eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
14031016.mp3
13.07M
🔊 🔰 جلسه سیصد و چهاردهم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه بیست و هفتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 یکشنبه ۱۶ دیماه ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 فرق میان داعی و غایت و خرده ای بر فلاسفه ◾️ در جای خود در آمده است که هر پدیده ای برای پیدایش به دو علت وجودی یعنی علت فاعلی و علت غایی و دو علت ماهوی یعنی و علت مادی نیازمند است. ولی گویا در علت غایی در فلسفه مسامحه ای رخ داده است و گفته اند که علت غایی در مقام تصور پیش و در مقام تحقق پس از معلول است. ◾️ حال آنکه وجود بیرونی غایت نمی تواند علت یک پدیده باشد چون موخر از آن پدیده است و نمی شود که علت موخر از باشد. از این رو باید میان داعی و غایت فرق گذاشت. داعی آن انگیزه ی درونی است که پیش از انجام کار در ذهن آدمی هست و او را برای رسیدن به غایت بر می انگیزاند و غایت آن چیزی است که پس از انجام کار در جهان بیرون محقق می شود. وجود بیرونی ، معلول فعل است و علت انجام آن نیست. 💢 بریده ای از درس (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
28.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯📽 🔰 سخنان مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته که در آیین آغاز همایش ملی فقیه سالک؛ بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) پخش شد 📆 چهارشنبه، دوازدهم دی ماه ۱۴۰۳ 🏢 تهران،‌ تالار همایش های پژوهشکده فقه و علوم انسانی کانال اطلاع‌رسانی حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران 🌐 eitaa.com/howzeh_emamreza
📸 🔰 آزمودن روش های علم اصول با استفاده از مقاصد الشریعه ◾️ می توان با یاری جستن از سنجه ها و معیارهایی را پیدا کرد تا با آنها به سنجش و آزمودن روش های اصول و اجرای آن روش ها بپردازیم. ◾️ بی گمان کارکرد مقاصد الشریعه هر جای دیگر که انکار شود در این مقام قابل وازدن و رد کردن نیست. چون همه ی برای رسیدن به غایتی آمده اند و اگر جز این باشد دین، بیهوده و لغو خواهد بود و از پرودگار حکیم کار بیهوده صادر نمی شود. ◾️ در حقیقت اگر محقق شد خواهیم دانست که هم شریعت را به درستی کشف نموده ایم و هم آن را به درستی اجرا کرده ایم. 💢 بریده ای از درس (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
‼️ قلب مردم را فراموش کردیم... ✖️ این جوانانی که به خیابان آمدند مظلوم هستند؛ زیرا نمی‌دانند و مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتند. ⚠️ ما حوزویان در این زمینه کوتاهی کردیم و از این اتفاق باید استغفار کنیم. ✴️ ما تقصیر داریم و باید جبران کنیم باید به دل جوانان و مردم برسیم و هوای دل مردم را داشته باشیم. حاج آقا مجتبی تهرانی هوای دل مردم را داشت. 🎙 📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید... سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
14031017.mp3
14.26M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و نود و نهم 📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه سی و ششم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۱۷ دیماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تعریف انسان در علوم انسانی اسلامی و سکولار ◾️ باید دانست که تاثیرات در علوم انسانی گاه بی واسطه و گاه با واسطه است. برای نمونه تاثیر مقاصد الشریعة در غایت علوم انسانی بی واسطه است چرا که اساسأ مقاصد الشریعة خود غایت شریعت است. برای نمونه دین در پی برپایی عدل و داد است و اگر علوم انسانی هم در پی برپایی عدل و داد باشند به علمی اسلامی بدل می شوند. ◾️ علم اقتصاد نیز اگر در پی باشد اسلامی به شمار می رود. بی گمان اگر با این تنوع مسائل به سبب غایت خویش علم دینی محسوب می شود اقتصاد نیز اگر در پی غایات شریعت از جمله عدالت باشد علم دینی به شمار خواهد رفت. بدین گونه همه ی علوم انسانی می توانند در ظل شریعت بالمعنی الاعم قرار گیرند. ◾️ انسان را حیوان برتر می دانند ولی علوم انسانی اسلامی انسان را موجودی برتر از حیوان به شمار می آورد. علوم انسانی سکولار به انسان زیست شناسانه و نظر می کنند و وجه ملکوتی انسان را در نظر نمی گیرند. پس انسانی که اسلام می گوید غیر از انسانی است که علوم انسانی سکولار می گویند. 💢 بریده ای از درس (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14031018.mp3
12.78M
🔊 🔰 جلسه سیصد و پانزدهم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه بیست و هشتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 سه شنبه ۱۸ دیماه ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 چگونه می توان علوم انسانی سکولار را به علوم انسانی اسلامی بدل کرد؟! ◾️ روش های علم برای آن است که از منابع بهره گرفته و با آنها به حل مسائل علم بپردازیم و با دگرگونی منابع، روش بهره برداری از عقل و کتاب و نیز تغییر می کند و خواه ناخواه منطق و مناهج علم نیز دگرگون می شود. ◾️ در سکولار کنونی نه از عقل وحیاتی بلکه از یک منبع واحد یعنی عقل خودبنیاد بهره می برند ولی علوم انسانی اسلامی از چندین منبع مانند ، وحی، فطرت و سنت بهره می برند. بنابراین از تفاوت های اساسی میان علوم انسانی سکولار و علوم انسانی اسلامی تفاوت در منطق، منهج است. 💢 بریده ای از درس (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
56.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯📽 🔰 در آیین آغاز همایش ملی فقیه سالک؛ بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) چه گذشت؟! 📆 چهارشنبه، دوازدهم دی ماه ۱۴۰۳ 🏢 تهران،‌ تالار همایش های پژوهشکده فقه و علوم انسانی کانال اطلاع‌رسانی حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران 🌐 eitaa.com/howzeh_emamreza
📸 🔰 شرایط قاضی منصوب ◾️ تعریف قاضی منتخب وابسته به آن است که کرانه ی کارنوشت ها و اختیارات او را تا کجا بدانیم و بسته به افزایش و کاهش این کرانه تعریف قاضی تحکیم دگرگون خواهد شد. گاه طرفین دعوا سر آن دارند که نزاع خویش را به صورت عرفی و با روی آوردن به شخصی معتمد و مرضی الطرفین که اندکی آشنایی با شرعی دارد چاره کنند و کار ایشان از جنس مصالحه است. ◾️ طبعأ ماهیت این داوری و دایره ی اختیارات این قاضی را طرفین دعوا تعیین می کنند و او نمی تواند در هر امری که خود صلاح می داند ورود کند. ولی اگر بحث و حد و تعزیر در کار باشد به سراغ او نمی روند. ولی اگر مانند آیه الله خویی همه ی شرایط قاضی منصوب را در قاضی تحکیم نیز شرط بدانیم و در واقع پیش از اینکه منتخب طرفین نزاع باشد به دلالت مقبوله ی عمر بن حنظله او را منتخب از سوی امام معصوم بدانیم طبعا دایره اختیارات او گسترش می یابد. ◾️یعنی امام معصوم فرموده است که شما در نزاع های خویش می توانید از میان یکی را برای داوری میان خود انتخاب کنید. در این تعریف قاضی تحکیم بسیار همانند است با این فرق که قاضی منصوب از سوی ولی امر نصب می شود ولی قاضی تحکیم از سوی طرفین دعوا برگزیده می شود. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تمسک به قاعده یسر و لاضرر برای اثبات مشروعیت قاضی تحکیم ◾️ برخی از آیات و روایات هستند که بر یسر و آسان‌گیری شریعت به ویژه در حال اضطرار دلالت دارند پس در اضطرار طرفین نزاع می توانند به شخص معتمد مرضی الطرفینی روی کنند. این آیات دلالت می کنند که باید در امور بر مردم آسان گرفت و گذاردن شرایط بسیار برای کار را بر مردم دشوار می کند. ◾️ قاضی تحکیم گرچه شاید مجتهد نباشد ولی کمینه و حداقلی از شرایط عمومی مانند عقل و و آگاهی نسبی را باید دارا باشد. بحث بر سر روا بودن قضاء تحکیم در حال اضطرار نیست چرا که امور حرام هماره در حال اضطرار حلال می شوند بلکه سخن از جواز ذاتی قضاء تحکیم در حال اختیار است. برخی از باورمندان به جستار قاضی تحکیم برای استوانش و اثبات آن به قاعده ی لاضرر دست یازیده اند که اگر به داوری قاضی تحکیم تن در نداده و گردن ننهیم چه بسا زیان ببینیم. ◾️ پاسخ آن است که حال اضطرار و ضرر و زیان معتنی به ملاک ما نیست بلکه پرسش آن است که آیا در حال اختیار روی آوردن و تحاکم به قاضی تحکیم بر طرفین نزاع رواست یا نه لذا به نظر می رسد که تمسک به یا قاعده ی وجوب دفع ضرر محتمل و امثال این قواعد مشکل را چاره نمی کند. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir