eitaa logo
نردبان فقاهت
4.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
44 ویدیو
91 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ درس خارج آیت الله 98/11/28 🔸 آیا اگر انسان(مکلَّف) در مسامحه کند و آن را تا آخر وقت به تاخیر بینندازد و نخواند ، یعنی به اندازه ای به عقب بیندازد که اگر بیش از آن به عقب بیندازد ، نمازش قضا و فوت می ‌شود مثلاً : نماز ظهر را نخواند تا اینکه ده دقیقه به مغرب باقی بماند، آیا در «این فرض» این واجب موسع از موسع بودنش بیرون می ‌آید و تبدیل به می شود، یا حتی در این فرض نیز به همان عنوان موسع بودن خودش باقی می ماند ؟؟ ❓«هل یصیرالواجب الموسع مضیقاً، أم لا»؟ 🔹 هرچند همگان (معمولاً) می ‌گویند که از موسع بودن بیرون می ‌آید و تبدیل می ‌ شود به واجب ، و حال آنکه مطلب آن گونه که گفته ‌اند، نیست! ‌بلکه به همان واجب موسع بودن خودش باقی است. یعنی باز هم این نماز، واجب است. چرا؟ 🔹چون زمان او بیش از فعلش است ، منتها  الآن این نماز در آن آخرین ظرف زمان خودش واقع شده است که اگر بیش از آن  به عقب بیندازیم ، فوت خواهد شد ، نه اینکه تبدیل به مضیق شده باشد ، چون«». 🔸 و لذا حتماً باید آن را در این ظرف آخر زمان بخواند. ‌چرا ؟ چون اگر نخواند و بیش از آن به تأخیر بیندازد، «واجب» فوت می شود. 🔹به عبارت دیگر: اینکه حتماً باید نمازش را در آخرین لحظه از زمان بخواند و بیش از آن به عقب نیندازد، نه از این نظر است که «واجب موسع» تبدیل به واجب مضیق شد(صار الواجب الموسع واجباً مضیقاً) ، بلکه از این نظر که  این واجب به حدی رسیده است که اگر بیش از آن به عقب بیندازد ، مفوِّت واجب است و چون مٌفوِّت واجب است ، فلذا می گویند: حتما باید بخواند، نه اینکه از واجب موسع بودنش خارج بشود. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۷) 🔹 آیت‌الله (رضوان الله علیه)، آیت الله (ره) و برخی دیگر معتقدند که اگر هلال در جایی مشاهده گردد، برای بقیه کشورها و شهرهایی که در قسمتی از از شب، با آن مکانی که هلال در آن دیده شده، اشتراک در شب دارند، کافی است. 🔸 اما آیت‌الله اعتقاد دارند که آغاز ماه قمری، یک امر نسبی است که در شهرهای گوناگون، تفاوت دارد و در همه جا یکسان نیست و آنچه شارع برای فرد ساکنِ یک منطقه حجّت قرار داده، قابلیّت رؤیت هلال با عین مجرده در همان محل یا جاهایی است که اگر هلال در آنها دیده شود (اگر موانع جوّی مانند ابر یا غبار وجود نداشته باشد)، در محل سکونت آن شخص هم مشاهده می گردد؛ یعنی شرط می باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 در روات زیاد بودند ؛ مثلاً حسن بن علی بن وشاء می‌ گوید : فإني أدركت في هذا المسجد تسعمائة شيخ كل يقول حدثني جعفر بن محمد : من در مسجد کوفه به 900 شیخ را دیدم که همه می‌گفتند : حدثنی جعفر بن محمد. 🔹 وقتی در کوفه این عدد سنگین هست ، خواه ناخواه احادیث با هم مقارنه می‌شود ، مباحثه می‌شود که چه کسی این را نقل کرده است ، معارضاتش بررسی می‌شود و نقادی می‌شود . 🔸 ازاین‌ رو حدیث کوفه یک خوبی دارد و یک بدی ؛ بدی‌اش این است که بیشترین در حدیث کوفه است ؛ چون کوفی‌ها زیاد بودند ، تعارض هم زیاد بود اما حدیث بصره تعارض کم دارد. و خوبی‌ حدیث کوفه این است که نقی‌ تر است؛ چون کاملا نقادی و تصحیح و تنقیح شده است، اما حدیث چون کم بودند چنین نیست . @Nardebane_feghahat
✳️ ویژگی‌های حدیث بصره ☑️ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔹 چون در بصره اکثریت با بود و اصولاً شیعه کم بودند چه برسد به روات شیعه. (مثلا معروف است که امام به که از بزرگان بصره و ثقه می باشد، فرمودند: "کیف تری اقبال الناس علی هذا الأمر" مردم نسبت به تشیع و امامت و ولایت چگونه هستند؟فضیل پاسخ می‌دهد: خیلی اقبال نیست. امام می‌فرماید: علیک بالأحداث. این حدیث ناظر به وضع شیعه در بصره است. 🔸 وضعیت هم مثل بوده است. اصولاً در بصره شیعیان به دلایل مختلفی که الآن نمی‌خواهیم متعرض آن شویم در بصره کمتر بودند. خصلت اساسی میراث اهل بصره این است که به علت قلت شیعه و قلت ناقلین آثار، آثار آن نقادی نمی‌شد. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج اصول آیت الله 1398/1/18 🔸 در حدیث بصره ما ثقات و اجلا داریم که از همه شان اجل شاناً است. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد ۲۶ مهر ۸۸ 🔸 همزمان با در سال‌های ۱۲۰ و ۱۳۰ در هم رواتی وجود داشتند؛ مثل و . 🔹 البته چون روایت بصره کمتر بودند، تعارض‌ها هم کمتر بود. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۸) ☑️ استدلال به آیه "يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ" و بررسی آن (۱) 🔹 در پستِ "رویت هلال" شماره (۲) و (۲۶) استدلالِ دوتن از مراجعِ عالی قدر (آیات عظام و ) برای اثبات رویت با عینِ مجرده را ذکر نمودیم. ❎ نقد و بررسی: 🔸 سخن این بزرگواران با شان نزول آیه و قول مفسران سازگار نیست. زیرا آیه در مقام بیان مبدأ ماه نیست که بخواهیم به آن استناد نماییم. 🔹 در آیه آمده است که از "اهله" از تو سوال می نمایند ، اما سوالشان چیست؟ آیا مرادشان اول ماه قمری است؟ در آیه سوالشان نیامده است. برای فهم سوالشان دو راه داریم: 1⃣ سوال را از شأن نزول بفهمیم. 2⃣ از روی جواب بفهمیم. ✅ راه اول : شأن نزول 🔸 اگر به شأن نزولِ آیه دقت کنیم، بدین نحو است که عده ای نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می آیند و از تغییراتی که در هلال ایجاد می شود سوال می کنند نه از خصوص هلال. ✔️ لذا فرمایش این دو بزرگوار با شأن نزول آیه سازگار نیست. ✅ راه دوم : از روی جواب: 🔹در جواب آن ها گفته شده :"قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ". "میقات و وقت" پاره ای از زمان است که انسان اعمال خود را در آن انجام می دهد. 🔸 هلال، یک وضعیت از ماه است و لذا نمی تواند ظرف زمان باشد. ❓پس چطور اهله مواقیت للناس است؟ 🔹 لذا عده ای "توسعه معنایی" در مورد "اهله" قائل شده اند و مقصود از "اهله" تغییراتی است که در ماه اتفاق می افتد مثلا ماه بزرگ تر می شود، کوچک تر می شود و...(و مثل خورشید نیست که ثابت باشد). 🔸 لذا در جوابشان پیامبر اکرم فرموده است که علت آن این است که ما اعمالمان را مطابق با این تغییرات انجام می دهیم، مثلا در ماه رمضان روزه بگیریم، در ذی الحجه به حج برویم، در "اشهر حرم" قتال نکنیم و ... وگرنه اگر ماه تغییر نمی کرد و ثابت بود، نمی توانستیم "مواقیت" داشته باشیم! ✔️ پس سوال این شد:  يَسْئَلُونَکَ عَن تغییرِ الْأَهِلَّةِ ☑️ پس اصلاً پرسش راجع به هلال ماه جدید نیست که این بزرگواران(حفظهما الله) بحث کنند که "للناس" برای عموم است و ...! 🔸 پس آیه در مقام بیان این مطالب نمی باشد! اقوال برخی مفسرین را جدا کرده ام و در پست بعدی تقدیم می نمایم ⬇️⬇️⬇️ @Nardebane_feghahat
اقوال مفسرین پیرامون آیه.pdf
373K
✳️ (۲۹) ✔️ اقوال برخی مفسرین پیرامون آیه شریفه : "يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ" 🔸 اما آیت الله و آیت الله (حفظهما الله) آیه را جور دیگری تبیین کرده اند که در شماره 2 و 26 از پست های رؤیت هلال گذشت. ✅ باید گفت : حتی اگر این مراجع بزرگوار اقوال مفسرین و شان نزول آیه را نپذیرند، باز هم باید معتقد باشند که آنچه فرموده اند صرفاً یک احتمال است و این اقوال مفسرین هم احتمالی دیگر. و اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال. لذا نمی توانند به این آیه شریفه استناد نمایند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳۰) ☑️ استدلال به آیه "يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ" و بررسی آن(۲) 🔸 گذشت که آیت عظام و معتقد شده بودند که: "للناس" در آیه شریفه به این معناست که این هلال ها یک راه عمومی برای تشخیص ماه جدید است و از طریق آن عموم مردم بودن می توانند ماه قمری بعدی را شناسایی کنند. 🔸 راه عمومی بودن، منافاتی با این ندارد که عده ای از متخصصین، پس از مشاهده هلال، آن را به عموم مردم گزارش بدهند. 🔹 در صورتِ فوق هم "للناس" است ؛ گاهی "للناس" به صورت مستقیم و گاهی به صورت غیر مستقیم. گاهی با چشم مسلح گاهی با چشم غیر مسلح. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) 1⃣ تعریف طلاق: و هو اِزالةُ قیدِ النِّکاحِ بغیرِ عوضٍ بصیغةِ «طالق». 2⃣ صیغه طلاق: اَنتِ طالق یا زوجتی طالق. 3⃣ طلاق ایقاع هست و نیاز به قبول از طرف زن ندارد. @Nardebane_feghahat
✳️ متسالم عليها است که در تنجّز مثل است ، البته در اين ميان ده نفر مخالف وجود دارد که در قوانين الاصول و محقق در از جمله مخالفين هستند و در تقريرات منسوب به نيز همين مطلب آمده است. @Nardebane_feghahat
بسمه تعالی. در کانال (نردبان فقاهت) در صدد هستیم دروس خارج فقها، و مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. دوستانِ طلبه خود را به این کانال دعوت نمایید. ایتا : @Nardebane_feghahat تلگرام : t.me/Nardebane_feghahat ✍ رضاحسينی 20 اردیبهشت 1399
✳️ جهت صدور جهت صدورِ روایت ، معصوم ـ عليه‌السلام ـ از سخن، رفتار و تقریری است که در قالب خبر ، روایت شده است . گاه انگیزه ، بیان حکم واقعی، گاه تقیه ـ به خاطر حفظ جان خود و یا شیعیان ـ و گاه غیر آنها است. ✳️جهت صدور در باب فقیه هنگام استنباط باید علاوه بر دقت در درستی صدور روایت از عليه‌السلام ، به انگیزه صدور آن نیز توجه کند. از جاهایی که به انگیزه روایت استناد می‌شود، مبحث روایات است؛ برای مثال : اگر دو روایت تعارض کنند و انگیزه صدور یکی از آنها و انگیزه صدور دیگری حکم واقعی باشد، روایتی که به منظور بیان حکم واقعی صادر شده ، داده می‌شود. @Nardebane_feghahat
✳️ روزه روز عاشورا ✔️ عن زید النرسی قال: سمعت عبید بن زراره یسأل أبا عبد الله (علیه السلام) عن صوم یوم عاشورا فقال: من صامه کان حظه من صیام ذلک الیوم حظ ابن مرجانه وآل زیاد. قال: قلت: وما کان حظهم من ذلک الیوم؟ قال: النار أعاذنا الله من النار ومن عمل یقرب من النار. 🔹 می‌گوید: از عبید بن زراره شنیدم که از امام صادق (علیه السلام) در مورد روزه پرسید. فرمودند : کسی که این روز را روزه بگیرد حظّ و نصیبش از این روز همان خواهد بود که و آل زیاد از این روز بردند. راوی می‌گوید: گفتم حظّ و نصیب آنان در این روز چه بود؟ فرمود: آتش جهنم! و به خدا پناه می‌بریم از عملی که نتیجه آن آتش باشد!.... 📚 الکافی ج۴ ص۱۴۷ 🔸 اما (صوفی سنّی مذهب) در کتب خود بارها به استحباب روزه این روز تاکید کرده است. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔸 ارضِ خراجی بوده است... مجوسی ها و ایرانی‌ها در آنجا زیاد بودند، یهودی زیاد نبوده، ولی مجوسی و مسیحی در آن زیاد بودند... @Nardebane_feghahat
در سال 676 ه. ق، در حلّه از دنیا رفت. محقق حلی ، دایی و استاد می باشد که در فقه نظرات او بسیار مطرح گشته است. آیت الله از مرحوم آیت الله آسید حسن بجنوردی (صاحب «القواعد الفقهیّة») (ره) نقل می‌کنند که مرحوم محقق را افقه فقهای شیعه در عصر غیبت می‌دانستند. تقسیم ابواب فقه به 4 قسم از ابداعات ایشان است که در هیچ‌یک از مذاهب اسلامی (اهل سنت، زیدیه، اسماعیلیه و...) سابقه ندارد. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔸 دعای را قاعدتاً ابوحمزه از امام‌(علیه السلام) شنیده و ثبت کرده است. حتی من بر اساس سیاق مختلف این دعا ـ که سند صحیحی هم دارد ـ احتمال می‌دهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»، قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله ‌اندک میان کوچه بنی‌هاشم و مسجد و مزار پیامبر(صلی الله علیه و آله) ـ سازگار نیست. @Nardebane_feghahat
تدریس بحار الانوار - کتاب الصلاه باب ششم : ۱۱ جلسه رضا حسینی با بیان نکات فقهی، اصولی، رجالی، و ادبیاتی @Nardebane_Feghahat
باب ششم - ج 1.pdf
610.1K
فایل pdf جلسه اول
باب ششم - ج 2.pdf
854.8K
فایل pdf جلسه دوم
باب ششم - ج 3.pdf
534.6K
فایل pdf جلسه سوم