eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
460 دنبال‌کننده
133 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
@ya_amiralmomenin110@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_دهم.mp3
زمان: حجم: 1.86M
🍁🍁🍁 روز ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ، وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ، وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ، بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ. 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ خدایا مرا در این ماه از توکل کنندگان، و از رستگاران نزد خود، و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان. ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫‌
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 صلح را از خود حضرت 🌸🍂🍂🍂 پس از آن که آن حضرت مصالحه کرد یک عده از دوستان و دشمنانش از علت مصالحه سوالاتی نمودند ما برای نمونه دو- سه تا از جواب‌های آن حضرت را نقل می‌کنیم تا خوانندگان عزیز جواب این اشکال (چرا امام حسن (علیه السلام) مصالحه کرد) را از خود آن حضرت هم بشنوند. آن حضرت در جواب سلیمان بن صرد که یکی از دوستانش بوده فرمود: اگر برای دنیا کار می‌کردم معلوم می‌شد که صولت و سطوت معاویه از نیرو و قدرت من فزون تر نبوده است، یعنی هرگاه مصلحت دین را اندیشه نمی کردم و مثل معاویه جمیع کمالات انسانی و فضایل اخلاقی را فدای ریاست پنج روز دنیا نموده و دین را برای خود می‌خواستم نه خود را برای دین، می‌دیدید که چطور معاویه را به زانو در می‌آوردم، شبیه فرمایش امام را پدر بزرگوارش می‌فرماید: هرگاه مکر وحیله (آدم مکرکن و حیله گر) در آتش نبود البته من زرنگ ترین مردم بودم. و در جواب عبدالله بن زبیر که یکی از دشمنان حضرتش بوده فرمود: وای بر تو خیال می‌کنی ضعف و ترس مرا واداشت که دست از خلافت بکشم؟ و چه طور می‌شود که این جور باشد در حالی که پدر من شجاع ترین عرب‌ها بوده و مادر من بهترین زن‌های عالم است بلکه وقتی دیدم که امثال تو به من بیعت کردند که در ظاهر ادعای دوستی کرده و می‌خواستند مرا به طرف باطل سوق دهند، به یاری آن‌ها اطمینان نیافته و دست از جنگ کردن کشیدم، یعنی شما خیال می‌کنید که ضعف و ترس مرا به این امر وادار کرد و عیب و اشکال از ناحیه خودم بوده نه چنین است زیرا که مثل منی که پدرش علی (علیه السلام) و مادرش زهرا (علیها السلام) و جدش رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و عمویش جعفر طیار و حمزه و برادرش حسین (علیه السلام) باشند این احتمال در حقش متصور نیست، بلکه چیزی که مرا مجبور بر این امر کرد همانا نبودن یار و یاور بوده است. و به این امر در جواب سائل دیگر تصریح کرده و می‌فرمایداگر یارانی برای من بود شبانه روز با معاویه نبرد می‌کردم تا خدا بین من و او داوری می‌کرد [۱] ومثل این جواب را به عبارت دیگر، در جواب ابو سعید عقیصا فرمود: هرگاه اقدام به صلح نمی کردم یک تن از شیعیانم بر روی زمین زنده نمی ماند. ور در جواب بعضی از نزدیک‌های خود فرمود همان علتی (نبودن کمک) که پدرم را واداشت که روز نخستین خلافت را به دیگری واگذار کند، مرا وادار کرد که مصالحه کنم. پس از فرمایشات خود آن حضرت هم روشن شد که عامل مهم مصالحه همانا نبودن یارانی برای امام و ملاحظه مصلحت دین بوده است در این جا با اجازه شما می‌خواهم به نوشتن اصل مطلب خاتمه داده و توضیحات چندی برای روشن شدن مطالب کتاب بیافزایم. ---------- [۱]: . 📚احتجاج طبرسی. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 🔸 پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) در مورد اهل بيت خود فرموده است: «انما مثل أهل بيتي فيكم كسفينة نوح، من ركبها نجا و من تخلّف عنها غرق» [۱] ؛ اهل بيت من در ميان شما همانند كشتي نوح اند كه هركس بر آن نشست از غرق شدن نجات يافت و هركس آن را رها كرد و از آن فاصله گرفت، غرق گرديد. وجه تشبيه اهل بيت (عليهم السلام) به كشتي نوح اين است كه مسلمانان بايد در اصول و فروع دين از علم و دانش اهل بيت، طلب هدايت كنند و گفتار و رفتار آنان را سرمشق زندگي قرار دهند، در غير اين صورت در طوفان اختلافات مذاهب غرق خواهند شد، و نجات نخواهند يافت. ابن حجر كه يكي از علماء مشهور سنيان است در توضيح اين حديث گفته است: «وجه تشبيه اهل بيت به كشتي نوح اين است كه هركس به پاس شكرگزاري خداوند كه اهل بيت را چنين شرافتي عطا كرده است، آنان را دوست داشته و گرامي بدارد، و به هدايت علماي اهل بيت تمسك جويد، از تاريكي مخالفت‌ها نجات خواهد يافت، و هركس از آنان تخلف كنند، در درياي كفران نعمت الهي غرق شده، و در ورطه‌هاي طغيان هلاك خواهد شد». [۲] . 🔹 علماي شيعه، با الهام گيري از كتاب و سنّت، براي عقل در معارف دين جايگاه برجسته و شايسته اي قايل شده اند. از يك سو، اصل حسن و قبح عقلي را پذيرفته و عدل الهي را بر پايه ي آن اثبات و تبيين كرده اند و از سوي ديگر، فقهاي اماميه عقل را در عرض كتاب و سنّت به عنوان يكي از منابع و مدارك احكام شرعي دانسته، قاعده ي ملازمه ي ميان حكم عقل و شرع را پذيرفت اند و اين، علاوه بر نقش ابزاري عقل در فهم كتاب و سنت است، كه قراين و اعتبارات عقلي مي‌تواند راهگشاي مفسّران و مجتهدان در تفسير قرآن كريم و استنباط احكام الهي از قرآن و سنّت باشد. تذكر اين نكته در اين جا لازم است كه آنچه به عنوان حجت الهي بر بشر در عرض وحي به شمار آمده است، مستقلات و يا ملازمات روشن عقلي است، و نه ظنون و احتمالات فكري كه از نوع قياس و استحسان است. بدين جهت، در مكتب اهل بيت (عليهم السلام)، و به پيروي از آن در فقه اماميه، عقل به عنوان راه استواري براي استنباط و احكام الهي به رسميت شناخته شده است، ولي از قياس و استحسان و مانند آنها كه پشتوانه اي جز ظن و گمان ندارد، به شدّت نهي گرديده است. حاصل آن كه عقل در موضوع دين شناسي و معرف ديني نقش‌هاي گوناگوني را ايفا مي‌كند: ۱ پايه‌هاي اوليه دين را اثبات مي‌كند، مانند اثبات وجود خدا و برخي از صفات الهي كه مبناي اثبات شريعت است، و اثبات ضرورت دين و شريعت و... ۲ در عرض وحي مي‌تواند پاره اي از احكام شريعت را به دست آورد. و به عنوان يكي از منابع و مدارك احكام شرعي به شمار آيد. (مستقلات و ملازمات عقليه). ۳ به عنوان ابزار فهم كتاب و سنّت نقش معرفتي مهمّي را ايفا مي‌كند. در اين جا عقل در طول وحي (كتاب و سنت) است نه درعرض آن، و چون نوري است كه وسيله ديدن اشياء است و خود چيزي به آنها نمي افزايد. اكنون كه با منابع معارف و احكام اسلام از نظر شيعه آشنا شديم پاسخ اصلي سؤال روشن است. زيرا شيعه و سنّي در منابع ياد شده (قران و سنت نبوي و روايات اهل بيت و عقل) در مواردي با هم اختلاف نظر دارند و اين اختلاف نظرها موجب اختلاف برخي عقائد و فتاوي شده است مثلا: ۱ در استفاده از قرآن مجيد رواياتي كه به سند مطمئن از اهل بيت (عليهم السلام) نقل شده باشد از نظر شيعه حجّت است در حالي كه علماء اهل تسنن به اين روايات توجهي ندارند و نيز رواياتي كه در كتابهاي اهل تسنن نقل شده و سند آن‌ها از نظر شيعه مورد اطمينان نيست به عقيده شيعه حجّت نيست با اينكه اهل تسنن به آنها عمل مي‌كنند و فتوي مي‌دهند. ۲ شيعه فقط سنّت نبوي و اهل بيت (عليهم السلام) را حجت مي‌داند و گفته‌ها و عمل اصحاب رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) را چون معصوم نيستند حجت نمي داند در صورتي كه اهل تسنن به گفته اصحاب هم استناد مي‌كنند. ۳ برخي از عالمان اهل تسنن مطالبي را در اعتقادات مطرح مي‌كنند كه با حكم عقل مخالف است و از اين رو شيعه آن را نمي پذيرد مانند اينكه مي‌گويند خداوند در دنيا و يا در آخرت با چشم ديده مي‌شود و اين مطلب را عقل نمي پذيرد زيرا با چشم ديده شدن مستلزم جسم بودن است و جسم بودن خدا به حكم عقل محال است. ---------- 📚منابع: [۱]: المستدرك علي الصحيحين: ۳: ۱۵۱ و ج ۲، ص ۳۴۳، جهت آگاهي از ديگر مصادر حديث سفينة از طريق عامّه و خاصّه به كتاب «غاية المرام» سيد هاشم بحراني: ۳: ۱۳ ۲۴ رجوع شود. [۲]: المراجعات، مراجعه ي شماره ي ۸؛ به نقل از الصواعق المحرقة، ص ۹۱، باب ۱۱، تفسير آيه ي هفتم. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه- ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 13 April 2022 قمری: الأربعاء، 11 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌸04 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه‍ ق) 🌺06 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸07 روز تا اولین شب قدر ◾️08 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔸09 روز تا فتح مکه(۸ ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️10 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔹11 روز تا سومین شب قدر 🌸19 روز تا عید سعید فطر 🔸23 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️33 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹36 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
@ya_amiralmomenin11015580852535650mp3_48.mp3
زمان: حجم: 841.5K
🍁🍁🍁 روز ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ، وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ، وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ، بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ. ✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری ات ای فریادرس دادخواهان ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫‌
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ سپس فرمود: يا اُمّاه ؛ لاتشدّي يديّ فإنّي أحتاج أن اُبصبص لربّي بإصبعي. اى مادر ؛ دست هاى مرا مبند، زيرا مى خواهم با انگشتانم براى پروردگارم خضوع و خشوع كنم. [۳] ۱۰۹ / ۱۶ - و در همان كتاب از عمر بن خطّاب نقل كرده است كه گفت: على عليه السلام وقتى كه در گهواره دست هايش بسته بود مارى را ديد كه به طرف او مى آيد، خود را حركتى داد ودست‌ها را خارج كرد، با دست راست گردن آن مار را گرفت و به گونه اى فشرد كه انگشتانش در آن داخل شد وبه قدرى نگه داشت تا آنكه مرد. مادرش كه چنين صحنه اى را مشاهده كرد فرياد برآورد و كمك خواست، اطرافيان جمع شدند، سپس به فرزندش على عليه السلام عرض كرد: «كأنّك حيدرة»، گويا تو از نظر شجاعت و دلاورى چون شير هستى. [۱] ۱۱۰ / ۱۷ - در كتاب «صفوة الأخبار» از أعمش نقل مى كند: كنيزى سياه چهره و كور را ديدم كه به مردم آب مى داد و مى گفت: به دوستى و محبّت حضرت على بن ابى طالب عليه السلام بياشاميد. سپس او را در مكّه ديدم كه بينا گشته و به مردم آب مى دهد، و اين بار مى گويد: بياشاميد به محبّت كسى كه خدا به خاطر او بينائى را به من برگردانيد. اعمش مى گويد: قضيّه را با او در ميان گذاشتم و گفتم: تو را در مدينه نابينا ديدم كه آب مى دادى و مى گفتى: به محبّت على بن ابى طالب عليه السلام بياشاميد و اكنون مى بينم بينا گشته اى، مرا از اين مطلب باخبر كن. كنيز گفت: مردى را ديدم كه به من فرمود: اى كنيز ؛ آيا تو اهل ولايت و محبّت علىّ بن ابى طالب عليه السلام هستى؟ گفتم: بلى، آنگاه دعا كرد و گفت: خدايا ؛ اگر راست مى گويد بينائى اش را به او برگردان، بخدا قسم، به بركت دعاى او فوراً ديدگانم روشن وچشمانم بينا گرديد. به او گفتم: تو كيستى؟ گفت: «أنا الخضر وأنا من شيعة عليّ بن أبي طالب عليه السلام»، من خضر و از شيعيان علىّ بن ابى طالب عليه السلام مى باشم. [۲] ۱۱۱ / ۱۸ - شيخ صدوق رحمه الله در كتاب «امالى» از سلمان فارسى سلام اللَّه عليه نقل كرده است: ابليس لعنه اللَّه عبورش به چند نفر افتاد كه به اميرالمؤمنين عليه السلام دشنام مى دادند، در مقابل آنها ايستاد، سئوال كردند كيست كه پيش روى ما ايستاده است؟ گفت: من ابو مرّه ام، گفتند: سخنان ما را شنيدى؟ گفت: بدا به حال شما مولاى خود علىّ بن ابى طالب عليه السلام را ناسزا مى گوئيد؟ گفتند: از كجا دانستى كه او ولىّ امر ما است؟ گفت: از كلام پيغمبرتان كه فرمود: من كنت مولاه فعليّ مولاه، اللهمّ وال من والاه وعاد من عاداه، وانصر من نصره واخذل من خذله. هر كس من مولاى او هستم پس از من على عليه السلام مولاى او است، خدايا آن كس كه على را دوست دارد دوست بدار، و با دشمن او دشمن باش. سپس به او گفتند: آيا تو از مواليان و شيعيان آن حضرت هستى؟ گفت: من ولايتش را ندارم و از شيعيان او نيستم ولى او را دوست دارم، و هر كس با او دشمنى كند من در مال و فرزندش با او شركت دارم. به او گفتند: آيا حديثى درباره على عليه السلام نمى گوئى؟ گفت: اى گروه عهدشكنان و ظالمان و خارج شدگان از دين ؛ گوش كنيد تا برايتان بگويم: خدا را در ميان طايفه جنّ دوازده هزار سال عبادت كردم، و وقتى آنها به هلاكت رسيدند از تنهائى خود به خداوند شكايت كردم مرا به آسمان دنيا بردند، در آنجا هم دوازده هزار سال در جمع فرشتگان خدا را پرستش كردم، و در حالى كه به تسبيح و تقديس پروردگار مشغول بوديم ناگهان نورى كه تشعشع و درخشندگى آن زياد بود از مقابل ما گذشت، فرشتگان همگى براى آن نور سجده كردند و گفتند: «سبّوح قدّوس» پاك و منزّه است خداوند، اين نور فرشته اى مقرّب يا پيغمبرى مرسل است...... ---------- 📚منابع: [۳]: مناقب ابن شهراشوب: ۲۸۷/۲، بحار الأنوار: ۲۷۴/۴۱ ح ۱، مدينة المعاجز: ۳۵/۲ ح ۳۷۵، و آن را بهبهانى رحمه الله در كتاب الدمعة الساكبة: ۲۱/۲ در ضمن حديثى طولانى (با كمى اختلاف) آورده است. [۱]: مناقب ابن شهراشوب: ۲۸۷/۲. [۲]: صفوة الأخبار: (كتابى است خطّى كه هنوز به چاپ نرسيده است)، مجلسى رحمه الله در بحار الأنوار: ۹/۴۲ ح ۱۱، و سيّد هاشم بحرانى رحمه الله در كتاب مدينة المعاجز: ۷۵/۲ ح ۴۰۹ از آن نقل كرده اند. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه- ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 14 April 2022 قمری: الخميس، 12 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام 🗞 مهم شیعه:  🌸 مراسم عقد اخوت در اين روز در سال اول هجرت رسول گرامى اسلام صلّى اللَّه عليه و آله بين اصحاب خود عقد اخوت بست، و أمير المؤمنين عليه السّلام را برادر خود گردانيد. (الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۱۲. فيض العلام: ص ۳۱. مسار الشيعه: ص ۷. تقويم المحسنين: ص ۱۴. منتخب التواريخ: ص ۴۶) 📆 : 🌸03 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه‍ ق) 🌺05 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸06 روز تا اولین شب قدر ◾️07 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔸08 روز تا فتح مکه(۸ ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️09 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔹10 روز تا سومین شب قدر 🌸18 روز تا عید سعید فطر 🔸22 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️32 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹35 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
@ya_amiralmomenin110@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_دوازدهم.mp3
زمان: حجم: 2.3M
🍁🍁🍁 روز ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین. 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ خدا در این روز مرا به زیور پوشش و عفت بیارای و به جامه‌ی قناعت و کفاف بپوشان و به کار عدل و انصاف بدار و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز به نگهداری خود ای نگهدارنده آنان که می‌ترسند ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 امام (علیه السلام) و منصفانه 🌺🔸 امام علیه السلام غلامی به نام مصادف داشت هزار دینار به او داد برای تجارت به کشور مصر برود. غلام با آن پول کالای خرید و با بازرگانان دیگر که از همان کالا خریده بودند به سوی مصر حرکت کردند، همین که نزدیک مصر رسیدند با کاروانی که از مصر باز می‌گشتند، رو به رو شدند و از آنان وضعیت کالای خود را که نیازمندی‌های عمومی بود - از لحاظ بازار مصر- پرسیدند. در پاسخ گفتند: کالای شما در مصر کمیاب است و بازار خوبی دارد. غلام و همراهانش از کمبود متاعشان در مصر و نیز نیاز مردم به آن، آگاه گشتند. و با یکدیگر هم قسم شدند و پیمان بستند، که متاع را با سودی کمتر از صد در صد نفروشند. وقتی که وارد مصر شدند، مطابق پیمان خود بازار سیاه به وجود آوردند و کالا را به دو برابر قیمتی که خریده بودند، فروختند. غلام با هزار دینار سود خالص به مدینه بازگشت و دو کیسه که هر کدام هزار دینار داشت به امام صادق علیه السلام تسیلم نمود و عرض کرد: فدایت شوم! یکی از کیسه‌ها اصل سرمایه است که شما به من دادید و دیگری سود خالص تجارت است. امام علیه السلام فرمود: این سود زیادی است، بگو ببینم چگونه این را بدست آوردی؟ مصادف گفت: قضیه از این قرار است که در نزدیک مصر آگاه شدیم که کالای ما در آنجا کمیاب است، هم قسم شدیم و پیمان بستیم که به کمتر از صد در صد سود خالص نفروشیم و همین کار را کردیم. امام علیه السلام گفت: سبحان الله! شما با ایجاد بازار سیاه به زیان گروهی از مسلمانان هم قسم می‌شوید که کالایتان را به سودی کمتر از صد در صد خالص نفروشید؟ نه! من همچو تجارت و سودی را نمی خواهم. آنگاه یکی از دو کیسه را برداشت و فرمود: این اصل سرمایه من و دیگری را نپذیرفت، فرمود: این سود - که با بی انصافی بدست آمده - نیازی به آن ندارم. سپس فرمود: ای مصادف! با شمشیر جنگیدن، از کسب حلال آسان تر است، به دست آوردن مال از راه حلال بسیار سخت و دشوار است. [۱] ترین سخن در لحظه 🌸🔹 ابوبصیر می‌گوید: پس از وفات امام صادق علیه السلام من به خانه آن حضرت رفتم تا به همسرش (حمیده) تسلیت بگویم، وقتی آن بانو مرا دید گریست من هم گریه کردم. سپس گفت: ای ابوبصیر! اگر در لحظات آخر عمر امام علیه السلام در کنارش بودی قضیه عجیبی را مشاهده می‌کردی. گفتم: چه قضیه ای؟ گفت: دقایق آخر عمر امام علیه السلام بود که ناگهان چشمان مبارکش را باز کرد و فرمود: همین الان تمام خویشان و نزدیکان مرا حاضر کنید! ما همه را جمع کردیم، به طور که کسی از خویشان و نزدیکان امام علیه السلام باقی نماند. حضرت نگاهی به آنان کرد و فرمود: کسانی که نماز را سبک می‌شمارند هرگز شفاعت ما به آنان نخواهد رسید (ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاة) [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار: ج ۴۷، ص ۵۹ [۱]: بحار: ج ۶، ص ۱۵۴ و ج ۴۴، ص ۲۹۷ ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 اعتقاد درباره 🍂🔸 تورات حضرت موسي (عليه السلام) و انجيل حضرت عيسي (عليه السلام) مع الأسف پس از آنان بتدريج دستخوش تحريف گرديده است. اين مطلب را، علاوه بر قرآن، شواهد تاريخي هم تأييد مي‌كند. چنانكه مطالعه خود اين كتب و دقت در محتواي آنها نيز بر آن دلالت دارد، زيرا در آنها يك رشته مطالبي وارد شده است كه هرگز نمي تواند وحي الهي باشد. علاوه از اينكه انجيل كنوني بيشتر صورت زندگي نامه حضرت مسيح را دارد كه در آن ماجراي به دار آويخته شدن وي نيز توضيح داده شده است. اما به خواست خداي متعال قرآن كريم از هر نوع افزايش و كاهش مصون مانده است. پيامبر گرامي اسلام يكصد و چهارده سوره كامل قرآني از خود به يادگار نهاده است و خوشبختانه، با وجود گذشت ۱۵ قرن از نزول قرآن، نه چيزي از آيات و سوره‌هاي قرآن كم شده و نه چيزي بر آنها افزوده شده است. اينك به برخي از دلايل عدم تحريف قرآن اشاره مي‌كنيم: ۱ چگونه امكان دارد كه تحريف به قرآن راه يابد، در حالي كه خداوند حفظ و صيانت آن را تضمين كرده و فرموده است (إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ) (حجر: ۹): ما خود قرآن را فرو فرستاه و خود نيز نگهبان آن هستيم. ۲ خداوند راه يافتن هر نوع باطل به ساحت قرآن را نفي كرده و مي‌فرمايد (لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزيلٌ مِنْ حَكيم حَميد) (فصلت: ۴۲): باطل از هيچ سو به قرآن راه ندارد، آن از جانب خداوند حكيم و ستوده نازل شده است. باطل كه خداوند راه يافتن آن را به قرآن نفي كرده، هر باطلي را شامل مي‌شود و روشن است كه اگر عبارتي از قرآن نباشد و به دروغ آن را جزو قرآن قرار دهند مصداق باطل است و باطل در قرآن راه ندارد. لذا قطعاً هيچگونه افزايشي به ساحت اين كتاب شريف راه نيافته است. ۳ تاريخ گواهي مي‌دهد كه مسلمانان به آموزش و حفظ قرآن عنايت ويژه اي داشتند و در ميان عربهاي زمان پيامبر، حافظه‌هاي قوي و نيرومندي وجود داشت كه گاهي با يك بار شنيدن، خطبه اي طولاني را حفظ مي‌كردند، بنابراين چگونه مي‌توان گفت چنين كتابي كه اين همه قاري و حافظ و علاقمند داشته، تحريف شده است؟! ۴ شكي نيست كه امير مؤمنان (عليه السلام) در بعضي از مسائل با خلفا اختلاف نظر داشت و مخالفت خود را نيز به صورت منطقي در موارد گوناگون آشكار مي‌كرد. در عين حال مي‌بينيم كه آن حضرت در سراسر زندگي خود، درباره تحريف شدن قرآن سخن نگفته است، حال اگر (العياذ بالله) چنين كاري صورت گرفته بود، مسلّماً ايشان درباره آن سكوت نميورزيد. با توجه به دلايل ياد شده و نظاير آن، علماي بزرگ شيعه اماميه از دير زمان تاكنون بر مصونيت قرآن از تحريف تأكيد نموده اند، كه به عنوان نمونه مي‌توان به افراد زير اشاره نمود: ۱ فضل بن شاذان (متوفاي ۲۶۰ ه. ق، كه در عصر ائمه (عليهم السلام) مي‌زيسته است) در كتاب الايضاح: ۲۱۷. ۲ شيخ صدوق (م ۳۸۱ ه. ق) در كتاب الاعتقادات: ۹۳. ۳ شيخ مفيد (م ۴۱۳ ه. ق) در كتاب اجوبة المسائل السروية، مطبوع در مجموعة الرسائل: ص ۲۶۶. ۴ سيد مرتضي (م ۴۳۶ ه. ق) در كتاب جواب المسائل الطرابلسيات، كه كلام وي را شيخ طبرسي در مقدمه مجمع البيان آورده است. ۵ شيخ طوسي معروف به شيخ الطائفه (م ۴۶۰ ه. ق) در كتاب التبيان، ۱: ۳. ۶ شيخ طبرسي (م ۵۴۸ ه. ق) در مقدمه كتاب خود، مجمع البيان، بر عدم تحريف قرآن تصريح و تأكيد كرده است. ۷ سيد بن طاووس (م ۶۶۴ ه. ق) در كتاب «سعد السعود» (ص ۱۴۴) مي‌گويد: عدم تحريف، رأي شيعه اماميه است. ۸ علامه حلي (م ۷۲۶ ه. ق) در كتاب اجوبة المسائل المهناويه (ص ۱۲۱) مي‌گويد: «حق اين است كه هيچگونه زياده و نقيصه اي در قرآن راه نيافته است و من از قول به تحريف به خدا پناه مي‌برم، زيرا اين امر موجب شك در معجزه متواتر پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) مي‌گردد. » آري اين عقيده، پيوسته مورد نظر بزرگان علماي اماميه در اعصار گوناگون بوده است، چنانكه در عصر حاضر نيز همه مراجع تقليد شيعه، بدون استثناء داراي چنين عقيده اي مي‌باشند. اگر بگوييد در كتب حديث و تفسير رواياتي وارد شده است كه برخي آنها را دليل بر تحريف قرآن قرار داده اند، پاسخش اين است: اوّلا: اكثر اين روايات از طريق افراد و كتابهايي نقل شده كه از وثاقت و اعتبار لازم برخوردار نيستند، مانند كتاب قراءات احمدبن محمد سياري (م۲۸۶) كه علماي رجال، روايات او را ضعيف خوانده، و مذهب او را فاسد دانسته اند [۱] يا كتاب علي بن احمد كوفي (م۳۵۲) ...... ---------- 📚منابع: [۱]: رجال نجاشي: ۱: ۲۱۱. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه- ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 15 April 2022 قمری: الجمعة، 13 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   🌸 مرگ حجاج ثقفى در سال ۹۵ ه’ در چنين روزى ظالم سفاك پليد حجاج بن يوسف ثقفى به هلاكت رسيد. او در زمان وليد بن عبدالملك در شهر واسط كه خودش بنا كرده بود با مرض آكله در شكمش به درك واصل شد. (نفائح العلام: ص ۴۷۱) اقوال ديگر در روز مرگ او ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ ماه رمضان است. مادر او قارحه نامى بود كه قبل از همسرى با يوسف بن عقيل پدر ظاهرى حجاج، در منزل حارث بن كلده طبيب بود. هنگامى كه حجاج به دنيا آمد هنگامى كه حجاج به دنيا آمد سوراخ مقعد نداشت، و طبيل براى او سوراخى قرار داد. همچنين او شير نمى خورد تا اينكه بز سياهى كشتند و از خونش پستان مادر و به صورت حجاج ماليدند و او از روز چهارم پستان قبول كرد. به اين سبب حجاج خونخوار شد و مى گفت: بيشترين لذت من در ريختن خون است. اين صفت از كسى كه مدت حمل او دو سال و نيم بوده و بيش از دو سال و نيم پس از مرگ پدرش به دنيا آمده، بعيد نيست!! (روضات الجنات: ج ۷، ص ۲۵۹) تعداد كشته شدگان به دست او را بجز جنگها، يكصد و بيست هزار نفر نوشته اند. هنگامى كه هلاك شد، در زندان او پنجاه هزار مرد و سى هزار زن بودند كه ۱۶ هزار از آنها برهنه و عريان بودند، و قاعده ئ آن ملعون اين بود كه زن و مرد و اطفال را با هم زندانى مى كرد، زندان او سقف نداشت. عده زيادى از دوستان و شيعيان أمير المؤمنين عليه السّلام را شهيد كرد، از جمله كميل بن زياد نخعى (مراقد المعارف، ص ۲۱۹)، قنبر غلام أمير المؤمنين عليه السّلام (مراقد المعارف: ج ۲، ص ۲۰۲)، عبدالرحمن بن ابى ليلى انصارى، كه آن قدر او را تازيانه زد كه أمير المؤمنين عليه السّلام را سب كند و او مناقب آن حضرت را مى گفت، تا حجاج دستور داد او را شهيد كردند. دست و پاى يكى از حواريين امام زين العابدين عليه السّلام به نام يحيى بن امّ طويل را بريد تا شهيد شد. همچنين سعيد بن جبير را به شهادت رسانيد كه ۱۵ روز بعد از قتل او حجاج به درك واصل شد. حجاج به مرض آكله مبتلا شد، و طبيب تكه گوشتى را به نخى بست تا آن ملعون بلعيد. طبيب آخر نخ را نگه داشت، و بعد از لحظه اى نخ را كشيد و ديد چيزى نمانده است، و معلوم شد كه به زودى جان به مالك جهنم خواهد سپرد. (تتمة المنتهى: ص ۹۶ - ۱۰۸) قبر او را در شهر واسط مخفى كردند و ت ب روى آن رها كردند ولى در زمان سفاح قب او را پيدا كردند، آنچه مانده بود سوزانده و بر باد دادند. (الوقايع و الحوادث: ج ماه رمضان، ص ۱۵۶) او بيست سال در عراق حكومت كرد، و عمر نحسش ۵۳ سال بود. (توضيح المقاصد: ص ۲۲. الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۳۹. فيض العلام: ص ۳۲) 📆 : 🌸02 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه‍ ق) 🌺04 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸05 روز تا اولین شب قدر ◾️06 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔸07 روز تا فتح مکه(۸ ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️08 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔹09 روز تا سومین شب قدر 🌸17 روز تا عید سعید فطر 🔸21 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️31 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹34 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
@ya_amiralmomenin110@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_سیزدهم.mp3
زمان: حجم: 2.04M
🍁🍁🍁 روز ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ، وَ صَبِّرْنِي فِيهِ عَلَى كَائِنَاتِ الْأَقْذَارِ، وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِلتُّقَى وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ، بِعَوْنِكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَسَاكِينِ. 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ خدایا مرا در این ماه از آلودگیها و ناپاکیها پاک کن، و بر شدنیهای مورد تقدیرت شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و هم نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری ات ای نور چشم درماندگان ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫