eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
خطر فاحش عالمان بی تقوا

🔸 اختلاف در دین و پیدایش مکتب های گوناگون منحصراً از ناحیه و مشایخ سوء است: ﴿ومَا اختَلَفَ فیهِ إلاّ الَّذینَ اوتوهُ مِن بَعدِ ما جاءَتهُمُ البَیِّنات﴾ . شاید اختلاف در امور دنیوی و شئون زندگی برای همگان پدید آید؛ ولی اختلاف علمی و تفرقه در دین به عالمانِ مذهبی اختصاص دارد، از این رو قرآن کریم اختلاف مردم عادی در شئون زندگی را عقاب آور نمی داند، چون اوّلاً منشأ آن جهل، نسیان و غفلت است و ثانیاً با راهنمایی انبیا و وارثان آنان رفع می گردد؛ ولی اختلاف دانشمندان بی تقوا در متن دین، که از روی علم و عمد و بر اثر بغی و سرکشی و حسادت است، قابل اغماض نیست، بلکه مایه عقاب و عذاب الهی است: ﴿إنَّمَا السَّبیلُ عَلَی الَّذینَ یَظلِمونَ النّاسَ ویَبغونَ فِی الأرضِ بِغَیرِ الحَقِّ أُولئِکَ لَهُم عَذابٌ اَلیم﴾ . در حقیقت این آیه به منزله «کبرا» برای آیه مورد بحث است که عالمان بد را منادیان اختلاف در دین دانسته و چنین فرموده است: 👈 عالمان دینی که سبب اختلاف در دین اند، باغی و ظالم هستند (صغرا). کبرا این است که عقاب الهی تنها بر ستمگران و اهل بغی است، نتیجه اینکه عقاب تنها بر همین مدّعیان علمِ دینی و منادیان اختلاف است. 🔸 در آیه ای دیگر نیز این چنین مسلمانان را از اختلاف در دین نهی کرده که مبادا شما مانند علمای یهود ستم کنید و در دین تفرقه افکنید، چون گرفتار عذاب خدا شده، در قیامت رو سیاهی دامنگیرتان خواهد شد: ﴿ولاتَکونوا کالَّذینَ تَفَرَّقوا واختَلَفوا مِن بَعدِ ما جاءَهُمُ البَیِّناتُ وأُولئِکَ لَهُم عَذابٌ عَظیم ٭ یَومَ تَبیَضُّ وُجوهٌ وتَسوَدُّ وُجوهٌ فَأمَّا الَّذینَ اسوَدَّت وُجوهُهُم أکَفَرتُم بَعدَ أیمانِکُم فَذوقوا العَذابَ بِما کُنتُم تَکفُرون﴾ . تنها راه اصلاحِ عالمان سوء همین تهدید ضمنی به رو سیاهی در قیامت است تا دست از تفرقه بردارند. 🔸 خطر عالمانِ بد آن قدر فاحش است که با برداشت ناصحیح از متون مقدس و کتاب الهی، مذهب تراشی کرده و برابر پیامبران الهی می ایستند. هر زمانی که خداوند پیامبری را فرستاد و دینی ارائه داد، در کنار او عالمان غیرمهذّب و دین فروش پیدا شدند و مذهب تراشی و دین پراکنی کردند و بدعت هایی مانند و را بنا نهادند. کتاب های «ملل و نحل» شاهد این مطلب است که در مقابل سلسله انبیا در طول تاریخ، زنجیره متنبّیان و عالمان دین ساز قرار دارند. «مِلَل» جمع «مِلّة» به معنای دین و شریعتی است که انبیا از طرف خدا آورده اند و «نِحَل» جمع «نِحْلَه» به معنای مکتب و مرام باطلی است که عالمان بی تقوا در برابر انبیا ساخته اند. 🔸همه مکتب های غیر الهی، ساخته و بافته عالمان ریاست طلب است، چون انسان های عادی نه توان مذهب سازی دارند و نه دیگران از آنها می پذیرند، از این رو عالمان دین و حاملان کتاب باید مواظب باشند که از روی علم و عمد به خطر فاحش مبتلا نشوند. 📚 تسنیم، جلد 10 ، ص420 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 پیامدهای ترك این دو فریضه مرده در میان زندگان: امیرمؤمنان (ع) فرمود: هركس با قلب، زبان و دست خود نهی از منكر را ترك كند، مرده ‌ای در میان زنده ‌هاست. [1] [1]. مَنْ تَرَكَ إِنْكَارَ الْمُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ یدِهِ وَ لِسَانِهِ فَهُوَ مَیتُ الأَحْیاء (تهذیب الاحكام، ج6، ص181). 📚 مفاتیح الحیات ص 514 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
مدرسه تقوا

🔸 چون است چه برای حوزویان چه برای آموزش و پرورش چه برای دانشگاهیان، باید این نكته را توجه كنیم كه كتاب ‌های آسمانی عموماً و قرآن كریم خصوصاً، راه جدیدی را از نظر برای انسان‌ ها باز كردند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مدرسه تقوا

🔸 چون آغاز سال تحصیلی است چه برای حوزویان چه برای آموزش و پرورش چه برای دانشگاهیان، باید این نكته را توجه كنیم كه كتاب ‌های آسمانی عموماً و قرآن كریم خصوصاً، راه جدیدی را از نظر برای انسان‌ ها باز كردند. ◀️ راه‌ هایی كه دیگران می‌ دانستند و آن راه را طی می ‌كردند و هم ‌اكنون هم آن راه را طی می ‌كنند، همان راه تجربه حسی است كه به این صورت بیان می ‌كنند: «مَن فَقَدَ حسّاً فَقَدْ فَقَدَ علماً»؛ اگر كسی حسّی را از دست داد، تجربه حسی كه از آ‌ن حس به دست می‌ آید نصیب او نخواهد شد. این سخن حقّی هم است كه این هم مورد امضای انبیاست ◀️ اما آن حرف جدیدی كه انبیا آوردند و برای همه ما مؤثر است این است كه «مَن فَقَد تقوی فَقَدْ فقدَ علما»؛ اگر كسی فاقد و پرهیزكاری بود، علمی كه از آن ناحیه حاصل می ‌شود را از دست می ‌دهد. 🔸 این بیان نورانی قرآن كریم كه ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾، به ما می ‌گوید اگر شنیده ‌اید كه عده ‌ای از بزرگان گفتند: «مَن فَقَدَ حسّاً فَقَدْ فَقَدَ علماً»؛ اگر كسی حسّی را مثلاً بینایی را از دست داد، علوم حاصل از بینایی نصیبش نمی‌ شود، این حرف، حق است؛ منتها ما حرف جدیدی داریم و آن این است كه می ‌گوییم حس، دو قسم است: یك قسم در بیرون است یك قسم در درون; ـ در ، همین چشم و گوشی است كه می‌ بینیم، ـ در هم یك چشم و گوش نادیدنی هست. اگر كسی آن چشم درون را از دست داد، از علومی كه از بینایی غیبی نصیبش می ‌شود بهره ‌مند نیست. 🔸 در سوره مباركه «حج» فرمود در ، چشمی هست که مؤمنان آن چشم را دارند و كافران كورند و آن چشم را ندارند: ﴿فَإِنَّهَا لاَ تَعْمَی الْأَبْصَارُ وَلَكِن تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُور﴾. فرق بین حق و باطل, صدق و كذب, خیر و شرّ, حَسن و قبیح كه مهم ‌ترین كارهای ما با فرق بین این امور است، با حاصل می ‌شود؛ فرمود: ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾. اگر این به صورت جمله شرطیه است، پیامش این است كه «من فقد تقوی فقدْ فقدَ علما». 🔸 اینكه می‌بینید علوم برخی‌ها چه در حوزه چه در دانشگاه كارآمد نیست و مشكل او را حل نكرد چه رسد مشكل جامعه را، برای این است كه او به همان اصل اوّلی بسنده كرده است كه «مَن فَقَدَ حسّاً فَقَدْ فَقَدَ علماً»؛ اما این اصل دومی كه است را رعایت نكرده است که ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾. 👈 بنابراین سال تحصیلی ما باید با دو حس شروع بشود: ـ یك حسّ ظاهری كه آن را همه ما می‌دانیم که «مَن فَقَدَ حسّاً فَقَدْ فَقَدَ علماً» ـ و یكی هم حسّ درونی كه «من فقدَ تقوی فقدْ فقدَ علما». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/gjpm117 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/NKkLoj053PY 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/07/04 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ضلالت و غوایت
🔹 در دو بخش قرآن كریم بین «ضلالت» و «غوایت» جمع شده است. یعنی بیراهه رفتن؛ یعنی ما راه را گم كردیم. یعنی ما اصلاً هدف را گم كردیم و نمی ‌دانیم كجا باید برویم. 🔹 یك وقت است انسان هدف دار است ولی راه را بلد نیست مثل مسافری كه می ‌خواهد جایی برود اما راه را گم كرده که به این می‌ گویند: «ضال»؛ یك وقت است که انسانِ پوچ‌گراست و اصلاً نمی‌ داند که كجا باید برود که به این می‌گویند: «غاوی». 🔹 اینكه شیطان در یك بخش گفت: ﴿لَأُضِلَّنَّهُمْ﴾ و در بخش دیگر گفت: ﴿لَأُغْوِینَّهُمْ﴾؛ یعنی من اول اینها را از راه به در می ‌برم كه اینها را گم ‌كنند و بعد ‌بشوند که ندانند كجا می ‌خواهند بروند و عاقبتشان چیست که این می‌ شود «غوایت». 👈 این دو خطر در جاهلیت بود و ذات اقدس الهی به مردم جاهلی فرمود وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از هر دو آسیب مصون است: ﴿ما ضَلَّ صاحِبُكُمْ وَ ما غَوی﴾؛ او نه را گم كرد و نه را؛ هم در راه است و هم هدف دارد. شما به دنبال كسی باید بروید كه در متن راه است و هدفدار هم است. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 10 تاریخ: 1392/12/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
منشأ نزول حق

🔸 ذات اقدس الهی درباره قرآن كریم این معارف را به ما فهماند كه هم است هم ... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
منشأ نزول حق

🔸 ذات اقدس الهی درباره قرآن كریم این معارف را به ما فهماند كه هم كلی است هم همیشگی، و یكی برای افراد است و یكی برای ازمان، ﴿إِلی یوْمِ الْقِیامَةِ﴾ این دو شاخصه را قرآن داراست. روایات فراوانی كه در حدّ تواتر ‌است فریقین از وجود مبارك پیامبر اعظم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) نقل كرده ‌اند این دو ویژگی را برای عصمت و طهارت قائل شده است. 🔸 اگر ـ معاذالله ـ كسی بگوید اینها معصوم نیستند؛ معنایش این است كه گاهی با حق ‌اند گاهی نیستند، گاهی حق با آنهاست گاهی نیست؛ زیرا انسان غیر معصوم در معرض اشتباه است «قد یصیب و قد یخطئ»، گاهی سهو و نسیان دارد گاهی ندارد، گاهی اصابه دارد گاهی خطا. اگر انسانی این ‌چنین بود «یدُورُ مَعَ الحَقّ حَیثُمَا دَار» نیست، «الحَقّ یدُوُر مَعَهُ حَیثُمَا دَار» نیست؛ «بل قد یدور قد لا یدور»؛ در حالی كه فریقین از وجود مبارك پیامبر اعظم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) نقل كرده ‌اند كه «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار»... . 🔸 ... ما در مقام امكان اگر بخواهیم مطلبی را بفهمیم حق است یا باطل است از كجا می ‌فهمیم؟ ... آیا یك كار مدوّنی یك قانون مدوّنی در خارج هست كه اهل بیت از آن استفاده كنند یا دل های این ذوات قدسی با ذات اقدس الهی كه «قُلُوبُنَا أَوْعِیةٌ لِمَشِیئَةِ اللَّه‏» آن است. 📩 📚 درس اخلاق تاریخ: 1385/09/02 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شریعت، رزق معنوی انسان ها

🔸 انسانی که از علوم و معارف سهمی ندارد، ندارد و از فیض الهی بهره ای نبرده و به حیات انسانی نرسیده است، زیرا حیات انسانی به داشتن علم و معرفت است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شریعت، رزق معنوی انسان ها

🔸 انسانی که از علوم و معارف سهمی ندارد، ندارد و از فیض الهی بهره ای نبرده و به حیات انسانی نرسیده است، زیرا حیات انسانی به داشتن علم و معرفت است. شعیب پیامبر که از یک زندگی ساده شبانی برخوردار بود، از نبوت خود به یاد می کند: ﴿رزقنی منه رزقاً حسناً﴾. چون رزق مادی را همه حیوانات جهان دارند ولی روزی انسان تنها خوردن و پوشیدن نیست. بهترین رزق جامعه بشری روزی معنوی است و رزق معنوی انسان همانند روزی فرشته، است. 👈 زیبایی رزق مادی، با زشتی مادیت آمیخته است و تنها رزق معنوی است که از اختلاط به لوازم سوء مادیت مصون است. 🔸 ﴿شرع لکم من الَّدین ما وصَّی به نوحاً﴾ ؛ خداوند برای انسان ها را از جهان غیب تعیین کرده است و حضرت نوح با عمل به ظاهر شریعت و معرفت به باطن آن، به جایی رسید که خدای سبحان به گونه خاصی بر او درود فرستاد: ﴿سلامٌ علی نوحٍ فی العالمین﴾ انسان می تواند به جایی برسد که فرشتگان، پیامبران و خدا بر او درود بفرستند چنانکه فرشتگان بر مؤمنان در بهشت سلام می فرستند: ﴿والملائکة یدخلون علیهم من کلّ بابٍ ٭ سلامٌ علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدّار﴾. 🔸 خداوند به پنج شخصیت جهانی (انبیای اولوالعزم) شریعت داد تا روزی انسان ها را تأمین کنند: ﴿شرع لکم من الدّین ما وصّی به نوحاً﴾ و این است که: ﴿أن أقیموا الدّین ولا تتفرَّقوا فیه﴾ ؛ باید دین را اقامه کنید و برپا دارید و قدرت بپا داشتن دین را امتی دارد که عالم و عارف و دین شناس باشد و نه تنها احکام آن را بداند و عمل کند، بلکه حِکَم و مصالح آن را هم بفهمد. ◀️ برای اقامه دین و هماهنگی نیز لازم است. باید «با هم» دین را اقامه کرد، نه «بی هم» و گرنه احیای دین مورد تنازع و اختلاف خواهد شد. سخن همه پیام آوران الهی اقامه دین با است و تحقق این مطلب بر اثر توحید است که بهترین رزق است. 📚 تفسیر موضوعی قرآن كریم، جلد6، ص251 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
باید جهانی فکر بکنیم و فکر جهانی اقتضای این را دارد که بتوانیم وسیع تر و گسترده تر فکر کنیم 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان آمل روز چهارشنبه 28 شهریورماه در مدرسه علمیه حجتیه و با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید. در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی رییس موسسه آموزش عالی اسراء و آیت الله علیدوست عضو جامعه مدرسین و استاد سطوح عالی حوزه های علمیه قم سخنرانی نمودند. 🔹 حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی: ما در دوران جدیدی از معرفت اسلامی قرار داریم، ما دیگر در سنت حوزوی یک رشد فوق العاده ای را براساس مبانی و ارزش هایی که حضرت استاد آقای جوادی برای حوزه ها آوردند، داریم... . 👈 باید جهانی فکر بکنیم و فکر جهانی اقتضای این را دارد که بتوانیم وسیع تر و گسترده تر فکر کنیم. ↙️ لینک خبر: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/4725584 🌐https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 پیامدهای ترك این دو فریضه
مرده در میان زندگان: 
امیرمؤمنان (ع) فرمود: هركس با قلب، زبان و دست خود نهی از منكر را ترك كند، مرده ‌ای در میان زنده ‌هاست. [1] [1]. مَنْ تَرَكَ إِنْكَارَ الْمُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ یدِهِ وَ لِسَانِهِ فَهُوَ مَیتُ الأَحْیاء (تهذیب الاحكام، ج6، ص181). 📚 مفاتیح الحیات ص 514 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انتشار جلد هفتاد و هفتم تفسیر شریف تسنیم 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلد هفتاد و هفتم از تفسیر گران‎ سنگ تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. 🔸 این جلد از تفسیر تسنیم، شامل شرح و تفسیر سوره‌های صفّ(1-14)، جمعه(1-11)، منافقون(1-11)، تغابن(1-18)، طلاق(1-12)، تحریم(1-12)، ملک(1-30) و قلم(1-52) می باشد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. 👈 علاقه ‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می ‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🌐 https://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 کیمیای اخلاق

🔸 ... جامعه از شما، از رفتار شما بهره می برد. مگر آن علومی که ذات مقدس نبوی داشت مردم از آنها خبردار بودند؟ اما از آن حضرت بهره می بردند. جامعه را اداره می کند؛ فرمود: ﴿إِنَّكَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیمٍ﴾... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کیمیای اخلاق

🔸 این همه اوصافی که وجود مبارک پیغمبر داشت را ببینید؛ علم اولین و آخرین را خدای سبحان به او داد، خیلی از چیزهاست که انسان اصلاً جرأت نمی کند درباره پیغمبر حرف بزند، می گویند _خدای ناکرده_ غلوّ است! شما ببینید به این همه فرشته ها می گوید در مقام خضوع کنید سجده کنید: ﴿فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُون﴾؛ این همه فرشته ها! وجود مبارک پیغمبر به جبرئیل فرمود خیر من به تو هم رسید، عرض کرد بله! این پیغمبر کیست؟! حالا آن همه علومی را که ذات اقدس الهی به آن حضرت داد، به خُلق او توجه کرد فرمود: ﴿إِنَّكَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیمٍ﴾. جامعه را اداره می کند! 🔸 حالا شما بشوید علامه، مردم از شما چقدر استفاده می کنند؟ شما بر فرض بشوید علامه، بشوید محقق، بشوید شیخ طوسی، خب چند طلبه فاضل از شما استفاده می کنند، اما جامعه از شما چه بهره ای می برد؟ جامعه از شما، از رفتار شما بهره می برد. مگر آن علومی که ذات مقدس نبوی داشت مردم از آنها خبردار بودند؟ اما از آن حضرت بهره می بردند. جامعه را اداره می کند؛ فرمود: ﴿إِنَّكَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظیمٍ﴾. 🔸 است که حوزه را وزین می کند و می تواند نظام را، جامعه را، امت را حفظ کند. علم یک مصرف داخلی دارد، شما علامه هم که بشوید، فقط شاگردان شما از شما استفاده می کنند، کتاب هم بنویسید، خواص از شما استفاده می کنند؛ اما «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم» باشید، ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾ بگویید، ﴿یاأَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾ بگویید، با اخلاق می توانید این کارها را کنید و جامعه را اداره کنید. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/pgCSV ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/BY5LMaTWL8w 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 29 تاریخ: 1394/09/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ادعای پوشالی
🔹 یهودی ‌ها اصرار داشتند که ما از اولیای خاص الهی هستیم، احبّای الهی هستیم و گاهی هم تعبیر می ‌کردند ما ابنای الهی هستیم؛ ولی خصلت آنها فرار از مرگ بود و حرص به دنیا بود. 🔹 قرآن تحدّی کرد فرمود اینکه شما می ‌گویید: «نحن احباء الله»، یک؛ «ابنائه»، دو؛ ﴿اولیاءُ لِلّه﴾، سه؛ چرا ﴿أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیاةٍ﴾ هستید؟! ﴿فَتَمَنَّوا الْمَوْتَ﴾. تمنّی مرگ یعنی از مرگ فرار نکنید، ﴿أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیاةٍ﴾ نباشید، مانند دیگران باشید. 🔹 برخی از اولیای الهی که مشتاق مرگ‌ هستند، برای اینکه هستند نه برای اینکه شانه از مسئولیت ‌ها خالی کنند. اینکه می‌گویند درخواست مرگ، روا نیست؛ یعنی کسی بخواهد شانه از زیر بار مسئولیت خالی کند، این روا نیست؛ اما طلب کردن ، جزء کمالات است. 🔹 قرآن فرمود اگر شما «احباء اللّه» هستید، یک؛ «ابناءُ الله» هستید، دو؛ ﴿اولیاءُ لِلّه﴾ هستید، سه که هر سه را شما ادعا می‌کنید، با این ﴿أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیاةٍ﴾ بودن شما سازگار نیست، لذا فرمود: ﴿فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِینَ﴾، در حالی که اینها این چنین نیستند. 📚 سوره مبارکه جمعه جلسه 9 تاریخ: 1397/01/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 استراتژی تفرقه افکنان

🔸 آنان که در پی متلاشی کردن جامعه اسلامی هستند، تلاش خود را بر از بین بردن وحدت اجتماع متمرکز می کنند و روش آن ها مانند ، گام به گام است. اینان مرحله به مرحله و خاک ریز به خاک ریز برای نابودی وحدت جامعه پیش روی می کنند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 استراتژی تفرقه افکنان

🔸 آنان که در پی متلاشی کردن جامعه اسلامی هستند، تلاش خود را بر از بین بردن وحدت اجتماع متمرکز می کنند و روش آن ها مانند ، گام به گام است. اینان مرحله به مرحله و خاک ریز به خاک ریز برای نابودی وحدت جامعه پیش روی می کنند و یک به یک همه آن چیزهایی را که افراد جامعه را به دین پیوند داده است و موجب ایجاد وحدت شده است، از کار می اندازند. 🔸 حضرت علی (علیه السلام) درباره استراتژی تفرقه جویان می فرماید: «إِنَّ اَلشَّيْطَانَ يُسَنِّي لَكُمْ طُرُقَهُ وَ يُرِيدُ أَنْ يَحُلَّ دِينَكُمْ عُقْدَةً عُقْدَةً وَ يُعْطِيَكُمْ بِالْجَمَاعَةِ اَلْفُرْقَةَ وَ بِالْفُرْقَةِ اَلْفِتْنَةَ»؛ شیطان راه های خویش را برای شما آسان جلوه می دهد و قصد دارد پیمان دین شما را گره گره بگشاید و به جای جمعیت و هماهنگی تفرقه اعطا کند و با تفرقه به شما فتنه بدهد؛ در چنین حالی باید به نصیحت خیرخواهان گوش داد و آن را به جان پذیرفت. 🔸 گفتنی است، شبهاتی که درباره اعتقادات و ایمان مردم ساخته و عرضه می شود، گره های ارتباطی مردم را با دین الهی که عامل وحدت است، باز می کند. از این رو، به سرعت باید به این شبهات پاسخ صحیح داد تا وحدت جامعه اسلامی در امان بماند. 👈 در اختلاف گاهی ممدوح و مقدّس است که از آن به «اختلاف قبل از علم» تعبیر می شود، و گاهی و نامقدّس است که از آن به «اختلاف بعد از علم» یاد می شود. 🔸 اختلافی که برای ظهور حق و واقعیّت در میان افراد گوناگون پدید می آید، است، مانند اختلاف صاحب نظران برای روشن شدنِ حقّ. این افراد به بحث و گفت وگو می نشینند و تبادل نظر می کنند تا در سایه آن، حقیقت آشکار شود. این اختلاف چون زمینه رشد و کمال را فراهم می سازد و انسان ها را به قلّه اتحاد و هماهنگی می رساند، ممدوح و مقدّس است. 🔸 اختلاف قبل از علم انسان را محقّق بار می آورد، چون تا چیزی برای انسان معلوم نشد، نباید آن را بپذیرد. روح تحقیق و پژوهش مایه ترقّی انسان هاست، زیرا اگر بین آنان اختلاف نظر و تضارب آرا نبود، بلکه از اندیشه یکسان بهره مند بودند، هرگز علم و صنعت پیشرفت نمی کرد و زمینه حلّ مسایل پیچیده فراهم نمی شد. این اختلاف با و هیچ گونه منافاتی ندارد، چون هر دو طرف اختلاف، مقصد و هدف واحدی را که همان ظهور حقّ و واقع است، دنبال می کنند، همانند دو کفّه مختلف ترازو که هدف واحدی را دنبال می کنند... . 📚 شمیم ولایت ، ص683. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 پیامدهای ترك این دو فریضه
دشمنی با خدا: 
امام صادق (ع) فرمود: اگر كسی كار ناپسندی را ببیند و با داشتن توانایی از آن مانع نشود، دوست داشته كه خدا نافرمانی شود و هركس دوست داشته باشد كه [از فرمان] خدا سرپیچی شود به یقین دشمنی با خدا را آشكار ساخته است. [1] [1]. وَ إِذَا رَأَی الْمُنْكَرَ فَلَمْ ینْكِرْهُ وَ هُوَ یقْدِرُ عَلَیهِ فَقَدْ أَحَبَّ أَنْ یعْصَی اللَّهُ [عزّ و جلّ] وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یعْصَی اللَّهُ فَقَدْ بَارَزَ اللَّهَ [عزّ و جلّ] بِالْعَدَاوَة (الكافى، ج5، ص108). 📚 مفاتیح الحیات ص 515 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
پیام فراگیر

🔸 پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) که آمد، برای جاهلیت موجود و جاهلیت ممکن، برنامه ریزی کرده است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پیام فراگیر

🔸 پیامبر اسلام (علیه آلاف التحیة و الثناء) وقتی مبعوث شدند، اعلام کردند من برای جمیع بشر «إلی یوم القیامة» آمده ام؛ پیام من نه مرز و بوم می شناسد و نه عصر و تاریخ. 🔸 آنچه در گستره زمان و زمین مطرح است یعنی می تواند و ، همگانی و همیشگی باشد، باید در درون حضور فعال داشته باشد و آن است از یک سو، است از سوی دیگر، است از سوی سوم و است از سوی چهارم و سایر کمالات به این اصول چهارگانه برمی گردند. 🔸 اگر چیزی نباشد نمی تواند کلی و دائم باشد؛ یا اگر عقلانی است ولی فطرت نباشد، همگانی و همیشگی نخواهد بود و اگر نباشد، نمی تواند همگانی و همیشگی باشد و اگر اصول را در نظر نگیرد، نمی تواند کلی و دائم باشد. ◀️ پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) که آمد، برای جاهلیت موجود و جاهلیت ممکن، برنامه ریزی کرده است. 👈 آن جاهلیتی که وجود داشت را با برنامه ریزی رفع کرد و برداشت و جاهلیت هایی که ممکن است در اعصار بعدی بیایند، زمینه دفع و جلوگیری از آنها را فراهم کرد و آن با تشریح همین منابع و مبادی چهارگانه است: عقلانیت، فطرت، آزادی و مسئله فضایل اخلاقی. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/jlmrc9c ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/z_04JS6NOn4 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1399/08/05 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
📜 آئین آغازسال تحصیلی ۱۴۰۴ ۱۴۰۳ حوزه علمیه‌ی امام حسن عسکری(ع) هروی و مرکز تخصصی اِسرای تهران، با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی 🔻سخنرانان: حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی (رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا) آیت الله علی اکبر رشاد (رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران) ⏰زمان: دوشنبه ۲مهر ۱۴۰۳ از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ 🕌مکان: تهران، میدان هروی، خیابان شهید موسوی، نبش خیابان شهید افشاری(ساقدوش) @m_vaezjavadi
💠
  ارمغان رسالت
🔹 از همان اوایل بعثت و رسالتِ وجود مبارک پیامبر (علیه آلاف التحیة و الثناء)، حضرت فرمود درست است که من عرب هستم، در منطقه حجاز به سر می برم و عربی سخن می گویم؛ اما لفظ، عربی است و معنا جهانی است. 🔹 در سوره مبارکه «مدّثّر» که در همان اوایل بعثت نازل شده است، فرمود من آمدم بیاورم؛ شرق و غرب ندارد، شمال و جنوب ندارد، آسمان و زمین ندارد! بر فرض رفتید به آسمان، ﴿هُوَ الَّذی فِی السَّماءِ إِله وَ فِی الْأَرْضِ إِله‏﴾. 🔹 اتاق فکری که برای جاهلیت بود، اینها برخی ها نشستند گفتند ما بگوییم این سِحر است، کهانت است، شعبده است یا ـ معاذالله ـ حضرت جنونی دارد، اینها را بی ادبی کردند و گفتند؛ ولی محصول اتاق فکر آنها این بود که ـ معاذالله ـ نه وحی ایی هست نه فرشته ای هست نه خدا چیزی نازل کرده است: ﴿إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَر﴾؛ یک انسان عادی این حرف ها را زد. 🔹 در همان سوره مبارکه «مدّثّر» که محصول اتاق فکر جاهلیت این بود که ﴿إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَر﴾، ذات اقدس الهی فرمود ـ این است نه حرف یک بشر! ـ این حقوق بشر را ذکر می کند. در همان سوره مبارکه «مدّثّر» فرمود: ﴿ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾، ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾؛ من برای بشریت پیام آوردم، برای بشریت حقوق آوردم. 📚 پیام به همایش رسول الله(ص) الگوی انسانیت تاریخ: 1399/08/05 ↙️ مشاهده کامل پیام در تلگرام: https://t.me/a_javadiamoli_esra/6931 ↙️ مشاهده کامل پیام در ایتا: https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra/841 ↙️ مشاهده کامل پیام در سروش: https://splus.ir/a_javadiamoli_esra/1280 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra