💠 یک پدر و پسر؛ در دو جبهه حق و باطل
🔺#عتبة_بن_ربیعه که از سران لشکر کفر بود، در #جنگ_بدر در ابتدا تلاش کرد تا از بروز جنگ دوری کند و در برابر سپاه قریش ایستاد و آنان را به ترک جنگ دعوت کرد(متن خطبه عتبه از ابن هشام)،
🔺اما #ابوجهل برآشفته و گفت:
▪️«عتبه #ترسو است و با ديدن محمّد و اصحاب او، وحشت او را گرفته. ما كه هرگز برنمىگرديم. اما عتبة چون پسرش همراه محمد(ص) است و محمد(ص) نیز پسر عموی اوست، نمیخواهد پسر و پسر عمویش کشته شوند لذا میخواهد ما را بازگرداند.
▪️(فقال: انتفخ و اللّٰه سحره حين رأى محمدا و أصحابه، كلاّ و اللّٰه لا نرجع حتى يحكم اللّٰه بيننا و بين محمد، و ما بعتبة ما قال، و لكنّه قد رأى أن محمدا و أصحابه أكلة جزور، و فيهم ابنه، فقد تخوّفكم عليه)
🔺عتبه وقتی شنید ابوجهل او را ترسو خوانده، به شدت خشمگین شد و گفت:
«این ترسو به زودی خواهد فهمید که چه کسی #ترسو است.»
(فلما بلغ عتبة قول أبى جهل «انتفخ و اللّٰه سحره»، قال: سيعلم مصفّر استه من انتفخ سحره، أنا أم هو؟)
🔺عتبه از روی تعصب و از لج ابوجهل که او را ترسو خوانده بود، در حالیکه برادرش #شیبه و فرزندش #ولید او را همراهی میکردند، پیشقدم برای جنگ شد، تا نشان بدهد که ترسو نیست و از مسلمانان هم آورد می طلبید تا اینکه به ضربه شمشیر #علی(ع) و #حمزه کشته شد.
🔺واقدی میگوید: زمانیکه عتبه هماورد خواست، پسرش #ابوحذيفه براى مبارزه، آهنگ، او كرد. پيامبر(ص) به او فرمود: بنشين! در عين حال، هنگامى كه آن اشخاص به جنگ عتبه رفتند، ابوحذيفه نیز به پدر خود ضربتى زد.
(و كان عتبة بن ربيعة حين دعا إلى البراز قام إليه ابنه أبو حذيفة يبارزه. فقال له رسول اللّه(ص): اجلس! فلمّا قام إليه النفر أعان أبوحذيفة بن عتبة على أبيه بضربة)
🔺پس از اتمام جنگ بدر، پیامبر فرمان داد تا کشته های مشرکین را در چاهی از چاه های بدر بیندازند. هنگامی که جسد عتبه را به طرف چاه میکشاندند، پسرش ابوحذیفه که در سپاه اسلام حضور داشت ایستاده و تماشا میکرد.
🔺پیامبر به صورت ابوحذیفه دقیق شد و دید اندوه چهره اش را گرفته و رنگش تغییر کرده است. به او فرمود:
«ای ابوحذیفه گویا از دیدن کشته پدرت ناراحت شدی؟»
🔺عرض کرد: «نه، به خدا ناراحتی من به خاطر کشته شدن پدرم نیست بلکه چون او مردی فهمیده و با کمال و دانشمند بود، از این رو من امیدوار بودم که #نور_اسلام در دلش بتابد و به آیین اسلام #هدایت شود و اکنون که میبینم در حال کفر کشته شده است، اندوهگین شدم.»
(متن گزارش از ابن هشام)
رسول خدا برایش دعای خیر کرد و او را مورد تفقد قرار داد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 نسیبه مازنیه، الگوی یک زن مبارز
🔺در #جنگ_احد، وقتی همه پا به فرار گذاشتند، تنها حدود 10 نفر کنار پیامبر ماندند که یکی از آنها همین #نسیبه_مازنیه بود. زنی مبارز که در جنگ احد، همراه شوهر و دو فرزندش پیامبر را همراهی کرده و مسئولیت #آبرسانی و #مداوای_مجروحان را به عهده داشت.
🔺نسیبه خود نقل میکند:
«چون مسلمانان فرار کرده و گريختند، من گِرد رسول خدا مىگشتم، پس شروع به جنگ كردم، گاه با شمشير و گاه با كمان از پيامبر(ص) دفاع مىكردم تا اينكه به سختى زخمى شدم.»
🔺#تفسیر_قمی نقل میکند: در احد، پس از فرار مسلمانان، پسر نسیبه نیز قصد فرار و عقب نشینی داشت که نسیبه جلوی او را گرفته و گفت: «ای پسر، کجا میروی؟ از خدا و رسولش فرار میکنی؟» و او را به جنگ بازگرداند.
🔺سپس یکی از دشمنان حمله کرد و پسرش را کشته و نسیبه برای انتقام گرفتن از او، شمشیر پسرش را برداشت و بر دشمن حمله کرد و او را کشته و انتقام پسرش را گرفت.
رسول الله(ص) فرمود: «درود بر تو ای نسیبه!». نسیبه در این جنگ، ضربه های متعدد و جراحات زیادی برداشت.
🔺یک روز پس از جنگ احد، وقتی مردم براى #جنگ_حمراء_الاسد فراخوانده شدند، نسيبه هم قصد شركت داشت و جامههايش را بر خود پيچيد، ولى به واسطۀ شدت خونريزى نتوانست شركت كند. پيامبر که از حمراء الاسد بازگشت، پيش از آنكه به خانه خود بروند، #عبدالله_بن_كعب مازنى را به احوالپرسى نسيبه فرستادند و از خبر سلامت او شادمان شدند.
🔺از پيامبر(ص) نقل است که مىفرمود:
در جنگ احد، هر وقت به چپ و راست خود نگاه میكردم، نسیبه را میديدم كه بر گِرد من مىجنگد و از من دفاع مىكند. مقام او از خیلی ها بالاتر است.
🔺پسر نسیبه نقل میکند در جنگ احد، پس از تعریف پیامبر از مادرم، مادرم به پيامبر گفت:
یا رسول الله! از خدا بخواه كه من را در #بهشت از دوستان تو قرار دهد.
آن حضرت نیز گفت: پروردگارا، ايشان را در بهشت از دوستان من قرار بده.
مادرم گفت: از اين پس هر چه در دنيا به سرم بيايد، مهم نيست.
📚 المغازی، واقدی، ج1، ص268 به بعد / تفسیر قمی، ج1، ص115.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 شمشيرهای کُند و فرسوده
▫️(در چرایی نگه داشتن مسئولین فرسوده)
🔺پس از انقلاب اسلامی جناحهای سیاسی متفاوتی عهدهدار امور بودهاند و مسئولیتها و مناصب گوناگون کشور بین سلیقههای مختلف فکری دست به دست شده است؛ در این میان اما بهکارگیری افرادی که احیانا تفکر چندان هماهنگی با انقلاب اسلامی ندارند، این پرسش را در اذهان عمومی ایجاد میکند که اگر این افراد با نظام و رهبری اختلاف نظر داشته و به توصیههای ایشان توجه نمیکنند، چرا همچنان در برخی مناصب کشور حضور دارند و برکنار نمیشوند؟
🔺چرا پس از اتمام مسئولیتهایی که با #رأی_مردم به دست آوردهاند، حیات سیاسی آنان در قالب مسئولیتهای انتصابی نظیر "#مشاور_رهبری" تداوم مییابد؟ چرا کسانی که علیرغم نظر رهبری، همه مقدّرات کشور را به خارج از مرزها گره زده و #خسارت_محض میآفرینند، همچنان مورد توجه رهبری بوده و به طور علنی طرد نمیشوند؟ چرا کسانی که مستقیم و غیرمستقیم به رهبری نظام طعنه و کنایه میزنند، همچنان در قاب دیدارهای بیت رهبری مشاهده میشوند؟
🔺یک پاسخ سطحی و ابتدایی به این سوالات که در میان بخش کوچکی از مردم نیز رواج دارد، این است که "همه مسئولان سر و ته یک کرباساند و اختلافات ظاهری آنان، سرپوشی برای فریب افکارعمومی است!" پاسخی که اگرچه ساده و عامهپسند است ولی برای کسانی که اندک اطلاعی از افکار و اقدامات مسئولان مختلف داشته باشند قابل پذیرش نیست؛ با این حساب پس چرا رهبری از چنین افرادی اظهار برائت نمیکنند؟ دلیل این همه اختلاف فکری و در عین حال عدم طرد آنان چیست؟
🔺ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه به نقل از #حضرت_امیر(ع)، حکمتی پیرامون لزوم حفظ و نگهداری دوستان اینچنین نقل میکند:
▫️«هرگاه دوستى داری كه برادرى و دوستىِ او را نمىپسندي، آن را آشكار نكن؛ چرا كه چنین دوستی، همچون #شمشير_كُندى در خانه آدمی است كه دشمن را مىترساند؛ و دشمن نمیداند که او شمشيری تیز و بُرنده است يا كُند و فرسوده.»
▫️(إذا كانَ لَكَ صَديقٌ و لَم تَحمَد إخاءَهُ و مَوَدَّتَهُ فَلا تُظهِر ذلِكَ لِلنّاسِ، فَإِنَّما هُوَ بِمَنزِلَةِ السَّيفِ الكَليلِ في مَنزِلِ الرَّجُلِ، يُرهِبُ بِهِ عَدُوَّهُ و لا يَعلَمُ العَدُوُّ أ صارِمٌ هُوَ أم كَليل.)
🔺واقعیت آن است که برخی از عناصر سابق مدیریت کشور همانند شمشیر کُند و فرسودهای هستند که هیچ کارکردی ندارند و در مبارزه با دشمنان، کار چندانی از دست این افراد ساخته نیست ولی صِرف حضور آنان در سپهر سیاسی کشور، این تلقی را برای دشمنان این مرز و بوم به وجود میآورد که با ایران متحد و یکپارچه طرف حساب بوده و نمیتوانند به آسانی در مسیر حرکت کشور اختلال ایجاد کنند.
🔺با همین تلقی است که ناچار میشوند در محاسبات خود نسبت به جمهوری اسلامی تجدیدنظر کنند؛ البته ناگفته پیداست کسانی که در کشور آشوب و اغتشاش به راه انداخته و به بهانه انتخابات، اصل نظام را هدف گرفته بودند، خارج از این قاعده هستند.
✍️مدیر عقال
🆔@eghaal
💠 در میانه جنگ، تو دل مردم را خالی نکن، امیدوار کن!
🔺مرحوم #کلینی در کافی به نقل از #عدى_بن_حاتم میگوید: هنگامى كه امیرالمومنین(ع) در #صفّين با معاويه رو در رو شد، صدايش را بلند مىكرد تا يارانش بشنوند و مىفرمود:
«به خدا سوگند، #معاويه و يارانش را خواهم كُشت!». آنگاه در آخر سخن، صدايش را آهسته مىكرد و مىگفت: «إن شاء اللّه!».
(وَاللّهِ لَأَقتُلَنَّ مُعاوِيَةَ و أصحابَهُ، ثُمَّ يَقولُ في آخِرِ قَولِهِ: إن شاءَ اللّهُ يَخفِضُ بِها صَوتَهُ)
🔺من نزديك ايشان بودم و گفتم: اى اميرمؤمنان! به درستى كه سوگند ياد كردى بر آنچه انجام مىدهى. سپس «ان شاء اللّه» گفتى. منظورتان از اين، چه بود؟
🔺فرمود: «جنگ، #نيرنگ[و #تاکتیک] است و من نزد مؤمنان، دروغگو نيستم. خواستم تا يارانم را بر دشمن #تهییج کرده و بشورانم تا #سُستى نكنند و به نبردِ با آنان، #رغبت پيدا كنند. پس در آينده، داناترين آنان، از اين سخنْ سود خواهد بُرد. إن شاء اللّه!».
(إنَّ الحَربَ خُدعَةٌ، و أنَا عِندَ المُؤمِنينَ غَيرُ كَذوبٍ، فَأَرَدتُ أن اُحَرِّضَ أصحابي عَلَيهِم؛ كَيلا يَفشَلوا، و كَي يَطمَعوا فيهِم، فَأَفقَهُهُم يَنتَفِعُ بِها بَعدَ اليَومِ إن شاءَ اللّهُ)
🔺بدان! خداوند، #موسى(ع) هنگامى كه او را به سوى #فرعون فرستاد، فرمود:«پس به آرامى با او سخن بگو تا متذكر گردد و بترسد»، در حالىكه خداوند مىدانست که فرعون نه متذكر مىشود و نه مىترسد؛ اما اين كار، موسى(ع) را بر رفتن بيشتر #تحريك مىكرد.
(وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَالَ لِمُوسى حَيْثُ أَرْسَلَهُ إِلى فِرْعَوْنَ: «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى» وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّهُ لَايَتَذَكَّرُ وَ لَا يَخْشى، وَ لكِنْ لِيَكُونَ ذلِكَ أَحْرَصَ لِمُوسى عَلَى الذَّهَابِ.)
📌پ.ن: توجه به سه نکته ناظر به این روایت، ضروری است:
1️⃣ در نگاه برخی، #شعار و تهیج احساسات، صرفا امری بی خود و حتی مضر است اما این روایت نشان میدهد، شعار در جای خودش بسیار لازم و ضروری است.
همین بزرگنمایی و شعارها، #تاکتیکی در #جنگ_روانی و روایی است که تو دل حریف را خالی کرده و #ترس را در وجود آنها ایجاد میکند و طبیعتا تحقق پیروزی را بیشتر میکند.
2️⃣ اینکه مردم باید حال مبارزه داشته و مطلع از واقعیات بوده و دچار تخیلات نباشند، امر درستی است اما اگر هر داده و اطلاعاتی که نتیجه اش #ناامیدی، #ترس و خالی کردن تو دل مردم باشد، قطعا مطرح کردنش مضر و #حرام است.
3️⃣ اینکه رهبر انقلاب اِخبار و #وعده_قطعی_پیروزی در آینده میدهند، گاهی ناظر به #سنت_های_الهی است که قطعا پیروزی برای متقین و اهل ایمان است، گاهی ناظر به #اطلاعات_میدانی و واقعی است اما گاهی «#جملاتی_انشائیِ_در_قالب_اخبار» است.
یعنی ای کسانی که مسئولیت های مختلف مرتبط با این حیطه دارید، قطعا این وعده من، متکی به تلاش های شماست. یعنی این وعده من در صورتی محقق میشود که شما تمام تلاش خود را بکار بگیرید، نه اینکه وعده من منجر به #تخدیر و بی خیالی شما بشود و بالعکس تلاش شما کمتر بشود.
در خاطرات یکی از شهدا آمده(شهید طهرانی مقدم یا شهید صیاد شیرازی) پس از بایدها و وعده های رهبر انقلاب، تلاش خود را بیشتر کرده و میگفتند: این بایدها و وعده های رهبری برای مردم عادی یک خبر از آینده است اما برای من، یعنی تو باید تمام تلاشت را بکنی که این وعده محقق بشود. این وعده رهبری یعنی سنگینی آن را بر دوش خود احساس کن و تلاشت را بیشتر کن.
در وعده های رهبری، همه ما باید چنین احساسی داشته باشیم و تلاش کنیم که این وعده ها تحقق یابد و وظیفه خود را به خوبی انجام ندهیم، نه اینکه وعده ها، ما را به تخدیر و سکون بکشاند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اِنّـی اُحـبِّـکُ یــا سَیِــدنـا الــعَـزیــز...
اُذكُـــرنـا عِنـــدَ سَـيـــدِ الــشُــهَـــداء...
#شب_جمعه
💠 ضرورت پنهان داشتن آنچه به روحیه سپاهیان و مردم آسیب میزند
🔺#وقعة_الصفین نقل میکند: زياد بن نصر در روز #صِفّين به عبداللّٰه بن بُديل گفت:
امروز، روز #سختى است و تنها افراد نيرومندِ دلير و پاك نيّت و ثابت قدم، #پايدارى خواهند ورزید. به خدا سوگند، گمان نمىكنم كه امروز از لشکر دشمن و از سپاهیان ما کسی باقی بماند، مگر اندکی.
🔺عبداللّٰه بن بُديل گفت: به خدا قسم كه من نيز چنین فکر میکردم که اوضاع خراب است و امروز خیلی کشته خواهیم داد.
این سخن اين دو نفر، به گوش حضرت امیر رسيد.
🔺حضرت به آنان فرمود:
«اين سخن را در سينههاى خود مخفى نگه داريد و آشكار نسازيد و مواظب باشید که كسى آن را از شما نشنود.»
(لِيَكن هذَا الكَلامُ مَخزونا في صُدورِكُما، لا تُظهِراهُ، و لا يَسمَعهُ مِنكُما سامِع)
📌پ.ن: «یک عدّهای البتّه همّتشان این است که توی دل مردم را خالی کنند؛ این نباید اتّفاق بیفتد؛ حالا بعضی در #خارج این کار را میکنند؛
#تلویزیونهای_خارجی، #رادیوهای_خارجی، #روزنامههای_خارجی به زبان فارسی با مردم حرف میزنند، جوری قضایا را تصویر میکنند که مردم را #بترسانند، توی دل مردم را خالی کنند؛ حالا آن تکلیفش جور دیگر است و با آنها جور دیگری باید برخورد کرد
امّا در #داخل کسی نباید این کار را بکند. در داخل اگر کسی در تحلیلی، در بیانی جوری حرف بزند که معنایش خالی کردن توی دل مردم باشد، این #جرم است و باید #دنبال بشود.»
آیت الله خامنه ای، 21/9/1403.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 *شماره حساب برای کمک به جبهه مقاومت
◀️ تاکنون *موارد زیر تقبل شده است* که نیاز به تأمین هزینه دارد:
۱. ۲۰ عدد *بخاری بزرگ* جهت گرمایش حسینیههای بزرگ به ارزش مجموعا ۲۵ هزار دلار
۲. یک عدد *نانوایی صنعتی* نان مدیترانهای به ارزش حدود ۱۰۰ هزار دلار (که حدود ۴۰ هزار دلار آن تأمین نشده)
۳. هشتاد *سیسمونی* مختص متولدین در منطقه هرمل که در یک ماه آینده به دنیا خواهند آمد به ارزش مجموعا ۴ هزار دلار
۴. یک *عمل قلب باز* برای کودک نیازمند به ارزش ۱۰۰۰ دلار
عزیزانی که تمایل به مشارکت در تأمین این هزینه ها دارند مبالغ خود را به شماره حساب زیر واریز نمایند:
*در بانک ملی به نام غلامرضا قاسمیان:*
1️⃣ شماره حساب
0369148294005
2⃣ شماره شبا
IR140170000000369148294005
⭕️ عزیزان توجه کنند که این حساب غیر از حساب مربوط به پویش طارق است.
🔰 همچنین عزیزانی که تمایل به *تحویل جواهرات* برای کمک به این موارد دارند میتوانند با آیدی @amirhossein_hajian ارتباط برقرار کنند. *لازم به ذکر است با توجه به بسته بودن مسیر انتقال، از پذیرش سایر اقلام معذوریم.*
🆔 @Qasemian_ir
در عصر #انبیای_الهی نیز گاهی اوقات، آنقدر فضا ناامیدانه میشد که حتی خود انبیا نیز دچار یأس و سستی میشدند
اینجا بود که مردم تصور میکردند تمام وعده های الهی همه اش #پوچ و دروغ بوده
اما در اوج ناامیدی، این اراده و نصرت الهی بود که پیروزی را نصیب اهل حق میکرد.
بعضی امروز عجیب #ناامید شده اند. هرچند ما قبول نداریم که اوضاع چنین باشد و به هیچ وجه هم چنین نیست.
اساسا این #احساس_ناامیدی، دقیقا همان چیزی است که شیطان و دشمن به دنبال آن است و بواسطه مجموعه ای از #نبردهای_شناختی و روانی آن را دنبال میکند.
اما اگر هم فرضا فضا چنین ناامیدانه باشد، بدانیم که #استقامت مردم، رمز نزول #نصرت_الهی است.
«حَتّٰى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جٰاءَهُمْ نَصْرُنٰا»(یوسف:110)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 شکست بواسطه مغرور شدن به نیروی مادی
🔺این آیه شریفه(توبه:25) اشاره به ماجرای #جنگ_حنین دارد. آنگاه که برخی از مسلمانان، پس از پیروزی بزرگ بر قریش و #فتح_مکه،
به تعداد نیرو (12 هزار نفر) و امکاناتشان نگاه کرده و به آن #مغرور شده و گفتند:
ما در این جنگ با داشتن چنین نیرویی، قطعا شکست نخواهیم خورد.
(قال رجل من أصحابه: لو لقينا بنى شيبان ما بالينا، و لا يغلبنا اليوم أحد من قلّة... قال ابوبکر: لا نغلب اليوم من قلّة) المغازی، ج3، ص890.
🔺این سخن آنها، بر پیامبر گران آمد و حضرت آن را خوش نداشت
و چیزی نگذشت که مسلمانان دچار #غافل_گیری شده و ابتدا ضربه سختی خورده و همه #فرار کردند.
🔺#ابن_مسعود نقل میکند:
در جنگ حنین، من همراه پیامبر بودم و مسلمانان به خاطر شکست ابتدایی، از اطراف پیامبر پراکنده شده و تنها 80 نفر از اصحاب، نزد پیامبر مانده بودیم
اما با همین تعداد کم #استقامت کرده و از حضرت دفاع کردیم.
🔺لذا خداوند متعال در آیه 26 توبه میفرماید ما بر همین تعداد اندک که استقامت کردند، #آرامش خود را نازل کردیم و در نهایت به خاطر استقامت همین افراد، #پیروزی_بزرگی نصیب لشکریان اسلام شد.
📌پ.ن: آن روزی که اتکای ما به #موشک، #پهپاد، تانک و دیگر تجهیزات و تعداد نیروها بشود،
قطعا #روز_شکست ماست.
همه این ابزار و آلات، #وسیله ای بیش نیست که البته حتما هم لازم است، آن هم به بهترین نحوش، آن هم با بهترین و جدیدترین تاکتیک های جنگی.
اما آن چیزی که #تنها_تکیه_گاه ما بوده و باید باشد، قطعا #ایمان به نصرت خدا، بواسطه #استقامتی است که خواهیم ورزید.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 گره خوردن هویت «استکبار» با «تحقیر مردم»
🔰 #کلینی در کافی به نقل از عبدالاعلی میگوید: به امام صادق(ع) گفتم:
#تکبر و #استکبار ورزیدن یعنی چه؟ حضرت در پاسخ فرمودند:
🔺«#بزرگترین_مصداق_تكبّر:
1️⃣ اولا سبک و #کوچک_شمردن_حق است
2️⃣ و ثانیا پَست، خوار و #تحقیر_کردن_مردم.»
(أَعْظَمُ الْكِبْرِ أَنْ تَسْفَهَ الْحَقَّ وَ تَغْمِصَ النَّاسَ)
🔺عبدالاعلی به حضرت میگوید: سبک شمردن حق به چیست؟ حضرت پاسخ میدهد:
«اینکه نسبت به حق، #جاهل باشی و به اهل حق #طعنه زده و تکه پرانی کنی»
(يَجْهَلُ الْحَقَّ وَ يَطْعُنُ عَلَى أَهْلِهِ)
(گزارش دیگری از «الکافی» با همین مضمون اما با کمی تفاوت)
🔰 در گزارش دیگر #کلینی میگوید: راوی به امام صادق(ع) گفت:
من خوراك خوب مىخورم و بوى خوش بكار مىبرم و بر مَركب خوب و چالاك سوار مىشوم و غلامم در پى من حركت مىكند. آیا چنین رفتاری #تکبّرآمیز است؟ حضرت مدّتى خاموش ماند و سپس فرمود:
🔺«#مستکبر، جبّار و گردن كشِ لعنت شده، كسى است كه مردم را خوار و حقیر بشمارد و نسبت به حق جاهل باشد.»
(إنّما الجَبّارُ المَلعونُ مَن غَمَصَ النّاسَ و جَهِلَ الحق)
🔺راوی به حضرت میگوید: نسبت به حق که جاهل نيستم اما معنای «غمص الناس» را نمىدانم چیست؟ حضرت پاسخ میدهد:
«یعنی هر كسی که مردم را تحقیر کند و بر آنها گردن كشى كند، چنين كسى #متكبّر است»
(مَنْ حَقَّرَ النَّاسَ وَ تَجَبَّرَ عَلَيْهِمْ، فَذٰلِكَ الْجَبَّارُ)
🔰روایات و گزارشات متعدد دیگری با همین مضمون نیز وارد شده که نشان از اهمیت این مسئله است(برخی موارد را از اینجا ببینید).
اگر بخواهیم در عصر ائمه(ع) یک مصداق کامل برای این نوع نگاه معرفی کنیم که اساسا هیچ اعتقادی به مردم و #مردم_سالاری ندارد بلکه شیوه حکومت آنها، مبتنی بر تحقیر، بردگی و خوار کردن مردم چیده شده، باید به #حکمرانی_بنی_امیه و معاویه اشاره کرد.
در ادامه به یک گزارش در این زمینه اکتفا میشود، هرچند قبلا نیز به چندین مورد از این گزارشات اشاره کردیم.
🔰 #وقعة_الصفین نقل میکند: #حضرت_امیر در نامه ای به #عمرو_بن_عاص میگوید:
«اى ابوعبداللّه! اجر خود را ضايع نکن و با #معاويه در راه باطلش همراهى نکرده و مسیر خود را از او جدا کن؛
چرا كه معاويه، #مردم را خوار و #حقیر مىشمارد و براى حق، ارزشى قائل نيست.»
(فَلا تُحبِط أجرَكَ أباعَبدِاللّه، و لاتُجارِيَنَّ مُعاوِيَةَ في باطِلِهِ، فَإِنَّ مُعاوِيَة غَمَصَ النّاسَ و سَفِهَ الحَق)
📌پ.ن: چرا استکبار به دنبال تحقیر مردم است؟
▫️اساسا اگر بتوان این احساس و نگاه را در انسانی ایجاد کرد که از دیگران حقیرتر و پستتر است، میتوان به راحتی بر او #تسلط_روانی پیدا کرد. در طول تاریخ، مستکبران پیوسته با همین شیوه پیش رفته و بر مردم حاکم شدهاند.
▫️#فرعون از جمله مستکبرانی است که از این شیوه برای حاکم شدن بر مردم استفاده کرده است:
«فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقين»(زخرف:54)
یعنی فرعون قوم خود را تحقیر و کوچک کرد و لذا مردم #اطاعتش کردند، چرا که آنها مردمی منحرف بودند.
▫️اگر دیروز مصداق کامل استکبار، فرعون و معاویه بودند، امروز مصداق اتمّ آن #امریکا و #تمدن_وحشی_غرب است که #اسرائیل میوه همین شجره خبیثه میباشد.
▫️البته شیوه آنها در ظاهر کرامت انسان و #دموکراسی است اما در واقع، با انواع و اقسام روش ها، به دنبال تحقیر و تحمیل نظر خود بر مردم اند که نتیجه اش #بردگی و سلب آزادی آنهاست.
در واقع با #شعار_آزادی، از مردم #سلب_آزادی میکنند.
▫️ «#استکبار یعنی سلطهی اقتصادی و نظامی و فرهنگی همهجانبه و #تحقیر_ملّتها. ملّت ایران را تحقیر کردند، سالها تحقیر کردند.» (۱۴۰۳/۰۸/۱۲)
(برخی از دیگر سخنان آیت الله خامنه ای دراین باره را از اینجا بخوانید)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 علّت نابودی قوم نوح(ع)
🔰 مرحوم #صدوق در کتاب توحید، عیون و علل، به نقل از عبدالسلام بن صالح هروى میگوید:
از #امام_رضا(ع) پرسيدم: به چه علّت خداوند در زمان #نوح(ع)، همۀ دنيا را غرق كرد با آن كه در ميان مردم، كودكان و افراد بىگناه نيز بودند؟ حضرت پاسخ داد:
🔺«در ميان آنها #كودك وجود نداشت؛ چون خداوند، مردان و زنان قوم نوح نبی را چهل سال نازا ساخت لذا نسل آنها قطع شد. پس وقتى غرق شدند، كودكى در ميانشان نبود.
همچنین خداوند #بىگناهان را نيز به عذاب خود، هلاك نمىكند.
🔺اما نسبت به باقى مانده قوم نوح(ع)، برخى چون نوح نبی را #تكذيب كردند، غرق شدند و عدّهاى نیز چون به تكذيب آن تكذيب كنندگان #راضى بودند، غرق گشتند.
▫️این یک #اصل_ثابت است که: «هر كس شاهد كارى نباشد، امّا به آن #راضى باشد، همانند كسى است كه شاهد آن كار بوده و انجامش داده است.»
(أمَّا الباقونَ مِن قَومِ نوحٍ(ع) فَاُغرِقوا لِتَكذيبِهِم لِنَبيِّ اللّٰهِ نوحٍ(ع)، و سائِرِهِم اغرِقوا بِرِضاهُم بِتَكذيبِ المُكَذِّبينَ؛ و مَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِيَ بِهِ كانَ كَمَن شَهِدَهُ و أتاه)
🔰 #امیرالمومنین(ع) در روایتی:
🔺مناط و #ملاك این قاعده را «راضى و ناراضى بودن» میداند. حضرت تاکید میکنند:
«#شتر_صالح را فقط يك فرد پَى كرده و کشت اما چون ديگران به كار او #راضى بودند، عذاب به همۀ آنها رسيد.»
(إنَّما هُوَ الرِّضا و السُّخطُ، و إنَّما عَقَرَ النّاقَةَ رَجُلٌ واحِدٌ، فلَمّا رَضُوا أصابَهُمُ العَذاب)
🔺در ادامه حضرت همین قاعده را نسبت به #حکومت_ها مطرح میکنند:
▫️«پس، هر گاه رهبر و #امامی_عادل روى كار آمد، هر كه به حكومت او رضايت دهد و در راه عدالت، به او #نصرت دهد، پس او دوست و ولىّ اوست.»
(فإذا ظَهَرَ إمامُ عَدلٍ فمَن رَضِيَ بِحُكمِهِ و أعانَهُ عَلىٰ عَدلِه فهُوَ وَلِيُّهُ)
▫️«و هر گاه #امامی_باطل و رهبری ظالم بر سر كار آمد، هر كه به حكومتش رضايت دهد و در ظلم هايش به او كمك رساند، پس او دوست و ولىّ او باشد.»
(و إذا ظَهَرَ إمامُ جَورٍ فمَن رَضِيَ بِحُكمِهِ و أعانَهُ عَلىٰ جَورِهِ فهُوَ وَلِيُّه)
➕ دیگر روایات مرتبط
📌پ.ن: آیا این ماجرا برای امروز ما نکته و #عبرتی دارد؟
فتأمل...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 چرا نباید اجازه «گناه آشکار و علنی» داد
🔺شیخ #صدوق در ثواب الاعمال نقل میکند: امام صادق(ع) به نقل از پیامبر(ص) میفرمایند:
1️⃣ اگر انسانی به صورت #پنهانی گناه کند، تنها زیانش برای گنهکارش است
2️⃣ اما اگر آدمی به صورت #آشکار و علنی گناه کند، در صورتی که هیچ کس به او #اعتراض نکند، زیانش به #همگان خواهد رسید.
(إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّةَ)
🔺امام صادق(ع) در تبیین علت این مسئله میفرمایند:
چرا که گنهکار با گناه آشكار خود، دين خدا را #خوار مىكند و #دشمنان_خدا از او سرمشق مىگيرند.
(ذَلِكَ أَنَّهُ يُذِلُّ بِعَمَلِهِ دِينَ اللَّهِ وَ يَقْتَدِي بِهِ أَهْلُ عَدَاوَةِ اللَّه)
📌پ.ن: در تحلیل جامعه شناختی تبیین حضرت باید گفت وقتی در جامعه ای علنا و به صورت آشکار گناهی رخ میدهد، مهمترین اثر آن، «#تغییر_هنجارها» و به تبع آن «#تغییر_ارزش_های_اجتماعی» است.
➕ مطالب مرتبط:
1. هدف دشمن از «راهبرد ارعاب» چیست؟ «تنظیم هنجارها و ارزش های اجتماعی»
2. آزمون آقای اَش: «چگونگیِ همرنگِ جماعت شدن»
3. چگونگی ایجاد یا تغییر «هنجارها و ارزش های اجتماعی»
4. روایات مشابه
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9