✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۴)
💠نگاهی به زندگانی دکتر سروش(۳)
🔹آشنایی سروش با علوم گوناگونی مانند معرفت شناسی، روش شناسی، ادبیات، شعر و غیره نشان دهنده مطالعات فراگیر او در عرصه های گوناگون علوم دینی و غیر دینی است. او شخصیت پرکار و تلاش گری است که بیشتر مواقع به خواندن و نوشتن اشتغال دارد. تسلط به زبان انگلیسی و عربی او را در یادگیری دیدگاه های غربیان و اندیشمندان مسلمان و نویسندگان عرب زبان معاصر موفق ساخته است.
🔸دکتر سروش همانند هر شخصیت دیگری از برخی بزرگان و رجال سیاسی و علمی متأثر بوده است، از جمله می توان به متفکران اسلامی مانند: سعدی، محمد غزالی، مولوی، ملاصدرای شیرازی، فیض کاشانی، شاہ ولی الله دهلوی، سید جمال اسد آبادی، اقبال لاهوری، دکتر شریعتی، مطهری، بازرگان و امام خمینی و شخصیت های یونانی و غربی مانند: سقراط، ایمانوئل کانت، شلاير ماخر، کارل ریموند پوپر و گادامر یاد کرد.
🔻فلسفه و عقل ستیزی و پوستین دانستن فقه در مدرسه غزالی، تفکیک نومن از فنومن و نسبیت معرفت شناختی در مکتب کانت، ابطال گرایی پوپر، تحول معرفت دینی و نظریه تجربه دینی اقبال لاهوری و اشعار عارفانه مولوی در ساختار و بافتار دین شناسی سروش تأثیر به سزایی داشتند.
وی در باب تأثیر گزاری پاره ای از بزرگان میگوید:
ریشه و تأملات بعدی من در باب فقه، یکی سخنان غزالی بود و یکی هم سخنان مرحوم بازرگان، که می گفت: «فقه در میان مفاهیم دینی ما رشد سرطانی داشته و مجموعه پیکر دین و معرفت دینی را ناموزون کرده
است.»
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
حیا، وسیلهای به سوی همه زیبایی هاست.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جنگ جهانی آینده ما بین ابر هوش مصنوعی و ما انسانهای بیکار و بیخاصیت!
🔹 معادلهی تعیین کنندهی قرن ۲۱:
دانش بیولوژیک × توان پردازش رایانهها × انبوه اطلاعات = توان هَک کردن انسانها و تبدیل آنها به حیوانات اهلی و بیخاصیت!
#جامعه_شناسی
#تکنولوژی
#تحلیل
#استعمار
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام (1)
♦️از جدی ترین نقدهای منتقدین به آموزه های اسلام، پذیرش برده داری توسط این دین است.این نقد تا حدی می تواند چالش برانگیز باشد که مانع پذیرش حقانیت اسلام در نظر دیگران شود.برده داری و بدتر ازآن کنیزداری که همراه با رابطه جنسی بدون شرط رضایت کنیز بوده، امریست که در نظر این منتقدین مطلبی قبیح و خلاف عدالت محسوب می شود.
♦️در قرآن برده داری امر پذیرفته شده و حداقل شاهد بر این قضیه آیه 178 سوره بقره هست(وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ). جالب اینکه قرآن انسانی را مالک انسان دیگر معرفی می کند(فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ. نساء/25)
♦️توجیهات بسیاری برای مترقی نشان دادن پذیرش برده داری از سوی علمای اسلام ارائه شده که از قوت چندانی برخوردار نیست.
♦️گفته شده که برنامه اسلام برای لغو برده داری برنامه ای تدریجی در محدوده زمانی نسبتا طولانی بوده است.(از توجیهات بسیار محوری مدافعین اسلام).در اینجا باید پرسید شاهد این مدعا چیست؟در هیچ کجای قرآن مطلبی برای اثبات این مدعا وجود ندارد.
ثانیا این برنامه چقدر طولانی بوده که تا قرن ها برده داری هنوز بین مسلمانان وجود داشته به طوری که مادر برخی ائمه شیعه کنیز بوده اند.در امپراتوری عثمانی تا قرن نوزدهم برده داری رایج بود و در ایران نیز تا سال 1307 رواج داشت که نهایتا در این سال ممنوع اعلام شد.
حال این کدام برنامه حذف تدریجی بوده که نتوانسته برده داری را در این مدت طولانی از بین ببرد؟
ادامه دارد...
#تأمل
#فقه_سنتی
#اخلاق
#برده_داری
#قرآن
#اعجاز_قرآن
#کنیز
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹حرف جالب یک مسیحی که تازه مسلمان شده بود درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که آیت الله مجتهدی فرمودند کیف کردم!
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
خوشا به حال کسی که مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را دیدار کند و خوشا به حال کسی که او را دوست دارد و خوشا به حال کسی که قائل به امامت وی باشد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😊 واکنش دولت به ضرر های مردم در بورس
😂حریص شدن حریص! حریص نشید بدید بره.
#طنز
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیش از چهل منبع تاریخی برای اثبات وجود حضرت رقیه!!!
♦️آقای یثربی (از مراجع احتمالی) ادعا دارد که بیش از جهل منبع برای اثبات وجود حضرت رقیه وجود دارد
♦️اینگونه بیانات یادآور حکم هزار ضربه شلاق قاضی برای دزدی هست که دزد در جواب این حکم به قاضی می گوید: جناب قاضی یا تا حالا شلاق نخورده ای یا نمیدانی هزار یعنی چه
♦️احتمال زیاد ایشان چنین تصور کرده اند که تعدد نقل در کتب تاریخی باعث تعدد طرق و تعدد منبع می شود که از مدعی مرجعیت چنین امری قابل اغماض نیست
#تأمل
#حضرت_رقیه
#یثربی_کاشانی
#مرجعیت
#نقد_مشهورات
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه (5)
♦️تنها سند نسبتا قابل اعتنا برای داستان شهادت حضرت رقیه نقل عمادالدین طبری در کامل بهائی است. متن کتاب چنین است:
در حاويه آمد كه زنان خاندان نبوت در حالت اسيرى حال مردان كه در كربلا شهيد شده بودند، بر پسران و دختران ايشان پوشيده مىداشتند، و هر كودكى را وعدهها مىداند كه پدر تو به فلان سفر رفته است بازمىآيد، تا ايشان را به خانه يزيد آوردند، دختركى بود چهارساله، شبى از خواب بيدار شد و گفت پدر من حسين كجاست. اين ساعت او را به خواب ديدم سخت پريشان، زنان و كودكان جمله در گريه افتادند و فغان از ايشان بر خواست. يزيد خفته بود از خواب بيدار شد، و حال تفحص كرد. خبر بردند كه حال چنين است آن لعين در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند. ملاعين سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسيد اين چيست ملاعين گفت سر پدر تو است آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق تسليم كرد( کامل بهائی ص 523)
💠 نکاتی درباره متن:
🔹1-زبان این نقل بیشتر داستانی است تا تاریخی.
🔹2-در این حکایت نام آن کودک ذکر نشده است.
🔹3-در این حکایت از جزئیات و تفاصیلی که در قرون بعدی پیدا شده خبری نیست.
🔹4-طبق این روایت آن دختر پس از دیدن سر پدر بدحال شده و چند روز بعد از دنیا رفته است در حالی که بین مردم مشهور است که در همان لحظه جان داده است.ریشه پندار مشهور روضه الشهداء کاشفی است(http://lib.eshia.ir/10383/1/485)
🔹5-جالب تر آنکه سن کودک 4 سال بوده نه سه سال.
♦️بررسی سند نقل کامل بهائی
سند کاملا مجهول است.تنها می دانیم که طبری این حکایت را از کتاب الحاویه فی مذمات معاویه نقل کرده است.به گفته طبری این کتاب اثر قاسم بن محمد بن احمد مامونی است.طبری او را از اهل سنت دانسته و در موارد متعددی از کتاب الحاویه نقل کرده است.درباره مامونی اطلاعات زیادی وجود ندارد جز اینکه ظاهرا از نوادگان مامون عباسی بوده است چرا که المامونی یعنی منتسب به مامون عباسی بنابراین تعجبی ندارد که فردی عباسی گرچه در ظاهر اهل سنت است کتابی در ذم معاویه بنویسد.
نه میزان وثاقت مامونی و اعتبار کتابش الحاویه معلوم است و نه می دانیم که این داستان را از کجا و با چه سندی نقل کرده است لذا طبری یروی عن مجهول بطریق مجهول. بدیهی است که چنین نقلی به خودی خود علم آور نیست و به این ترتیب مهمترین سند داستان حضرت رقیه نیز از اثبات اصل ماجرا قاصر است چه رسد به جزئیات و تفاصیلی که در قرون بعد پرداخته شده است.
♦️ممکن است گفته شود که اعتماد طبری بر نقل مامونی دلیل بر اعتبار آن است.در پاسخ گفته می شود که بررسی آثار مختلف طبری مثل کامل بهائی ، مناقب الطاهرین،اسرار الامامه، تحفه الابرار و ... نشان می دهد که ایشان در نقل و اعتبارسنجی روایات دقیق نیست مثلا طبری می نویسد که محمد بن ابی بکر از مخالفین خلافت ابوبکر بوده و با بیعت با ابوبکر مخالفت کرده در حالی که محمد بن ابی بکر در قضیه سقیفه حدودا دو ساله بوده است!! ( رجوع به صفحات 250 و 251و 158) و یا داستان اسارت شهربانو به گونه ای نقل شده که هم از فضای تاریخی بسیار دور است و هم با عقاید شیعه مخالف است( کامل بهائی ص 455).
#تأمل
#نقد_مشهورات
#تاریخ
#حضرت_رقیه
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مرام حسینی
🔹واکنش صاحبخانه سنی مذهب، وقتی میفهمه مهدی مختاری (مداح اهلبیت) مشغوله خدمت جهادی در خانه ی خود ایشونه!
#مذهبی
#اهل_سنت
👇👇
@Taammolate_talabegi