اعضای محترم! اگه مطالب کانال رو مفید مىدونید، میتونید به دیگران هم پیشنهاد عضویت بدید (پیام زیر رو براشون بفرستید). 👇
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
کانال «دکتر محمدرضا کرامتی» حاوی نکات قرآنی، نهج البلاغه، مکارم الأخلاق، قانون اساسی، شُبُهات ولایت فقیه، مطهریشناسی، درست بنویسیم و درست بخوانیم، احتمالات مختلف در مورد یک عبارت، تمثیلات حاج آقا قراءتی، خاطرات حاج آقا قراءتی، خاطرات علمی محمدرضا کرامتی، مطالب عجیب (اما صحیح)، دانستنیهای مفید، اختلاف علما در مسائل علمی، رفع اشتباهات رایج، رسالهی حقوق امام سجاد علیه السلام، اصطلاحات تفسیری، نقد ترجمههای قرآن، نقد آثار متفکران، مفردات قرآن، معرفی کتب مفید، بررسی اختلافات شیعه و سنی، قواعد عربی، طرح سؤال، معنای کلِمات و اصطلاحات، وجه تسميه أَعلام (اسمهای خاص) و اصطلاحات، خصال نشانهی کمال مؤمن، مهدویت، تجوید، ابتکارات، فرق کلمات نزدیک به هم، تشخیص اشتباه، عقاید امامیه، نکات اخلاقی، احکام، و... است.
اگه مایلید عضو این کانال بشید، میتونید، روی این قسمت بزنید بعدا پیوستن را بزنید.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
و ما كان لنبي أن يغلّ و من يغلل يأت بما غلّ يوم القيامة ثمّ توفّي كلّ نفس ما كسبت و هم لا يظلمون (161)
آيه شريفه با بيان اين حكم از احكام نبوت عام كه «نبوت هرگز با خيانت جمع نخواهد شد»، ساحت رسالت را تنزيه و هرگونه خيانتي را از هر پيامبري نفي مي كند، بنابراين هيچ گاه از هيچ پيامبري خيانت سرنمي زند و هر پيامبري كه معاذ الله اهل خيانت باشد، رسوايي او از آغاز برخاستن از قبر شروع مي شود و از همان هنگام بار خيانت را بر دوش مي كشد.
«غلول» مطلق خيانت است و تعرض ويژه آيه نسبت به خيانت در غنيمت جنگي و مطلق بيت المال، گوياي قبح بيشتر آن است؛ به ويژه هنگامي كه امت اسلامي از فقر رنج مي برند.
در قيامت كه ظرف ظهور باطن اعمال است، خود خيانتْ ممثّل، حاضر و ديده مي شود و همراه خائن است؛ يا آن را با دستان خود يا دوش كشان مي آورد؛ و گاه خائن به صورت و شكل همان عمل محشور و با چهره نمايانگر خيانت برانگيخته مي شود و مي آيد. به هر روي، لازم نيست خود مال حضور يابد، بلكه خيانت مال از آن جهت كه خيانت مال مشخص است حضور مي يابد.
در قيامت جزاي هر عاملي كامل داده مي شود و خداوند هرگز ستم نمي كند. ظلم از اوصاف سلبي اوست و در مجازات انسان ها نيز از آن منزّه و مبرّاست.
تسنيم ج 16 صص 179 و 180
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#عقاید_امامیه
عقیده ما (شیعیان إثنا عشری) در مورد عصمت امام
معتقدیم که امام مانند نبی باید از تمام بدیهای آشکار و پنهان از سن طفولیت تا مرگ، چه عمداً چه سهواً معصوم باشد همانطور که باید از خطا و فراموشی معصوم باشد.
شیخ محمدرضا مظفر، عقائد الإمامية ص 67
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#احکام
سؤال 10 : چرا بايد مرجع تقليد داشته باشيم؟
جواب: از باب حكم عقل به «رجوع غير متخصص به متخصص».
امام خامنهای، رساله أَجوِبةُ الإستِفتاءات
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
أفمن اتّبع رضوان الله كمن باء بسخط من الله و مأواه جهنّم و بئس المصير (162) هم درجات عند الله و الله بصير بما يعملون (163)
انسان ها در دنيا يا صالح اند يا طالح و اين دو مساوي نيستند. اگر معاد وحسابرسي نبود، تفاوتي ميان آنان نبود و اين با عدالت الهي ناسازگار است. برهمين اساس در قيامت، هم جهنم و دركات است و هم بهشت و درجات وهم مقام رضوان كه منزلي معنوي و زير پوشش درجات جنت مطلق و به يقين، برتر از بهشت و جنات حسّي است.
سالكان واصلِ به مقام رضا هنوز همه راه را نپيموده اند و بدين لحاظ مقام رضوان پايان راه نيست.
در نفخ دوم صور، هر كس صيرورتي دارد و صيرورت پيروان سخط الهي جهنم است.
قالَب استفهام انكاري آيه، افزون بر وجود جاذبه خاص در طرح مطلب به صورت سؤال، بيان آداب محاوره و مصداق و نشانه كمال ملاطفت و نرمي در گفتار است كه در آيات قبلي گذشت. به هر روي، خداوند سبحان در اين آيه در تفصيل مفاد ذيل آيه پيشين يعني توفيه هر نفس به آنچه كرده است به درجات پيروان رضاي الهي و دركات پيروان سخط و خشم او اشاره و در ادامه تنزيه حضرت ختمي نبوّت صلي الله عليه و آله و سلم از خيانت در مدح ايشان مي فرمايد آن حضرت پيرو رضاي الهي است و هيچ گاه از آن تجاوز نمي كند و آنان كه نسبت خيانت به وي مي دهند به سخط و غضب الهي گرفتار مي شوند و جايگاهشان دوزخ است.
مؤمنان داراي درجات اند، بلكه به استناد اتحاد مقام و متمكّن در آن، خود درجات اند و كافران، محكوم دركات. در صورت شمول درجات به دركات (از باب تغليب) درجات صعودي مؤمنان و درجات نزولي كافران مراد است؛ كافران در هبوط و سقوط درجه اند و سرانجام، مأوايشان جهنم است و خود نيز جهنم مي شوند و مؤمنان در صعود درجه اند و در نهايت، هم بهشت دارند و هم خودشان بهشت مي شوند.
تسنيم ج 16 صص 199 و 200
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#درست_بنویسیم_درست_بخوانیم
فرامین يا فرمانها؟
بعضی از افراد کلمهی «فرامین» را استعمال میکنند در حالی که نوشتن و خواندن «فرامین» درست نیست چون مفرد آن (فرمان) عربی نیست تا به صورت جمع مکسر، جمع بسته شود بلکه باید بنویسیم و بخوانیم: فرمانها.
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#مطهریشناسی
تسلط علمی و انصاف
إعلامِ نظرِ اسلامشناسِ کمنظیر (أعنی شهید علامه مطهری) در مورد جزوهی اسلامشناسی دکتر علی شریعتی:
این جزوه مانند غالب نوشتههای نویسنده (دکتر علی شریعتی)
از نظر ادبی و هنری اعلاست
و از نظر علمی متوسط است
و از نظر فلسفی کمتر از متوسط
و از نظر دینی و اسلامی صفر است.
استاد مطهری و روشنفکران ص 34
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پزشکیان را دادگاهی و عزل میکنیم
👤 دکتر غضنفری؛ نماینده مجلس
" اگر پزشکیان در روزهای آینده او [ظریف]
را خلع نکند، خودش را دادگاهی خواهیم
کرد و به ۱۰ الی ۱۵ سال محکوم خواهد شد
و از ریاست جمهوری هم عزل خواهد شد."
#وفاق_با_نفاق
🗳 جهش ایران |
@jahesheiran
دکتر محمدرضا کرامتی
پزشکیان را دادگاهی و عزل میکنیم 👤 دکتر غضنفری؛ نماینده مجلس " اگر پزشکیان در روزهای آینده او [ظری
کرامتی: بعيد میدانم مسؤولان امور، چنین همتی از خود نشان دهند.
#مناسبتها
روز بزرگداشت ابو نصر فارابی و روز حکمت و فلسفه
ابونصر محمد بن محمد بن محمد بن طرخان فارابی. بی نیاز از معرفی است. به حق او را «معلم ثانی» و «فیلسوف المسلمین من غیر مدافع» لقب دادهاند [2]. اهل ترکستان است. معلوم نیست که ایرانی نژاد است یا ترک نژاد. هم زبان ترکی میدانسته و هم زبان فارسی، ولی تا آخر در جامه و زی ترکان میزیسته است.
مردی بوده فوق العاده قانع و آزادمنش؛ غالباً کنار نهرها و جویبارها و یا گلزارها و
باغستانها سکنی میگزید و شاگردان همان جا از محضرش استفاده میکردند.
2. تاریخ الحکماء، ابن قفطی، ص 277.
استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، صص 466 و 467
مرحوم ابن سينا میگويد: «منطق كمك خوبي است براي ادراك همه دانشها؛ لذا شايسته فارابي (فاضلالمتأخرين) بود كه در ثناي آن زيادهروي كند و او به همين دليل، آنقدر در ستايش منطق افراط كرد كه گفت: جايگاه منطق نسبت به علوم ديگر، منزل خدمتگزار نسبت به مخدوم نيست؛ بلكه منزلت رئيس نسبت به مرئوس ميباشد؛ چون معيار و ميزان درستي و كاستي دانشهاست».
جوادی آملی، سرچشمه انديشه ج 3، صص 49 و 50
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
لقد منّ الله علي المؤمنين إذ بعث فيهم رسولاً من أنفسهم يتلوا عليهم آياته و يزكّيهم و يعلّمهم الكتاب و الحكمة و إن كانوا من قبل لفي ضلال مبين (164)
خداوند منّان، يعني عطا كننده متاع وزين علمي و عملي، بر برخي بندگان منّت مي نهد و مقام وزين و نعمت سنگين نبوت و رسالت را به آنان عطا مي كند. منّت مطلق و نعمت عظماي الهي، حضرت ختمي نبوّت صلي الله عليه و آله و سلم است و منّت آن حضرت از ديگر پيامبران برتر و سنگين تر است. البته هر بعثتي وزين و هر كتاب آسماني سنگين است؛ اما تعبير «منّ» و «منّت» كه از ويژگي نعمت حكايت مي كند، درباره اعزام پيامبران ديگر(عليهمالسلام) به كار نرفته و منّتي را كه در رسالت پيامبر خاتم صلي الله عليه و آله و سلم بر مؤمنان ذكر كرده براي بعثت ساير انبيا مطرح نفرموده است.
خداوند سبحان اين نعمت بزرگ و سنگين را بي هيچ چشمداشتي به
جامعه بشري مخصوصاً به اهل ايمان داده است؛ بدين معنا كه از اين نعمت فقط مؤمنان بهره مي برند كه وجه امتياز آنان وصف ثابت و مستقرِّ ايماني آن هاست؛ نه فعل گذرا و ناپايدار آن.
پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم از ميان مردم برخاست و از خود آنان بود و براي هدايت آن ها مبعوث شد. مقصود از (المُؤمِنين) اعراب مؤمن است، زيرا اينان در شرك به سرمي بردند كه نسبت به كفر اهل كتاب، «ضلال مبين» بود، بنابراين آن حضرت صلي الله عليه و آله و سلم در ميان مردمي گمراه به رسالت رسيد: (وإن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبين) و در پرتو رسالت الهي ايشان آنان به سجاياي اخلاقي و امور حياتبخش اجتماعي دست يافتند. تعبير (أنفُسِهِم) نشان مي دهد كه آن حضرت براي قومي خاص يا منطقه جغرافيايي ويژه مانند قوم عرب يا جزيرةالعرب نيست، بلكه او جان مؤمنان هر زمان و هر زميني است. طبق اين تعبير لطيف، پرجاذبه و تبشير آميز، آن حضرت براي جهانيان است؛ ولي از مؤمنان شمرده شده و به منزله جان آنان است.
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم براي هدايت مردم آيات الهي را بر آنان تلاوت و فراخور فهم آن ها براي برخي از آنان ظواهر آيات قرآن و براي بعضي باطن آن را تفسير و تبيين و به مدد وحي قدسي شرايط، موانع، جزئيات و كيفيات احكام الهي را بازگو مي كرد كه حكمت به شمار مي روند و به صورت مطلق و كلي در قرآن آمده اند. بر اين اساس، ذكر «حكمت» بعد از «كتاب» در اين آيه، يا از قبيل خاص بعد از عام مطلق است؛ يا همان گونه كه اشاره شد، حكمت عنواني مستقل، و آن سنّت معصومان(عليهمالسلام) است.
در ترتيب ذكري اين آيه، تعليم پس از تزكيه آمده است؛ ليكن هدف اصلي
از تلاوت و تعليم، تزكيه و تهذيب است و بر همين اساس، حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم مردم را از خرافه پرستي و پوچگرايي مي رهاند و از رذايل اخلاقي و انحطاط اعتقادي پاك و زمينه طهارت و نزاهت جان آنان را فراهم مي آورد.
هر يك از اوصاف تلاوت، تزكيه، تعليم كتاب و تعليم حكمت، نعمتي بزرگ است؛ ليكن مجموع آن ها بزرگ ترين نعمت الهي است كه معادل ندارد، بنابراين ميان تقديم و تأخير اين برنامه ها فرقي نيست.
تسنيم ج 16 صص 215 تا 217
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#رساله_حقوق
حق الله
پس حق خداوند كه بزرگترين حـق است ؛ بر گردن تو آنست كه فقط بنده او باشي و در عبادت و بندگي شرك نورزي ؛ پس وقتي كه چنين بودي و بنده مخلص او شدي ؛ خداوند نيز بر خود واجب ميكند كه دنيا و آخرت ترا كفايت نموده و آنچه را كه از دنيا و آخرت دوست ميداري براي تو حفظ نمايد .
متن عربی:
فاما حق الله الاكبر فانك تعبده لا تشرك به شيئا ؛ فـاذا فعلت ذلك باخلاص جعــل لك على نفسه ان يكفيك امر الدنيا و الاخرة و يحفظ لك ما تحب منها
*گروه مذهبی آسمان*
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دین_از_سیاست_جدا_نیست
#سیاسی
#صاحبان_این_سخنان_غلط_در_کدام_جبهه_بودند_یا_هستند؟ 1
محمدکاظم اصفهانی: به خدای خالق و هستیبخش میتوان اعتراض جست و فراتر از آن میتوان او را فتنهگر خواند.
روزنامه ایران 1379/4/24
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معاون اجرایی پزشکیان:
خودرو باید گران می شد هرچند مردم ناراضی باشند‼️
@AtashBeEkhtiar_Qom
برای علو درجات امام امت و شهدای عزیز و رحمت و مغفرت مؤمنان و والدینمان، رَحِمَ اللهُ مَنْ قَرَأَ الْفاتِحَةَ مَعَ الْإِخْلاصِ وَ الصَّلَواتِ.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
أو لمّا أصابَتْكم مصيبة قد أصبتم مثليها قلتم أنّي هذا قل هو من عند أنفسكم إنّ الله علي كلّ شي ء قدير (165)
خداوند سبحان در پاسخ شبهه هاي منافقان و مؤمنان سست ايمان و ردّ طعن و اسناد غلول به پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم خود مسلمانان را منشأ گرفتاري هاي جنگ اُحد معرفي مي كند: حق بودن دعوي نبوت و صدق بودن دعوت به دين، مطلق است؛ ليكن ياري خداوند مقيّد و مشروط به صبر و تقواست و در جنگ اُحُد برخي گرفتار بي تقوايي و بعضي مبتلا به جزع و فقد صبر و شايد عده اي به هر دو آفت دچار شدند.
سبب آغازين و نهايي رخدادهاي تلخ و شيرين، خداوند سبحان است؛ ولي سبب قريب آن ها عمل اختياري خود انسان است.
اختيار انسان يكي از حلقات سلسله علل پديده هاست و تقدير الهي است كه پس از اتمام حجت اگر كسي با حُسن اختيار خود به راه صلاح و سعادت رود، به خير و حسنه برسد و چنانچه با سوء اختيارش به بيراهه گمراهي گام نهد، گرفتار شود، هرچند عفو الهي نيز ممكن است، پس ريشه مصائب بشر اعمال اختياري خود اوست.
بر همين اساس، اين آيه شريفه شكست مسلمانان در جنگ اُحد را از خود آنان مي داند، زيرا فيض خدا را به گونه اي به كار بردند كه زمينه شكستشان شد: آنان با سرپيچي از دستور فرمانده، فشل (سستي) و تنازع، رمز موفقيت و سبب فتح را به دست خود تباه ساختند.
به لحاظي ديگر نيز مصيبت و آسيب در نبرد اُحُد به خواست و انتخاب خود مسلمانان دامنگير آنان شد، چون در جنگ بدر آن گاه كه رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم به استناد اِخبار غيبي فرمود كه اگر اسيران مشركان آزاد شوند، به مقدار كشته هايشان در اين جنگ، سال آينده (در جنگ اُحد) از شما خواهند كشت، گروهي از مسلمانان با پيشنهاد كشتن آنان مخالفت كردند.
مخالفت با كشتن مشركان فتنه گر و آزادسازي آنان در رزم بدر، نپذيرفتن پيشنهاد رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم براي ماندن در مدينه در جنگ اُحد، امتناع برخي از حضور در صحنه نبرد، سرپيچي از دستور آن حضرت در ترك نكردن سنگر خود، اشتغال به جمع غنايم در حسّاس ترين لحظه لزوم دفاع، درگرفتن اختلاف ميان مسلمانان و سرانجام، فرار از ساحت جهاد در ضروري ترين حال، همگي از نفاق يا ضعف ايمان پديد آمدند و بدين گونه، به حكم سنّتي طبيعي و عادي، اسباب همه مصائبي كه بر مؤمنان وارد شد، از ناحيه خودشان بوده است.
تسنيم ج 16 صص 234 و 235
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#احتمالهای_مختلف
معنای طاغيه در «فَأَمَّا ثَمُودُ فَأُهْلِكُوا بِالطَّاغِيَةِ» (حاقة ٥)
دو احتمال در معنای طاغيه در آیهی مذکور وجود دارد:
1- صيحة (بانگ، تشر و فریاد)، صاعقه و رجفه (لرزه).
2- مصدر باشد مانند طغیان و طغوا یعنی قوم ثمود به سبب طغیانشان هلاک شدند.
برگرفته از تسنيم 366/29 و 367 و سایر جلدها
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#تمثیلات
سؤال : چگونه پاداش بعضى اعمال انسان، از حساب و
شماره مىگذرد؟
پاسخ : بر اساس روايات، تعداد نفرات در نماز جماعت هر چه بيشتر باشد، ثواب نماز بيشتر مىشود؛ تا آنكه عدد افراد حاضر در نماز جماعت، به ده نفر برسد كه در اين صورت پاداش آن بىشمار شده و كسى جز خداوند نمىداند.
چنانكه انسان، با يك انگشت مىتواند شماره تلفن بگيرد، با دو انگشت مىتواند سطل كوچكى را بلند كند، با سه انگشت كار بيشترى انجام مىدهد، تا اينكه به ده انگشت برسد كه در اين صورت، ديگر كار انسان محدوديّت ندارد و هركارى بخواهد مىتواند با اين ده انگشت انجام دهد و نوع كارهايش قابل حساب و شماره نيست.
قراءتی، تمثیلات، ص 19
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 قطعه سوم) تذکر رسایی درباره وضعیت لایحه دوتابعیتیها و حضور ظریف در دولت: مساله یک نفر نیست. مساله یک جریانی است که ۸ سال کشور را به قهقرا برده و امروز کنار گوش رئیس جمهور ایستاده است!
🔸برق قطع می شود آب قطع میشود نان گران می شود همه چیز دارد گران میشود چون آنجا یک عده مشورت میدهند که باید برویم دستمان را جلوی غرب دراز بکنیم؛ مسئله فرد نیست.
🔹️قسمت قبل تذکر را اینجا ببینید:
eitaa.com/rasaee/16618
eitaa.com/rasaee/16619
👈 کانال حمید رسایی:
eitaa.com/rasaee
@AtashBeEkhtiar_Qom
🔴سالها میگفتیم عبور از #قانون و #شرع، انتهایش برهنگیست خوش باورها میگفتند اگر اکره و اجبار نبود، وضع #حجاب بهتر بود.اجبار از پاییز ۴٠۱ رسما برداشته شد و زودتر از موعد کار به برهنگی رسید.کار سرهنگی اگر نباشد کار فرهنگی هم بی اثر است.چون آلوده ها فسادشان را به سرعت به مُرددها تسری میدهند.
✍مهدی
@AtashBeEkhtiar_Qom
#کلمات_قصار
فصیح کیست؟
در فرهنگ قرآن، فصیح کسی است که هم خوب سخن بگوید و هم گفتارش خوب باشد و هارون علیه السلام چنین بود.
تسنيم 380/30
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
.
♻️ حمید رسایی: یکی از آهنگهای محسن یگانه در یوتیوپ بیش از ۲۰۰ میلیون بازدید داشته است. درآمد حاصل از این بازدید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. مالیاتی که بابت این درآمد پرداخت میشود چقدر است: هیچ !
در حالی که کارمندان و کارگران و دیگر اقشار ضعیف بابت حقوق ماهانه ۱۵ میلیون تومانی که میگیرند، باید مالیات بدهند!
راهحل چیست: یکی از حفرههای فضای مجازی ول و رها در کنار معضلات اخلاقی و کلاهبرداریها، دقیقا همینجاست. افرادی که از طریق صفحاتشان درآمدزایی دارند، باید مالیات بپردازند. ساماندهی به این فضای ول و رها نیاز به قانون دارد.
چرا قانون آن تدوین و تصویب نمیشود؟ چون جماعتی منفعت طلب و #کاسبان_فیلترینگ، مردم بیاطلاع از این حفرهها و برخی مسئولان بزدل را به اسم محدود کردن فضای مجازی میترسانند.
•┈┈••✾••┈┈•
✔️حجتالاسلام محمد کرباسی
https://eitaa.com/joinchat/3069379539C268a435227
دکتر محمدرضا کرامتی
. ♻️ حمید رسایی: یکی از آهنگهای محسن یگانه در یوتیوپ بیش از ۲۰۰ میلیون بازدید داشته است. درآمد حاصل
درود بر نمایندهی بصیر و شجاع حمید آقای رسایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 جبران نمیشوی سید...💔
🇮🇷کانالهای #نشریه_عبرتهای_عاشورا 🇵🇸
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 splus.ir/ebratha.org سروش
.
⭕️🔻حدیثی که سبب شد آیت الله شیخ جعفر سبحانی تبریزی (حفظه الله) از جوانی، دست به قلم شوند!
⚡️قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ ، تَكُونُ تِلْكَ اَلْوَرَقَةُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ ، وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ اَلدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ .
ترجمه
🔺️اگر مؤمن از دنیا برود و یکورقه از خودش باقی بگذارد که بر آن #علمی نوشته شده باشد، روز قیامت این ورقه بین او و آتش حائل میشود، و نه تنها مانع از آتش است، بلکه خداوند تبارک و تعالی در عوض هرحرفی که بر آن ورقه نوشته است، شهری وسیعتر از دنیا به اندازه هفت برابر به او اعطا میفرماید!
📗 الأمالي ، جزء ۱ ، صفحه ۳۷ .
⚡️بنده در دوران جوانی این حدیث را مشاهده کردم و سبب شد که قلم به دست گرفته و آثاری را از خود به جای بگذارم.
📚 برگرفته از سخنان آیت الله سبحانی در درس خارج اصول ـ نقل از افق حوزه، چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ .
@jawaher_kalam
@varesoon
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
وما أصابَكُم يَومَ التَقَي الجَمعانِ فَبِاِذنِ اللهِ ولِيَعلَمَ المُؤمِنِين (166) ولِيَعلَمَ الَّذينَ نافَقوا وقِيلَ لَهُم تَعالَوا قاتِلوا في سَبيلِ اللهِ اَوِ ادفَعوا قالوا لَو نَعلَمُ قِتالاً لاَتَّبَعناكُم هُم لِلكُفرِ يَومَئِذٍ اَقرَبُ مِنهُم لِلْإيمانِ يَقُولُونَ بِأَفْوَاهِهِم مَّا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ(١٦٧)
هيچ حادثه اي بدون اذن تكويني پروردگار رخ نمي دهد. شكست مسلمانان در جنگ احد و مصائب ناشي از آن اتّفاقي نبود، بلكه تدبير الهي و اجازه پروردگار آن را همراهي مي كرد.
مصيبت و سيّئه هرچند (بِإذنِ الله) و من عند الله است؛ اما «من الله»، بلكه (مِن عِندِ أنفُسِكُم)[1]
است.
===========
1- سوره آل عمران، آيه 165.
حكمت اين امتحان و اصابت تلخ، تمييز سره از ناسره و بازشناسي مؤمنان از منافقان در سطح جامعه است؛ البته همان گونه كه در پايان آيه دوم آمده است، خداوند به اسرار نهاني انسان داناست؛ حتي به خفاياي مطالب و مقاصد منافقان و ديگران كه خودشان نيز به آن ها ناآگاه و از آن ها غافل اند، بنابراين علم خداوند بر آزمون مترتّب نيست؛ افزون بر اينكه مراد از (ولِيَعلَم) علم فعلي خداي سبحان است؛ نه علم ذاتي و ازلي او.
به هر روي، از حكمت هاي جنگ اُحد بازشناسي و تشخيص مؤمنان صابر از منافقان هنگام برخورد با سختي ها بود. از عطف (ولِيَعلَمَ المُؤمِنِين) بر محذوف برمي آيد كه پيكار احد اسرار و حِكَم ديگري نيز داشت كه چون براي همگان گفتني نيست، از آن ها نام برده نشده است. عقل انسان عادي هرگز نمي تواند اسرار پيچيده نظام آفرينش را دريابد و رموز جزئي آن را كشف كند؛ ولي اين عدم ادراك، به اَحسن بودن نظام جهان خدشه اي نمي زند.
در اين دو آيه از اهل ايمان با وصف (المُؤمِنِين) ياد شده است تا ملكه و استمرار و رسوخ ايمان در دل هايشان را برساند؛ ليكن براي منافقان، فعل به كار رفته است: (الَّذينَ نافَقوا) تا بر تجدّد و حدوث نفاق در دل آنان دلالت كند، زيرا آغاز نفاق منافقان بود و هنوز برايشان ملكه نشده بود و با اين تعبير، در داوري منصفانه اي حساب تازه منافقان از منافقان كهنه كار جدا مي شود.
منافق به ظاهر مدّعي اسلام و در باطنْ منكر آن و كافر است و در وصف او به «منافق» چند احتمال مي رود: 1.دو راه اظهار اسلام و پوشيده نگهداشتن كفر را مي پيمايد تا هميشه راه فرار داشته باشد. 2.پوششي از اسلام به خود گرفته و هرجا خطر حس كند به اسلام متمسك مي شود. 3.نَقَب و سوراخي به اسلام ظاهري زده و فوراً خود را در لايه آن پنهان مي كند كه روپوش اسلامي وي مانع ديدن كفر دروني او گردد.
براي اتمام حجت، منافقان نيز به شركت در جهاد در راه خدا و دفاع از كيان اسلام فراخوانده شدند و چون فراخوانندگان به افكار بلند، پيامبران و مؤمنان بودند كه عقايدي برتر از منافقان پست انديش داشتند، تعبير (تَعالَوا) به كار رفته است.
دفاع پيشنهادي به منافقان: (أوِ ادفَعوا) يا به معناي همكاري با مؤمنان و كمك به افزايش و توانمندي آنان است؛ يا نگهباني از نواميس و اموال و تجهيزات جنگي مسلمانان، در صورت هراس از شركت در جنگ؛ و طبق احتمالي ديگر درباره جمله (قاتِلوا في سَبيلِ اللهِ أوِ ادفَعوا) شايد پيشنهاد آيه چنين باشد كه در راه خدا بجنگيد؛ يا اگر براي خدا نمي جنگيد، حداقل تعرّض دشمن به جان، مال و ناموس خود را دفع كنيد.
منافقان براي پوشاندن كفر خود و گريز از نبرد در پاسخ پيشنهاد دفاع گفتند: (لَو نَعلَمُ قِتالاً لأتَّبَعناكُم). براي اين جمله، چند معنا محتمل است؛ مانند 1. اگر مي دانستيم جنگ مي شود، شما را همراهي مي كرديم. آنان با جمله دو پهلوي (لأتَّبَعناكُم) (همراهي مي كرديم) به جاي «لقاتلنا معكم» (همراه شما مي جنگيديم) راه فرار و توجيه را براي خود بازگذاردند.
2. پيكار با دشمن زماني معقول است كه عِدّه و عُدّه نظامي تا اندازه اي با دشمن برابر باشد، وگرنه اقدام به آن، نوعي انتحار و القاي در تهلكه است.
منافقان هنگام خطر نشان دادند كه به كفر نزديك تر از اسلام اند و فقط در گفتار با مسلمانان موافق اند. بدين سان خداوند سبحان از كفر و نفاقشان پرده برداشت. با توجه به اينكه منافق حقيقتاً كافر است و هيچ قربي به ايمان ندارد، كلمه (أقرَب) در اين آيه افعل تعييني است نه تفضيلي. منافق در روز خطر با آن دسيسه به كفر شفاف نزديك تر شد، و كفر صريح و علني او به فعليت مي رسد.
گفتني است با آنكه منافق كافر است و اين دو شبيه يكديگر و به لحاظ استحقاق جهنم داراي حكم كلامي يكسان اند و جايگاه هر دو جهنم است، قرآن كريم بر اساس رحمت ويژه الهي و به دلايلي به صراحت آنان را كافر نخوانده، بلكه آن ها را نزديك به كفر دانسته است.
تسنيم ج 16 صص 247 تا 250
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#عجیب
آنچه ساحران ارائه دادند، «افك» و دروغ بود: «تَلْقَفُ مـا يَـافكون» [أعراف 117] بنابراین هنگامی که موسی به امر الهی عصا را انداخت سحر ساحران باطل شد و آن مارهای دروغین از حرکت افتادند و همه تماشاچیان دیدند که در میدان مبارزه جزيك مار واقعی و شماری چوب و طناب نیست؛ یعنی معجزهٔ موسى سحر و افك ساحران را بلعید.
تسنيم 654/29
از آیه «فَلَمّا القوا قال موسى ما جِئْتُم بِهِ السِّـحْرُ إنَّ اللهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ الله لا يُصلِحُ عَمَلَ المُفسِدین» [يونس 81] نیز فهمیده می شود که معجزه موسی
سحر ساحران را باطل کرد؛ نه اینکه چوبها و طنابها را بلعید.
همان، ص 655
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#رفع_اشتباه
#خاطره_علمی_کرامتی
قرعهی فال یا قرعهی کار؟
در کلاسی گفتم حافظ شیرازی بیت:
آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعهی فال به نام من دیوانه زدند
را بر اساس آیهی «إنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ... (أحزاب ٧٢) گفته است.
دانشجویی گفت: «قرعهی کار» درست است نه «قرعهی فال». دیوان حافظ نگاه کردم دیدم حق با آن دانشجوست. خدا خیرش دهد.
روز 26 مهر 1403 در دانشگاه پیام نور بجنورد استاد بزرگواری آن بیت حافظ را مثل من خواند. در آخر جلسه، ضمن تشکر از ایشان، خاطرهام را به ایشان عرض کردم.
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402