم كتاب و سنّت نقش معرفتي مهمّي را ايفا ميكند. در اين جا عقل در طول وحي (كتاب و سنت) است نه درعرض آن، و چون نوري است كه وسيله ديدن اشياء است و خود چيزي به آنها نمي افزايد.
اكنون كه با منابع معارف و احكام اسلام از نظر شيعه آشنا شديم پاسخ اصلي سؤال روشن است. زيرا شيعه و سنّي در منابع ياد شده (قران و سنت نبوي و روايات اهل بيت و عقل) در مواردي با هم اختلاف نظر دارند و اين اختلاف نظرها موجب اختلاف برخي عقائد و فتاوي شده است مثلا:
۱ در استفاده از قرآن مجيد رواياتي كه به سند مطمئن از اهل بيت (عليهم السلام) نقل شده باشد از نظر شيعه حجّت است در حالي كه علماء اهل تسنن به اين روايات توجهي ندارند و نيز رواياتي كه در كتابهاي اهل تسنن نقل شده و سند آنها از نظر شيعه مورد اطمينان نيست به عقيده شيعه حجّت نيست با اينكه اهل تسنن به آنها عمل ميكنند و فتوي ميدهند.
۲ شيعه فقط سنّت نبوي و اهل بيت (عليهم السلام) را حجت ميداند و گفتهها و عمل اصحاب رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) را چون معصوم نيستند حجت نمي داند در صورتي كه اهل تسنن به گفته اصحاب هم استناد ميكنند.
۳ برخي از عالمان اهل تسنن مطالبي را در اعتقادات مطرح ميكنند كه با حكم عقل مخالف است و از اين رو شيعه آن را نمي پذيرد مانند اينكه ميگويند خداوند در دنيا و يا در آخرت با چشم ديده ميشود و اين مطلب را عقل نمي پذيرد زيرا با چشم ديده شدن مستلزم جسم بودن است و جسم بودن خدا به حكم عقل محال است.
----------
📚منابع:
[۱]: المستدرك علي الصحيحين: ۳: ۱۵۱ و ج ۲، ص ۳۴۳، جهت آگاهي از ديگر مصادر حديث سفينة از طريق عامّه و خاصّه به كتاب «غاية المرام» سيد هاشم بحراني: ۳: ۱۳ ۲۴ رجوع شود.
[۲]: المراجعات، مراجعه ي شماره ي ۸؛ به نقل از الصواعق المحرقة، ص ۹۱، باب ۱۱، تفسير آيه ي هفتم.
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: چهارشنبه- ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
میلادی: Friday - 13 April 2022
قمری: الأربعاء، 11 رمضان 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام
🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام
🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام
🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
🌸04 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه ق)
🌺06 روز تا معراج رسول اکرم (صلیالله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت)
جنگ بدر(۲ ه ق)
🌸07 روز تا اولین شب قدر
◾️08 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه ق)
🔸09 روز تا فتح مکه(۸ ه ق)
دومین شب قدر
◾️10 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه ق)
🔹11 روز تا سومین شب قدر
🌸19 روز تا عید سعید فطر
🔸23 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه ق)
◾️33 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه ق)
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه ق)
🔹36 روز تا غزوه خندق (۵ ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
هدایت شده از نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
15580852535650mp3_48.mp3
841.5K
#صوتی🍁🍁🍁
#دعای روز #یازدهم ماه مبارک #رمضان 🌙🌼🌼
اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ، وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ، وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ، بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ.
✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨
خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری ات ای فریادرس دادخواهان
✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#ترجمه_کتاب_نفیس_القطره): #قطره ای از دریای #فضایل اهل #بیت علیهم السلام ✨🍂
#بخش_دوازدهم
#قطره اى از #درياى مناقب #امام پيغمبران گذشته،
#پدر ائمّه طاهرين، سرور #يكتاپرستان،
برادر #رسول و فرستاده #پروردگار عالم،
#فرمانرواى تمام #مؤمنان،
حضرت #علىّ بن ابى طالب
صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨
سپس فرمود:
يا اُمّاه ؛ لاتشدّي يديّ فإنّي أحتاج أن اُبصبص لربّي بإصبعي.
اى مادر ؛ دست هاى مرا مبند، زيرا مى خواهم با انگشتانم براى پروردگارم خضوع و خشوع كنم. [۳]
۱۰۹ / ۱۶ - و در همان كتاب از عمر بن خطّاب نقل كرده است كه گفت:
على عليه السلام وقتى كه در گهواره دست هايش بسته بود مارى را ديد كه به طرف او مى آيد، خود را حركتى داد ودستها را خارج كرد، با دست راست گردن آن مار را گرفت و به گونه اى فشرد كه انگشتانش در آن داخل شد وبه قدرى نگه داشت تا آنكه مرد.
مادرش كه چنين صحنه اى را مشاهده كرد فرياد برآورد و كمك خواست، اطرافيان جمع شدند، سپس به فرزندش على عليه السلام عرض كرد:
«كأنّك حيدرة»، گويا تو از نظر شجاعت و دلاورى چون شير هستى. [۱]
۱۱۰ / ۱۷ - در كتاب «صفوة الأخبار» از أعمش نقل مى كند: كنيزى سياه چهره و كور را ديدم كه به مردم آب مى داد و مى گفت: به دوستى و محبّت حضرت على بن ابى طالب عليه السلام بياشاميد.
سپس او را در مكّه ديدم كه بينا گشته و به مردم آب مى دهد، و اين بار مى گويد: بياشاميد به محبّت كسى كه خدا به خاطر او بينائى را به من برگردانيد.
اعمش مى گويد: قضيّه را با او در ميان گذاشتم و گفتم: تو را در مدينه نابينا ديدم كه آب مى دادى و مى گفتى: به محبّت على بن ابى طالب عليه السلام بياشاميد و اكنون مى بينم بينا گشته اى، مرا از اين مطلب باخبر كن.
كنيز گفت: مردى را ديدم كه به من فرمود: اى كنيز ؛ آيا تو اهل ولايت و محبّت علىّ بن ابى طالب عليه السلام هستى؟ گفتم: بلى، آنگاه دعا كرد و گفت:
خدايا ؛ اگر راست مى گويد بينائى اش را به او برگردان، بخدا قسم، به بركت دعاى او فوراً ديدگانم روشن وچشمانم بينا گرديد.
به او گفتم: تو كيستى؟ گفت: «أنا الخضر وأنا من شيعة عليّ بن أبي طالب عليه السلام»، من خضر و از شيعيان علىّ بن ابى طالب عليه السلام مى باشم. [۲]
۱۱۱ / ۱۸ - شيخ صدوق رحمه الله در كتاب «امالى» از سلمان فارسى سلام اللَّه عليه نقل كرده است: ابليس لعنه اللَّه عبورش به چند نفر افتاد كه به اميرالمؤمنين عليه السلام دشنام مى دادند، در مقابل آنها ايستاد، سئوال كردند كيست كه پيش روى ما ايستاده است؟
گفت: من ابو مرّه ام، گفتند: سخنان ما را شنيدى؟
گفت: بدا به حال شما مولاى خود علىّ بن ابى طالب عليه السلام را ناسزا مى گوئيد؟
گفتند: از كجا دانستى كه او ولىّ امر ما است؟
گفت: از كلام پيغمبرتان كه فرمود:
من كنت مولاه فعليّ مولاه، اللهمّ وال من والاه وعاد من عاداه، وانصر من نصره واخذل من خذله.
هر كس من مولاى او هستم پس از من على عليه السلام مولاى او است، خدايا آن كس كه على را دوست دارد دوست بدار، و با دشمن او دشمن باش.
سپس به او گفتند: آيا تو از مواليان و شيعيان آن حضرت هستى؟ گفت: من ولايتش را ندارم و از شيعيان او نيستم ولى او را دوست دارم، و هر كس با او دشمنى كند من در مال و فرزندش با او شركت دارم.
به او گفتند: آيا حديثى درباره على عليه السلام نمى گوئى؟
گفت: اى گروه عهدشكنان و ظالمان و خارج شدگان از دين ؛ گوش كنيد تا برايتان بگويم:
خدا را در ميان طايفه جنّ دوازده هزار سال عبادت كردم، و وقتى آنها به هلاكت رسيدند از تنهائى خود به خداوند شكايت كردم مرا به آسمان دنيا بردند، در آنجا هم دوازده هزار سال در جمع فرشتگان خدا را پرستش كردم، و در حالى كه به تسبيح و تقديس پروردگار مشغول بوديم
ناگهان نورى كه تشعشع و درخشندگى آن زياد بود از مقابل ما گذشت، فرشتگان همگى براى آن نور سجده كردند و گفتند: «سبّوح قدّوس» پاك و منزّه است خداوند، اين نور فرشته اى مقرّب يا پيغمبرى مرسل است...... #ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۳]: مناقب ابن شهراشوب: ۲۸۷/۲، بحار الأنوار: ۲۷۴/۴۱ ح ۱، مدينة المعاجز: ۳۵/۲ ح ۳۷۵، و آن را بهبهانى رحمه الله در كتاب الدمعة الساكبة: ۲۱/۲ در ضمن حديثى طولانى (با كمى اختلاف) آورده است.
[۱]: مناقب ابن شهراشوب: ۲۸۷/۲.
[۲]: صفوة الأخبار: (كتابى است خطّى كه هنوز به چاپ نرسيده است)، مجلسى رحمه الله در بحار الأنوار: ۹/۴۲ ح ۱۱، و سيّد هاشم بحرانى رحمه الله در كتاب مدينة المعاجز: ۷۵/۲ ح ۴۰۹ از آن نقل كرده اند.
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: پنجشنبه- ۲۵ فروردین ۱۴۰۱
میلادی: Friday - 14 April 2022
قمری: الخميس، 12 رمضان 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
🌸 مراسم عقد اخوت
در اين روز در سال اول هجرت رسول گرامى اسلام صلّى اللَّه عليه
و آله بين اصحاب خود عقد اخوت بست، و أمير المؤمنين عليه السّلام را برادر خود گردانيد.
(الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۱۲. فيض العلام: ص ۳۱. مسار الشيعه: ص ۷. تقويم المحسنين: ص ۱۴. منتخب التواريخ: ص ۴۶)
📆 #روزشمار:
🌸03 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه ق)
🌺05 روز تا معراج رسول اکرم (صلیالله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت)
جنگ بدر(۲ ه ق)
🌸06 روز تا اولین شب قدر
◾️07 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه ق)
🔸08 روز تا فتح مکه(۸ ه ق)
دومین شب قدر
◾️09 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه ق)
🔹10 روز تا سومین شب قدر
🌸18 روز تا عید سعید فطر
🔸22 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه ق)
◾️32 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه ق)
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه ق)
🔹35 روز تا غزوه خندق (۵ ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
هدایت شده از نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_دوازدهم.mp3
2.3M
#صوتی🍁🍁🍁
#دعای روز #دوازدهم ماه مبارک #رمضان 🌙🌼🌼
اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨
خدا در این روز مرا به زیور پوشش و عفت بیارای
و به جامهی قناعت و کفاف بپوشان
و به کار عدل و انصاف بدار
و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز
به نگهداری خود ای نگهدارنده آنان که میترسند
✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#داستان_های_بحارالانوار 🔶🔸🌺
#فصل_ششم
#بخش_صد_و_هشتم
امام #صادق (علیه السلام) و #تجارت منصفانه 🌺🔸
امام علیه السلام غلامی به نام مصادف داشت هزار دینار به او داد برای تجارت به کشور مصر برود.
غلام با آن پول کالای خرید و با بازرگانان دیگر که از همان کالا خریده بودند به سوی مصر حرکت کردند، همین که نزدیک مصر رسیدند با کاروانی که از مصر باز میگشتند، رو به رو شدند و از آنان وضعیت کالای خود را که نیازمندیهای عمومی بود - از لحاظ بازار مصر- پرسیدند.
در پاسخ گفتند:
کالای شما در مصر کمیاب است و بازار خوبی دارد.
غلام و همراهانش از کمبود متاعشان در مصر و نیز نیاز مردم به آن، آگاه گشتند. و با یکدیگر هم قسم شدند و پیمان بستند، که متاع را با سودی کمتر از صد در صد نفروشند.
وقتی که وارد مصر شدند، مطابق پیمان خود بازار سیاه به وجود آوردند و کالا را به دو برابر قیمتی که خریده بودند، فروختند.
غلام با هزار دینار سود خالص به مدینه بازگشت و دو کیسه که هر کدام هزار دینار داشت به امام صادق علیه السلام تسیلم نمود و عرض کرد:
فدایت شوم! یکی از کیسهها اصل سرمایه است که شما به من دادید و دیگری سود خالص تجارت است.
امام علیه السلام فرمود: این سود زیادی است، بگو ببینم چگونه این را بدست آوردی؟
مصادف گفت: قضیه از این قرار است که در نزدیک مصر آگاه شدیم که کالای ما در آنجا کمیاب است، هم قسم شدیم و پیمان بستیم که به کمتر از صد در صد سود خالص نفروشیم و همین کار را کردیم.
امام علیه السلام گفت: سبحان الله! شما با ایجاد بازار سیاه به زیان گروهی از مسلمانان هم قسم میشوید که کالایتان را به سودی کمتر از صد در صد خالص نفروشید؟
نه! من همچو تجارت و سودی را نمی خواهم.
آنگاه یکی از دو کیسه را برداشت و فرمود:
این اصل سرمایه من و دیگری را نپذیرفت، فرمود: این سود - که با بی انصافی بدست آمده - نیازی به آن ندارم.
سپس فرمود: ای مصادف! با شمشیر جنگیدن، از کسب حلال آسان تر است، به دست آوردن مال از راه حلال بسیار سخت و دشوار است. [۱]
#حساس ترین سخن در #آخرین لحظه #زندگی 🌸🔹
ابوبصیر میگوید:
پس از وفات امام صادق علیه السلام من به خانه آن حضرت رفتم تا به همسرش (حمیده) تسلیت بگویم، وقتی آن بانو مرا دید گریست من هم گریه کردم.
سپس گفت:
ای ابوبصیر! اگر در لحظات آخر عمر امام علیه السلام در کنارش بودی قضیه عجیبی را مشاهده میکردی.
گفتم:
چه قضیه ای؟
گفت:
دقایق آخر عمر امام علیه السلام بود که ناگهان چشمان مبارکش را باز کرد و فرمود:
همین الان تمام خویشان و نزدیکان مرا حاضر کنید! ما همه را جمع کردیم، به طور که کسی از خویشان و نزدیکان امام علیه السلام باقی نماند.
حضرت نگاهی به آنان کرد و فرمود:
کسانی که نماز را سبک میشمارند هرگز شفاعت ما به آنان نخواهد رسید (ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاة) [۱]
----------
📚منابع:
[۱]: بحار: ج ۴۷، ص ۵۹
[۱]: بحار: ج ۶، ص ۱۵۴ و ج ۴۴، ص ۲۹۷
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110💫