eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عقل و عدل ▪️ ﴿فَمِنَ النَّاسِ مَن یقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیا وَ مَا لَهُ فِی الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ ٭ وَ مِنْهُمْ مَن یقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّار﴾؛[1] فرمود اینها با اینكه در مِنا هستند و در سرزمین استجابت دعا هستند، اما نمی ‌دانند از خدای سبحان چه چیزی بخواهند. بعضی منطقشان این است كه خدا به ما دنیا بده، دیگر به فكر حلال و حرام نیستند، به فكر عدل و ظلم نیستند، به فكر عقل و جهل نیستند: ﴿فَمِنَ النَّاسِ مَن یقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیا﴾ دیگر نمی ‌گویند ؛ امّا ﴿وَ مِنْهُمْ مَن یقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّار﴾، بركات دنیا، بركات آخرت و بهشت جاودان (اینها را) از خدا می‌ خواهند. حسنه دنیا با حاصل می‌شود، حسنه دنیا با حاصل می ‌شود. این كارها به سید شهداست. اشك بسیار چیز خوبی است، اما فایده اشك ده درصد است، آن نود درصد را فهم، استدلال، سخنرانی های عالمانه و آیات قرآنی و روایات، ارزیابی و و تاریخ اسلامی و صدها مسائل علمی دیگر تشكیل می ‌دهد. اگر شما می ‌بینید جامعه ‌ای به مستقل است، محصول آن است. گفتند خواب آدم عالم بهتر از عبادت آدم غیر عالم است، آن را با یك فریب می ‌شود از جا به در برد و این را هرگز نمی‌ شود تكان داد: «لا تُحَرِّكُهُ الْعَواصِفُ».[2] ▪️ اینكه گفتند تا می ‌توانید در هر روز علم، در هر زمان علم، در هر زمین علم برای همین جهت است. تمام كارهای‌ مان باید «قربة إلى الله» باشد. بهترین راه برای نزدیك شدن معنوی به خدا همان است. فرمود اگر كسی یك جا بنشیند و چیزی یاد نگیرد به همان اندازه از خدا دور شده است. خدا یعنی محض، خدا یعنی محض، خدا یعنی محض، خدا یعنی محض. انسان وقتی از دور شد از علم و حكمت دور شد از آن كمالات دور شد، قهراً سقوط می ‌كند، هبوط می ‌كند: ﴿فَتَخْطَفُهُ الطَّیرُ أَوْ تَهْوِی بِهِ الرِّیحُ فِی مَكَانٍ سَحِیقٍ﴾[3]، بنا بر این شما در هر محلّی هستید، در هر شهر و كوی و برزنی هستید، با حسینیه ‌های‌تان با سخنرانانتان تماس داشته باشید تا بزنند، حرف های عالمانه را گوش بدهید. آنها را و‌ادار نكنید كه برای شما خواب و قصه نقل بكنند! خواب، خوابِ خوابیده را سنگین ‌تر می ‌كند و هرگز كسی را بیدار نمی ‌كند، این درك است كه انسان اگر مریض است او را درمان می ‌كند، اگر در حال احتضار هم باشد به او حیات می ‌دهد، اگر جاهل است او را عالم می ‌كند، اگر خوابیده است او را بیدار می ‌كند؛ این است كه وقتی امام صادق (سلام الله علیه) سخن می ‌گوید فرمود: می‌خواهید شهر بروید اوّل سؤال بكن در آن شهر یك هست یا نه؟ می‌ خواهید روستا بروید اوّل سؤال بكن در آن روستا یك عالم هست یا نه؟[4] الآن شما در این می ‌بینید در این می ‌بینید در می‌ بینید چقدر متشابهات را پراكنده می ‌كنند، چقدر شبهه ‌افكنی می ‌كنند، یا آنها را اگر ندارید گوش ندهید، یا اگر گوش دادید ضبط كنید با علمای‌تان در میان بگذارید كه چنین شبهه‌ای هست چنین اشكالی هست پاسخش چیست؟ اینها شما را روشن می ‌كنند شما هم چهارتا جوان را روشن می‌ كنید. مطمئن باشید آن كه از جریان نظامی ناامید شد، از جریان تحریم اقتصادی ناامید شد، از شورای امنیت بردن ناامید شد، از این راه ایجاد شبهات می‌ خواهد نسل جوان را خالی كند. ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطٰاعُوهُ﴾[5] اینها همیشه بنایشان بر است. شما این شبهات را از هر جا شنیده‌ اید با علمای ‌تان در میان بگذارید. [1]. سوره بقره، آیات: 200 و201 . [2]. ر . ك: الکافی(ط ـ الاسلامیه) ج1، ص455. [3]. سوره حج، آیهٴ 31. [4]. تحف العقول، ص319 و 320. [4]. سوره زخرف، آیه 54. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) مي‌ فرمايد: كوتاه كردن ناخن‌ ها و سبيل در هر جمعه سبب ايمني از جذام است؛[1] نيز مي ‌فرمايد: شير گاو دوا و چربي آن شفا و گوشتش بيماري [زا] است[2] و مي‌ فرمايد: شام نخوردن پيري آورد و سزاوار است كه شخص سالخورده با شكم پر بخوابد.[3] در حديث ديگر مي‌ فرمايد: در حمام آب سرد ننوشيد، چرا كه معده را فاسد مي ‌كند.[4] [1] . تَقْلِيمُ الأَظْفَارِ وَ أَخْذُ الشَّارِبِ مِنْ جُمُعَةٍ إِلَي جُمُعَةٍ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ (كتاب الخصال، ص39). [2] . أَلْبَانُ الْبَقَرِ دَوَاءٌ وَ سُمُونُهَا شِفَاءٌ وَ لُحُومُهَا دَاءٌ (الكافى، ج6، ص311). [3] . تَرْكُ الْعَشَاءِ مَهْرَمَةٌ وَ يَنْبَغِى لِلرَّجُلِ إِذَا أَسَنَّ أَلاَّ يَبِيتَ إِلاَّ وَ جَوْفُهُ مُمْتَلِئٌ مِنَ الطَّعَامِ (الكافى، ج6، ص288). [4] . وَ إِيَّاكَ وَ شُرْبَ الْمَاءِ الْبَارِدِ... فِي الْحَمَّامِ، فَإِنَّهُ يُفْسِدُ الْمَعِدَةَ... (الفقيه، ج1، ص113). 📚 مفاتیح الحیات ص 106 و 107 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 گریه بر سالار شهیدان ▪️ در عبادت و غیر عبادت یك اثر دارد، گریه برای سالار شهیدان یك اثر دارد؛ این گریه ما را به نزدیك می‌كند، به نزدیك می‌كند، به علاقه به آنها نزدیك می ‌كند، وقتی به آنها علاقه‌ مند شدیم سخنان آنها را می ‌شنویم، می ‌پذیریم و عمل می ‌كنیم. این است كه ما را وادار كردند كه اگر اهل نماز شب هستید در نمازهایی خود گریه كنید. انسانِ اهل گریه «رقیق ‌القلب» است، «قسی ‌القب» نیست. ▪️ اینكه گفتند در مجالس بن_علی شركت كنید، برای اینكه بهترین راه زندگی‌ جامعه همین است. آنها كه با این معارف رابطه‌ ای ندارند، همیشه در زحمت‌ هستند. این گریه هم آدم را می ‌كند، هم علاقه ‌مند به می ‌كند، وقتی مشتاق به آنها شدیم حرف های آنها را می ‌شنویم. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/5Lf61 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/10 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 حسینی بودن ▪️ اين نکته را عزيزان بدانيد کساني مي توانند باشند که حسيني بيانديشند، حسيني فکر کنند و حسيني عمل کنند. فرمود من که وارد کربلا مي شوم و نهضت جهاني به پا مي کنم و هدف والاي من اين است که ﴿اسْتَجِيبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ﴾[1] را عملي کنم. من افرادي را به همراه مي برم که اينها نه نقد علمي داشته باشند و نه نقد عملي. ▫️ چون خود را مي داند و هست، مظهر تام ذات اقدس الهي مي داند و هست، حرفي که خدا مي زند در اداره جهان، کاري که خدا مي کند در تدبير نظام سپهري، آن را حسين بن علي درباره و کربلائيان گفت. ذات اقدس الهي در اين بخش از قرآن فرمود من معاضدي که بيراهه رفته باشد يا راه کسي را بسته باشد ندارم ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً﴾.[2] [1] . سوره انفال، آیه24. [2] . سوره کهف، آیه51. 📚 پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ تاریخ: 1400/05/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امر به معروف حسینی ▪️ سالار شهیدان حسین‌ بن ‌علی ‌بن ‌ابی‌ طالب [علیهم السلام] در سال 60 و 61 قیام كرده است، اگر در زمان خود معاویه قیام م ی‌كرد [اثر نداشت]. وقتی لازم است كه اثر داشته باشد. گاهی امر به معروف این است كه انسان تا مرز شهادت هم برود، امّا باید مؤثر باشد. گاهی انسان كشته می ‌شود و خونش هدر می ‌رود، نسیا منسیا است؛ اینجا چنین امر به معروف و نهی از منكری بی ‌اثر است. وجود مبارك علی ‌بن ‌ابی ‌طالب [علیه السلام] از ظلم امویان باخبر بود، از ظلم سقیفه ای ها باخبر بود، فرمود: الآن من دیدم هم آماده نبود، هم آنها داهیه ‌ای داشتند كه می ‌توانستند اوضاع را بد جلوه بدهند و ما را به عنوان اینكه باطل ‌گرا هستیم معرفی بكنند، خون ما هدر می ‌رود! این در نهج ‌البلاغه است که حضرت فرمود من بررسی كردم دیدم من ماندم و اعضای خانواده ‌ام و اگر قیام بكنیم همه اینها را هم می‌ كشند، همه اینها را در مدینه دفن می‌كنند برای ما جامه مشكی در بر می ‌كنند، عزا می‌ گیرند، مجلس ختم می ‌گیرند و نام ما و یاد ما و شهادت ما نسیاً منسیاً می ‌شود: «فَضَنَنْتُ بِهِمْ»؛[1] من ضنت ورزیدم یعنی بخل، من حاضر نشدم كشته بشوم و بچه‌هایم كشته بشوند. یك وقتی آدم كشته بشود كه خونش اثر داشته باشد! نظیر جریان لیلة المبیت، فرمود ما كه از شهادت گریزان نیستیم، به استقبال شهادت می ‌رویم «وَ كَرامَتَنَا الشَّهادَةُ»[2] اصلاً فرزندان شهادت ‌اند! ولی شهادت یك وقتی دارد، یك اثری دارد. وجود مبارك ابی ‌عبدالله هم ده سال بعد از شهادت امام مجتبیٰ (سلام الله علیه) ساكت بود، این اوضاع را از نزدیك می ‌دید، می ‌دید كه معاویه به عنوان خلیفه مسلمان ها دارد بت ‌فروشی می ‌كند، مگر چیزی بدتر از بت‌‌ فروشی است؟ ▪️ بنابراین وجود مبارك ابی ‌عبدالله دید در مسئله ظلم راه پیدا كرده، در ظلم راه پیدا كرده، در ظلم راه پیدا كرده، در هم ظلم راه پیدا كرده است. این عدالت تنها در مسئله مال نیست، ضعیف ‌ترین عدل، عدل مالی است! ضعیف ‌ترین عدل، عدل بیت ‌المال است! قوی ‌ترین عدل، است؛ آن كه به خدا معتقد است رانت‌ خواری نمی ‌كند رشوه‌ خواری نمی‌كند، عشوه نمی ‌كند و مانند آن. اگر شما می ‌بینید كسی دستش به بیت ‌المال رسیده و باكش نیست برای اینكه دارد، او اگر خدا را حاضر و ناظر بداند و بفهمد گناه سمّ است و بفهمد این گناه متعفّن است، این كار متعفّن را انسان نمی ‌تواند پنهان كند [و] بوی بد آن او را رسوا می ‌كند، هرگز دست به این كار نمی ‌زند. بارها به عرضتان رسید كه كار بد نه تنها بویش بد است، بلكه بوی آن عالم‌گیر است! انسان وقتی كاری را انجام نداده، خلافی نكرده، مالی را نگرفته، رشوه ‌ای نداده و نگرفته، عشوه ‌ای نكرده و نگرفته چنین كاری معدوم است، وقتی معدوم شد بی ‌اثر است؛ امّا اگر پشت درهای بسته به عنوان زیرمیزی، روی‌ میزی یك چیزی را گرفته، پشت درهای بسته یك امضای كوچكی كرده، زیر گوش هم گفتند به كسی نگو، همین كه امضا كرده چیزی را گرفته، چیزی را گفته و آهسته پذیرفته این شده موجود، وقتی موجود شد می ‌افتد در . مگر می ‌شود چیزی در عالم موجود باشد ولی‌ بی ‌اثر باشد [و] در نرود؟ می‌ رود در خط تولید. هر چیزی در جهان سهمی از پیدا كرد، فوراً رهبری قضا و قدر به دستور ذات اقدس الهی به آن سامان می ‌بخشد. ▪️ وجود مبارك ابی ‌عبدالله دید الآن موقعش است، خوب اثر دارد. امر به معروف برای آن است كه اصلاً جلوی منكر را بگیرد، این یا با كشتن است یا با كشته ‌شدن، ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ﴾[3] است و [جلوی منكر را] گرفت. و وجود مبارك امام سجاد فرمود ما پیروز شدیم و برگشتیم، در شام فرمود ما پیروز شدیم! فرمود اموی رفتند اسلام را محو كنند ما رفتیم و برگشتیم. [1]. نهج‌البلاغه، خطبه 26. [2]. اللهوف، ص162. [3]. سوره توبه، آیه52. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مفاتیح الحیات 🔸 همچنین [امام صادق (علیه السلام)] می ‌فرماید: امیرموٴمنان (علیه السلام) همواره می ‌فرمود: توجه! در حمام [كه در این دوران شامل سونا هم می شود] به پشت نخوابید، چرا كه پیه كلیه ها را آب می‌ كند؛[1] همان گرامی می ‌فرماید: هنگام خروج از حمام آب سرد بر پاهای خود بریز، چرا كه بیماری را از بدنت ریشه‌ کن می ‌كند و هنگامی كه لباس می ‌پوشی بگو: «اللَّهُمَّ أَلْبِسْنِى التَّقْوَی وَ جَنِّبْنِى الرَّدَی» [: خدایا! لباس تقوا بر من بپوشان و بدی را از من دور كن]. وقتی چنین كردی از هر نوع بیماری در امان باشی.[2] [1] . كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام) یقُولُ: ألاَ لا یسْتَلْقِینَّ أَحَدُكُم فِى الْحَمَّامِ، فَإِنَّهُ یذِیبُ شَحْمَ الْكُلْیتَین (الكافى، ج6، ص500). [2] . ... وَ صُبَّ الْمَاءَ الْبَارِدَ عَلَی قَدَمَیكَ إِذَا خَرَجْتَ [من الحمام]، فَإِنَّهُ یسُلُّ الدَّاءَ مِنْ جَسَدِكَ، فَإِذَا لَبِسْتَ ثِیابَكَ فَقُلِ: ... فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ أَمِنْتَ مِنْ كُلِّ دَاء (الفقیه، ج1، ص113ـ114). 📚 مفاتیح الحیات ص 107 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 سخن روز ▪️ در عاشورا فرمود شما نه صبغه الهی دارید، نه صبغه انسانی، نه از خدا و قیامت می ‌هراسید، نه اصول انسانی و آزادی را رعایت می ‌كنید، برای اینكه من با شما در نبردم، شما با من در جنگید، به زن و بچه من چه‌كار دارید؟ «فَکُونُوا اَحْراراً فی دُنْیاکُمْ». ▪️ مبنای قرآنی این جمله همان است كه خدای سبحان فرمود با گروهی كه اهل و و و كنوانسیون و اینها نیستند مبارزه كنید، فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾؛[1] فرمود شما با رهبران كفر صلح نكنید و با آنها مبارزه كنید، نه برای اینكه كافرند، كفار فراوان در زمین زندگی می ‌كنند، با شما دارند، كاری هم با شما ندارند، شما هم كاری با آنها ندارید، می‌ شود با كافر كنار آمد، رفت و آمد تجاری داشت، رفت و آمد سیاسی داشت، رفت و آمد اجتماعی داشت، رفت و آمد درمانی داشت، رفت و آمد اقتصادی سالم داشت، با كافر می ‌شود كنار آمد، ولی با مستكبر نمی ‌شود كنار آمد، فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكفْرِ﴾ چرا؟ چون ﴿إِنَّهُمْ لاَ أَیمَانَ لَهُمْ﴾ نه «لا ایمان لهم»، نفرمود چون اینها ایمان ندارند بجنگید، فرمود: اینها «أیمان» ندارند؛ یعنی یمین، سوگند، قطع ‌نامه، را محترم نمی‌شمارند. ▪️ نهضت حسینی را زنده كردن، است، حرف تمام عالم است، حرف هر انسان آزاده ‌ای است که با كسی كه «لا اَیمانَ له» [یعنی به عهد و پیمان خود وفادار نیست] نمی ‌شود زندگی كرد و كنار آمد. [1] . سوره توبه، آیه 12. آپارات: https://aparat.com/v/zRnEW 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 امروز كربلا، فردا جایی دیگر ▪️ «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)». ▫️ حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌ابی ‌طالب [علیهما السلام] صف ‌آرایی كرد، نامه نوشت برای بنی ‌هاشم، نامه نوشت برای برادرش ابن حنفیه و دیگران؛ فرمود این راه، راهِ قطعی است. شما نصیحت نكنید، نگویید وقتی تنها رفتی با زن و بچه به عراق رفتی كشته می ‌شوی. (من به شما اعلان كنم)، شماها هم اگر مرا یاری كنید شهید خواهید شد: «فَاِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَمَنْ لَمْ یلْحَقْ بِی لَمْ یدْرِكِ الفَتْحَ»؛[1] بدانید! شما هم كه آنجا مانده ‌اید این‌ چنین نیست كه فاتح بشوید، به سراغ شما خواهند آمد! «لم یدرك الفتح» یعنی به سراغ شما خواهند آمد، جنگی هم در می‌ گیرد، شما آنجا هم شكست می‌ خورید. ! [1] . کامل الزیارات، ص75. 📚 سخنرانی عدالت اجتماعی در پرتو نهضت حسینی تاریخ: 1384/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نقطه عطف بشریت ▪️ طبیعت را با نباید اشتباه كرد؛ طبیعت اختلاف ‌پذیر است، فطرت سالم است و اختلاف ‌پذیر نیست. فطرت فراطبیعت است، مربوط به جان آدم است، مربوط به روح آدم است. در شرق و غرب یكسان است، در شمال و جنوب یكسان است. فطرت یكسان است، می ‌تواند منبع باشد و آن اصول مشترك می ‌تواند مبدأ و ریشه برای مواد مشترك باشد. الآن شما می ‌بینید كشتن مردم بی‌ گناه فلسطین را عدل می ‌دانند، نه اینكه ظلم بدانند و بگویند ما ظالم و رهزنیم، این را عدل می ‌دانند و این را به محاكم قانونی می‌ برند! [آنها] تفسیر عدل را كه از عقل نمی ‌گیرند، از فطرت نمی ‌گیرند، از وحی نمی‌ گیرند، [بلكه] از خواسته برخاسته از جهلشان می ‌گیرند، از خواسته سیاسی خود‌شان می ‌گیرند، اینها منبع اساسی ندارند، وقتی منبع نداشتند این اصول ارزشی بی ‌منبع می ‌شود. این اصولی كه فعلاً در رسانه‌ های بین ‌المللی رایج است، همه اینها مورد احترام ماست، ولی باید از یك منبعی گرفت؛ مبارزه با تروریسم، حقوق بشر، مساوات، مواسات، عدالت، آزادی، استقلال اینها همه است؛ امّا وقتی بخواهید تفسیر بكنید می ‌بینید او عدل را طوری تفسیر می ‌كند كه صهیونیست می ‌شود عادل، فلسطینی مظلوم می ‌شود ظالم! تروریست را طرزی معنا می‌ كنند كه فلسطینی مدافع می‌ شود تروریست و صهیونیست مهاجم اشغالگر می ‌شود عادل! العدل ما هو؟ العقل ما هو؟ حریت ما هی؟ امنیت ما هی؟ اینها را باید از گرفت، اینها چون منبع مشترك ندارند حقوق مشترك هم نخواهند داشت. مبانی مشترك كه نبود حقوق مشتركی هم ندارند. ▪️ علی بن ابی ‌طالب (سلام الله علیه) عدل را به استناد وحی الهی تفسیر كرده است، عقل را مشابه همان عدل تفسیر كرد، قهراً این معانی نزدیك هم می ‌شوند؛ یعنی عدل، عقل، حق، صدق، حُسن و حَسن اینها یكسان خواهند بود؛ ظلم، باطل، كذب، منكر، قبیح، جهل اینها هم كنار هم قرار می‌ گیرند. هر كاری كه شده باشد عدل است و عقل، هر كاری كه معماری نشده باشد ظلم است و قبیح. تعبیر قرآن كریم این است كه اینها ﴿فَهُمْ فِی أَمْرٍ مَرِیجٍ﴾[1]، اینها در زندگی می ‌كنند؛ یعنی چیزی را در جای خود قرار نمی ‌دهند. اگر اصول از یك منابع گرفته نشود، می‌شود هرج و مرج. وجود مبارك امیر بیان علی بن ابی‌طالب (سلام الله علیه) همین معنا را به عنوان پوستین وارونه معرفی كرد فرمود: اینها اسلام را یا آن معارف را وارونه پوشیدند: «لُبِسَ الإِسْلاَمُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً»؛[2] یعنی پوستین وارونه. ▪️ انبیا (سلام الله علیهم) آمدند تا هم را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند. سالیان متمادی زحمت انبیا (علیهم‌السلام) این بود كه بگویند عدالت یعنی چه. وجود مبارك رسول گرامی آن طوری كه در سورهٴ «شوریٰ» آمده است فرمود: ﴿وَ أُمِرتُ لِأَعدِلَ بَینَكُمُ﴾[3] من مأموریت یافتم كه عدالت را اجرا كنم همه بشر ‌هستند. ▪️ پیام نهضت حسینی (سلام الله علیه) این است كه ﴿وَ أُمِرتُ لِأَعدِلَ بَینَكُمُ﴾، نهضت آن حضرت از اینجا شروع شده كه فرمود: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یعمَلُ بهِ ، و أنَّ الباطِلَ لا یتَناهى عَنهُ»[4] مگر نمی ‌بینید به حق عمل نمی ‌شود؟ مگر نمی ‌بینید از باطل صرف نظر نمی ‌شود؟ مگر نمی ‌بینید عدل دفن شده؟ مگر نمی ‌بینید ظلم حاكم است؟ من مأمورم كه عدل را معنا كنم و احیا كنم، مأمورم كه حق را معنا كنم و احیا كنم. ▪️ آنهایی كه مأموریت ویژه دارند نقطه عطفی در تاریخ ایجاد می ‌كنند. این یعنی ورق را بر می ‌گردانند؛ عده‌ ای كه بیراهه می ‌روند را منعطف می ‌كنند [و] سر راه می ‌آورند. وجود مبارك ولی ‌عصر و تاریخ است. تعبیر نورانی علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) دربارهٴ ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این است كه «یَعْطِفُ الْهَوى عَلَى الْهُدَى، إذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى»؛[5] فرمود وقتی ولی‌ عصر (ارواحنا فداه) ظهور كرد آن است؛ یعنی اوراق را بر می ‌گرداند جامعه ‌ای كه بیراهه رفتند و هوامدار شدند آنها را می ‌كند آنها را بر می ‌گرداند. جامعه آمدند هدایت را بر هوا و هوس منعطف كردند، ولی ولی‌ّ عصر (ارواحنا فداه) كه ظهور می ‌كند هوای مردم را منعطف می ‌كند به . [1]. سوره ق، آیه 5 . [2]. نهج البلاغه ، خطبه 108 . [3]. سوره شوریٰ، آیه 15. [4]. تحف العقول، ص245. [5]. نهج‌البلاغه، خطبه 138. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا