آذرخش
بسم رب الحسین
#از_روی_دست_حسین ع
استاد علی صفایی حائری :
﮺ حسین علیه السلام #هدف و حکومتی را در نظر دارد که جامعهی انسانی را از #دامپروری مرفّه جدا میکند و آدمی را برای حضور حق میسازد.﮺
▪️یزید مهاجم است، نقش #فعال حسین را میشناسد و زمینه سازی های او را میفهمد، نامههایی که رد و بدل میشود و آتشهایی که بر افروخته میشود، همهی اینها را در نظر دارد و این است که میخواهد آب را از سرچشمه ببندد و از حسین #بیعت بگیرد و یا این که حسین را بگیرد و حسین هم با توجه به این که هنوز تنور داغ نشده از بیعت و درگیری کناره میگیرد.
▪️حتی در روز عاشورا پس از آن همه خون و #فتنه باز پیشنهاد کناره گیری میدهد و آنها را نمیپذیرند. همین نکته نشان میدهد که #شهادت هدف نیست اگر چه انتخاب هست. حسین برای کشته شدن نیامده ولی از کشته شدن هم وحشت ندارد، تا بتواند به خاطر ایجاد زمینه و تشکیل #حکومت حق میماند و اگر نتوانست از کشته شدن پنهانی و بی سرو صدا به شهادتی در زمین نینوا و به وسعت تمامی تاریخ، روی میآورد و این شهادت را انتخاب میکند.
▪️تحلیلهایی که از داستان نینوا میشود باید به این همه توجه داشته باشد که حسین هدف و حکومتی را در نظر دارد که #جامعهی انسانی را از دامپروری مرفه جدا میکند...
📔 تقیه | ص ۲۰۰
@zarakhsh
بسم رب الحسین
#از_روی_دست_حسین
«سیدالشهداء فقط یک تعلیم دهنده دین نبود!»
آیت الله جوادی آملی:
«امام حسین (علیه السلام) اگر فقط یک تعلیم دهنده بود کسی کاری به او نداشت اما از آنجا که یک #مبارز_کامل و به دنبال تغییر وضع موجود بود ماجرای کربلا پیش آمد.
▫️ سالار شهیدان از آن جهت که جانشین پیامبر است و پیامبر دین آورده است و دین گذشته از جنبه های عبادی و داد و ستدها و قوانین و برنامه های فردی (برنامه های اجتماعی ماننده) حدود، قصاص، تعزیرات روابط بین الملل و مانند آن دارد، قهراً این قیام، #قیام_همه_جانبه است؛ لذا حضرت در آن وصیت نامه خود فرمود: «من به این منظور قیام کرده ام که امتم را اصلاح کنم و اصلاح امت بدون مبارزه میسر نیست.»
▫️ دشمنان مادامی که بحث در محدوده های ذهنی است، خیلی کار به رهبران الهی ندارند؛ اما وقتی بحث از مسائل ذهنی به #عینیت منتقل می شود و مانع تهاجم (و استعمار) یک عده خواهد بود، از آن جا بین آن گروه و بین انبیا مزاحمت هست، ممکن نیست گروهی در عالم علیه #نهضت_انبیا به مبارزه بر نخیزند؛ لذا شما گاهی با تعبیرات ﴿یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ﴾، گاهی ﴿وَ قَتْلِهِمُ اْلأَنْبِیاءَ﴾ را در قرآن تلاوت می کنید که یعنی عده زیادی قیام کردند و بسیاری از انبیا را شهید نمودند. از این صحنه پیداست که بسیاری از انبیا شهید شدند.
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1379
@zarakhsh
بسم رب الحسین
#از_روی_دست_حسین
وصیت نامه امام ع
«بسم الله الرحمن الرحیم»
هذا ما اوصى به الحسين بن علي الى اخيه محمد بن الحنفية. يشهـد ان لا اله الا اللّه وحده لا شريك له و ان محمدا عبده و رسوله ، جاء بالحق من عند الحق و ان الجنة و النار حق و ان الساعة اتية لا ريب فيها و ان اللّه يبعث من في القبور، و اني لم اخرج اشرا و لا بطـرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي (ص) اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيرة جدي و ابي علي ابن ابي طالب (ع). فمن قبلني بقبول الحق فاللّه اولى بالحق و من رد علي هذا اصبر حتى يقضي اللّه بيني و بين القوم بالحق و هو خير الحاكمين و هذه وصيتي يا اخي اليك "و ما توفيقي الا باللّه عليه توكلت و اليه انيب".
(بحارالانوار، 44جلد/صفحه329)
محمد بن حنفيه خدمت برادرش سيدالشهدا عليه السلام رسيد و حضرت را از رفتن به سمت #عراق بر حذر داشت. حضرت از تصميم خود بازنگشنند آنگاه اين وصيتنامه را نوشتند و به دست برادر سپردند:
«اين #وصيت حسين بن علي است به برادرش محمد بن حنفيه: شهادت مى دهد به اينکه جز الله خدايي #نيست، يگانه است و او را شريکي نيست و اينکه محمد، بنده و فرستاده ي اوست که به حق از جانب #حق آمد و اينكه بهشت و آتش حق است و قيامت بدون هيچ شكى آمدنيست و خداوند هر که در قبر هاست را زنده مى كند؛
خروج و #قيـام من از روى سركشى و #خوشگذرانى و #فساد و ظلم نيست، تنها براى #اصلاح در امت جدم(ص) قيام کردم و مي خواهم به #معروف امر کنم و از منكر بازدارم و به سيره جدم(ص) و پدرم #على بن ابيطالب عمـل کنم. پـس هر كس مرا به درستي قبول كند خدا به (پاداش) درستي سزاوار تر است و هر كه و هرکه اين (قيام) را رد كند، #صبر مى كنم تاخداوند بين من و اين گروه قضاوت كند که او بهترين حاکمان است.
برادرم ! اين وصيت من به تواست و توفيق من نيست مگر به خداوند بر او توكل کردم و به سوي او باز مي گردم.
@zarakhsh
بسم رب الحسین
#از_روی_دست_حسین
پرتویی از خورشید کربلا.
#قيام وجود مبارك حسين بن علی(ع) براي اهدافی بود از جمله:
١. #عالم، با سواد و با فرهنگ كردن مردم.
۲.به در آوردن مردم از #ضلالت و گمراهي عقلي.
و براي اين دو #خون جگر داد: «و بَذَلَ مُهجَتَه فيك ليستنقِذَ عبادَك من الجهالةِ و حَيرةِ الضّلالة» ؛ و به استنادِ «حسينٌ منّي و أنا من حسين» ، آنچه در زيارت اربعين درباره هدف #اصيل نهضت حسين بن علی آمده است، همان اهداف پيامبر اكرم ص است: «فهَداهُم به من الضّلالة و أنقذهم بمكانه من الجهالة» ؛ يعني خدای سبحان به دست #پيامبر گرامی دو كار كرد: مردم را با فرهنگ و با سواد كرد و نيز آنها را از گمراهی به درآورد.»
( بنيان مرصوص- ص۳۲۲)
@zarakhsh
1428037378_-1064850118.mp3
4.76M
بسم رب الحسین.
#از_روی_دست_حسین
جدال با نادان و نادانی!
دشمنان امام ع فقط، #لشکریان خون خوار یزید نبودند!
امام ع با سپاهی از #جهل و انحراف، دست و پنجه نرم می کرد!
این، نادان و نادانی بود که در برابر امام (ع) صف آراست و امام ع خون خود و عزیزانش را به مردمان #اهدا کرد بلکه قلب هایشان #احیا شوند!
@zarakhsh
شبهات عاشورایی .m4a
22.67M
بسم رب الحسین.
#دور_باد_از_حسین ع
✅بررسی فشرده شبهات عاشورایی، توسط استاد حجت الاسلام و المسلمین وکیلی:
1⃣چرا عزا؟ چرا اشک؟
2⃣حجاب پس از عصر عاشورا
3⃣قمه زنی در آینه نقد
4⃣چرا حسین ع می گریست؟
5⃣و...
@zarakhsh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم رب الحسین.
حیف نیست مادرت را اذیت می کنی!
استاد فاطمی نیا(ره) .👌
@zarakhsh
بسم رب الحسین
#دور_باد_از_حسین
✍شبهه:
گریه و عزاداری برای امام حسین ع با #صبر منافات دارد چراکه باید در مقابل مصیبت ها بردباری نمود!!!!»
🔴پاسخ نقضی:
1⃣ براساس آیه «۱۸ سوره مبارکه یوسف» هنگامی که فرزندان حضرت #یعقوب خبر کشته شدن یوسف ع را به پدر دادند، یعقوب نبی ع فرمود:
«من صبری نیکو خواهم داشت؛ و در برابر آنچه می گویید، از خداوند یاری میطلبم».
در حالی که ایشان از غم و اندوه حضرت یوسف آنچنان می گریست که آیه 84 می گوید چشمان حضرت یعقوب ع سفید شد.
آیا یعقوب نبی ع بر خلاف #وعده ی خود عمل کرده اند؟!!
اگر گریه های طولانی منافاتی با صبر می داشت قرآن کریم به این خلاف وعده تذکر می داد در حالی که چنین #تذکری بیان نشده است.
2⃣ هنگامی که جناب #حمزه ع عموی پیامبر، در جنگ احد به شهادت رسید، پیامبر اکرم ص به مردم سفارش نمود که برای ایشان عزاداری کنند. 👇
📚(مسند أحمد بن حنبل، ج۹، ص۳۹۸)
👈 چرا پیامبر اکرم ص بجای عزاداری مردم را به صبر در مقابل این مصیبت #تشویق نکردند؟
👈آیا مخالفین شیعه از پیامبر ص هم معنای صبر و بردباری را بهتر می دانند؟
❌پاسخ حَلی :
✳️اگر فردی در هنگام عزاداری کلمات کفر آمیز و مخالف با #رضایت الهی بر زبانش جاری نماید، در اینصورت عزاداری او با صبر مخالفت دارد.(مثلا بگوید : خدایا چرا در بین این همه مردم فرزند من باید از دنیا برود.).
وگرنه در غیر اینصورت، گریه و عزاداری هیچگونه مخالفتی با صبر نخواهد داشت.
👈هنگامی که #ابراهیم، فرزند پیامبر اکرم ص از دنیا رفت، رسول خدا بر او گریه نمودند. عبد الرحمن بن عوف به پیامبر گفت:
«ای رسول خدا شما هم گریه می کنید؟ رسول خدا فرمود: ای پسر عوف، اشک ریختن من نشانه #شفقت و #مهربانی است. و همچنان که اشک می ریخت فرمود:
چشم گريه می كند، دل غمگين و محزون می شود، ولی سخنی نمی گوييم مگر آن چه كه خدا را راضی كند، ای ابراهيم ما در فراق تو محزون و #غمگين هستيم».
📚(صحیح البخاري، ص۳۱۵)
👈بماند که گریه بر عزای امام حسین ع گذشته از آثار مفید #روحی و روانی، منجر به تبليغ و #تداوم اندیشه حسینی در طول تاریخ خواهد شد.
@zarakhsh
بسم رب الحسین
#دور_باد_از_حسین ع
⁉️منافات عزاداری با پذیرش قضا و قدر الهی؟!
♻️جهان آفرینش با برنامه خاصى آفریده شده و پیش خواهد رفت. اگر همه چیز، از جمله مرگ انسان ها، توسط خداوند تعیین شده و به #اراده او تحقق یافته است پس گریه و عزاداری نوعی #اعتراض و بی احترامی به خواست پروردگار است ؟
🔆خوب است بدانیم پذیرش قضا و قدر الهی هرگز به معنای این نیست که انسان همچون #سنگ باشد و اتفاقاتی که اطرافش می افتد در او تاثیر نگذارد. مرگ عزیزان گرچه طبق قضا و قدر الهی است، اما باعث #اندوه بازماندگان او میگردد.
1⃣گریه بر عزیزان مطابق فطرت و قضای الهیِ انسان است:
گریه بر عزیزان، امری #فطری و جزئی از قضا و قدر الهی است؛ یعنی خدا انسان را این گونه سرشته است. هرگاه انسان به مصیبت یکى از عزیزان اش دچار شود، احساس اندوه شدید کرده و #اشک بر چهره اش جارى مى گردد. اسلام نیز دینی، فطرت محور است. و با گریه ای که در #فراق عزیزان بوده و خشم خدا را در پی ندارد، مخالفت نمی ورزد.
2⃣اگر گریه برعزیزان با قضا و قدر الهی منافات می داشت باید از سوی #پیامبر(ص)، صحابه و بزرگان دینی، از آن نهی می شد، اما نه تنها از آن نهی نکرده اند بلکه خود این #کار را انجام می داده و حتی در برخی موارد به گریه سفارش نیز کرده اند مثل گریه برای امام حسین(ع).
📚نمونه های زیادی از سیره رسول خدا(ص) در زمینه عزاداری نقل شده است:
❇️سوگواری بر حضرت حمزه
❇️گریستن در شهادت #جعفر بن ابی طالب
(اسد الغابه ج 1ص 343)
❇️گریستن به هنگام درگذشت #فرزندشان ابراهیم.
❇️گریه به هنگام احتضار سعد بن عباده
(صحیح بخاری جلد 2 ص 84).
❇️گریه به هنگام زیارت قبر مادرشان #آمنه
(صحیح مسلم جلد 2 ص 671) و... .
@zarakhsh
👇👇👇
3⃣ عزاداری، فلسفه دارد!
👈شیعه فقط به عنوان سوگواری برای اهل بیت(عل) گریه نمی کند بلکه گریه های شیعه حکمت های فراوانی دارد:
🍀برانگیختن عواطف مردم بر ضد حکومت های #طاغوتی و حمایت از مظلومان.
🍀تقویت #اتحاد شیعیان و حفظ مکتب اهل بیت(ع).
🍀برای پیوند با یک مکتب، فقط منطق کافی نیست، بلکه #پیوند_عاطفی_ که عشق و علاقه و محبت_ می باشد، نیز لازم است و این پیوند عاطفی با گریه محقق می گردد.
🍀شیعیان با گريه بر مظلوميّت امام حسين ع ایشان را #الگو قرار می دهد.
🍀 عزاداری برای امام حسین(ع)، نمونه ای از #تعظیم شعائر الهی و نوعی ابراز مودّت نسبت به خاندان پیامبر ص است که در آیه 23 سوره شوری به آن سفارش شده است.»
4⃣گریه در پذیرش قضا و قدر الهی نقش مثبت و صبر آفرین دارد :
«گریه، باعث #تخلیه_روانی انسان و راحت تر پذیرفتن مرگ عزیزان میشود. زیرا مرگ آنان بر انسان شوک وارد کرده و گریه این شوک را کنترل می کند.
به همین خاطر، اشخاصى كه كمتر گريه مى كنند و نمى توانند غمها و عقده های روانی خود را تخلیه نمایند از تعادل روانی و سلامت جسمانی کمتری برخوردار اند.»
@zarakhsh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم رب الحسین
#دور_باد_از_حسین ع
امام حسین (ع) قیام نکرد فرار کرد!!
پاسخ آیت الله وحید خراسانی (ره).
@zarakhsh
آذرخش
بررسی سند روایت زیر 👇👇 @zarakhsh
بسم رب الحسین.
⚔دستور #قتل معاویه توسط پیامبر ص
✳️ در منابع #اهل_تسنن با سند معتبر از پیامبر اکرم نقل شده است که حضرت فرمودند:
🔹«وَحَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْعَلافِ الْبَصْرِيُّ قَالَ، سَمِعْتُ سَلامًا أَبَا الْمُنْذِرِ يَقُولُ، قَالَ عَاصِمُ بْنُ بَهْدَلَةَ حَدَّثَنِي زِرِّ بْنِ حُبَيْشٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِذَا رَأَيْتُمْ مُعَاوِيَةَ بْنَ أَبِي سُفْيَانَ يَخْطُبُ عَلَى الْمِنْبَرِ فَاضْرِبُوا عُنُقَهُ»
📌ترجمه: «هنگامی که معاویه بن ابی سفیان را بر روی منبر دیدید خطبه می خواند، گردنش را بزنید».
📚(أنساب الأشراف، ج۵،ص۱۳۷)
👈با توجه به این روایت معتبر، آیا رواست اهل تسنن معاویه را بهشتی بدانند و در کنار نام او «رضي الله عنه» بیاورند؟
👈براستی چگونه می توان #محبت کسی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دستور به قتلش داده است را در دل داشت؟
👈آیا وقت آن نرسیده است که دوستداران #معاویه در عقایدشان نسبت به معاویه بازنگری نمایند؟
@zarakhsh
بسم رب الحسین.
❓آیا معاویه ارزشش را دارد؟
🌀بر اساس روایات #معتبر اهل تسنن، معاویه #شکم و غذای خودش را بر فرمان پیامبر اکرم ترجیح داد!
📚در کتاب #صحیح_مسلم، ص۲۰۱۰ در این رابطه روایتی از ابن عباس نقل شده که می گوید:
«من با كودكان بازی می كردم كه رسول خدا آمد. خودم را پشت دری مخفی كردم. حضرت به پشتم زد و فرمود: برو به #معاويه بگو بيايد. من آمدم و گفتم: او دارد غذا می خورد. #دوباره به من فرمود: برو به معاویه بگو بیاید. پس برگشتم و گفتم: او دارد غذا می خورد. حضرت فرمود: خدا #شكمش را سير نكند.»
📚و یا در روایتی معتبر در کتاب مسند #احمد_بن_حنبل، ج۵، ص۲۱۷ آمده است هنگامی که ابن عباس، نزد معاویه آمد به او گفت:
«[فرمان] پیامبر را اجابت کن».
⁉️آیا شخصیتی همانند معاویه که فرمان پیامبر اکرم (ص) نزد او به اندازه شکمش ارزش ندارد، #لیاقتش دارد که علمای اهل سنت برای دفاع از چنین نفرین شده ای خودشان را به آب و آتش بزنند؟
‼️این روایت آنچنان برای دوستداران معاویه گران آمده است که آن را به حالت های گوناگون تحریف نموده اند. (چنانچه علاقه مند بودید، جملات شان را تقدیم خواهم کرد.)
@zarakhsh
شرح باب حادی عشر.pdf
1.19M
❇️ کار فرهنگی امام سجاد علیهالسلام
🔸کار تشکیلاتی و مخفی امام سجاد علیهالسلام در دوران خفقان بنیامیه این بود که غلامانی از مناطق مختلف میخریدند و این خادمان دو نکتۀ اساسی در خانۀ امام زینالعابدین علیهالسلام فرا میگرفتند:
🔘نخست، با همۀ وجود عبادت حضرت سجاد را میدیدند و حقیقت نماز را درک میکردند؛
🔘دوم، اشک امام بر سیدالشهدا را میآموختند که سیرۀ دائمی حضرت بود.
🔹بعد حضرت این غلامان را آزاد میکردند و آنها در منطقۀ خودشان مبلغ دین میشدند.
📍برگرفته از جلسات عبادت در سیره امام سجاد علیهالسلام
✅@Aminikhaah
آذرخش
بسم رب الحسین.
انا لله و انا الیه راجعون.
هنوز پشت لبم سبز نشده بود که آشنایی با آیت الله #ناصری و آیت الله #جوادی آملی، مرا شیفته حوزه علمیه ساخت.
معارفی که از #قلب ایشان بر زبانش جاری میشد آنقدر #عقلانی، شیرین و روح نواز بود که نمی توانستم از یک لحظه اش غافل شوم.
ظاهر ایشان، #باطن پاکش را فریاد می زد و باطن پاکش سرچشمه #نورانیت ظاهرش بود.
#حرف ایشان از عمل شان پیشی نمی گرفت و پیوسته اهلِ عمل به #آموخته هایش بود.
در عظمت تقوای ایشان همین بس که نَفَس ِگرمش در #قلب تاریک من، نفوذ می کرد و چندین روز بااخلاق و #معنوی بودم.
#اشک های جان گدازش، #عشق به امام زمان اش (عج) را فریاد می زد و حرف های موثقی شنیده ام که بین امام (عج) و مأموم، ارتباطات #پنهانی بوده است.
دلم نمی خواهد، خبر درگذشت ایشان را باور کنم اما...
خدایشان بیامرزد.
@zarakhsh
4_5847945002566552998.pdf
982K
بسم رب الحسین
📚 تقریر درس تفسیر
🎰آیات اعتقادی
🔸 آیت الله سیدجعفر سیدان
🔸 سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱
🔸 مدرسه آیت الله العظمی خویی(ره)
@zarakhsh
🔴ابنسینا و عیاشی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از گزارشگران زندگی #ابنسینا سعی کردهاند او را فردی عیاش و خوشگذران و به ویژه شرابخوار و در نتیجه بیاعتنای به احکام شرعی و حتی نامتشرع معرفی کنند. شهید مطهری نیز درباره ابنسینا میگوید: افزون بر مشغلههای سیاسی، اهل عیش و بزم هم بود! «و مقدارى از وقتش صرف اين كارها شده است و بالاخره جانش را روى اين دو كار- عياشى و وزارت- گذاشت.»
بنده نمیدانم منبع #شهید_مطهری برای چنین انتسابی به ابنسینا چه بوده است؛ گویا منبع اصلی چنین انتساباتی به ابنسینا، دو بخش از زندگینامه کوتاهنوشت اوست که بخش اول آن را خودش و مابقی آن را شاگرد همراه و وفادارش ابوعبید جوزجانی نوشتهاند:
خود ابنسینا میگوید: «شبها به خانه میآمدم و چراغ را روشن میکردم و مشغول خواندن و نوشتن میشدم و هرگاه خواب به سراغم میآمد یا احساس ضعف میکردم، ظرفی «شراب» مینوشیدم و قوت خود را باز مییافتم و دوباره مشغول خواندن و هرگاه دیگر توان مقاومت در برابر خواب را نداشتم و اندکی خواب میرفتم، خواب آن مسائل را میدیدم تا جایی که پاسخ بسیاری از آنها را عیناً در عالم رؤیا مییافتم»
به نظر میرسد چنین عباراتی هرگز دال بر عیاشی و شرابخواری ابنسینا نیست؛ «شراب» در عربی یعنی «نوشیدنی» و ابنسینا در این عبارات میگویید یک «نوشیدنی خوابزدا» و «نیروزا» مینوشیدم تا بتوانم با قوت بیشتر به فعالیتهای علمی و فلسفیام ادامه دهم و این غیر از میخواری و میگساری است!
افزون بر این، خود ابنسینا در جملاتی قبل از آن جملات پیشگفته، چنین مینویسد: «هرگاه در پاسخ مسألهای میماندم و نمیتوانستم حد وسط قیاس آن را بیابم، به مسجد میرفتم و نماز میگذاردم و به درگاه خالق هستی تضرع و زاری میکردم تا آنکه گره آن گشوده میشد و مشکل بر من آسان میگشت» و چنین باوری و رفتاری با عیاشی و شرابخواری و مستی و میگساری نمیتواند سازگار باشد.
بخش دیگری از زندگینامه ابنسینا که مستند ادعای شهید مطهری و دیگران بوده است گزارشی است که ابوعبید #جوزجانی از ملاقات شیخ ابوالقاسم کرمانی با ابنسینا نقل کرده است. وقتی کرمانی در یک روز تابستانی و خیلی گرم، مجموعه نقدهای اهل علم شیراز درباره کتاب الاصغر فی المنطق ابنسینا را در کتابچهای به ابنسینا تقدیم کرد، «شیخ از من خواست تا برای او کاغذ سفید حاضر کنم» پنجاه ورق را در پنج دسته دهتایی برای او آماده کردم «سپس نماز عشاء را خواندیم و شمعی را جلوی خود گذاشت و دستور داد «شراب» را آماده کنند. من و برادرش نشستیم و از ما خواست تا شراب بنوشیم و خودش مشغول نوشتن پاسخ آن مسائل شد. پیوسته مینوشت و مینوشید تا نیمههای شب. تا آنکه خواب بر من و برادرش چیره شد. شیخ از ما خواست که به خانه برویم و استراحت کنیم. صبحهنگام، فرستاده شیخ آمد و گفت شیخ با تو کار دارد. من خدمتش رسیدم دیدم که در «نمازخانه» و مصلای خود نشسته» و پاسخ نقدهای منطقدانان شیرازی را در پنجاه صفحه آماده کرده بود و «به من گفت اینها را بگیر و به شیخ ابوالقاسم کرمانی بده!»
دقت در این داستان و توجه به صدر و ذیل آن نیز نشان میدهد که منظور از «شراب» در اینجا نیز نوعی نوشیدنی خوابزدا و نیروافزا بوده است و نه خمر و می مستکننده!
وصیتنامه مشهور او که خطاب به عدهای از دوستانش و طبق برخی از گزارشها خطاب به ابوسعید ابوالخیر نوشته است گویای شدت التزام او به احکام شرعی است:
«بدان که برترین حرکات، نماز است؛ و عالیترین سکنات روزه است و نافعترین خیرات، صدقه داده و کمک به مستمدان است و ... برترین کارها کاری است که با خلوص نیت انجام گرفته باشد و ام الفضائل، حکمت است ...»
حالات شیخ در واپسین روزهای عمر پر برکتش نیز از شدت التزام عملی او به شریعت تا واپسین نفسهای زندگیاش حکایت میدهد:
«هنگامی که ضعف و ناتوانی او شدید شد، غسل کرد و به درگاه الهی از ناکردهها یا بدکردههای خود طلب مغفرت کرد و همه اموالش را به مستمندان و نیازمندان بخشید و خدمتکاران خودش را آزاد کرد و رد مظالم کرد و پیوسته مشغول تلاوت قرآن شد تا اینکه جان به جان آفرین تسلیم کرد.»
🖋 شواهد پژوهشی نشان می دهد که این دسته انتسابات به ابن سینا غلط و در برخی موارد ناجوانمردانه و عجولانه است و از ساحت قدسی او بدور است.
🆔 @h_falahati