eitaa logo
هفته‌نامه زن روز
719 دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
129 ویدیو
1.5هزار فایل
کانال رسمی هفته‌نامه «زن روز» قدیمی‌ترین نشریه فرهنگی اجتماعی زنان ارتباط با ادمین: @zaneruz97
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸اگر یکی از طرفین نتوانست در جلسه ی دادگاه شرکت کند چه اتفاقی می افتد؟ 🔹اگر دلیل شرکت نکردن در جلسه ی دادرسی موجه باشد و از موارد ذکر شده در قانون باشد جلسه تجدید می شود. کارشناس: نفیسه خانی @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
«قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ هَلْ تَنْقِمُونَ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلُ وَأَنَّ أَكْثَرَكُمْ فَاسِقُونَ. بگو: «ای اهل کتاب! آیا به ما خرده می‌گیرید؟ (مگر ما چه کرده‌ایم) جز اینکه به خداوند یگانه، و به آنچه بر ما نازل شده، و به آنچه پیش از این نازل گردیده، ایمان آورده‌ایم. و این، بخاطر آن است که بیشتر شما، از راه حق، خارج شده‌اید.» (سوره مبارکه مائده، آیه ۵۹) @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
خودزنی یک زن اسرائیلی در هرتزلیا با تبر به نگهبان یک پاساژ حمله می کنه اما بعد از ناکامی خودزنی کرده و مشخص شده که قبل از اومدن به مرکز خرید پسر ۶ ساله خودش رو هم کشته!همسر این زن نیز افسر ارتش اسرائیل هست و در خطوط مقدم جنگ غزه حضور داره. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
وسایل ضروری کوله‌پشتی در پیاده‌روی اربعین @zane_ruz
سجاد اکرم بادی تا کمر خم می شوم توی کمد. بوی رطوبت با بوی بدن، با بوی عطر و ادکلن مانده می خورد توی دماغم. حبیب می گوید: «پیدا شد این پیرهن سیاه ما... تو مگه روضه نمی یایی بریم؟» صدایش نامفهوم و نیمه نصفه، از لابلای رخت و لباس های آویخته، و بقچه و لباس های تاشده به گوشم می خورد. از توی کمد جیغ می کشم: «چی چی می گی نمی فهمم...! نه من نمیام، حوصله شو ندارم...!» صدایش نزدیک و واضح تر می شود: «می گم که پیرهن مشکی منو پیدا کردی؟ می خوام برم دیر شده... سینه زنی شروع شد» هر چه می گردم پیدایش نمی کنم نمی دانم کجا گذاشته ام! برمی گردم ناامید از گشتن نگاهش می کنم: «حالا سیاه نپوشم چه طور می شه مگه؟ خب پیداش نمی کنم دیگه...» @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
بسم الله الرحمن الرحیم... 🖤اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🖤 سلام! صبح‌تون به‌خیر. روزتون پر برکت و نورانی. سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام رو خدمت‌تون تسلیت عرض می‌کنیم @zane_ruz
انحراف در حقیقت (۱) نفیسه زارعی روزهای بعد از قیام عاشورا، روزهای اندیشه و تفکر برای جامعه ای بود که سر پسر رسول خدا را بر نیزه دیده و حتی با سکوت شان دشمن خدا را همراهی کردند، جریان ایران اما متفاوت از عراق عرب بود، ایرانی ها مطابق نقلی از کورت فریشلر مستشرق اروپایی که کتاب امام حسین علیه السلام و ایران را نوشته است نقش بارزی در قیام و دوران پس از آن داشته اند به طوری که احتمال می رود کاروان کربلائیان به سمت آن سوی بین النهرین یعنی سرزمین فارس در حرکت بوده است، فارغ از این مناقشه های تاریخی مسئله روزهای پس از قیام که عاطفه بشری به واسطه ی خونخواری حکومت وقت جریحه دار شده بود موضوعی است که منتهی به جریانات بزرگ سیاسی گردید، جریاناتی که گاهی منتهی به نوعی انحراف در مسیر تشیع شد و نمی توان به سادگی از جریان شناسی فرقه های بعد از عاشورای حسینی در میان شیعیان گذشت. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
بهای خون بها (۲) نفیسه زارعی هرچند در جریان صلح اجباری امام حسن مجتبی علیه السلام قدرت سیاسی ائمه در جامعه اسلامی از بین رفت و دیگر چیزی با عنوان خلافت برای آنان متصور نبود اما با شکل گیری قیام امام حسین علیه السلام و شهادت مظلومانه ی ایشان و یاران شان، شیعه و یاران و پیروان اهل بیت جناحی از جامعه اسلامی را شکل دادند، این جناح قدرت سیاسی و نظامی نداشت اما توان نفوذ معنوی در افکار عمومی را دارا بود. حکومت و دولت بنی امیه و بعد از آن ها عباسی ها که از محبوبیت و جایگاه ائمه در وحشت بودند و همیشه به جریان شیعه و ائمه به دید گفتمان رقیب نگاه می کردند، عرصه ی فعالیت سیاسی و اجتماعی را بر امامان تنگ تر و سخت تر می کردند. این وضعیت در دوران پس از عاشورا و در زمان امامت امام سجاد علیه السلام تا زمان غیبت صغری به طور بسیار جدی دنبال می شد. در چنین شرایطی امام و همراهان شان در تقیه به سر می بردند تا جان شان به خطر نیافتد. با این حال برخی از ائمه مانند امام کاظم علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام بارها به زندان رفته و شیعیان حضرت نیز خطرات و مصائب فراوانی را تحمل کردند. در این میان شکل گیری فرقه های انحرافی و انکار امام عصر مشکلات بیشتری را به ائمه و جامعه شیعه تحمیل کرد. تفرقه میان امت شیعه و تحریف دین و مبانی آن از خطرات و مضرات این فرقه ها بود. شهادت مظلومانه ی امام حسین علیه السلام و انزجار جامعه اسلامی از مظلومیت ایشان و اسارت خاندان پاکشان، زمینه قیام علیه حکومت اموی را فراهم کرد. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
عذاب سردرگمی! احمد حسین شریفی یکی از بدترین عذاب‌های جهنمیان، تحیر و سردرگمی و نامعلوم بودن وضعیت آن‌هاست. یعنی به‌سادگی تکلیف آن‌ها را روشن نمی‌کنند. تا جایی که خودشان به مالک جهنم التماس می‌کنند که از خدا بخواهد تکلیف آن‌ها را مشخص کرده و زودتر نابودشان کند! «وَنَادَوْا یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ؛ آن‌ها ندا در می‌‏دهند: اى مالک [جهنم، بگو] پروردگارت ما را بمیراند و نابود سازد!» این همان وضعیتی است که الان جمهوری اسلامی و رهبران جبهۀ مقاومت برای صهیونیست‌ها ایجاد کرده‌اند. مطمئن‌اند که باید تقاص تجاوزات‌شان را پس بدهند، اما زمان و مکان و کیفیت و کمیت آن را نمی‌دانند. و عذاب سردرگمی کمتر از مرگ نیست. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
پاستا با سس سبز 👩‍🍳مواد لازم: مخلوطی از سبزی های معطر (جعفری، ریحان و گشنیز): به میزان لازم پنیر رنده شده پارمزان: ۵۰ گرم سیر: ۲ حبه نمک و فلفل: به میزان لازم مغز گردو: ۵۰ گرم پاستا (از هر شکلی): ۶۰۰ گرم 👩‍🍳طرز تهیه: ابتدا پاستا را در آب جوش با کمی نمک بپزید. پس از پخت، آبکشی کنید و کنار بگذارید. سبزی های معطر شامل جعفری، ریحان، و گشنیز را به همراه کمی روغن زیتون در دستگاه مخلوط کن بریزید. این ترکیب سبز رنگ و عطر دل پذیری خواهد داشت که پایه ی اصلی سس ما خواهد بود. سپس مغز گردو، حبه های سیر (که بهتر است قبل از استفاده له شوند)، نمک و فلفل به میزان دلخواه و پنیر پارمزان رنده شده را به مخلوط اضافه کنید. دوباره همه ی مواد را با هم مخلوط کنید تا سسی یکدست و خوش طعم حاصل شود. پس از آنکه مخلوط سس آماده شد، سس خوب باید مزه ای متعادل از شوری، شیرینی و عطر گیاهان داشته باشد. پاستای پخته شده را به یک کاسه بزرگ منتقل کنید و سس سبز آماده شده را روی آن بریزید. با استفاده از دو قاشق بزرگ، پاستا و سس را به خوبی با هم مخلوط کنید تا همه ی قطعات پاستا به خوبی با سس پوشیده شوند. پس از مخلوط کردن پاستا و سس، آن را در ظروف بریزید. با کمی پنیر پارمزان رنده شده و چند برگ ریحان تازه، پاستای خود را تزئین کنید. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
چیدمان کوله‌پشتی پیاده‌روی اربعین @zane_ruz
فرقه مسیر گم گشتگی (۳) نفیسه زارعی فرقه در زبان عربی به معنی دسته، گروه، جماعت و طایفه ای گفته می شود که از بقیه جدا شده باشند. این عبارت در آیه های نورانی قرآن تنها یک بار آمده است، آنجا که در آیه ی ۱۲۲ سوره ی توبه خداوند می فرمایند: «پس چرا از هر گروهی از ایشان دسته ای کوچ نمی کنند، منظور از این عبارت گروهی است که تعداد آن ها از طایفه بیشتر باشد و چه بسا طایفه به یک نفر اطلاق شود.» البته فخر رازی می گوید: «واژه ی مذهب در برخی از متون فرقه شناسی در ردیف فرقه به کار رفته است. اما علم و فرقه شناس های اسلامی شرط اصلی تفاوت فرقه های اسلامی از غیر اسلامی را در اقرار شهادتین و پذیرفتن آموزه های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می دانند.» بر همین اساس بیشتر اهل فلسفه و متکلمان، غلو و جایز دانستن یک عمل نامشروع و خلاف دین و تناسخ و دشمنی با خاندان پیامبر را خروج از ملت اسلام به حساب می آورند و حتی در برخی از زمان ها این افراد را به شدیدترین شکل ممکن مجازات می کردند؛ البته گاهی هم بدون هیچ داوری و دلیل منطقی سبب شده تا فرقه های اسلامی از غیراسلامی قابل تشخیص نباشند و به راحتی نتوانند حکم تکفیر صاحبان فرقه را صادر کنند. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
آغاز انحراف؛ بعد از قیام سرخ عاشورا (۴) نفیسه زارعی فرقه های شکل گرفته در بستر مکتب تشیع در شرایط متفاوتی ایجاد شدند و رشد کردند. وضعیت شیعه تا زمان امام حسین علیه السلام تغییر جدی پیدا نکرده و انشعابی در آن ایجاد نشده بود اما بعد از قیام امام حسین علیه السلام فرقه های مختلفی در شیعه ایجاد شد، این فرقه ها پس از شهادت امام شرایط را برای عرض اندام مناسب دیدند؛ زیرا پس از قیام عاشورا و شهادت اکثریت هاشمیون که در کربلا به دست سپاه اشقیا ترور و حذف فیزیکی جدی شدند این گمان در جامعه اسلامی ایجاد شد که نسل امامت در همان صحرای سوزان کربلا تمام شده و این فرضیه در آن ها قوت گرفت که امام علی ابن الحسین علیه السلام نیز به شهادت رسیده یا اینکه در اثر بیماری ممکن است از دنیا رفته باشد. در همین ایام و گاه به بهانه ی خونخواهی امام حسین علیه السلام و یارانش فرقه های متعددی با این داعیه و سپس ادعای امامت بعد از امام سوم شیعیان ایجاد شدند. این فرقه ها مانند فِرَق اهل سنت، شیعه را چند پاره کرد. البته آن ها بر خلاف فرقه های سنی، اثرگذاری چندانی نداشتند؛ زیرا ائمه حاضر در هر دوران، خود نسبت به حفظ و حراست تشیع، مقابله با تحریف و الحاد کوشیدند با این حال جریان سازانی که در دین ایجاد تفرقه می کنند با احساس خطر نسبت به مکتب شیعه در حوزه های ظلم ستیزی، استکبارستیزی و عدالت طلبی که آرمان های مخالف گروه های ضدایمان است دست به تحریف و فرقه سازی پس از دوران عاشورا زدند. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
«قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذَٰلِكَ مَثُوبَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ ۚ أُولَٰئِكَ شَرٌّ مَكَانًا وَأَضَلُّ عَنْ سَوَاءِ السَّبِيلِ. بگو: «آیا شما را از کسانی که موقعیّت و پاداششان نزد خدا بدتر از این است، با خبر کنم؟ کسانی که خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته، و مورد خشم قرار داده، (و مسخ کرده،) و از آنها، میمونها و خوکهایی قرار داده، و پرستش بت کرده‌اند؛ موقعیّت و محل آنها، بدتر است؛ و از راه راست، گمراهترند.» (سوره مبارکه مائده، آیه ۶۰) @zane_ruz
درمان بیماری برص یا ویتیلیگو از منظر طب سنتی به گفته دکتر لیلا شیربیگی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برای درمان بیماری ویتیلیگو باید ابتدا بیمار به اصلاح مزاج خود پرداخته و مجموعه ای از دستورات تغذیه را رعایت کند. مبتلایان به بیماری ویتیلیگو باید طی این سه ماه از خوردن ماهی، ماست و دوغ پرهیز و ساعات غذایی خود را تنظیم کنند به طور مثال خوردن ناهار دیرتر از ساعت ۱۲ یا ۱۳ و خوردن شام دیرتر از ساعت ۱۸ یا ۱۹ نشود. وی به مبتلایان بیماری ویتیلیگو توصیه کرد که حتماً ورزش کنند زیرا یکی از راه های دفع مواد بیماری زا ـ که در بدن منجمد شده اند ـ از طریق پوست است اما این ورزش نباید فقط به یک پیاده روی ساده محدود شود بلکه پیاده روی در حد دویدن به مدت ۲۰ دقیقه که موجب تعریق شود.» @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
تمدن بولواری! در کتاب تاریخ بیست ساله ی ایران آمده: «مخبرالسلطنه هدایت که بیش از شش سال رئیس الوزراء رضاشاه بود، در خاطراتش در خصوص توجه به علم و نه کشف حجاب می نویسد: روزی به شاه عرض کردم، تمدنی که آوازه اش عالم گیر است دو تمدن است، یکی تظاهرات در بولوارها، یکی تمدن ناشی از لابراتورها.» تمدنی که مفید است و قابل تقلید، تمدن ناشی از لابراتورها و کتابخانه هاست. گمان کردم به این عرض من توجهی فرمودند. آثاری که بیشتر ظاهر شد، تمدن بولوارها بود که به کار لاله زار می خورد و مردم بی بندوباری خواستار بودند.» @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
تکیه‌ی بچه‌‌ محل‌ها ماه منیر داستانپور ریحانه خانم به سلیمه که داشت استکان های چای را جمع می کرد، نگاه کرد و با چشم و ابرو از اکرم خانم، همسایه ی دیوار به دیوارشان در مورد علت ناراحتی و گرفتگی او پرسید. چند وقت پیش همین اکرم خانم پای او را به این خانه باز کرده بود. زن بدی هم نبود ، دست و دلش پاک بود و با آبروداری داشت زندگی اش را می چرخاند. از سه چهار سال پیش که شوهرش از روی داربست سقوط کرده بود و دیگر نتوانسته بود قد راست کند، سلیمه عهده دار امورات دخل و خرج بود. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
به نام خداوند روزی دهنده.‌.. 🖤اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🖤 همراهان گرامی کانال زن روز، سلام! صبح سه‌شنبه گرم تابستانی‌تون به‌خیر و پر رحمت @zane_riz
این هفته در صفحه‌ی گفتگو، گفتگوی صمیمانه‌ای داشته‌ایم با فاطمه امینی؛ خطاط و تایپوگرافیست. در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو تقدیم نگاهتان می‌گردد. 🔹ایده ی خطاطی و تایپوگرافی از کجا به سراغتان آمد؟ 🔸من متولد گیلان هستم و تا ۵ سالگی در لاهیجان با خانواده ام زندگی می کردیم. و بعد از آن به تهران آمدیم تا ۱۶ سالگی تهران بودم و همه چیز از جایی کلید می خورد که دانشگاه رشته ی علوم حدیث قبول شدم. راستش را بخواهید من زمانی که دانشجویان شب امتحانی بودم. یعنی فقط شب امتحان درس می خواندم و اتفاقاًمحصل بودم و در دبیرستان یا دانشگاه درس می خواندم از آن دانش آموزان و نمرات خوبی هم می گرفتم و در کنارش به کارهای هنری علاقه مند بودم. عکاسی می کردم. گهگاهی نویسندگی می کردم. شعر هم می گفتم. جالب است که بگویم شروع کارم با ماندالا کشیدن بود. یعنی یک سری شکل های هندسی که حول محور دایره هستند می کشیدم. راستش رسم این ها خیلی ساده تر از تذهیب هستند و یادگیری آن آسان تر است. از همان ابتدا نمونه کارهایم مدام زیاد و زیادتر می شد از آنجایی که پدر و مادرم خوش خط بودند من را هم در کودکی کلاس خط نستعلیق گذاشته بودند و شاید همین نقطه شروع علاقه ی من به این شیوه خطاطی و تایپوگرافی شد. البته این را هم بگویم که در خانواده ی پدری ام اکثراً خطاط هستند. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
مؤمن شویم! امام موسی صدر چگونه می‌توانیم مؤمن شویم؟ آن هنگام که گناهان کوچک را ترک می‌کنیم و آن هنگام که وقتمان را عملاً در راه تقویت ایمان به کار می‌گیریم. اکنون ما در ۲۴ ساعت چه می‌کنیم؟ آیا برنامهٔ روزانهٔ خود را ملاحظه کرده‌اید؟ چگونه آن را سپری می‌کنیم؟ چند ساعت را صرف شکممان و خودمان می‌کنیم؟ چند ساعت را در راه تقویت ایمانمان صرف می‌کنیم؟ مشکل این‌جاست. ما باید آماده شویم. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
🔹به طور متوسط روزی چند ساعت تمرین می کردید؟ 🔸من در ابتدا با مداد شروع کردم. چون با قلم نمی توانستم آنچه که می خواهم را به رشته تحریر بیاورم. یادم است اوایل کارم یک روز با مداد پنجاه بار نوشتم فاطمه؛ نوشتم علی، که مدل های مختلف را نوشته باشم. این علاقه به تمرین از همان ابتدا با من بود. بدون کلاس رفتن، شروع کردم به نوشتن با قلم. ولی متوجه شدم که با قلم نمی توانم مدلی که دوست دارم را به تحریر بیاورم. یکی دو هفته تلاش کردم و نتوانستم. اولش رها کردم ولی علاقه به خطاطی چنان در من نهادینه شده بود که دوباره شروع کردم به نوشتن و چند مدل فرم هایی که دوست داشتم را در می آوردم. باز هم می گویم نه کلاسی رفته بودم و نه معلمی داشتم. نمونه خط های اساتید را می دیدم و تمرین می کردم و ضمناً کارهای کپی را نشر نمی دادم. فقط تمرین می کردم و تایپوگرافی که میل دلخواهم بود را انجام می دادم. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
🔹جايگاه زنان را در هنر امروز چطور ارزيابی می كنيد؟ 🔸در سال های گذشته حضور خانم ها کم بود اما این روزها ۹۰ درصد هنرجوهای من خانم ها هستند و این به خاطر زیبایی شناسی و احساساتی بودن خانم هاست. جالب است بدانید خانم ها از همان ابتدای دوره می توانند درآمدزایی کنند به شرط اینکه همان طور که بارها اشاره کردم روزی نیم ساعت تمرین و تداوم داشته باشند وقت بگذارند و قطعاً با تلاشی که خواهند داشت می توانند در روند پیشرفت شان تسریع داشته باشند. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
به نقل از مهر، گلاله اصغری، در پاسخ به این سؤال که آیا اضافه وزن و چاقی می تواند دلیل ابتلای قطعی به بیماری قند باشد، گفت: «چاقی در هر درجه ای می تواند خطر ابتلاء به دیابت را افزایش دهد اما این موضوع به این معنی نیست که افرادی که وضعیت وزنی مناسبی دارند، مبتلا به دیابت نمی شوند بلکه سایر عواملی مثل رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و به طور کلی شیوه زندگی نامناسب، سلامت این افراد را تهدید می کند.» وی با اشاره به اینکه سابقه فامیلی دیابت (پدر، مادر، خواهر و برادر سابقه ی فامیلی درجه یک) خطر ابتلاء به دیابت را در هر سنی افزایش می دهد، افزود: «اگر در خویشاوندان درجه یک فردی مبتلا به دیابت نوع دو باشد، حتماً در غربالگری ها باید قند خون با حساسیت بیشتری بررسی شود ولی در عین حال می توان گفت عوامل محیطی نیز سبب ژن های مرتبط با ابتلاء به دیابت شده است.» @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97