eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
743 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
270 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. جایی درست مثل ایران ✍فاطمه میری‌طایفه‌فرد امروز به مناسبت فوت جلال، یاد یادداشتی افتادم که قرار بود بنویسم و مثل یادداشت‌هایی که طبق عادت به دلیل کمال‌گرایی همیشه به تاخیر می‌افتد، ننوشتم تا به امروز. ▫️▫️▫️▫️▫️ در حال خواندن کتاب غربزدگی با اصطلاحی از آل احمد مواجه شدم که انگار حرفی بود می‌خواستم بزنم ولی بلد نبودم و شگفتی جلال است که کلمات را به تسخیر مفهوم مورد اراده خویش می‌چیند و به کمال می‌رساند. لفظ ام‌القری واژه‌ای‌است که جلال به کمال توضیح می‌دهد: "مکه ام‌القری بود، اما این آغوش گرم مادرانه گرچه پناه‌گاهی بود برای ما کودکان، اما هیچ کودکی در نازپروردگی آغوش مادر به جایی نرسیده‌است." جلال، هجرت به سوی مدینه را برای کودک نو پای دین مسیری از کمال می‌یابد که باید از آغوش مادر کنده شود تا به رشد برسد. این هجرت هنوز نیز ادامه دارد و جدا شدن و فاصله گرفتن اسلام راستین و حقیقی از مبدا جغرافیایی خود به نوعی مصداق همین مثال جلال است. حالا این جدا شده از مادر در سرزمین‌های دیگر، عراق، مصر، شام، روم و در نهایت ایران به بلوغ و بالندگی خود نزدیک می‌شده‌است. هرچند که اسلام در موطن خود به کمال نرسید و ابتلائات آخرالزمانی دچار شد، مثل آزاد شدن مشروبات الکی و هجمه به بسیاری از مضامین دینی که با سلیقه آل سعود خوش نیامده؛ اما اسلام راستین برپایه پیامبری و ولایت در جایی دورتر از آغوش مادر به رشد رسیده و امروز جدی‌ترین ادبیات گفتمانی اسلام همین ادبیات تشیع است. ادبیاتی که عزت همراه با شعور دینی را به نمایش می‌گذارد. الان این ادبیات عزت‌مند مکانی دورتر از آغوش مادر است جایی درست مثل ایران. @AFKAREHOWZAVI
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
#ویژه_خواهران 🔶🔹 سلسله نشست‌های «در آستانه‌ی قله» 5⃣و6⃣ جلسه‌ی پنجم و ششم: الگوی متخاصم (۱ و ۲) 🔰
. 💠 سلسله نشست‌های علمی – تبیینی در آستانه‌ی قلّه 🔶🔹 توضیحات دوره دوره‌ی در آستانه‌ی قلّه نام سلسله نشست‌هایی است که مورخ تیر ۱۴۰۳ تعریف و برگزاری آن از مرداد ماه همان سال آغاز شده است. 🔰 هدف از این سلسله نشست‌ها، بررسی هویت ملت شریف ایران در عصر حاضر است که از سویی مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی به عنوان و از سوی دیگر بر اساس مطالعه‌ی الگوی تمدنی لیبرالیسم که ماحصل اندیشه‌ی حکمرانانه‌ی جریان یهودی – غربی است به‌عنوان شکل پذیرفته است. 💎 مخاطبان گرامی دوره‌ی در آستانه‌ی قله، عموماً از طلاب گرانقدر (خصوصاً مبلغان) و جریان تبیینی نخبگان دانشگاهی هستند. ❇️ الگوی برگزاری جلسات به‌صورت هفتگی است و هر جلسه شامل یک ساعت ارائه‌ی محتوا توسط استاد و یک ساعت مباحثه پیرامون مطالب ارائه شده است. 🌐 دریافت صوت جلسات https://shokoohian.ir/dar-astaneh-gholleh ✍️ تمدن‌نگار | شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
«حقیقت زندگی» ✍ زندگی و حقیقت اینجاست که شهید آوینی می‌گوید:«چه میجویی، عشق همین اینجاست.» این همه ثانیه، ساعت، شب و روز که در پی آن هستیم اینجاست. همین اینجاست! که جان را در دو کف دست خویش بگیریم و خود را به قربانگاه برسانیم! تا جان، روح و حیاتمان را تسلیم رب و حجت اش کنیم!! عشق هزار رنگ نیست؛ بلکه یک رنگ است آن سرخی خونی است که پیراهن مان را گلدوزی می‌کند! . . . چه میجویی ای نفس سرکش من؟! در این دنیا چیزی برای بقا نیست. هرچند در این دنیا هر دم از آرزو و تمنای خود می‌زنم، اما یادم باشد، در طلب آن چیزی باشم که تو را به پرواز برساند.! پرواز در سینه‌ی آبی آسمان چه زیباست و هم پرواز پرستو های عاشق الی الله چه زیباتر است. ، به ما اهل قلم، درس بزرگی داد. آن هم: باید خواند! باید نوشت! باید گفت! باید رفت! تا کلمه کلمه متن خویش بوی خدا بگیرد، و در آخر به قربانگاه رساند. در خون غلتیدن و پرواز از میان دریای خون خود، فقط از بندگان اهل بر می آید. ای نفس من تا تسلیم رب نشوی پرواز محال است. 🌺 ۲۱ شهریور سالروز تولد دنیایی شهید سید مرتضی آوینی گرامی باد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @AFKAREHOWZAVI
. شکوفایی به سبک نونجمه صالحی آدم‌ها همیشه از فقدان عزیزان، موقعیت‌ها و داشته‌های ارزشمندشان می‌ترسند، اما کمتر کسی از «از دست ندادن» می‌ترسد. نگه داشتن چیزهایی که تاریخ انقضایشان گذشته است و خودخواهانه بخاطر منافع شخصی حفظ شده، نیز ترس دارد. هر کسی به شکلی به استقبال از دست دادن داوطلبانه می‌رود؛ مثلاً والدینی که شرایط استقلال فرزندشان را فراهم می‌کنند یا کسی که رابطه‌ای دوست‌داشتنی را برای بهبود زندگی طرف مقابل پایان می‌دهد. این موقعیت‌ها را می‌توان «شکوفایی با شکیبایی» نامید. با خویشتن‌داری و پا گذاشتن روی منافع خودخواهانه، تجربۀ خودشکوفایی را خواهیم داشت. در این موقعیت‌ها، با از دست دادن، بیشتر می‌شویم؛ مثل آتش‌سوزی طبیعی در جنگل که بعد از سوختن، زمین باروری برای رشد محصولات تازه ایجاد می‌کند. با از دست دادن، به چیزی فراتر از خودمان دست می‌یابیم و رشد می‌کنیم. درست زندگی کردن درد دارد، اما این راهی است که باید پیمود. با خویشتن‌داری و پذیرش از دست دادن، می‌توان زمینه فکری بارورتری برای ادامۀ حیات ساخت و به تجربۀ خودشکوفایی دست یافت. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برگی از زندگی امام حسن عسکری علیه‌السلام. امام حسن عسکری آخرین امامی بودند که در بین مردم حاضر بودند و عمر امامتشان از همه امام‌های قبل از خود کوتاه‌تر. ۶ سال در بین مردم به عنوان امام و مولا حضور داشتند؛ اما چه حضوری که تمامش را در محاصره پایگاه نظامی طاغوت بودند و تحت نظارت دشمن؛ به همین خاطر است که ایشان را عسکری نامیدند. ایشان پس از سختی‌های فراوان در سن ۲۸ سالگی عمری که بیشترش را در زندان بودند به پایان رسانده و به واسطه سمی که معتمد ملعون عباسی به ایشان خوراند شمع روشن امامت را به دست فرزند پنهان از دیده‌های خود حضرت مهدی سپردند. از مظلومیت اماممان همین بس که شیعیان‌شان کمتر از او گفته‌اند و کمتر از او یاد می‌کنند و می‌شناسندش. امامی که فرزندشان قرار است مصلح کل جهان شود و ظلم را ریشه کن کند؛ قرار است حکومت الهی تشکیل دهد. ایشان پدر کسی است که وقتی امام علی بر او اشک می‌ریخت می‌گفت دلم می‌خواهد مهدی را ببینم و او را زیارت کنم ایشان پدر کسی است که امام صادق برایشان گریه می‌کرد و می‌فرمود:« لو ادرکته لخدمته ایام حیاتی». « اگر دوران اورا درک می‌کردم، همه روز های زندگی‌ام را در خدمت به او می‌گذرانیدم.» ایشان پدر کسی بود که وقتی امام رضا نامشان را شنید به احترامشان دست بر سر نهاد و بلند شد. حال برآنیم تا از مجموعه اقدامات امام حسن عسکری به چندمورد اشاره کنیم: امام حسن عسکری یک فرق اساسی با بقیه ائمه داشت ایشان قرار بود فرزند خود را به عنوان آخرین امام که در پرده غیبت به سر خواهد برد، از شر دشمن و خطراتش حفظ کند و پنهان بدارد و از طرفی مردم را آگاه به وجودشان کند تا او را انکار نکنند بودند و هستند انسان‌هایی که وجود مبارک او را انکار کرده‌اند و می‌کنند. ایشان باید فرزندشان را حفظ می‌کردند تا پرچم بعثت را نگه دارند و آخرین حلقه امامت را در جامعه به دست بگیرند. پس! اقدام اول: آموزش و حفظ امام زمان انتقال ودیعه امامت و آماده کردن حضرت مهدی برای یک عمر طولانی! اقدام دوم: آماده کردن مردم برای غیبت آخرین امام! از زمان رحلت نبی مکرم اسلام و شکل‌گیری شیعه تا زمان امام حسن عسکری مردم لحظه‌ای را بدون حضور فیزیکی امام در میانشان نگذرانده بودند و حال امام حسن عسکری باید مردم را آگاه به این شرایط کنند. در آن زمان امام حسن باید شیعیان را تقویت می‌کردند که چه کار کنند که حواسشان جمع باشد و منحرف نشوند. غیبت امام چیزی نبود که مردم بتوانند به راحتی درک کنند. اقدام سوم: ارتباط با وکلا، شبکه سازی. امام در شهرهای مختلف وکیل منصوب می‌کردند و با مشقت‌های بسیار با مردم ارتباط می‌گرفتند. به سوال‌ها و نامه‌هایشان پاسخ می‌دادند و وجوهات مردم را دریافت می‌کردند. اقدام چهارم: مبارزه و مقابله با افکار انحرافی! مخصوصا انسان‌های ظاهر‌الصلاح و به ظاهر مذهبی. به قول بزرگان افراد عادی منحرف بشوند، یک نفرند؛ اما عالم و افرادی چنین که به ظاهر دین دارند، اگر منحرف شوند، به دنبالش افراد زیادی منحرف می‌شوند. اما اقدام پنجم: معرفی شیعه واقعی! نقل می‌کنند دزدی ادعا کرد شیعه امام حسن عسکری است؛ او را که نزد امام آوردند, امام او را دروغگو خواندند. ایشان فرمودند:« او از ارادتمندان و محبین ماست». حاکم که فرق میان شیعه و محب را جویا شد امام فرمودند:«شیعیان ما کسانی هستند که از آثار ما پیروی می کنند، دستورات ما را به کار می بندند، و از آنچه نهی کرده ایم اجتناب می نمایند، و اما کسانی که در بسیاری از آنچه خداوند بر آنها واجب کرده با ما مخالفت می کنند از شیعیان ما نیستند.» سخن در مورد امام حسن عسکری بسیار است و زمان کوتاه؛ زبان قاصر. اما به همین مقدار بسنده می‌کنیم و ختم کلام!  خدایا ما را از شیعیان واقعی فرزند امام حسن عسکری قرار بده! صاحب‌الزمان! صاحب عزای امروز! شهادت پدرتان را تسلیت عرض می‌کنیم. حال که شما جانشین امام حسن عسکری علیه‌السلام شده اید، با شما دوباره بیعت می‌کنیم و عهد می‌بندیم، تا آخرین قطره خونمان، پای ولایت بمانیم و به فرمان شما، برای فرجتان دعا کنیم. تا آن زمان که ندای اناالمهدی‌تان در سراسر عالم بپیچد، لبیک‌گوی نائب برحقتان سیدعلی خامنه‌ای بمانیم. به امید اون آن روزی که دعای کودکان مظلوم غزه اجابت شود و وعده الهی محقق گردد. [و نریدان نمن علی الذین استضعفوافی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین]* *آیه پنج سوره مبارکه قصص ✍زینب رضوی، یک دهه هشتادی @AFKAREHOWZAVI
مرحوم شيخ مفيد، كلينى، راوندى و ديگر بزرگان در كتاب هاى خود نقل کرده اند؛ يكى از خادمان حضرت ابوالحسن امام علىّ هادى عليه السلام - به نام نصير خادم - حكايت کرده است: بارها به طور مكرّر مى ديدم و مى شنيدم كه حضرت ابومحمّد، امام حسن عسكرى عليه السلام با افراد مختلف، به لُغت و لهجه تركى، رومى، خزرى و... سخن مى گويد. مشاهده اين حالات براى من بسيار تعجّب آور و حيرت انگيز بود و با خود مى گفتم، اين شخص - يعنى امام عسكرى عليه السلام - در شهر مدينه به دنيا آمده و نيز خانواده و آشنايان او عرب هستند، جائى هم که نرفته است، پس چگونه به تمام لغت ها و زبان ها آشنا می باشد و بر همه آن ها تسلّط كامل دارد؟! تا آن كه روزى در محضر مبارك آن حضرت نشسته بودم و بدون آن كه حرفى بزنم، فقط در درون خود، اين فكر را گذراندم. ناگهان امام حسن عسكرى عليه السلام به من روى نمود و مرا مورد خطاب قرار داد و فرمود: خداوند تبارك و تعالى، حجّت و خليفه خود را براى هدايت و سعادت بندگانش تعيين نموده که داراى خصوصيّات و امتيازهاى ويژه اى مى باشند؛ علم و آشنائى به تمام لهجه ها و لغت ها و حتّى به زبان حيوانات و نيز معرفت به نَسَب شناسى و آشنائى به تمام حوادث و جريانات گذشته و آينده را كه خداوند متعال از باب لطف به حجّت و خليفه خود عطا كرده است، به طورى كه هر لحظه اراده كنند، همه چيز و تمام جريانات را مى داند. سپس امام حسن عسكرى عليه السلام افزودند: چنانچه اين امتيازها و ويژگى ها نبود، آن وقت فرقى بين آن ها و ديگر مخلوق وجود نداشت و حال آن كه امام و حجّت خداوند، بايد در تمام جهات از ديگران برتر و والاتر باشد. 🏴 سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) محضر امام زمان (عج) و تمامی شیعیان تسلیت باد. ┄┅═══••✾••═══┅┄ منابع: اصول كافى : ج 1، ص 509، ح 11، الخرايج و الجرايح : ج 1، ص ‍ 436، ح 14، إرشاد شيخ مفيد: ج 343، بحارالا نوار: ج 50، ص 268، ح 8. @Ghalamzaniii
. *داستان فاصله‌ها* ✍زهرا نجاتی از این بالا،نه فقط آدم‌ها، همه کوچکترند. حتی فکر اینکه نزدیک باشیم به ستاره‌ها شوق آور است. البته که عروج چیز دیگری است و ملکوت جای دیگریـ. 🔹از اینجا که برای ما آدمها، بالاست اما برای تو، ارتفاعی پست، به تو نزدیکتریم؟؟؟ گمان نمی‌کنم! اما از خیلی چیزها دورتریم، خیلی چیزها کم اهمیت ترند! اینجا پایبندیمان به زمین به قدر کمربند است. برجهای بلند، همه حقیر جلوه می‌کنند و خانه‌های کذایی، مثل دیو سپید، پابست به زمین. کاش یادمان باشد! کاش یادمان بماند! که این چندهزار پا ارتفاع برای ما، خیلی خیلی خیلی حقیر است اگر نه ملکوت که همین عالم ماده را با چشم عقل و دانش ببینی. چه برسد به ملکوت! ملکوتی که یک متر و کیلومتر و هیچ برایش فرق نمی‌کند! 🔹می‌ماند درد فاصله‌ها! درست است که دل آدمی‌زاد متصل به خاک و از خاک برخاسته گیر کرده به هزار و پانصد کیلومتر آن طرفتر، اما نه. برای شما، برای کسی که قدش از عالم خاک، بلندتر و سینه‌اش از عالم ماده فراخ‌تر باشد، چه تفاوت می‌کند اینجا یا آنجا! محمد جایی است که قلب به تو متصل است. مهم ارتباط قلبی است، مهم این است که لبخند رضایت روی لبت نقش ببندد والا چه بسیار کسانی که در مسافت نزدیکند و در بعد روحانی، دور. و چه بسیار کسانی که کیلومتر را با دل و قلب می‌پیمایند و قلبشان پر ازنور حضور است.. چه باک!! اینجا،فعلا شیراز. به وقت هجرت سوم. @AFKAREHOWZAVI
💠 نگاهی بر سه فعالیت مهم امام حسن عسکری (ع) با توجه به اینکه از یکسو امام حسن عسکری (ع) در پادگان نظامی و زیر نظر خلیفه و جاسوسان وی زندگی می‌‏کردند، و از سوی دیگر توجه ویژهای نسبت به هدایت و سعادت جامعه بشری داشتند، لذا با نوشتن نامه یا پاسخ دادن به نامه‌‏های شیعیان، حقایق را بیان کرده و مردم را از وجود فتنه‌‏ها و افراد خطاکار آگاه می‌ساختند. 🔻فعالیتهای امام حسن عسکری (ع) ۱. دفاع از اسلام و رد شبهات ۲. پشتیبانی مالی از شیعیان ۳. معرفی حضرت مهدی (عج) و تعیین جانشینی ایشان 📎 بیشتر بخوانید @AFKAREHOWZAVI
✨نقش بانوان در دوران امام حسن عسکری عليه السلام 🎙 سرکار خانم نجمه‌صالحی دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعة‌الزهرا سلام الله علیها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به نقش بانوان در زمان امام حسن عسکری اشاره کرد. مطالعه متن کامل گفتگو در لینک زیر : https://hawzahnews.com/xd4wK ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔کانال معاونت پژوهش https://eitaa.com/jz2602
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«بدعت» ✍ جالبه است، جماعتی که دو ماه عزادار امام حسین علیه‌السلام بودند، عید امامت امام زمان عج را قبول ندارند و می‌گویند بدعت است. اما که با لعن و کلمات رکیک جشن می‌گیرند، که باعث تفرقه و ضد وحدت و ولایت هست قبول ندارند که بدعت هست!! در کدام روایت یا حدیثی چنین عملی از اهل بیت یاد شده که اینها اصرار به انجامش دارند. تا جایی که شنیدم لعن در خفا توصیه کردند. علىّ بن عاصم به امام حسن عسکری "سلام‌الله‌علیه" گويد: من از اينكه شما را با دست يارى كنم ضعيف و ناتوانم و جز اظهار دوستى و ولايت نسبت به شما و بيزارى از دشمنان شما و لعنت كردن آنها در تنهایى قدرت ندارم، حال من چگونه خواهد بود اى سرور من؟ امام فرمود: پدرم از جدّم و او از رسول خدا نقل كرد كه آن حضرت فرمود: «مَنْ ضَعُفَ عَلَی نُصْرَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ لَعَنَ فِی خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا بَلَّغَ اللَّهُ صَوْتَهُ إِلَی جَمِیعِ الْمَلَائِکَةِ» كسى كه از يارى ما اهل‌بيت عاجز باشد و دشمنان ما را در تنهایى‌ها لعنت كند، خداوند صداى او را به تمام فرشتگان می‌برساند. «فَکُلَّمَا لَعَنَ أَحَدُکُمْ أَعْدَاءَنَا صَاعَدَتْهُ الْمَلَائِکَةُ وَ لَعَنُوا مَنْ لَا یَلْعَنُهُمْ» پس هرگاه يكى از دشمنان ما را لعنت كند فرشتگان آن را بالا برند و كسى كه آنها را لعنت نكند لعنت كنند، و هر گاه صداى او به فرشتگان رسد براى او طلب آمرزش كنند و بر او درود فرستند و گويند: خداوندا! بر روح اين بنده‌ات كه در راه يارى دوستان تو تلاش كرد درود فرست و اگر توانایى زيادترى داشت و بيشتر مى‌توانست يارى كند حتماً يارى مى‌كرد. در اين هنگام از طرف پروردگار ندايى رسد كه: اى فرشتگان من دعاى شما را درباره بنده‌ام اجابت كردم و صداى شما را شنيدم و بر روح او به همراه ارواح بندگان صالح ديگر درود فرستادم و او را از برگزيدگان نيكو قرار دادم. این هم از حکایت لعن، بیایم با خودمان دو تا چارتا کنیم! حضرت زهر سلام الله علیها به کدام کار راضی تر می‌شدند!؟ به جشنی که خیری در آن نیست و باعث مظلومیت امام مهدی عج و شیعیان پسرش می‌شود!! یا جشنی که دلهایی را برای چند دقیقه یا ی ساعتی یا یک عمر با فرزندش مونس کرد!؟ عجب دارد این زمانه که جماعتی امام حاضر خود را نادیده گرفتند و به روایت های نامستند پسند کرد. ایمان بیاوریم، که امام زمان عج غریب تر از امام حسین علیه السلام در زمان خود است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 بحارالأنوار،ج۵۰،ص۳۱۷ 📚 ریاض‌الأبرار،ج۲،ص۵۰۵ 📌 @AFKAREHOWZAVI