eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
143 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا موضوع: موتورسواران نوجوان و جوان همین چند ماه پیش بود که در اثر سانحه‌ی تصادف، یک جوان عزیز را از دست دادیم. متأسفانه چند وقتی است که تک‌چرخ زدن با موتورسیکلت به سرگرمی نوجوانان و جوانان شهرمان تبدیل شده است؛ البته این که در شهر ما مراکز تفریحی و سرگرمی و گذران اوقات فراغت و کلاس‌های آموزشی فوق برنامه و خیلی چیزهای دیگر، باندازه‌ی کافی وجود ندارد، درست؛ این که بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و قرنطیه‌ی خانگی و محدودیت سفر و تفرجگاه(پارک)ها و مکان‌های بازی مزید بر علت شده و کار را برای نوجوانان و جوانان شهر، سخت‌تر کرده، باز هم درست؛ اما ما به عنوان پدران و مادران و اولیا و معلمان جامعه، تا کی باید ساکت بنشینیم و دست روی دست بگذاریم تا جوان دیگری قربانی هیجانات دوران نوجوانی و جوانی شود و جان خود را از دست بدهد؟ اگر خدای ناکرده، قربانی بعدی، یکی از نزدیکان و بستگان ما باشد، چه باید بکنیم؟ آیا براستی، مسأله این قدر کوچک است که دست کم با امر و نهی کردن فرزندانمان؛ با وقت گذاشتن و هم‌بازی شدن با آنها؛ با دوتایی سوار موتور شدن و یاد دادن قوانین راهنمایی و رانندگی؛ با بیان مخاطرات رانندگی پرخطر؛ و یا با هر روش معقول و منطقی دیگر، نتوانیم از این دست رویدادهای ناگوار، که هستی و تمام زندگی چندین خانواده را به باد خواهد داد، جلوگیری کنیم؟ بیایید همه با هم، یا هر کس به روشی که خود صلاح می‌داند، پایانی باشیم بر مرگ‌های ناگوار تصادفات قابل پیش‌گیری. باور کنید، بسیاری از تصادفات منجر به جرح و فوت، براحتی و با کمی دقت و مراعات و احترام به قانون، رخ نخواهد داد و خانواده‌هایی را عزادار نخواهد کرد. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: علامت جمع عربی در زبان فارسی در زبان فارسی، دو علامت جمع داریم، یکی «ها»(مثل پرنده‌ها، دیوارها و...) و دیگری «ان»(مثل جانوران، آدمیان و...)؛ در زبان عربی دو علامت جمع وجود دارد؛ یکی «ون» و «ین» برای مذکر و دیگری «ات» برای مؤنث. دو علامت مثنی(دوتایی) هم وجود دارد که معادل فارسی ندارد؛ یکی «ان» و دیگری «ین». دقت کنیم که کلمه‌های فارسی را نباید با علامت جمع یا تثنیه(دوتایی) عربی، جمع بست؛ بنابراین واژه‌های فارسی «سفارش»، «پیشنهاد»، «فرمایش»، «گزارش» و ... نباید با «ات» عربی به صورت «سفارشات»، «پیشنهادات»، «فرمایشات»، «گزارشات» و مانند آن جمع بسته شود و «سفارش‌ها»، «پیشنهادها»، «فرمایش‌ها»، «گزارش‌ها» و... درست است. همچنین نباید کلمات عربی را با علامت جمع مذکر عربی جمع ببندیم؛ برای مثال شایسته است بجای مسافرین، مجالسین، مراجعین، مزاحمین، منافقین، قاتلین و... بگوییم و بنویسیم: مسافران، مجالسان، مراجعان، مزاحمان، منافقان، قاتلان و ... انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: ثروتمندان و ابرثروتمندان اللهم أغن کل فقیر خدایا! تمام فقیران و مستمندان را بی‌نیاز کن. بارها و بارها در ماه‌های رمضان سال‌های گذشته و امسال، این دعا را خوانده و از خدا خواسته‌ایم فقیران و مستمندان جامعه را بی‌نیاز کند؛ اما همان گونه که پیش‌تر هم گفتیم، اسلام دین حرکت و پویایی و پیشرفت است؛ نه دین سکون و جمود و عقبگرد. بنابراین برای به اجابت رسیدن این دعا و برآورده شده این خواسته، فقط بلند کردن دست و از خدا خواستن، کافی نیست؛ باید تلاش کرد، کار کرد، هزینه کرد، زحمت کشید و به قول قرآن، «جهاد» کرد تا این دعا، مستجاب شود. یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد، اختصاص بخشی از درآمد هر شخص برای کمک به نیازمندان جامعه است که نمی‌توانند کار کنند و درآمدی داشته باشند و در اصطلاح، از کارافتاده یا ناتوان یا سالخورده یا بی‌کس یا ... هستند؛ در قرآن کریم، یکی از صفات نمازگزاران، چنین ذکر شده است: وَٱلَّذِينَ فِيٓ أَمۡوَٰلِهِمۡ حَقّٞ مَّعۡلُومٌ لِّلسَّآئِلِ وَٱلۡمَحۡرُومِ (سوره‌ی معارج، آیات 24 و 25): کسانی که در اموال آنها، حقی معین و مشخص برای درخواست‌کننده و محروم (از معیشت و ثروت) است. همچنین در قرآن کریم، نمازگزارانی که نه خودشان به دیگران کمک می‌کنند و نه اجازه‌ می‌دهند دیگران کمک کنند، با «وای بر نمازگزاران» خطاب شده‌اند: فَوَيۡلٌ لِّلۡمُصَلِّينَ ٱلَّذِينَ هُمۡ عَن صَلَاتِهِمۡ سَاهُونَ ٱلَّذِينَ هُمۡ يُرَآءُونَ وَيَمۡنَعُونَ ٱلۡمَاعُونَ(سوره‌ی ماعون، آیات 4 تا 7) یکی دیگر از کارهایی که نه افراد معمولی، بلکه افراد ثروتمند و دارا بتنهایی یا دست کم گروهی از افراد متوسط جامعه با هم باید انجام دهند، فراهم کردن اسباب اشتغال و کار برای افراد ضعیف‌تر جامعه است که می‌توانند کار کنند، اما برای آنها کار وجود ندارد. اگر دارایی ثروتمندان و پولدارهای جامعه بجای گردش در بازار دلالی و سوداگری و خرید و فروش طلا و ارز و زمین و مسکن، برای ایجاد کارخانه و کارگاه و دامداری و کشاورزی صنعتی و گلخانه(در صورت وجود آب!) و صنایع دستی و خیلی چیزهای دیگر صرف شود، ممکن است کمتر از دلالی سود کنند؛ ولی در عوض، بخشی از جامعه که کار ندارند، با همین اشتغال ایجاد شده، صاحب کار و درآمد خواهند شد و وقت خود را برای کار صرف خواهند کرد؛ وقتی که اگر برای کار صرف نشود، ممکن است صرف امور دیگری شود که یا برای جامعه مفید نیست یا گاه پر از زیان و ضرر است؛ کارهایی شبیه خیابان‌گردی، دزدی، اعتیاد و .... وقتی برای افراد جامعه کار ایجاد شود، اسباب ازدواج هم برای جوانان فراهم خواهد شد و در نتیجه، آمار فساد و فحشا و روابط نامشروع و در پی آن، فسادهای دیگر، کاهش خواهد یافت و درنتیجه جامعه‌ی امن‌تری خواهیم داشت؛ امنیتی که هر کس ثروت بیشتری دارد، به آن بیشتر محتاج است. افراد شاغل هم، بیقین، دعاگو و ممنون صاحبان کار و شغل خواهند بود و این دعاگویی، هم برای صاحبان ثروت، نامی نیک به جا خواهد گذاشت و هم، آخرت آنان را آباد خواهد کرد. اما ثروتی که در راه سوداگری و گران کردن قیمت زمین و مسکن و ارز و طلا و ... صرف شود، جز آه و نفرین ضعفای جامعه، چیز دیگری در پی نخواهد داشت. دقت کنیم که در قرآن کریم، انبار کردن طلا و نقره و درواقع خارج کردن ثروت از دایره‌ی اقتصاد و تولید، بشدت توبیخ و تقبیح شده است: وَٱلَّذِينَ يَكۡنِزُونَ ٱلذَّهَبَ وَٱلۡفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ فَبَشِّرۡهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ يَوۡمَ يُحۡمَىٰ عَلَيۡهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكۡوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمۡ وَجُنُوبُهُمۡ وَظُهُورُهُمۡۖ هَٰذَا مَا كَنَزۡتُمۡ لِأَنفُسِكُمۡ فَذُوقُواْ مَا كُنتُمۡ تَكۡنِزُونَ (سوره‌ی توبه، بخشی از آیه‌ی 34 و آیه‌ی 35): و کسانی که طلا و نقره را به صورت گنجینه‌ها انبار کرده، در راه خدا آنها را خرج نمی‌کنند، آنان را به عذابی دردناک مژده ده؛ روزی که آن گنج‌های طلا و نقره را در آتش جهنم ذوب کنند و پیشانی‌ها و پهلوها و پشت‌هایشان را با آن داغ بگذارند؛ این، همان چیزی است که برای خود می‌انباشتید؛ پس آنچه را انبار می‌کردید، بچشید! همواره معتقد بوده‌ام که جامعه به ثروتمندان بزرگ نیاز دارد؛ اما نه برای بورس‌بازی و دلالی و سوداگری؛ بلکه برای ایجاد کار و تولید و اشتغال و کمک به افراد نیازمند. امیدوارم که در پی هر دعا و خواسته‌ای که از خداوند داریم، حرکتی هم داشته باشیم تا این خواسته، اجابت شود. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: توقف؛ هر جا که شد؛ نه جایی که می‌شود متأسفانه در کشور ما، و بویژه در شهر ما، وضعیت عبور و مرور(ترافیک) و فرهنگ آن، بسیار نادرست جاافتاده است. برای مثال، صاحبان خودرو در هر جای خیابان که شد و کار داشتند، توقف می‌کنند، اگر کار دارند، انجام می‌دهند، بی آن که فکر کنند راه کسی را بسته‌اند، در جلوی در منزل کسی توقف کرده‌اند، با توقف مکرر(پارک دوبل) رفت و شد دیگران را دشوار کرده‌اند و... دقت کنیم که باید در جایی که «می‌شود»(یعنی مجاز است) توقف کنیم، نه هرجا که شد! در هر حال، ایجاد مزاحمت و بند آوردن راه، به هر بهانه‌ای، نادرست است؛ حالا بهانه عروس‌کشان باشد، یا کار ضروری و توقف(پارک) بیجا(حتی برای چند دقیقه) یا حتی کار مبارکی مثل پخش شیرینی و شربت برای یک مناسبت مذهبی. راه‌بندان، عملی است نادرست و اسباب نارضایتی و ناخشنودی مردم. پس هرگز، در محل غیر مجاز توقف نکنیم، گرچه مجبور باشیم چندین قدم برای رسیدن به مقصد پیاده برویم؛ و هرگز راه‌بندان نکنیم، حتی اگر قصد داشته باشیم برای رضایت خداوند یا نذری مبارک، شربت بدهیم یا شیرینی پخش کنیم؛ چه هرگز عملی مستحب(نذر)، مجوزی نخواهد بود برای عملی حرام(ایجاد راه‌بندان یا مزاحمت). انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
خجسته زادروز کریم اهل بیت(علیهم السلام)، امام حسن مجتبی(علیه السلام) فرخنده و مبارک باد.
صلح امام حسن علیه السلام.pdf
1.44M
به نام خدا کتاب صلح امام حسن(علیه السلام) نوشته‌ی «شیخ راضی آل یاسین» و ترجمه‌ی رهبر معظم انقلاب، به واکاوی صلح امام حسن(علیه السلام) با معاویه می‌پردازد؛ صلحی که هم در زمان وقوع و هم 1400 سال پس از وقوع آن، همچنان برای بسیاری از شیعیان آن حضرت، بدرستی درک و فهم نشده است. این کتاب، این صلح را موشکافی و واکاوی و بررسی می‌کند. خواندن آن را به تمام دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) توصیه می‌کنیم. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا تاکنون هیچ کس، با خواندن و مطالعه‌ی یک «دانشنامه‌(دایرة المعارف) پزشکی» موفق نشده است پزشک شود؛ زیرا اطلاعات یک دانشنامه گرچه درست است، پراکنده است و این اطلاعات پراکنده، به دانش خاتمه نخواهد یافت. برای این که کسی بتواند پزشک شود، باید مدت‌ها کتاب‌های پزشکی را آن هم به صورت ساخت‌یافته و منظم و برنامه‌دار بخواند و از محضر استاد بهره ببرد تا پس از چندین سال تلاش، عنوان «پزشکی» بر وی صدق کند. امروزه، بسیاری از ما، فکر می‌‌کنیم با خواندن مطالب شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، در زمینه‌ی خاصی مثل سیاست، اقتصاد، بورس، روانشناسی، طب سنتی و... متخصص شده‌ایم. اما باید بدانیم این اطلاعات پراکنده و دسته‌بندی نشده، برای ما دانش و علم پدید نمی‌آورد. فقط کمی اطلاعات ما را بالا خواهد برد و حتی اغلب به آگاهی هم منجر نمی‌شود. تازه بشرطی که این اطلاعات، درست باشد. اگر در کنار اطلاعات درست، اطلاعات و اخبار نادرست و اشتباه هم ارائه شود، که آن اندک آگاهی هم به محاق خواهد رفت. ایراد دیگر اطلاعات پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، عادت به اطلاعات کوتاه و فشرده و کم‌عمق است؛ چون اغلب کسی حوصله نخواهد داشت در یک پیام‌رسان، متنی طولانی را بخواند یا ویدئویی بلند را ببیند. این اطلاعات باصطلاح «ساندویچی» خود مشکلی بر مشکلات قبلی اطلاعات پیام‌رسان‌ها می‌افزاید و آن عمق کم و گاه تحلیل‌های آبکی، اما بظاهر زیبا و درست است. البته این نوشتار نمی‌خواهد نقش شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را نادیده بگیرد، فقط می‌خواهیم بگوییم: جهان چون خال و خط و چشم و ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست این مختصر را گفتم تا مقدمه‌ای باشیم بر بخش جدید در هایی که ارائه می‌شود. نخستین ، بمناسبت میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) به معرفی کتاب «صلح امام حسن(علیه السلام)» اختصاص دارد. از این پس سعی می‌کنیم در این بخش، کتاب‌هایی آگاهی‌بخش و دانش‌افزا معرفی کنیم. انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: کشتن فرزندان و بدشگون دانستن فرزند دختر ✅ سالروز ضربت خوردن امیرالمؤمنین، علی، علیه السلام را به تمام آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان جهان، تسلیت می‌گوییم. ✅ پیش از آغاز بحث، سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری، و روز معلم را گرامی می‌داریم و در شب‌های قدر، از شما عزیزان، دعای خیر می‌طلبیم. ✅ در عرب جاهلی، داشتن فرزند دختر، ننگی بود بزرگ و حتی برخی پدران برای رهایی از این ننگ، دختران خود را زنده زنده، به خاک می‌سپردند. شکر خدا، دوره‌ی جاهلیت نخستین سپری شده است و مردم اغلب درس‌خوانده و دانشگاه رفته هستند و اگر اندکی هم دنیادیده نباشند، دست کم با حضور در منبر علما و گفتگو با مردم دنیادیده، نباید اندیشه‌های جاهلیت داشته باشند. اما چه کنیم که هنوز هم که هنوز است، جاهلیت نوین و مدرن، وجود دارد: یکی از جنبه‌های این جاهلیت، زشت دانستن داشتن فرزند دختر است؛ هنوز هم برخی خانواده‌ها، داشتن فرزند دختر را ننگ می‌دانند و با نیش و کنایه به صاحب دختر می‌فهمانند که واقعه‌ای روی داده است، بس فجیع: «الهی جونوم!» «طوری نی، ایشالا وچه بعدی» «آدم یگ پره‌شی گو» «اگه پره‌ش دا، هیکی بود یگ آی بُبا باجو!». این بخش از جاهلیت، و فرهنگ ترجیح دادن فرزند پسر به فرزند دختر، هنوز هم در بین ما، جاری است؛ و از آن بدتر، سقط جنین‌های بی‌گناهی است که گاهی به جرم دختر بودن و گاهی به دلایل دیگر در مطب‌های بدون مجوز و خاله‌زنکی انجام می‌شود. طبق آمار رسمی کشور، آمار سقط جنین، یعنی کشتن فرزندان بی‌گناه، روزانه به هزار مورد در کشور می‌رسد که وقتی با آمار کرونا مقایسه شود، بیش از دو برابر آمار کرونا در بدترین شرایط این همه‌گیری است. افرادی که نه از خود اختیاری دارند و نه اراده‌ای؛ و پدر و مادرانی سنگدل و قسی‌القلب، این کوچولوهای دوست‌داشتنی و دوستدار زندگی را به دستگاه مکش می‌سپارند، هر چند جنین چون شکاری از که شکارچی می‌گریزد، از دستگاه مکش، بگریزد. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همیشه، آنچه می‌بینیم، آن چیزی نیست که وجود دارد. توضیحات بزودی، إن شاء الله
یادداشت‌های آقامعلم
همیشه، آنچه می‌بینیم، آن چیزی نیست که وجود دارد. توضیحات بزودی، إن شاء الله
به نام خدا موضوع: آنچه می‌بینیم، همیشه آن چیزی نیست که وجود دارد(قسمت اول) بسیاری از ما، تاکنون با پدیده‌ی «خطای چشم» روبرو شده‌ایم؛ یعنی چیزی به نظرمان می‌رسد؛ اما واقعیت، چیز دیگری است. این پدیده در رسانه‌ها هم ظاهر می‌شود. به عنوان مثال ویدئوی بالا. علت، این است که ویدئوها و تصاویر در چشم روی یک صفحه‌ی دوبعدی تشکیل می‌شود، اما فضایی که از آن تصویر گرفته شده، سه‌بعدی است؛ یکی از سه بعد، همواره در تصویربرداری با چشم یا دوربین، حذف می‌شود. اما فقط چشم ما نیست که خطا می‌کند؛ سایر حواس ما هم گاهی به اشتباه دچار می‌شوند. برای مثال: ✅ به نظر می‌رسد سر بریدن یک حیوان، حیوان را بشدت زجر می‌دهد، اما اگر حیوان را با شلیک گلوله بکشیم، بلافاصله جان می‌سپارد و می‌میرد؛ اما آزمایش‌های زیادی که با اتصال الکترودهایی به مغز حیوانات، انجام شده، نشان می‌دهد میزان درد در ذبح اسلامی(سر بریدن) همواره کمتر از میزان درد در روش کشتن با گلوله یا شوک الکتریکی است. نوار مغز این حیوانات، این مطلب را تأیید می‌کند(البته بشرطی که نخاع حیوان قبل از مرگ حیوان قطع نشود). ✅ به نظر می‌رسد افراد، در مراسمی شبیه مراسم عروسی یا یک Show، شادمان و خوشحال هستند؛ و در یک مراسم عزاداری مثل عزاداری سیدالشهداء(علیه السلام) غمگین و افسرده. اما بررسی‌های روان‌شناسان نشان می‌دهد شادی ظاهری در یک مراسم عروسی یا با گوش دادن به یک موسیقی تند، روح شخص را خسته و افسرده می‌کند؛ اما شرکت در مراسم عزاداری مذهبی، روح را سرحال و شاداب نگه می‌دارد. احتمال زیاد، کسانی که تجربه‌ی حضور در هر دو مراسم را داشته‌اند، تصدیق می‌کنند که احتمال دعوای خانوادگی یا کم‌حوصلگی در برخورد با کودکان، پس از مراسم بظاهر شاد مثل عروسی، بسیار بیشتر از مراسم بظاهر غمگین، مانند عزاداری مذهبی است. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
آنچه می‌بینید، همواره آن چیزی نیست که وجود دارد(قسمت دوم) (1) با حرکت دادن تصویر یا چشم، به نظر می‌رسد، مربع داخلی نسبت به مربع خارجی تغییر می‌کند (2) به نظر می‌رسد نقاط روشن، چشمک می‌زنند (3) به نظر می‌رسد قاب رویی با قاب زیری متفاوت است، اما اگر انگشت خود را روی مرز دو قاب بگذارید، می‌بینید همرنگ هستند (4) خطوط مورب به نظر می‌رسند، اما موازی هستند (5) آدمک‌ها متحرک به نظر می‌رسند
یادداشت‌های آقامعلم
آنچه می‌بینید، همواره آن چیزی نیست که وجود دارد(قسمت دوم) (1) با حرکت دادن تصویر یا چشم، به نظر می‌ر
به نام خدا موضوع: آنچه می‌بینیم، همیشه آن چیزی نیست که وجود دارد(قسمت دوم) ⏰ گفتیم همیشه، آنچه می‌بینیم، همان چیزی نیست که وجود دارد، و گفتیم سایر حواس ما هم خطا و اشتباه می‌کنند. ✅ به نظر می‌رسد، سازش و تسلیم در برابر دشمن خارجی، موجب می‌شود دشمن در برابر ما کوتاه بیاید؛ اما تجربه نشان داده، دشمن اگر غدار و حیله‌گر و قدرقدرت باشد، با تسلیم و سازش، فقط و فقط، جسورتر و پرروتر خواهد شد و به زیاد‌خواهی و افزون‌طلبی دست خواهد زد؛ برعکس، به نظر می‌رسد در مقابل نزدیکان اگر کوتاه بیاییم، آنها را پررو و جسور می‌کند؛ در حالی که اغلب، نزدیکان انسان، در مقابل رفتار بزرگوارانه و کریمانه، از اشتباه خود پشیمان می‌شوند(در این خصوص در اخلاق عمومی جامعه، اشتباهی صورت گرفته و ما در مقابل نزدیکان سازش‌ناپذیر هستیم، اما در مقابل دشمن خارجی، تسلیم و سازش را نسخه می‌پیچیم!) ✅ به نظر می‌رسد بیل گیتس، مؤسس شرکت مشهور Microsoft و یکی از ابرمیلیاردهای دنیا، که یک مؤسسه‌ی خیریه را اداره می‌کند، انسانی شریف است که در روستاها و کوره‌ده‌های هند و آفریقا به خدمت به مردم فقیر مشغول است؛ اما جالب است بدانید در حالی که فلج اطفال در هند ریشه‌کن شده بود، پس از آغاز طرح واکسیناسیون فلج اطفال مؤسسه‌ی خیریه‌ی تحت نظر بیل گیتس، موارد جدیدی از فلج اطفال با آهنگ بسیار شدید، در هند مشاهده شده است. همچنین آقای بیل گیتس که از سهامداران شرکت فایزر یکی از تولیدکنندگان واکسن کرونا است، در پاسخ به پرسشی برای ارائه‌ی فرمول ساخت واکسن به دنیا، می‌گوید لازم نیست فرمول را در اختیار جهانیان قرار دهیم. ✅ به نظر می‌رسد حاج قاسم سلیمانی چهره‌ای خشن و اهل جنگ است، ولی وقتی برخورد او را با فرزندان شهدا می‌بینیم، روح لطیف پنهان در پس چهره‌ی آن مرد جنگاور را می‌شناسیم که جنگ کردنش، هم فقط برای خداست و از بین بردن کسانی که زبانی جز جنگ نمی‌فهمند؛ وگرنه «قاسم ما» کجا و جنگ کجا؟! ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: استفاده از واژگان فارسی و پاسداشت زبان محلی معلوم نیست ما را چه شده که واژه‌های بیگانه را به واژه‌های فارسی برتری می‌دهیم. درست است که واژگان زبان فارسی با زبان عربی مخلوط شده و شاید هیچ یک از ما نتواند جمله‌ای بگوید که هیچ واژه‌ی عربی در آن نباشد، اما اصرار بر برخی واژه‌های بیگانه که هم‌ارز(معادل) فارسی دارد، زیبا نیست. روزگاری در برابر واژه‌هایی مانند «شهرداری(بلدیه)»، «دادگستری(عدلیه)»، «تکانه(momentum)»، «پیامک(sms)»، «همراه(mobile)»، «فناوری(تکنولوژی)»، «رایانه(کامپیوتر)» و ... هم بشدت مقاومت می‌شد و برای آن، لطیفه(جک) می‌ساختند و با واژگان جعلی، واژه‌سازی فرهنگستان زبان و ادب فارسی را بمسخره می‌گرفتند؛ اما بمرور مردم با این واژگان آشتی کردند و آنها را بکار بردند. امروز هم بهتر است بیشتر واژه‌های فارسی را بکار گیریم. نکته‌ی دیگری که باید اشاره کرد، انتخاب اسم برای فروشگاه‌های سطح شهر است. راستی چرا اسم فروشگاه‌ها در شهر بیشتر اسم‌های خارجی است؟ براستی «سرزمین کودک» بهتر از «نی‌نی لند» نیست؟ یا «پر از تخفیف» بهتر از «پرآف»(که این یکی نیمی فارسی و نیمی انگلیسی است!)؟ از این بدتر، ورود واژه‌های فارسی و عربی و انگلیسی، به زبان محلی مردم ورزنه است؛ جایگزینی «مدرِسه» بجای «مَلّا» و «مَدرَسه»؛ «مرغ» بجای «کَرک»؛ «موبایل» بجای «گُشی» و خیلی چیزهای دیگر. اگر اینگونه پیش رود، چند وقت دیگر، زبان محلی ما هم در پیشگاه دانش و فناوری و جهانی‌سازی، قربانی خواهد شد و اثری از آن، نخواهد ماند. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: چشم و هم‌چشمی و فزون‌خواهی یا به تعبیر قرآن: «تکاثر» وضعیت شهر ما در زمینه‌ی چشم و هم‌چشمی از گذشته چندان خوب نبود؛ رفتن به «جهازبینان» و بلند شدن دست هر صاحب دختری روی دست عروس قبلی، وضعیت جهیزیه را در شهر ما به جایی رسانده که شرایط ازدواج برای بسیاری از دختران در سن ازدواج و گذشته از سن ازدواج، در عمل فراهم نیست یا هزینه‌های آن برای خانواده کمرشکن و خانمان‌برانداز است. البته نمونه‌های دیگری را هم می‌توان به این فهرست اضافه کرد: «یانایی» و «عَیدی» و ... کار به شمردن تعداد قاشق و بشقاب و قابلمه و بررسی کارشناسی شرکت تولیدکننده‌ی یخچال و یخساز(فریزر) و تلویزیون و جنس کاسه و بشقاب چینی و ... رسیده؛ کالاهایی که برخی از آنها مثل هواپز و پلوپز برقی و خیلی چیزهای دیگر، شاید در طول دوران زندگی زوج هم، کاربرد نداشته باشد. این رسم غلط که در اصل برای مشاهده‌ی کم و کسری‌های جهیزیه بنا و به این وضع ختم شده، امروزه با ظهور شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها و ابزار اشتراک‌گذاری تصاویر مثل ، عرصه‌های جدیدی را فتح می‌کند و اختلافات جدیدی را بین خانواده‌ها ایجاد می‌کند. اگر یک زوج جوان یا یک خانواده با هم بستنی هم خوردند یا غذایی درست کردند یا بمناسبتی هدیه‌ای دریافت کردند یا...، با قرار دادن تصاویر آن در Instagram چندین زوج دیگر را تحریک می‌کنند که همین کار را یا بزرگ‌تر از آن را برای کور کردن چشم رقبا! انجام دهند و این روند، هر چند تدریجی، بمرور اختلافات خانوادگی و طلاق را موجب می‌شود، آن هم در این شرایط وخیم اقتصادی. در قرآن کریم، بشدت از این کار نهی شده است: أَلۡهَىٰكُمُ ٱلتَّكَاثُرُ حَتَّىٰ زُرۡتُمُ ٱلۡمَقَابِرَ كَلَّا سَوۡفَ تَعۡلَمُونَ ثُمَّ كَلَّا سَوۡفَ تَعۡلَمُونَ فزون‌طلبی و چشم و هم‌چشمی شما را به خود مشغول داشت تا جایی که به شمردن قبرهای مردگان خود پرداختید؛ اینطور نیست، بزودی خواهید دانست؛ پس اینگونه نیست؛ بزودی خواهید دانست. عقلا و بزرگان هر طایفه و خانواده، باید از این کار یعنی اشتراک‌گذاری خصوصی‌ترین ساعات یک زندگی مشترک با تمام دنیا و ترویج کارهای بیهوده و لغو خودداری کنند. البته قبول دارم که هر انسانی دوست دارد بیشتر و بیشتر دیده شود، ولی به چه قیمتی؟ به بهای نمایش لحظات زندگی خصوصی برای دیگران؟ به بهای غصه‌دار کردن زوج‌ها یا خانواده‌هایی که نمی‌توانند اینگونه خرج یا خراجی کنند؟ آیا برخی از این کارها، جاهلیت مدرن نیست؟ فقط نوع کار نسبت به دوران جاهلیت(قبل از ظهور پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)) تغییر کرده ولی اصل کار، همان است. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: پدیده‌ی زشت، اما شکر خدا نادر «سگ‌گردانی» گویا کم کم باید شاهد باشیم که ورزنه هم تبدیل به شهری غربی شده است؛ در تپه‌های ماسه‌ای که آنطور که خبر می‌رسد، هیچ خبری نیست؛ در برخی خانه‌های گردشگر پذیر غیر رسمی هم که هیچ واقعه‌ای رخ نمی‌دهد. حجاب از سر زنان ما اصلا عقب نرفته و آشکار شدن مو و لباس‌های نامتعارف، امری عادی نیست و شکر خدا، با تعجب و انکار و واکنش مردم همراه است. در این بین، آنچه چندی است آغاز شده و بتازگی شدت یافته، پدیده‌ی «سگ‌گردانی» و نگه‌داری از سگ است؛ البته سگ‌ها می‌توانند برای انسان‌ها بسیار مفید باشند، نگهبانی بدهند، مواد مخدر و انسان‌های زیر آوار مانده را پیدا کنند و ...؛ اما سگ بعنوان عضوی از خانواده و همراه و همسفر انسان، با فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار نیست؛ بطور کلی حیوان با رعایت حقوقی که بر عهده‌ی صاحبش دارد، باید در خدمت انسان باشد، نه انسان با نقض حقوق همسر و فرزند و پدر و مادر و اطرافیان، در خدمت حیوان. چقدر ناخوشایند است که در یک خودرو یا روی یک موتورسیکلت، سگی تزیینی ببینیم؛ یا از آن بدتر، همراه با یک خانم محجبه و چادری، در حالی که در یک دست قلاده‌ی سگ را دارد، در دست دیگرش، دست کودکش باشد. توقع این است که تا این پدیده‌ی هر چند نادر، به فرهنگ تبدیل نشده است، نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز مثل روحانیت بزرگوار، نهاد نماز جمعه، سازمان تبلیغات، بسیج، نیروی انتظامی، دادگاه، بزرگان هر قوم و پدران و مادران و ...، در این باره، چاره‌ای بیندیشند. البته این چند خط، به هیچ وجه، دلیلی بر نقض حقوق حیوانات یا آزار و اذیت آنان نیست؛ اسلام، برای حیوانات حقوقی در نظر گرفته که بر صاحب یا شکارچی آن حیوان واجب و برخی کارها در قبال حیوانات حرام است؛ در این باره، بزودی چند خطی خدمت شما عزیزان عرض خواهم کرد. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
یادداشت‌های آقامعلم
به نام خدا #یادداشت #فرهنگ_شهروندی #دین موضوع: پدیده‌ی زشت، اما شکر خدا نادر «سگ‌گردانی» گویا کم
به نام خدا موضوع: حقوق حیوانات در اسلام در اسلام، برای حیوانات حقوقی در نظر گرفته شده است: هیچ کس حق ندارد هیچ حیوانی را بی‌دلیل بکشد، مگر حیوان موذی(حیوانی که اسباب اذیت است، مثل عقرب و مگس و...)، آن هم طوری که حیوان چندان زجر نکشد و حیوانی که برای خوراک استفاده دارد(مثل گاو و گوسفند) یا حیوانی که به علت بیماری یا آسیب دیگری زجر می‌کشد(مثل حیوان زخمی که امیدی به بهبودی او نیست). جالب است بدانید شکار در اسلام فقط برای تأمین خوراک حلال است(یا خوردن خود شخص یا فروختن به دیگری و گرفتن بهای آن)، ولی شکار برای تفریح(مثل شکار گنجشک که در ورزنه بسیار متداول است) یا شکار حیوانات حرام‌گوشت یا حتی خرید و فروش حیوانات حرام‌گوشت، حرام است. حتی رفتار جنایت‌آمیز با حیوانات(مثل آزار و شکنجه و...)، پرداخت دیه را واجب می‌کند. هر کس صاحب حیوانی است، وظیفه دارد خوراک و آب او را تأمین کند. در این زمینه، حتی مقدار خوراک هم برای برخی حیوانات(مثل مرغ خانگی) تعیین شده است. جالب است بدانید که اگر کسی سگ و گوسفند دارد، ولی آب برای زنده ماندن هر دو آنها کافی نیست، باید آب را به سگ بدهد و گوسفند را سر ببرد. هیچ کس حق ندارد دو حیوان را به جان هم بیندازد(گاوبازی یا خروس‌جنگی). ما باید رفتار درست با حیوانات را به فرزندان خودمان هم یاد بدهیم و از آنها بخواهیم بدرستی با آفریدگان خدا برخورد و معاشرت کنند. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: اعمال کافران، چون سراب است🌼🌸🌼 وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَعْمَٰلُهُمْ كَسَرَابِۢ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ ٱلظَّمْ‍َٔانُ مَآءً حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَهُۥ لَمْ يَجِدْهُ شَيْ‍ًٔا وَوَجَدَ ٱللَّهَ عِندَهُۥ فَوَفَّىٰهُ حِسَابَهُۥۗ وَٱللَّهُ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ ٣٩ أَوْ كَظُلُمَٰتٍ فِي بَحْرٍ لُّجِّيٍّ يَغْشَىٰهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِۦ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِۦ سَحَابٌۚ ظُلُمَٰتُۢ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَآ أَخْرَجَ يَدَهُۥ لَمْ يَكَدْ يَرَىٰهَاۗ وَمَن لَّمْ يَجْعَلِ ٱللَّهُ لَهُۥ نُورًا فَمَا لَهُۥ مِن نُّورٍ ٤٠ و کسانی که کافر شدند، کارهایشان، چون سرابی است در بیابانی هموار که تشنه آن را آب می‌پندارد؛ هرگاه به آن (سراب) می‌رسد، آن را چیزی نمی‌یابد، و خدا را نزد آن می‌یابد و (خداوند) حساب او را به طور کامل می‌دهد و خداوند، در حسابرسی، سریع است؛ یا چون تاریکی‌هایی در دریایی عمیق و پهناور که موجی آن را می‌پوشاند و روی آن موجی دیگر است و بر بالای آن(دو موج)، ابری؛ تاریکی‌هایی که برخی، بالاتر از برخی است؛ هرگاه دستش را بیرون آورد، نزدیک است که آن را نبیند! و هر که را خدا برایش نوری قرار نداده، پس برای او نوری نیست. سوره‌ی مبارکه‌ی نور، آیات 39 و 40 الَّذینَ: کسانی که؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ أَعْمالُ: کارها، اعمال؛ هُمْ: ایشان؛ ک‍َ: مثل، شبیه؛ سَرابٍ: سراب، آبنما؛ ب‍ِ: به؛ قیعَةٍ: زمین صاف و تخت؛ یَحْسَبُ: حساب می‌کند، گمان می‌برد؛ هُ: آن؛ الظَّمْئانُ: تشنه، مشتاق؛ ماءً: آب؛ حَتّیٰ: تا؛ إِذا: هنگامی که؛ جاءَ: آمد؛ لَمْ یَجِدْ: نیافت، پیدا نکرد؛ شَیْئاً: چیزی؛ وَجَدَ: یافت؛ عِنْدَ: نزد؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ وَفّیٰ: تمام و کمال داد؛ حِسابَ: حساب؛ سَریعُ: سریع، جَلد، تند؛ أَوْ: یا؛ ظُلُماتٍ: تاریکی‌ها؛ فی: در؛ بَحْرٍ: دریا؛ لُجِّیٍ: عمیق و پهناور و پرآب؛ یَغْشیٰ: می‌پوشاند؛ مَوْجٌ: موج؛ مِنْ: از؛ فَوْقِ: بالا؛ سَحابٌ: ابر؛ بَعْضُ: برخی؛ ها: آن؛ أَخْرَجَ: بیرون آورد؛ یَدَ: دست؛ یَکَدْ: نزدیک است؛ لَمْ یَریٰ: نبیند؛ لَمْ یَجْعَلْ: قرار نداد؛ ل‍َ: برای، به سود؛ نوراً: نوری، روشنایی‌ای؛ ما: نیست. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا موضوع: چند واژه و برابر فارسی آنها تستTest: آزمون، آزمایش، امتحان تستTest: پرسش چهار گزینه‌ای وُیسVoice: صدا، صوت مرسیMerci: سپاسگزارم، متشکرم اُوکِیOK: باشه، آهان اوکی شد: ردیف شد، جور شد اوکی کن: ردیف کن، تأیید کن، بپذیر کنسل شدCancel: لغو شد، ول شد گیریبُکسGair Box: جعبه‌دنده ماوسMouse: موشی فرواردForward: بازارسال لایکLike: پسند، دوست داشتن پست: نامه، ارسال فازPhase: مرحله پروژهProject: طرح ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا؛ وظیفه‌ی ما اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین این دعای بعد از هر نماز، در ماه مبارک رمضان بود: خداوندا! تمام افراد فاسد و تبهکار را از امور مسلمانان، اصلاح کن. آیا فقط دعا کافی است و باید منتظر بود تا خداوند متعال، معجزه‌وار اقدام کند، یا باید در پی هر دعا، در عمل هم اقدام کرد؟ آیا پذیرفته است کسی در خانه بنشیند و دعا کند که خدایا! غذای من را برسان؟ یا باید ضمن دعا و درخواست از خداوند، خودش هم تلاش کند، از خانه بیرون برود، در پی کاری باشد یا اگر کاری از او بر نمی‌آید، در پی درخواستی از کسی تا برایش غذا برساند؟ همه‌ی ما از خداوند متعال می‌خواهیم که تبه‌کاران و مفسدان را از اموز مسلمانان و حتی انسان‌های مؤمن به سایر ادیان و کافران، اصلاح کند؛ زمان انتخابات نزدیک است و باید کاری کرد؛ توقع نداشته باشیم، خداوند خودش انسان‌های شایسته را از صندوق رأی بیرون بیاورد. برای انتخاب افراد شایسته، باید از مدت‌ها پیش، پیش از ثبت نام نامزدها، تلاش می‌کردیم. باید به افراد صالح مراجعه می‌کردیم و از آنها با اصرار و خواهش و تمنا می‌خواستیم که ثبت نام کنند؛ اکنون فرصتی برای این کار نیست. افرادی ثبت نام کرده‌اند، افرادی تأیید خواهند شد و از این افراد، قطعا، 5 نفر زمام امور شهر ما را در دست خواهند گرفت. از همین الآن باید به دنبال افراد شایسته و مناسب و کاردرست و پاکدست و البته کاربلد رفت. اگر داوطلبان، این ویژگی‌ها را بتمام ندارند، باید از بین ثبت نام کنندگان، بهترین‌ها را از نظر کاربلدی و کاردرستی انتخاب کنیم. آن هم نه با غیرت خویشاوندی و دوستی؛ بلکه با غیرت دینی و ملی و دید پیشرفت شهر. به جای این که بعد از انتخابات و بدون سند و مدرک، این عضو شورا را دزد بنامیم و آن یکی را جور دیگری تهمت بزنیم و اگر خودرو فلان عضو شورا تغییر کرد، بی‌دلیل محکمه‌پسند، به او انگ اختلاس بزنیم، بهتر است خودمان را در وضعیت فعلی شهر و کشورمان، مقصر بدانیم. اعضای شورا و رئیس‌جمهور و هیأت دولت، با رأی دادن و ندادن ما، رئیس‌جمهور و عضو شورا شده‌اند. پس اگر کسی را باید سرزنش کرد، آنهایی هستند که گفتند ما رأی نمی‌دهیم، در حالی که می‌دانستند رأی بدهند یا نه، 5 نفر عضو شورا انتخاب خواهند شد؛ و آنهایی که احیاناً با تعصبات قومی و قبیله‌ای و طایفه‌ای یا با انتخاب تصادفی و شانسی، به افراد فاقد صلاحیت رأی دادند. در قرآن آمده است: إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ (سوره‌ی مبارکه‌ی رعد، بخشی از آیه‌ی 11) در حقیقت ، خدا حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند. فرازی از زیارت عاشورا را هم یادآور می‌شوم: در زیارت عاشورا، نه تنها افرادی را لعنت می‌کنیم که با امام حسین(علیه السلام) جنگیدند، بر افرادی که بر اسب‌ها دهنه زدند، اسب‌ها را نعل کردند، آشپز قصاب و ظرف‌شوی و ... را هم لعنت می‌کنیم؛ حتی آنهایی را که در معرکه تماشاچی بودند و گفتند کاری به هیچ یک از دو گروه نداریم. اَلّلهمُ العَنِ العِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الحُسَینَ وَ شایَعَت وَ بایَعَت وَ تابَعَت عَلی قَتلِه اَلّلهُمَ العَنهُم جَمیعاً ، خدایا لعنت کن جمعیتی را که با حسین پیکار کردند و همراهی نمودند و پیمان بستند و پیروی کردند بر کشتن آن حضرت ، خدایا همه ی آن ها را لعنت کن وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّهً أَسْرَجَتْ وَ أَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتَالِکَ: نفرین خدا بر مردمی که اسبها را زین کردند و دهانه زدند و آنان را آماده کشتار تو کردند وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدِینَ لَهُمْ بِالتَّمْکِینِ مِنْ قِتَالِکُمْ: نفرین خدا بر آنان که ابزار و وسایل و امکانات را برای جنگ با شما آماده ساختند. انتخاب اشتباه امروز ما، نتیجه‌اش در طول چهار سال بعد، و شاید بیشتر، به خود ما برخواهد گشت. در انتخاب خود دقت کنیم، از همین الآن در پی افراد شایسته باشیم، نه روز انتخابات و دم در حوزه انتخابات تازه یادمان بیاید که باید انتخاب کنیم. با انتخابات، قهر نکنیم، قهر با انتخابات، یعنی سرانجام کسی مسؤول خواهد شد، که پسند ما نیست. در این خصوص در آینده، بیشتر سخن خواهیم گفت، إن شاء الله. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem