اگر با دیگران جهنم می روید با ما بهشت بیایید!
برخلاف آنچه مدعیان #یوگا بر زبان می آورند، یوگا نه مکتبی روان محور و نه مکتبی روح گراست.، بلکه مسلک و روشی کاملا تن محور و جسم گراست.
یوگا به دلیل الهام گیری از تانترا کاملا در هم آمیخته با این فرقه است و در این زمینه بدنامی روش و مسلک تانترا شهره عام و خاص است به شکلی که تبدیل به مثل گردیده است.
یکی از علل ناشناخته ماندن تانترا و بی توجهی محققان آیین #هندو به این مسلک، نگاه انحصاری مکتب تانترا به جسم و غرایز جنسی است.
این آیین که در قرن چهارم م شکل گرفت و در قرن ششم تثبیت شد و آخرین یرگ از دفتر قطور آیین های سنتی هند بود و آیین تانترا به دلیل سیر نزولی در معنویات و واقع شدن در عصر سقوط معنویت به دین عصر تاریکی نیز شهرت یافت!
اما آنچه مهم است الهام گیری یوگا و بزرگان آن از این فرقه جسم گرا و ضد معنویت است. در آثار مقدس تانترا گفته شده است: « یوگی آزادی خویش را از همان کرداری که باعث می شود گروهی جهنمی شوند بدست می آورد!!»
( #تاریج جامع #ادیان ص 713 )
#عرفان_های_کاذب
#تحلیل
🔰 @Adyanuniv
کاماکورا یک شهر #باستانی در جنوب #توکیو است.
این شهر اگر چه امروزه بیش از دویست هزار نفر جمعیت ندارد، در قرون دوازدهم و سیزدهم مرکز قدرت سیاسی بوده است به طوری که سالهای ۱۱۸۵-۱۳۳۳ دوره کاماکورا خوانده می شود.
چندین #معبد بزرگ « #مکتب_ذِن »، مقبره سیاست مداران و شخصیت های تاریخی از جمله مقبره میناموتو یوریتومو، و از همه مشهورتر مجسمه عظیم و بزرگ بودای بزرگ «دایبوتسو» با صدها سال قدمت در این منطقه نه چندان بزرگ قرار دارند.
#تاریخ
#بودا
🔰 @Adyanuniv
🔻اخلاق ستیزی در #اکنکار
⚠️از ویژگی های بسیاری از عرفان های کاذب، نفی اساس دین و اخلاقیات می باشد.
دین و اخلاق همچون سدی در برابر خواسته های نامشروع سرکردگان #عرفان_های_کاذب قرار گرفته و از این حیث، موسسان این فرقه ها در صدد نفی و رد آن بر آمده اند و تا جایی پیش رفته اند که تمام معیارهای اخلاقی را منکر شده اند.
⚠️دین از جنبه ای که مانعی اصلی در برابر ادعا های بزرگان مرید پرور این عرفان ها محسوب می شود، مورد انکار قرار می گیرد و اخلاقیات نیز به دلیل محدود کردن آزادی های سرکردگان نفی می شوند و به شدت مورد حمله قرار می گیرند.
⚠️برای نمونه در توئیچل پال، موسس فرقه اکنکار در کتاب سرزمین های دور، ص 375 می نویسد:
کسی که بخواهد توسط اخلاقیات به یک زندگی مذهبی دست یابد، مسیر را در جهت معکوسش طی کرده است. اخلاقیات، تنها وسیله ای برای دست یابی به وضعیت مشخصی برای ذهن هستند و هیچ کاربرد دیگری ندارند. اخلاق، نه دین است و نه بستری که از میان آن #دین رشد می کند. اخلاق هرگز نمی تواند اساس فلسفه عالم گیری، همچون اکنکار باشد؛ زیرا اخلاق هرگز نمی تواند آفریننده ی خرد، قدرت و #آزادی باشد.
⚠️این حمله به اصول اخلاقی تنها برای جذب مریدانی عیاش و هرزه نیست بلکه حربه ای است که به وسیله آن، بی بند و باری بزرگان عرفان های کاذب توجیه می گردد. در واقع کنار گذاشتن تمام الزامات اخلاقی و دینی هدفی است که #عرفان_های_نوظهور در صدد القای آن هستند.
#عرفان_های_کاذب
#نقد_فرقه
🔰 @Adyanuniv
#حلال شدن #گوشت #حیوانات_وحشی و حشرات با #خواب🤔😳
#مسیحیان دليل حلال شدن آن را خواب #پطرُس بيان میکنند كه خدا به او اجازه خوردن اين حيوانات را داده بود.
انيس الاعلام، محمد فخر الاسلام، انتشارات كتاب فروشی مرتضوی، تهران، ج2 ، ص 99.
اگر این حرف درست باشه چند تا اشکال داره: ☝️
👈1 - منصب #حلال و حرام كردن و وضع قانون شرع مختص به #عيسی (عليهالسلام) است و #حواريون و حتی جانشين او نمیتواند چيزی را حلال يا حرام كند و عيسی (عليهالسلام) هم احكام تورات را تائید كرده است.
ترجمه قدیم کتاب مقدس .متی 5: 17 – 18
👈2- خود پطرُس خواب رو تعبير كرده كه مقصود از حيواناتِ وحشی و حشرات، اشخاص و ملل مختلفن ، يعنی دعوت به مسيحيت بايد عمومی باشه.
ترجمه قدیم کتاب مقدس .اعمال رسولان 10: 28
وقتی پطرس خواب خودش رو اینطور تعبير كرده، مسيحيان نمیتوانند خوابش را طور ديگری تعبير كنند.
#مسیحیت
#تحلیل
🔰 @Adyanuniv
#مکتب بی مکتب(2)
👈از ادعای "خدایی" فتح ا... جیحون آبادی تا بدعت گذاری #بهرام_الهی
🔸 فتح ا... جیحون آبادی در یکی از ادعاهای خود عنوان کرده: «روزی تعالیم و مکتب من، سراسر جهان را فرا خواهدگرفت.» جانشین او یعنی بهرام الهی، تلاش نموده از طرق مختلف به این ادعا دامن زده و ضمن فریب مریدان، با تبلیغات رسانه ای، زمینههای جذب اقشار و عناصر شاخص جامعه را فراهم سازد.
🔹سران فرقه و در رأس آن، بهرام الهی، با ادعای اینکه –نعوذ بالله- خداوند در جسم مؤسس #فرقه(فتحا... مکری) حلول کرده، او را "خدای زمان" خواندهاند و برای آنکه حساسیتها را از این مسئله بزدایند، به جای واژه "خدای زمان" از عبارت "یکتای نامحسوس" بهره گرفته و با القای این اندیشه باطل به مریدان ناآگاه، اقدام به تقدس زایی سرکرده و بزرگنمایی وی نموده اند.
🔸از دیگر اقدامات سران فرقه مکتب، آموزش اصول و مبانی خرافی و آمیخته با مضامین #شرک_آمیز میباشد؛ اندیشه هایی که درونیسازیآنها زمینه را برای اقناع مریدان و بهرهگیری برای تحقق مطامع فرقه را فراهم می نماید. در این فرقه –به اعتراف برخی جداشدگان- مریدان باید مطیع محض اوامر سرکرده بوده و حق هیچگونه سؤال و جوابی ندارند.
#نقد_فرقه
🔰 @Adyanuniv
چرا #آیین_بودا مورد توجه استکبار قرار گرفته است؟!
مهمترین دستوری که در آیین بودا به چشم میخورد. #صلحطلبی و قانون #تناسخ است که مورد طمع کشورهای سلطهگر واقعشده است. همین #ظلمپذیری در این آیین باعث شده که این کشورها نهتنها با آن مقابله نکنند، بلکه به ترویج آن نیز بپردازند. و همین عامل باعث شده که امروزه ترویج آیین بودا در جوامع #غربی نیز سرعت بیشتری گرفته است.
بهطور مثال در جوامع بودایی بنابر قانون تناسخ، کسانی که از مرتبهی اجتماعی پایینی برخوردارند و یا دارای #معلولیت و #فقر هستند، از نگاه دیگران آنها در ادوار گذشتهی زندگیشان مرتکب گناه شدهاند و اکنون باید جزای اعمالشان را پس بدهند. همین تفکر #غلط، بهترین ایدهای است تا افراد و یا کشورهای سلطهگر به اهداف شومشان نائل گردند.
🔰 @Adyanuniv
⛔️⛔️نام جذاب دام #سراب
‼️محافل فرقه ها چه برای جذب و چه برای استمرار فعالیت نیروهای قبلی ، همیشه به گونه جلسات مخفی یا تبلیغی برگزار نمی شود.
‼️این #جلسات که گاه به صورت هفتگی، ماهانه و یا فصلی در مناطق مختلف برقرار می شود، ممکن است با نام های بسیار موجه و به طور آشکار باشد. بزرگان فرقه ها در لوای این عناوین مختلف که هیچ نشانی از عرفان های بدلی در آن وجود ندارد، برای گسترش فرقه تلاش می کنند و در این جلسات آنچه را هدفگذاری کرده اند القاء می کنند.
‼️ مثلا از عناوینی با نامهای درمان، آموزش، اوقات فراغت، ازدواج و... برای کلاس ها و محافل خود استفاده می برند که در معنویت های بدلی وین دایر، قانون جذب، بهائیت و... به چشم می خورد.
‼️برای نمونه می توان از تی اس ام نام برد که در غالب کلاسها و جلسات گوناگون، مناسک جمعی انجام می دهند و مثلا قانون پیوند معنوی و ازدواج هوادران را به همین شکل برگزار می کنند.
‼️عرفان حلقه نیز جلسات خود را با شکل های ترم های آموزشی و با موضوع درمانگری و فرادرمانی و تشعشات دفاعی و برون ریزی دنبال می کند که البته در همه این عرصه ها شعار عرفان و معنویت به صورت پررنگی بر سر زبان هاست.
‼️مخاطب با توجه به چنین عناوینی وارد کلاس ها و جلسات شده و به ناگاه جذب عرفانهای جعلی و تقلبی می شود.
#عرفانهای_نوظهور
#عرفان_های_کاذب
#نقد_فرقه
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برگزاری مراسم توسط روحانیون شینتو👆
#شینتو
🔰 @Adyanuniv
بازدید مردم از #بوداهای منطقه لویانگ، چین
غارهای لانگمن در لویانگ #چین نماد هنرپردازی هنرمندان بودایی چین و از باستانی ترین مکان های بوداییان است. ده ها هزار مجسمه بودا در اندازه ها و شکل های مختلف در این منطقه قرار دارد. غارهای لانگمن در 12 کیلومتری جنوب شهر لویانگ در استان هنان چین واقع شده اند.
#بودا
🔰 @Adyanuniv
⛔️⛔️نام جذاب دام #سراب
‼️محافل فرقه ها چه برای جذب و چه برای استمرار فعالیت نیروهای قبلی ، همیشه به گونه جلسات مخفی یا تبلیغی برگزار نمی شود.
‼️این #جلسات که گاه به صورت هفتگی، ماهانه و یا فصلی در مناطق مختلف برقرار می شود، ممکن است با نام های بسیار موجه و به طور آشکار باشد. بزرگان فرقه ها در لوای این عناوین مختلف که هیچ نشانی از عرفان های بدلی در آن وجود ندارد، برای گسترش فرقه تلاش می کنند و در این جلسات آنچه را هدفگذاری کرده اند القاء می کنند.
‼️ مثلا از عناوینی با نامهای درمان، آموزش، اوقات فراغت، ازدواج و... برای کلاس ها و محافل خود استفاده می برند که در معنویت های بدلی وین دایر، قانون جذب، بهائیت و... به چشم می خورد.
‼️برای نمونه می توان از تی اس ام نام برد که در غالب کلاسها و جلسات گوناگون، مناسک جمعی انجام می دهند و مثلا قانون پیوند معنوی و ازدواج هوادران را به همین شکل برگزار می کنند.
‼️عرفان حلقه نیز جلسات خود را با شکل های ترم های آموزشی و با موضوع درمانگری و فرادرمانی و تشعشات دفاعی و برون ریزی دنبال می کند که البته در همه این عرصه ها شعار عرفان و معنویت به صورت پررنگی بر سر زبان هاست.
‼️مخاطب با توجه به چنین عناوینی وارد کلاس ها و جلسات شده و به ناگاه جذب عرفانهای جعلی و تقلبی می شود.
#عرفانهای_نوظهور
#عرفان_های_کاذب
#نقد_فرقه
🔰 @Adyanuniv
آشنایی مختصر با #فرقه_آمیش
در سال 1963 فردی به نام « #ژاکوب_آمان»رهبری فرقه ای به نام آمیش را بر عهده گرفت که معتقد بودند باید به روش #اجدادشان زندگی کنند. آنها همچنان از اسب و کالسکه برای رفت و آمد و کشاورزی استفاده می کنند، لباس هایی به سبک #قدیمی می پوشند و از #تکنولوژی های امروزی استفاده نمی کنند. البته اگر غیر از این عمل کنند، آنها برخلاف اعتقادات آیین شان عمل کرده و مستحق مجازاتند.
آنها حق رفتن به #ارتش را نداشته و خود را از کمک های دولت مانند #بیمه بی نیاز می دانند. آمیش ها از #اتومبیل، #تلفن و حتی #برق هم استفاده نمی کنند. البته جالب اینجاست که آیین آنها در کشورهای مختلف از جمله هند، آمریکا، آلمان و انگلستان متفاوت است. طبق آمارها پیروان این فرقه در آمریکا در سال 2000، 198 هزار نفر بوده است. نام آمیش هم از نام رهبر آن آمان گرفته شده بود که اصالتا #سوییسی بود. آنها کم کم به سمت #پنسیلوانیا و کشورهای اروپایی مهاجرت کردند و به این ترتیب کم کم این فرقه در سراسر دنیا پخش شد.
پیروان این فرقه محل خاصی برای #عبادت ندارند و عبادات خود را در خانه انجام می دهند. تمام آداب و رسوم زندگی آنها با دیگر انسان ها متفاوت است. #عروس های آمیش لباس آبی به تن کرده و چون استفاده از #زیورآلات_ممنوع است، حتی حلقه ازدواج هم نمی گیرند. آنها به #تکنولوژی به #چشم_شیطان نگاه می کنند و معتقدند این وسایل آنها را از آیین شان دور خواهد کرد. در فرقه آنها حتی کرایه کردن اتومبیل، در حالی که خودشان راننده نباشند هم ممنوع است.
آمیش ها استفاده از تلفن را ورود بی اجازه به حریم دیگران می دانند. #آرایش برای زنان آمیش جرم محسوب می شود و #مردان_مجرد باید #ریش و #سبیل های خود را بتراشند ولی #متاهل ها باید ریش خود را بلند کرده و سبیل شان را بتراشند. کودکان خانواده های عضو این فرقه در حد خواندن و نوشتن سواد می آموزند. همچنین نوجوانی که به #سن_بلوغ می رسند باید با آمیش پیمان وفاداری ببندند یا برای همیشه #طرد خواهند شد.
🔰 @Adyanuniv
#آتئیسم و اعتیاد به #مواد_مخدر
یکی از راه های مقابله با مواد مخدر ، مقابله با آتئیسم است! چرا که بنابر تحقیقات مشخص شده خداناباور شدن افراد نقش بسزایی در معتاد شدن آنها دارد !!!
1-سایت #ساینس_دیلی : باور و اعتقاد به خداوند عامل بازدارنده از مواد مخدر است !! و آتئیست ها بیشتر اعتیاد به مواد مخدر دارند !!
Young Swiss men who say that they believe in God are less likely to smoke cigarettes or pot or take ecstasy pills than Swiss men of the same age group who describe themselves as atheists. Belief is a protective factor against addictive behaviour. This is the conclusion reached by a study funded by the Swiss National Science Foundation.
مردان جوان #سوئیسی معتقد به وجود خدا، نسبت به گروه همسال آنها که خودشان را آتئیست می نامند، تمایل کمتری به کشیدن سیگار یا ماری جوانا یا سایر مواد مخدر یا قرص های اکستازی دارند. اعتقاد(به وجود خدا) یک عامل محافظ در برابر رفتارهای اعتیادآور هست. این نتیجه ای از مطالعه ای توسط بنیاد ملی علوم سوئیس است.
https://www.sciencedaily.com/releases/2013/10/131003093041.htm
2-آتئیست و #فیزیکدانمشهور Chris Arnade در گاردین می نویسد :
The people who challenged my atheism most weren't priests, but homeless addicts and prostitutes
مردمی که باعث شدند تا آتئیسم [عزیز] من به چالش کشیده شود کشیش های #مسیحی نبودند !! بلکه این #معتادان بی خانمان و زنان خیابانی (آتئیست ) بودند که باعث شدند آتئیسم به چالش کشیده شود !!
https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/dec/24/atheism-richard-dawkins-challenge-beliefs-homeless
3-موسسه ی تحقیقاتی #بارنا_گروپ هم اعلام می کند ناباوران گرایش بیشتری به مصرف مواد مخدر دارند !!
obscene language; illegal drug use
http://www.barna.com/barna-update/article/5-barna-update/58-practical-outcomes-replace-biblical-principles-as-the-moral-standard
🔰 @Adyanuniv
🔻#شیخیه_بابیه_و_بهائیه_مولود_تصوف🔺
💢#شیخ_احمد_احسایی بنیانگذار مکتب شیخیه تا قبل از آشکار شدن انحرافاتش، یکی از علمای اخباری مسلک و متنفذ و مورد احترام شیعه محسوب می شد. اما می توان آغاز انحرافات و نقطه عطف زندگی شیخ احمد را ملاقات و سرسپردگی به " #قطب_الدین_محمد_نیریزی" (قطب 32 فرقه ضاله "ذهبیه") دانست. شیخ احمد احسایی در مکتب تصوف به جایی رسید که توانست در زمره شاگردان خاص قطب الدین #نیریزی قرار گرفته و مفتخر به دریافت ارشاد نامه از وی شود! بنابراین یکی از مشایخ اجازه قطب الدین نیریزی، شیخ احمد احسایی است.
جنگ زماني ج ۳ ص ۱۲۹
♦️برخی از شباهت های شیخیه و صوفیه:
🔺1_رکن رابع
🔺2_ادعای ارتباط با امام زمان روحی فداه
🔺3_ادعای رابطه مستقیم با امامان و نقل حدیث از آنها
🔺4_حجت دانستن مکاشفه و خواب
🔺5_غلو در مقامات اهل بیت علیهم السلام
🔺6_رسیدن به تعطیل در معرفت خدا (انحراف در توحید)
💢بعد از شیخ احمد احسایی، شاگردش #سید_کاظم_رشتی ریاست مکتب شیخیه را بر عهده گرفت و بعد از او #علی_محمد_باب شیرازی، ادعای رکن رابع یا همان بابیت کرد و بعد از او شخصی به نام #حسینعلی_نوری ظهور کرده و مدعی شد همان منجی و موعودی است که علی محمد باب بشارت داده و از او با عنوان "#من_یظهره_الله" یاد کرده است. بدین ترتیب "تصوف" به زمینه و بستری مناسب برای رشد و ترویج شیخیگری، بابیگری و بهائیت تبدیل شد.
🔴بهائیت و تصوف
حسینعلی بهاء یک مرتبه در زمان امیرکبیر به عراق تبعید شده بود لکن بعد از قتل امیرکبیر توانست به ایران بازگردد اما بعد از ترور ناصرالدین شاه مجدداً به همراه دیگر #بابیان به #عراق تبعید شدند. در این تبعید حسینعلی بهاء به مدت 2 سال با لباس مبدّل و با نام مستعار #درویش_محمد به کوه های سلیمانیه واقع در کردستان عراق نزد دراویش فرقه #نقشبندیه صوفیه رفت و در آنجا خرقه و کشکول و طبرزین به دست گرفته و به تحمل ریاضت و آموختن علوم غریبه پرداخت!
مائده آسمانی ج4/ص140
جاسوس روسی "کینیاز دالگورکی" مینویسد:
شبها جمع کثیري در منزل حکیم (فیلسوف) احمد گیلانی مجتمع میشوند و شبهاي دوشنبه و جمعه حلقه ذکر داشتند! من هم در آنجا سرسپرده بودم دوستان و برادران طریقت بیشماري داشتم "میرزا آقاخان نوري"(صدراعظم ایران) هم در این خانقاه سرسپرده بود ... از جملهي بستگان او میرزا حسینعلی،(بهاء الله) و میرزا یحیی ... محرم من شدند ... و هیچکدام لیاقت میرزا حسینعلی و برادرش میرزا یحیی را نداشتند!
اعترافات کنیاز/ص42
💢بنابر اقرار منابع بهائی، حسینعلی بهاء بعد از بازگشت از سلیمانیه بود که ادعای "من یظهره اللهی" کرده و اینبار با صراحت بیشتر و به صورت جدّی مقابل برادرش "صبح ازل" ایستاد و جانشینی او را منکر شد. شاید بتوان ادعاهای پوچ حسینعلی (ادعای رجعت حسینی ونبوت و الوهیت) را نتیجه ریاضات و مکاشفات شیطانی او دانست چنانچه اغلب بزرگان صوفیه در طول تاریخ، بعد از یک دوره ریاضت کشی و عزلت، ادعاهایی از این قبیل را مطرح می کردند.
قرن بدیع،ص263
بسیاری از محققین معتقدند فرقه ای که حسینعلی بهاء در ابتدا ایجاد کرد در حدّ و اندازه یک مسلک و فرقه صوفیانه بود اما بعدها توسط عبدالبهاء و جانشینان او به طور کلی متحول و دگرگون شد و ... .
🔰 @Adyanuniv
🎭#فرقه-شناسی🎭
نام فرقه : قادریه کسنزانیه
تخلص فرقه : کسنزانیه
موسس قادریه: عبدالقادر گیلانی حنفی
قطب کنونی : محمد بن عبدالکریم کسنزانی
مرکز فعالیت: کردستان ایران و عراق
♦️مهمترین خطرات فرقه قادریه:
🔻رشد سریع در میان کردها
🔻داشتن نیروهای مصمم و متعصب
🔻نفوذ در دستگاه های دولتی عراق:
پسر قطب این فرقه با نام "ملاس" وزیر بازرگانی عراق بود که بعد از روی کار آمدن حیدر العبادی و مبارزه گسترده وی با فساد مالی 💵، "ملاس" کسنزانی یکی از وزرای فاسد کابینه شناخته شد لکن بعد از دستگیری او، با قدرت و نفوذی که داشت توانست از عراق 🇮🇶بگریزد!
📝توضیحاتی دباره این فرقه:
یکی از پرجمعیت ترین و مهمترین فرقه های صوفیه اهل سنت، قادریه می باشند که به فرقه ها و شعبه های گوناگونی تقسیم شده است و از آنجایی که "مذهب" اشخاص در تصوف بی اهمیت می باشد، "شیعیان" غرب کشور نیز به این فرقه می گروند.«قادریه» یکی از انشعابات "معروفیه" است و از مهمترین شاخه های آن، «قادریه کسنزانیه» می باشد که موسس آن "سید عبدالکریم کسنزان" است. سلسله سند آنها توسط «حبیب عَجمی» به «حسن بَصری»می رسد. گرچه سند دیگری هم برای خود ذکر نموده و در آن معروف کرخی را به امام رضا ع و از آن بزرگوار به اجداد ایشان می رسانند لکن این "سند دوم" جعلی و دروغین می باشد.چنانچه "علامه محمد تادفی قادری" می گوید:
برای خرقه، طریقه دیگر از حضرت امام علی بن موسی الرضا ذکر شده است اما این قول مستند و ثابت شده نیست.(قلائد الجواهر:6)
💢مهمترین روش های عضو گیری:
1_اعمال خارق العاده: از آنجایی که اقطاب متاخر این فرقه برجستگی های علمی و فرهنگی نداشته اند، به انجام کارهای عجیب روی آوردند مانند مراسم بازی با خنجر و فرو کردن آنها در بدن و خوردن سرِ مار و گذاشتن زغال داغ در دهان است. مردم عوام نیز با دیدن این اعمال، جذب می شوند.
2_جلسات ذکر و سماع .
🔷عبدالقادر گیلانی در علوم غریبه و تسخیر جنّ مهارت خاصی داشته و شخصی حنفی مسلک و متعصب بود چنانچه در "الغنیه" می گوید:
🔹در روز عاشورا باید جشن و سرور برپا نمود، از البسه نو استفاده کرد، با شیرینی جات برای تبریک گویی به دیدار یکدیگر رفت.
هرکس در روز عاشورا شادی و سرور نماید و به چشم خود سرمه بمالد تا آخر عمر از درد چشم ایمن می باشد.(شفاء الصدور ص 479)
🔹پای من بر گردن تمام اولیاء خداست.(السيف الربانى ص: 428)
🔹هر ولی ای، پا به پای پیامبر عصر خود قدم بر می داشت و من پا به پای پیامبر مصطفی حرکت می کردم و هر قدمی که مصطفی بر می دارد بلافاصله قدم جای قدم او می گذارم.(روضات الجنات، ج5،ص303)
🔹هفتاد در از درهای علم لدنی که فاصله هر یک به اندازه فاصله زمین و آسمان است بر روی من گشوده شد.(همان)
🔹من مافوق عقول مردم هستم، سلامت و ایمنی کره زمین به واسطه من می باشد،تمام اقطار عالم مرا به محوریت و قطبیت صدا می زنند!(ریحانة الادب،ج4،ص 237)
🔹یکبار چهل روز هیچ نخوردم، 25 سال در بیابان ها ریاضت کشیدم،15 سال بعد از نماز، به یک پا ایستاده و ختم قرآن مر کیردم(پیر گیلان ص16)
📚مهمترین کتاب های عبدالقادر گیلانی:
الفتح الربانی .الغنیه .فتوح الغیب .سرالاسرار، يواقيت الحكم؛الفیوضات الربانیه،ديوان و...
♦️کشورهایی که قادریه حضور پررنگ دارند:
1_مصر
2_عراق
3_مراکش
4_هند
5_ ایران
6_جنوب شرق آسیا مانند اندونزی و مالزی و ...
7_پاکستان و افغانستان و کشور های شما ایران
ظاهر صوفیان قادریه :
صوفیان قادریه وظیفه دارند موهای خود را بلند کنند و در این رابطه به روایاتی جعلی استناد می کنند چنانچه عبدالقادر گیلانی می گوید :
"رسول الله موهایشان را فرق می انداختند و گیس می کردند و به اصحابشان نیز دستور دادند این کار را بکنند. (الغنیه جلد ۱ صفحه ۳۵)
💠علامه امینی بخشی از کتاب "الغدیر" را به خرافاتی که در کُتب اهل سنّت راجع به عبدالقادر گیلانی آمده است اختصاص داده و می گوید:
اين نمونه هايی است از اوهامی كه دستِ غلو درباره مناقب «شيخ عبد القادر» پرداخته است و ما هرگاه در صدد بوديم تمام چيزهايی را كه به «شيخ عبد القادر» به نام كرامات و در واقع خرافات نسبت داده كه نه موافق شرع اقدس اسلام و نه مورد قبول عقل و نه سازگار با منطق است، بياوريم در واقع دائرة المعارفی پُر حجم بايد تهيّه مي كرديم كه در مجموع موجب خنده شما بود و گاهی هم شما را به گريه وا میداشت.(ترجمه الغدیر،جلد 21)
🔰 @Adyanuniv
🔷مکتب شیخیه مولود فرقه ذهبیه :
عزیزان شیخ احمد احسائی چیزی بیشتر از یک قطب صوفی نبود .
عرفا و صوفیه کسانی هستند که تنها راه معرفت به حقائق اشیاء و رسیدن به کمال را منحصر در کشف و شهود می دانند و قائل به ججیت شهود و مکاشفه هستند، خواه شهود آنها مطابق عقل و نقل باشد و خواه مخالف آن.
🔻اما شیخ احمد احسائی نیز طریق خود را طریق صوفیه می داند و به صراحت تمام می گوید:
طریق من (در کشف حقائق و معارف) مكاشفه و شهود است نه برهان و استدلال .
📚قصص العلماء، ص 35
لذا اگر هیچ قرینه دیگری برای اثبات ادعای خود نداشتیم، همین اعتراف شیخ برای #صوفی خواندنش کافی بود.
🔺شاگردی در مکتب #ذهبیه :
شیخ احمد #احسائی، دارای مرشد و قطبی به نام سید قطب الدین نیریزی بود. نیریزی قطب 32 فرقه ذهبیه و احیاء کننده این طریقت در بلاد ایران می باشد. قلی خان هدایت در ریاض العارفین به این مهم اشاره می کند که شیخ احمد احسائی علوم صوریه و معنویه را از قطب الدین نیریزی فرا گرفته است. در همین راستا شاعر می گوید:
مرید دیگر او شیخ احساست
سمی احمد و عاشق به مولی است
بدادش لمعه علم لدنی
نمودش عالم اندر علم معنی
به ایران او لوای علم افراخت
بسی جاهل که او عالم همی ساخت
📚تذکره ریاض العارفین، ص 348
🔻تشابه آراء ذهبیه و شیخ احمد:
شیخ احمد می گوید:
انسان باید هنگام نماز در «ایاک نعبد» حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را قصد کند.
🔺ذهبیه نیز می گویند:
کاف ایاک چون اشاره به اوست
متوجه الیه ماست علی
🔺یکی دیگر از صوفیان در این رابطه می گوید:
آیات داخله بر اطاعت ولی امر و آیات داله بر وجود بودن با صادقین دلالت دارد بر جواز تمثل صورت ملکوتی امام در پیش مومن در نماز و غیر نماز .
📚مجمع السعادت ، ص 388،فصل3،باب6
♦️قطب صامت و ناطق :
🔻شیخ احمد می گوید:
همانا من به حاضر شما، امامان یازده گانه، و غایب شما، حضرت حجت ایمان دارم. یا ایمان دارم به حاضر شما یعنی آنکه ناطق و قطب زمان و محل نظر خدا در جهانیان است، ... و ایمان دارم به غیب شما، یعنی به امام صامت که در هر زمانی باید ناطق و صامتی باشد، و صامت لازم است از ناطق اذن بگیرد و اذن گرفتن صامت متوقف به وجود ناطق است.
🔻قطب صامت و ناطق از نظریات اختصاصی فرقه ذهبیه است و می توان حدس زد که شیخ احمد این مطلب را از استاد ذهبیه خود یعنی نیریزی اخذ کرده است. همچنین جایگاه #رکن_رابع در اندیشه شیخ احمد هیچ تفاوتی با قطب در صوفیه ندارد.
🔻مبارزه با فلاسفه و نظریه وحدت وجود و تکفیر ابن عربی
شیخ احمد احسائی به شدت با فلاسفه و ابن عربی و نظریه وحدت وجود مخالف بود و ابن عربی را ممیت الدین ملقب ساخت. اما جالب است بدانید که در میان فرق صوفیه، تنها فرقه ای که ابن عربی(پدر عرفان اسلامی) را منحرف می دانند و نظریه وحدت وجود را باطل انگاشته اند صوفیان ذهبیه هستند. چنانچه اولین صوفی ای که ابن عربی را تکفیر کرد یک قطب بلند پایه ذهبی مسلک به نام شیخ علاءالدوله سمنانی بود.
🔺نکته مهمتر اینکه ابوالقاسم راز شیرازی قطب 35 فرقه ذهبیه در کتاب انهار جاریه، ضمن مذمت ابن عربی، از شیخ احمد احسائی به عنوان استاد فقر و تصوف یاد کرده و قول او به جهت ممیت الدین ملقب ساختن ابن عربی محققانه می خواند. وی می گوید:
می باید دانست که محیی الدین در فتوحات مکیه خود ادعای ختم ولایت عامه از برای حضرت عیسی کرده ... این اعتقاد سخیف نیست مگر شرک صرف و کفر بیّن... فقیر را قبل از این ها اعتقادی در حق محیی الدین اعرابی بود و او را صاحب کشف قلبی دانستمی و در حال شرفیابی به عتبه بوسی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام، کتاب فتوحات را مطالعه کردم به این مطلب باطل سخیف که رسیدم، عقلم را زده و از طرز و طور اداء مطلب ولایت در شان حضرت مولانا العظم سوء ادب از آن یافتم. وقتی در مطالعه آن با عقل کلیل خود مشغول بودم به طول الهام قلبی فرمودند: کشّاف خر هم تازگی دارد؟ پس از استماعی این الهام غیبی، فورا کتاب را بستم و یافتم که بعضی از اساتید حکمت و عرفان و فقر که او را ممیت الدین می خوانند، عبث نبوده ، محقق بوده اند.
📚مجموعه انهار جاریه، ص 151
موضوعات متشابه در تفکر شیخ احمد و صوفیه:
حجیت شهود و مکاشفه، ادعای علم لدنی، غلو، مبارزه با ابن عربی و وحدت وجود، قطب صامت و ناطق، ریاضت و زهد نمایی، رکن رابع و ادعای ارتباط مستقیم با معصومین، معاد با جسد هورقلیائی ، حلول روح امام زمان عج در ابدان دیگر، معراج روحانی، حجیت خواب، رسیدن به تعطیل در شناخت خدا و ...
🔰 @Adyanuniv