eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 معجزه برین
🔹 خود ؛ در هر عصری كه پیغمبری ظهور می ‌كند معجزه است و دیگر احتیاجی به معجزه جدید نیست، زیرا این ‌طور تربیت كردن، در هیچ مكتبی و از هیچ‌ كسی ساخته نیست. 🔹 هیچ حوزه ‌ای, هیچ دانشگاهی هیچ آکادمی ای این قدرت را ندارد كه پیغمبر تربیت کند یا امام تربیت كند یعنی آدم چندین سال درس بخواند و متخصّصین، استاد او باشند، تا بشود پیغمبر یا بشود امام، اینها نیست. پیدایش هر نبی ‌ای و هر امامی, فی نفسه معجزه است، البته آنچه اینها به همراه خود می ‌آورند، آیات و معجزات دیگر است. 🔹 اگر كسی خُبره باشد دیگر از پیغمبر معجزه نمی‌ خواهد. شما هیچ نشان ندارید كه مثلاً وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) ـ آن وقت كه به مقام امامت نرسیده بود ـ به وجود مبارك پیغمبر (علیهما الصلاة و علیهما السلام) بفرماید تو كه ادّعا می ‌كنی پیامبری، معجزه ‌ات كجاست! همین كه وجود مبارك پیغمبر ادّعا كرد، وجود مبارك حضرت امیر به او ایمان آورد. 🔹 اگر كسی معجزه ‌شناس باشد كه دلیل نمی ‌خواهد؛ اگر كسی كارشناس باشد، از پیغمبر معجزه نمی ‌خواهد، چون از معجزه, معجزه خواستن درست نیست! دیگران كه كارشناس نیستند و معجزه بودن پیغمبر را درك نكردند، از او معجزه می ‌خواهند. 📚 سوره مبارکه یس ج 14 تاریخ: 1392/11/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 لیلة الرغائب 🔸 امیدواریم که در ، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه و گرایش‌ ها و مجذوب‌ شدن‌ هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می ‌گویند رغبت، در برابر رهبت... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نیم‌ نگاهی به عظمت اولین شب جمعهٴ ماه رجب / لیلة الرغائب شب آرزوها یا رغبت ‌ها؟! 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
امیدواریم که در ، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه و گرایش‌ ها و مجذوب‌ شدن‌ هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می ‌گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. 🔸 صاحب تفسیر تسنیم ضمن توجه دادن به رغبت‌های گوناگون در این شب، به توفیق کسب جنّت جسمانی و جنّت روحانی در این شب با عظمت اشاره داشته و فرمودند: در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» چنین آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی مردان باتقوا بهشتی دارند همین ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِیْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذایذ مادی که در آن نهرِ عسل جاری است نهرِ آب جاری است نهر شیر جاری است نهر خمر جاری است این انهار چهارگانه در این بهشت هست؛ اما یک بهشت دیگری دارد که آن برای روح ماست و این را با واو عطف بیان نکرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و فی» ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت برای روح ماست برای جان ماست که نزد خدا قرار بگیریم و اوساط اهل ایمان، رغبتشان در به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدی از اهل ایمان گذشته از اینکه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و میل و گرایش و انجذاب خود قرار می ‌دهند آن‌گاه درباره چنین گروهی گفته می ‌شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است که ـ ان‌ شاء الله ـ در لیلة الرغائب به این رغبت ‌ها بار می ‌یابیم چه اینکه ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمی است که جسم را می ‌سوزاند که در سوره مبارکه «نساء» مشخص شده است که فرمود: ﴿کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ که این پوست و جسم و بدن را می ‌سوزاند و یک عذاب معنوی است که روح را می ‌سوزاند که ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ﴾... . ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/988088 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/02/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اوصاف حاكمان اسلامی در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت ‌هایی وصف شده ‌اند كه به برخی از آن‌ها در اینجا اشاره می ‌شود. 3. خیرخواهی برای مردم: امام علی (ع) در خطبه ‌ای، خطاب به مردم می ‌فرماید: ای مردم! به راستی من بر شما حقی دارم و شما نیز بر من حقی دارید؛ اما حق شما بر من این است كه خیرخواه شما باشم. [1] [1]. أَیهَا النَّاسُ! إِنَّ لِى عَلَیكُمْ حَقّاً وَ لَكُمْ عَلَىَّ حَقٌّ؛ فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَىَّ فَالنَّصِیحَةُ لَكُمْ... (نهج البلاغة، خطبهٴ 34). 📚 مفاتیح الحیات ص 438. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بهترین شکر گزاری این است که نعمت در جای خود صرف شود / قرائت دعای طلب باران در پایان درس 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 127 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: کلام حضرت این است که اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، و آن کس که با خدا ارتباطی ندارد، نه از نظر مالی و نه بدنی، از فیض خدا محروم است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بهترین شکر گزاری این است که نعمت در جای خود صرف شود / قرائت دعای طلب باران در پایان درس 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 127 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: کلام حضرت این است که «وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِی بِالْهَمِّ، وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ»؛ اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، و آن کس که با خدا ارتباطی ندارد، نه از نظر مالی و نه بدنی، از فیض خدا محروم است. 🔹 در تفسیر ایمان و اسلام بیان داشته اند که عناصر محوری آن سه عنصر است، 1️⃣ یکی اعتقاد قلبی، 2️⃣ دومی عمل به ارکان 3️⃣ و سوم اقرار به زبان؛ گاهی در بیانات حضرت امیر این سه عنصر در یک حدیث نورانی طرح می شود و گاهی جداگانه به این سه عنصر پرداخته شده است، در این کلمه نورانی 127، به قسمت دوم یعنی اشاره شده است. 🔹 حضرت امیر در این کلام نورانی می فرماید: «مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِی بِالْهَمِّ»، اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، یعنی مشکلاتش فراوان می شود، کسی که عادت به کار نکرده، راه حل ها را هم نمی داند و لذا گرفتار اندوه می شود، اگر کسی خود کار بکند، با و عمل بکند، هم مشکل داخلی خود را حل کرده و هم نیاز خارجی دیگران را برطرف می کند. سپس حضرت می فرماید: «وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ». و آن کس که ارتباطی با خدا ندارد نه از راه بدن، یعنی نه جهاد و تلاش و کوششی دارد و نه از نظر مال خدمات احسانی و اجتماعی دارد، چنین کسی که نه در مال او نه در بدن او، دین هیچ سهمی ندارد، از محروم است... . 🔹 از بیانات نورانی ائمه معصومین (علیهم السلام) هست کسی انفاق بکند، خدا فوراً جبران میکند، بعد می فرمایند که این جبران کردن، نظیر آن است که کسی از نهر روان یک ظرف آبی بردارد که همان وقت جای آن پر می شود، برخلاف برداشتن سنگ از باغ که شاید جای خالی آن به زودی پر نشود، ولی برداشتن ظرف آب از نهر روان این گونه نیست، همچنین است که اگر کسی کار خیری انجام دهد، خداوند فوراً جای آن را پر می کند... . 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی سپس در پایان درس خود حضرت سجاد (علیه السلام)، در صحیفه سجادیه را قرائت نمودند و دعا فرمودند تا خداوند باران رحمت خود را بر سراسر جامعه بشری، علی الخصوص جهان اسلام و بالاخص کشورمان ایران نازل بفرماید. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2206866 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/10/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
شهد آرزو

🔸 تمام ‌این است که امام زمان را ببینیم،‌ این آرزوی همه ماست؛ اما از ‌این بالاتر هم آرزویی هست یا نه؟! آرزوی از ‌این بالاتر این است که او ما را ببیند و ‌این راه باز است... 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شهد آرزو

🔸 تمام ‌این است که امام زمان را ببینیم،‌ این آرزوی همه ماست؛ اما از ‌این بالاتر هم آرزویی هست یا نه؟! آرزوی از ‌این بالاتر این است که او ما را ببیند و ‌این راه باز است. 🔻 ما باید بدانیم که دو آرزو داریم: یک آرزو این است که خدمت حضرت برسیم که ‌این آرزوی همه ماست؛ 👈 امّا آرزوی برتر آن است که حضرت ما را ببیند! 🔸 ‌این چهارده نفر «کُلُّهُم نورٌ واحدٌ»؛ اگر بیانی را وجود مبارک حضرت امیر فرمود، همان بیان را وجود مبارک حضرت حجت هم دارد. اگر ما خواستیم ببینیم، منطق حضرت حجت (سلام الله علیه) چیست، اگر فرمایش حضرت امیر (سلام الله علیه) را داشته باشیم، می ‌فهمیم که وجود مبارک هم چه چیزی می‌ خواهد بفرماید. وجود مبارک حضرت امیر فرمود مردانی تربیت می‌شوند که ‌«أُولَئِكَ شِیعَتُنَا وَ أَحِبَّتُنَا وَ مِنَّا وَ مَعَنَا آهاً شَوْقاً إِلَیهِم». 🔸 این علی است؛ می ‌گوید دلم می‌ خواهد شیعیانم را ببینم! خب این حرف، حرف امام زمان هم است. حضرت آه می ‌کشد، می ‌گوید ، دوستانم را می ‌دیدم! ‌این ممکن است؛ نه بی راهه برویم نه راه کسی را ببندیم؛ ‌این راه باز است! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/OKirC ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/spbuqyeloZk 📚 سخنرانی در جمع طلاب و اساتيد شهرستان آمل تاریخ: 1395/11/07 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 پرتو تزکیه
🔹 انسان طرزی باید باشد که متکلم را ببیند نه کلام را بفهمد و اگر این وصف، مقدور نبود، به ما امر نمی‌ کردند؛ این شدنی است! 🔹 این ﴿عَلَّمَهُ الْبَیانَ﴾ یک کار می ‌کند، ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾ کار دیگر می ‌کند. این ﴿عَلَّمَهُ الْبَیانَ﴾؛ یعنی و قدرت تبیین به انسان داده شد. انسان مثل حیوان نیست، حیوان اگر مریض شد بیان نمی ‌کند که بیماری ‌ام چیست و چه دردی دارم، فقط ناله می ‌زند و آن دامپزشک باید با عوارض بفهمد؛ اما انسان بیماری ‌اش را، صحّتش را، حالات گوناگون خشم و رضا و غضبش را، محبت و عداوتش را، همه را می‌ تواند شرح بدهد و بیان کند. آنچه در درون او ذات اقدس الهی به عنوان ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ قرار داد، آن را هم اگر مواظب باشد می ‌یابد و می ‌تواند شرح کند؛ یعنی مشهود را مفهوم کند و به اصطلاح، علم حضوری را علم حصولی کند. 🔹 ﴿عَلَّمَهُ الْبَیانَ﴾ این دو کار را می ‌کند؛ اما ﴿یزَكِّیهِمْ﴾، به او نشان می‌ دهد، می ‌گوید همان طوری که تو دیده ‌های خود را، شنیده‌ های خود را، یافته ‌های خود را که از درون خودت یافتی، برای دیگران بازگو می ‌کنی، آنچه از انبیا و اولیا (علیهم السلام) شنیدی، آن مفهوم‌ ها را هم مشهود بکن، ببین! این می‌ شود: ﴿كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیقینِ ٭ لَتَرَوُنَّ الْجَحیمَ﴾. تنها این نباشد که شما آنچه را یافتید بگویید، بلکه آنچه را هم که از رهبران الهی شنیدید، آن را هم بیابید! 📚 سوره مبارکه الرحمن ج 3 تاریخ: 1397/07/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اوصاف حاكمان اسلامی در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت ‌هایی وصف شده ‌اند كه به برخی از آن‌ها در اینجا اشاره می ‌شود. 4. مهربانی با مردم: امام سجاد (ع) می ‌فرماید: حاكم باید همانند پدری مهربان برای مردم باشد. [1] [1]. وَ تَكُونَ لَهُمْ كَالْوَالِدِ الرَّحِیمِ (الفقیه، ج2، ص621). 📚 مفاتیح الحیات ص 438. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  تجلّی عبودیت
🔹 ائمه (علیهم السلام) آن وقتی که خودشان را می ‌بینند که خدای سبحان برکاتی به آنها داد، یک نحو دارند؛ آن وقتی که ذات خودشان را می ‌بینند، آن عنایت ‌های الهی را از الله می ‌دانند و خود را بالذّات، محروم از آنها می ‌دانند، یک نحو ذکر دارند. 🔹 در این دعای روز «عرفه» امام سجاد، وجود مبارک حضرت دارد که «وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُ‏ الْأَقَلِّینَ‏ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا»؛ خدایا! هیچ موجودی در عالم از من پست ‌تر نیست؛ اما وقتی نعمت الهی را می ‌بیند، در بالای منبر مسجد شام، به مردم خطاب می‌ کند مردم! در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست _ و درست می‌ گوید _ فرمود مشرق عالم بروید مغرب عالم بروید هیچ کس به بزرگی من نیست! «أَنَا ابْنُ ... أَنَا ابْنُ ... أَنَا ابْنُ مَن دنا فَتَدَلّی»؛ این همان امام سجاد است. 🔹 همان امام سجادی که در دعای «عرفه» به خدا عرض می ‌کند که خدایا! از من پست ‌تر کسی نیست، همین امام وقتی نعمت الهی را می ‌بیند، به مردم شام فرمود در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست و درست گفت. 📚 سوره مبارکه واقعه ج 14 تاریخ: 1396/10/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اوصاف حاكمان اسلامی در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت ‌هایی وصف شده ‌اند كه به برخی از آن‌ها در اینجا اشاره می ‌شود. 5. بخشندگی: امیرموٴمنان (ع) فرمود: برترین حاكمان و كارگزاران كسانی ‌اند كه سه ویژگی به آن‌ها داده شده باشد: مهربانی، بخشش و عدالت. [1] [1]. أَفْضَلُ الْمُلُوكِ مَنْ أُعْطِىَ ثَلاثَ خِصَالٍ: الرَّأْفَةَ وَ الْجُودَ وَ الْعَدْلَ (تحف العقول، ص319). 📚 مفاتیح الحیات ص 438. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حکیم توحیدی
🔹 فردوسی، مسئله را حماسه ‌ای کرد، مسئله و و را حماسه ‌ای کرد، بعد موحد را، ایران اسلامی را، در سایه توحید و ولایت زنده نگه داشت. 🔹 خیلی‌ ها درباره خدا سخن گفته‌ اند و خدا را به عنوان خالق آسمان و زمین ستوده ‌اند؛ اما شعری دارد که بزرگ حکیم الهی یعنی (رضوان الله تعالی علیهما) در کتاب المبدأ و المعاد از آن شعر با جلال و اکرام یاد می ‌کند با عظمت یاد می ‌کند و از آن شعر بهره می‌برد و آن شعر این است: جهان را بلندی و پستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ‌ای، هر چه هستى تویی 🔹 شکوه این بیت در آن مصرع دوم است؛ یعنی خدا خالق آسمان است، خالق زمین است، آنچه در آسمان، آنچه در زمین و آنچه در بین آسمان و زمین است، مخلوق خداست؛ اما خود خدا چیست؟ می گوید: «ندانم چه ‌ای»! راست گفته است، هیچ عقلی در نمی ‌یابد؛ ولی «آن قدر هست که بانگ جرسی می ‌آید»! «ندانم چه‌ای، هر چه هستى تویی». 🔹 این «یاء»، «یاء» مصدری است نه «یاء» ضمیر؛ معنایش این نیست که من نمی‌ دانم تو که هستی، تو هر چه هستی خودت هستی! اگر «یاء»، «یاء» ضمیر بود، این شعر خیلی بلند نبود؛ ولی «یاء»، «یاء» مصدری است؛ یعنی تویی. اگر تمام حقیقت هستی خداست، بقیه، آیت اویند، مخلوق اویند، آفریده اویند؛ این ‌طور نیست که مثل او حقیقت هستی را داشته باشد. 📚 پیام هنر حماسی تاریخ: 1398/04/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انتشار جلد سی و هشتم کتاب رحیق مختوم 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلد 38 از کتاب ارزشمند شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. 👈 جلد 38 به تحریر ادامه فصل یکم باب ششم یعنی استدال های 6 تا 11 و نیز تحریر فصل دوم یعنی تحریر شواهد سمعی پرداخته می ‌شود. علاقه ‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می ‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اوصاف حاكمان اسلامی در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت ‌هایی وصف شده ‌اند كه به برخی از آن‌ها در اینجا اشاره می ‌شود. 6. ساده‌ زیستی: ساده‌ زیستی حاكمان و كارگزاران موجب آرامش و اعتماد امت اسلامی به رهبران می‌ شود، از این ‌رو حضرت امیرموٴمنان (ع) در بخشی از نامه تاریخی خویش به عثمان بن حنیف، فرماندار بصره چنین می ‌نگارد: ... پیشوای شما (علی بن ابی‌طالب)، از دنیا به دو لباس كهنه و از خوراك به دو قرص نان بسنده كرده است. آگاه باشید كه شما هرگز توان آن را ندارید؛ ولی با زهد، پارسایی و تلاش و پاكی و استواری مرا یاری كنید. به خدا سوگند من از دنیای شما، طلا و نقره ‌ای نیندوخته و از غنایم و ثروت ‌های آن، ذخیره نكرده و برای این لباس كهنه‌ ام، بدلی آماده نساخته ‌ام و از زمین آن، یك وجب به خود اختصاص نداده و از این دنیا جز خوراك ناچیز بهره ‌ای نبرده ‌ام. [1] [1]. (نهج البلاغة، نامهٴ 45). 📚 مفاتیح الحیات ص 438. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
برهان الهی

🔸 فرمود شناخت حق امام ، یعنی انسان او را حجّت و برهانی الهی برای مردم و و درگاه رسیدن به خدا بداند : «عارِفاً بِحَقِّهِ یَعلَمُ أَنَّهُ حُجَّةُ اللهِ عَلی خَلقِهِ وَ بابُهُ الَّذِی یُؤتی مِنهُ » . . . . 📚 ادب فنای مقربان ج9 ص 277. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 مولود مبارک

🔸 وقتی امام به دنیا می ‌آید، زادروزش آن چنان است كه وجود مبارك امام زمان (ارواحنا فداه) به همه ما دستور می ‌دهد كه وقتی شد، این دعا را بخوانیم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 مولود مبارک

🔸 وقتی امام به دنیا می ‌آید، زادروزش آن چنان است كه وجود مبارك امام زمان (ارواحنا فداه) به همه ما دستور می ‌دهد كه وقتی شد، این دعا را بخوانیم و خدا را قسم بدهیم به امام جواد: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَینِ فِی رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الثَّانِی وَ ابْنِهِ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَب». 🔸 این چه مقامی است؟! به مناسبت روزی كه امام جواد در ماه رجب به دنیا می‌آید، از ناحیه مباركه به ما دستوری می‌ رسد كه در ماه رجب تا ظهور آن حضرت و تا دامنه قیامت، این دعا مستحب است كه خدا را قسم به امام جواد می ‌دهیم قسم به امام هادی می ‌دهیم! این چه عظمتی است، اینها چه كسانی هستند؟! 🔸 چنین مقامی دارد؛ این اختصاصی به وجود مبارك ندارد، همه ائمه (علیهم السلام) همین طورند، زیرا درباره پسر امام جواد یعنی امام هادی (سلام الله علیهما) هم در همان دعا آمده است: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَینِ فِی رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الثَّانِی وَ ابْنِهِ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَب». این چه عظمتی است؟! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/pUqIn ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/QzwOcIsSfAY 📚 درس اخلاق تاریخ: 1385/09/30 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 محضر الله
🔹 وجود مبارک فرمود: «وَ اعْلَمْ أَنَّک لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ کیفَ تَکون‏»؛ فرمود تو هر جا باشی هستی، در منظر خدا هستی، در مرئای خدا هستی، به این فکر نباش که تو را به جهنم بترسانند، به این فکر باش که حیا داشته باشی! 🔹 قرآن قبل از اینکه ما را بترساند ما را به دعوت کرد؛ در سوره مبارکه «علق» فرمود: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾؛ آیا انسان نمی ‌داند که خدا او را می ‌بیند؟! حیا از بهترین نعمت ‌های خداست! ما در حضور اساتیدمان، در حضور بزرگانمان، خلاف نمی‌کنیم، حرم که رفتیم یقیناً خلاف نمی ‌کنیم، حالا در حضور ذات اقدس الهی چطور؟ 🔹 حضرت جواد (سلام الله علیه) فرمود: «وَ اعْلَمْ أَنَّک لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ‏». همان طوری که از آن طرف ﴿أَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾، از این طرف هم فرمود بدانید ﴿هُوَ مَعَکمْ أَینَ ما کنْتُمْ﴾؛ هر جا باشید او با شماست. شما اگر نتوانستید ببینید، او که می ‌بیند! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1382/11/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پذیرش آگاهانه

🔸 این رسانه‌ های گروهی یا نوشتاری، اینها وظیفه‌ شان این است که صادقانه سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 پذیرش آگاهانه

🔸 این رسانه‌ های گروهی یا نوشتاری، اینها وظیفه‌ شان این است که سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند؛ هم آنها موظف‌ اند که راست بگویند، هم مردم موظف ‌اند آگاهانه بپذیرند. اگر هر کسی هر چیزی را که شنید باور کند، این طبق بیان نورانی دارد او را عبادت می ‌کند: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق»؛ چقدر این کلمه وجود مبارک امام جواد بلند است! 🔸«مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود هر کسی به رسانه‌ ها دارد گوش می ‌دهد یا روزنامه‌ ها و مجلّات را خوانده و دارد قبول می ‌کند، او باید همین حرف را داشته باشد؛ ولو این آیه درباره حجیت خبر واحد دلیل نباشد که غالباً گفتند دلیل نیست، ولی تأییدِ حرف عقلاست. عقلا می ‌گویند ما کذب مُخبری نباید داشته باشیم، کذب خبری هم نباید داشته باشیم. 🔸 این فنّ رجال و درایه را همه عقلا هم دارند؛ منتها در اسلام با سَبک خاص آن است. این بیان نورانی هم از یک نظر در حقیقت امضاست که فرمود مواظب باشید حرف رسانه ‌ها را که گوش می ‌دهید، حرف روزنامه ‌ها را که گوش می‌ دهید، حرف سخنران‌ ها را که دارید گوش می ‌دهید، «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ»؛ حرف او را که شنید و عمل کرد، دارد او را عبادت می ‌کند! «فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود اگر کسی به گزارش گزارشگری اعتماد کرده و حرف او را دارد گوش می ‌دهد، در حقیقت دارد او را عبادت می‌ کند. اگر او از خدا و پیغمبر می‌ گوید و راست می ‌گوید، «فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ» و اگر دروغ می‌گوید و خلاف حق می ‌گوید، «فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ». 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 10 تاریخ: 1395/07/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra