✍️#پسر_گمشده_روانشناسی_و_اخلاق_حرفهای
🔹جان واتسون، رفتارگرای معروف آمریکایی که پیشنهاد تغییر تعریف دانش روانشناسی به «علم مطالعه رفتار» را ارائه داد؛ در سال 1920 در معروفترین و بحثبرانگیزترین آزمایش خود، که به عنوان آزمایش #آلبرت_کوچولو شناخته میشود، به همراه دستیارش روزالی راینر، از طریق شرطیسازی، ترس را در پسربچهای به وجود آورد.
🔸آنها چندین بار، همزمان با نشان دادن یک موش به آلبرت؛ صدای بلند و ترسناکی هم درآوردند. در نهایت آلبرت نسبت به این صدا شرطی شد. آنها همچنین این ترس را به سایر اشیاء سفید و خزدار تعمیم دادند طوری که کودک از اشیاء غیرجاندار شبیه موش بترسد.
❇️ امروزه #اصول_اخلاقی، این آزمایش را مورد انتقاد قرار دادهاند، خصوصا که پس از انجام آزمایش، نتوانستند ترس کودک را از بین ببرند.
🔹در سال ۲۰۰۹، محققان دریافتند نام اصلی آلبرت کوچولو، داگلاس مریت بوده است. سرنوشت این کودک تحت عنوان #پسر_گمشده_روانشناسی چندین دهه مبهم باقی ماند. محققان دریافتند که متأسفانه این کودک در شش سالگی بر اثر هیدروسفالی درگذشت.
🔸در سال ۲۰۱۲، محققان شواهدی ارائه دادند مبنی بر اینکه مریت در زمان آزمایش، از اختلالات عصبیشناختی رنج میبرده و ممکن است واتسون آگاهانه کودک را به عنوان یک نوزاد “سالم” و “عادی” معرفی کرده باشد.
این جمله معروف واتسون است که گفته بود «یک دوجین بچه سالم و عادی با مشخصاتی که من میگویم را به من بدهید، تضمین میکنم هر کدام از آنها را که انتخاب کنید، صرفنظر از استعداد، علاقه، گرایش، توانایی و نژادش، هر جور متخصصی که بخواهید، پزشک، حقوقدان، هنرمند، بازرگان و حتی گدا و دزد، بار آورم».
🔹واتسون به دلیل ایجاد ارتباط با دستیار خود، از همسر اولش جدا شد و از دانشگاه هاپکینز نیز اخراج شد. وی پس از بیرون آمدن از دانشگاه در یک آژانس تبلیغاتی مشغول به کار شد.
در اواخر زندگی واتسون، روابط ضعیف او با فرزندانش به تدریج بدتر شد. او سالهای آخر عمر خود را در یک مزرعه گذراند. اندکی قبل از مرگ وی در ۲۵ سپتامبر ۱۹۵۸، او بسیاری از دست نوشتهها و نامههای شخصی منتشر نشده خود را آتش زد.
⭕️ پ.ن:
✳️ معلوم نیست با تغییر تعریف روانشناسی به #رفتارشناسی چقدر بتوان همه ابعاد پیچیده #روان آدمی را مورد بررسی قرار داد؟
✳️ آدرین سی برک؛ روانشناس کانادایی در تأیید وجود سوگیری در کتب روانشناسی آمریکایی؛ در مقدمه کتاب خود مینویسد علی رغم اینکه ژان پیاژه، در 1919 پژوهشهای علمی خود را آغاز کرد امّا نامش 40 سال بعد در کتابها نمایان شد امّا نام واتسون در همان آغازین سالهای علمیاش در کتابها دست به دست میشد!
نمیدانم کتب روانشناسی آمریکایی چه اصراری دارند شرح مفصلی از زندگی او را ارائه دهند؟!
✳️ وقتی متن بالا را تنظیم میکردم بخشهایی از مصاحبه امبر حق (روانشناس مسلمان) با بی اف اسکینر؛ دیگر رفتارگرای معروف آمریکایی به یادم آمد. اسکینر در آن مصاحبه در سال 1983؛ در کمال تعجب لزوم #دینداری در انسانها را زیر سوال برده بود؛ و قائل بود اخلاق برای تداوم زندگی کفایت میکند!
امّا همواره ضمانت اجرایی اخلاقِ بدون پشتوانه برای من سوال بوده است!
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
📝#تحقیقات_روانشناسی_و_جایگاه_مردم_جهان
🔸تریاندیس؛ روانشناس فرهنگی معروف آمریکایی:
«تقریباً همه نظریهها و دادههای روانشناسی معاصر از جمعیت غربی (مثل اروپاییها، آمریکای شمالی، و غیره) بهدست آمده است، در حالیکه حدود 70 درصد از مردم در فرهنگهای غیر غربی زندگی میکنند.
اگر قرار است روانشناسی به یک رشته جهانی تبدیل شود، به نظریهها و دادههای اکثریت انسانها نیاز دارد.
در سالهای اخیر،کار روانشناسان سنتهای غیر غربی نشان میدهد که هر فرهنگی ممکن است حداقل تا حدی روانشناسی خاص خود را داشته باشد. این روانشناسیهای بومی هم شباهت و هم تفاوتهایی با روانشناسی معاصر دارد.
روانشناسی معاصر بهتر است بهعنوان یک #روانشناسی_بومیِ_غربی تلقی شود که مورد خاصی از روانشناسی جهانی است، نه تمام آن!
اگر روانشناسیِ بومی در چارچوبی جهانی گنجانده شود، آن وقت ما روانشناسی جهانی خواهیم داشت».
#روانشناسی_جهانی
#روانشناسی_فرهنگ_ایرانی
#روانشناسی_فرهنگ_آمریکا
#هویت_گمگشتگی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#دستگاه_اندیشگی_مطهریام_آرزوست!
🔹در جستجوی آثار شهید مطهری، یافتم که ایشان بیش از 80 بار از #فروید و نظریاتش اسم برده است. البته خاطرم هست که آقازاده شهید مطهری (حجت الاسلام دکتر محمد مطهری) در جلسهای که این موضوع را مطرح کردم؛ قائل بودند بیش از این تعداد است.
به هر حال، برخلاف تصور برخی روانشناسان؛ بهنظر میرسد این اندیشمند اسلامی اکثر آثار ترجمه شده فروید و #یونگ را مطالعه کرده است.
🔸ایشان در برخی موارد از فروید با تعابیر خنثی مثل«روانشناس اتریشی»، و در جای دیگر با تعابیری تمجیدگونه همچون«دانشمند روانشناس/ مبتكر پسیكانالیزم/ قهرمان روانکاوی» یاد میکند.
🔸موضع وی نسبت به فروید جالب است:
- بخشی از نظرات فروید را (بهخصوص در مباحث #اخلاق_جنسی و #منشأ_پرستش_خدا)نقد و رد میکند (از باب نمونه ر.ک آشنایی با قرآن، ج 5، ص 109)،
- برخی ایدههای او را میپذیرد،مثلاً اصل وجود دنیای ناهشیار
- و از برخی هم استفاده میکند؛ مثل تأثیر دنیای ناهشیار بر حالات هشیار؛ ذیل مباحث اثرات گناه بر دل(مجموعه آثار ج11 ص31 ).
🔹حال بخشی از ایده های ایشان را ببینید:
شهید مطهری در مجموعه آثار، ج13 صص425-446 وجود روان ناخودآگاه را به نفع اثبات اصالت روح میپذیرد و از منظر وی فقط تفاوت در موضوعات شناخت است که نگاه اسلامی را از نگاه فرویدی متمایز میکند.
🔸ایشان در ص 439 میگوید:«وجود روان ناخودآگاه در انسان مسلّم است. مسئلهی كشف روان ناخودآگاه دو نتیجه ی علمی برای الهیّون دربرداشت:
1️⃣ «یكی در خود مسئله روح بود. روان ناخودآگاه اصالت روح را بیش از پیش ثابت كرد زیرا مسلّم شد كه عوارضی كه در روان ناخودآگاه پیدا میشود اصلاً به عالم اعصاب انسان مربوط نیست...معلوم شد روان انسان خیلی عمیقتر از این حرف سادهی بچه گانهای است كه چهارتا ماتریالیست میگویند که حالات روانی انسان معلول فعل و انفعال شیمیایی سلسله اعصاب است!»
2️⃣ «نتیجهی دوم، در#شناخت_شناسی است. روان ناخودآگاه نسبت به روان خودآگاه یعنی#غیب نسبت به #شهادت. روان ناخودآگاه، غیب وجود انسان است... شهادت یعنی این بدن و غیب یعنی روان (همین روان خودآگاه) . امروز ثابت شده كه نه تنها شهادتی داریم (یعنی بدن) و غیبی داریم (یعنی روان) بلكه یك غیبِ غیبی هم داریم كه همان روان ناخودآگاه است.»
🔸«فرق ابراهیم خلیل (ع) با فروید و همهی روانكاوان عالم چیست؟ فرق ابراهیم خلیل با كسی كه سیارهی نپتون را كشف كرد چیست؟
فرقش این است كه كار اینها مربوط به جزئی از عالم است؛ آقای فروید از وجود انسان، یک جزء و آن آقای ستاره شناس از جزئی از منظومه ی شمسی جزء دیگری را كشف كرد؛
ولی ابراهیم خلیل چه كرد؟
ابراهیم (ع) سودا را یكسره كرد، تنها به روان انسان نگاه نكرد، تنها به خورشید و ماه و زمین نگاه نكرد؛ عالم طبیعت و حركت و عالم اجسام را یكسره زیرنظر گرفت و گفت این جهان، غیب و باطنی دارد. او اول خودش را #موضوع_مطالعه قرار داد. خودش را یك موجود متربّی و متغیّر و مقهور و یك موجودی كه چه بخواهد و چه نخواهد قوه و قدرتی هست كه او را گردش و حركت میدهد (كوچك بوده، بزرگش كرده است و دارد پیرش میكند) حس كرد. در تمام وجود خودش #تغییر و #حركت را احساس كرد. این دغدغه در وجودش پیدا شد كه باید #تغییر_دهنده و #حركت_دهنده و موتوری در عالم، موجود باشد... .
🔹از نظر ماهیّت شناخت شناسی، میان #شناخت_فرویدی و #شناخت_ابراهیمی هیچ فرقی نیست، از نظر موضوع فرق است.
شناختشناسی ابراهیم با شناختشناسی آن ستاره شناس و با شناخت شناسی شما از نظر ماهیت شناخت شناسی فرق نمیكند. ماهیت شناخت شناسی در هر دو یكی است منتها موضوعش دوتاست. »
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
#روانشناسان_ایران_اسلامی_بهوش!
💥تلاشی مضاعف باید؛ تا #شاگرد باقی نمانیم!
👈آنچه در دنیای روانشناسی میگذرد:
🔸برگزاری #اولین دوره آنلاین روانشناسی اسلامی در آمریکا
🔹مؤسسه آمریکایی الکرم با همکاری دانشگاه جُرج واشنگتن
⁉️و
ما در #ایران در حال بحث از #امکان «روانشناسی اسلامی...!»
#العلم_سلطان
#روانشناسی_اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگیبخش
#روانشناسان_ایران_اسلامی_بهوش! 💥اولین دیپلم رسمی #روانشناسی_اسلامی در کالج مسلمانان کمبریج، انگل
اولین دیپلم رسمی #روانشناسی_اسلامی در کالج مسلمانان کمبریج
📣#نقش_دین_در_پیشگیری_از_خودکشی
🔹مرکز مشاوره دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی با همکاری دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار میکند:
◀️ *سمپوزیوم ملی مداخله در بحران (با تأکید بر خودکشی)*
✅ ویژه روسا و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاههای سراسر کشور
🗓 یکشنبه و دوشنبه ١۴ و ١۵ شهریور ماه ۱۴۰۰
⏰ ٨:٣٠ تا ۱۳
🔗 لینک ثبت نام جهت صدور گواهی
https://b2n.ir/y37495
🔗 لینک شرکت در سمپوزیم👇:
https://chwebinar.saorg.ir/ch/moshaverh
از طریق گزینه مهمان وارد شوید، سپس نام و نام خانوادگی خود را درج نمایید
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
📝#انواع_انگیزش_رفتاری_و_رضایت_از_زندگی
✅ حالت 1 ایجاد کننده یک انگیزش مثبت و پایدار و ارتباط قوی با #رضایت_زندگی
❎ حالات 2تا4: انگیزشهای ناپایدار که بهصورت موقت با رضایت در ارتباطاند اما مراکز همواره افراد را بدان سوق میدهند!
🔸#فرسودگی_شغلی معمولاً از حالات اخیر ناشی میشود.
💥جا دارد پژوهشگران بررسی کنند اگر کارها با #انگیره_الهی انجام شود، چه نتایجی در بر خواهد داشت؟
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#به_شرق_نگاه_کنید
🔹دکتر سوزان مکدَنیِل؛ رئیس وقت #انجمن_روانشناسی_آمریکا(APA) در سال 2016 دیداری از چند کشور اسلامی و آسیایی داشت.
او ابتدا در کنگره فدراسیون جهانی سلامت روان در قاهره #مصر شرکت کرد؛ سپس به شهر اللهآباد #هند سفر کرد و در نشست سالانه ملی آکادمی روانشناسی (NAOP) به ایراد سخن پرداخت.
🔸مکدنیل بعد از بازگشت به آمریکا؛ به مناسبت سفر خود، در مجله Monitor on Psychology سرمقالهای نوشت و با اشاره به اینکه کشورهای مذکور، دارای برخی از پیشرفتهترین تمدنهای تاریخ بشری هستند که لزوماً با فلسفه رویکردهای روانشناسی غرب سازگار نیست؛ نوشت:
❇️ من در این سفر آموختم که روانشناسی کلاً میانفرهنگی است. من با سفر به شرق، دانستم که #نمیدانم، در حال کشف هستم، باید کار کنم تا به درک #مشترکات و #اختلافات در رفتار انسانی برسم. من فهمیدم که روانشناسی آمریکایی چیزهای زیادی میتواند از شرق یاد بگیرد.
💥او سپس در توصیهای به جامعه روانشناسان غربی نوشت:
Looking East :Western psychology can learn a lot from Eastern psychology organizations
به شرق نگاه کنید! روانشناسی غربی #چیزهای_زیادی میتواند از نهادهای روانشناسی شرقی یاد بگیرد!
https://www.apa.org/monitor/2016/04/pc#
#روانشناسی_شرقی
#فرهنگ_ایرانی_اسلامی
#خودباوری
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✳️#کتاب_مقدمهای_در_روانشناسی_اسلامی
💥#اثری_دیگر از اندیشمندان مسلمان ایرانی
🔹مؤلفان: دکتر خدایاری فرد، حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی، دکتر شهابی و دکتر زندی
انتشارات بریل، 2021
🌺تبریک به مؤلفان محترم و تبریک به جامعه علمی #ایران
https://brill.com/view/serial/RPSYS
#روانشناسی_اسلامی
#فرهنگ_ایرانی_اسلامی
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee✳️
#مجله_بینالمللی_روانشناسی_اسلامی
🔸یک مجله علمی که یافتهها و ایدههای تحقیقاتی در زمینه روانشناسی اسلامی از کشورهای مختلف جهان را منتشر میکند.
🔹این مجله (IJIP) که از سال 2018 بهصورت سالانه منتشر میشود، توسط انجمن بینالمللی روانشناسان مسلمان IAMP با اعضایی از کشورهای مختلف از جمله اندونزی، مالزی، استرالیا، چین، ترکیه، #ایران، پاکستان، هند، سودان، اتیوپی، سومالی، نیجریه، روسیه و ایالات متحده اداره میشود.
http://journal.iamphome.org/index.php/IJIP
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#روانشناسیِ_تخدیر_یا_رهایی_بخش؟
مدتها بود در این اندیشه بودم که راه برونرفت از رویکرد تخدیری در روانشناسی چیست؟
#تخدیر؟!
بله!
✳️ روانشناسی امروز در حوزه تجویز در دام تخدیر گرفتار شده است، و به تعبیر پارگامنت، به #روانشناسی_کنترل تبدیل شده است.
گو اینکه همه رویکردها از فرویدینها گرفته تا نئو بکینها همه در پی تجویز اصولی هستند که من و تو بتوانیم خود را به نفع خواستههای دیگران کنترل کرده، با شرایط سازگار شده، خود را آسوده نگه داریم!
یا در لاک خود فرو رفته و کاری به کار دیگران نداشته باشیم، دلخوش از مسکّنی باشیم که به ما زدهاند، و در دغدغه آن نباشیم که برای دیگران چه رخ میدهد، هرکس گلیم خود را از آب برون کشد!
هدف آرامش #من است!
🔺در این وادی ممکن است جلوی چشمانمان افرادی در مشکلاتشان دست و پا بزنند و یا دچار ناراستیهایی باشند، اما آن قدر دُز تخدیرِ تجویز بالاست که گاه به پدیده #بی_احساسی_ناظر دچار میشویم!
بگذریم!
📃 دیروز، اما با مقالهای روبرو شدم که از ایده #روانشناسی_آزادی_خواهانه و رهایی بخش سخن گفته بود، آن هم از منظر #دین_اسلام!
آغازگر این ایده، مارتین بارو، روانشناس اسپانیایی الاصل سالوادوری است، او یکی از ده تاثیرگذار برتر در روانشناسی اجتماعی است که بهخاطر اندیشههای آزادیخواهانهاش جان خودش را از دست داد( ظاهرا توسط دولت آمریکا ترور شد!)
ایده او را خودتان در جای دیگر دنبال کنید،
فارغ از اینکه تمام حرفهای نویسنده مقاله مورد اشاره که تحت تاثیر مارتین بارو بوده، مورد پذیرش من باشد، اما او در ایده مذکور میخواهد روانشناسی اسلامیِ آزادیخواهانه را طرح ریزی کند، روانشناسی بر مبنای #تفکر_توحیدی.
🔹روانشناسی که نسبت به اقشار جامعه بی تفاوت نیست، فقیر و غنی نمیشناسد، نژاد و قومیت را مبنای قضاوت قرار نمیدهد، بلکه همه را انسان میبیند، آن هم از جنس #مخلوق_خداوند!
🔸نگاه توحیدی یعنی نگاه عدالت گسترانه خداوند در میان همه انسانها،
یعنی دغدغه همه افراد را داشتن، یعنی نسبت به حوادث جامعه بی تفاوت نبودن،
یعنی رهایی از تخدیر!
🔹این نگاه، آسیبهای روانی را نه صرفا امر فردی، که #تعامل_جامعه_فرد تلقی می کند.
وجود #ظلم در یک گروه، در یک خانواده، و در یک جامعه را منشأ شکلگیری آسیبهای روانی، و #عدالت را تغییردهنده و درمان کننده میداند.
نویسنده قائل است از منظر اسلام داد عدالت در اوج است، آن هم بر مدار توحید.
هرچه قدر نگاه عدالت محورانه توحیدی در یک جمع گسترش یابد، سلامت در افراد آن گروه گسترش خواهد یافت، و افراد همواره در پی نجات یکدیگر خواهند بود
و متقابلا تفکر ظلم مآبانه و تبعیض گرانه خاستگاه آسیبها و ناراستیها خواهد بود.
🤔 حال، انتخاب با ماست که کدام ایده را در جامعه خود گسترش دهیم؟
🌿🌺🍃🌸🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee