eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
440 دنبال‌کننده
130 عکس
94 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از امیر اویسی
عرض ادب واحترام خدمت شما خوبانِ مهرآفرین 🙏 با کمک وهدیه ی شما بزرگواران قصدداریم برای «خانواده ای نیازمند تهیه کنیم🎁 💌با کمک های شما «مهر» هدیه می بریم تا آسایش رااحساس کنند 💗بیائید مهرآفرین باشیم با واریز به شماره کارت 👇 5041721087954161 بانک رسالت امیر اویسی قرارگرفته اند دست دوم پذیرفته میشود ،ب صورت نقدی وغیرنقدی (ع) https://eitaa.com/joinchat/2310209930C8dc3062d61
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ و نورت را روشنى و كمال بيشتر مرحمت فرمود گرچه مشركين آن را نپسندند. به او گفتم: اى كنيز خدا ؛ چه كسى را با اين اوصاف توصيف كردى؟ گفت: مقصودم اميرالمؤمنين عليه السلام است. به او گفتم: كدام اميرالمؤمنين را در نظر دارى؟ گفت: «عليّ بن أبي طالب عليه السلام الّذي لايجوز التوحيد إلّا به وبولايته»، علىّ بن ابى طالب عليه السلام همان كسى كه توحيد بدون اعتراف به او و ولايت او محقّق نمى شود و كامل نمى گردد. راوى مى گويد: بعد از اين گفتگو به طرف او برگشتم تا نگاهى كنم، كسى را نديدم. [۱] ۲۴۴ / ۱۵۱ - كراجكى قدس سره در كتاب «كنز الفوائد» از ابن عبّاس نقل كرده است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: هنگامى كه قيامت فرا رسد خداوند به مالك كه فرشته موكّل بر دوزخ است دستور دهد تا آتش جهنّم هاى هفتگانه را شعله ور گرداند، و به رضوان كه دربان بهشت است فرمان دهد كه بهشتهاى هشتگانه را زينت دهد و آراسته كند، و به ميكائيل فرمايد: صراط را بر روى جهنّم بكشد، و به جبرئيل گويد: ميزان عدالت را در زير عرش برقرار كند، و به حضرت محمّد صلى الله عليه وآله وسلم مى فرمايد: امّت خود را براى حساب آماده كن و آنها را نزديك گردان. سپس خداوند تبارك و تعالى دستور دهد كه بر صراط هفت پل بنا كنند كه طول هر پل هفده هزار فرسخ باشد، و بر هريك از آنها هفتاد هزار فرشته بايستند. يسألون هذه الاُمّة نساءهم ورجالهم على القنطرة الاُولى عن ولاية أميرالمؤمنين وحبّ أهل بيت محمّد عليهم السلام فمن أتى به جاز القنطرة الاُولى كالبرق الخاطف، ومن لايحبّ أهل بيته سقط على اُمّ رأسه في قعر جهنّم، ولوكان معه من أعمال البرّ عمل سبعين صدّيقاً. آن فرشتگانى كه در پل صراط مستقرّند از زن و مرد اين امّت از ولايت علىّ ابن ابى طالب عليه السلام و دوستى اهل بيت پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم سئوال كنند، هر كس بتواند به آنها جواب مثبت دهد مثل برقى شتابان عبور كند، و كسى كه از دوستى اهل بيت عليهم السلام بى بهره باشد با سر در ته جهنّم سرنگون گردد، گرچه به اندازه هفتاد صدّيق كارهاى خوب انجام داده باشد. [۲] ۲۴۵ / ۱۵۲ - محمّد بن علىّ حكيم ترمذى كه از علماى بزرگ اهل سنّت است از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم نقل كرده است كه فرمود: ما رآني في هذه الدنيا على الحقيقة الّتي خلقني اللَّه عليها غير عليّ بن أبي طالب عليه السلام. هيچكس در اين عالم مرا به آن حقيقتى كه خدايم آفريده جز علىّ بن ابى طالب عليه السلام نديده است. ۲۴۶ / ۱۵۳ - شرف الدين نجفى رحمه الله در كتاب «تأويل الآيات»، و حسن بن سليمان رحمه الله در كتاب «منتخب البصائر»، و برسى رحمه الله در كتاب «مشارق الأنوار» از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم نقل كرده اند كه آن حضرت فرمود: يا عليّ ما عرف اللَّه إلّا أنا وأنت، وما عرفني إلّا اللَّه وأنت، وما عرفك إلّا اللَّه وأنا. [۱] اى على ؛ خداوند يكتا را جز من و تو كسى نشناخته است، و مرا جز خدا و تو كسى نشناخته است، و تو را غير از خدا و من كسى نشناخته است. مؤلّف رحمه الله گويد: اين حديث مى تواند تفسير و تأويل حديث قبلى باشد. ۲۴۷ / ۱۵۴ - محمّد بن العبّاس از جابر بن عبداللَّه انصارى نقل كرده است كه گفت: در محضر پيغمبراكرم صلى الله عليه وآله وسلم نشسته بودم كه ناگاه علىّ بن ابى طالب عليه السلام وارد شد، رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم او را نزديك خود نشانيد و با جامه اى كه پوشيده بود به چهره مبارك او كشيد و فرمود: اى ابوالحسن ؛ تو را به بشارتى كه جبرئيل به من خبر داده بشارت و مژده دهم؟ عرض كرد: بلى يا رسول اللَّه. فرمود: إنّ في الجنّة عيناً يقال لها «تسنيم» يخرج منها نهران، لو أنّ بهما سفن الدنيا لجرت، [ وعلى شاطئ التسنيم أشجار] قضبانها من اللؤلو والمرجان الرطب، وحشيشها من الزعفران على حافتيها كراسيّ من نور عليها اُناس جلوس، مكتوب على جباههم بالنور: ..... ------ 📚منابع: [۱]: امالى صدوق: ۴۹۳ ح ۱۳ مجلس ۶۳، بحار الأنوار: ۱۶۳/۳۹ ح۲، روضة الواعظين: ۱۲۰. [۲]: تأويل الآيات: ۴۹۴/۲ ح۴، بحار الأنوار: ۳۳۱/۷ ح ۱۲ و ۱۱۰/۲۷ ح ۸۲، تفسير برهان: ۱۷/۴ ح۶ به نقل از مناقب ابن شهراشوب: ۱۵۲/۲. [۱]: تأويل الآيات: ۲۲۱/۱ ح ۱۵، مختصر البصائر: ۱۲۵، مشارق الأنوار: ۱۱۲، محتضر: ۱۶۵، مدينة المعاجز: ۴۳۹/۲ ح ۶۶۳       ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:   شمسی: چهار شنبه - ۱۰ خرداد . ۱۴۰۲     میلادی: Wednesday - 31 May 2023    قمری: الأربعاء : 11 ذی القعده. 1444   🌹  متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام    🔹وقایع مهم شیعه: 🌸🍃ولادت با سعادت سلطان دین و دنیا، امام رضا علیه السلام حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در روز ۱۱ ذی القعدة در سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود، [۵] پدر بزرگوارش حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و مادر مکرمه اش که به نجمه خاتون و تکتم نامیده می‌شود، می‌باشد. هشام بن احمد گوید: امام کاظم علیه السلام فرمودند: آیا خبر داری که کسی از اهل مغرب آمده باشد؟ عرض کردم: نه. فرمودند: چرا، یک نفر آمده، برخیز تا به سوی او برویم. هر دو بر مرکب سوار شدیم و به نزد او رفتیم، دیدیم مردی از اهل مغرب است که چند برده با خود دارد، امام علیه السلام به او فرمودند: کنیزهای خود را نشان بده، وی نه کنیز به ما نشان داد که هر کدام از آنها را نشان می‌داد، امام کاظم علیه السلام می‌فرمودند: این را نمی خواهم. در این موقع امام کاظم علیه السلام به او فرمودند: کنیز دیگری نشان بده، وی گفت: دیگر کنیزی ندارم، حضرت فرمودند: چرا داری! کنیز دیگری نشان بده. گفت: سوگند به خدا! فقط یک کنیز دارم که آن هم بیمار است، حضرت فرمودند: اگر اشکالی ندارد او را هم نشان بده، اما او از نشان دادن آن کنیز امتناع ورزید و امام علیه السلام بازگشتند. فردا صبح امام علیه السلام مرا نزد او فرستادند و فرمودند: به او بگو: نهایت قیمت آن کنیز چقدر است؟ وقتی گفت: فلان مبلغ، تو بگو خریدم. پس به همراه کنیزان خودم نزد او رفتم و گفتم: آن کنیز را چند می‌فروشی؟ گفت: کمتر از فلان مبلغ نمی فروشم. گفتم: به همان مبلغ خریدم، گفت: (من هم پذیرفتم) کنیز مال تو، ولی به من بگو: آن شخصی که دیروز با تو بود، کیست؟ گفتم: شخصی از بنی هاشم بود، گفت: از کدام بنی هاشم؟ گفتم: بیش از این در مورد او نمی دانم. او گفت: من هم اینک داستان این کنیز را برای تو تعریف می‌کنم، من او را از دورترین منطقه غرب خریدم. زنی از اهل کتاب مرا دید و گفت: این چه کنیزی است که نزد توست؟ گفتم: او را برای خودم خریده ام، گفت: سزاوار نیست که چنین کنیزی نزد چون تو باشد، این کنیز شایسته است نزد بهترین فرد روی زمین باشد، اندکی پیش او نمی ماند جز اینکه از او فرزندی متولد خواهد شد که شرق و غرب عالم تابع او می‌شوند. هشام بن احمد گوید: من آن کنیز را خدمت مولایم امام کاظم علیه السلام آوردم و چیزی نگذشت که امام رضا علیه السلام از او متولد شد. [۱] ---------- [۵]: روضة الواعظین، ج ۱، ص ۲۳۶ ؛ إعلام الوری، ج ۲، ص ۴۰ ؛ الدروس، ج ۲، ص ۱۴. [۱]: عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۱۷ ؛ القطرة، ج ۲، ص ۶۷۱.   📆 روزشمار: ◾️12 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸14 روز تا دحوالارض_ حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان ( ۲۰۰ ه‍ ق) ◾️19 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق) 🌸20 روز تا سالروز ازدواج امیرالمؤمنین على علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۲ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 ، و 🔹🍂 چه کسی باشیم 🔹🔹 حضرت عیسی علیه السلام به اصحابش فرمود: یاران! بکوشید خود را دوست خدا کنید و به او نزدیک شوید. یاران گفتند: یا روح الله! به چه وسیله خود را دوست خدا کنیم و به او نزدیک شویم؟ فرمود: به وسیله دشمن داشتن گنهکاران، با خشم بر آنان خشنودی خدا را بجویید. گفتند: در این صورت با چه کسی همنشین باشیم؟ فرمود: ۱. با آن کس که دیدنش شما را به یاد خدا اندازد. ۲. و گفتارش به اعمالتان بیفزاید. ۳. و اعمالش شما را به یاد آخرت سوق دهد. [۱] 🔸🔸 خداوند به یکی از پیامبران وحی کرد: که فردا صبح اول چیزی که جلویت آمد بخور! و دومی را بپوشان! و سومی را بپذیر! و چهارمی را ناامید مکن! و از پنجمی بگریز! پیامبر خدا صبح از خانه بیرون آمد. در اولین وهله با کوه سیاه بزرگی روبرو شد، کمی ایستاده و با خود گفت: خداوند دستور داده این کوه را بخورم. در حیرت ماند چگونه بخورد! آنگاه به فکرش رسید خداوند به چیز محال دستور نمی دهد، حتما این کوه خوردنی است. به سوی کوه حرکت کرد هر چه پیش می‌رفت کوه کوچکتر می‌شد سرانجام کوه به صورت لقمه ای درآمد، وقتی که خورد دید بهترین و لذیذترین چیز است. از آن محل که گذشت طشت طلایی نمایان شد. با خود گفت: خداوند دستور داده این را پنهان کنم. گودالی کند و طشت را در آن نهاد و خاک روی آن ریخت و رفت. اندکی گذشته بود برگشت پشت سرش را نگاه کرد دید طشت بیرون آمده و نمایان است. با خود گفت من به فرمان خداوند عمل کردم و طشت را پنهان نمودم. سپس با یک پرنده برخورد نمود که باز شکاری آن را دنبال می‌کرد. پرنده آمد دور او چرخید. پیامبر خدا با خود گفت: پروردگار فرمان داده که این را بپذیرم. آستینش را گشود، پرنده وارد آستین حضرت شد. باز شکاری گفت: ای پیامبر خدا! شکارم را از من گرفتی من چند روز است آنرا تعقیب می‌کردم. پیامبر با خود گفت: پروردگارم دستور داده این را ناامید نکنم. مقداری گوشت از رانش برید و به او داد و از آن محل نیز گذشت ناگاه قطعه گوشت گندیده را دید، با خود گفت: مطابق دستور خداوند از آن باید گریخت. پس از طی مراحل به خانه برگشت شب در خواب به او گفتند: مأموریت خود را خوب انجام دادی. آیا حکمت آن مأموریت را دانستی و چرا چنین مأموریتی به شما داده شد؟ پاسخ داد: نه! ندانستم. گفتند: اما منظور از کوه غضب بود. انسان در هنگام غضب خویشتن را در برابر عظمت خشم گم می‌کند. ولی اگر شخصیت خود را حفظ کند و آتش غضب را خاموش سازد عاقبت به صورت لقمه ای شیرین و لذیذ در خواهد آمد. و منظور از طشت طلا عمل صالح و کار نیک است، وقتی انسان آن را پنهان کند خداوند آن را آشکار می‌سازد تا بنده اش را با آن زینت و آرایش دهد، گذشته از این که اجر و پاداشی برای او در آخرت مقدر کرده است. و منظور از پرنده، آدم پندگویی است که شما را پند و اندرز می‌دهد، باید او را پذیرفت و به سخنانش عمل کرد. و منظور از باز شکاری شخص نیازمندی است که نباید او را ناامید کرد. و منظور از گوشت گندیده غیبت و بدگویی پشت سر مردم است، باید از آن گریخت و نباید غیبت کسی را کرد. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار: ج ۱۴، ص ۳۳۰ و ج ۷۷، ص ۱۴۹. [۱]: بحار: ج ۷۵، ص ۲۵۰. فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:   شمسی: پنجشنبه - ۱۱ خرداد . ۱۴۰۲       میلادی: Thursday - 01 June 2023    قمری: الخميس : 12 ذی القعده. 1444   🌹  متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام 🔹وقایع مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم   📆 روزشمار: ◾️11 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸13 روز تا دحوالارض_ حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان ( ۲۰۰ ه‍ ق) ◾️18 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق) 🌸19 روز تا سالروز ازدواج امیرالمؤمنین على علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۲ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 على عليه السّلام اكبر است 🔸🔹🌺 «سليمان بن عبد الله» از «معاذة بن عدوية» روايت كرده كه گفت: هنگامى كه حضرت على عليه السّلام بر فراز منبر سخنرانى مى كرد، شنيدم كه فرمود: من صدّيق اكبرم؛ پيش از آنكه «ابو بكر» ايمان بياورد، من به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله گرويدم و پيش از او به دين اسلام پيوستم. «متّقى» گفته كه اين حديث را «محمد بن ايّوب رازى» در جزوه اش و «عقيلى» در كتابش نقل كرده است. مؤلف گويد: حديث مزبور را «ذهبى» در [📚ميزان الاعتدال ۱/ ۴۱۷] بطور اختصار از كتاب «عقيلى» از «معاذة» از حضرت على عليه السّلام روايت كرده است و «محب طبرى» هم در [📚الرياض النضرة ۲/ ۱۵۷] به نقل آن پرداخته و مى گويد: «ابن قتيبة» هم آنرا نقل نموده است. (۱) [همان كتاب ۶/ ۴۰۲] از حضرت على عليه السّلام روايت كرده است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله خطاب به من، فرمود: يا على! روز محشر، سواره اى جز ما وجود ندارد و ما چهار تن سواره هستيم. مردى از انصار از جاى برخاست و گفت: پدر و مادرم به فداى شما، آنان كيستند؟ فرمود: يكى از آنها منم كه بر «براق» سوارم و ديگرى برادرم «صالح» كه بر ناقه اى كه آنرا پى كردند، سوار است و سومى عمويم، «حمزة» است كه بر «ناقه عضباء» (بريده گوش) سوار است و برادرم على عليه السّلام بر ناقه اى از ناقه هاى بهشت سوار است در اين حال پرچم در دست اوست و ندا مى دهد: «لا اله الّا اللّه، محمد رسول الله» آدميان مى گويند: اين بزرگوار، يا فرشته مقرّب است، و يا پيغمبر مرسل و يا حامى عرش الهى است؛ فرشته اى از درون عرش فرياد مى زند كه اى گروه آدميان! اين بزرگوار، نه فرشته مقرب است، و نه پيغمبر مرسل و نه حامل عرش، اين عالى مقام، «صدّيق اكبر»، على بن ابيطالب عليه السّلام، است. (۲) [📚همان كتاب ۶/ ۱۵۲] صدّيقان سه تن هستند: ۱- «حزقيل» مؤمن آل فرعون ۲- «حبيب نجّار» صاحب آل ياسين ۳- على بن ابيطالب عليه السّلام. «ابن نجّار» اين حديث را از «ابن عباس» روايت كرده است. مؤلف گويد: «سيوطى» در «الدّر المنثور» در ذيل تفسير آيه وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا أَصْحابَ الْقَرْيَةِ إِذْ جاءَهَا الْمُرْسَلُونَ (سوره يس، آيه ۱۳) اظهار مى دارد كه «بخارى» در «تاريخ» خود از «ابن عباس» روايت مى كند كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: صدّيقان سه تن اند (و حديث را بطورى كه بيان كرديم، آورده است) و «مناوى» هم در [شرح فيض القدير ۴/ ۲۳۷] و «ابن حجر» در [📚صواعق ص ۷۴] نقل كرده است. (۱) [📚همان كتاب ۶/ ۱۵۲] صدّيقان سه تن اند: ۱- «حبيب نجار»، مؤمن آل ياسين، كه گفته است: يا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ ۲- «حزقيل»، مؤمن آل فرعون، كه گفته است: أَ تَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ ۳- على بن ابيطالب عليه السّلام كه از دو تن ديگر برتر و والاتر است. «ابو نعيم» اين حديث را در «المعرفة» و «ابن عساكر» از «ابو ليلى» نقل كرده است. مؤلف گويد: بار ديگر «سيوطى» در «الدر المنثور» در تفسير آيه وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا (سوره يس، آيه ۱۳) گفته است كه حديث مزبور را «ابو داوود»، «ابو نعيم»، «ابن عساكر» و «ديلمى» از «ابو ليلى» نقل كرده اند...... فقط با ذکر کانال ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
هدایت شده از امیر اویسی
كار خير و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ كنند. من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 66 ،ح 1729 کارما رساندن مهر شماست... گروه جهادی کمک وهدیه های شمامهرافرینان را با رعایت امانت به دست «نیازمندان» می رسانند. با مهرپناهشان باشیم... کمک هایتان با هر مبلغی گره گشاست... با واریز به شماره کارت 👇 5041721087954161 بانک رسالت امیر اویسی (ع) لینک گروه قرارگاه جهادی شهید سلیمی👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2310209930C8dc3062d61
🗓 شیعه     ☀️ امروز:   شمسی: جمعه - ۱۲ خرداد . ۱۴۰۲       میلادی: Thursday - 02 June 2023    قمری: الجمعة : 13 ذی القعده. 1444   🌹  متعلق است به:       🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🔹وقایع مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم   📆 روزشمار: ◾️10 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸12 روز تا دحوالارض_ حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان ( ۲۰۰ ه‍ ق) ◾️17 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق) 🌸18 روز تا سالروز ازدواج امیرالمؤمنین على علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۲ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸 وقل جاء الحق وزهق الباطل إن الباطل کان زهوقا 🔹🌸🌸 معنای جمله " مردی وابسته به او " یعنی از سلاله او و معنای " به پا خیزند " یعنی میایستند تا مهدی علیه السلام را که زبانزد مردم شده و چشم انتظار وی هستند ببینند و شاید هدفشان این باشد که برخیزند و از ترس رژیم حاکم، آماده بازگشت باشند. و اما آنها که بسوی امام هجوم میبرند و آهنگ کشتن وی را دارند بی گمان از عمال رژیم حجازند، روایت با دقت تمام حالت شور و نشاط مسلمانان را که در جستجوی حضرتند همراه با وحشت و خشم مردم از حکومت به تصویر میکشد. نکته قابل توجه اینکه بعید به نظر میرسد یاران خاص امام علیه السلام برای آزاد سازی حرم و مکه آن هم در چنان فضای دشواری که روایات بیان میکنند، کافی باشند، فضائی که میتوان آن را از حادثه قتل وحشیانه نفس زکیه در دو هفته قبل از ظهور و به جرم اینکه میگوید: من فرستاده مهدی علیه السلام هستم و فرازهایی از پیام امام علیه السلام را ابلاغ میکند، احساس کرد. بی تردید امام زمان علیه السلام علاوه بر اسباب غیبی که خداوند در اختیار وی قرار داده، وسائل طبیعی را نیز مهیا میکند تا سخنان خود را به شکل کامل به گوش مردم برساند و سپس یاران او بتوانند بر حرم شریف و آنگاه بر مکه تسلط یابند و این کار به دست صدها و یا هزاران نفر از یاران یمنی، ایرانی، حجازی و حتی مکی وی که طبق روایات، شماری از آنان با حضرت بیعت میکنند، انجام خواهد گرفت، اینها نیروهای انسانی و نظامی هستند که برای پیروزی نهضت مقدس حضرت مهدی علیه السلام اقدام به کارهای مهم و ضروری مینمایند و زمام امور را در شهر مکه بدست میگیرند و موج پشتیبانی مردمی از آن حضرت را، به حرکتی سامان یافته تبدیل میکنند. در این ماجرا نقش سیصد و سیزده نفر یاران خاص امام علیه السلام نقش فرماندهی و ساماندهی فعالیت‌های دیگر هواداران خواهد بود. آنچه گفته شد، نشانگر این نیست که نهضت ظهور حضرت مهدی علیه السلام نهضتی خونین است، چرا که روایات، وقوع هیچ درگیری یا کشتار در مسجد الحرام و حتی در مکه را نشان نمیدهد، از برخی دانشمندان شنیده بودم که یاران مهدی علیه السلام امام جماعت مسجد الحرام را در آن شب به هلاکت میرسانند. ولی من در این مورد روایتی نیافتم. تنها مطلبی که بدست آوردم عبارت کتاب الزام الناصب در ج ۲ ص ۱۶۶ به نقل از برخی علماء است که میگوید: " روز دهم محرم حضرت حجت خروج میکند و در حالی که هشت رأس بزغاله لاغر را پیشاپیش خود میبرد وارد مسجد الحرام میشود، و خطیب آنان را به هلاکت میرساند و چون خطیب کشته شد، حضرت از چشم مردم در کنار کعبه غایب میشود و چون شب شنبه فرا رسد بر فراز بام کعبه میرود و سیصد و سیزده تن یاران خود را ندا میکند، آنان از شرق و غرب زمین گرد او جمع میشوند و صبح روز شنبه مردم را به بیعت با خود فرا میخواند. " اما این سخنان، روایت نیست. بعلاوه مطالب آن همچنانکه اشاره کردیم، پایه و اساس استواری ندارد. بنابراین بهتر است بگوئیم، نهضت ظهور آن حضرت، نهضتی است پاک و بدون خونریزی. و این واقعه به دلیل حمایت‌های غیبی امام علیه السلام و ترس و وحشتی که خداوند در دل دشمنان او میاندازد عملی میگردد. از سوی دیگر افکار عمومی مردم مشتاقانه ظهور وی را لحظه شماری میکنند و خود حضرت با نقشه دقیقی که جهت تسلط بر حرم، مراکز قدرت و مواضع حساس مکه دارد، بدون جنگ و خونریزی ماجرا را به اتمام میرساند. و بعید نیست اجرای بدون درگیری این عملیات به خاطر پاسداری از حرمت حرم و قداست مکه مکرمه باشد..... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌸🍂 : 🍃 امام عسگری عَلَیهِ السَّلام از 🌸🍃 وَ حاشِيَتُهُ لَهُ مُبَجِّلِينَ إِذْ مَرَّ عَلَيْنَا وَالِى اَلْبَلَدِ وَالِي اَلْجِسْرِينِ وَ مَعَهُ رَجُلٌ مَكْتُوفٌ وَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلَى رمشرفٍ مِنْ رَوْزَنَتِهِ فَلَمَّا رَاهُ اَلْوَالِي تَرَجَّلَ عَنْ دَابَّتِهِ إِجْلاَلاً لَهُ. فَقَالَ اَلْحَسَنُ بن على رَعْدٍ إِلَى مَوضِعِک فَعَادَ وَ هُوَ مُعَظِّمٌ لَهُ وَ قَالَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ أَخَذْتُ هَذَا فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ عَلَى بَابِ حَانُوتٍ صَيرَفِيٍ فَاتَّهَمْتُهُ بِأَنَّهُ يُرِيدُ نَقْبَهُ والسرقة مِنْهُ. فَقَبضْتُ عَلَيْهِ فَلَمَّا هَمَمْتُ أَنْ أَضْرِبَهُ خَمْسَمِائَةِ سَوْطٍ وَ هَذَا سَبِيلِي فِيمَنْ أَتَّهِمُهُ مِمَّنْ آخِهِ لِيَكونَ قَدْ شَقَا بِبَعْضِ ذُنُوبِهِ قَبْلَ أَنْ يَأْتِيَنِي مَنْ لاَ أُطِيقُ مدافعتهُ فَقَالَ لِي اِتَّقِ اللَّهَ وَ لاَ تَتَعَرَّضْ لِسَخَطِ اَللَّهِ فانّي مِنْ شِيعَةِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَوِّ شِيعَةِ هَذَا اَلْإِمَامِ أَبِي اَلْقَائِمِ بِأَمْرِ اَللَّهِ ر فَكَفَفْتُ عَنْهُ وَ قُلتُ أَنَا مارٌ بِكَ عَلَيهِ فان عَرَفَكَ بِالتَّشَيُّعِ أَطْلَقْتُ عَنْك وَاِلاّ قَطَعْتُ يَدَكَ وَ رِجْلَكَ بَعْدَ أَنْ أَجْلِدَكَ أَلْفَ سَوْطٍ وَ قَدْ جِئْتُكَ بِهِ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَهَلْ هُوَ مِنْ شِيعَةٍ عَلَى رَكْمَا ادَّعَى؟ فَقَالَ الْحَسن بن على عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَعَاذَاللَّهِ مَا هَذَا مِنْ شِيعَةِ عَلَى ر وَ أَنَّمَا اِبْتَلاَهُ اَللَّهُ فِي يَدِكَ لأِعتقادِهِ فِي نَفْسِهِ أَنَّهُ مِنْ شِيعَةِ عَلِئٍ ر. فَقَالَ اَلْوَالَى اَلْآنَ كَفَيْتَنِي مَئونَتَهُ اَلْآنَ أَضْرِبُهُ خَمْسَمِائَةِ ضَرْبَةٍ لاَ حَرَجَ عَلَى فِيهَا. فَلَمَّا نَحَّاهُ بَعِيداً قَالَ ابطحُوه فَبَطَحُوهُ وَ أَقَامَ عَلَيْهِ جَلاَّدَيْنِ وَاحِداً عَنْ يَمِينِهِ وَ آخَرُ عَنْ شِمَالِهِ وَ قَالَ أَوْجِهَاهُ. فَأَهْوَيَا اليه بِعِصِيِّهِمَا فَكَانَا لاَ يُصِيبَانِ اِسْتَهُ شَيْئاً اِنما يُصِيبَانِ الأرض. فَضَجِرَ مِنْ ذَلِكَ وَقَالَ وَيْلَكُمَا تَضْرِبَانِ اَلْأَرْضَ اِضر با اِستَه. فَذَهَبَا يَضْرِبَانِ اسْتَهُ فَعَدَلَتْ أَيْدِيهِمَا فَجَعَلاَ يَضْرِبُ بَعْضُهُمَا بَعْضاً وَ يَصِيحُ وَ يَتَأَوَّهُ فَقَالَ وَيْحَكُمَا أمجنونان أَنْتُمَا يَضْرِبُ بَعْضُكُمَا بَعْضاً اِضْرِبَا الرَّجُلَ. فَقَالا مَا نَضْرِبُ الاّ الرَّجُلَ وَ مَا نَقْصِدُ سَوَاه وَلكِنْ تَعْدِلُ أَيْدِينَا حَتَّى يَضْرِبَ بَعْضُنَا بَعْضاً. قَالَ فَقَالَ يَا فُلاَنُ وَ يَا فُلاَنُ حَتَّى دَعَا أَرْبَعَةً وَ صَارُوا مَعَ اَلْأَوَّلَينِ سِتَّةً وَ قَالَ أَحِيطُوا بِهِ. اینها چند بار در خانه ما آمدند و اذن ملاقات داده نشده؟ حاجب گفت: آنان شصت بار برای زیارت شما آمدند و توفیق نیافتند. امام عَلَیهِ السَّلام فرمودند: تو نیز شصت بار از آنها دیدن کن و سلام مرا به آنها برسان آنها در گفته خود استغفار کردند و خداوند هم از آنها درگذشت و شایسته کرامت شدند اینک به خاطر اینکه آنها ما را دوست می‌دارند به آنها احسان کن و مشکلات آنها را برطرف گردان تا به زندگی خود برسند. ابویعقوب يوسف بن زیاد و علی بن سیار گویند: شبی در غرفه امام حسن عسکری عَلَیهِ السَّلام در سامراء بودیم، و این هنگامی بود که سلطان زمان و اطرافیان او از آن جناب تعظیم و تکریم می‌کردند، در این جا والی شهر که بر هر دو پل ولایت داشت وارد شد و مردی را که دست بسته بودند همراهش بود. حسن بن علی سلام الله عليهما از روزنه بیرون را نگاه می‌کردند، پس هنگامی که چشم والی بر آن جناب افتاد از مرکب پائین شد و گفت یا ابن رسول الله این مرد را امشب کنار دکان یک صرافی مشاهده کردیم و او متهم است که می‌خواسته دكان را سوراخ کند و اشیاء آن را سرقت نماید. من او را دستگیر کردم و میخواستم پانصد ضربه شلاق به او بزنم، ما هر کس را که با این اتهام بگیریم او را تازیانه میزنیم، تاجزای گناه خویش را مشاهده کند، و ما این کار را قبل از آنکه کسی از وی دفاع کند و او را بدون مجازات رها نماید به سرعت انجام می‌دهیم. پس هنگامی که خواستیم او را شلاق بزنیم گفت: از خداوند بترسید و متعرض من نشوید، زیرا من از شیعیان امیرالمؤمنین و شیعه این امام که پدر حضرت قائم می‌باشد هستم. ما هم از او دست برداشتیم و خدمت شما آوردیم اکنون اگرراست می‌گوید و .... ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:   شمسی: شنبه - ۱۳ خرداد . ۱۴۰۲       میلادی: Thursday - 03 June 2023    قمری: السبت : 14 ذی القعده. 1444   🌹  متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم     🔹وقایع مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم   📆 روزشمار: ◾️09 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام به روایتی (۲۰۲ ه‍ ق) غزوه بنی قریظه 🔸11 روز تا دحوالارض_ حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سمت خراسان ( ۲۰۰ ه‍ ق) ◾️16 روز تا شهادت امام محمد تقی علیه السلام (جواد الائمه) (۲۲۰ ه‍ ق) 🌸17 روز تا سالروز ازدواج امیرالمؤمنین على علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۲ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌    ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 پوشی در سوگ اهل (به شایانی است 🌸🍃🍃 اما دلايل: ۱) امام حسن (علیه السلام) در روز بیست و یکم رمضان، پس از دفن پدر بزرگوارش، در وقتی که در مسجد کوفه برای مردم خطبه مي‌خواند، لباس سیاه پوشیده بودند، مدارکی را که بر این مطلب ارائه کرده، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، و کتاب مقتل الامام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام)، به قلم ابن ابی الدنیا، و اثبات الوصیه مسعودی، و مدارک دیگری که در پاورقی آورده است ۱۱۱- ۱۱۳. ۲) مرحوم مامقانی قدس سره، در رساله مجمع الدرر فی مسائل اثنی عشر، به نقل از شرح نهج البلاغه معتزلی، از اصبغ بن نباته روایت کرده که، امام حسن و حسین (عليهما السلام) را در شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، در مسجد کوفه سیاه پوش دیده است ۱۱۳ و ۲۳۳. ۳) مرحوم مجلسی و نوری در بحارالانوار و مستدرک الوسائل به نقل از طریحی، در کتاب منتخب، جلد ۲، صفحه ۴۸۲، وقتی یزید اسراي اهل بیت (عليهما السلام) را آزاد گذاشت، هیچ زن هاشمی و قريشی نماند، مگر اینکه برای امام حسین (علیه السلام) سیاه پوش شدند ۱۲۶. ۴) در مقتل ابی مخنف آمده، وقتی نعمان بن بشیر در مدینه اعلان شهادت امام حسین (علیه السلام)، و رسیدن اسراي اهل بیت را به مدینه کرد، همه مخدّرات مدینه سیاه پوش شدند، و ناله سر دادند ۱۲۷. ۵)‌ام سلمه دختر عمّه پیغمبر (صلی الله علیه و آله)، و همسر آن حضرت، پس از شنیدن خبر شهادت امام حسین (علیه السلام)، در مسجد پیغمبر (صلی الله علیه و آله) قبّه سیاه پوش زده، و جامه سیاه پوشید ۱۳۰. ۶) طبق روایت بصائر الدرجات از امام صادق (علیه السلام)، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نزدیکی‌های شهادتش، بر خلاف رسم همیشگی اش که، لباس سفید می‌پوشید، با پیراهن سیاه بر مردم ظاهر شد، و آنان را موعظه فرمود ۱۰۵ این حدیث حاکی از این است که در سياه پوشي مشكلي نيست سیاه پوشی بنی عباس در اوّل کارشان، جنبه عزاداری در سوگ شهداي اهل بیت (عليهما السلام) را داشت (طبق رسم زمان که عزاداران لباس سیاه (می پوشیدند) لکن بعدها جنبه شعار به خود گرفت، و به احتمال قوی نهی ائمه (علیه السلام) از سیاه پوشی، مربوط به جنبه شعاری بوده است، و عمل خود رسول الله (صلی الله علیه و آله) بهترین شاهد بر اصل جواز است، و احیاناً اگر اصل پوشیدن سیاه در مواقع عادی مذموم باشد، دلايل شش گانه بالايی به علاوه هفتمی که می‌آید، شاهد است بر روا، و مطلوب بودن آن، در مصائب اهل بیت (عليهما السلام) است. ۷) فاضل محترم آقای ابوالحسنی، به علاوه دلايلی که از روایات و غیر آن‌ها آورده، و حقیر به یک قسمت آن‌ها پرداخت كردم، فتاوی ۳۷ نفر از بزرگان مراجع از قدیم، و از متأخرین را آورده، و زینت بخش کتابش قرار داده است، برای نمونه متن فتوای مرحوم صاحب عروه را می‌آوریم،: سیاه پوشی در عزای سالار شهیدان راجح، و موجب خشنودی پیغمبر (صلی الله علیه و آله)، و ائمه هدی است، صلوات الله علیهم اجمعین ۲۰۹ مضافاً بر آنچه گذشت، عمل بزرگان بعضی از مراجع هم، جاری بر این شده است، ما خودمان آقای مرعشی نجفی را دیدیم، و آقای ابوالحسنی عکس ایشان را با لباس سیاه، در صفحه ۲۲۱ آورده است، و در پاورقی صفحه ۲۲۹، از قول آقای عرفانیان آورده که، ایشان شاهد سیاه پوشی آقای خويی، در وفیات ائمه (علیه السلام)، خصوصاً محرم و صفر بوده است، علاوه بر پیراهن مشکی، عبا و قبایشان را نیز، سیاه انتخاب می‌کردند، آقای ابوالحسنی مقاله استدلالی، در این بحث، از جناب آقای لطف الله صافی، در شش صفحه آورده، اول آن در صفحه ۲۲۳ می‌باشد، به بعضی از فقرات آن اشاره می‌کنیم، که اهلش را به کار آید: در کراهت پوشیدن جامه سیاه، گاهی به اجماع و اخبار چنگ زده می‌شود، اجماع محصّل نیست، و در صورت محصل بودن به احتمال قوی مدرک مجمعین اخبار مسئله باشد، پس کاشف جدید از قول معصوم (علیه السلام) نمی شود، و اخبار هم ضعاف و مراسیل است، تسامح را در ادلّه مکروهات جریاً، علی التسامح در ادله مستحبات، اثبات حکم شارع بر کراهت نمی کند، تازه تسامح در ادله سنن خودش محلّ خدشه است، زیرا دادن ثواب بر عملی که بر آن ثوابی از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) رسیده، اثبات استحباب آن عمل نمی کند، و کراهت وقتی ثابت می‌ شود که، عنوان تشبّه بر ظلمه بنی عباس موجود باشد، چطوری که از خود اخبار استفاده می‌شود، و علی فرض اینکه اصل پوشیدن جامه سیاه کراهت داشته باشد، قدر متیقن از آن غیر پوشیدن در عزای ائمه (عليهما السلام) است، و اگر اخبار را مدرک کراهت پوشیدن جامه سیاه بدانیم، باز شمول اطلاق و عموم آن ها، در عزاداری قابل منع است. کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫