eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
673 عکس
715 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📈 روند ازدواج و طلاق (۹۸-۱۳۵۸) در چهل سال منتهی به سال ۱۳۹۸ تعداد ازدواج ۷۵ درصد و تعداد طلاق ۷۲۶ درصد افزایش یافته است. در ده سال منتهی به سال ۱۳۹۸ تعداد ازدواج ۴۰ درصد کاهش و تعداد طلاق ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله بهجت اعتقاد به شیعه شدن غزالی داشته اند. 🔹ایشان عبارتی از کتاب سرالعالمین را شاهد استبصار غزالی ذکر می کند. ♦️نقد این نظر مفصلا طی چندین پست ارائه خواهد شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(1) ♦️آیت الله بهجت در برخی سخنان خود با استناد به کتاب «سرّ العالمین» ادعا کرده اند که «محمّد غزّالی» در پایان کار توبه کرده و شیعه شده است. مدافعان تصوّف، سخن ایشان را عَلَم کرده و به دفاع از غزّالی پرداخته اند. ♦️دلیلی که برای تشیّع غزّالی ادّعا شده عبارت: و أجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم عيد غدير خمّ باتفاق الجميع و هو يقول: من كنت مولاه فعليّ مولاه. فقال عمر: بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي و مولى كل مولى، فهذا تسليم و رضى و تحكيم. ثم بعد هذا غلب الهوى لحب الرئاسة است (سر العالمین ص 483) (خلاصه ترجمه: بعد از اینکه خلیفه دوم راضی و تسلیم به ولاء حضرت علی شد،هوا و هوس بر او غالب گشت) 💠نقد ♦️گویا آیت الله بهجت بر شنیده های خود تکیه کرده و کتاب «سرّ العالمین» را نخوانده است! این کتاب نه تنها هیچ دلالتی بر تشیّع ندارد؛ بلکه سراسر آن حکایتگر انحراف نویسنده است؛ البته در صحت انتساب کتاب سر العالمین به غزالی تشکیک وجود دارد که در پستی جداگانه ارائه خواهد شد. سرالعالمین بیشتر از آنچه به توبه نامه شبیه باشد به سند جرمی می ماند. از خود کتاب استفاده می شود که قبل از اتمام احیاء العلوم نوشته شده است: «سنذكر حكايات الكرم في مواضعها من كتاب السلسبيل و كتب إحياء علوم الدين.» (سرّ العالمین ص467) ♦️انحرافات متعددی در کتاب وجود دارد از جمله : 🔸1. ستاره پرستی، سحر، جن گیری و خرافات 🔸2. تمجید از سفیانی موعود!!! 🔸3. مدح عمر، عثمان، عائشه، معاویه، مأمون، هارون الرشید، ابوحنیفه، شافعی، احمد بن حنبل، مالک بن انس و... 🔸4. تمجید از سران صوفیه 🔸5. تبلیغ بدعتهای عامه مانند نماز تراویح، نماز ضحی، شستن پا در وضو و ... 🔸6. تبلیغ عقاید و کتب کلامی اشاعره 🔸8. دعوت به غصب حکومت که حق آل الله است 🔸9. عادی و اکتسابی جلوه دادن مقام امام سجاد علیه السلام و رسول خدا صلی الله علیه و آله 🔸10. تطبیق حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه» بر اقطاب صوفیه 🔸11. اولی الامر دانستن شاهان ظالم و واجب شمردن اطاعت از آنان 🔸12-مباح شمردن فسق و فجور مانند غنا، موسیقی، مجالس شرب خمر، شطرنج ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام کاظم علیه السلام: دعای شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جامعه جدید خدایش علم است! 🔻وقتی می گویند علم این مطلب رو گفته یعنی دهان ها رو ببندید این همان خرافه مدرن است. 🔸یک ادعای گزاف این است: فقط علم است که حق دارد بگویید چه چیز حق است و چه چیز باطل است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(7) 💠مهمترین احکام بردگان(2) ♦️8-با اذن یا دستور مولی ازدواج غلام با زن حره و ازدواج کنیز با مرد حر مجاز است.در زمانی که کنیز به صلاح دید مولی در زوجیت غیرست،هرگونه استمتاع جنسی مولی از وی ممنوع است. ♦️9-مولی علاوه بر اینکه حق دارد کنیزش را –حتی بدون رضایت وی- به زوجیت غلام خود یا غلام غیر یا حری درآورد مجاز است مملوک مونث خود را بدون ازدواج و حتی بدون رضایت وی در اختیار مرد دیگری ولو به یکی از غلامانش قرار دهد. در این عمل که به آن تحلیل گفته می شود تعیین مدت و ذکر مهریه لازم نیست و تنها اذن در انتفاع است.با تحلیل کلیه استمتاعاتت جنسی مجاز است مگر اینکه موردی از سوی مولی استثنا شده باشد. ♦️10-غلام و کنیز بدون اذن مولی حق ازدواج ندارند.اگر مولی به غلامش اجازه ازدواج داد،مهریه و نفقه به عهده مولی خواهد بود. ♦️11-مالکیت مرد نسبت به برده مونث در حکم ازدواج با وی است.بنابراین هرگونه استمتاع جنسی مرد از کنیزانش جایز است.در این روابط جنسی اولا رضایت زن مطلقا لازم نیست ثانیا لازم نیست کنیز مسلمان یا از اهل کتاب باشدحتی اگر کنیز کافر و مشرک هم باشد این روابط مجاز است ثالثا در استمتاع از کنیز برخلاف نکاح دائم در زمان واحد سقف عددی چهار لازم الرعایه نیست اما هرگونه ارتباط جنسی زن با غلامانش بدون ازدواج ممنوع است و بردگان مذکر نسبت به مالک مونث نامحرم محسوب می شوند. ♦️12-یکی از شرایط قصاص نفس و عضو تساوی از حیث حریت و رقیت است.اگر حر یا حره ای عمدا برده ای را به قتل برسانند قصاص نمی شوند.اگر مولی قاتل را عفو نکند،قاتل قیمت برده مقتول را به مولایش می پردازد به شرطی که از دیه حر تجاوز نکند ،اما اگر برعکس برده ای حر یا حره ای را عمدا به قتل رسانید،ولی دم بین کشتن برده به عنوان قصاص و استرقاق وی مخیر است. 💠این موارد دوازده گانه اگرچه همه تکالیف و احکام بردگان نیست ولی ذکر این اهم احکام سیمایی از زندگی بردگی را نزد قائلین آن ترسیم می کند. ❓سوال 1-به نظر شما چنین نظام حقوقی قابل دفاع است ؟ 2-آیا در این نظام حقوقی بردگان شهروند دسته چندم محسوب نمی شوند؟ ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 هنری لیونر فقیه دینی اسراییل: 🔹ما با طراحی پیام های فارسی، عربی، ترکی و اردویی با آوردن نام پیامبر و ائمه و قرآن در آخر پیام‌ها می‌نویسیم آن را برای ۱۰ نفر بفرست تا امروز معجزه ببینی! 🔻با گذشت چند روز و به مرور زمان مسلمانان می بینند که خبری از معجزه نیست، پس آن را خرافات تلقی می کنند و اینگونه ایمانشان را کم کم از دست می‌دهند... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه السلام: هرکس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماه‌های دیگر تمام قرآن را بخواند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۹) 💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد شخص محوری(۲) گام سوم: رویکرد کانتی و گادامری 🔹سروش که سال ها خود را شاگرد خلف پوپر می دانست، از اردیبهشت سال ۱۳۶۷ وارد مرحله جدیدی می شود و مدتی فلسفه علم را کنار گذاشته و پای به عرصه هرمنوتیک و معرفت شناسی معارف دینی می گذارد. او با تدوین قبض و بسط تئوریک شریعت که به صورت مقالاتی در کیهان فرهنگی نیمه دوم دهه شصت با عنوان بسط و قبض تئوریک شریعت منتشر گردید، رویکرد گادامر و نسبی گرایی معرفت دینی را نظام مند کرد. 🔸هر چند نمی توان نویسنده نظر قبض و بسط را بنیانگذار نظریه نسبیت معرفت دینی دانست، زیرا سالها پیش این نظریه توسط اقبال لاهوری، مهندس جلال الدین آشتیانی و دکتر شریعتی مطرح شده بود، اما دکتر سروش، برای اولین بار توانست این نظریه را با استفاده از ذهن شناسی و فلسفه استعلایی کانت و هرمنوتیک فلسفی گادامر به صورت ارکان سه گانهای نظام مند سازد. جالب توجه این که، گادامر، شاگرد هایدگری است که به شدت با پوپر در تزاحم و تعارض بوده و همانند اسلاف مکتب پوزیتویسم و اگزیستانسیالیسم دائما در حال ستیز و مخالفت با یکدیگر بودند و حال دکتر سروش، هرمنوتیک فلسفی هایدگر را با بهره گیری از کتاب حقیقت و روش گادامر احیا می کند و در کنار نظريه ابطال گرایی پوپری می نشاند؛ البته سروش هیچ گاه در کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت، نام گادامر را نمی برد، اما از صامت دانستن دین و تأثیرگذاری معارف بیرون دینی بر فهم متون دینی کاملا پیدا است که او از این مدرسه بهره فراوان برده است. 🔻باید به این نکته هم توجه داشت که قبض و بسط، نقطه آغازین مخالفت علمی - نه عملی - دکتر سروش با نظام جمهوری اسلامی است، زیرا وقتی معرفت دینی، معرفتی بشری گردد و ناخالص و نامقدس و آمیخته ای از حق و باطل و نسبی و عصری معرفی شود؛ در آن صورت، تشکیل حکومت دینی برگرفته از معرفت دینی نامقدس از تقدس می افتد و معرفتی بشری خواهد شد؛ علاوه بر این که، متون دینی صامت، قابلیت این را دارند تا با معارف بشرى لیبرالیستی هم تفسیر شوند و مدل دیگری از حکومت دینی لیبرالیستی را در جامعه پیاده کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi