eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
459 دنبال‌کننده
136 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂🍂 و سرشت 🍃🌺 ۱۴- عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ بَيْنَ يَدَيْهِ تَمْرٌ برنيٌ وَ هُوَ مُجِدٌ فِي أَكْلِهِ يَأْكُلُهُ بِشَهْوَةٍ فَقَالَ لِي يَا سُلَيْمانُ ادنُ فَكُلْ قَالَ فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَأَكَلْتُ مَعَهُ و أَنَا أَقُولُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ انِّي أراك تأكُل هَذَا اَلتَّمْرَ بِشَهْوَةٍ؟ فَقَالَ نَعَمْ أَنِّي لَأُحِبُّهُ قَالَ قُلْتُ وَلِم ذَاكَ؟ قَالَ لِأَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلي اَللَّهُ وَعَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ تَمْرِيّاً وكَانَ عَلى عَلَيْهِ السَّلاَمُ تَمْرِيّاً وَكَانَ الْحَسَنُ عَليْهِ السَّلاَمُ تَمْرِيّاً وَكَانَ أَبُو عَبدالله اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ تَمْرِيّاً و كَانَ زَيْنُ الْعَابِدِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ تمريّاً و كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ تمْرِيّاً وَكَانَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ تَمْرِيّاً وَ كَانَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ تَمْرِيّاً وَ أَنَا تمريُّ وَ شِيعَتُنَا يُحِبُّونَ التَّمْرَ لِأَنَّهُمْ خُلِقُوا مِنْ طِينَتِنَا وَ أَعْدَاؤُنَا يَا سُلَيْمَانُ يُحِبُّونَ الْمُسْكِرَ لِأَنَّهُمْ خُلِقُوا مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ [۲] ۱۵- عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ مَنْ أَحَبَّ اَللَّهَ أَحَبَّ اَلنَّبِيَّ وَ مَن أَحَبَّ النَّبِيَّ أَحَبَّنَا وَ مَن أَحَبَّنا أَحَبَّ شِيعَتَنَا فَاِنَّ النَّبِئَ صَلِّي اَللَّهُ وَعَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ نَحْنُ وَشِيعَتُنَا مِنْ طِينَةٍ وَاحِدَةٍ وَ نَحْنُ فِي الْجَنَّةِ لا نُبْغِضُ مَن يُحِبُّنَا ولا نُحِبُّ مَنْ أبْغَضَنَا اقِرءُوا ان شِئْتُم«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا» إلى آخر الآية [۳] ۱۳- امام باقر عَلَیهِ السَّلام فرمودند: ما و شیعیانمان از گلی از جایگاه بلند آفریده شده ایم ودشمنان ما از گل سیاه متعفن سرشته شده اند. ۱۴- سليمان بن جعفر جعفری گوید: روزی محضر حضرت ثامن الحجج امام هشتم عَلَیهِ السَّلام مشرف شدم و امام در حالیکه با اشتهای فراوان مشغول خوردن خرما بودند فرمودند: ای سلیمان نزدیک بیا و از این خرما میل کن. من نیز اجابت امر کرده و در حالیکه خرما می‌خوردم به امام عرضه داشتم: جانم به فدایتان می‌بینم که خرما را با اشتهای فراوان میل می‌فرمایید؟ امام فرمودند: بلی من خرما را دوست دارم. پرسیدم علت چیست؟ فرمودند: رسول خدا این خرما را دوست داشتند (خرمایی بودند) و على عَلَیهِ السَّلام خرمایی بودند و امام حسن عَلَیهِ السَّلام نیز خرمایی بودند و امام حسين عَلَیهِ السَّلام نیز خرمایی بودند. و امام سجاد عَلَیهِ السَّلام نیز خرمایی بودند و امام باقرعَلَیهِ السَّلام نیز خرمایی بودند و امام صادق عَلَیهِ السَّلام نیز خرمایی بودند و پدرم عَلَیهِ السَّلام خرمائی بودند و من نیز خرما را دوست دارم و خرمائی هستم و شیعیان ما نیز خرما را دوست دارند چرا که آنها از گل ما آفریده شده اند، اما دشمنان ما دوست دار شرابند چون از زبانه‌های آتش آفریده شده اند. ۱۵- امیرمؤمنان علی بن ابی طالب عَلَیهِ السَّلام كرارا می‌فرمودند: هر که خدا را دوست بدارد پیامبر را دوست می‌دارد و هر که پیامبر را دوست بدارد ما اهل بیت را دوست میدارد و هر که ما را دوست بدارد دوست دار شیعیان ماست، همانا پیامبر صَلَی اللهُ وعَلَیه ِوَ آلِه، ما وشیعیانمان از یک گل هستیم و ما در بهشتیم، هرگز دوستمان را دشمن و دشمنانمان را دوست نمیداریم. امام در تأیید فرمایشات خویش فرمودند: اگر می‌خواهید بخوانید این آیه شریفه را«همانا ولی شما، خدا و رسول و مؤمنین هستند» ..... ---------- 📚منابع: [۲]: الكافی ۳۴۵/۶ [۳]: تفسير فرات الكوفي /۱۲۸ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه- ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 12 June 2022 قمری: الأحد، 12 ذو القعدة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه:  امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️10 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸12 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️17 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸18 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹20 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️24 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸25 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹26 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺27 روز تا عید سعید قربان 🌸31 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃34 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️38 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 ششم: داوری و و عاص 🌸🔸 خلاصه شامی‌ها عمرو عاص را نماینده خود قرارداده و عراقی‌ها اکثرشان ابوموسی اشعری را که اسم او عبدالله بن قیس بوده و برای حفظ جان خود از هر دو لشگر کناره گرفته و در اراضی شام به سر می‌بردکاندید کردند، امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود که ابوموسی لیاقت این سمت را ندارد حالا که می‌خواهید کسی را اختیار کنید عبدالله بن عباس برای این کار خوب است، زیرا که او می‌تواند هر حیله ای را که عمرو عاص راه بیندازد خنثی کند، در جواب گفتندعبدالله از خواص تو است ما باید کسی را اختیار کنیم که نه از خواص تو و نه از دوستان معاویه باشد، امام در جواب فرمود: مگر عمروعاص از خواص معاویه نبود که معاویه و هل شام او را اختیار کردند؟ حالا که عبدالله را نمی خواهید پس اشتر نخعی را قبول کنید، جواب دادند که اشتر مرد جنگجویی است او را هم قبول نداریم، بالاخره هر چه خود آن حضرت و اصحاب فهمیده او گفتند که ابوموسی لیاقت این پست حساس را ندارد قبول نکردند، آخر امام دست به دعا بلند کرده و گفت: الها تو گواه باش که من از کردار این قوم بیزارم، بالاخره آخر برد با آن‌ها شد و کسی را فرستادند که ابوموسی را از اراضی شام به صفین بیاورد. بعد مجلسی آماده شد معاویه با بزرگان شام و امیرالمؤمنین (علیه السلام) با سران لشگر عراق در آن اجتماع نموده و صلح نامه ای با شرایط چندی بین آن دو لشگر نوشته شد، سپس بنا شد هر دو داور برای مطالعه کتاب خدا و فکر در اطراف موضوع به دومه الجندل که نام حصنی در هفت منزلی شام بوده رفته و پس از مطالعه نتیجه فکرشان را در اختیار مردم بگذارند، و هر چه آن دو نفر حکم کند هر دو لشگر قبول کنند، ابوموسی با چهارصد نفر از لشگر عراق، و عمروعاص با چهارصد نفر از سپاه شام راه دومه الجندل را پیش گرفتند، و از آن طرف علی (علیه السلام) با ناراحتی تمام با بقیه لشگر، صفین را به سوی کوفه ترک گفته، و معاویه با نشاط فزون از حد راه شام پیش گرفت. عمروعاص به دومه الجندل وارد شده پس از چند روز دیگر ابوموسی آمد؛ عمرو استقبال گرمی از ابوموسی کرده و مشغول چاپلوسی و فریفتن او شد، و هر روز به احترام او می افزود و هر چه اصحاب امیرالمؤمنین (علیه السلام) او را از حیله و تزویر عمروعاص ترسانیدند حرف‌های آنان به گوش آن نادان فرو نرفته و خیال می‌کرد که عمرو او را جداً احترام می‌کند. خلاصه روزها یکی پس از دیگری سپری گشت اما از حکومت حکمین خبری نشد، در نتیجه کسانی که با آن‌ها بودند از زیادی تأخیر به تنگ آمده و اگر احیاناً کسی هم اعتراض می‌کرد به حرف او گوش نمی دادند، تا روزی عمروعاص به ابوموسی خطاب کرده و گفت رفیق عزیز چه اشکالی هست که هر دو تایمان معاویه را ب خلاف اختیار کنیم؟ چون که او از همه کس به عثمان نزدیک تر بوده و علاوه خون او را طلب می‌کند، و بدان که اگر این کار بر معاویه راست آید تو را از بخشش‌های بی کران خود، بهره مند خواهند ساخت، ابوموسی در جواب گفت خلیفه باید اهل دین باشد و بنابراین علی (علیه السلام) از همه کس به این مقام یرازنده تر است، و علاوه او از مهاجرین اولین (کسانی که در اوایل هجرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) مهاجرت کرده اند) است، و با وجود آنان دیگران نباید به این مقام کاندید شوند، اگر می‌خواهی علی (علیه السلام) و معاویه را کنار گذاشته و عبدالله بن عمر را انتخاب کنیم؟ عمرو در جواب گفت: عبدالله قهرمان این میدان‌ها نیست، سپس پسر خود را پیشنهاد کرده و ابوموسی قبول نکرد. فردای آن روز عمروعاص مجلس را از بیگانه تهی ساخته و خطاب به ابوموسی نموده و گفت: تو اهل عراق را به آن اندازه دوست نداری که من مردم شام را دوست می‌دارم، و علاوه تو پیش مردم عراق آن اندازه احترام نداری که من در نظر اهل شام ارجمندم، و علاقه تو به علی (علیه السلام) به قدر محبت من به معاویه نیست، با این همه مصلحت در این است که من معاویه و تو علی (علیه السلام) را از این مقام عزل کنیم، بعد اگر مصلحت شد عبدالله عمر را اختیار می‌کنیم و گرنه خود مردم هر کس را بخواهند اختیار کنند. ابوموسی صحیح است حرف نیکو زدی و اندیشه خوبی کردی. عمروعاص پس دستور دهیم مردم جمع شوند تا رأی خود را اظهار کنیم. ابوموسی چون روز شنبه برای این کار بهتر است باشد برای فردا. آفتاب روز شنبه طلوع کرده و کسانی که با آن‌ها بودند اجتماع نموده و منتظر رأی حکمین شدند. ابوموسی آقای عمروعاص بفرمایید و حرف خودتان را بگویید. عمروعاص اختیار دارید من چه طور این جسارت را کرده و از شما پیشی گیرم....... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂🍂 و سرشت 🍃🌺 ۱۶- عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا مُفَضَّلُ انَّ اَللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ نُورِهِ وَ خُلِقَ شِيعَتَنَا مِنَّا وَ سَائِرُ اَلْخَلْقِ فِي اَلنَّارِ بِنَا يُطَاعُ اَللَّهُ وَ بِنَا يُعْصَى اَللَّهُ يَا مُفَضَّلُ سبَقَتْ عَزِيمَةٌ مِنَ اَللَّهِ أَنْ لاَ يَتَقَبَّلَ مِنْ أَحَدٍ اَلآ بِنَا وَ لاَ يُعَذِّبُ أَحَداً الاّ بِنا فَنَحْنُ بَابُ اَللَّهِ وَ حُجَّتُهُ وَ أُمَنَاؤُهُ عَلى خَلقِهِ وَ خُزَّانُهُ فِي سَمَائِهِ وَأَرْضِهِ وَ حَلالُنَا عَنِ اَللَّهِ وَ حَرَامُنَا عَنِ اَللَّهِ لاَ يَحْتَجِبُ مِنَ اللَّهِ اذا شِئْنَا «وَمَا تَشَاءُونَ إِلاَّ أَنْ يَشَاءَ اَللَّهُ »اِسْتِثْنَاءٌ وَ مِنْ قَولِهِ انَّ اللَّه جَعَلَ قَلبَ وَلِيِّهِ وَكرَ الإِرادَةِ فَاِذا شاء اللَّه شِئنا [۱] ۱۷-عَنْ أَبِي عَبداللهِ عليه السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَنَا مِن طينَةِ عِلِّيِّينَ وَ خَلَقَ قُلُوبَنا مِنْ طِينَةِ فَوْقِ عِلِّيِّينَ وَ خَلَقَ شيعَتَنا مِن طِينَةِ أَسفَلَ مِن ذلِكَ، وخَلَقَ قُلُوبَهُمْ مِن طينَةِ عِلِّيِّينَ فَصَارَتْ قُلوبُهُم تَحِنُّ إِلَينا لِأَنَّها مِنَّا وَ خَلَقَ عَدُوَّنَا مِنْ طِينَةِ سِجِّينٍ وَ خَلَقَ قُلُوبَهُمْ مِنْ طِينَةِ أَسْفَلَ مِنْ سِجِّينٍ وَ إِنَّ اللَّه رَادٌ كُلَّ طِينَةٍ إِلَى مَعْدِنِهَا فَرَادُّهُمْ إِلَى عِلِّيِّينَ وَ رَادُّهُمْ إِلَى سِجِّين. [۲] ۱۸- رواية أبي اسحاق الليثي عن الباقر عَلَیهِ السَّلام في باب الطينة: عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ اللَّيْثِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مُحمَّد بن عَلِى اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: يَابْنَ رَسُولُ اَللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنِ الْمُؤْمِنِ الْمُسْتَبْصِرِ إِذَا بَلَغَ فِي الْمَعْرِفَةِ وَ كَمَلَ هَلْ يَزْنِي؟ قَالَ: اَللَّهُمَّ لاَ قُلْتُ فَيلُوطُ؟ قَالَ: اَللَّهُمَّ لاَ، قُلْتُ فَيَسْرِقُ؟ قَالَ: لاَ، قُلْتُ: فَيَشْرَبُ اَلْخَمْرَ؟ قَالَ: لاَ ؛قُلْتُ: فَيَأْتِي بِكَبِيرَةٍ مِنْ هَذِهِ اَلْكَبَائِرِ أَوْ فَاحِشَةٍ مِنْ هَذِهِ اَلْفَوَاحِشِ؟ قَالَ: لاَ؛ قُلْتُ: فَيُذْنِبُ ذَنْباً؟ قَالَ: نَعَمْ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ مُذْنِبٌ مُسْلِمٌ قُلْتُ مَا مَعْنَى مُسْلِم؟ قالَ: المُسلِمُ بِالذَّنبِ لايَلزَمُهُ وَلايَصيرُ عَلَيهِ، قالَ: فَقُلتُ؟ سُبحانَ اللَّهِ مَا أعْجَبَ هذا! لاَيَزْنِي وَ لَا يَلُوطُ ولاَيَسْرِقُ ولا يَشْرَبُ الخَمرَ وَلا يَأتي كَبيرَةً مِنَ الكَبَائِرِ وَ لافاحِشَةً؟! ۱۶- مفضل بن عمر از امام صادق عَلَیهِ السَّلام نقل می‌کند که امام عَلَیهِ السَّلام فرمودند: ای مفضل، همانا خداوند ما را از نور خویش آفرید و شیعیان ما را از ما آفرید و سایر خلق (غیر شیعه) در آتشند. به واسطهی اطاعت از ما، خداوند اطاعت می‌شود و بواسطه ی عدم اطاعت از ما، خداوند معصیت میشود. ای مفضل عزم و اراده ی خداوند چنین است که عملی را از کسی جز به ولایت ما نپذیرد و کسی را جز به دشمنی ما عذاب نکند، ما باب الله و حجت او وامینان او بر خلقش هستیم، ما ذخیره خداوند در آسمان و زمینش می‌باشیم حلال ما ازخدا و حرام ما از خدا است (حلال و حرام را از جانب خدا اعلام کرده ایم) آنچه را که ما بخواهیم خداوند هم اراده فرماید و چیزی خواسته ما را از اراده ی خدا محجوب نکند. امام عَلَیهِ السَّلام سپس این آیه را تلاوت کردند: آیه شریفه: «و نمی خواهید مگر اینکه خدا بخواهد» و فرمودند از این سخنش فهمیده می‌شود که همانا خداوند قلب ولی اش را لانه و مسکن اراده اش قرار داده و هر گاه خداوند بخواهد ما نیز می‌خواهیم. ۱۷- امام صادق عَلَیهِ السَّلام فرمودند: همانا خداوند ما را از گِل علّیّین آفرید و قلبهای ما را از گِل بالاتری از علّیّین خلق فرمود و شیعیان ما را از گلی پائین تر از آن بسرشت و قلوب شیعیان را از گل علیین آفرید، لذا قلب‌های ایشان مشتاق ماست چون قلوب ایشان از گل ما سرشته شده است. و بدان که خداوند دشمنان ما را از گل سجین آفرید و قلب‌های آنها را از گلی پست تر از آن قرار داد و هر گلی را به معدن و خواستگاه آن باز می‌گرداند لذا شیعیان را به علیین و دشمنان ما را به سجين باز می‌گرداند....... ---------- 📚منابع: [۱]: تفسیر فرات الكوفي /۵۲۹ [۲]: بحارالأنوار۵/ ۲۴۹ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه- ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 13 June 2022 قمری: الإثنين، 13 ذو القعدة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️09 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸11 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️16 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸17 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹19 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️23 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸24 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹25 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺26 روز تا عید سعید قربان 🌸30 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃33 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️37 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ بدان وقت جان كندن و لحظه احتضار مرا مى بينى به گونه اى كه دوست دارى، و اگر مرا ببينى آن وقتى كه از ورود بعضى ازاشخاص به كنار حوض ممانعت مى كنم مانند ممانعت كردن شتران از يك بيگانه [۱] به گونه اى مى بينى كه دوست دارى، و نيز اگر مرا ببينى در حالى كه بر صراط عبور مى كنم و در پيش روى رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم لواء حمد در دست دارم به گونه اى مى بينى كه دوست دارى. [۲] مؤلّف رحمه الله گويد: درباره لواء حمد روايتى در كتاب «خصال» از پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم نقل شده است كه فرمود: إذا كان يوم القيامة يأتينى جبرئيل عليه السلام ومعه لواء الحمد وهو سبعون شقّة، الشقّة منه أوسع من الشمس والقمر، وأنا على كرسيّ من كراسيّ الرضوان فوق منبر من منابر القدس، فآخذه وأدفعه إلى عليّ بن أبي طالب عليه السلام. هنگامى كه قيامت فرا رسد جبرئيل نزد من مى آيد در حاليكه لواء حمد به همراه دارد، و آن هفتاد طبقه است كه هر طبقه آن وسيعتر از خورشيد و ماه است، و من بر تختى از تخت هاى رضوان، بالاى منبرى از منبرهاى قدس نشسته ام، آن را از جبرئيل گرفته و به دست علىّ بن ابى طالب عليه السلام مى دهم. عمر بن خطّاب از جا برخاست و گفت: اى رسول خدا ؛ چگونه على عليه السلام مى تواند آن پرچم را بردارد در حالى كه شما فرمودى هفتاد طبقه دارد كه هر طبقه آن از خورشيد و ماه وسيع تر است؟ پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: قيامت كه برپا شود خداوند تبارك و تعالى به على عليه السلام قوّت و نيروئى همانند قوّت جبرئيل، نورى مانند نور آدم، بردبارى و حلمى مثل حلم رضوان، جمالى چون جمال يوسف، و صدائى نزديك به صداى داود مرحمت كند، و اگر اين نبود كه داود خطيب بهشت است صدائى مانند صداى او به على عليه السلام عطا مى كرد. و همانا على عليه السلام اوّل كسى است كه از آب گواراى سلسبيل و زنجبيل كه دو نهر در بهشت اند مى آشامد، و او قدمى بر صراط برنمى دارد مگر اينكه جاى آن، قدم ديگرش استوار است. وإنّ لعلي عليه السلام وشيعته من اللَّه مكاناً يغبطه به الأوّلون والآخرون. و همانا على عليه السلام و شيعيان او در بهشت جايگاهى دارند كه اوّلين و آخرين بر آن غبطه مى خورند. [۱] ۱۲۴ / ۳۱ - برسى رحمه الله در كتاب «مشارق الأنوار» نقل مى كند: شخصى به امام صادق عليه السلام عرض كرد: چرا رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم على عليه السلام را بر دوش خود بالا برد؟ فرمود: تا اينكه مردم مقام رفيع و مرتبه والاى او را بشناسند. عرض كرد: زيادتر برايم توضيح دهيد. فرمود: تا مردم بدانند او به مقام رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از هر كس سزاوارتر است. عرض كرد: بيشتر توضيح دهيد. فرمود: ليعلم الناس أنّه امام بعده والعلم المرفوع، تا مردم بدانند على عليه السلام بعد از او پيشواى مردم و پرچم برافراشته هدايت است. عرض كرد: زيادتر بفرمائيد. حضرت فرمود: هيهات، واللَّه لو أخبرتك بكنه ذاك لقمت عنّي وأنت تقول: جعفر بن محمّد كاذب في قوله أو مجنون، وكيف يطّلع على الأسرار غير الأبرار. هيهات ؛ اگر از حقيقت و باطن آن به تو خبر دهم از من كناره مى گيرى و مى گوئى: جعفر بن محمّد دروغگو يا ديوانه است وچگونه بر اسرار كسى جز ابرار و نيكوكاران آگاهى پيدا مى كند. [۱] مؤلّف رحمه الله گويد: و شاعر چه نيكو سروده است: عرج الهادي إلى أوج السما وعليّ كتف الهادي علا أيّها المنصف أنصف بيننا أيّ معراجيهما أعلا علا پيامبر هدايت كننده خلق به اوج آسمان بالا رفت، و على عليه السلام بر شانه او بالا رفت. اى كسى كه انصاف دارى انصاف بده، كدام يك از اين دو معراج برتر و بالاتر است....... ---------- 📚منابع: [۱]: جزرى در كتاب نهايه مى نويسد: اين يك ضرب المثل است براى دور كردن بيگانگان، زيرا شتر هنگامى كه كنار آب مى رسد اگر بيگانه اى وارد شود با اوبرخورد مى كند و او را دور مى كند تا آنكه بيرونش كند. [۲]: امالى طوسى: ۴۸ ح ۳۰ مجلس ۲، كشف الغمّة: ۱۴۰/۱، بحار الأنوار: ۱۵۷/۲۷ ح ۲، و ۲۶۹/۳۹ ذيل ح ۴۳، بشارة المصطفى: ۷۳، إرشاد القلوب: ۱۳۷/۲. [۱]: الخصال: ۵۸۲ ح ۷، بحار الأنوار: ۳/۸ ح۳، إرشاد القلوب: ۱۳۷/۲، المحتضر: ۱۲۶. [۱]: مشارق الأنوار: ۱۷. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂🍂 و سرشت 🍃🌺 ۱۸- روایت ابواسحاق لیثی از امام باقر عَلَیهِ السَّلام در باب طینت و سرشت: ابواسحاق لیثی گوید: به امام باقر عَلَیهِ السَّلام عرض کردم: ای پسر رسول خدا أيا مؤمن با بصیرت که به معرفت و شناخت کامل رسیده است زنا می‌کند؟ فرمودند: خیر. عرض کردم آیا لواط می‌کند؟ فرمودند: خیر. پرسیدم آیا دزدی می‌کند؟ فرمودند: خیر. عرض کردم شراب می‌خورد؟ فرمودند: خیر، گفتم: گناه کبیره ای از این گناهان یا عمل زشتی از این کارهای زشت مرتکب میشود؟ فرمودند: خیر. پرسیدم آیا اصلا گناهی می‌کند؟ فرمودند: بلی و آن هنگامی است که او مؤمن گنهکار تسلیم شده است. پرسیدم معنی مسلم (تسلیم شده) چیست؟ فرمودند: مسلم بالذنب (تسلیم شده ی در برابر گناه) یعنی کسی که گناهی می‌کند ولی ملازم با آن نبوده و اصرار بر آن نمی ورزد پس گفتم سبحان الله! عجب امر عجیبی! زنا نمی کند، لواط نمی کند، دزدی نمی کند، شراب نمی خورد، مرتکب گناه کبیره و عمل زشت نمی شود؟! فَقالَ: لاعَجَبَ مِن أمْرِ اللَّهِ، إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجِل يَفعَلُ مَا يَشاءُ وَلاَيَسأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ؛ فَمِمَّ عَجِبْتَ يَا ابْراهِيمُ؟ سَلْ وَ لا تَسْتَنكِفْ ولا تَسْتَحْسِرْ فَإِنَّ هَذَا العِلمَ لا يَتعَلَّمهُ مُسْتَكْبِرٌ وَ لامُسْتَحْسِرٌ ؛قُلْتُ: يَابنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي أَجِدُ مِنْ شِيعَتِكُمْ مَن يَشرَبُ، وَ يَقْطَعُ الطَّريقَ، وَ يَحِيفُ السَّبِيلَ، ويَزْنِي وَ يَلُوطُ، وَ يَأكُلُ الرِّبَا وَيَرْتَكِبُ الْفَوَاحِشَ، وَ يَتَهَاوَنُ بِالصَّلاةِ وَالصِّيامِ وَ الزَّكاةِ، وَ يَقْطَعُ الرَّحِمَ. ويَأْتِي الكَبَائِرَ، فَكَيْفَ هَذَا؟ ولِمَ ذَاكَ؟ فَقَالَ: يَا إِبْرَاهِيمُ هَلْ يَخْتَلِجُ فِي صَدْرِكَ شَيْءٌ غَيْرُ هَذَا؟ قُلْتُ: نَعَمْ يابن رَسُولُ اَللَّهِ أُخْرَى أَعْظَمُ مِنْ ذَلِكَ ؛فَقَالَ: وَمَا هُوَ يَا أَبَا إِسْحَاقَ قَالَ: فَقُلْتُ: يَابْنَ رَسُولِ اَللَّهِ وَ أَجِدُ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ مناصبيکم مَنْ يُكْثِرُ مِنَ اَلصَّلاَةِ وَ مِنَ اَلصِّيَامِ، وَيُخرِجُ الزَّكاةَ، وَ يُتابِعُ بَينَ الحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ، وَ يَحُضُّ عَلَى الْجِهَادِ، وَ يَأْثَرُ عَلَى اَلْبِرِّ وَ عَلَى صِلَةِ اَلْأَرْحَامِ، وَ يَقْضِي حُقُوقَ إِخْوَانِهِ، وَ يُوَاسِيهِمْ مِن مَالِهِ، وَ يَتَجَنَّبُ شُرْبَ الْخَمْرِ وَ الزِّنَا وَ اللِّوَاطِ وَ سَائِرِ الْفَوَاحِشِ فَمِمَّ ذَاكَ؟ ولِم ذَاكَ؟ فَسِّرْهُ لِي يابنَ رَسُولُ اَللَّهِ وَ بَرهنه وَ بَيِّنْهُ فَقَدْ وَ اَللَّهِ كَثُرَ فِكْرِي وَ أَسْهَرَ لَيْلِي وَضَاقَ ذَرْعِي! قَالَ: فَتَبَسْتُمْ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ: يَا إِبْرَاهِيمُ خُذَالِيكَ بَيَاناً شَافِيَاً فِيمَا سَأَلْتَ، وَ عِلْماً مَكْنُوناً مِنْ خَزَائِنِ عِلْمِ اَللَّهِ وَ سِرِّهِ، أَخْبِرْنِي يَا ابراهيم كَيْفَ تَجِد اِعْتِقَادَهُمَا؟ قُلْتُ: يَابْنَ رَسُولُ اَللَّهِ أَجِدُ مُحِبِّيكُمْ وَ شِيعَتَكُمْ عَلَى مَا هُمْ فِيهِ مِمَّا وَصَفْتُهُ مِنْ أَفْعَالِهِمْ لَوْ أَعْطَى أَحَدَهُم مِمَّا بَيْنَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ ذَهَباً وَ فِضَّةً أَنْ يَزُولَ عَن وَلايَتِكُم وَ مَحَبَّتِكُم إلى مُوَالاتِ غَيْرِكُمْ وإلى مَحَبَّتِهِم مازالَ، ولَو ضُرَبَت خَيَاشِيمُهُ بِالسُّيُوفِ فِيكُم، وَلَوْ قُتِلَ فِيكُمْ مَا ارْتَدَعَ ولارْجِع عَن مَحَبَّتِكُمْ وَ وَلايَتِكُم؛ وَ أَرَى اَلنَّاصِبَ عَلَى مَا هُوَ عَلَيْهِ مِمَّا وَصَفتُهُ مِن أَفْعَالِهِم لو أَعطى أَحَدَهُم ما بَينَ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ ذَهَباً وَفِضَّةً أن يَزولَ عَن مَحَبَّةِ اَلطَّوَاغِيتِ وَ مُوَالاتِهِمْ إِلَى مُوَالاتِكُمْ مَا فَعَلَ و لَازَالَ ولَوْ ضُرِبَتْ خَيَاشِيمُهُ بِالسُّيوفِ فِيهِمْ، ولَوْ قُتِلَ فِيهِم مَا ارْتَدَعَ وَ لَارَجَعَ، وَ إِذا سَمِعَ أحَدُهُم مَنقَبَةً لَكُم وفَضْلاً اشْمَأَزَّ مِن ذَلِكَ وَ تَغَيَّرَ لَوْنُهُ، وَ رُئِيَ كَرَاهِيَةُ ذَلِكَ فِي وَجْهِهِ، بُغْضاً لَكُمْ وَ مَحَبَّةً لِهُمْ. پس امام فرمودند: از امر خدا تعجب نکن، همانا خداوند عزَّوجّل هر چه را بخواهد انجام می‌دهد و از کرده اش سؤال نمی شود و دیگرانند که از اعمالشان سؤال و بازخواست می‌شوند. پس از چه چیزی تعجب کرده ای، ای ابراهیم؟ بپرس و خودداری نکن و بر خود سخت نگیر، همانا این علم را مستکبر و انسان افسرده و خسته حال نمی آموزد. گفتم ای فرزند رسول الله در بین شیعیان شما کسانی هستند که شراب می‌خورند، دزدی می‌کنند، زنا و لواط می‌کنند، ....... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه- ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 14 June 2022 قمری: الثلاثاء، 14 ذو القعدة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️08 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸10 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️15 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸16 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹18 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️22 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸23 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹24 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺25 روز تا عید سعید قربان 🌸29 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃32 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️36 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 امام (علیه السلام) درباره زناکار 🌼🍃🍃 روزی مرد مسیحی را که با زن مسلمان زنا کرده بود، پیش متوکل آوردند. متوکل تصمیم گرفت بر او حد شرعی جاری کند در این وقت مسیحی شهادتین گفت و مسلمان شد. یحیی بن اکثم (قاضی القضات) گفت: اسلام آوردن او کارهای خلاف پیشین وی را از بین می‌برد. بنابراین نباید حد در مورد او جاری شود. بعضی از فقها گفتند: باید سه بار در مورد او حد جاری گردد. اختلاف نظرها باعث شد متوکل مسأله را از امام هادی علیه السلام بپرسد. مسأله را برای امام علیه السلام نوشت. امام علیه السلام در پاسخ نوشت: (آن قدر باید شلاق بخورد تا بمیرد. ) یحیی بن اکثم و فقهای دیگر با فتوای امام علیه السلام مخالفت کردند و گفتند: این فتوا مدرکی از آیه و روایت ندارد. متوکل نامه ای به حضرت نوشت مدرک این فتوا را پرسید. امام علیه السلام در جواب نوشت: ( (بسم الله الرحمن الرحیم فلما رأو بأسنا قالوا آمنا بالله وحده و کفرنا بما کنا به مشرکین فلم یکن ینفعهم ایمانهم لما رأوا باسنا... ) ) [۱] (هنگامی که قهر و غضب ما را دیدند، گفتند: به آفریدگار یکتا، ایمان آوردیم و به بتها و هر آنچه را که شریک خدا قرار داده بودیم، کافر شدیم، ولی ایمانشان به وقت دیدن قهر و غضب ما، سودی نداد... ) متوکل پاسخ منطقی امام علیه السلام را پذیرفت و دستور داد حد زناکار مطابق فتوای حضرت اجرا گردد و آن قدر زدند تا زیر ضربات شلاق مرد. [۲] امام هادی علیه السلام با ذکر این آیه مبارکه، آنان را متوجه نمود همچنان که ایمان کافران عذاب خدا را از آنان باز نداشت، اسلام آوردن این مسیحی نیز حد را ساقط نمی کند. در محضر امام عسکری (علیه السلام) 🍂🌸🌸 محمد بن علی می‌گوید: تهی دست شدیم زندگی بر ما خیلی سخت شد، پدرم به من گفت: برویم نزد امام عسگری علیه السلام می‌گویند مرد بخشنده است. گفتم: او را می‌شناسی؟ پدرم گفت: نه او را می‌شناسم و نه تا به حال وی را دیده ام. با هم به سوی خانه آن حضرت حرکت کردیم، پدرم در بین راه به من گفت: پانصد درهم نیازمندیم کاش امام علیه السلام می‌داد، دویست درهم برای خرید لباس، دویست درهم برای خرید آرد و صد درهمش را برای مخارج دیگر زندگی می‌رسانیم. محمد بن علی می‌گوید: من با خود گفتم: ای کاش سیصد درهم نیز به من بدهد که صد درهم برای خرید یک درازگوش و صد درهم برای مخارج و صد درهم نیز برای خرید لباس باشد، تا به جبل (قسمتهای کوهستانی غرب ایران تا همدان و قزوین) بروم. هنگامی که به خانه امام علیه السلام رسیدیم غلام آن حضرت بیرون آمد و گفت: علی بن ابراهیم و پسرش وارد شوند. چون وارد شدیم و سلام کردیم امام علیه السلام به پدرم فرمود: ای علی! چرا تا کنون نزد ما نیامدی؟ پدرم گفت: سرورم! خجالت می‌کشیدم با این وضع شما را دیدار کنم. چون از محضر امام علیه السلام بیرون آمدیم، غلام آن حضرت به دنبال ما آمد و یک کیسه پول به پدرم داد و گفت: این پانصد درهم است! دویست درهم برای خرید لباس، دویست درهم برای خرید آرد و صد درهم برای سایر مخارج. آنگاه کیسه دیگری به من داد و گفت: این سیصد درهم است! با صد درهم آن درازگوش بخر! و با صد درهم آن لباس تهیه کن! و صد درهمش برای مخارج دیگر تو باشد. سپس گفت: به ایران نرو بلکه به سورا (شهری در عراق یا محلی در بغداد بوده) برو محمد بن علی نیز به سورا رفت و در آنجا با زنی ازدواج نمود و روزانه چهار هزار دینار درآمد داشت. متأسفانه در عقیده هفت امامی باقی ماند. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: سوره غافر: آیه ۸۴. [۲]: بحار: ج ۵۰، ص ۱۷۴. [۱]: بحار: ج ۵۰، ص ۲۷۸. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂🍂 و سرشت 🍃🌺 گفتم ای فرزند رسول الله در بین شیعیان شما کسانی هستند که شراب می‌خورند، دزدی می‌کنند، زنا و لواط می‌کنند، ربا می‌خورند و مرتکب کارهای زشت می‌گردند، نماز و روزه و زكات را سبک می‌شمارند و قطع رحم می‌کنند و گناهان کبیره رامرتکب می‌شوند پس این چگونه است و چرا این چنین است؟ امام در جواب فرمودند: ای ابراهیم آیا جز اینها سخن دیگری هم در سینه ات هست که قلیان کند و اراده ی گفتن آن را داشته باشی؟ عرض کردم بلی ای پسر رسول خدا. سخنی که بالاتر از اینهاست پس امام فرمودند: آن سخن چیست؟ عرض کردم یابن رسول الله در میان دشمنان شما و کسانیکه به شما ناسزا می‌گویند کسانی هستند که بسیار نماز می‌خوانند و بسیار روزه می‌گیرند و زکات میدهند و پی در پی در سفر حج و عمره هستند، به جهاد ترغیب می‌کنند و به نیکی و صله رحم پیشی می‌گیرند و حقوق برادران دینی خویش را به جا می‌آورند و مال خود را با آنان قسمت می‌کنند و از شراب و زنا و لواط و سایر زشتیها دوری می‌کنند پس اینها از کجاست و برای چیست؟ يابن رسول الله اینها را برای من تفسیر کن. دلیل آن را برای من آشکارا بیان فرما، که قسم به خداوند این موضوع فکرم را بیش از حد مشغول کرده و خواب را از چشمانم ربوده و دستانم را بسته و زندگی را بر من تنگ کرده است. امام که درود خداوند بر او باد تبسمی کرده و فرمودند: ای ابراهیم در ارتباط با موضوعی که پرسیدی، پاسخ شفا بخش و آشکارا و علمی نهان از خزینه‌های علم خداوند و اسرار او خواهی یافت. ای ابراهیم به من بگو که اعتقاد این دو گروه چگونه است؟ در جواب گفتم: ای پسر رسول خدا اگر به آن گروه از شیعیانتان که وصف نمودم، همه ی طلا و نقره ی موجود در بین مشرق و مغرب زمین عطا شود تا از ولایت و محبت شما دست بکشند و ولایت و محبت غیر شما را بپذیرند چنین نمی کنند حتی اگر بینی آنها با شمشیر زده شود و در این راه جان خویش را از دست بدهند. و اگر به آن گروه ناصبی که صفاتشان را بیان نمودم همه ی طلا و نقره ی بین مشرق و مغرب عطا شود تا از محبت طاغوتها دست بردارند و محبت و ولایت شما را بپذیرند چنین نمی کنند ولو آنکه بینی ایشان با شمشیر زده شود و در این راه کشته شوند. و هرگاه یکی از ایشان، یکی از ویژگیهای عالی وفضائل شما را بشنود به جهت کینه ی شما و محبت طاغوتها، رنگش تغییر می‌کند و ترش رو می‌گردد و کراهت و ناپسندی در صورتش نمایان می‌گردد. قال: فَتَبَسَّمَ اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُمَّ قَالَ يَا إِبْرَاهِيمُ هَنَّهَا هَلَكَتْ «عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ، تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً، تُسْقَى مِن عَيْنٍ آنِيَةٍ » [۱] وَ مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ قَالَ عَزَّوجلَّ: «وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا» [۲] وَيْحَكَ يَا إِبْرَاهِيمُ أَتَدْرِي مَا السَّبَبُ وَ الْقِصَّةُ فِي ذَلِك؟ ومَا اَلَّذِي قَدْ خَفِى عَلَى النَّاسِ مِنْهُ؟ قُلْتُ: يَابنَ رَسُولِ اللَّهِ فَبَيِّنْهُ لِي وأشْرَحَهُ وبَرِّهِنَهُ. قَالَ: يَا إِبْرَاهِيمُ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَزَلْ عَالِماً قَدِيماً خَلَقَ الْأَشْيَاءَ لَامِنْ شَيءٍ وَ مَن زَعَمَ أنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ خَلَقَ اَلْأَشْيَاءَ مِنْ شَيٍ فَقَدْ كفرَ لانّه لَوْ كَانَ ذَلِكَ اَلشَّيْءُ اَلَّذِي خَلَقَ مِنْهُ الْأَشْيَاءَ قَدِيماً مَعَهُ فِي أَزَلِيَّتِهِ وَ هُوِيتِهِ كَانَ ذَلِكَ أَزَلِيَّاً بَلْ خَلَقَ اَللَّهُ عزوجل اَلْأَشْيَاءَ كُلَّهَا لاَ مِنْ شَيْءٍ فَكَانَ مِمَّا خَلَقَ اَللَّهُ عزَّوجلَّ أَرْضَأُ طَيبَة ثُمَّ فَجَّرَ مِنْهَا مَاءاً عَذْباً زَلا لاً فَعَرَضَ عَلَيْهَا وَلاَيَتَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فقبِلتها فَأَجْرَى ذَلِكَ اَلْمَاءَ عَلَيْهَا سَبْعَةَ أَيَّامٍ حَتي طَبَّقَها وَ عَمِّها ثُمَّ نَضَبَ ذَلِكَ الماءُ عَنها وَأَخَذَ مِن صَفْوَةِ ذَلِكَ اَلطِّينِ طِيناً فَجَعَلهُ طِينَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهَا السَّلاَمُ ثُمَّ أَخَذَ ثِفلَ ذَلِكَ الطِّينِ فَخَلَقَ مِنهُ شِيعَتَنَا وَلَوْ تَرَكَ طِينَتَكُم يَا ابْراهِيمَ عَلَى حَالِهِ كَمَا تَرَكَ طِينَتَنَا لَكُنْتُمْ وَ نَحْنُ شَيْئاً وَاحِداً. قُلْتُ: يَابْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَمَا فَعَلَ بِطِينَتِنَا؟ قَالَ: أُخْبِرُكَ يَا اِبْرَاهِيمُ. خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّوجلَّ بَعْدَ ذلِكَ ارضا سَبِخَةً خَبِيثَةً مُنْتِنَةً، ثُمَّ فَجَّرَ مِنْهَا مَاءاً ....... ---------- 📚منابع: [۱]: الغاشیة۳/ ۵ [۲]: الفرقان ۲۳ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه- ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ میلادی: Wednesday - 15 June 2022 قمری: الأربعاء، 15 ذو القعدة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️07 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸09 روز دحوالارض حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان (۲۰۰ ه‍ ق ) ◾️14 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق ) 🍂🌸🌸15 روز سالروز ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها(۲ه‍ ق) 🔹17 روزتا ورود پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) به مکه در سفر حجه الوداع (۱۰ ه‍ ق ) ◾️21 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام (۱۱۴ ه‍ ق ) 🔸22 روز تا حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه بسوی کربلا ( ۶۰ ه‍ ق) 🔹23 روز تا روز عرفه شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه(۶۰ ه‍ ق ) 🌺24 روز تا عید سعید قربان 🌸28 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃31 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) ◾️35 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🌸 على عليه السّلام اكرم صلّى اللّه عليه و آله 🌸 آنان حسن و حسين اند كه دو سيّد جوانان بهشت بشمار مى آيند و بخدايى كه مرا براستى مبعوث فرموده است، پدر آنها از خود آنان نيز بهتر است. اى فاطمه! به آن خدايى كه مرا به درستى برانگيخته است، مهدى اين امت از اين دو بزرگوار است و ظهور او هنگامى است كه سراسر دنيا را هرج و مرج فرا گرفته باشد و فتنه‌ها و آشوبها از هر طرف سر بر آورده و راهها براى راهروان، ناأمن و مسدود گرديده و مردم فرصت طلب دست به غارتگرى دراز كرده باشند و شفقت و مهربانى از ميان مردم رخت بر بسته بطورى كه بزرگ بر كوچك ترحّم ننمايد و كوچك احترام بزرگتر از خود را رعايت نكند، (۱) در اين هنگام است كه خداى تعالى از نسل اين دو تن، بزرگوارى را بر مى انگيزاند تا حصارهاى گمراهى را بگشايد و گمراهان را از پاى در آورد و دلهاى تيره را كه قفل ظلمت بر آنها آويخته شده است، باز مى كند و به شكلى دين الهى را در آخر الزمان رواج مى دهد كه من در آغاز رسالتم بترويج آن قيام كردم و دنيا را پر از عدل و داد مى كند در حالى كه دنيا از ظلم و جور مملو گرديده است. اى فاطمه! اندوهگين مباش و گريه مكن! از ناگوارى پس از من بيمناك مشو؛ براى اينكه خداى تعالى از همگان بر تو مهربانتر و از من به تو رؤف تر است و اين بجهت آن است كه در دل من، موقعيت ويژه اى دارى و همسرى به تو ارزانى داشته است كه حسب و نسب او، از همه اهل بيت من بيشتر و منصب و مقامش از همگان گراميتر و به زير دستانش مهربانتر است و بطور مساوى حقيقت عدالت را در ميان ايشان برقرار مى دارد و در داورى ميان آنها از خودشان بيناتر مى باشد. از پروردگارم درخواست كرده‌ام تا تو را از ميان اهل بيت من زودتر به من ملحق گرداند! حضرت على عليه السّلام فرموده است: هنگامى كه پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله از دار دنيا رحلت كرد، فاطمه زهرا (عليها السلام) هفتاد و پنج روز بيشتر پس از وفات رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله، زيست نكرد! و خداى تعالى او را به پدر بزرگوارش ملحق ساخت. «هيثمى» گويد: «طبرانى» در «الكبير» و «الاوسط» اين روايت را آورده است. مؤلف گويد: «محبّ طبرى» هم در [📚ذخائر ص ۱۳۵] روايت مورد بحث را نقل كرده و اضافه نموده كه «حافظ ابو العلاء همدانى» هم اين روايت را معترض است. (۱) [📚كنز العمال ۶/ ۱۵۳] نقل كرده است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله خطاب به حضرت زهراء (عليها السلام)، فرمود: آيا نمى دانى كه خداى عز و جل مردم روى زمين را در معرض ديد خود قرار داد و از آنها، پدر تو را براى پيامبرى برگزيد؟ و در انتخاب ديگر از ميان آنان، همسرت را برگزيد و به من وحى كرد تا تو را به همسرى او در آوردم و او را وصى خود قرار بدهم؟........ ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫