14031016.mp3
13.07M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و چهاردهم
📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه بیست و هفتم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه ۱۶ دیماه ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 فرق میان داعی و غایت و خرده ای بر فلاسفه
◾️ در جای خود در #فلسفه آمده است که هر پدیده ای برای پیدایش به دو علت وجودی یعنی علت فاعلی و علت غایی و دو علت ماهوی یعنی #علت_صوری و علت مادی نیازمند است. ولی گویا در علت غایی در فلسفه مسامحه ای رخ داده است و گفته اند که علت غایی در مقام تصور پیش و در مقام تحقق پس از معلول است.
◾️ حال آنکه وجود بیرونی غایت نمی تواند علت یک پدیده باشد چون موخر از آن پدیده است و نمی شود که علت موخر از #معلول باشد. از این رو باید میان داعی و غایت فرق گذاشت. داعی آن انگیزه ی درونی است که پیش از انجام کار در ذهن آدمی هست و او را برای رسیدن به غایت بر می انگیزاند و غایت آن چیزی است که پس از انجام کار در جهان بیرون محقق می شود. وجود بیرونی #غایت، معلول فعل است و علت انجام آن نیست.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از حوزه علمیـه امام رضــا(علیهالسلام)
28.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯📽 #ببینید
🔰 سخنان مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته که در آیین آغاز همایش ملی فقیه سالک؛ بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) پخش شد
📆 چهارشنبه، دوازدهم دی ماه ۱۴۰۳
🏢 تهران، تالار همایش های پژوهشکده فقه و علوم انسانی
#فقیه_سالک
#مجتمع_حوزوی_امام_رضا_علیه_السلام
کانال اطلاعرسانی حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران
🌐 eitaa.com/howzeh_emamreza
📸 #عکسنوشت
🔰 آزمودن روش های علم اصول با استفاده از مقاصد الشریعه
◾️ می توان با یاری جستن از #مقاصد_الشریعه سنجه ها و معیارهایی را پیدا کرد تا با آنها به سنجش و آزمودن روش های اصول و اجرای آن روش ها بپردازیم.
◾️ بی گمان کارکرد مقاصد الشریعه هر جای دیگر که انکار شود در این مقام قابل وازدن و رد کردن نیست. چون همه ی #گزاره_های_دینی برای رسیدن به غایتی آمده اند و اگر جز این باشد دین، بیهوده و لغو خواهد بود و از پرودگار حکیم کار بیهوده صادر نمی شود.
◾️ در حقیقت اگر #غایات_شریعت محقق شد خواهیم دانست که هم شریعت را به درستی کشف نموده ایم و هم آن را به درستی اجرا کرده ایم.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
‼️ قلب مردم را فراموش کردیم...
✖️ این جوانانی که به خیابان آمدند مظلوم هستند؛ زیرا نمیدانند و مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتند.
⚠️ ما حوزویان در این زمینه کوتاهی کردیم و از این اتفاق باید استغفار کنیم.
✴️ ما تقصیر داریم و باید جبران کنیم باید به دل جوانان و مردم برسیم و هوای دل مردم را داشته باشیم. حاج آقا مجتبی تهرانی هوای دل مردم را داشت.
🎙 #علی_اکبر_رشاد
📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید...
#عکس_نگاشت
#فقیه_سالک
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
14031017.mp3
14.26M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و نود و نهم
📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه سی و ششم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۱۷ دیماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تعریف انسان در علوم انسانی اسلامی و سکولار
◾️ باید دانست که تاثیرات #مقاصد_الشریعه در علوم انسانی گاه بی واسطه و گاه با واسطه است. برای نمونه تاثیر مقاصد الشریعة در غایت علوم انسانی بی واسطه است چرا که اساسأ مقاصد الشریعة خود غایت شریعت است. برای نمونه دین در پی برپایی عدل و داد است و اگر علوم انسانی هم در پی برپایی عدل و داد باشند به علمی اسلامی بدل می شوند.
◾️ علم اقتصاد نیز اگر در پی #عدالت_اجتماعی باشد اسلامی به شمار می رود. بی گمان اگر #اصول با این تنوع مسائل به سبب غایت خویش علم دینی محسوب می شود اقتصاد نیز اگر در پی غایات شریعت از جمله عدالت باشد علم دینی به شمار خواهد رفت. بدین گونه همه ی علوم انسانی می توانند در ظل شریعت بالمعنی الاعم قرار گیرند.
◾️ #علوم_انسانی_سکولار انسان را حیوان برتر می دانند ولی علوم انسانی اسلامی انسان را موجودی برتر از حیوان به شمار می آورد. علوم انسانی سکولار به انسان زیست شناسانه و #بیولوژیک نظر می کنند و وجه ملکوتی انسان را در نظر نمی گیرند. پس انسانی که اسلام می گوید غیر از انسانی است که علوم انسانی سکولار می گویند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14031018.mp3
12.78M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و پانزدهم
📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه بیست و هشتم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 سه شنبه ۱۸ دیماه ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 چگونه می توان علوم انسانی سکولار را به علوم انسانی اسلامی بدل کرد؟!
◾️ روش های علم برای آن است که از منابع بهره گرفته و با آنها به حل مسائل علم بپردازیم و با دگرگونی منابع، روش بهره برداری از عقل و کتاب و #سنت نیز تغییر می کند و خواه ناخواه منطق و مناهج علم نیز دگرگون می شود.
◾️ در #علوم_انسانی سکولار کنونی نه از عقل وحیاتی بلکه از یک منبع واحد یعنی عقل خودبنیاد بهره می برند ولی علوم انسانی اسلامی از چندین منبع مانند #عقل، وحی، فطرت و سنت بهره می برند. بنابراین از تفاوت های اساسی میان علوم انسانی سکولار و علوم انسانی اسلامی تفاوت در منطق، منهج #روششناسی است.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مقاصد_الشریعه) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از حوزه علمیـه امام رضــا(علیهالسلام)
56.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯📽 #ببینید
🔰 در آیین آغاز همایش ملی فقیه سالک؛ بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) چه گذشت؟!
📆 چهارشنبه، دوازدهم دی ماه ۱۴۰۳
🏢 تهران، تالار همایش های پژوهشکده فقه و علوم انسانی
#نماهنگ
#فقیه_سالک
#مجتمع_حوزوی_امام_رضا_علیه_السلام
کانال اطلاعرسانی حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران
🌐 eitaa.com/howzeh_emamreza
📸 #عکسنوشت
🔰 شرایط قاضی منصوب
◾️ تعریف قاضی منتخب وابسته به آن است که کرانه ی کارنوشت ها و اختیارات او را تا کجا بدانیم و بسته به افزایش و کاهش این کرانه تعریف قاضی تحکیم دگرگون خواهد شد. گاه طرفین دعوا سر آن دارند که نزاع خویش را به صورت عرفی و با روی آوردن به شخصی معتمد و مرضی الطرفین که اندکی آشنایی با #احکام شرعی دارد چاره کنند و کار ایشان از جنس مصالحه است.
◾️ طبعأ ماهیت این داوری و دایره ی اختیارات این قاضی را طرفین دعوا تعیین می کنند و او نمی تواند در هر امری که خود صلاح می داند ورود کند. ولی اگر بحث #قصاص و حد و تعزیر در کار باشد به سراغ او نمی روند. ولی اگر مانند آیه الله خویی همه ی شرایط قاضی منصوب را در قاضی تحکیم نیز شرط بدانیم و در واقع پیش از اینکه منتخب طرفین نزاع باشد به دلالت مقبوله ی عمر بن حنظله او را منتخب از سوی امام معصوم بدانیم طبعا دایره اختیارات او گسترش می یابد.
◾️یعنی امام معصوم فرموده است که شما در نزاع های خویش می توانید از میان #مجتهدین_جامع_الشرایط یکی را برای داوری میان خود انتخاب کنید. در این تعریف قاضی تحکیم بسیار همانند #قاضی_منصوب است با این فرق که قاضی منصوب از سوی ولی امر نصب می شود ولی قاضی تحکیم از سوی طرفین دعوا برگزیده می شود.
💢 بریده ای از درس #خارج_فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تمسک به قاعده یسر و لاضرر برای اثبات مشروعیت قاضی تحکیم
◾️ برخی از آیات و روایات هستند که بر یسر و آسانگیری شریعت به ویژه در حال اضطرار دلالت دارند پس در اضطرار طرفین نزاع می توانند به شخص معتمد مرضی الطرفینی روی کنند. این آیات دلالت می کنند که باید در امور بر مردم آسان گرفت و گذاردن شرایط بسیار برای #قاضی_تحکیم کار را بر مردم دشوار می کند.
◾️ قاضی تحکیم گرچه شاید مجتهد نباشد ولی کمینه و حداقلی از شرایط عمومی مانند عقل و #عدالت و آگاهی نسبی را باید دارا باشد. بحث بر سر روا بودن قضاء تحکیم در حال اضطرار نیست چرا که امور حرام هماره در حال اضطرار حلال می شوند بلکه سخن از جواز ذاتی قضاء تحکیم در حال اختیار است. برخی از باورمندان به جستار قاضی تحکیم برای استوانش و اثبات آن به قاعده ی لاضرر دست یازیده اند که اگر به داوری قاضی تحکیم تن در نداده و گردن ننهیم چه بسا زیان ببینیم.
◾️ پاسخ آن است که حال اضطرار و ضرر و زیان معتنی به ملاک ما نیست بلکه پرسش آن است که آیا در حال اختیار روی آوردن و تحاکم به قاضی تحکیم بر طرفین نزاع رواست یا نه لذا به نظر می رسد که تمسک به #قاعده_لاضرر یا قاعده ی وجوب دفع ضرر محتمل و امثال این قواعد مشکل را چاره نمی کند.
💢 بریده ای از درس #خارج_فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir