eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
460 دنبال‌کننده
133 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 در را کنیم 🍂🌼🌼 روزی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره قیامت و وضع مردم در آن دادگاه عدل الهی، سخنانی فرمود. فرمایشات پیامبر مردم را تکان داد، و عده ای گریستند. به دنبال آن گروهی از یاران آن حضرت تصمیم گرفتند، پاره ای از لذتها و راحتی‌های دنیا را بر خود حرام کنند، و به جای آن به عبادت بپردازند. یکی سوگند یاد کرد که شبها اصلا نخوابد و به عبادت بپردازد. دیگری قسم خورد که همه روزها را روزه بگیرد. عثمان بن مظعون هم قسم یاد کرد که آمیزش جنسی را با همسرش ترک کند و مشغول عبادت گردد. روزی همسر عثمان بن مظعون ژولیده و بی آرایش نزد عایشه آمد، او زن صاحب جمالی بود. عایشه به وضع او اعتراض کرد و گفت: این چه وضعی است، چرا آرایش نمیکنی؟ در پاسخ گفت: برای چه کسی آرایش کنم؟ شوهرم مدتی است که با من ارتباط ندارد، او ترک دنیا کرده و از لذتهای آن چشم پوشیده است. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به منزل که آمد، عایشه گفتار همسر عثمان را به حضرت رساند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دستور داد همه مسلمانان به مسجد بیایند. مسلمانان که جمع شدند، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بالای منبر قرار گرفت پس از حمد و ثنای پروردگار فرمود: چرا بعضی از شما چیزهای پاک و حلال را بر خود حرام کرده اند؟ من قسمتی از شب را می‌خوابم. و با همسرم آمیزش دارم. و همه روزها را روزه نمیگیرم. آگاه باشید این راه و روش زندگی من است، هر کس از آن روی گرداند از من نیست. [۱] بدین گونه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مسلمانان را به این نکته متوجه ساخت که لذتها و راحتیهای مشروع دنیا را نباید به خاطر آخرت ترک نمود. البته آخرت را نیز نباید به دنیا فروخت. 🍃🌸🌸 اشاره پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هنگامی که دشمن خدا (گناهکاران را در تابوت گذاشته و به سوی قبرستان می‌برند، به کسانی که جنازه او را می‌برند، فریاد می‌زند و می‌گوید: ای برادران گوش کنید. از آنچه مرا گرفتار کرده شکایت کنم و تذکر دهم که شما مواظب باشید و مثل من فریب این چیزها را نخورید. سپس از هفت چیز گله می‌کند: ا- من از شیطان به شما شکایت می‌کنم، این دشمن خدا که مرا فریب داد، به هلاکت انداخت، رهایم کرد و قسم یاد می‌کرد که از دوستان خیر خواه و خالص من است و از این راه عقل و هوشم را ربود، گولم زد. ۲- از دنیا به شما شکایت می‌کنم که فریبم داد، هنگامی که به او دل بستم، مرا واژگونه به زمین زد و خوار نمود. ٣- از دوستان هواپرستم شکایت میکنم، زیرا که من به آنها اعتماد کردم ولی از من دوری جسته و ذلیل و خوارم کردند. ۴- از اولادم به شما شکایت می‌کنم، که در زندگی از آنها حمایت می‌کردم و از خود مقدم می‌داشتم، ولی آنها پس از مرگ اموالم را تصاحب نموده و مرا رها کردند و تسلیم عذاب نمودند. ۵- از مالم به شما شکایت می‌کنم، چرا که حق خدا را ضایع کرده و از آن ندادم، امروز سنگینی گناه آن بر دوش من و منفعت آن بر دیگران است. ۶- از خانه‌ام به شما شکایت می‌کنم، زیرا موقع ساختن آن بسی رنج کشیدم و از اموالی که در زندگیم به آن محتاج بودم، گذشتم تا آن را ساختم لکن دیگران در آن ساکن شدند. ۷- به شما از ماندن طولانی خود در قبر شکایت دارم، قبری که مرتب ندا می‌دهد؛ من خانه پر از حشرات و کرم هستم، من خانه تنگ و تاریک و ترسناکم. پس ای برادران من! تا می‌توانید در بردنم به سوی قبر شتاب نکنید، صبر کنید و دیرتر مرا وارد قبر نمایید، بترسید از آنچه گرفتار آن هستم. زیرا برایم آتش دوزخ، ذلت و خواری، غضب خدای عزیز و جبار را وعده می‌دهند. در پایان می‌گوید: واحسرتاه! علی ما فرطت فی جنب الله: وای بر من! حسرت بر من! به خاطر کوتاهی‌هایی که در طاعت پروردگارم کردم. آه! چقدر طولانی است گریه‌های من! نه شفاعت کننده دارم که مرا شفاعت کند و نه دوستی دارم که از من حمایت کند و به حالم ترحم نماید. ای کاش! که بار دیگر به دنیا بر می‌گشتم و از مؤمنان می‌بودم تا در هنگام مرگ این چنین گرفتار نشوم. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: ب: ج ۷۰، ص ۱۱۶. [۱]: ب: ج ۶، ص: ۲۵۸ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌      ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: شنبه - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲     میلادی: Friday - 16 March 2024   قمری: السبت ، 5 رمضان 1445 متعلق است به:               🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم                    مهم شیعه: ◾️وفات سفیر اول امام زمان علیه السلام، جناب عثمان بن سعید رحمه الله حضرت بقیةالله ارواحنافداه به جهت آماده کردن مردم برای غیبت کبری، در مدت زمانی حدود هفتاد سال وکلا و نمایندگان خاصی را به شیعیان معرفی کردند تا غیبت یکباره صورت نگیرد بلکه تدریجاً انجام شود. اولین آنان جناب عثمان بن سعید رحمه الله معروف به «زیّات» است که پیشتر نیز از طرف امام هادی علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام مقام وکالت و سفارت خاصه را داشته بود، مدت سفارت آن جناب از حضرت بقیةالله ارواحنا فداه حدوداً هفت سال بوده است و پس از مدت این منصب والا، در پنجم ماه مبارک رمضان به سال ۲۶۷ هجری قمری وفات نمود [۲] و به امرحضرت بقیةالله روحی فداه فرزندش جناب محمد بن عثمان را به عنوان دومین وکیل و سفیر معرفی کرد. پس از وفات جناب عثمان بن سعید سفیر اول حضرت بقیةالله ارواحنا فداه، نامه ای از ناحیه مقدس امام زمان ارواحنا فداه برای «محمد فرزند عثمان بن سعید» شرف صدور یافته که اینگونه است: بسم الله الرحمن الرحیم، إنا لله و إنّا إلیه راجعون (به درستی که ما از خداییم و بازگشت ما به سوی اوست)، تسلیم شدیم به امر او و راضی شدیم به قضای او، پدر تو با سعادت و نیکبختی زندگی نمود و وفات یافت در حالیکه پسندیده بوده، خدا او را رحمت کند و ملحق کند او را به اولیاء و ساداتش علیهم السلام. او همیشه در امر ائمه اطهار علیهم السلام و دین سعی کننده بود و در هر چیزی که موجب تقربش به سوی خداوند متعال و ائمه اطهار علیهم السلام می‌شد (تلاش می‌کرد)، خداوند روی او را تازه نماید و سختی او را کم کند و اجر تو را زیاد نماید و صبر نیک در مصیبت او به تو عطا فرماید، تو مصیبت زده شده ای و ما هم مصیبت زده شده ایم و مفارقت پدرت، تو را و ما را ناراحت ساخته است، پس خداوند او را به رحمتش، در قبرش که آرامگاه اوست مسرور سازد. از کمال سعادت پدرت آن است که مثل تو فرزندی را خداوند به او عطا فرمود که خلیفه و قائم مقام امر او باشی و به او ترحّم نمایی و طلب آمرزش کنی. من می‌گویم سپاس خدای را که قلوب شیعیان نیکو و مسرور شده است به مکان و منزلت تو در آنچه خداوند در نزد تو قرار داده است و حق تعالی تو را یاری فرماید و قوت دهد و تمکن فرماید تو را و توفیق عطا نماید و تو را حافظ و نگهبان باشد. [۱] ---------- [۲]: کتاب «أنجم البغداد» بنا بر نقل محقق گرامی شیخ علی فلسفی در کتاب «دائرة المعارف بقاع متبرکه جهان». [۱]: الغیبة للطوسی، ص ۳۶۱.   📆 روزشمار: ◾️05 روز تا وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها ( 3 سال قبل از هجرت) 🌸10 روز تا ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام ( 3 ه‍ ق) 🌼12 روز تا معراج رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله)  ( 6 ماه قبل از هجرت) جنگ بدر ( 2 ه‍ ق) ◾️13 روز تا اولین شب قدر ◾️14 روز تا ضربت خوردن امیر المومنین علی علیه السلام ( 40 ه‍ ق) 🔸15 روز تا فتح مکه ( 8 ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️16 روز تا شهادت امیر المومنین علی السلام ( 40 ه‍ ق) ◾️17 روز تا سومین شب قدر 🌸25 روز تا عید سعید فطر 🔹29 روز تا جناب مسلم  ابن عقیل به کوفه ( 60 ه‍ ق) ◾️33 روز تا تخریب قبور ائمه بقیه علیهم السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج    ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 اكرم صلّى اللّه عليه و آله در روز فرمود: به كه عليه السّلام و را مى دارد و و هم او را مى دارند 🌸🌺🌺 در حالى كه به شمشير و زور و بازوى خود مى باليد به ميدان آمد و رجز خواند و گفت: قد علمت خيبر انّى مرحب شاكى السّلاح بطل مجرّب اذ الحروب اقبلت تلهّب؛ خيبر مى داند كه من مرحبم، كسى هستم كه با شوكت هر چه تمامتر عليه دشمنان هر سلاحى را بكار مى گيرم. و دلاور با تجربه اى هستم كه در برابر آتش شعله ور جنگها، بيمى به خود راه نمى دهم و از هيچگونه پايمردى باز نمى ايستم. «سلمه» گويد: عموى من، «عامر»، براى مبارزه با او بيرون رفت. رجز خواند و گفت: قد علمت خيبر انّى عامرشاكى السّلاح بطل مغامر _________ _ (۱) حديث مرفوع حديثى است كه از گفتار و كردار پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله حكايت مى كند. (مترجم) ؛ خيبر مى داند كه من عامرم، كسى هستم كه با شوكت تمامتر با سلاح در دست، بر دشمن مى تازم و از مرگ هراسى ندارم. (۱) در اين هنگام دو ضربت شمشير، در ميانشان فرو آمد. مرحب پيشدستى كرد و شمشيرى بر كلاه خود او فرو آورد. و ضربت شمشير ديگرى هم بر او وارد آورد و رگ دستش را بريد و «عامر» به شهادت رسيد. (تا آنجا كه گفته است) پس از اين فاجعه، مرا به سوى على عليه السّلام فرستاد تا آن حضرت را بحضور پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله بخوانم. حضرت على عليه السّلام در آن روز به درد چشم مبتلا بود. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در برابر اصحاب خطاب به آنان فرمود: فردا پرچم اسلام را در اختيار مردى قرار مى دهم كه خدا و رسول خدا را دوست مى دارد- يا فرمود خدا و رسول او را دوست مى دارند- «سلمة» گويد: بحضور حضرت على عليه السّلام شرفياب شدم و جريان مأموريتم را به عرض رسانيدم و دست او را كه به درد چشم سختى گرفتار بود گرفتم و پا به پا حضور مبارك رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آوردم. پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله آب دهان شريف خويش را در ميان دو چشم على عليه السّلام ريخت. بلافاصله ديدگانش بهبود يافت و همزمان پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله پرچم اسلام را در دست على عليه السّلام قرار داد. فردا كه «مرحب خيبرى» وارد ميدان نبرد شد، همان رجزى را كه در مقام معرفى خود براى «عامر» خوانده بود در برابر حضرت على عليه السّلام خواند. حضرت على عليه السّلام در مقام معرفى خويش، اين رجز را خواند: انا الذى سمّتنى امّى حيدرةكليث غابات كريه المنظرة اوقاهم بالصاع كيل السندرة ؛ [منم آنكه مادر مرا شير گفت چه شيرى كه طعنه به شمشير گفت] [دهم كيل هر كس به اندازه اش ز بن بركنم نام و آوازه اش] مؤلف گويد: اين حديث را «امام احمد» در [مسند ۴/ ۵۱] و «ابن سعد» در [طبقات ۲/ قسم ۱/ ۸۰] و «ابن عبد البر» در [📚استيعاب ۲/ ۴۵۰] و «متّقى» در [📚كنز العمال ۵/ ۲۸۴] روايت كرده و مى گويد: «ابن ابى شيبه» هم اين روايت را متذكر است و «محب طبرى» در [الرياض النضرة ۲/ ۱۸۵] آورده و گفته است كه «ابو حاتم» اين روايت را نقل كرده است. (۱) [همان كتاب] در كتاب «📚فضائل الصحابه» در باب بخشى از فضائل على عليه السّلام، به سند خود، از «ابو هريره» روايت كرده است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در روز خيبر فرمود: البتّه پرچم اسلام را در اختيار مردى قرار مى دهم كه خدا و رسول را دوست مى دارد و خدا، خيبر را بدست او فتح مى كند. «عمر بن خطّاب» گفت: آن روز بود كه خواهان امارت بودم و در اين رابطه با همدستانم، آهسته سخن گفتم و آرزو مى كردم (كه اى كاش) رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مرا پرچمدار اسلام معرفى كند. (ولى بر خلاف انتظار) رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله، على عليه السّلام را بحضور طلبيد و پرچم اسلام را بدست او داد و توجه مكن تا خدا، خيبر را بدست تو فتح كند. راوى گفته است: پس از آنكه حضرت على عليه السّلام پرچم اسلام را بدست گرفت، آهسته آهسته به راه خود ادامه داد تا در مسير خود- با توجه به اينكه به جائى توجه نداشت- توقف كرده و فرياد زد: يا رسول اللّه! چگونه و با چه شرطى با مخالفان مقاتله كنم؟ فرمود: با آنها نبرد كن تا به يكتائى خدا و نبوت محمد، رسول الله صلّى اللّه عليه و آله اعتراف كنند و هر گاه به اين واقعيت اعتراف نمودند، خون و مالشان از ناحيه تو محفوظ خواهد ماند و اگر حق و حسابى جز اين دارند، به عهده حضرت پروردگار است....... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: یکشنبه - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲     میلادی: Friday - 17 March 2024   قمری: الأحد ، 6 رمضان 1445 متعلق است به:       🔹 مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها مهم شیعه: 🔸بیعت مأمون با امام رضا علیه السلام پس از اینکه مأمون عباسی به جهت زیر نظر گرفتن امام رضا علیه السلام، آن حضرت را از مدینه به مرو احضار کرد، با حیله و نیرنگ اول خلافت را به آن حضرت پیشنهاد نمود که امام متوجه نیرنگ و دام مأمون بودند و آن را نپذیرفتند و فرمودند خلعت خلافت دو حالت دارد: یا این است که خدای تبارک و تعالی آن را بر قامت تو دوخته پس حق واگذاری آن را به غیر نداری و یا اینکه خداوند متعال بر قامت تو ندوخته، پس تو در این میان هیچ حقی نداری که آن را به من واگذار کنی، خلافت را رها کن خودش صاحبش را می‌یابد، [۲] مأمون برآشفته شد و پس از مناظرات و بحث‌های زیادی ولایت عهدی را به آن حضرت تفویض و تحمیل کرد، امام رضا علیه السلام با اکراه و با گذاشتن شروطی - که همه را مأمون پذیرفت - قبول نمودند [۳] و در چنین روزی به سال ۲۰۱ هجری قمری [۴] مأمون عباسی مجلس بزرگی ترتیب داد و کرسی حضرت رضا علیه السلام را جلوی کرسی خود قرار داد و جمیع بزرگان کشوری و لشکری و اکابر علما و اشراف و اعیان مردم با آن حضرت بیعت کردند و امر شد بر سر منابر نام مبارک آن حضرت را ببرند و سکه‌های نقره و طلا به نام نامی آن حضرت ضرب خورد [۵] که در آن نوشته شده است: «ولی عهد مسلمین علی بن موسی بن علی بن أبی طالب ذوالریاستین». در این سکه‌ها به حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام لقب «ذوالریاستین» داده شده که اشاره به ریاست «دنیوی» و «دینی» آن حضرت دارد، بعضی از مورخین می‌گویند مأمون لقب ذوالریاستین را به فضل بن سهل، وزیر خود داده است و حال آنکه بر روی سکه‌های موجود هیچ نامی از فضل نیست و این لقب بعد از نام مبارک امام رضا علیه السلام آورده شده است که خود دلیلی است بر اینکه مأمون بر فرض این لقب «ذو الریاستین» را به فضل داده باشد، به امام رضا علیه السلام نیز داده است، زیرا اگر منظور فضل بن سهل بوده باید اشاره ای به اسم فضل بن سهل می‌شد تا بیانگر این باشد که این لقب متعلق به اوست و حال آنکه هیچ اسمی از فضل بن سهل در سکه‌ها برده نشده است و دیگر اینکه مأمون سنۀ ۲۰۲ هجری فضل بن سهل را به قتل رسانید [۱] اگر لقب ذوالریاستین که روی سکه‌ها ضرب شده است منظور فضل بن سهل باشد مأمون دستور امحاء آن را می‌داد ولی چون این لقب را به امام رضا علیه السلام داده و می‌خواست به سادات و شیعیان وانمود کند که به امام رضا علیه السلام ارادت دارد تا چند سال بعد از شهادت امام رضا علیه السلام به نام نامی آن حضرت و با لقب ذوالریاستین سکه‌ها را ضرب زده و پخش نموده است، این سکه‌ها پنج سال با تاریخ موجود بر آنها در نیشابور، سمرقند و... ضرب خورده است، یعنی حدود سه سال بعد از شهادت امام رضا علیه السلام به نام نامی آن حضرت ساخته می‌شده است و بین مردم به عنوان پول رایج آن زمان پخش می‌شده است و این سکه‌ها هم اکنون در موزه‌های مختلف دنیا از جمله موزه آستان قدس رضوی علیه السلام نگه داری می‌شود. همچنین مأمون امر نمود سیاه پوشی که شعار بنی العباس بوده ترک کنند و در عوض جامه‌های سبز که شعار بنی هاشم است، بپوشند. [۲] شیخ مفید رحمه الله می‌فرماید: «در این روز مأمون عباسی با حضرت امام رضا علیه السلام بیعت کرد و روز شریفی است و صدقه دادن و شکر الهی بجای آوردن بسیار مناسب است». [۳] 🔹نزول تورات به روایت امام جعفر صادق علیه السلام، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «در این روز تورات بر حضرت موسی بن عمران علیه السلام نازل شده است». [۴] [۲]: الأمالی للصدوق، ص ۶۹. [۳]: الإرشاد، ج ۲، ص ۲۵۹. [۴]: مسار الشیعة، ص ۲۲. [۵]: الإرشاد، ج ۲، ص ۲۶۱. [۱]: تاریخ الطبری، ج ۸، ص ۵۶۵ ؛ تاريخ أبی الفداء، ج ۱، ص ۳۳۰. [۲]: تاریخ الطبری، ج ۸، ص ۵۵۴. [۳]: مسار الشیعة، ص ۲۲. [۴]: الکافی، ج ۲، ص ۶۲۹.   📆 روزشمار: ◾️04 روز تا وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها ( 3 سال قبل از هجرت) 🌸09 روز تا ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام ( 3 ه‍ ق) 🌼11 روز تا معراج رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله)  ( 6 ماه قبل از هجرت) جنگ بدر ( 2 ه‍ ق) ◾️12 روز تا اولین شب قدر ◾️13 روز تا ضربت خوردن امیر المومنین علی علیه السلام ( 40 ه‍ ق) 🔸14 روز تا فتح مکه ( 8 ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️15 روز تا شهادت امیر المومنین علی السلام ( 40 ه‍ ق) ◾️16 روز تا سومین شب قدر 🌸24 روز تا عید سعید فطر 🔹28 روز تا جناب مسلم  ابن عقیل به کوفه ( 60 ه‍ ق) ◾️32 روز تا تخریب قبور ائمه بقیه علیهم السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🍃🌸🌸 ابتلای 🍃🍃 ۶/۲۶- و عنه، عَنْ أَبِی حَمْزَهَ قَالَ: ﴿سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ یَقُولُ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَذَ مِیثَاقَ اَلْمُؤْمِنِ عَلَی بَلاَیَا أَرْبَعٍ أَیْسَرُهَا عَلَیْهِ مُؤْمِنٌ مِثْلُهُ یَحْسُدُهُ وَ اَلثَّانِیَهُ مُنَافِقٌ یَقْفُو أَثَرَهُ وَ اَلثَّالِثَهُ شَیْطَانٌ یَعْرِضُ لَهُ بِفِتَنِهِ وَ یُضِلُّهُ وَ اَلرَّابِعَهُ کَافِرٌ بِالَّذِی آمَنَ بِهِ یَرَی جِهَادَهُ جِهَاداً فَمَا بَقَاءُ اَلْمُؤْمِنِ بَعْدَ هَذَا؟! ﴾ [۱] . پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: فرمود خداوند از مؤمن بر چهار بلا پیمان گرفته است: سخت ترین آن‌ها برای او وجود مؤمنی است که هم عقیده او باشد و با این حال بر وی حسادت ورزد دوم منافقی که عیب جویی او کند، سوم: شیطانی که در صدد گمراه کردنش باشد چهارم کافری که جهاد کردن با وی را بر خود لازم بداند [زیرا در این صورت آن کافر به هر طریقی سعی می‌کند به او آسیب برساند]؛ حال با این همه بلا بقای مؤمن چگونه [ممکن] است؟! می گویم: شیخ کلینی با سندی صحیح از ابوحمزه ثمالی روایتی هم معنا و با واژه‌هایی نزدیک به همین روایت آورده است. [۲] و نظیر آن را باز به سند صحیح در کافی [۳] مجدداً نقل می‌کند و دو روایت زیر هم نظیر روایت مذکور است: أ) الكليني، عَنْ عِدَّهٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ، عَنْ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ یَقُولُ: أَرْبَعٌ لاَ یَخْلُو مِنْهُنَّ اَلْمُؤْمِنُ أَوْ وَاحِدَهٌ مِنْهُنَّ مُؤْمِنٌ یَحْسُدُهُ وَ هُوَ أَشَدُّهُنَّ عَلَیْهِ وَ مُنَافِقٌ یَقْفُو أَثَرَهُ أَوْ عَدُوٌّ یُجَاهِدُهُ أَوْ شَیْطَانٌ یُغْوِیهِ﴾. [۱] امام صادق علیه السلام می‌فرمود چهار چیز است که مؤمن از همه آن‌ها یا یکی از آن‌ها برکنار نیست مؤمنی که به او رشک برد و این از همه سخت تر است، و منافقی که لغزش‌های او را پیگیری می‌کند یا دشمنی که با او می‌جنگد، یا شیطانی که او را به گمراهی می‌کشاند. ب) الصدوق حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: ﴿حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحُسَیْنِ اِبْنِ أَبِی الخطاب عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ مَالِکٍ عَنْ مِسْمَعِ بْنِ مَالِکٍ عَنْ سَمَاعَهَ، عَن أبي عَبدِاللّهِ عليه السلام أنَّهُ قالَ: يا سَماعَةُ، لايَنفَكُّ المُؤمِنُ مِن خِصالٍ أربَعٍ: مِن جارٍ يُؤذيه ِ، و شَيطانٍ يُغويه، و مُنافقٍ يَقفو أثَرَهُ، و مُؤمِنٍ يَحسُدُهُ. ثُمَّ قالَ: يا سَماعَةُ، أما إنَّهُ أشَدُّهُم عَلَيه ِ. قُلتُ: كَيفَ ذَاكَ؟ قَالَ إِنَّهُ یَقُولُ فِیهِ الْقَوْلَ فَیُصَدَّقُ عَلَیْهِ﴾ [۲] امام صادق علیه السلام به سماعه فرمود: مؤمن از چهار خصلت جدا نیست، از همسایه ای که او را اذیت کند و شیطانی که او را گمراه سازد، و منافقی که پیگیر لغزش‌های او باشد و مؤمنی که بر او رشک و بدخواهی ورزد. سماعه می‌گوید: به امام عرض کردم فدایت شوم مؤمنی که به او رشک می‌برد؟ فرمود: ای سماعه این مؤمن بدخواه از همه برای او سخت تر است گفتم: چگونه چنین است؟ فرمود: درباره او بد می‌گوید و مردم باور می‌کنند. ۷/۲۷- و عنه عَنْ یَزِیدَ بْنِ خَلِیفَهَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: ﴿مَا قَضَی اَللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لِمُؤْمِنٍ [مِنْ] قَضَاءٍ إِلاَّ جَعَلَ لَهُ اَلْخِیَرَهَ فِیمَا قَضَی﴾. [۳] امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند برای مؤمن هیچ قضایی نراند مگر این که در آن چه حکم و مقدّر فرموده خیر او را قرار دهد. ۸/۲۸- و عنه، عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: ﴿ إِنَّ اَللَّهَ یَذُودُ اَلْمُؤْمِنَ عَمَّا یَکْرَهُ مِمَّا یَشْتَهِی کَمَا یَذُودُ اَلرَّجُلُ اَلْبَعِیرَ عَنْ إِبِلِهِ لَیْسَ مِنْهَا﴾ [۱] امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند ناروایی‌هایی که مؤمن به آن متمایل است را از او دور می‌کند همان گونه که یکی از شما شتر ناشناس را از میان شتران خود دور می‌گردانید. ...... ---------- 📚منابع: [۱]: المؤمن، ص ۲۱، ح۲۰. [۲]: الكافي، ج ۲، ص ۲۴۹، ح ۲ [۳]: الكافي، ج ۲، ص ۲۵۰، ح ۴. [۱]: الكافي، ج ۲، ۲۵۰، ح ۴. [۲]: الخصال، ج ۱، ص ۲۲۹، رقم ۷۰؛ و نقل عنه في بحار الأنوار، ج ۶۵، ص ۲۲۴. [۳]: المؤمن، ص ۲۲، ح ۲۴. [۱]: المؤمن، ص ۲۲، ح ۲۵ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: دوشنبه - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲     میلادی: Friday - 18 March 2024   قمری: الإثنين ، 7 رمضان 1445 متعلق است به:    🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام       مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم   📆 روزشمار: ◾️03 روز تا وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها ( 3 سال قبل از هجرت) 🌸08 روز تا ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام ( 3 ه‍ ق) 🌼10 روز تا معراج رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله)  ( 6 ماه قبل از هجرت) جنگ بدر ( 2 ه‍ ق) ◾️11 روز تا اولین شب قدر ◾️12 روز تا ضربت خوردن امیر المومنین علی علیه السلام ( 40 ه‍ ق) 🔸13 روز تا فتح مکه ( 8 ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️14 روز تا شهادت امیر المومنین علی السلام ( 40 ه‍ ق) ◾️15 روز تا سومین شب قدر 🌸23 روز تا عید سعید فطر 🔹27 روز تا جناب مسلم  ابن عقیل به کوفه ( 60 ه‍ ق) ◾️31 روز تا تخریب قبور ائمه بقیه علیهم السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫  
🗓 شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: سه شنبه - ۲۹ اسفند ۱۴۰۲     میلادی: Friday - 19 March 2024   قمری: الثلاثاء ، 8 رمضان 1445 متعلق است به:          🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام   مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم   📆 روزشمار: ◾️02 روز تا وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها ( 3 سال قبل از هجرت) 🌸07 روز تا ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام ( 3 ه‍ ق) 🌼09 روز تا معراج رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله)  ( 6 ماه قبل از هجرت) جنگ بدر ( 2 ه‍ ق) ◾️10 روز تا اولین شب قدر ◾️11 روز تا ضربت خوردن امیر المومنین علی علیه السلام ( 40 ه‍ ق) 🔸12 روز تا فتح مکه ( 8 ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️13 روز تا شهادت امیر المومنین علی السلام ( 40 ه‍ ق) ◾️14 روز تا سومین شب قدر 🌸22 روز تا عید سعید فطر 🔹26 روز تا جناب مسلم  ابن عقیل به کوفه ( 60 ه‍ ق) ◾️30 روز تا تخریب قبور ائمه بقیه علیهم السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫  
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 چشم خدا صلى الله عليه وآله وسلم، پرستش كنندگان حضرت علىّ بن عليه صلوات المصلّين🌸🍃🍃 و طبرى قدس سره در كتاب «دلائل الإمامه» مى نويسد: حضرت علىّ بن الحسين عليهما السلام به نماز ايستاده بود، ابليس به صورت اژدهائى براى آن حضرت ظاهر شد كه ده تا سر داشت، دندانهاى نيش او تيز و برّان، و چشمهايش وارونه و سرخ رنگ بود، از داخل زمين نزديك سجده گاه آن حضرت بيرون آمد، نخوت و غرورى از خود نشان داد ولى امام عليه السلام دچار ترس و وحشت نشد و اصلاً نگاهى به او نكرد، آنگاه خود را به روى زمين كشيد و نزديك آمد و تمام انگشتان پاى مبارك آن حضرت را به دهان گرفت و با دندانهاى نيش خود گاز گرفت، و از آتش درون بر آنها دميد ولى باز هم امام عليه السلام توجّهى نكرد و قدمهاى مبارك خود را حركتى نداد، و هيچگونه شكّى يا وهمى به او راه نيافت. شيطان به كار خود ادامه داد تا اينكه شهاب سوزنده اى از آسمان بر او فرو ريخت، همينكه احساس سوزندگى كرد فريادى كشيد و كنار امام عليه السلام به صورت اوّليه خود ايستاد و گفت: «يا عليّ، أنت سيّد العابدين كما سُمّيت، وأنا إبليس، واللَّه لقد شاهدت من عبادة النبيّين والمرسلين من لدن آدم إلى زمنك، فما رأيت مثل عبادتك، ولوددت أنّك استغفرت لي، فإنّ اللَّه كان يغفر لي». «اى على ؛ تو در حقيقت سرور عبادت كنندگان هستى همانطور كه به اين لقب ناميده شده اى، و من ابليس هستم، به خدا قسم عبادت پيغمبران و رسولان الهى را از زمان حضرت آدم تا اين زمان ديده ام، از هيچكدام از آنها عبادتى مانند عبادت تو مشاهده نكرده ام، دوست دارم براى من استغفار كنى، تو اگر از خدا طلب مغفرت كنى خداوند مرا مى آمرزد». سپس آنجا را ترك كرد و رفت. [۱] ۳۳۸ / ۸ - روايت شده: حجّاج بن يوسف خانه كعبه را بخاطر مبارزه و جنگ با عبداللَّه بن زبير خراب كرد، سپس آن را بنا نهاد، وقتى خانه تعمير شد و خواستند حجرالأسود را بجاى خود نصب كنند هر عالمى از ميان علماء، يا هر قاضى از ميان قضات، و يا هر زاهدى از ميان زهدپيشه گان آن را نصب مى كرد حَجَر در جاى خود ثابت نمى ماند لرزه و اضطراب داشت، تا آنكه حضرت علىّ بن الحسين عليهما السلام تشريف آورد و آن را از دست ايشان گرفت نام خدا را بر زبان جارى ساخت و آن را نصب كرد، حجرالأسود در جاى خود آرام گرفت و مردم صدا را به تكبير بلند كردند. و هر آينه به فرزدق الهام شده در شعرش كه گفته است: يكاد يمسكه عرفان راحته ركن الحطيم إذا ما جاء يستلم نزديك است پايه حطيم [۱] به كف دست مبارك او درآويزد هنگامى كه براى لمس كردن آن مى آيد. [۲] ۳۳۹ / ۹ - در كتاب «خرائج» و «كشف الغمّه» مى نويسند: از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: دست مرد و زنى در حال طواف بر روى حجَر بهم چسبيد، هر يك از آنها هرچه تلاش كردند كه دست خود را جدا كنند نتوانستند. مردم گفتند: بايد اينها را بريد تا از يكديگر جدا شوند، در اين گفتگو بودند كه حضرت علىّ بن الحسين عليهما السلام وارد شد، راه را براى آن حضرت باز كردند، و وقتى قصّه را برايش عرض كردند، حضرت نزديك رفت و دست مبارك خود را بر آن دو دست نهاد، فوراً از يكديگر جدا شد و مشكل آنها حلّ شد. [۳] ۳۴۰ / ۱۰ - علّامه مجلسى رحمه الله در كتاب شريف «بحار الأنوار» مى نويسد: در بعضى از مؤلّفات شيعه ديدم كه نقل كرده است: روايت شده مرد مؤمنى از بزرگان شهر بلخ در بيشتر سالها به حجّ مى رفت، و بعد از انجام دادن مناسك حجّ و زيارت پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم خدمت حضرت سجّاد عليه السلام مى رسيد سوغات و هدايائى براى آن حضرت مى آورد، سئوالات دينى خود را از امام عليه السلام مى پرسيد و سپس به شهر خود مراجعت مى كرد. در يكى از اين برگشت‌ها همسرش به او گفت: مى بينم هر زمان به ديدار امام خود مى روى سوغات و هداياى زيادى با خودت مى برى، ولى آن حضرت چيزى به تو پاداش نمى دهد. مرد بلخى گفت: او پادشاه دنيا و آخرت است، و آنچه مردم دارند به بركت او است و مالكش در حقيقت او مى باشد،...... ---------- 📚منابع: [۱]: دلائل الإمامة: ۱۹۷ ضمن ح۱، مدينة المعاجز: ۲۵۲/۴ ح ۳۲، مناقب ابن شهراشوب: ۱۳۴/۴، بحار الأنوار: ۵۸/۴۶ ح ۱۱. [۱]: حطيم: بنايى است در مقابل ميزاب. [۲]: الخرائج: ۲۶۸/۱ ح ۱۱، بحار الأنوار: ۳۲/۴۶ ح ۲۵، و۶۲/۹۹ ح ۳۷. [۳]: الخرائج: ۵۸۵/۲ ح۵، كشف الغمّة: ۱۱۱/۲، بحار الأنوار: ۴۴/۴۶ ح ۴۳، شيخ طوسى رحمه الله در التهذيب: ۴۷۰/۵ نظير اين قضيّه را نسبت به امام حسين عليه السلام نقل كرده است. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج   ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: چهار شنبه - ۰۱ فروردین ۱۴۰۳     میلادی: Friday - 20 March 2024   قمری: الأربعاء ، 9 رمضان 1445 متعلق است به:    🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام           مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم   📆 روزشمار: ◾️01 روز تا وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها ( 3 سال قبل از هجرت) 🌸06 روز تا ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام ( 3 ه‍ ق) 🌼08 روز تا معراج رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله)  ( 6 ماه قبل از هجرت) جنگ بدر ( 2 ه‍ ق) ◾️09 روز تا اولین شب قدر ◾️10 روز تا ضربت خوردن امیر المومنین علی علیه السلام ( 40 ه‍ ق) 🔸11 روز تا فتح مکه ( 8 ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️12 روز تا شهادت امیر المومنین علی السلام ( 40 ه‍ ق) ◾️13 روز تا سومین شب قدر 🌸21 روز تا عید سعید فطر 🔹25 روز تا جناب مسلم  ابن عقیل به کوفه ( 60 ه‍ ق) ◾️29 روز تا تخریب قبور ائمه بقیه علیهم السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج❌   ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 از چیز باید به پناه 🍂🔹🔹 پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در دعای عرض کرد: خداوندا! به تو پناه می‌برم ۱. از فرزندی که فرمانروای من باشد. ٢. از مالی که بی نتیجه تباه گردد. ٣. از همسری که مرا پیش از وقت پیر کند. ۴. و از رفیقی که مکر و حیله نماید. [۲] در سوگ . 🍃🔸🔸 اشاره معاذ بن جبل از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود پسری داشت که مورد علاقه وی بود، از دنیا رفت. او سخت ناراحت شد و در مرگ او بسیار بی تابی می‌کرد. رسول گرامی به نامه ای به او چنین نوشت: ... شنیده‌ام درباره مرگ فرزندت بسیار بی قراری میکنی، بی قراری درباره موضوعی که به اراده الهی انجام گرفته است، فرزند تو از بخشش‌های خداوند و امانت او در نزد تو بود، و این امانت را به تو سپرد تا مدت اجلش از وجود او بهره مند شدی، و در وقت معین امانتش را از تو گرفت. (انالله و انا الیه راجعون»: همه ما از آن خداییم و به سوی او برمیگردیم. ای معاذ! مواظب باش! لایخبط جزعک آجرک: مبادا پاداش خود را بر اثر بی قراری نابود کنی، اگر پاداش بزرگ صبر و تسلیم به رضای خداوند در مرگ فرزندت را می‌دانستی، می‌فهمیدی که مصیبت تو در برابر آن همه ثواب بسیار ناچیز است. و بدان که بی تابی، جلوی مرگ عزیزان را نمی گیرد و قضا و قدر الهی را دفع نمی کند. بنابراین صبر و بردباری را پیشه خود کن و به وعده خداوند امیدوار باش، و در برابر قضاء و قدر الهی که برای همگان اندازه گیری شده است، اندوه مخور، و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. [۱] آمرزش 🍂🔹🔹 شخصی نزد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و عرض کرد: یا رسول الله! هیچ گناهی نیست که من آن را انجام نداده باشم (یعنی گناهم خیلی زیاد است) آیا راه توبه ای برایم هست؟ پیامر فرمود: آیا کسی از پدر و مادرت زنده هست؟ گفت: بلی پدرم. فرمود: اذهب فره: برو به پدرت خدمت کن. وقتی این مرد برگشت برود، حضرت فرمود: لوکانت أمه. اگر مادری داشت بهتر بود. [۲] ---------- 📚منابع: [۲]: ب: ج ۸۶، ص ۱۸۶. [۱]: ب: ج ۷۷، ص ۱۹۴. [۲]: ب: ج ۷۴، ص ۸۲ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌      ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: پنجشنبه - ۰۲ فروردین ۱۴۰۳     میلادی: Friday - 21 March 2024   قمری: الخميس ، 10 رمضان 1445 متعلق است به:  🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام          مهم شیعه:  🔹آمدن نامه هاى اهل كوفه براى امام حسين عليه السّلام ◾️وفات حضرت خديجه سلام اللَّه عليها در اين روز حضرت خديجه كبرى سلام اللَّه عليها از دنيا رحلت فرمودند. (الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۲۷. فيض العلام: ص ۲۷. مسار الشيعه: ص ۶ - ۷. نفائح العلام: ص ۱۵ - ۱۹۱) اين قول بنابر نقل ۴۵ روز بعد از رحلت جناب ابوطالب عليه السّلام است. (نفائح العلام: ص ۱۵۸. تقويم المحسنين: ص ۱۱) اقوال ديگر در رحلت آن حضرت چنين است: ۲۳ رجب، ۲۷ رجب، آخر رجب، اول ماه رمضان، ۱۲ ماه رمضان. آن حضرت بعد از وفات حضرت ابوطالب عليه السّلام به سه روز فاصله و به قولى يك ماه و به قولى ۴۵ روز و به قولى ۵۰ روز وفات كرده است. (فيض العلام: ص ۱۹۱. منتخب التواريخ: ص ۴۳. بحار الانوار: ج ۱۹، ص ۲۵. توضيح المقاصد: ص ۲۲) آن حضرت نخستين همسر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بود، و تا خديجه سلام اللَّه عليها زنده بود نبى گرامى اسلام صلّى اللَّه عليه و آله همسرى اختيار نفرمود. سبقت به اسلام و خدمات او به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله زياره از آن است كه ذكر شود. در فضيلت آن حضرت همين بس كه والده مكرمه حضرت صديقه طاهره سلام اللَّه عليها است، و همه ذرارى پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله به ايشان منتهى مى شوند. (فيض العلام: ص ۲۷) آن حضرت هنگام رحلت چند وصيت به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله نمودند، و با آن همه فداكارى و انفاق مال، به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله عرض كردند: «يارسول اللَّه، مراببخشيد كه در حق شما كوتاهى كردم». پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: «حاشا و كلاّ! من از شما تقصيرى نديدم، بلكه منتهاى سعى و كوشش خود را در حق من نمودى. شما در خانه من زحمات زيادى را متحمل شدى. اموالت را در راه خدا بذل و بخشش نمودى». آنگاه خديجه سلام اللَّه عليها عرض كرد: يا رسول اللَّه، شما را وصيت مى كنم به اين دختر، و به حضرت فاطمه سلام اللَّه عليها اشاره نمود. اين دختر بعد از من يتيم و غريب است. كسى از زنهاى قريش او را اذيت نكند. كسى به صورت او لطمه اى نزند، به روى او داد نزند و مكروهى نبيند. (شجره طوبى: ج ۲، ص ۲۳۴ - ۲۳۵) آن حضرت اولين زنى است كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را تصديق نمود، و اول زنى است كه در مكه با رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله نماز جماعت خواند، و اول زنى است كه ايمان خود را در مكه در ميان مشركين اظهار نمود، و اول زنى است كه در مقابل دشمن از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله دفاع نمود و تمام اموال خود را به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بخشيد، و اول زنى است كه ايمانش با قبول ولايت أمير المؤمنين عليه السّلام به درجه كمال رسيد. روزى پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله خديجه سلام اللَّه عليها را خواست و در كنار خود نشانيد و فرمود: اين جبرئيل است و مى گويد: براى اسلام شروطى است كه عبارتند از: اقرار به يگانگى خداوند متعال، اقرار به رسالت رسولان، اقرار به معاد و اصول اين شريعت و احكام آن، اطاعت از اولى الامر و ائمه طاهرين از فرزندان او يكى بعد از ديگرى با برائت از دشمنان ايشان. خديجه سلام اللَّه عليها به همه آنها اقرار نمود و ائمه طاهرين به خصوص أمير المؤمنين عليه السّلام را تصديق كرد. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «هو مولاك و مولى ال مؤمنين و امامهم بعدى». يعنى «على مولاى تو و مولاى مؤمنان بعد از من و امام ايشان است ». آنگاه از خديجه سلام اللَّه عليها در قبول ولايت امير ال مؤمنين عليه السّلام عهد مؤكد گرفت. سپس رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله يك يك از اصول و فروع دين حتى آداب وضو و نماز و روزه و حج و جهاد و صله رحم و واجبات و محرمات را بيان فرمود. سپس پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله دست خود را بالاى دست أمير المؤمنين عليه السّلام نهاد و خديجه سلام اللَّه عليها دست خود را بالاى دست رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله نهاد و به اين ترتيب با امير ال مؤمنين عليه السّلام بيعت نمود. (بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۲۳۲، ج ۶۵، ص ۳۹۲)   📆 روزشمار: 🌸05 روز تا ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام ( 3 ه‍ ق) 🌼07 روز تا معراج رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله)  ( 6 ماه قبل از هجرت) جنگ بدر ( 2 ه‍ ق) ◾️08 روز تا اولین شب قدر ◾️09 روز تا ضربت خوردن امیر المومنین علی علیه السلام ( 40 ه‍ ق) 🔸10 روز تا فتح مکه ( 8 ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️11 روز تا شهادت امیر المومنین علی السلام ( 40 ه‍ ق) ◾️12 روز تا سومین شب قدر 🌸20 روز تا عید سعید فطر 🔹24 روز تا جناب مسلم  ابن عقیل به کوفه ( 60 ه‍ ق) ◾️28 روز تا تخریب قبور ائمه بقیه علیهم السلام
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 اكرم صلّى اللّه عليه و آله در روز فرمود: به كه عليه السّلام و را مى دارد و و هم او را مى دارند 🌸🌺🌺 مؤلف گويد:📚 اين روايت را «امام احمد» در [مسند ۲/ ۳۸۴] و «ابو داود طيالسى» در [مسند ۱۰/ ۳۲۰] و «ابن سعد» در [طبقات ۲/ قسم ۱/ ۸۰] و «متّقى» در [كنز العمال ۵/ ۲۸۵] و گفته است كه «ابن جرير» اين روايت را آورده است و در [۶/ ۳۹۳] مى گويد: «ابن منده» در «تاريخ اصفهان» به اين حديث اشاره كرده است و «نسائى» در [خصايص ص ۶] با چهار طريق و «خطيب بغدادى» در [تاريخ ۸/ ۵] به مختصرى از آن اكتفا كرده است. (۱) [همان كتاب] در كتاب «فضائل الصحابه» در باب بخشى از فضائل على بن ابيطالب عليه السّلام، به سند خود، از «عامر بن سعد بن ابى وقّاص» از پدرش روايت مى كند كه «معاوية» از «سعد»، پرسيد: چرا ابو تراب را سبّ نمى كنى؟ در پاسخ گفت: بخاطر سه خصلت پسنديده اى است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله براى او ذكر كرده است و براى همين است كه من هيچگاه به سبّ او نمى پردازم و اطمينان دارم كه هر گاه داراى يكى از آن خصال بودم، براى من ارزنده تر بود از شتران سرخ مو! هنگامى كه در يكى از جنگها، على عليه السّلام را بجاى خود گذاشت- على عليه السّلام كه چنان انتظارى نداشت- عرض كرد: يا رسول الله! مرا با زنان و كودكان باقى مى گذارى؟! پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: آيا خرسند نيستى از اينكه منزلت تو در پيشگاه من، برابر با منزلت هارون عليه السّلام در پيشگاه موسى عليه السّلام باشد؛ در روز خيبر از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم مى فرمود: بدون شك، پرچم را در اختيار پرچمدارى در مى آورم كه خدا و رسول را دوست مى دارد، و خدا و رسول هم او را دوست مى دارند. ما همه خود را براى اين افتخار آماده كرده بوديم كه بر خلاف انتظار همه ما، دستور داد على عليه السّلام را بحضور بياورند. در آن روز على عليه السّلام به درد چشم مبتلا بود. آب دهان مباركش را در ديدگانش ريخت و پرچم را در اختيار او گذاشت. و خداى تعالى خيبر را به كف با كفايت على عليه السّلام مفتوح ساخت؛ هنگامى كه آيه مباهله نازل شد، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله، على و فاطمه و حسن و حسين- عليهم السّلام- را بحضور طلبيد و همراه آنان به محل مباهله تشريف فرما شد و فرمود: پروردگارا! اينان اهل بيت من اند. مؤلف گويد: حديث مورد بحث را «ترمذى» در 📚[صحيح ۲/ ۳۰۰] در ضمن مناقب حضرت مولا على عليه السّلام، و «نسائى» هم در [خصائص ص ۴] نقل كرده و بجاى آيه مباهله، آيه تطهير را ذكر كرده و در صفحه ۱۶ تقديم و تأخيرى در الفاظ حديث نموده است و «📚امام احمد» در [۱/ ۱۸۵] با اندك اختلافى به ذكر آن پرداخته است (۱) و «متّقى» در [كنز العمال ۶/ ۴۰۵] و بار ديگر در همان مجلد و در همان صفحه، مختصرى از آنرا متذكر شده است و مى از «سعد» روايت مى كند كه هر گاه ارّه بر سرم بگذارند و مرا به سبّ على عليه السّلام وادارند، هرگز به سبّ آن حضرت اقدام نمى كنم!! و اين بدان جهت است كه ويژگيهاى على عليه السّلام را از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيده ام. اين روايت را «ابن ابى شيبه» و «ابن مخلد» نقل كرده اند. (۲) 📚[صحيح ترمذى ۱/ ۲۱۸] به سند خود، از «براء» روايت كرده است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله براى از پاى در آوردن دشمنان دو لشكر آماده كرد، فرماندهى يكى از دو لشكر را به عهده على بن ابيطالب عليه السّلام و ديگرى را به عهده «خالد بن وليد» گذاشت و فرمود: هر گاه جنگى اتفاق افتاد، على عليه السّلام فرماندهى همگان را به عهده مى گيرد و هر دو لشكر تحت فرمانش خواهند بود. على عليه السّلام قلعه اى را فتح كرد و از ميان اسيران، كنيزى را براى خود برگزيد. «خالد» نامه شكوه آميزى به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نوشت و آن نامه را به من داد تا به عرض رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله تقديم بدارم. نامه را گرفته از لشكرگاه به مدينه رفتم. پس از آنكه مضمون نامه به اطلاع رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله رسيد، رنگ از صورت مباركش پريد و فرمود: چه گمان مى برى به مردى كه خدا و رسول را دوست مى دارد، و خدا و رسول هم او را دوست مى دارند. در آن حال گفتم: از غضب خدا و رسول به حق تعالى پناه مى برم. آنگاه پوزش خواستم كه من بى تقصيرم (مأمور و معذورم) رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله پاسخى نداد. «ترمذى» گفته كه در اين رابطه هم حديثى از پسر «عمر» روايت شده است...... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫