eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷دستکاری ضیافت 19 روزه (1) 👀علی‌رغم حساسیت موجود برفعالیت تبلیغاتی بهائیت، شبکه‌های بهائی باجدّیت به تعلیم نحوه برگزاری ومدیریت جلسات مبادرت کرده، ضمن بازنشر بخش‌های خاصی ازپیام‌های بیت‌العدل که به این موضوع اختصاص دارد، بهائیان را به برگزاری ضیافت‌های ۱۹روزه باحضور غیربهائیان دعوت می‌نمایند. 😳ضیافت 19روزه ازجمله فرامین علی‌محمد شیرازی (مؤسس بابیت) بود که بعدها توسط سرکردگان بهائی تکمیل و 3بخشی شد. پیش‌تر دراین جلسات -که بگفته حسینعلی نوری برای الفت میان بهائیان شکل گرفته- غیربهائیان حق ورود نداشتند اما درسال‌های اخیر باپی‌ریزی ابعاد جدیدی ازاین فرقه تشکیلاتی، پیام‌هایی ازبیت‌العدل مبنی برمجازبودن حضور غیربهائیان بشرط رعایت برخی موارد امنیتی صادرشده است. 👽بیت‌العدل در رویکردی متفاوت، در رابطه باپذیرش غیربهائیان درضیافات توصیه می‌کند: «به گرمی ازآنان استقبال شود» ☠️اما ازآنجا که این مجالس صرفاً باهدف الفت‌بخشی وصله‌رحم نبوده وحقیقتی سازمانی درپس آن نهفته است، درادامه می گوید: 📜«درگذشته از آن‌ها تقاضا می‌شد برای قسمت اداری جلسه را ترک کنند ویا آن قسمت برنامه بکلی حذف می‌شد» 💀لکن بجهت مغایرت این عمل با وجهه تبلیغی تشکیلات، به این شکل دستور به تغییر آن صادرمی کند: 📜«بیت‌العدل اعظم تصمیم گرفته‌اند که دراینگونه موارد بجای حذف قسمت اداریِ برنامه ویا تقاضای ترک جلسه ازمهمانان، ناظمین سعی نمایند این قسمت ضیافت را بنحوی تعدیل کنند تابرای شرکت مهمانان مناسب باشد… بحث درباره مطالب حساس ونکات غامض را می‌توان به وقت دیگری موکول نمود» ⛓ادامه دارد...⬅️ 🔰@Adyanuniv🔰
🔷تشابه بهائیت و مدعی یمانی (2) 👈درباره یکی از اشتراکات استدلالی بهائیت و مدعی یمانی یعنی مخالفت علمای صدر اسلام با پیامبر اکرم شاهد مثالی از هردو فرقه بیان شد. 👍در حالی که این تشبیه باطل است، زیرا: 1️⃣اولاً: این سخن که (هر کس ادعایی کرد و بیسوادان به او ایمان آوردند و علما مخالفت کردند، پس او بر حق است) نه مبنای علمی دارد و نه مبنای عقلی، زیرا در طول تاریخ مدعیان بسیاری بوده‌اند که ادعاهای گزافی کرده و با وجود فریب برخی عوام و بی‌سواد، در گذر تاریخ از بین رفته و اثری از آنان باقی نمانده‌است. 2️⃣ثانیاً: مخالفان پیامبر در صدر اسلام نقد علمی بر آموزه‌های اسلامی نداشته اند بلکه از روی عناد مخالفت می‌کردند؛ اما انتقادات علمای شیعه همه علمی و عقلی بوده و جز پاسخ منطقی بر آن‌ها بیان نشده است. 3️⃣ثالثاً: جمله مذکور از امام علی (علیه السلام) درباره سیاست‌های حکومتی است نه امور دینی و مذهبی. 4️⃣رابعاً: مخالفان پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) در گوش خود پنبه می‌کردند تا کلام حضرت را نشنوند و آنان که می‌شنیدند، دگرگون می‌شدند،؛ اما نقدهای علمای اسلام بر این دو جریان، پس از مطالعه دقیق آثار خود این جریانات بیان شده اند. 5️⃣خامساً: اگر این نکته‌سنجی‌ها و دقت نظرهای علمای اسلام نبود، تا به امروز ده ها، بلکه صدها مدعی مهدویت ظهور کرده و چیزی از اسلام باقی نگذاشته بودند تا به زمان مدعیان برسد و بتوانند از این سفره بهره‌مند شوند. 🔰@Adyanuniv🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎍خطرات دو هویتی کردن نسل مسلمانان در مدل تبشیری " جنبش درونی" کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎍کشیش توسلی مدلهای فریبنده مسیحیان افراطی را منجر به فرقه سازی شبه اسلامی _مسیحی می داند که به هر دو دین ضربه می زند کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
👈🏼 سندی قدیمی درباره پاره کردن در مصادر سلام الله علیها دختر صلی الله علیه و آله نزد آمد در حالی که او بر منبر بود. سپس فرمود: ای آیا در کتاب خداست که دخترت از تو ببرد و من از پدرم ارث نبرم؟ پس از آنکه ابوبکر به شدت گریه کرد سپس گفت: پدر من با پدر تو و دختر من با تو قابل مقایسه نیستند. سپس از منبر پایین آمده و نوشته ای مبنی بر این که از آن اوست برای او نوشت. در این هنگام وارد شد و گفت: این چیست؟ ابوبکر گفت: نوشته ای که مالکیت فاطمه را تایید میکند برای او نوشتم به جهت میراثی که از پدرش دارد. عمر گفت: پس هزینه و مخارج مسلمانان را از کجا میپردازی در حالی که همه عرب با تو در جنگند چنان که خودت می بینی؟ بعد از آن، عمر نوشته را گرفت و پاره کرد!!! 📚منبع: نسخه خطی مرآه الزمان اثر سبط بن جوزی عالم بزرگ حنفی در قرن هفتم، حوادث سال یازدهم هجری، باب ۱۰ 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 حق چرخان بر مدار امیر المومنین علیه السلام 🔶 از علمای بزرگ روایت کرده است: ٤٦٢٩- أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ كَامِلٍ الْقَاضِي، ثنا أَبُو قِلابَةَ، ثنا أَبُو عَتَّابٍ سَهْلُ بْنُ حَمَّادٍ، ثنا الْمُخْتَارُ بْنُ نَافِعٍ التَّمِيمِيُّ، ثنا أَبُو حَيَّانَ التَّيْمِيُّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: رَحِمَ اللَّهُ عَلِيًّا اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَيْثُ دَارَ . (صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند (علیه السلام) را رحمت کند، خدایا! را بر مدار علی بچرخان، هر طرف که او برود. 📚 المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۳۴-۱۳۵، ح۴۶۲۹ ▪️حاکم نیشابوری بعد از نقل این روایت می‌نویسد: این حدیث بنا بر شرایط صحیح است ولی او آن را روایت نکرده است. 🔰 @Adyanuniv 🔰
✅ کمک به اعراب 🔹 آریایی نژادها و باستانگراها پاسخ دهند که: ❓ آیا در زمان مردم فقیر و نیازمند وجود نداشتند؟ ❓آیا مردم ایران در آن زمان به این کمک ها نیاز نداشتند؟ 🔰 @Adyanuniv 🔰
🔷دستکاری ضیافت 19 روزه (2) 👈👈سمت و سوی این مجالس تماماً از مراکز بالادستی به اعضا دیکته می‌شود لذا بیت العدل در پیام‌هایش تأکید کرده که در حضور غیربهائیان به جای مسائل تشکیلاتی که مطمع نظر اصلی این محافل است، مسائل جذاب روز یا مواردی که نشان‌دهنده ظاهر فریبنده تشکیلات است مطرح شود. 👀در این فراخوان ها، به تشکیل ضیافت در محله‌های مختلف به منظور بهره‌وری از گرایش سنخیتی و محلیِ افراد اشاره شده: 📜«اشتیاق برای قبول مسئولیتِ امورِ امری برای احبای تازه تصدیق در محیطی آشنا و در اجتماعات نزدیک به محلّ سکونت‌شان با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد» 👍که گویای تمسک سران این فرقه به هر ترفند و وسیله ای برای جذب حداکثری افراد است. 😳 آن‌چه در این میان ماهیت منافقانه و تشکیلاتی بهائیت را بیشتر آشکار می‌سازد، چارچوب نامتوازنی است که بیت‌العدل از حضور افراد در این برنامه تعیین نموده. در این پیام‌ها علاوه بر پنهان‌سازی وجود بخش‌های تشکیلاتی از غیربهائیان، برای نحوه حضور افراد تازه بهائی شده، با دیگر بهائیان نیز تفاوت قائل شده‌اند: 📜«از آن‌جایی که شرکت در ضیافات برای مومنین تسجیل نشده امری پسندیده و برای پیشرفت و حصول نتایج مستمر در زمینه وظایف روحانی و فردی آنان لازم و ضروری است…دوستان بهائی ایشان می‌توانند به تشکیل ضیافت مخصوص و جلسات کوچک مبادرت ورزند. شخص بهائی، ضیافت با مقبلین را، در زمانی متفاوت با ضیافت رسمی جامعه برگزار نماید... که مقرون به مصلحت باشد» ⛓ادامه دارد...⬅️ 🔰@Adyanuniv🔰
🔷اشاعه فحشاء به بهانه تبلیغ بهائیت 👈یکی از شواهد بی‌قیدوبندی بهائیت در راستای تبلیغ و جذب حداکثری، پر رنگ کردن افراد بی‌بندوبار این فرقه، در مقابل چشمان افرادی است که چنین تمایلاتی دارند. 👀تا جایی که در رسانه‌های خود با افرادی مصاحبه می‌کنند که دلیل بهائی شدن خود را آزادی بی حد وحصر در آن عنوان می‌کنند. 😳در یکی از این برنامه‌ها، زنی با 2 فرزند، درباره عادی‌بودن داشتن چند فرزند با پدران مختلف صحبت می‌کند. این فرد که ساکنِ ونکوور می باشد، در رابطه با نحوه‌ بهائی شدنش می گوید که توسط مبلغان بهائیت در ونکوور با این تشکیلات و کتب روحی آشنا شده است. وی ضمن بدگویی از دین مسیحیت، دلیل بهائی شدنش را تنفر از مسیحیت و تطابق کامل بهائیت با سبک زندگی خود اعلام کرده می‌گوید: 🗣«بهائیت همان جامعه‌ای است که من به آن تعلق دارم» 😳برنامه با جمله‌های تبلیغی وی برای اقشار مشابه خود خاتمه می‌یابد: 🗣«همه بر اساس برداشت خودشان از دین بهائی زندگی می‌کنند و معنای آثار بهائی برای هرکسی متفاوت است» 🗣«برایم خیلی مهم است که هیچ جایی از تعالیم بهائی با فرهنگ افراد مخالفتی نشده…همیشه تشویق می کند که فرهنگ خود را نگه دار و به باورهایت احترام بگذار» 👍تنها تفاوتی که پس از بهائی شدن در زندگی این فرد ایجاد شده، پیروی از دستورات تشکیلاتی و جذب افرادی همانند خود می‌باشد. 👏مسلماً آیینی که برای شنیع‌ترین بی عفتی ها دستورات بازدارنده‌ای ندارد، دامی است که با هدف افزایش آمار سرشماری فرقه اش، اهداف ناصوابی را در سر می‌پروراند. 🔰@Adyanuniv🔰
💠یاری به صوفیه یاری به یزید و ابوسفیان ! 🔸از آنجا که ریشه‌ی تصوف کاملاً غیر اسلامی است، از اصول واقعی اسلام، منحرف بوده و از همان ابتدا با مخالفت شدید ائمه علیهم السلام روبرو گردیده است. 🔹شیخ مفید به سند صحیح از امام علی النقی علیه السلام روایت کرده است که محمد بن حسن می گوید: که در مسجدالنبی در خدمت امام بودم که درآن حال جمعی از اصحاب آن حضرت شرفیاب حضور آن حضرت شدند و در میان ایشان ابوهاشم جعفری نیز بود که او مردی بسیار بلیغ و باکمالی بود و در نزد آن حضرت مقام و منزلت عظیمی داشت و چون اصحاب در کنارش قرار گرفتند، ناگهان جمعی از صوفیه داخل مسجد شده و حلقه زدند و مشغول ذکر گردیدند! 🔅حضرت فرمود: به این حیله گران اعتنا نکنید؛ زيرا جانشينان شياطين و خراب كننده قواعد دين مي باشند. زهد ايشان براي راحتي بدن هايشان و شب زنده داريشان برای صيد كردن عوام است. عمری را در گرسنگی به سر بردند تا عوام و نادانان را مانند چهارپایان پالان کنند و زین بر پشت آنان گذارند. ذکر نمی‌گویند مگر برای فریب مردم و خوراک خود را کم نمی کنند مگر برای پر کردن قدح و ربودن دل احمقان، با مردم دم از دوستی خدا زنند تا ایشان را به چاه اندازند، اوراد ایشان رقص و کف زدن و غنا و آوازه خوانی است و کسی به سوی آنها میل نکند و تابع ایشان نگردد مگر آنکه از جمله سفیهان باشد هر کس به زیارت یکی از آنان در حال حیات و یا بعد از مرگ برود، مانند آن است که به زیارت شیطان و بت پرستان رفته باشد و هر کس یاری ایشان کند، گویا یزید و معاویه و ابوسفیان را یاری کرده است.» 1- حرعاملی/ الإثنی عشریه، ص282 🔰 @adyanuniv
💠 قانون جذب و تکامل قانون تشابه جادوگری 💠 به گزارش بهداشت معنوی، به عنوان راهی برای رسیدن به آرزوها، در فرهنگ عامه جا باز کرده است. قانون جذب سالهاست که در کشور ما به شیوه های مختلف تبلیغ می شود؛ از انتشار کتاب و مجله گرفته تا برگزاری کارگاه و سمینار، و در فیلم ها و سریال ها؛ بدون اینکه به فایدۀ علمی و ریشه و اساس این موضوع توجهی شود. بسیاری آن را تکرار می کنند و همین «بسیار» و «تکرار» به قانون جذب اعتبار بخشیده و به نظر می رسد که برای اثبات درستی آن کافی بوده است. 🔰 @Adyanuniv🔰
🔷دستکاری ضیافت 19 روزه (3) 😳جای تعجب دارد، مراسمی که در همه‌جا به عنوان محفلی برای الفت از آن یاد می‌شود، بر اساس سیاست‌گذاری تشکیلاتی، حتی قابلیت پذیرش تمام بهائیان را نیز نداشته و دعوت به وحدت از جانب تشکیلات، سرشار از تفرقه‌ای عینی در یک مهمانی یا دورهمی را می‌طلبد. این مسأله بیانگر فعالیت‌های خاص تشکیلاتی، ذیل چنین تجمعات و در پوششِ اسمیِ "الفت‌بخشی میان قلوب" می‌باشد. 👻همان‌گونه که کلید واژه‌هایی از این روند اداری تشکیلاتی، در پیام‌های بالاترین مقام تشکیلات یعنی بیت العدل نیز مشاهده می‌شود. به عنوان مثال: بیت‌‍العدل برای بخش اداری عنوان می‌کند: 📜«هر ماه مجموعه‌ای از مواضیع یا مسائل خاصی که باید در قسمت اداری ضیافت مطرح شود، در بین نواحی مختلف که برای میزبانی جلسات تعیین شده‌اند توزیع خواهدشد» 👽گسترش و نشر چنین پیام‌هایی از سوی شبکه‌های بهائی، در حقیقت نوعی دعوت به برگزاری این مراسمات تشکیلاتی، آن هم با شیوه‌ای است که نتیجه مطلوب تشکیلات - که همان فریب حداکثری است - را دربر داشته باشد. 🔰@Adyanuniv🔰
🔷تعامل بهائیت و منافقین 👈علی‌رغم شعار بی‌طرفی سیاسی، بهائیت در راستای هم‌صدایی و ایجاد فصول مشترک با جریان‌های مخالف ایران اسلامی نیز فعالیت می‌کند. جریان‌های مخالف و سودجو نیز متقابلاً سعی دارند با بهره‌جویی از همسوسازی‌های معاندانه، وجهه نظام اسلامی را خدشه‌دار نمایند. 👀بعنوان مثال اگر برای بهائیان منطقه‌ای حادثه‌ای رخ دهد، رسانه‌های بهائی با دروغ‌پردازی به آن بال وپر داده وجریانات منافق با فراوری همان خبر، به سوءاستفاده ازآن می‌پردازند. 😳چندی پیش منافقین وبهائیان درفضای مجازی وشبکه‌های اجتماعی با اشاره به مرگ یکی ازبهائیان بنام احمد فنائیان درسمنان و سوزانده شدن جسد وی، اقدام به خبرسازی وایجاد شبهه در رابطه با علل مرگ وی کرده واین موضوع را به مسلمانان متعصب منتسب نموده‌اند. 👤احمد فنائیان کشاورز و دامداری درحوالی سمنان بود که پیش‌تر سابقه درگیری با چوپانان بهائی منطقه وکارگران افغانی خود را داشت؛ درحال حاضر نیز چوپانان وی - که از اتباع افغانی بودند - متواری ومظنونین اصلی این حادثه می‌باشند. 📜منبع اصلی انتشار خبر این حادثه سایت‌های منتسب به تشکیلات بهائیت بودند. ازتاکتیک‌های این رسانه‌ها برای نشر اکاذیب، قراردادن عکس واقعه درکنار شعار نویسی‌های ضدبهائی وایجاد فضای مظلومانه در ذهن مخاطب است. پس از آن سایر رسانه‌های معاند (اعم از گروهک منافقین، هواداران جنبش سبز و…) به بازنشر خبر پرداختند. 👍به نظر می‌رسد استفاده ابزاری تشکیلات بهائیت و دیگر متخاصمین نظام اسلامی ایران، از چنین وقایعی جهت جوسازی و سیاه‌نمایی علیه نظام، کماکان ادامه دارد. 🔰@Adyanuniv🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎍البته که شرط نقد منصفانه و عالمانه اینکه نقد بر زیربنا و مبنایی باشه نه روبنا یا بنایی، لذا ما این رسمِ در نظرخودمون عجیب رو که اسمش عید اپیفانی هست و در مسیحیت ارتدکس هرساله در ۱۹ ژانویه(دیروز) برگزار میشه، به عنوان اشکال بر مسیحیت نمیدونیم اما عمده‌ی اشکال ما قسمت دومه " حالا اگه ما بودیم". اگه ما مسلمون‌ها این غسل رو داشتیم از آتیست و مسیحی و کورش پرست و روشنفکر و غرب زده و ... همه و همه اشکال می‌گرفتند... کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
🎍دستور به شمشیر زدن و خونریزی در کتاب مقدس (سفر ارمیا) 🔺اهل کتاب و به خصوص مسیحیان همواره ضمن حمله و هجمه علیه دین مبین اسلام و خشونت آمیز خواندن آموزه‌های آن، خود را افرادی صلح طلب معرفی می‌کنند حال آن که وقتی که به کتاب مقدس - که تمامی آن چه عهد جدید و چه عهد قدیم بر مسیحیان حجت است و راهی برای انکار و رد آن ندارند - مراجعه می‌کنیم، خلاف این ادعاهای به ظاهر زیبا را می‌بینیم. 📝 ملعون‌ باد کسی‌ که‌ کار خداوند را با غفلت‌ عمل‌ نماید و ملعون‌ باد کسی‌ که‌ شمشیر خود رااز خون‌ باز دارد. 📚 عهد قدیم، سفر ارمیا، فصل 48، فقره ی 10 کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
👈🏼 اعتقاد مشایخ شیخ صدوق (م۳۸۱) به سقط سلام الله علیه و من (شیخ صدوق) از بعضی از اساتیدم شنیدم که میگفتند منظور از گنج در این حدیث، فرزند و او همان فرزندی است که وقتی بین دو در فشرده شد وی را نمود ... 📚 معانی الأخبار،ص۲۰۶ 🔰 @Adyanuniv🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠فرقه صوفیه گنابادیه و قوانین مملکتی ! 🔸درکتاب خورشید تابنده که شرح احوال و آثار رضاعلیشاه است و جناب محبوب علیشاه آن را تالیف کرده چند بار بیان شده که دراویش گنابادیه کاملا مطیع مقررات مملکتی هستند! مانند: «در قوانین مملکتی باید مطیع مقررات مملکتی بوده»{1} 🔹حال سوال این است که اگر دراویش پیرو اقطاب خود هستند چرا مطیع مقررات مملکتی نیستند؟ شاید یکی از علتهایی که فرقه گنابادیه ماهیت خود را عوض کرده به قطبیت رسیدن نورعلی تابنده است زیرا با قطبیت آقای نور علی تابنده عضو شورای رهبری جبهه لیبرال به اصطلاح ملی، فرقه گنابادی وارد بازیهای سیاسی جدیدی شد. 🔻با فوت محبوبعلیشاه قطب قبلی فرقه، سکان این فرقه به دست نور علی تابنده افتاد. او که از دوران برکناری دولت بازرگان در صف اپوزیسیون نظام قرار گرفته بود این بار ابزار مناسبی برای درگیری با نظام پیدا کرده بود. استفاده از چند هزار درویش گنابادی ساکن در ایران ابزار خوبی بود برای فشار سیاسی به انقلاب اسلامی. 🔻در فتنه ۸۸ دراویش نعمت اللهی نیز به صف جریان برانداز پیوستند و تلاش کردند در کف خیابانها با انقلاب مبارزه کنند. مصطفی آزمایش نوکر دستگاه امنیتی فرانسه و نماینده فرقه صوفیه در اروپا شب‌ها در شبکه های مختلف حنجره ی خود را پاره کرد اما نهایتا در روز ۲۵ بهمن تعدادی از دراویش به همراه بهایی ها، سلطنت طلبها و منافقین به خیابان‌ها آمدند که به دلیل کمی جمعیت باعث خجالت اربابان خود شدند. پی نوشت: 1-خورشید تابنده چاپ حقیقت صفحه 728. 🔰 @adyanuniv
✅ حکمت قرآنی شاهنامه فردوسی 🔹 حکمت شاهنامه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکمت یی نیست، حکمت قرآنی است، فردوسی ایران را سروده اما با دید یک مسلمان، آن هم یک مسلمان شیعه. 🔰 @Adyanuniv🔰
💠فرقه صوفیه گنابادیه، فرقه هزار رنگ 🔰قسمت 1 🔸فرقه ضاله گنابادیه با جمع آوری آداب و مسالک فرق مختلف و ایجاد بدعتهای جدید در دین اسلام خود را شیعه می دانند که ما در اینجا به چند مورد آن اشاره میکنیم: 1⃣مسائلی همچون فقر و خرقه پوشی و ریاضتهای طولانی که انجام میدهند مربوط به آداب هندوهاست{1} قابل ذکر است که به علت تنبلی در دراویش کنونی، اقطاب گنابادیه ریاضتهای هندویی را حذف کرده اند و تنها به مسئله فقر تاکید دارند به طوری که نور علی تابنده قطب فعلی گنابادیه در شرح پند صالح باب ایمان چندین بار شدیدا روی کلمه فقر تاکید میکند.{2} 2⃣تشرف را از آیین میترایی گرفته اند.{3}فرقه گنابادیه به حدی به این مسئله حساس است که تا شخص مشرف نشود او را درویش رسمی نمی دانند. 3⃣غسل اسلام را از غسل تعمید مسیحیان اخذ کرده اند{4} در فرقه گنابادیه شخصی که میخواهد درویش شود باید قبل از تشرف به قطب، غسل اسلام کند و این به آن معنی است که این شخص تا کنون مسلمان نبوده و با این غسل مسلمان می شود. این غسل دقیقا کپی غسل تعمید مسیحیان است. 📚پی نوشت 1-مالهند جلد اول صفحه 25 2-شرح پند صالح باب ایمان صفحه1الی 22 3-آیین میترایی صفحه 27 4-انجیل متی صفحه56 @adyanuniv 🔰