eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
هدایت مهدوی
🔹 وجود مبارک حضرت حجّت (صلوات الله و سلامه علیه) چون به قیام می ‌کند، به قیام می ‌کند، به قیام می ‌کند، به و و قیام می‌ کند؛ لذا جامعه را از خواب بودن بیدار می ‌کند، از مُستَلقی بودن می ‌نشاند، از نشسته به حالت نیم‌ خیز در می ‌آورد و از حالت نیم‌ خیز، ایستا و قائم می ‌کند که ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ می‌ شوند. 🔹 جامعه ایستاده و مقاوم، است. او چون قائم به عقل است، نه زیر بار کسی می ‌رود و نه کسی را به زیر بار می ‌آورد، نه بیهوده سخن می ‌گوید و نه بیهوده را می ‌شنود. 🔹 گاهی هم کار به قدری مهم است که عادل بودن هم کافی نیست، قائم به قِسط بودن هم کافی نیست، فرمود باشید. حضرت سیصد و اندی اصحاب مانند دارد. 🔹 اگر ولی ‌ای در جهان ظهور کرد و بیش از سیصد یار مثل امام راحل داشت و جامعه بشری را به عقل قائم کرد به علم قائم کرد، این جامعه نجات پیدا می ‌کند. مستحضرید که در زمان حضور و ظهور آن ولی مطلق الهی، بالا می ‌آید و اصلاح جامعه عاقل دشوار نیست! 📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا تاریخ: 1395/050/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
توصیه به ثقلین؛ عصاره وصیت امام امّت ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیت الله العظمی جوادی آملی درباره شخصیت بیان می دارند: حضرت امام امّت (قدّس سرّه) بمانند اجداد طاهرینشان که فرمودند: «أحیوا الحقّ»؛ حق را احیا كنید و از قرآن و عترت جدایی نگیرید، ما را به «وحدت» دعوت كرده است، امّا در سایه ... . ▫️ مردان الهی در همه مقاطع حیات، هستند. انسان‌ های صالح سالك، كه بزرگان از اهل نبوّت و معنا اسوه و قدوه آنها هستند، كسانی می باشند كه درباره آنها می توان گفت: ﴿وَسَلَامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَیوْمَ یمُوتُ وَیوْمَ یبْعَثُ حَیا﴾. یكی از آن بزرگان، حضرت امام امّت (قدّس سرّه) بود كه به حق می توان گفت حیات او با اداره می شد و رحلت او نیز به شرح أیضاً... . ↙️ مطالعه بیشتر: وصیت نامه آن عزیز سفرکرده منحصر به مردم ایران نیست پیروی محض از فرمایشات معصومین(ع) در متن وصیت نامه امام امّت حالات پایانی امام خوبی ها، نشانه بندگی خالص ایشان 🔷🔸💠🔸🔷 📚 بنیان مرصوص، ص 410 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 اندیشه روح الله ▫️ یکی از مهم ‎ترین اندیشه‎ های ، اسلامیت در کنار جمهوریت بوده که چنین امری سابقه نداشته است. ممکن است ما بگوییم که به لحاظ پیشینه تاریخی اسلام، مسئله بیعت و امثال آن مطرح بود، اما با نگاه امروزی تعبیر متفاوت با آن تعابیر سنتی مثل بیعت است. امام هم با این تعبیر، رویکرد واقعی داشت و می‎ خواست که جمهور به معنای واقعی جمهور به صحنه بیاید. امام این موفقیت را برای اسلام مثل روز می ‎دید... . ▫️ در رابطه با اسلام بدین نحو است که اسلام دینی می ‎باشد که کاملاً سیاست را در بطن خود دارد. خیلی‌ ها معتقدند اسلام، دینِ عبادی و اخلاقی است. اما اینکه سیاست و حکومت داشته باشد، در اندیشه آنان وجود ندارد. امام کاملاً معتقد است و باور دارد که اسلام یک دینی است که همان‎ طور که عبادات و معاملات دارد، هم دارد. ↙️ مطالعه کامل: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/-161 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 11. ضرورت عدالت آثار عدالت 🔹 ورود به بهشت: امام صادق (ع) فرمود: هركس متولی امور مردم باشد و عدالت پیشه كند... بر خدا است او را در روز قیامت از هراس و عذاب ایمن كند و وی را به بهشت درآورد. [1] [1]. مَنْ تَوَلَّی أَمْراً مِنْ أُمُورِ النَّاسِ فَعَدَل... كَانَ حَقّاً عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یؤْمِنَ رَوْعَتَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ یدْخِلَهُ الْجَنَّةَ (الامالی، صدوق، ص245). 📚 مفاتیح الحیات ص 484. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
جامعیت امام (ره)

▫️ امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) توفیقی نصیبش شد كه توانست باطل را براندازد و حق را سامان دهد. 👈 سرّ توفیق دو چیز بود: ـ جامعیت درون ـ جامع ‌نگری بیرون... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جامعیت امام (ره)

▫️ امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) توفیقی نصیبش شد كه توانست باطل را براندازد و حق را سامان دهد. 👈 سرّ توفیق دو چیز بود: ـ جامعیت درون. ـ جامع ‌نگری بیرون. ▫️ در جامعیت درون، برخی‌ها فقیه ‌اند علوم نقلی را بلد هستند، برخی ‌ها فیلسوف و متكلّم‌ اند علوم عقلی را بلد هستند, برخی ‌ها جامع بین علوم عقلی و نقلی‌ اند؛ ولی امام راحل (رضوان الله علیه) گذشته از اینكه بود و علوم نقلی را مجتهدانه آگاه بود و و بود و علوم عقلی را آگاه بود، عارف بود. ▫️ دیگران جامع معقول و منقول بودند، او جامع بین معقول و منقول و مشهود بود؛ یعنی عرفان را خوب درك كرد و آنچه را عارفان گفتند خوب فهمید، تدریس كرد، تألیف داشت و با بنان و بیانش مسئله را خوب تبیین كرد. ▫️ این امام راحل است كه او جامع مشهود و معقول و منقول بود؛ اما در جامعیت بیرونی، این بزرگوار تنها ایران را ندید تنها خاور نزدیك و میانه را ندید, خاوردور را هم دید, باختردور را هم دید؛ هم از غرب و شرق ناامید شد و هم به خدای سبحان امیدوار بود، را خوب ترسیم كرد و درست تشخیص داد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/shn2819 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/0q7l-2ctAyU 📚 پیام به همایش تبیین شخصیت امام خمینی(ره) تاریخ: 1393/01/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 وحدت آفرینی امام
▫️ اما «الامام الخمینی و ما ادراك من الامام الخمینی»! این بزرگوار وصفی كه خود داشت را به جامعه كنونی منتقل كرد؛ آن وصف ممتاز امام این بود: 1️⃣ خود كریمانه زندگی می‌ كرد (یك) 2️⃣ و كرامت خود را در قلمرو دین دانست (دو). ▫️ این دو عنصر محوری باعث شد كه هم علوم را با هم هماهنگ كرد هم نزاع عقل و نقل را به صلح مبدل كرد و این عقل و نقل هماهنگ را به جامعه عرضه كرد، بعداً شیعه و سنی را با هم متحد كرد، كلیمی و مسیحی و مسلمان را با هم متحد كرد و بالأخره را با هم متحد كرد. اگر در قانون اساسی این سه محور آمده است، بود. ▫️ در قانون اساسی، یك وحدت ملی داریم یك وحدت الهی داریم و یك وحدت انسانی که هر سه از سیره امام نشأت گرفته است. ـ ، همه مسلمان ها را به هم مرتبط می ‌كند؛ ـ ، پیروان ادیان الهی را به هم مرتبط می ‌كند ـ و می‌ گوید هر كس انسان است، برادر انسان است منتها در حوزه خاص خود. ▫️ اگر ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ است، این ندای است؛ اگر ﴿یا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلی كَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَكُمْ﴾ است، این صلای الهی_است و اگر ﴿لا ینْهاكُمُ اللّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یقاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ﴾ در سوره «ممتحنه» است كه متن این پیام در قانون اساسی آمده است، این ندای است. این مثلث پربركت، شناسنامه امام بود و این را امام از فرا گرفت. 📚 همایش امام خمینی و قلمرو دین تاریخ: 1385/03/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دحو الارض 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در صفحه ۲۶۱ کتاب «صهبای حج» در این باره می نویسند: «کعبه اوّلین معبد مردمی و عبادتگاه توده انسان ها در روی زمین است: «إنّ أول بیت وضع للناس للذی ببکة...» ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 دحو الارض

🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در صفحه ۲۶۱ کتاب «صهبای حج» در این باره می نویسند: «کعبه اوّلین معبد مردمی و عبادتگاه توده انسان ها در روی زمین است: «إنّ أول بیت وضع للناس للذی ببکة...» که تعیین محل و نقشه ساختن آن به رهنمود و دستور خدای سبحان بود: «وإذ بوّأنا لإبراهیم مکان البیت...». 🔹 بنابراین، کعبه اوّلین معبدی (نه اوّلین خانه) است که در روی زمین ساخته شد. گرچه بر اساس گفته شده: «مکان کعبه اولین زمینی بود که از زیر آب بیرون آمد» ، لیکن استفاده این معنا که «اوّلین خانه ساخته شده کعبه است» از آیه، مشکل به نظر می ‏رسد؛ زیرا اولیّت آن را مقید کرده که برای عبادت بوده است. البته آیه شریفه «إن أول بیت وضع للناس... »، معنای مزبور را نفی نیز نمی ‏کند، زیرا قیودی همچون وصف، همانطور که اطلاق ندارد مفهوم نیز ندارد، مگر اینکه جمله مشتمل بر وصف، در مقام تحدید باشد. در این باره و در استفسار از آیه شریفه مزبور، از امیرالمؤمنین (علیه السلام) تصریح به اینکه قبل از بنای کعبه، خانه وجود داشته، نقل شده است.». 🔹 از امیرالمومنین ـ علیه السلام ـ روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/300637 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 11. ضرورت عدالت آثار عدالت
🔹پیروزی بر دشمن: 
رسول خدا(ص) فرمود: هر زمامداری كه دادگستریش در جامعه فراگیر شود، پیروزی بر دشمن نصیب او می‌ شود. [1] امیرمؤمنان(ع) می ‌فرماید: عدالت را بر سختگیری و انتقام مقدم بدار تا به دوستی دست‌یابی. [2] نكته: تقدیم عدل بر سختگیری، از قبیل ترجیح خوب‌تر بر خوب نیست، بلكه از سنخ تقدیم حق بر باطل است، مگر آن بطش و سختگیری كه در اجرای حدود الهی است كه آن نیز عدل و حق است. [1]. ... وَ مَنْ عَمَّ عَدْلُهُ نُصِرَ عَلَی عَدُوِّهِ (كنز الفوائد، ج1، ص135). [2]. قَدِّم العَدْلَ عَلی البَطْشِ تَظْفَرْ بِالمَحَبَّةِ (شرح نهج البلاغة، ابن ابی‌الحدید، ج20، ص278). 📚 مفاتیح الحیات ص 484. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار اعضای بعثه مراجع عظام تقلید با اعضای بعثه آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
اعضاء بعثه مراجع عظام تقلید، علما و دیگر اقشار با حضور در بعثه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مدینه منوره با مسئولین این بعثه به گفتگو و رایزنی پرداختند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ویژه برنامه صهبای حج 🔹 موضوع: احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته 🔹 جلسه: 01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
شور حسینی

▫️ پانزدهم خرداد مصادف بود با دوازدهم محرم. 👈 مردم مخصوصاً بزرگواران ورامین از حسینیه‌ ها و از مراسم سوگ و ماتم و دسته‌ روی ‌های حسینی، ـ طعم تلخ ظلم اموی را چشیده بودند، ـ طعم شیرین و بنی ‌هاشم را چشیده بودند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 شور حسینی

▫️ پانزدهم خرداد مصادف بود با دوازدهم محرم. مردم مخصوصاً بزرگواران ورامین از حسینیه‌ ها و از مراسم سوگ و ماتم و دسته‌ روی ‌های حسینی، ـ طعم تلخ ظلم اموی را چشیده بودند، ـ طعم شیرین و بنی ‌هاشم را چشیده بودند، طرز مبارزات دودمان علوی علیه اموی و سفیانی را دیده بودند؛ لذا با همان منش تشیع نابشان حرکت کردند، در برابر بیگانه ایستادند، شهدای فراوانی دادند، نهراسیدند، دشمن را به عقب راندند و را به نام خود ثبت کردند. 👈 بنابراین ضمن اینکه جریان پانزده خرداد مطرح است، هم باید در خاطره‌ ها باشد که آن دوازده محرم بود که این را به بار آورد. ▫️ چطور محرّم توانست بعد از هزار و اندی سال این قدر داشته باشد که این جوان‌ های فداکار را به میدان بیاورد؟ در نهضت سالار شهیدان جز چیزی دیگر نبود. عصاره آن در مردان بزرگ ورامین جلوه کرده است که این‌گونه به استقبال مرگ رفتند تا ـ دین خود را حفظ کنند ـ و دِین خود را نسبت به ادا کنند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wme9k53 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/voBWKuNpiQg 📚 پیام به همایش ملی بزرگداشت پانزده خرداد تاریخ پخش: 1397/03/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
قیام فطری
▫️ حادثه از فطرت دینی مردم برخاست؛ هیچ كس این حادثه را رهبری نكرد یعنی خود امام راحل (رضوان الله علیه) در جمع مردم نبود تا دستور بدهد، غیبت ایشان و بازداشت ایشان، آن را به صحنه کشاند. ▫️ بنابراین رهبر اساسی این قیام، بود و در حقیقت مكتب بود. این مكتب تقریباً فراموش شده بود و امام راحل (رضوان الله علیه) این مكتب را احیا كردند. در اثر تفكر دینی مردم كه با احیای زنده شده است این حادثه ظهور كرد. اگر حادثه، باشد هضم زمان و زمانه نخواهد شد، بلكه زمان و زمانه را به همراه خود می ‌برد. ▫️ امام راحل (رضوان الله علیه) در سایه همان ، عصر را كرده است. وقتی عصر، عصر الهی و دینی شد، هیچ شخصی و هیچ شخصیتی و هیچ مكتبی به جز ، نمی ‌تواند بر مردم حكومت كند. 📚 مصاحبه تاریخ: 1373/03/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 وامدار پانزدهم خرداد

▪️ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، را ترسیم کرد: 1️⃣ اول آنکه زمانش بود که سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم که پانزدهم خرداد بود فراهم کرد (این زمان). 2️⃣ زمین و مکان هم که بود یعنی مدرسه فیضیه (این دو رکن اساسی یعنی زمان و زمین و مکان عامل مهم پانزدهم خرداد شد). 3️⃣ رکن سوم نیزاین است که فرمود بنگرید که از چه گروه بودند؛ الآن که سالیان متمادی از آن می‌ گذرد و شاید کسانی از نزدیک شاهد آن صحنه نبودند ، لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید که آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند، هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت. 4️⃣ وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی کنید که از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف. ▪️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می ‌شود که پانزده خرداد برای همیشه روز است؛ یعنی عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور کرد، مسلمان ها عمل کردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم. 📚 خطبه های نماز تاریخ: 1371/03/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra