eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ آیت الله حفظه الله : 🔸 کیست؟ همه شما اهل فضلید . را باز کنید ، اول: «اعلم أن المکلف إذا التفت إلی حکم شرعي»؛ بعد الالتفات حالات نفسانی را ذکر می کند. هیچ فکر کردید چرا این جا می گوید: «اعلم ان المکلف…» خود او باز قائل است به شرعیت عبادات صبی ؟! حل این معما آیا چه جور است؟ 🔹 این رسائلش، آن هم شیخ. درس خارج شیخ برای است. این [میزان] علم . @Nardebane_feghahat
البدعه و التحرف(1).pdf
3.92M
🔹 در مورد حافظ شیرازی و مذهب او افکار مختلفی وجود دارد . کتاب البدعة و التحرف تألیف آیت الله محمدجواد خراسانی (ره) از کتب متقَن در این باب است ‌‌‌. 🔸 آیت الله می فرمایند : "شیعه بودن در شیراز مثل سنی بودن یک شخص در قم است که بعید و غیر عادی است". 📚 ج 2 ص 300 @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 مرحوم در نهایه، عنوان باب را «کتاب المکاسب» نام گذاشته، و آن را با «باب عمل السلطان و أخذ جوائزهم» آغاز می‌کند که قطعاً مصداق نیست. بعد از آن نیز «باب المکاسب المحظورة و المکروهة و المباحة» را ذکر کرده است. همین تقسیم ثلاثی در هم تکرار شد. شیخ بعد از این عنوان، «کتاب المتاجر» را مطرح می‌کند. یعنی شیخ بیع (متاجر) را از جدا کرده و این دو را به یک معنا ندانسته است. و لذا می‌نویسد: «کلّ شی‏ء أباحه اللّه تعالى، أو ندب إلیه و رغّب فیه، فالاکتساب به و التّصرّف فیه، حلال جائز سائغ من صناعة و تجارة و غیرهما.» و تجارت را از مصادیق اکتساب می‌داند، اما در کتاب مکاسب شیخ انصاری، مکاسب به همان معنای به کار رفته است. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله حفظه الله : 🔹 محمد مکی کیست؟ . عقل مبهوت است. در زندان ظرف هفت روز را نوشت از تا . این شهید اول است و این لمعه و آن زین الدین شارح. مهم این است که همین فحل کتابی دارد به عنوان "بیان" ، کتاب دیگری به عنوان "دروس" ؛ بعد روشن می شود احاطه او به مسائل تا چقدر است. @Nardebane_feghahat
✳️‍ 1⃣ فرق با آن است که من ابتدائیه در مقابلش (الی، انتهائیه) معنا می دهد،مثل: (ذهب من البصره الی الکوفه) اما من نشویه در مقابلش الی قرار نمی گیرد(زید ولد من عمرو). 2⃣ اصطلاح نشویه توسط از ادباء ساخته شده است اما بر این (من) ،همان عنوان ابتدائیه را اطلاق کرده اند و آن را از اقسام (من ابتدای غایت) می دانسته اند. 🔰 علوم العربیه،ج۲/ص۳۷۷ @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج حضرت آیت الله حاج سید احمد 98/7/8 🔸 مرحوم آقای عادتاً کاری به ندارند . ما همیشه شوخی می کنیم که : ایشان فکر می کنند دیروز امام (علیه السلام) این مطلب را فرمودند و امروز هم ایشان می فرمایند. این وسط را حساب نمی فرمایند. . این که 1200 سال اصحاب چه کردند اصلا در نظر مبارک ایشان مهم نیست . @Nardebane_feghahat
✳️ ظهور است و عقل . لذا عقل نمی تواند جلوی ظهور را بگیرد. می گوید : اگر در کار نباشد من می توانم حکم کنم و الا نمی توانم. @Nardebane_feghahat
✳️ شنیدم محدث ادعای عجیبی نموده است ، و فرموده است : چون من سخنان و مبانی خود را از احادیث می‌گیرم لذا اشتباه در آن راه ندارد . 🔸 [ ظاهرا ایشان به این نکته توجه نکرده که معصوم بودن اهل بیت علیهم السلام ملازمه‌ای با فهم درست از احادیث آنها ندارد] 🔹 این استدلال باطلِ محدث استرآبادی بعدها مورد استفاده قرار گرفت و او نیز با ادعای مبنا قرار دادن ، خود را معصوم معرفی کرد (تراث شیخ الأوحد، ج۵، ص۹). ✍ رضاحسینی @Nardebane_feghahat
☑️ انتقاد استاد شیخ محمد سند از اساتید درس خارج نسبت به روش رجالی آیت الله خویی در تصحیح روایات 🔸 فقیه گاهی مسئله را با ابزار فقه حلاجی می‌کند ولی گاهی فقه را با ابزار رجالی بررسی می‌کند. مثلاً روایات را بررسی می‌کند و برخی را تضعیف می‌کند و بعد تعارض می‌شود و بعد یکی را بر دیگری ترجیح می‌دهد. متأسفانه علاج مسئله فقهی را با علم رجال انجام می‌دهند. روش مرحوم خویی این اشکال را دارد. مرحوم صاحب جواهر مسائل فقهی را با متن حدیث حلاجی می‌کند. باید مشخص شود که این آقا فقیه است یا رجالی است؟ 🔸 بیشتر شاگردان مرحوم خویی بحث رجالی را مطرح می‌کنند. بله، فقط مرحوم روحانی خود را از بند رجال آزاد کرد. لذا ایشان به فقه رضوی بها و اعتبار می‌داد چون متن آن قوی بود. اگر روش حلاجی فقه، به علم رجال باشد، بسیار خطرناک خواهد بود. آیا علم رجال به علم فقه تکیه دارد یا فقه تکیه به رجال دارد؟ 🔸بزرگ‌ترین شاخص اعتبار حدیث، کتاب و سنت است که کار فقیه است و رجالی چنین توانایی ندارد. این روش فعلی که فقط به رجال بها داده می‌شود بسیار خطرناک است و درد بی‌درمان است. 🔸مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش می‌فرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچ‌یک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کم‌کم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. مثلاً اعتبار کتاب تحف العقول فقط به سند تنهاست یا اعتبار آن به متن است؟ آقا بزرگ تهرانی که یک کتاب‌شناس قوی است، تحف العقول را معتبر می‌داند. 🔸 با احترام شایان به مرحوم آقای خویی، اما روش ایشان بسیار خطرناک است. تکیه اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز بر متن بوده است کما اینکه فرموده‌اند: «حدیث تدریه خیر من الف حدیث ترویه» فهمیدن حدیث مهم است و آن آگاهی از متن است و کاری به سند ندارد. بله سند خوب است اما پایه اصلی و رکن نیست. 🔸متأسفانه سید احمد ابن طاووس مسیر را کج کرد و صحت را در مسیر طریق گذاشته‌ نه در مسیر متن تا به مرحوم خویی رسید که ایشان متأسفانه این روش را به کمال خود رسانید. 🌐شبکه اجتهاد 🆔 @feghahat @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله احمدی شاهرودی ، 16 اسفند 96 🔶 ( للمصیب أجران و للمخطئ اجرٌ واحد) این هم جزو همان حرف های است که آدم می کند از کجا در آمده!!! 🔹شاگرد: ظاهراً اصل این سخن به بر می گردد. 🔶 استاد: آری ، اصلا این للمخطی اجر واحد و للمصیب اجران یعنی چی ؟! اگر شخص واقعاً طبق عمل کرده باشد و کرده باشد و سپس داشته باشد و هم باشد : اجر دارد، هم باشد : اجر دارد . هیچ فرقی هم نمی کند. این طور نیست که مصیب اجرش بیشتر باشد، مخطی اجرش کمتر باشد. اگر هم که طبق نباشد (چه مصیب باشد و چه مخطی) : در است. ✅ پ. ن : گاهی برخی جملات آن قدر شهرت می یابد که تصور می کنی روایتی در کتب شیعه است! @Nardebane_feghahat
✅ اگر هنگام خوردن غذا، مهمانی وارد شود، آیا توصیه شده است که از سر سفره تکان نخورده و به احترام او از جا برنخیزیم؟! ☑️ «عَنْ یَاسِرٍ الْخَادِمِ وَ نَادِرٍ جَمِیعاً قَالا قَالَ لَنَا أَبُو الْحَسَنِ ع إِنْ قُمْتُ عَلَى رُءُوسِکُمْ وَ أَنْتُمْ تَأْکُلُونَ فَلَا تَقُومُوا حَتَّى‏ تَفْرُغُوا وَ لَرُبَّمَا دَعَا بَعْضَنَا فَیُقَالُ لَهُ هُمْ یَأْکُلُونَ فَیَقُولُ دَعْهُمْ حَتَّى یَفْرُغُوا». 📚 کافی ج 6، ص 298 🔸 یاسر خادم و نادر گفتند: امام رضا(علیه السلام) به ما فرمود: زمانی که مشغول خوردن غذا هستید، حتی اگر من بالای سر شما حاضر شوم، از جای خود برنخیزید! و بسیار پیش می‌آمد که حضرت با ما کاری داشت و به ایشان می‌گفتند که آنان مشغول خوردن غذا هستند که ایشان می‌فرمود: کاری به کارشان نداشته باشید تا غذایشان را تمام کنند. 🔹 با این وجود، اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بلند نشدن برای مهمان، عرفاً نوعی توهین به او به شمار آید، نباید مهمان مؤمن را تحقیر کرد؛ زیرا احترام به مؤمن برتر از احترام به سفره است. @Nardebane_feghahat
✳️ جعل خواب از طرف اخباری ها ، علیه اصولی ها 🔸رسول جعفریان 🔹آیت الله سید محمد مجاهد (1180ـ 1242ق)، از علمای بزرگ دوره فتحعلی شاه، در باره جعل یک خواب از سوی اخباری ها علیه اصولی ها، چنین نوشته است: 🔹و دیگر آنکه می‌گویند که شخصی علامه [حلی] ـ رحمة الله علیه ـ را در خواب دید، و از او سؤال کرد که بر تو چه نوع گذشت، و او در جواب آن شخص گفت که: 🔹 لولا تالیف «الالفین» و «زیارة الحسین علیه السلام، لَهَلکنی الفتاوی!» یعنی اگر برای نوشتن کتاب و حضرت امام حسین علیه السلام نمی‌بود، هر آینه من مرا هلاک کرده بود. و این سخن باطل است و ناشی نشده است مگر از . زیرا که بعضی از اخباریین دشمن می‌ باشند تا به حدی که ملا محمد امین استرآبادی که از اخباریین است در «» نوشته و گفته است که : دین دو دفعه گردید : یک مرتبه در روز سقیفه و که خلافت امیرالمومنین را غصب کردند . و بار دیگر وقتی بود که علامه [حلی] اساس اجتهاد را گذاشت و محکم کرد! 🔷 چنانچه (دشمنی اخباریین با مجتهدین) گفته شد و شنیدی ، حال هرگاه (اخباریین) خوابی وضع کنند چه استبعاد دارد ! و جزای افترا گوینده و افترا کننده بر خداوند عالم است ، وای بر آنها که این افتراها می‌بندند و وای ثم وای بر اشخاصی که از روی بی فهمی و جهالت این حرفها را مکرّر در مجالس و محافل می‌زنند ، و از خدا نمی‌ترسند ، بلکه بعضی از آنها اسم خود را عالم می‌گذارند ، و به جهت اینکه قابلیت فتوا دادن ندارند ، تکیه به این خواب جعلی می‌نمایند ، و می‌گویند احتیاط می‌کنیم که فتوی دادن امری است بسیار خطیر ؛ بلی چنین است هرگاه کسی خود را قابل فتوی دادن نداند و مع هذا فتوی بدهد، در سه آیه قرآنی که جناب اقدس فرموده‌اند چنین شخصی داخل خواهد بود، و فتوا دادن امری است بسیار خطیر ، و تا تواند شخصی خود را معاف بدارد و پیرامون آن نگذرد البته بهتر است . ✅ پ. ن : البته لازم به ذکر است که و و بسیاری از اخباریین انسان های خوش فکر و بعضاً بوده اند و در این مسأله تردیدی نیست. و بحث و اختلاف اصولیین و اخباریین صرفا در جهت و آنها است. @Nardebane_feghahat