eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
729 دنبال‌کننده
1هزار عکس
183 ویدیو
15 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
«برهان محکم کلمات» ✍طیبه فرید پرونده کمین چهارم جولای بسته شد! من از وقتی چشم باز کرده ام همه دارند دنبال تو می‌گردند! بیچاره حمید داوود آبادی خودش را کشت که اثبات کند تو شهید شدی. اما باید روال تاریخی ماجرا طی می شد. من اسمش را می گذارم روال تاریخی اما در حقیقت سیاسی بود. سیاسی با تِم ماست بندی و ماله کشی. چهل و یک سال از بیست و هشت سالگی ات می گذرد. صبح شهادت حاج قاسم همه ما سوختیم. سوختیم که او در غربت و تاریکی نیمه شب پرپر شد. ما برای حاج قاسم هنوز مرثیه می خوانیم و می گرییم و می سوزیم اما برای تو چه باید بکنیم؟! قهرمانی که بارها برای بودن یا نبودنش امتحان پس دادیم،با هم کَل انداختیم، و محض احتیاط برایش غروب پنج شنبه ها فاتحه خواندیم! شهادت تو اتفاق جدیدی نیست! من از وقتی کتاب خواندن یاد گرفتم، صدای تو در گوشم زنگ می زند!«من بدست اسراییلی ها کشته می شوم»! آدم ها دنبال چه می گشتند!؟ دنبال سرنوشت توئی که چهل و یک سال مصداق عند ربهم یرزقون بودی؟ کسانی که منتظر مستند شهادت تو بودند چهل و یکسال از تو عقب افتادند. قیافه تو شبیه آدم هایی بود که دیگر بر نمی گردند. برهان کلمات تو محکمترین مستند شهادت تو بود. بگذریم! بغضی ته گلویم سنگینی می کند! ما بلد نیستیم برای شهید مفقودالاثری که خصم ماشه را چکانده توی صورتش مرثیه بخوانیم. ما بجای سوختن و مرثیه خواندن تمام می شویم! دعا کن این ها را خدا یادمان بدهد. ما به حرف های تو ایمان داریم، حتی به توقف های میان کلماتت. @AFKAREHOWZAVI
. ایستاده در غبار خوش آمدی ✍مهتا صانعی مشتاقی‌ و‌ مهجوری‌ دور‌ از‌ تو‌ چنانم‌ کرد کز‌ دست‌ بخواهد‌ شد‌ پا یاب‌ شکیبایی ایستاده‌ در غبار نفسانیات، جوانی‌مان محو شجاعت و رفتن تو شد حاج احمد. یک حاج احمد می‌گفتیم و در هر گلزار شهدایی یادت را بر قبور شهداء جاری می‌کردیم. مگر حضور ما فی سرور شما را فراموش می‌کنیم. شما همیشه‌ی ایام شهید زنده‌ی دوران بودی. فرمانده‌ی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله، حاج احمد متوسلیان، اولین شهید فتح‌الفتوحات قدس، فروردین ماهیِ به فروردین بازگشته، ایستاده در غبار...خوش آمدی. هر بار نام تو بود تمام وجودم از اسارتت به لرزه درآمد که چه بسا شهادتت دلگرم کننده‌ بود. حال می‌گویند همان روزهای اول اسارت شهیدتان کرده‌اند. این شهادت تسلیت و تهنیت بر ایرانِ ایستاده در غبار. در ما نمانده زان همه شادی نشانه‌ای مائیم و دلشکستگیِ جاودانه‌ای پ‌ن۱: شما تمام تفکر و توسل جوانی من بودی. نامت پرشکوه حاج احمد. ⚘️♥️ انّکُما‌لن‌یفترقا‌حتی‌یردا‌علی‌الحوض‌ان‌شاالله پ‌ن۲: پیشنهاد کتاب ۳۷ سال به قلم حمید داوود آبادی @AFKAREHOWZAVI
. 🔖درِ باغِ شهادت بازِ باز است... ✍آمنه عسکری منفرد 🥀خوشا به حال یاوران مهدی که در روزهای مانده تا ظهور از این خاک مقدس گلچین می‌شوند. همانها که در زمره‌ی «السابقون السابقون» جای گرفتند و نزد پرودگارشان روزی دارند. 🥀 هنوز قلبمان در تب و تاب شنیدن خبرِ قطعیِ شهادتِ بزرگ‌مردِ ایستاده در غبار، «شهید حاج احمد متوسلیان» بود که با شنیدن خبر شهادت شما، دوباره عِطرِکربلا را استشمام کردیم. 🥀 آنگاه که برای دفاع از حریم حرم، لایق همنشینی با حضرت زینب (سلام الله علیها) گشتید، در خلوت خالصانه‌تان چه نجوا کردید که چون مروارید از دل اقیانوس صیدتان کردند و باز ما ماندیم و حسرت با شهدا همراه شدن. 🥀یقین دارم شما چون سردار مقاومت شهید سلیمانی عزیز شهادت را زیسته‌اید، که لایق این ردای پرافتخار گشته‌اید و «پاکیزه» در محضر حضرت حق پذیرفته شدید. 🥀شما مردانِ مردِ روزگار به زمینیان غرقِ عادت اثبات کردید؛ درِ باغِ شهادت، بازِ باز است... @AFKAREHOWZAVI
. "دریای تشنه‌کام" ✍مرضیه رمضان‌قاسم همه‌ موسم‌ تفرّج‌ به‌ چمن‌ و صحرا می‌روند اما من در کنار دریا به انتظار نشسته‌ام زیرا جویبار چشمانم از فراق مولایم دریا شده... آقای من! اگر من به محضر شما نمی‌رسم حق دارم چون نمی‌دانم شما کجائید وگرنه برای دیدار وجود نازنین‌تان خدمت می‌رسیدم اما شما که می‌دانید من کجایم پس تفضل کنید و قدم بر چشمان ناقابلم بگذارید. پدر مهربانم! امسال با خود عهد بسته‌ام قلبم را به قلب مقدس‌تان گره بزنم، گره‌ای کور که حتی با دندان هم باز نشود. آقای من عطر حضورتان عالم را عطرآگین کرده اما این برایم کافی نیست، من تشنه‌ی دیدارم... خوب می‌دانم اگر رخ بنمائید از شوق شهید می‌شوم و در روز رجعت زنده می‌گردم و گره می‌خورم به یاران‌تان...🍃🌺 @AFKAREHOWZAVI
«افضل اعمال در رمضان» ✍فاطمه شکیب رخ بنا بر روایات اسلامی، ماه مبارک رمضان، ماهی است که اعمال نیک و بد ما در این ماه با ثواب و عقابی چند برابر محاسبه می شود(۱) و شاید از این رو بود که امیرالمومنین علیه السلام شاگرد اول مکتب رسول خدا(ص) وقتی از ایشان سوال کرد که بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟ رسول خدا (ص) فرمودند: أفضلُ الأعمال فی هذا الشهر الوَرعُ عن مَحارمِ الله. سپس معلم نخست دین خدا در شرح ورع آن را ترک محرمات و پرهیز از گناهان توصیف نمود(۲)، همان بهترین عملی که در جامعه ما بسیار مورد غفلت واقع شده و جای خود را به اعمال مستحبی سپرده و گاه حتی در مقام تخریب آن نیز قدم برداشته است. بارها مشاهده شده که مومن عمل مستحبی را انجام می دهد که عمل واجبی به خاطر آن ترک گردیده و یا از آن غفلت ورزیده است؛ در حالی به اعمال مستحبی اهتمام دارد که از قطع رحم غفلت می ورزد، به زیارت می رود و از نگاه حرام و حفظ حجاب شرعی غافل است! به ثواب افطار روزه‌دار حریص است و از حُسن خلق با خانواده و ترک خشم غافل است! به تبلیغ دین خدا در فجازی توجه دارد و از تربیت فرزندان و حفظ کیان خانواده خویش روی گردان است و بسیارهای دیگری که مجال گفتن آن در این چند بند نمی‌گنجد… به‌راستی چه می‌شود که آدمی آن‌چنان مسیر دین خدا را خطا می‌پندارد که رضای الله را در ترک واجب شرعی و انجام مستحب می یابد؟ پروردگارا به حرمت این ماه مبارک، ما را در اهتمام به ورع و عبودیت یاری بفرما آمین یا رب العالمین (۱)ر.ک: امالی شیخ صدوق، ص۴۱؛ الکافی، ج‌۷، ص: ۴۴۰. (۲) خطبه شعبانیه، اربعین شیخ بهایی، حدیث۹. @AFKAREHOWZAVI
(۱) ✍فخری مرجانی انسان، حقیقتی دارد به نام «فطرت» كه آن حقیقت، به این جسم متصل است. حضرت علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «اَتزعم اَنَّكَ جِرْمٌ صَغیر و فیكَ اِنطوی العالَم الاكْبَر»؛ خیال می‌كنی كه تو تكه گوشت و استخوان هستی؛ درحالی‌که در تو، عالم اكبر، پیچیده و پنهان‌ شده است. برای توضیح بیشتر به قرآن رجوع کنیم؛ خداوند در قرآن می‌فرماید:«فَإِذا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی...»؛ «زمانی كه تسویه كردم او را و دمیدم در او روح خودم را...». «تسویه» به چه معناست؟ به این معناست که اجزای یک چیز را طوری منظم در ارتباط با هم قرار دهیم تا قابلیت پیدا كند نیرو و حقیقتی لطیف به آن القا و وارد شود. به عنوان مثال؛ یک رادیو قبل از ساخت و قبل از اینکه رادیو باشد، به‌صورت هزاران قطعه در انبار موجود بود. آقای مهندس، آن قطعات را طوری دقیق به هم ارتباط می‌دهد و می‌سازد که وقتی آخرین پیچ آن را می‌بندد و روشن می‌كند، به دلیل آن نظم دقیق، امواج الكترومغناطیسی در آن برقرار می‌شود. وقتی رادیو سخن می‌گوید، می‌گوییم این رادیو «تسویه» شده است. اگر یك سیمش قطع شود و نتواند سخن بگوید، با یك قوطی حلبی فرقی ندارد. یا اگر یك آهن‌ربا را در نظر بگیریم؛ قبلاً فقط یک‌ تکه آهن بود؛ اما وقتی ذرات و اتم‌های آن در یك نظم خاصی كنار هم قرار گرفتند، به ‌محض اینکه چنین نظمی ایجاد شود، میدان مغناطیسی به سرعت در اطراف آن به وجود می‌آید. «فَإِذا سَوَّیتُهُ...»؛ یعنی وقتی اجزای مادّی انسان (سلول و ذرات و...) در یك نظم فوق‌العاده تنظیم شد، آخرین جزء که تمام شد، قابلیت پیدا کرد که روح الـهی در آن القا و دمیده شود. بلافاصله نظم، همان؛ و ظهور و حضور و بروز روح خدایی در او، همان. پس اگر فرض كنیم كه جسم من یك میلۀ آهنی است، قوه آهن‌ربایی در همین آهن است؛ اما غیر از این آهن است. در باطن آن است، اما نه مثل مداد در داخل یك جامدادی. طوری حساب‌شده و منظم است كه قابلیت پیدا کرده در من ظهور پیدا كند. @AFKAREHOWZAVI
«لات های کوچه خلوت» ✍طیبه فرید دوازده فروردین امسال درست وقتی که ماجرای سخیف سطل ماست دست آویز محافل برانداز و فضاهای مجازی شده بود عده ای از ایرانی های مقیم ایالات متحده در واشنگتن دی سی همه پرسی نمادینی برگزار کردند که طی آن رای «نه به جمهوری اسلامی» را به صندوق ریختند. بگذریم که این شوآف بیشتر شبیه دست و پا زدن های بی فایده ای بود که مصداق«الغریق یتشبث بکل حشیش»* است اما نکات قابل تأملی در آن به چشم می خورد. در میان کسانی که در این رأی گیری نمادین شرکت کرده بودند یاسمین پهلوی همسرِ در اگرِ رب پهلوی بود. کسی که می گوید ایران باید از وجود ملاها پاک شود تا ما برگردیم! کسی که طی چند ماه گذشته تصاویر تلفن هک شده او و همسرش مورد توجه بسیاری از مخاطبین فضای مجازی قرار گرفت. تصاویری که حاکی از، از هم گسیختگی و فروپاشی خاندان پر حاشیه پهلوی بود. عکس هایی که یاسمین را در کنار دوست پسر فرانسوی اش با ژست های نامتعارفی که شبیه عکس های دو نفره همسرانه بود به رخ مخاطب می کشید،همچنین تصاویر لو رفته ولیعهد خودخوانده را در هیبت شخصی شکم باره،تن پرور،همیشه در میان فوجی از زنان و شبیه خواجه های حرمسرا، وبا مشخصه های ظاهری کسی که اهتمامی به بهداشت ظاهری خود نداشت نشان می داد! هر چند خاندان پهلوی تا پیش از هک شدن تلفن همراهشان به انواع جرائمی نظیر تجارت مواد مخدر، اشتغال به اعمال منافی عفت، انسان کشی، دزدی های نجومی، خیانت و وطن فروشی شُهره بودند اما این تصاویر ابعاد جدیدی از فضای روانی حاکم بر خاندان رو به انقراض پهلوی را به نمایش می گذاشت. ابعادی که تبیین آن می تواند در افکار عمومی مخاطبین شبکه های مجازی سوالاتی ایجاد کند. مخاطبینی که هنوز از خودشان نپرسیده اند که چطور کسی که از اداره خاندان رو به انقراض خود عاجز است می خواهد یک مملکت را اداره کند! کسی که حتی از ویژگی های ظاهری یک حکمران معمولی نیز برخوردار نیست. کسی که در میان زنان حرمسرای خودش اقتدار مردانه ای ندارد! و این را فیلم لو رفته از خر و پف رب پهلوی در اتاق خوابش به خوبی نشان می دهد. فیلم هایی که عقب ماندگی زیستی این خاندان گدای معتبر را به دیدگان جویای حقیقت انسان ها نشان می دهد. لات های کوچه خلوتی که تصور نمی کردند گوشی هایشان هک شود.یاسمینی که در خلوت دستش اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود و شهبانویی که در سودای رسیدن پسر الافش به تاج و تخت گیسهایش سفید شد. این جماعت مضمحل بی بهره از آداب فردی و اجتماعی قبله آمال کسانی هستند که به مدت دو ماه خیابان های کشور را جولانگاه خودشان کردند. جماعتی که ماجرای احمقانه سطل ماست را بولد می کنند وسعی می کنند آن را به نحوی به تفکر انقلابی بچسبانند تا حافظه ی تاریخی مردم حادثه تحویل سال ۱۴٠۲ حافظیه را از یاد ببرد. جماعتی که توحش و لختی و بربریت را به تمدن ایرانی می چسبانند! جماعتی که پدرشاهِ دزدشان محاسن مرد ایرانی را به سخره می کشید و امروز نیست که ببیند ولیعهد سُفله اش حوصله رعایت بهداشت فردی اش را ندارد. به پهلوی ها و طرفدارانشان بگویید نسبت تمدن ایرانی با ملاها مشخص است. فردوسی و سعدی و حافظ و ملاصدرا و بوعلی را از ایران بگیرید ببینید چه باقی می ماند! پ. ن: انسان در حال غرق شدن به هر چیزی چنگ می زند. @AFKAREHOWZAVI
. یا مجیر ✍زهره قاسمی خدایا ضعیف و حقیر و بدم خدایا دوباره خجل آمدم خدایا ببین نامه ام شد سیاه اسیر گناهم، پر از اشتباه من از روی ماه تو شرمنده ام تو بخشیده ای، من سرافکنده ام منم بنده ی بی حیا و پلید که عهد خودش را دوباره برید تویی مهربان و بزرگ و صبور که من را ز چاه بلا کرده دور گنه کردم و آبرو داده ای اجازه بر این گفتگو داده ای اگر عادلانه عذابم کنی اگر امشب آخر جوابم کنی اگر در عتابت بسوزانی ام یقینا سرانجام ویرانی ام حبیبا طبیبا نگارا خدا ولی مبتلایم به اشک و دعا امیدم فقط لطف بی حد توست نگاهت دلم را رحیمانه شُست سرم خورده بر سنگ و عمرم تباه خدایا ندارم به جز تو پناه دلم غرق دنیا و نفسم اسیر نجاتم بده از خودم یا مجیر اجرنا من النار یا رب به لب ببخش ای خدا بنده را بی سبب تعالیت یا خالق با وفا تو را دوست دارم، بده کربلا... @AFKAREHOWZAVI
(۲) ✍فخری مرجانی پس حقیقت من، غیر از این جسم است. این همان است. وقتی من دیوار را می‌بینم، خیال می‌كنم چشمم می‌بیند؛ درحالی‌که من می‌بینم. اما آن‌قدر از خودم بیگانه‌ام كه خیال می‌كنم چشمم می‌بیند. برای اثبات این سخن؛ فرض كنید شما اخبار گوش می‌دهید. یک ‌لحظه اتفاقی در كوچه می‌افتد كه تمام توجه شما به كوچه می‌رود. بعد كه به حال خود برمی‌گردید از شما می‌پرسند اخبار چه گفت؟ می‌گویید نمی‌دانم. با اینکه جسم اینجا بوده و گوش می‌شنیده است؛ اما تمام حقیقت شما به سمت کوچه بوده است. بنابراین این‌ها همه ابزار مادی است و آن که می‌شنود، «منم». «من» مثل نور است که خودش، خودش را نشان می‌دهد. تفكر و حرف‌زدن و دیدن و... به ظاهر با این ابزار جسم اتفاق می‌افتد؛ اما این‌ ابزار نمی‌توانند من را ببینند. من را باید من ببیند. من را باید من بشناسد. غیر از من، نمی‌تواند من را بشناسد. «من» هم هنوز در لای گِل است و زندگی دنیا آن را ضایع كرده‌ است. باید كارهایی كه انجام داده است را اصلاح كند تا از لایِ گل خارج شود. اما آیا خودسرانه؟! اینکه بدتر است. @AFKAREHOWZAVI
. قدردانی ماه عزیز ✍م.حیدریان‌منش قرمزی چشم‌های کوچکش وسط چهره سفید و گونه‌های گندم‌گونش پیدای پیدا بود؛ اما حاضر نبود سرش را از روی گوشی بالا بیاورد.با تعجب گفتم: "چیزی به اذان نمانده سحری نمی‌خوری؟" بعد از کلی اصرار و صدا زدن، کنار سفره سحری نشست؛ اما بیشتر از غذا خوردن حواسش هنوز روی صفحه گوشیی‌اش بود و مابین لقمه‌هایش مکث‌های طولانی داشت. با ناراحتی گفتم: "چیزی به اذان نمانده فردا از گرسنگی بی‌حال می‌شوی، مگر این گوشی چه دارد؟ نکند قرار است خودت یا گوشیت فرار کنید!" با لبخند کم جانی سرش را بلند کردو گفت:"اینستام وصل شده، میدونی چند وقته اینستا ندارم اگه قطع بشه معلوم نیست کی دوباره وصل شه! " با ناراحتی گفتم:"ماه مبارک هم همین‌طوره الان فرصتش بهت داده شده تموم بشه معلوم نیست دوباره ماه رمضون باشه و تو باشی ..." خندید و گفت: "آره حالا بذار اینا رو ببینم" حالا صدای اذان می‌آید و من به فرصتی که دارم و ممکن است از دستم برود فکر می‌کنم. فرصتی که می‌شود لحظاتش برای دنیا و آخرتم رشد دهنده باشد یا سقوط محض! یعنی واقعا ما قدر این ماه را می‌دانیم؟! @AFKAREHOWZAVI
. «نامه‌ای از ایتالیا» نجمه صالحی وارد دفتر گروه که شدم، یکی از اساتید پیشکسوت هم آنجا بودند. خانمی که در همه زمینه‌ها استادند از تاریخ گرفته تا هنر آشپزی و ...و هر از گاهی ما را از خوراکی‌های بی‌نظیر مستفیض می‌کنند! امروز که به‌خاطر ماه رمضان، بازار خوراکی کساد بود، فقط با کتاب‌هایشان ما را بهره‌مند کردند! هنگام تورق کتاب، نامه‌ای دیدم که قدمت بیش از دو دهه پیش را داشت و خودش سند تاریخی شده بود! نامه از طرف دوستی در کشور ایتالیا پست شده بود و استاد محترم که از یافتن نامه میان کتاب متعجب شده بودند با خواندن نامه، خاطراتی از دوست‌شان گفتند! حین صحبت ایشان به این فکر می‌کردم چقدر این نامه و نامه‌نگاری‌ها دلچسب بوده مثلا زمانی که منتظرش نیستی نامه‌ای از یک دوست به دستت برسد! نسل میانسال فعلی، شاید آخرین گروه نامه‌نگارِ کاغذی باشند، نامه‌ای که در بیم و امید رسیدنش به دست گیرنده بودند! از وقتی نامه، تبدیل به صفر و یک‌های زبان ماشین شد و تنها روی صفحه نمایش مخاطب نقش بست، چیزی همچون این نامه باقی نماند تا به دست آیندگان برسد! امروزه دیگر کسی تمبر جمع نمی‌کند و صندوق‌های پست کم رونق شده‌اند و چه بسا به زودی پستچی‌ به لیست مشاغل در آستانه انقراض بپیوندد! با آمدن اینترنت، وضعیت دنیا دگرگون شد؛ حالا نامه‌های الکترونیکی جایگزین نامه کاغذی شده‌اند بی تمبر و پاکت! و امواج، جایگزین کبوترهای نامه‌رسان و چاپارها! سنت نامه‌نگاری که با ساخت کاغذ و جوهر شکوفا شده بود و قرن‌ها مهم‌ترین وسیله ارتباطی افراد در فواصل دور، اکنون به نامه‌های خشک رسمی و اداری مبدل شده است. افراد زیادی هستند که با آمدن انواع و اقسام ارتباطات اینترنتی حتی یک بار هم نامه‌ای را تمبر نچسبانده‌ و در صندوق پست نینداخته‌اند و اگر هم اطلاعات یا تصویری در ذهن داشته باشند با کمک همین تکنولوژی است! شور و شوقی که در آن نامه‌نگاری‌ها وجود داشت هیچ وقت با صفر و یک ماشینی چشیدنی نخواهد بود! @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆از رحمت خدا ناامید نباشید جز کافر هیچکس از رحمت خداوندناامید نیست. لَا تَیأَسوا مِن رَّوحِ اللهِ إِنَّهُ لَا یَیأَسُ مِن رَّوحِ اللهِ إِلَّا الْقَومُ الکافِرُونَ. 🌴سوره یوسف آیه ۸۷🌴 تولیدگر:م* صالحی @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، عصر امروز: ◇حجاب محدودیت شرعی و قانونی است/ کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است/ خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمی‌کنند/ دشمن با برنامه وارد شده ما هم باید با برنامه وارد شویم/ کارهای بی‌قاعده نباید انجام بگیرد. ◇در مسئله‌ی پوشش، خب مسئله‌ی حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است. کشف حجاب حرام شرعی است، حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. 💻 Farsi.Khamenei.ir @AFKAREHOWZAVI
. «منتظر نظر رهبری نمانید»(۱) ✍️ فاطمه شکیب رخ در این ایام که مسئله کشف حجاب عده ای از بانوان، موضوع اول دغدغه مندان دینی شده بود و مخالف و موافقِ اهمیت این مسئله، اظهار نظر های متفاوت داشتند؛ یکی از اساتید نیز، درباره کم اهمیت بودن کشف حجاب فعلی، عدم ورود و توجه رهبری به این مسئله را دلیلی بر این اقدام، عنوان کرده بود! استماع برداشت استاد از سکوت رهبری, بنده را به یاد کلام و رای حضرت آقا انداخت که ایشان بارها در گفتمان‌های گوناگون بر منتظر نبودن عموم مردم بر ایراد سخن از جانب مقام رهبری در چالش ها تاکید داشتند! هر چند که صحبت امروز رهبری درباره دخالت و دسیسه دشمن در امر بی حجابی، ختم کلام شبهه ها و نظریات مختلف شد، اما این پرانتز هنوز باز است که به راستی چرا بینش برخی اندیشه‌وران انقلابی، هنوز عمار گونه و مالک‌وار با زاویه دید فرمانده، هماهنگ نشده است؟! در این راستا به نظر می‌آید که با بازخوانی اندیشه‌های اعتقادی حضرت آقا، در قالب ارائه کرسی‌های ترویجی، بتوان از بروز تعارضات برداشتی در چالش‌های آتی پیشگیری نمود. (۱) این کلام‌‌توسط رهبری در ایام مختلف ایراد شد ر.ک: ۱۴۰۰/۶/۸؛ ۱۳۹۶/۶/۳۱؛ ۱۳۹۶/۷/۱؛۱۳۹۵/۹/۱۴. @AFKAREHOWZAVI
. 🔖کلی بودن موضوعات قرآن و شبهه‌ی حجاب مرضیه سادات حمیدی، با ارسال یادداشتی به جمع نویسندگان افکار بانوان حوزوی پیوست خداوند درقرآن درباره ی موضوعات مختلف صحبت فرموده است. موضوعاتی مثل خداشناسی، انسان شناسی، فرجام شناسی، راه شناسی و راهنما شناسی، جهان شناسی و موضوعات علمی تاریخی اجتماعی فرهنگی اخلاقی سیاسی جغرافیا وموضوعات کیهان شناسی و نجوم یا موضوعاتی جزیی تر از قبیل جامعه شناسی روان شناسی احکام فردی و اجتماعی دین، ، داستان زندگی،محیط زیست، خوردنی ها و آشامیدنی ها، خانواده، کودکان بزرگ سالان میانسالان بهداشت طب و... همچنین به صدها موضوع دیگر مستقیما و هزاران موضوع دیگر به صورت غیر مستقیم اشاره فرموده است. بررسی هرکدام از این موضوعات قابلیت این را دارد که یک کتاب و یا حتی چندین کتاب و مقاله درباره ی آنها نوشته شود و خود همان موضوعات می توانند به موضوعات ریزتری تقسیم شوند. شأن پروردگارعالم ایجاب می کند که به صورت کلی صحبت بفرماید، شان والای قرآن نیز برای مصون ماندن از تحریف چنین اقتضایی دارد. مثلا خداوند درقرآن اسامی تعدادی خاص از پیامبران را آورده است و از تعدادی از پیامبران و افرادی دیگر به صورت تلویحی و کنایه ای بدون ذکر نام یاد فرموده است. با اینکه تعداد پیامبران 124 هزار نفر می باشد اما نه به تعداد و نه به اسم آنها اشاره ای نفرموده است، اما از وجود آنها به صورت کلی خبر داده است .(52-حج) و یا اینکه خداوند برای احکام وضو و غسل به صورت کلی صحبت فرموده است و درباره ی بهداشت و پاگیزگی نیز می توان به این آیه استناد کرد »وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ«؛(توبه 108) و خداوند پاکیزگان را دوست دارد . ولی صحبتی از حمام و چگونگی شستن سر و بدن نفرموده است. یا برای خوردنی های حرام تعدادی خوراکی حرام را برشمرده البته با شرایط ، امابه صورت کلی خوردن طیبات (172-بقره) را سفارش فرموده است. همین طور درباره ی ترک گناهان به صورت جزیی به برخی اشاره شده بدون شرح و تفصیل مثل غیبت،تهمت، کشتن انسان، فتنه، عیبجویی،اعمال منافی عفت و...اما به صورت کلی دستور حفاظت و تجاوزنکردن از حدود الهی به معنای نهی ازگناهان (112-توبه) درقرآن زیاد تکرار شده است. از موضوعاتی که قرآن درباره ی آن صحبت فرموده موضوع حجاب زنان است. در اهمیت حجاب نیز در آیاتی احکام حجاب را به صورت کلی مطرح فرموده است (31 نور ، 59 احزاب و ...)که جزئیات آن توسط پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و ائمه علیهم السلام تبیین شده است. لذا اینکه برخی شبهه مطرح می کنند که چرا خداوند جزئیات موضوع حجاب را مطرح نفرموده است ؟در پاسخ باید گفت: بی ادبی به ساحت مقدس پروردگارعالم است که توقع داشته باشیم احکام و موضوعات قرآنی با جزئیات مطرح شوند. شان پروردگارعالم والاتر از این است که به جزییات بپردازد. در دستگاه سلسله مراتبی پروردگارعالم ، چهارده معصوم علیهم السلام مأمور تفسیر و تاویل آیات مقدس قرآن هستند و باید برای تفصیل آیات قرآن به کلام آنها مراجعه شود. کتابهای تفسیر شرح و بسط کلام معصومین علیهم السلام است که به راحتی در دسترس است. بنی اسراییل از خداوند تقاضای بی مورد دیدن خدا را کردند که خداوند صاعقه فرستاد و آنها را هلاک فرمود (153-نساء) بی شک داستان بنی اسراییل در قرآن برای عبرت آموزی است. لذا باید این قضیه تبیین شود که جامعه از آن عبرت بگیرد تا خدای نکرده برخی افراد با پیروی از رسانه های وابسته به طاغوت آمریکا در آخر به سرنوشت آنها، مجازات بندگی طاغوت(60-مائده) که مسخ به بوزینه نماد سفاهت و نقلید احمقانه و خوک نماد بی غیرتی و بی تفاوتی است دچار نشوند. ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- أَنَّ الْمُمْسَخِینَ مِنْ أَصْحَابِ السَّبْتِ إِنَّ شُبَّانَهُمْ مُسِخُوا قِرَدَهًًْ وَ شُیُوخَهُمْ مُسِخُوا خَنَازِیرَ. مسخ‌شده‌ها از اصحاب سبت هستند؛ چون جوان‌هایشان مسخ شدند و به‌صورت میمون درآمدند و پیرانشان مسخ شدند و به‌صورت خوک در آمدند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۱۳۰ @AFKAREHOWZAVI
. 🔖برداشتی از ترکیب «حرام سیاسی» ✍ نساء خلیلی ۱. رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام از واژه «حرام سیاسی» استفاده کردند، به نظر نگارنده،‌ برای دستیابی به مفهوم حرام سیاسی از منظر ایشان، ابتدا باید تعریف و نسبت هر واژه را در منظومه فکری ایشان بدانیم. از این رو، ابتدا باید بدانیم اسلام سیاسی که در دل آن حرام و حلال معنا می‌یابد، چیست؟ سیاست در گفتمان انقلاب به چه معنا است؟ چه اموری در آن حرام سیاسی اعلام می‌شوند؟ ۲. از منظر رهبر انقلاب «اسلام سیاسی یعنی همین اسلامی که توانسته با تشکیل حکومت، ‌دستگاه‌های گوناگون، نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و غیره به وجود بیاورد و یک هویّت دینی و اسلامی را برای ‌یک ملّت ایجاد بکند؛ این، آن چیزی است که در مورد دین [می‌شود گفت]. بنابراین تعریف قرآن از دین یک چنین چیزی است؛ ‌این را نمی‌شود فروکاست به کارهای کوچک، به یک اعمال عبادی صِرف و محض.»(‌۱۳۹۹/۱۲/۲۱) ۳. در گفتمان انقلاب، «سیاست یعنی نگاه به حرکت عمومی جامعه که کدام طرف داریم می‌رویم؛ آیا به سمت هدف‌ها داریم حرکت می‌کنیم یا زاویه گرفته‌ایم و داریم از هدف‌ها دور می‌شویم؟ معنای واقعی سیاست این است. آن‌وقت در خلال این نگاه، تکلیف آدم‌ها و اشخاص و گروه‌ها و احزاب و جریانها روشن می‌شود که آیا داریم به سمت عدالت اجتماعی می‌رویم؟ آیا داریم به سمت استقلال واقعی دینی می‌رویم؟ آیا داریم به سمت ایجاد تمدّن اسلامی می‌رویم، یا داریم به سمت وابستگی به غرب و وابستگی به آمریکا و تحت‌تأثیر قرار گرفتن نسبت به بافته‌ها و یافته‌های بی‌مغز غربی‌ها حرکت میکنیم؟ این خیلی مسئله‌ی مهمّی است که سبک زندگی ما، ما را به کدام طرف دارد می‌کشانَد؛ این نگاه، نگاه سیاسی است که می‌بینید از فرهنگ سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین در دل فرهنگ، سیاست هم هست. با این نگاه به حوادث جامعه باید نگاه کرد.» (۱۳۹۵/۰۵/۳۱) ۴. «حجاب، جزو فروع دین است. حرمت آمیزش جنسی حرام، جزو فروع دین است. اما نفس مقوله‌ی حریم جنسی، یعنی بین دو جنس حریمی وجود داشتن، یک اصل است. صحبت چادر سیاه نیست؛ صحبت روگیری نیست؛ صحبت این‌که حریم باید چطور باشد، نیست. ممکن است این مقوله، در زمان‌های مختلف و به مناسبت‌های مختلف و در جاهای مختلف، شکلهای مختلفی پیدا کند. اما نفس این حریم، یکی از اصول تفکر اسلامی ماست.»(۱۳۷۱/۰۹/۰۴) پس حرام‌های سیاسی در تضاد با اصول تفکر اسلامی و واگرایی نسبت به آرمان‌ها معنا می‌یابند، خواه آن امر جزو اصول دین باشند یا جزو فروع دین. ۵. بنابراین، در گفتمان انقلاب اسلامی، سیاست از فرهنگ سرچشمه می‌گیرد و دو عنصر حرکت عمومی جامعه و حرکت به سمت آرمان‌ها از عوامل تعیین کننده در اعلام مُحرمات سیاسی است. رفتارهای ضد استقلال، ضد عدالت اجتماعی، ضد ایجاد تمدن اسلامی، اقدام‌های وابسته‌ساز به غرب، حرکت‌های ضد سبک زندگی اسلامی همه جزو محرمات سیاسی می‌توانند قرار بگیرند. و وظیفه کل نهادهای حکومتی است که نسبت به حفظ هویت دینی و اسلامی ملت کوشا باشند که این تنها محدود به رفتار و سلیقهٔ یک دولت خاص نیست بلکه همهٔ ارکان نظام باید بر اجرای آن بکوشند چرا که؛ بن‌مایه و معنا پیداکردن حکومت اسلامی در حفظ هویت دینی ملت و تلاش برای اقامهٔ دین در جامعه است. در اینجا این جمله معنا مشخص‌تری می‌یابد که «مسئله‌ی حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است. کشف حجاب، هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است.» (۱۴۰۲/۱/۱۵) @AFKAREHOWZAVI
اگر بدانند... ✍زينب نجیب رهبر انقلاب، در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام فرمودند: "مسئله‌ی حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است. کشف حجاب حرام شرعی است، حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است". ۱. حجاب یک محدودیت دولتی نیست یعنی یک‌جور حدّ تعیین کردن در پوشش توسطِ یک دولت یا یک جناح یا بر اساس سلیقه‌ی قوای یک کشور نیست بلکه👇 ۲. حجاب یک مسئله شرعی و قانونی است یعنی از دل دین و از دل قانونِ برآمده از دین است. در یک کلام، دستور خداست. ۳. بنابراین خلاف آن هم حرام شرعی است هم حرام سیاسی یعنی هم ابعاد فردی دارد، هم ابعاد اجتماعی. هم تأثیر و تأثرات درون مرزی دارد و هم برون مرزی. ایشان در ادامه می‌فرمایند: "خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را؛ اگر بدانند، بدانند که پشت این کاری که این‌ها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعاً نمی‌کنند". ۱. می‌توان گفت که کشف حجاب، دقیقاً به همین دلیل، حرام سیاسی نام گرفت. زیرا کشف حجاب مسیر را برای دشمنی دشمن و تسلط او هموار می‌کند یعنی دست دشمن را برای سلطه بر مسلمان باز خواهد کرد و حقیقتاً کدام انسان عاقلی است که بداند عمل او دشمنش را تقویت می‌کند اما باز همان عمل را تکرار کند؟ باتوجه به آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند و با توجه به فهم نگارنده، باز هم به یک نکته می‌رسیم و آن :تبیین" است. تبیین اینکه: ۱. منفعت حجاب در چیست؟ ۲. آیا منفعتش تنها در خودش خلاصه می‌شود یا در دفع ضرر یا ضررها؟ (مثل ضرر تسلط دشمن) آری، مسئله حجاب باید درست و دقیق تبیین شود. هم بگوییم با حفظ حجاب چه منافعی عایدمان می‌شود و هم بگوییم که در صورت رعایت نکردن آن چه ضررهایی متحمل خواهیم شد. اگر درست تفهیم شود همه در برابر آن تسلیم خواهند شد. ان‌شاءالله @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مولودی آقای مهربون، عزیزم حــســن💚 ♡سلام ای سفره‌دار سخا ♡سلام بر تو صاحب وجنات محمدی، تویی که سفره دار مدینه‌ای، تویی که ثروتت را همچو خدیجه سلام الله علیها در راه خدا صرف کردی! ♡سلام بر تو که صلحت پرچم شیطان را از جا کَند و دل دنیا از سکوتت غوغا شد! ♡اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ابا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ.♡ @AFKAREHOWZAVI
. رمضان ماه سیر الی الله ✍بانو آلاله امام سجاد (ع) در توصیف ماه مبارک رمضان می فرماید: سپاس خداى را که از جمله آن راه های هدایت، ماه خود، ماه رمضان را قرار داد، ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت، ماه آزمایش، ماه قیام، ماهى که قرآن را در آن نازل کرد، براى هدایت مردم ... و مشخص شدن حق از باطل. بنابراین، این گونه می توان بیان کرد که ماه مبارک رمضان، ماه طهارت و ماه خو گرفتن به اخلاق الهی است. رمضان ماهی است که انسان در آن به خود می آید؛ از خود حیوانی به خود الهی و روح و جسم غبار و غفلت گرفته خویش را در دریای معرفت و نور الهی شستشو می دهد تا بار دیگر روحش زلال و آماده دریافت انوار الهی گردد و به او اجازه ورود در مسیر سالکان الی الله داده شود. چرا که در طول یک سال انسان دچار غفلت شده و تنها به خود حیوانی خویش توجه و پرداخته است و از مسیر سالک الی الله عقب مانده است در این یک ماه کمی انسان توجه خویش را به سمت درون و روح خویش معطوف می دارد تا برای لحظه ای به خود آید و رنج و سختی و تشنگی و مقاومت را با تمام وجودش لمس نماید. @AFKAREHOWZAVI
✍️فخری مرجانی در عالم خلقت، هیچ جایی غیر از قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، آسیب‌های فطرت را اصلاح نمی‌کند. منحصراً داروها و روش طبابت در اختیار قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است. سالم‌كردن این «من»، فقط و فقط از این راه ممکن است. مثل آهن پوسیده كه وقتی داخل كوره قرار گرفت، حرارت دید و ذوب شد، آهنِ اولیه و براق می‌شود. فطرت هم این‌گونه است. خداوند می‌توانست كاری كند كه این‌طور نباشد و مانند چوب باشد كه وقتی در كوره می‌گذاریم نابودتر شود و پوسیدگی آن قابل ‌برگشت نباشد، اما چون می‌دانست در دنیا گرفتار می‌شویم، «من» را طوری آفرید كه وقتی به خودم رسیدم، می‌توانم برگردم و آن را به مرحله اولیه بازگردانم (توبه). شاید چشم و دست و پایی که آسیب دیده است، دوباره مثل روز اول درست نشود؛ اما فطرت را می‌توانم به آن وضع اولیه برگردانم و بگویم «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه». @AFKAREHOWZAVI
. عدل و عدالت در جامعه ✍سیده ناهید موسوی در نظام اسلامی عدالت پایه و اساس حکومت به شمار می‌رود و اینقدر مهم است که اگر اصل نظام به خطر بیفتد نمی‌توان آن را حذف کرد؛ البته گاهی تقدم عدالت بر مصلحت و یا مصلحت بر عدالت به صورت انحرافی مطرح می‌شود. عدالت یکی ‌از دغدغه‌های اصلی بشر بوده و انسان‌ها نیز همیشه به دنبال آن بوده‌اند. همانطور که امام علی (ع) می‌فرماید: «فان فی العدل سعه و من ضاق علیه فالجور علیه اضیق»؛ در عدالت گشایشی است و آن که عدالت را برنتابد، ستم را سخت‌تر یابد. (غررالحکم، ج ۷، ص۸۳۲). عدالت زمانی در جامعه شکل می‌گیرد، که قانون نیز عادلانه باشد، زیرا قانون عادلانه می‌تواند پایه‌های عدالت را در جامعه محکم کند، اگر قانون عادلانه باشد و تبعیض‌ها را کنار بگذارد، مردم به ‌آن احترام می‌گذارند و آن ‌را اجرا می‌کنند، در مقابل اگر قانون، ناعادلانه باشد، زمینه برای استبداد، ظلم و زور فراهم می‌شود. در نتیجه منجر به نابرابری، بی‌عدالتی و در نهایت، نارضایتی مردم می‌شود اما اسلام، برپایی عدالت اجتماعی را در جامعه دارای اهمیت ویژه می‌داند و قرآن هم عدالت اجتماعی را آرمان مشترک پیامبران معرفی نموده ‌است. رهبری می‌فرماید: «در درجه اول حاکمیت اسلام است، اصلاً انقلاب برای این به‌ وجود آمده، برای اینکه اسلام حکومت کند، حاکمیت داشته باشد. با معنای خاص خودش، اهداف انقلاب عبارتند از: حاکمیت دین خدا، آزادی، عدالت اجتماعی، رفاه عمومی، ریشه کنی فقر و جهل، مقاومت در برابر سیل بنیان کنِ فساد اخلاقی که از غرب به همه ی دنیا سرازیر شده که شما امروز دارید خصوصیاتش را می‌بینید». (3/7/1395، بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری). از توصیه‌های هفت‌گانه رهبری در بیانیه گام دوم، به طور خاص چهارمین محور اختصاص به عدالت و مبارزه با فساد را دارد. از جمله مهم‌ترین الزامات تحقق عدالت میتوان به قوانین عادلانه، ساختار عادلانه، مجریان عادل و باتقوی، نظارت و آگاهی مردم، گفتمان سازی، مجاهدت، مبارزه، ایستادگی و در آخر تحقق همزمان عدالت و دیگر ارزش‌ها. اما دیدگاه رهبری چنین است که می‌فرماید: «از جمله هدف‌های اصلی در انقلاب، یعنی پیشرفت کشور، عدالت اجتماعی کشور، اقتدار کشور، تشکیل جامعه ی اسلامی در کشور و در نهایت رسیدن به تمدن نوین اسلامی و تمدن بزرگ اسلامی، این‌ها هدف‌های انقلاب اسلامی است، باید دید برای رسیدن به این هدف‌ها، برای رسیدن به عدالت اجتماعی، برای رسیدن به پیشرفت واقعی کشور، نه پیشرفت‌های پوشالی و ادعایی، پیشرفت‌های همه جانبه، مادی و معنوی برای رسیدن به جامعه اسلامی که احکام اسلام به معنای واقعی در آن پیاده‌شود». (28/11/1400، بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی). بدین ترتیب، عدل ستون جامعه و دارای انواعی است: عدالت اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، که مهم‌ترین و بنیادی‌ترین آن‌ها عدالت اجتماعی می‌باشد. در قرآن آمده: «ان حکمت فاحکم بینهم بالقسط ان الله یحب المقسطین»؛ اگر داوری کردی، میان آنان به عدل داوری کن که خدا دادگران را دوست دارد. (مائده: ۲۴). با وجود رهبری فرزانه و عادل در رأس این انقلابِ زنده و پویا، حرکت به سوی عدالت و عدالت‌ورزی در جامعه متوقف نخواهد شد. ان شاءلله. @AFKAREHOWZAVI
. 💚سفره‌دار مدینهنجمه‌ صالحی، عضو تحریریه مجتهده امین در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجری، نخستین پسر علی و فاطمه علیهما السلام متولد شد. بعد از ولادتش، جد بزرگوارش در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. هم وزن موى سرش، نقره به مستمندان داد‌ و نام او را "حسن" گذاشت و این نام در جاهلیت سابقه نداشت.* او یکی از مصادیق آیه مودّت، آیه مباهله و حاضر در بیعت رضوان بود*. پس از شهادت پدر، امامت و ولایت امت به او انتقال یافت. در شرایطی امامت را به عهده گرفت که دشمنش،معاویه، با پشتیبانی نظام اشرافی، امکانات وسیعی در اختیار داشت و در اندیشه نابودی آموزه‌های اسلامی بود. توانسته بود با نیرنگ به نام دین بر مردم حکومت کند و هر آنچه را که او می‌گفت جزء دین می‌شمردند و تبعیت می کردند تا آنجا که او نماز جمعه را در روز چهارشنبه خواند و احدی به معاویه اعتراض نکرد.* با توجه به شرایط عصرش، سیاست تثبیت و کنترل اوضاع را در پیش گرفت، حداقل شش نامه خطاب به معاویه نگاشت که در کتاب مکاتیب الائمه* آمده است. صلح او یکی از اقدامات مهم در جهت تثبیت شرایط بود اما حتی یاران نزدیکش متوجه اهمیت موضوع نشدند و به ایشان بی‌احترامی کردند تا جایی که امام گفت: "من نيز به خاطر صلحى كه با معاويه كردم، از طرف كسانى كه علت اين امر را نمى‏دانستند و نسبت به آن جاهل بودند، مورد غضب واقع شدم و اگر من صلح نمى‏كردم معاويه يك نفر شيعه در روى زمين باقى نمى‏گذاشت مگر اين كه همه را مى‏كشت."* در برخی منابع تاریخی عصر عباسی نسبت‌ ناروایی به وجود نازنینش زدند که ریشه در خصومت خلفای عباسی با او به دلیل قیام‌های حسنیان دارد و در احادیث و اسناد تاریخی معتبر قبل از دوره عباسی، اثری از این اتهام به چشم نمی‌خورد! در اغلب منابع اسلامی، القابی نظیر «حَلیم»، «کریم» و «سخیّ» و «جواد» برای او ثبت کرده‌اند.* دومین امام شیعیان کریم اهل‌بیت علیهم السلام شبیه‌ترین فرد از لحاظ ظاهری و رفتاری به پیامبر خدا(ص) بود.* ♡سلام بر نور خدا، کبریای سخا، روح مسیحا، راز دار آینه حُسن خدا، کریم آل طاها، یوسف زهرا، پهلوان صفین و جمل؛ صاحب وجنات محمدی، اویی که سفره‌دار مدینه‌ بود و ثروتش را همچو جده‌اش خدیجه سلام الله علیها در راه خدا صرف کرد!♡ ➖➖➖➖ منابع: *شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۵. *ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۶، ص۴۰۶ـ۴۰۷. *مسعودی، مروج الذهب،ج ۲،ص۷۲. *احمدی میانجی، مکاتیب الائمه، دار الحديث‏ قم. *سید بن طاووس،التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ص۱۹۶. *بلاذری، انساب الاشراف، ج۳،ص۶. *یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۲۶. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام حسن مجتبی (عليه السّلام) فرمودند : هر روزه داری هنگام افطار یك دعای اجابت شده دارد . پس در اولین لقمه افطار بگو : به نام خدا ، ای خدایی كه آمرزش تو فراگیر و وسیع است ، مرا ببخش. 📚( اقبال الاعمال ، ص۱۱۶) ✍دعا کردن در خفا و پنهانی و با تضرع سریعتربه اجابت می رسد. خداوند در قرآن ما را امر به دعا فرموده، حتی الامکان سعی کنیم از دعاهای بسیار والای قرآنی وادعیهٔ وارده از ائمه اطهار علیهم السلام استفاده کنیم. تولیدگر :م* صالحی @AFKAREHOWZAVI
. ساختن فرهنگ با طریقت و سبک ✍ دکتر مریم منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین چند‌سال پیش، ماه مبارک، زائر عتبات بودم. یکی از جذاب‌ترین لحظات، قبل از افطار، دیدن زنانی بود که زنبیل روی سرشان، با غذای مفصل، با خانواده، عازم حرم بودند. سفره‌های طولانی، خیلی طولانی(و خالی) را خادمان حرم پهن میکردند، اما زن و مرد، خانوادگی، در دو یا چندین صف(بین الحرمین چند سفره به موازات هم پهن می‌شد)، سفره را پر می‌کردند، می‌نشستند و افطار مفصل می‌خوردند. در باب برکات انسجام اجتماعی _ آن هم در فضایی که از زمین و آسمان، بر سر مردم ایران، تفرُّق و گسست و چند دستگی می‌بارد_ هرچه بگوییم کم است؛ زیر سایه‌ی دین و بعنوان یک منسک هویت بخش، نه فقط این دست حرکت‌ها، تعظیم شعائر است، که قطعا در جهت ترویج دینداری از مسیر ایجاد سبک‌های زندگی و شیوه‌ی حیات، موثر خواهد بود. باورمندی کافی نیست، برای انسان امروز، باید فرهنگ را با "طریقت و سبک" ساخت! @AFKAREHOWZAVI
. 🔅در شب میلاد امام حسن علیه‌السلام، کریم‌اهل‌بیت علیهم‌السلام، رودی از دختران ۹ ساله و تازه مکلف در حرم‌حضرت‌معصومه سلام‌الله‌علیها، کریمه‌اهل‌بیت علیهم السلام، جاری شدند. 🍃صلوات خاصه امام حسن مجتبی علیه السلام🍃 ♡اَللَّهُمَّ صَلَّ عَلَی الْحَسَنِ بْنِ سَیَّدَ النَّبِیَینَ وَ وَصِیَّ اَمیرِالْمؤمِنینَ السَّلام ُعَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیَّدِالْوَصَیّینَ اَشْهَدُ اَنَّکَ یَابْنَ اَمیرِ الْمْؤمِنینَ اَمینُ اللّهِ وَ ابْنُ اَمیِنِه عِشْتَ مَظْلُوماً وَ مَضَیْتَ شَهیداً واَشْهَدُ اَنَّکَ الْأِمامُ الزَّکِیُّ الْهادِی‌الْمهْدِیَّ‌اَللّهُمَّ صَلَّ عَلَیْهِ وَبَلَّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ عَنّی فی هذهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ الْتَّحِیَّةوَالسَّلام‏.♡ *جامع الزیارات: ج1، ص280 به نقل از مصباح المتهجّد: ص 401. @AFKAREHOWZAVI