eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 هر گونه زندگی جمعی مستلزم وجود باورها، گرایش ها و رفتار مشترک است تا حداقل میزان همبستگی میان افراد انسانی را تأمین کند. با این حال صرف زندگی جمعی افراد انسانی دارای باورها و گرایش های مشترک را نمی توان تمدن نام نهاد. 🔷 مفهوم ناظر به سیر و تحول زندگی اجتماعی انسان، در بستر تاریخ است و همین عنصر «» متمایز کننده مفهوم تمدن از مفهوم «» می شود. البته با توجه به تغییر و تحولاتی که یک جامعه در بستر تاریخ می تواند به خود ببیند لازم است که نکته دیگری نیز در بازشناسی تمدن در نظر گرفته شود؛ این نکته عبارت است از اینکه افراد انسانی در بستر تاریخی با برخی از مسائل مواجه می شوند که در صدد حل آن مسائل بر اساس باورها و گرایش های مشترک بر می آیند. 💢 در یک جمع بندی باید گفت که تمدن عبارت است از: ۱. زندگی همراه با تعاون؛ ۲. چند نسل از افراد انسانی؛ ۳. برا اساس باورها، گرایش ها و رفتار مشترک؛ ۴ که با مسائل مشترکی مواجه شده باشند؛ ۵. و ظرف چند نسل در صدد حل آن مسائل برآمده باشند؛ ۶. و نتایج حل مسئله در باورها گرایش ها و رفتار افراد متبلور شده باشد. ⭕️ با این توضیح، تمدن در قالب شش شرط لازم و کافی صورت بندی می شود. در تحلیل این تعریف میتوان این نکته را نیز افزود که عناصر مشترک میان افراد جامعه، خود از ترتیب منطقی پیروی می کنند. توضیح آنکه هرگونه رفتاری برخاسته از گرایش هاست و گرایش ها نیز به نوبه خود بر پایه باورها شکل می گیرند. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷 با فروپاشی اتحاد جماهیر و به دنبال آن پایان و از بین رفتن ساختار دو قطبی نظام بین الملل در اوایل دهه ۱۹۹۰ زمینه بسیار مناسبی برای ابرقدرت دیگر یعنی آمریکا به وجود آمد تا سلطه بدون رقیب خود را بر کل جهان بسط و گسترش دهد. 🔶 از این برهه زمانی تا به امروز به عنوان کشور مرکزی با بهره گیری از سیاست های استعماری ، سعی کرده است کشورهای دیگر را زیر سلطه خود درآورد. باید توجه کرد ایالات متحده سیاست های استعمار فرانو را در بستر هایی همچون جهانی شدن و ابزارهای رسانه ای و با ظاهری مشروع و با شعارهای حقوق بشر، ایجاد صلح و امنیت استقرار دموکراسی و آزادی پیش برده است. 🔻در این راستا، نظریه پردازان غربی و آمریکایی نیز سعی کرده اند با تئوری سازی، ارزش های لیبرال - دموکراسی را ارزش های بی بدیل تلقی و به سلطه بی چون و چرای آن در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کمک کنند. طرح دکترین ها و نظریاتی مانند دکترین ، نظریه و نظریه مبنی بر معرفی به عنوان بهترین نظام اندیشگی و به مثابه برترین و مطلوب ترین نظام سیاسی همگی در چارچوب این هدف قرار دارند. 💢 یکی از ویژگی های مهم نظام سلطه به رهبری آمریکا ادعای داشتن یک ایدئولوژی و فرهنگ جهانی است. در حال حاضر، فراگیر کردن فرهنگ آمریکایی به معنای عام شامل شیوه زندگی آمریکایی، لیبرالیسم سیاسی-اقتصادی، نظام اقتصادی ، لیبرال دموکراسی، آزادی و حقوق بشر مهمترین رسالتی است که آمریکا به عنوان سردمدار استعمار فرانو بر دوش خود احساس می کند. ناگفته نماند از دید آمریکایی ها ایالات متحده به عنوان شهری بر فراز تپه در بالاترین سطوح اخلاقی و ارزشی در مقایسه با کشورهای دیگر قرار دارد؛ از این رو وظیفه ترویج شیوه تفکر آمریکایی، ارزش ها و سیستم سیاسی اش را به بقیه جهان بر عهده دارد. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽مستند جستجوگر 🔶نقد و بررسی آرا و اندیشه های دکتر شریعتی 🔷دارای لوح افتخار بخش مستند حافظه ملی در جشنواره عمار 💢برای مشاهده کلیک کنید. 🌐 https://telewebion.com/episode/0x1bbd246 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
⭕️ شریعتی اهتمام بالایی به حقانیت شیعه و ضرورت جریان آن در زوایای جامعه دارد؛ اما در بیان مطالب و ارائه نظریه ها دچار آسیب هایی است که مانع پذیرش کامل دیدگاه های او می شود. 💢 نگاه گزینشی به تشیع: شریعتی شیعه را تنها به مکتب «نه» و «مبارزه» توصیف کرده است؛ در حالی «آری»؛ هم که تشیع حقیقی هم «نه» است و هم انقلاب اسـت هـم اصلاحات؛ هم فرهنگ است و هم ایدئولوژی؛ هم نهضت است و هم نظام؛ هم علم است هم عمل. 🔻 فروکاستن شیعه به یک حزب سیاسی: تبيين عناصر شیعه به عنوان یک حزب نشانگر اشتغال ذهنی شریعتی برای حضور فعال شیعه در صحنه جامعه است؛ اما هرگز نمیتوان تشیع را در قالب تشکل سیاسی گنجاند. حزب یعنی یک تشکل سیاسی که با تکیه بر مردم به حکومت میرسد؛ حال آنکه تشیع فرهنگی الاهی و برنامه جامع زندگی حق پرستانه، رو به کمال و بیانگر راه و رسم تحصیل سعادت دنیوی و اخروی انسان است. 🔺 نقد یک جانبه فقه شیعه: شریعتی عنصر مصلحت را نابود کننده شیعه میداند؛ در حالی مصلحت در فرهنگ شیعه ،اولاً معنایی خاص داشته و غیر از مصلحت اندیشی است؛ و ثانياً، ائمه معصومین اهتمام بالایی به تأمین مصالح امت داشته اند و تدبيرها و تاکتیک های ایشان برای تأمین همین هدف بوده است. 🔷 نفی همه جانبه صفویه: شریعتی در مقایسه تشیع علوی با تشیع صفوی، آنچه نماد بی مسئولیتی خمود دین گریزی نفاق و معامله شیطانی با دین و تشیع است را به صفویه نسبت داده است؛ اما باید پرسید آیا صفویه در هیچ زمینه ای توفیق و اثر ارزشمندی نداشته است؟ این سخن به معنای تصویب قاطع صفویه نیست. صفویه دارای مشکلات مهمی در عرصه فرهنگ و سیاست بوده است؛ آلودگی های دربار و تردد افراد ناصالح و تفویض اختیار به ناشایستگان و حاکمیت ریا و خدعه در مقاطعی از این دوره قابل انکار نیست؛ اما می توان امتیازاتی نیز برای آن برشمرد. 🔶 نقصان در گزارش تاریخی: شریعتی در گزارش تاریخ تشیع تنها قیام های مسلحانه مانند قیام سربداران را ارزشمند شمرده است؛ حال آنکه بزرگانی همچون شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی بودند که با پیروی از پیشوایان معصوم، به جای قیام مسلحانه به قیام فکری و علمی دست زدند. 🔷 نبود مدرک در برخی سخنان: شریعتی در کتاب «زن» معروفی را ذکر میکند که «الطرق الي الله بعدد نفوس الخلائق»؛ و مقصودش را با استناد به این جمله به اسلام نسبت میدهد؛ حال آنکه این جمله نه روایت است و نه آیه؛ بلکه جمله ای مشهور میان عرفاست و با منابع روایی و دینی شیعه ارتباطی ندارد. 📖 کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 آنها یک گروه زیرزمینی «مثال» در سیاتل بودند؛ چیزی که آنها را گرد هم جمع کرده بود علاقه شان به یک موضوع مشترک بود: اینکه هیچ کدام شان زندگی بدون چرم را دوست نداشتند. همه شان با متال زندگی می کردند و اعتقاد داشتند که ، نه فقط یک سبک موسیقی، کـه یـک فرهنگ زندگی است. موسیقی آنان، «» بود. جایی که در رگ های شب، نوای زخم دار متال جاری می شود و روشنایی را بـه کـام خــود فرو می برد. 🔷 تا اینکه یک شب ایده ای به ذهن یکی از آنها رسید. اینکه در یک شب، به صحرا و بیابانی بروند و آنقدر بنوازند تا شیطان خودش را به آنها نشان بدهد، آنگاه خونشان را نزد شیطان بریزند و با او بنوازند. این بود که وسایلشان را جمع کردند و به یکی از بیابان های دورافتاده رفتند. اما فکر می کنید چه اتفاقی افتاد؟ حتی فکرش را هم نمیتوانید بکنید. از گروه چهار نفره آنان دو نفر در بیمارستان روانی بستری شدند. ⭕️ هیچ کدام شان نمی توانستند چیزی بگویند. فقط در حالی که از شدت ترس و وحشت می لرزیدند، یکصدا نام شیطان را صدا می زدند. جنازه تکه تکه شده نفر سوم در صحرا پیدا شد که البته اعضای داخلی بدنش را برداشته بودند. اما نفر چهارم هیچ وقت پیدا نشد. همه جست وجوها برای یافتن او، نافرجام باقی ماند. 💢 هیچ کس نمی داند سازی که شیطان برایشان نواخت، با آنها چه کرد. امـا این رؤیای همه «هدینگرها» ست که بتوانند حتی برای یک بار این فضا را تجربه کنند؛ بنابراین گروه های زیرزمینی، متال هر چند سال به همان بیابان می روند و تا صبح می نوازند؛ عده ای از آنها ادعا میکنند که صدای سازی از دوردست ها شنیده می شود که آنها را وسوسه می.کند. اما احتمالاً این چیزی است که برای جلب توجه دیگران می گویند. واقعیت این است که دیگر کسی آن صدا را نشنیده است و نمی شنود؛ مگر در دوزخ که با شعله های آتش به رقص درخواهند آمد. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶یکی از ویژگی هایی که سهروردی به آن توجه داشته، حیات و علم خدای تعالی است. وی در حکمت خود به این نتیجه می رسد: موجودی که برای خود آشکار باشد، نور و روشنایی است. اگر موجودی تنها به خودش وابسته باشد نه به موجود دیگری، در اوج علم و آگاهی قرار دارد. بنابراین، موجود آگاه، در درجه اول باید وجود داشته باشد تا علم و آگاهی یابد. این دو ویژگی بیرون از وجود او نبوده بلکه با او متحد هستند. 🔷سهروردی علم الهی را به دو نوع تقسیم می کند که شامل علم خداوند به ذات خود و علم خداوند به غیر از خود می شود و عدم غیبت خداوند را امر سلبی دانسته و مبنای علم خدای تعالی به ذات خود را نور مجرد بودن می داند که مساوی با ظهور و آشکار بودن برای خودش است. 💢شیخ اشراق می گوید: علم حق تعالی به موجودات به معنای عدم وجود حجاب میان وی و مخلوقات است نه به معنای صورت های ذهنی. مبنای علم خدای تعالی به مخلوقات، حضور همه آنها نزد خداوند است. او این نوع علم را به علم نفس انسان به صورت های ادراکی تشبیه می کند که نفس بر آنها احاطه داشته و علم حضوری پیدا می کند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امام هادى عليه السلام فرمود: 🔶 جهل و بخل بدترين صفات اخلاقى است. 📜مآثرا الكبراء ج ۳ ص ۲۲۲ 🌺ولادت امام هادی (علیه السلام) مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔰مجموعه "از علی آموز" 🔶قداستی که علی علیه السلام به عدالت بخشید عدالت را در جهان جاودانه کرد؟ وقتی در شهر وجودت عادل شدی، می توانی در جامعه هم عادل باشی؟ 🔷امام فرمودند: توزیع بیت المال باید علی السویه باشد و هرگونه امتیازخواهی های ناروا و رانت ها را لغو کردند. 💢زیستن در دنیا راباید از او آموخت 🔷اما او چگونه می زیست؛ جستارهایی را در باب سبک زندگی علوی در مجموعه ” از علی آموز” ببینید. 🌐 مجموعه “از علی آموز” 📌@canoon_org
44.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جوان بمان! 💢 ویژگی های مفهوم جوانگرایی فراتر از اعداد و ارقام مربوط به سن و سال را شامل می شود. آنچه از مفهوم جوانگرایی بر می آید داشتن روحیه جوان است؛ روحیه ای پیشران، برانگیزاننده، مترقی و مبتکر. بر همین مبنا معنای جوان گرایی را نمی توان پیرزدایی فهم کرد. مفهومی که با تامل بر ویژگی های جوان می تواند راهگشای مسیر پیشرفت کشور باشد... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هفتمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مقام معظم رهبری: 📜غدیر یک مساله‌ی اسلامی است؛ یک مساله‌ی فقط شیعی نیست. ۱۳۷۹/۰۱/۰۶ 🌺عید سعید غدیر خم مبارک باد🌺 📌@canoon_org
45.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پیر دولتی! 💢 طی سالیان گذشته میانگین سنی اعضای کابینه دولت ها از ۴۰ سال با رشد تدریجی و مستمر، به ۶۰ سال رسیده است؛ به‌گونه‌ای که آثار پدیده پیری دولت در هر دوره کاملاً آشکار و ملموس‌تر از دوره قبل بوده است. چالشی که بخش اعظمی از بیانیه گام دوم را شامل می شود. با این حال بنظر می رسد در سالیان اخیر توجه به جوان و روحیه جوانی در دستور کار دولت ها قرار گرفته است، هر چند که برای دستیابی به دولت "جوان حزب اللهی" توجه به این ویژگی ها از اهمیت بالاتری برخوردار است... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هفتمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام موسی کاظم (علیه السلام) : 🔶خوشا به حال اصلاح كنندگان بين مردم، كه آنان همان مقرّبان روز قيامت اند. 📜 تحف العقول، ص ۳۹۳ 🌺ولادت موسی کاظم (علیه السلام) مبارک باد🌺 📌@canoon_org
«إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ...» ◼️همانا خدا جان و مال اهل ایمان را به بهای بهشت خریداری کرده، آنها در راه خدا جهاد می‌کنند پس (دشمنان دین را) به قتل می‌رسانند و (یا خود) کشته می‌شوند... ◼️و این چه واژه ای است که پس از تو، هر روز رنگ جدیدی را به خود می گیرد. آری می شود مردمی بود، می شود خاکی بود، می شود تا پای جان برای مردم دوید و شهید شد. آری به درستی می شود باشی و شوی. ◼️ از شهادت و یاران وفادارش گذشت. در این چهل روز آرمان ها زنده تر شدند، حیات طیبه غبارروبی شد و ارواح شهدا در کالبد ملت دمیده شدند. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مواضع بهشتی 🔷نقش شهید بهشتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سامان دهی امور و پی ریزی پایه های مستحکم نظام، نقش بی نظیری بوده است. 🔶او معمار نظام حقوقی جمهوری اسلامی و همچنین مبیّن نظریه پیشرفته حقوق شهروندی در سایه حاکمیت دینی است.اگر «قانون اساسی» را شکل تثبیت شده «انقلاب اسلامی» و موجب دوام آن بدانیم، بیشترین سهم را باید به او داد که به لطف هوش و استعداد خارق‌العاده و آشنایی عمیق با حقیقت اسلام ، ساختار و محتوای قانون اساسی را ترسیم، تدوین و تبیین کرد. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه مواضع بهشتی؛نقد و بررسی آراء و اندیشه های شهید بهشتی 🎬کاری از کانون اندیشه جوان و مجموعه فرهنگی هنری سرچشمه 🎥در سایت کانون اندیشه جوان ببینید. 📌@canoon_org
43.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مسیر یک تمدن 🔷 بیانیه گام دوم انقلاب با توجه به اهمیت صادرکننده و زمانی صدور آن، در جهت مفاهمه حداکثری بین امام و امت، نیازمند مطالعه و فهم بسیار دقیق است. فهمی که مسیر دستیابی به «تمدن نوین اسلامی» را فراهم خواهد کرد. اما سوال اساسی این است که انقلاب اسلامی چگونه و با چه فرآیندی می‌خواهد این آرمان بلند خود را محقق سازد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به ششمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 ممکن است پوپولیسم به طور موقت کنار رود، ولی به طور ریشه ای خیر. زمانی به طور ریشه ای کنار میرود که کشور قاعده مند و منضبط اداره شود و کشور شخصی اداره نشود؛ یعنی به لوازم جمهوری اسلامی و به ولایت فقه ملتزم باشیم؛ یعنی آن قواعدی را که پذیرفتیم با ساختارهای مناسب گره بزنیم؛ یعنی ساختار در خدمت این قواعد باشند؛ به لحاظ فرهنگ سیاسی به هر حال دقت کنیم که مظروف متناسب با ظرف تاریخی ما برنگردد. 🔷 ما به بسط ظرف نیاز داریم نه محدود کردن مظروف؛ زیرا انقلاب اسلامی مظروف بزرگی است که ظرف خودش را میخواهد، ظرف را باید توسعه دهیم، نه اینکه مظروف را کوچک کنیم؛ یعنی اگر همان ظرف تاریخی را دست نخورده بگذاریم آن فره ایزدی متناسب با این ظرف است ولی اگر ظرف را توسعه دهیم دیگر فره ایزدی برنمی گردد و آن وقت می شود همان ولایت قاعده مند و منضبط؛ یعنی هر چه به سمت مشروط کردن حکومت برویم که در اینجا مشروط کردن ما به همان محدوده ها و ضوابط الهی و دینی و اسلامی مان که هر چه بیشتر به این سمت برویم و کشور را بـه ایــن سمت هدایت کنیم، به نظر من تفکر پوپولیسم هیچ جایی نخواهد داشت. چون تفکر پوپولیسم فاقد نخبگی است. 🔻یکی از تجلیات نخبگی ما توجه به همین ضوابط و قواعد است و اصلاً خود توجه به قواعد و ضوابط، پای نخبگی را به میان می کشد؛ پس بدانید این ضابطه گرایی و قاعده گرایی دور زده شده است که پوپولیسم قدرت مانور پیدا کرده است که حالا در این دور زدن ها هم نهادهای متولی ضوابط و قواعد ما هم نقش داشتند؛ یعنی حوزه های علمیه ما هم خودشان نقش نخبگی خودشان را فراموش کردند؛ یعنی آنها هم نقش نخبگی خودشان را فقط در اجرا دیدند؛ یعنی اگر آنها هم نقش خودشان را در سیاست و نظارت و نظریه پردازی هم علاوه بر تصدی گری می دیدند، احتمالاً مانوری برای پوپولیسم ایجاد نمی شد و این را هم نمی توانیم نادیده بگیریم که آن نهادهای ریشه دار مدنی ما یک مشکلی پیدا کردند که مانور پوپولیسم بالا رفته است؛ ما به آنها گفتیم که شما بر ظرفیت‌های مدنی ما نیفزودید که این حرف ها را می زدید، اما آن نهادهای مدنی بالفعل ما چطور؟ آیا آنها خودشان را به رخ کشیدند؟ آیا آنها مطالبات خودشان را مطرح کردند؟ آیا آنها نظارت کردند که فرصت در اختیار منجی گرایی و پوپولیسم به این شکلش قرار نگیرد؟ آنها هم نکردند، بنابراین اگر ما میخواهیم با پوپولیسم مقابله جدی کنیم باید در مرحله اول به عوامل بعید و ساختاری و فرهنگی توجه داشته باشیم و نقش حوزه های علمیه هم نقش برجسته ای می شود و در این چارچوب، چون بحث قاعده و ضابطه است و چون ولایت فقه است باید این عقبه به کار گرفته شود، اگر می خواهیم یک مبارزه ریشه ای داشته باشیم اما اگر نمی خواهیم مبارزه ریشه ای داشته باشیم، فکر میکنم در کوتاه مدت دیگر پوپولیسم جواب ندهد. 🔺مثلاً توقع برنامه و استراتژی داشته باشند و همین بحثی که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حال مطرح شدن است به گونه ای تفسیر شود که سایر نخبگان هم بیایند و دستی داشته باشند و تا حدودی تاثیر داشته باشد اما من فکر میکنم که هر آن به شدت امکان باز تولیدش هست به دلیل رابطه قدرت ثروت و به دلیل اقتصاد نفتی و به دلیل نظام متمرکز تصمیم گیری و اداره کشور و رابطه مرکز پیرامونی که یک بحث بسیار جدی هست. 💢یک دولت پوپولیستی از تمرکزگرایی استفاده کرد؛ کجای دنیا میبینید که یک دولت پوپولیستی از تمرکزگرایی استفاده نکرده باشد، حالا این اقتصاد نفتی هم می آید همراه می شود که باید برای این ها یک فکر اساسی کرد. اقتصاد نفتی داریم، تمرکزگرایی داریم و ولایت منضبط و قاعده مند فقه هم نداریم، نهادهای مدنی متولی فقه ما هم که تمامی نقش خودشان را در اجرا دیدند و از نظریه پردازی و نظارت هم که غافل شدند، بنابراین می خواهم بگویم نه، کماکان چراغ سبز پوپولیسم روشن است و چشمک میزند و حالا ممکن است یک مقدار ضعیف و کم سو شود اما الان روشن است و سوسو می زند ما می خواهیم این چراغ را در کشور خاموش کنیم ولی این چراغ به این راحتی ها خاموش نمی شود. 📖 منبع: در گفت و گو با ،‌ کتاب اثر 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 در پوپولیسم زمینه های ایدئولوژی گرایی بسیار قوی است و متقابلاً الیتیسم کمتر دچار این ایدئولوژی هاست. در ادامه به بخش هایی از پرسش و پاسخ با دکتر علیرضا شجاعی زند و با مرور بر عملکرد دولت ها و تقابل این دو رویکرد می پردازیم: ⁉️ آیا پوپولیسم در نهایت به روش های ایدئولوژیک یا پراگماتیسم صرف دچار نمی شود؟ ◻️ شجاعی زند: ایدئولوژی های جمع گرا، ایدئولوژی های نوع گرا و ایدئولوژی های آرمانی و حتی ادیان به نوعی به رویکردهای عام گرایانه جاری در پوپولیسم نزدیک ترند اگر بخواهم به مصداق هایی از این دو نوع رویکرد در تجربه نزدیک خودمان اشاره کنم تا از سطح انتزاعی بحث عبور کنیم، باید بگویم نگاهی که دولت گذشته یعنی دولت خاتمی به مسائل جامعه داشت، نگاه الیتیستی بود. شیوه منش، تأملات، نوع مسائل و شعارهایی که مطرح می کرد و برای آن اهتمام می نمود جهت گیری سیاست ها و برنامه ها از سوی آن عمدتاً به حل مسائل ویژه نخبگان معطوف بود. ⁉️ آیا در سیاست های آقای خاتمی حل مسائل شهروندان جایی نداشت؟ ◻️شجاعی زند: چرا اما شعارهای حقوق شهروندان و کرامت انسانی کمتر مصداق های توده ای و عام پیدا می کرد؛ زیرا حقوق و مسائل شهروندی در نهایت در اقشار و شخصیت هایی خاص خلاصه می شد که احیاناً از برخی حقوق اجتماعی شان محروم شده بودند. ⁉️یعنی آقای خاتمی شعارهایی می دادند که نمی توانست در عمل آنان را متحقق سازد، مانند پوپولیست ها؟ ◻️شجاعی زند: مصداق شهروندان همواره افراد خاصی از نخبگان جامعه بودند که مثلاً آزادی های اجتماعی در حق آنان رعایت نشده بود. ⁉️ فراتی پس مواضع آقای خاتمی در حوزه شهروندان به مواضع پوپولیست ها نزدیک می شود؟ ◻️شجاعی زند در شعار بله؛ اما در عمل مصداق عمده اش الیتها بودند. ⭕️ پس می توانیم این نتیجه را از صحبت شما بگیریم که پوپولیسم نمی تواند مصداق عینی یافته و در تک تک شهروندان تبلور پیدا بکند... ◻️شجاعی زند: چرا مثلاً در مقایسه میان ایشان و آقای دکتر احمدی نژاد این تفاوت را میتوان مشاهده کرد دکتر احمدی نژاد روشش بر این است که به میان توده ها برود. اغلب مسائلی که او مطرح می کند در سیاست ها و برنامه ها عمدتاً سمت و سوی پوپولیستی دارد. این رویکرد شاید واکنشی به رویکرد دوره پیشین برای جبران نقصان های آن باشد. شاید پاسخی به نیازها و ضرورت های اجتماعی در این دوره باشد و شاید در راستای تعقیب و تحقق یک آرمان کلان باشد. در هر صورت تعقیب هر رویکردی به نحو افراطی می تواند زمینه ظهور رویکرد متقابلی را فراهم آورد و این دور و توالی میتواند به همین ترتیب به دفعات تکرار شود. برای برون رفت از این قبیل چرخه های معیوب بهترین راه حل همان توصیه قدیمی ارسطویی است. اعتدال الیتیسم و پوپولیسم مانند بسیاری از مقولات دو قطبی دیگر که وقتی به صورت افراطی به یک سوی آن میل پیدا میکنید، آسیب زا می شود می تواند مضر و بیمارگون باشد. توأمان شدن، ترکیب شدن و متلائم شدن این رویکردها همان اعتدالی است که باید پدید آید. ⁉️ هر چند در سخنان شما تناقضی وجود دارد مبنی بر اینکه از یکسو دوقطبی شما یعنی پوپولیسم و البتيسم دچار هرج و مرج مفهومی است و از سوی دیگر نمی تواند شرایط موجود را توضیح دهد، آیا پوپولیسم به قضاوت مردم برای جا به جایی قدرت تن می دهد؟ ◻️شجاعی زند: ببینید ،جوامع فرهنگ ها و تمدن ها را الیتها می سازند به دلیل شما اگر الیتها را به دلیل مشغول شدن به توده ها فراموش کردید. همین باعث می شود که روند تمدن سازی به همان اندازه متوقف شود. با این حال در حالی که فرهنگ ها و تمدنها را نخبگان و فرهیختگان جامعه می سازند، هستند که آن را محقق می سازند این دو جزء به شدت به اما توده ها و مردم.هم وابسته اند. اگر عصری بر جامعه ما سپری شود که در آن فقط به توده ها و پابرهنه ها مشغول باشیم و نخبه پروری را فراموش کنیم، قطعاً در ادوار بعد با وقفه و رکود تمدنی مواجه خواهیم شد. ⁉️ و به همین دلیل آنچه پوپولیسم وعده می دهد متحقق نمی شود؟ ◻️ شجاعی زند: به عبارت دیگر در هر یک از این دو رویکرد، مشکلاتی وجود دارد که تنها با کمک دیگری برطرف می.شود. اینها دو جزء مکمل یکدیگر هستند. به همین دلیل معتقدم رویکرد و جهت گیریهای پوپولیستی پیامد و واکنشی به رویکرد و جهت گیریهای الیتیستی دوره و بلکه دو سه دوره قبل است. این حرکت هم یک واکنش نظری است به جهت گیری قبلی و هم یک احساس مسئولیت است نسبت به خلاهایی که به تبع آن سیاست در جامعه پدید آمده است. اینها اگر تعدیل نشوند می توانند ما را به افراطی بیندازند که در واکنش به آن در دوره بعدی باز دچار افراط های دیگری بشویم. 📖 منبع: در گفت و گو با ،‌ کتاب اثر 📌@canoon_org
40.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 منهای تخریب! 💢 نقد کردن و نقد پذیری, سرمایه ای ارزنده برای اصلاح فرد و جامعه به شمار می رود. شناخت کاستی ها و تلاش برای زدودن آنها, گامی است اساسی در رسیدن به رستگاری فردی و اجتماعی. اما شاید میان نقد و تخریب فاصله کوتاهی نهفته باشد فاصله ای که بیشتر به هدف منتقد از بیان نقد بر می گردد؛ از همین رو اگر فرهنگ نقد کردن و نقد پذیرفتن, به درستی بیان شود و آداب نقد و ویژگی های ناقدان و مرزهای روا و ناروای انتقاد به روشنی ترسیم گردد, بسیاری از تنش ها و تشنج ها و کشمکش ها فروکش می کند و بسیاری از سستی ها و کاستی ها, زمینه ظهور نمی یابند... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به ششمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
⁉️ در مفهوم پوپولیسم و به تبع آن در نگاه پوپولیستی، نقش «مردم» در جامعه و سیاست چگونه تعریف می شود؟ 🔶 فیرحی: یکی از مهمترین ویژگی‌های دولت ها یا رهبران پوپولیست، این است که همیشه از ایده های کلی سخن می گویند و شعارهای نیکویی را مطرح می کنند ولیکن روش و راهکاری ارائه نمی کنند که چگونه اراده مردم و توده وارد سیستم تصمیم سازی (Decision Making) شود. به همین دلیل نظام های پوپولیستی همواره از مردم صحبت می کنند ولی هیچ گاه مصداق روشن و مشخصی از مردم را تعریف و تعیین نمی کنند و به عبارتی نگاه پوپولیستی بیشتر به صورت یک کلیت یکپارچه و یکدست مردم در تعریف می شود. 🔷 از سوی دیگر هیچ وقت آن ایده ها و میزان تحققشان پی گیری نمی شود؛ بنابراین پوپولیسم تنها برای تأیید و تثبیت خودش به مردم مراجعه می کند نه برای نظر گرفتن از مردم و بدین دلیل همیشه پوپولیست ها با مفهوم تبلیغ و با تعبیری منفی با مفهوم دروغ و اغواگری سروکار دارند. دلیل آن هم این است که در واقع کل پوپولیسم بر دو پایه استوار است یکی ترس توده از خطرهای احتمالی و دیگری امید توده به آینده بهتر؛ اما در حقیقت توده مردم نه میدانند که «ترس از کجاست؟» و نه به این مطلب توجه دارند که این امید و این آینده مطلوب چگونه تحقق می یابد؟ 💢 اما پوپولیسم با اتکا به تبلیغ و اغواگری همیشه این ترس و امید را در میان توده بازتولید میکند و در نتیجه ارزیابی واقعیت برای توده بسیار دشوار و چه بسا ناممکن است. 📖 منبع: در گفت و گو با کتاب اثر 📌@canoon_org