♦️مبارزات كشور ما عقيدتى است و جهاد در راه عقيده، شكست ناپذير است.
امام خمینی (رحمه اللّه)
📔صحيفه امام، ج14، ص 80
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
19.8K
🔰سئوال⁉️
سلام استاد
ببخشید ممنون میشم دعایی برای جلوگیری از عصبانیت بفرمایید.
✅ جواب حضرت استاد فقیهی (حفظه اللّه)...
#صوت
#سخنرانی
#استاد_فقیهی
#کنترل_خشم
#عصبانیت
@Arshiv_Gholam
@faghihiseyyedahmad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مدح أمیرالمؤمنین (علیه السّلام)🎥
🔰 کربلایی محمّد حسن فیضی
#فیلم
#مولودی
#شعرخوانی
#محمد_حسن_فیضی
@Arshiv_Gholam
کار دارند عاشقان با شب
بهترین فرصت تمنّا شب
مزد امشب نماز فردا شب
من مناجات میکنم با شب
شب مناجات می کند با ماه
سر ماه است عمامه ی خورشید
دست ماه است نامه ی خورشید
تن ماه است جامه ی خورشید
ماه یعنی ادامه ی خورشید
می شود آفتاب شب ها ماه
سر و کارم که با سحر افتاد
جگر من به دردسر افتاد
خواب در چشم ها اگر افتاد
بار ما گردن قمر افتاد
همه خوابیده اند إلّا ماه
اشک های مرا جگر گفتند
به من از کودکی شرر گفتند
از ابوالفضل بیشتر گفتند
اشتباه است اگر قمر گفتند
تازه یک چشم اوست صد تا ماه
تا کنار حسین ما رفتیم
تا که باب الحسین را رفتیم
با ابوالفضل کربلا رفتیم
هر کجا رفت و هر کجا رفتیم
جلو انداخت کار ما را ماه
همه در محضرش وضو دارند
از سرکویش آبرو دارند
و توسّل به دست او دارند
بعد از این اهل بیت عمو دارند
چه عمویی، ببین، سراپا ماه
چشم هایش همان جلالش باد
ماه قربان آن جمالش باد
صلوات خدا به بالش باد
شیر أمّالبنین حلالش باد
کیست عبّاس، کوه، دریا، ماه
روی تو جلوه می کند در شب
می شود با تو دیدنی تر شب
وقت وصل است وقت آخر شب
شب که از راه می رسد هر شب
ماه را میکند تماشا ماه
کوچه کوچه پی گدا می گشت
سنگ در دست او طلا می گشت
سایبان سه ساله ها می گشت
آنقدر بین کربلا می گشت
دور زینب به جای زهرا ماه
غیر از أمّالبنین ندیده کسی
چشم او را نبین؛ ندیده کسی
ماه را در زمین ندیده کسی
هیچ جا این چنین ندیده کسی
تشنه لب آفتاب، سقا ماه
چشمهایش به خیمه ها افتاد
مشک هم زیر دست و پا افتاد
هیبتش از سر و صدا افتاد
دست هایش جدا جدا افتاد
شد ستاره ستاره حالا ماه
«علی اکبر لطیفیان»
#شعر
#مدح_و_روضه
#حضرت_عباس
@Arshiv_Gholam
♦️و يك عرضى هم دارم به اينهايى كه كنار نشستهاند، توى حجرهها نشستهاند، توى خانهها نشستهاند و وارد صحنهها نيستند، لكن اشكال مىكنند، يك عرضى به علمايى است كه در اين مسائل اشكال مىكنند، مصاحبه مىكنند، چيز مىنويسند؛ اشكال امر آسانى است، انسان مىتواند يك جايى بنشيند و فكر خودش را جمع بكند و اشكال بكند، آنچه مشكل است حلّ اشكال است.
امام خمینی (رحمه اللّه)
📔صحيفه امام، ج14، ص 337
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
🔰ابْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى (علیه السّلام) فِي رَجُلَيْنِ يَتَسَابَّانِ قَالَ:
🔻الْبَادِي مِنْهُمَا أَظْلَمُ وَ وِزْرُهُ وَ وِزْرُ صَاحِبِهِ عَلَيْهِ مَا لَمْ يَعْتَذِرْ إِلَى الْمَظْلُومِ.
📜الكافي، ج2، ص 360
#حدیث
#الکافی
#امام_کاظم
@Arshiv_Gholam
🔰ابو الحسن مسعودى شافعى (شرح حالش در ج ۱ ص ۱۷۱ ذكر شد)، در جلد ۲ «مروّج الذّهب» صفحه ۴۹ گويد:
🔸چيزهائى كه أصحاب رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) به سبب آن إستحقاق فضيلت و برترى بر ديگران مىيافتند، همانا پيشدستى در ايمان و هجرت و يارى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) و نزديك شدن به آن جناب در خويشى و قناعت و جانفشانى در راه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) و علم به كتاب و تنزيل و جهاد در راه خدا و ورع و زهد و حكم و داورى و عفّت و علم بود و در تمام اين مزايا و افتخارات، علىّ (عليه السّلام) حدّاكثر آن را دارا و حظّ و نصيب فراوان بسيارى احراز نموده است.
🔹و تا آنجا (در برترى و شرف و فضيلت) پيشرفته كه به تنهائى و منحصراً به اين سخن رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) هنگامى كه سنّت برادرى ميان اصحاب خود اجرا فرمود مفتخر گشته كه فرمود «انت أخى»، يعنى تو برادر من هستى در صورتيكه براى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) كس حريف و همانند نبود، و در جاى ديگر فرمود «أنت منّى بمنزلة هارون من موسى إلّا أنّه لا نبىّ بعدى»، يعنى تو از من به منزله هارون هستى از موسى، جز آنكه بعد از من پيغمبرى نخواهد بود، و بالأخره اين فرمايش رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله):
«من كنت مولاه فعلىّ مولاه، اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه»،
🔻و سپس دعاى آن حضرت هنگامى كه انس مرغ بريانى را به حضور آن جناب آورد، دعا كرد و عرض نمود «اللّهم أدخل علىّ أحبّ خلقك إليك يأكل معى من هذا الطّائر»، يعنى بار خدايا محبوبترين خلقت را بر من داخل فرما تا با من از اين مرغ بخورد، و در نتيجه اين دعا، علىّ (عليه السّلام) بر رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) داخل شد...تا پايان سخن مسعودى.
⚠️إِنَّ هذِهِ تَذْكِرَةٌ، فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى رَبِّهِ سَبِيلاً
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۲، ص ۸۶ و ۸۷
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam
🔰در ادامهی آداب حجّ...
🔻چون شروع به طواف نمايد بايد هيبت عظمت و خوف و خشيت و رجاء عفو و رحمت شراشر، وجود او را بگيرد، اگر جوارح خارجيه نلرزد أقلّاً دلش بلرزد،
🔆 مثل آن ملائكه كه حول عرش دائماً به اين نحو طواف مىكنند، اگر بخواهد متشبّه به آنها باشد چنانكه در اخبار است.
💠و بايد ملتفت باشد كه طواف منحصر به طواف جسمانى نيست، بلكه يك طواف ديگرى هم هست كه اصل طواف حقيقى اوست و آن را طواف قلبش گويند به ذكر ربّ البيت، و اصيل بودن آن براى اين است كه اعمال جسمانيه را أمثله آنها قرار دادهاند كه انسان از اينها پى به آنها ببرد، چنانكه مضمون روايت است.
♻️و ايضا بايد بداند كه همچنان كه بىقطع علاقه از اشغال دنيويه و زن و فرزند و غيره نمىشود به اين خانه آمد، آن كعبه حقيقى هم چنانست كه عمده حجب علقه است و در بوسيدن حجر و ملصق به مستجار و استلام حطيم و دامن كعبه را گرفتن بايد حال او حال مقصّرى باشد كه از اذيت و داغ و كشتن فرار كرده به خود آن بزرگ ملتجى شده كه او از تقصيراتش بگذرد، اين است كه گاهى دست و پايش را مىبوسد گاهى دامن او را مىگيرد، گاهى خود را به او مىچسباند، گاهى مثل سگ تبصبص مىكند، گاهى گريه مىكند، گاهى او را به اعزّ اشخاص پيش او قسم مىدهد، گاهى تضرّع مىنمايد كه بلكه او را از اين مهلكه نجات دهد،
♦️خصوصاً اگر كسى باشد كه انسان بداند غير از او ملجأ و پناهى نيست، ببين تا فرمان استخلاص نگرفته از خدمت او برمىگردد؟ لا و ربّ الكعبه در امورات دنيويه انسان چنين است، و أمّا بالنّسبه به عذاب اخروى چون نسيه است هيچ در فكر اين مطالب نيست، حجاج دروغى قدرى مىدوند دور كعبه بعد مىروند به تماشاى سنگها و بازارها و ديوارها.
📜تذكرة المتقين، ص 59 و 60
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ولایت مداری🎥
🔰 حاج علیرضا پناهیان
🔹 قبل از هرچیز، ولایتفقیه و کارکردهای اجتماعی آن را برای مردم تبیین کنید.
#فیلم
#سخنرانی
#ولایت_مداری
#علیرضا_پناهیان
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عزیزم حسین ۲🎥
🔰 کربلایی عبدالرّضا هلالي و محمّد أسداللّهی
🔹موندنی ترین رفیق من امام حسین...
#فیلم
#نماهنگ
#مولودی
#محمد_اسداللهی
#عبد_الرضا_هلالی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مدح امام سجّاد (علیه السّلام)🎥
🔰 حاج محمود کریمی
#فیلم
#مولودی
#شعرخوانی
#محمود_کریمی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سیسال است که نخوابیدهام🎥
🔰 سرباز قاسم سلیمانی (رحمه اللّه)
💯 من متعلّق به آن سپاهی هستم که نمیخوابد و نباید بخوابد...
#فیلم
#حاج_قاسم_سلیمانی
#انقلاب_اسلامی
#سپاه_اسلام
#جهاد
@Arshiv_Gholam
📌ما نبايد تصوّر اين را بكنيم كه اين ابرقدرتها از ما دست برداشتهاند. ملّتى كه مىخواهد زنده باشد و مىخواهد مستقل باشد و نوكر نباشد، وابسته نباشد و مىخواهد آزاد باشد و تحت سلطه نباشد، اين ملّت بايد مهيّا باشد براى همه چيز. اگر راحت طلبى را مىخواهد ملّت، از زمان محمّد رضا بهتر از همه اين بود كه ظهر بيايند نماز بخوانند با امام جماعتشان و امام جماعت برود سراغ كارش و شما برويد سراغ كسبتان.
امام خمینی (رحمه اللّه)
📔صحيفه امام، ج14، ص 522
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
🔰ني، [الغيبة]، للنعماني اِبْنُ عُقْدَةَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلصَّبَّاحِ عَنْ أَبِي عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْحَضْرَمِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ اَلْحَمِيدِ قَالَ أَخْبَرَنِي مَنْ سَمِعَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) يَقُولُ:
🔻إِذَا خَرَجَ اَلْقَائِمُ خَرَجَ مِنْ هَذَا اَلْأَمْرِ مَنْ كَانَ يَرَى أَنَّهُ مِنْ أَهْلِهِ وَ دَخَلَ فِي سُنَّةِ عَبَدَةِ اَلشَّمْسِ وَ اَلْقَمَرِ.
📜بحار الأنوار، ج ۵۲، ص ۳۶۳
#حدیث
#بحار_الانوار
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
33.4K
🔰سئوال⁉️
سلام بر استاد بزرگوار،
درشروع مطالعه چه دعایی بخوانیم که فهممان از مطلب زیادشود و در حافظهمان بماند و بر چه معصومی متوسّل بشویم؟
✅ جواب حضرت استاد فقیهی (حفظه اللّه)...
#صوت
#سخنرانی
#استاد_فقیهی
#مطالعه
#حافظه
#توسل
@Arshiv_Gholam
@faghihiseyyedahmad
بی سبب نیست همه در حرمش می ریزند
دست بی دست به هنگام کرم باز تر است
«علی اکبر لطیفیان»
#شعر
#مدح
#روضه_روز
#حضرت_عباس
@Arshiv_Gholam
🔰داستان محمّد بن ابى بكر
🔻مداينى از أصحاب خود روايت كند كه از إقامت محمّد بن أبىبكر در مصر، هنوز يك ماه نگذشته بود كه نزد آن گروه كه از بيعت با على، خود را به يك سو كشيده بودند و قيس بن سعد نيز با آنها كنار آمده بود، كس فرستاد و گفت:
يا در طاعت ما داخل شويد يا از بلاد ما بيرون رويد.
🟡 آنان جواب دادند كه چنين كه تو مىگويى نكنيم، ولى ما را مهلت ده تا بنگريم كه كار به كجا خواهد كشيد و براى نبرد با ما شتاب مكن.
🟢 محمّد بن أبىبكر نپذيرفت. آنان نيز بسيج نيرو كردند و آماده پيكار شدند. سپس جنگ صفّين واقع شد و آنان در انديشه سرنوشت محمّد بودند. چون خبر پيروزى معاويه و مردم شام را شنيدند كه حكومت نصيب آنان شد و على (علیه السّلام) و اهل عراق از مقابل معاويه و شاميان بازگشتند، آنان نيز بر محمّد بن أبىبكر دلير شدند و بدگويى آغاز كردند.
🟣 محمّد چنان ديد حارث بن جمهان بلوى را با گروهى به سوى آنان فرستاد و يزيد بن حارث از بنى كنانه هم در ميان ايشان بود. جنگى در گرفت و او كشته شد. سپس مردى از قبيله كلب را فرستاد او را نيز كشتند.
🔵 معاوية بن حديج سكسكى خروج كرد و مردم را به خونخواهى عثمان دعوت كرد. جمعى ديگر هم با او هم آواز شدند و مصر بر محمّد بن أبىبكر برآشفت. اين خبر به على (علیه السّلام) رسيد.
💠 على (علیه السّلام) گفت براى مصر تنها دو مرد در خور بودند. يكى همان دوست ما كه ديروز عزلش كردم، يعنى قيس بن سعد، ديگرى مالك بن الحارث الاشتر.
💯على (علیه السّلام) هنگامى كه از صفّين بازگرديد مالك را به محل امارتش، جزيره، فرستاد و قيس بن سعد را گفت كه تو با من بمان و فرمانده شرطه من باش تا از گرفتارى اين حكومت آسوده شويم. سپس لشكر به آذربايجان فرستم و قيس بن سعد رئيس شرطه او بود.
🟠 چون كار حكومت به پايان رسيد به مالك اشتر، كه در آن روزها در نصيبين بود، نامه نوشت:
«أمّا بعد، تو از كسانى هستى كه در بر پاى داشتن دين پشتيبانيش را مىجويم و گناهكارانى را كه باد غرور در سر دارند به او فرو مىكوبم و رخنههاى مرزهاى ملك را كه از آنها بيم تجاوز دشمن است به او فرو مىبندم. من محمّد بن أبىبكر را امارت مصر دادم. گروهى بر او خروج كردهاند كه او جوانى نوخاسته است. نه در جنگها تجربهاى دارد و نه در ديگر كارها آزموده است. نزد من بيا تا بنگريم كه چه بايدمان كرد و يكى از كسانى را كه مورد اعتماد و خيرخواه توست به جاى خود بگمار، و السّلام».
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 92 و 93
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
🔰در صفات علماء حقّه:
📌بارى شمّهاى از صفات علماء آخرت كه مقابل علماء سوء هستند و اهل دنيا، ذكر مىشود تا هر كسى خود را مربّى و اهل علم آخرت نداند و آن چند چيز است:
1⃣ الأوّل اينكه بايد زاهد در دنيا باشد، معناى زهد رفع علقه قلبيّه است كه لازمه آن رفع علاقه ظاهريه افتاده است، زيرا كه اقلّ مراتب علم، علم به حقارت دنيا است و كدورت آن و فناء آن و علم به جلالت آخرت است و صفاى آن و بقاى آن، و همچنين بايد فهميده باشد كه دنيا و آخرت ضرّتان هستند، جمعشان نشايد،
✔️ پس اگر مطلب اوّلى را نفهميده باشد و احمقاه، عالم يعنى چه، و اگر بزرگى ثانى را نفهميده و اعتقاد ندارد، وا كفراه، و اگر جمع نشدن اين دو را نفهميده ايضا وازندقتاه، و اگر همه را فهميده، اعتقاد هم دارد، ليكن از عهده نفس خود برنمىآيد. فهو اسير الشّهوة و مثل هذه النّفوس غير قابلة من إن تعدّ فى درجة العلماء
📜تذكرة المتقين، ص 67 و 68
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
🔰ميرزا محمّد بدخشانى (مذكور در ج ۱ ص ۲۲۹)، در «مفتاح النّجا» گويد:
🔻آياتى كه در شأن أميرالمؤمنين علىّ بن أبى طالب (كرّم اللّه وجهه) نازل شده بسيار زياد است، به حدّى كه من نميتوانم إحاطه به همه آنها حاصل نمايم، ناچار لبّ لباب (نخبه آنها را) در اين كتاب وارد نمودم...
علّامه عبدالحسین أمینی
📖ترجمه الغدیر، ج۲، ص ۱۰۱
#کتاب
#الغدیر
#علامه_امینی
@Arshiv_Gholam