eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
142 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت‌های آقامعلم
آنچه می‌بینید، همواره آن چیزی نیست که وجود دارد(قسمت دوم) (1) با حرکت دادن تصویر یا چشم، به نظر می‌ر
به نام خدا موضوع: آنچه می‌بینیم، همیشه آن چیزی نیست که وجود دارد(قسمت دوم) ⏰ گفتیم همیشه، آنچه می‌بینیم، همان چیزی نیست که وجود دارد، و گفتیم سایر حواس ما هم خطا و اشتباه می‌کنند. ✅ به نظر می‌رسد، سازش و تسلیم در برابر دشمن خارجی، موجب می‌شود دشمن در برابر ما کوتاه بیاید؛ اما تجربه نشان داده، دشمن اگر غدار و حیله‌گر و قدرقدرت باشد، با تسلیم و سازش، فقط و فقط، جسورتر و پرروتر خواهد شد و به زیاد‌خواهی و افزون‌طلبی دست خواهد زد؛ برعکس، به نظر می‌رسد در مقابل نزدیکان اگر کوتاه بیاییم، آنها را پررو و جسور می‌کند؛ در حالی که اغلب، نزدیکان انسان، در مقابل رفتار بزرگوارانه و کریمانه، از اشتباه خود پشیمان می‌شوند(در این خصوص در اخلاق عمومی جامعه، اشتباهی صورت گرفته و ما در مقابل نزدیکان سازش‌ناپذیر هستیم، اما در مقابل دشمن خارجی، تسلیم و سازش را نسخه می‌پیچیم!) ✅ به نظر می‌رسد بیل گیتس، مؤسس شرکت مشهور Microsoft و یکی از ابرمیلیاردهای دنیا، که یک مؤسسه‌ی خیریه را اداره می‌کند، انسانی شریف است که در روستاها و کوره‌ده‌های هند و آفریقا به خدمت به مردم فقیر مشغول است؛ اما جالب است بدانید در حالی که فلج اطفال در هند ریشه‌کن شده بود، پس از آغاز طرح واکسیناسیون فلج اطفال مؤسسه‌ی خیریه‌ی تحت نظر بیل گیتس، موارد جدیدی از فلج اطفال با آهنگ بسیار شدید، در هند مشاهده شده است. همچنین آقای بیل گیتس که از سهامداران شرکت فایزر یکی از تولیدکنندگان واکسن کرونا است، در پاسخ به پرسشی برای ارائه‌ی فرمول ساخت واکسن به دنیا، می‌گوید لازم نیست فرمول را در اختیار جهانیان قرار دهیم. ✅ به نظر می‌رسد حاج قاسم سلیمانی چهره‌ای خشن و اهل جنگ است، ولی وقتی برخورد او را با فرزندان شهدا می‌بینیم، روح لطیف پنهان در پس چهره‌ی آن مرد جنگاور را می‌شناسیم که جنگ کردنش، هم فقط برای خداست و از بین بردن کسانی که زبانی جز جنگ نمی‌فهمند؛ وگرنه «قاسم ما» کجا و جنگ کجا؟! ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: استفاده از واژگان فارسی و پاسداشت زبان محلی معلوم نیست ما را چه شده که واژه‌های بیگانه را به واژه‌های فارسی برتری می‌دهیم. درست است که واژگان زبان فارسی با زبان عربی مخلوط شده و شاید هیچ یک از ما نتواند جمله‌ای بگوید که هیچ واژه‌ی عربی در آن نباشد، اما اصرار بر برخی واژه‌های بیگانه که هم‌ارز(معادل) فارسی دارد، زیبا نیست. روزگاری در برابر واژه‌هایی مانند «شهرداری(بلدیه)»، «دادگستری(عدلیه)»، «تکانه(momentum)»، «پیامک(sms)»، «همراه(mobile)»، «فناوری(تکنولوژی)»، «رایانه(کامپیوتر)» و ... هم بشدت مقاومت می‌شد و برای آن، لطیفه(جک) می‌ساختند و با واژگان جعلی، واژه‌سازی فرهنگستان زبان و ادب فارسی را بمسخره می‌گرفتند؛ اما بمرور مردم با این واژگان آشتی کردند و آنها را بکار بردند. امروز هم بهتر است بیشتر واژه‌های فارسی را بکار گیریم. نکته‌ی دیگری که باید اشاره کرد، انتخاب اسم برای فروشگاه‌های سطح شهر است. راستی چرا اسم فروشگاه‌ها در شهر بیشتر اسم‌های خارجی است؟ براستی «سرزمین کودک» بهتر از «نی‌نی لند» نیست؟ یا «پر از تخفیف» بهتر از «پرآف»(که این یکی نیمی فارسی و نیمی انگلیسی است!)؟ از این بدتر، ورود واژه‌های فارسی و عربی و انگلیسی، به زبان محلی مردم ورزنه است؛ جایگزینی «مدرِسه» بجای «مَلّا» و «مَدرَسه»؛ «مرغ» بجای «کَرک»؛ «موبایل» بجای «گُشی» و خیلی چیزهای دیگر. اگر اینگونه پیش رود، چند وقت دیگر، زبان محلی ما هم در پیشگاه دانش و فناوری و جهانی‌سازی، قربانی خواهد شد و اثری از آن، نخواهد ماند. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: چشم و هم‌چشمی و فزون‌خواهی یا به تعبیر قرآن: «تکاثر» وضعیت شهر ما در زمینه‌ی چشم و هم‌چشمی از گذشته چندان خوب نبود؛ رفتن به «جهازبینان» و بلند شدن دست هر صاحب دختری روی دست عروس قبلی، وضعیت جهیزیه را در شهر ما به جایی رسانده که شرایط ازدواج برای بسیاری از دختران در سن ازدواج و گذشته از سن ازدواج، در عمل فراهم نیست یا هزینه‌های آن برای خانواده کمرشکن و خانمان‌برانداز است. البته نمونه‌های دیگری را هم می‌توان به این فهرست اضافه کرد: «یانایی» و «عَیدی» و ... کار به شمردن تعداد قاشق و بشقاب و قابلمه و بررسی کارشناسی شرکت تولیدکننده‌ی یخچال و یخساز(فریزر) و تلویزیون و جنس کاسه و بشقاب چینی و ... رسیده؛ کالاهایی که برخی از آنها مثل هواپز و پلوپز برقی و خیلی چیزهای دیگر، شاید در طول دوران زندگی زوج هم، کاربرد نداشته باشد. این رسم غلط که در اصل برای مشاهده‌ی کم و کسری‌های جهیزیه بنا و به این وضع ختم شده، امروزه با ظهور شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها و ابزار اشتراک‌گذاری تصاویر مثل ، عرصه‌های جدیدی را فتح می‌کند و اختلافات جدیدی را بین خانواده‌ها ایجاد می‌کند. اگر یک زوج جوان یا یک خانواده با هم بستنی هم خوردند یا غذایی درست کردند یا بمناسبتی هدیه‌ای دریافت کردند یا...، با قرار دادن تصاویر آن در Instagram چندین زوج دیگر را تحریک می‌کنند که همین کار را یا بزرگ‌تر از آن را برای کور کردن چشم رقبا! انجام دهند و این روند، هر چند تدریجی، بمرور اختلافات خانوادگی و طلاق را موجب می‌شود، آن هم در این شرایط وخیم اقتصادی. در قرآن کریم، بشدت از این کار نهی شده است: أَلۡهَىٰكُمُ ٱلتَّكَاثُرُ حَتَّىٰ زُرۡتُمُ ٱلۡمَقَابِرَ كَلَّا سَوۡفَ تَعۡلَمُونَ ثُمَّ كَلَّا سَوۡفَ تَعۡلَمُونَ فزون‌طلبی و چشم و هم‌چشمی شما را به خود مشغول داشت تا جایی که به شمردن قبرهای مردگان خود پرداختید؛ اینطور نیست، بزودی خواهید دانست؛ پس اینگونه نیست؛ بزودی خواهید دانست. عقلا و بزرگان هر طایفه و خانواده، باید از این کار یعنی اشتراک‌گذاری خصوصی‌ترین ساعات یک زندگی مشترک با تمام دنیا و ترویج کارهای بیهوده و لغو خودداری کنند. البته قبول دارم که هر انسانی دوست دارد بیشتر و بیشتر دیده شود، ولی به چه قیمتی؟ به بهای نمایش لحظات زندگی خصوصی برای دیگران؟ به بهای غصه‌دار کردن زوج‌ها یا خانواده‌هایی که نمی‌توانند اینگونه خرج یا خراجی کنند؟ آیا برخی از این کارها، جاهلیت مدرن نیست؟ فقط نوع کار نسبت به دوران جاهلیت(قبل از ظهور پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)) تغییر کرده ولی اصل کار، همان است. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: پدیده‌ی زشت، اما شکر خدا نادر «سگ‌گردانی» گویا کم کم باید شاهد باشیم که ورزنه هم تبدیل به شهری غربی شده است؛ در تپه‌های ماسه‌ای که آنطور که خبر می‌رسد، هیچ خبری نیست؛ در برخی خانه‌های گردشگر پذیر غیر رسمی هم که هیچ واقعه‌ای رخ نمی‌دهد. حجاب از سر زنان ما اصلا عقب نرفته و آشکار شدن مو و لباس‌های نامتعارف، امری عادی نیست و شکر خدا، با تعجب و انکار و واکنش مردم همراه است. در این بین، آنچه چندی است آغاز شده و بتازگی شدت یافته، پدیده‌ی «سگ‌گردانی» و نگه‌داری از سگ است؛ البته سگ‌ها می‌توانند برای انسان‌ها بسیار مفید باشند، نگهبانی بدهند، مواد مخدر و انسان‌های زیر آوار مانده را پیدا کنند و ...؛ اما سگ بعنوان عضوی از خانواده و همراه و همسفر انسان، با فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار نیست؛ بطور کلی حیوان با رعایت حقوقی که بر عهده‌ی صاحبش دارد، باید در خدمت انسان باشد، نه انسان با نقض حقوق همسر و فرزند و پدر و مادر و اطرافیان، در خدمت حیوان. چقدر ناخوشایند است که در یک خودرو یا روی یک موتورسیکلت، سگی تزیینی ببینیم؛ یا از آن بدتر، همراه با یک خانم محجبه و چادری، در حالی که در یک دست قلاده‌ی سگ را دارد، در دست دیگرش، دست کودکش باشد. توقع این است که تا این پدیده‌ی هر چند نادر، به فرهنگ تبدیل نشده است، نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز مثل روحانیت بزرگوار، نهاد نماز جمعه، سازمان تبلیغات، بسیج، نیروی انتظامی، دادگاه، بزرگان هر قوم و پدران و مادران و ...، در این باره، چاره‌ای بیندیشند. البته این چند خط، به هیچ وجه، دلیلی بر نقض حقوق حیوانات یا آزار و اذیت آنان نیست؛ اسلام، برای حیوانات حقوقی در نظر گرفته که بر صاحب یا شکارچی آن حیوان واجب و برخی کارها در قبال حیوانات حرام است؛ در این باره، بزودی چند خطی خدمت شما عزیزان عرض خواهم کرد. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
یادداشت‌های آقامعلم
به نام خدا #یادداشت #فرهنگ_شهروندی #دین موضوع: پدیده‌ی زشت، اما شکر خدا نادر «سگ‌گردانی» گویا کم
به نام خدا موضوع: حقوق حیوانات در اسلام در اسلام، برای حیوانات حقوقی در نظر گرفته شده است: هیچ کس حق ندارد هیچ حیوانی را بی‌دلیل بکشد، مگر حیوان موذی(حیوانی که اسباب اذیت است، مثل عقرب و مگس و...)، آن هم طوری که حیوان چندان زجر نکشد و حیوانی که برای خوراک استفاده دارد(مثل گاو و گوسفند) یا حیوانی که به علت بیماری یا آسیب دیگری زجر می‌کشد(مثل حیوان زخمی که امیدی به بهبودی او نیست). جالب است بدانید شکار در اسلام فقط برای تأمین خوراک حلال است(یا خوردن خود شخص یا فروختن به دیگری و گرفتن بهای آن)، ولی شکار برای تفریح(مثل شکار گنجشک که در ورزنه بسیار متداول است) یا شکار حیوانات حرام‌گوشت یا حتی خرید و فروش حیوانات حرام‌گوشت، حرام است. حتی رفتار جنایت‌آمیز با حیوانات(مثل آزار و شکنجه و...)، پرداخت دیه را واجب می‌کند. هر کس صاحب حیوانی است، وظیفه دارد خوراک و آب او را تأمین کند. در این زمینه، حتی مقدار خوراک هم برای برخی حیوانات(مثل مرغ خانگی) تعیین شده است. جالب است بدانید که اگر کسی سگ و گوسفند دارد، ولی آب برای زنده ماندن هر دو آنها کافی نیست، باید آب را به سگ بدهد و گوسفند را سر ببرد. هیچ کس حق ندارد دو حیوان را به جان هم بیندازد(گاوبازی یا خروس‌جنگی). ما باید رفتار درست با حیوانات را به فرزندان خودمان هم یاد بدهیم و از آنها بخواهیم بدرستی با آفریدگان خدا برخورد و معاشرت کنند. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: اعمال کافران، چون سراب است🌼🌸🌼 وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَعْمَٰلُهُمْ كَسَرَابِۢ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ ٱلظَّمْ‍َٔانُ مَآءً حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَهُۥ لَمْ يَجِدْهُ شَيْ‍ًٔا وَوَجَدَ ٱللَّهَ عِندَهُۥ فَوَفَّىٰهُ حِسَابَهُۥۗ وَٱللَّهُ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ ٣٩ أَوْ كَظُلُمَٰتٍ فِي بَحْرٍ لُّجِّيٍّ يَغْشَىٰهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِۦ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِۦ سَحَابٌۚ ظُلُمَٰتُۢ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَآ أَخْرَجَ يَدَهُۥ لَمْ يَكَدْ يَرَىٰهَاۗ وَمَن لَّمْ يَجْعَلِ ٱللَّهُ لَهُۥ نُورًا فَمَا لَهُۥ مِن نُّورٍ ٤٠ و کسانی که کافر شدند، کارهایشان، چون سرابی است در بیابانی هموار که تشنه آن را آب می‌پندارد؛ هرگاه به آن (سراب) می‌رسد، آن را چیزی نمی‌یابد، و خدا را نزد آن می‌یابد و (خداوند) حساب او را به طور کامل می‌دهد و خداوند، در حسابرسی، سریع است؛ یا چون تاریکی‌هایی در دریایی عمیق و پهناور که موجی آن را می‌پوشاند و روی آن موجی دیگر است و بر بالای آن(دو موج)، ابری؛ تاریکی‌هایی که برخی، بالاتر از برخی است؛ هرگاه دستش را بیرون آورد، نزدیک است که آن را نبیند! و هر که را خدا برایش نوری قرار نداده، پس برای او نوری نیست. سوره‌ی مبارکه‌ی نور، آیات 39 و 40 الَّذینَ: کسانی که؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ أَعْمالُ: کارها، اعمال؛ هُمْ: ایشان؛ ک‍َ: مثل، شبیه؛ سَرابٍ: سراب، آبنما؛ ب‍ِ: به؛ قیعَةٍ: زمین صاف و تخت؛ یَحْسَبُ: حساب می‌کند، گمان می‌برد؛ هُ: آن؛ الظَّمْئانُ: تشنه، مشتاق؛ ماءً: آب؛ حَتّیٰ: تا؛ إِذا: هنگامی که؛ جاءَ: آمد؛ لَمْ یَجِدْ: نیافت، پیدا نکرد؛ شَیْئاً: چیزی؛ وَجَدَ: یافت؛ عِنْدَ: نزد؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ وَفّیٰ: تمام و کمال داد؛ حِسابَ: حساب؛ سَریعُ: سریع، جَلد، تند؛ أَوْ: یا؛ ظُلُماتٍ: تاریکی‌ها؛ فی: در؛ بَحْرٍ: دریا؛ لُجِّیٍ: عمیق و پهناور و پرآب؛ یَغْشیٰ: می‌پوشاند؛ مَوْجٌ: موج؛ مِنْ: از؛ فَوْقِ: بالا؛ سَحابٌ: ابر؛ بَعْضُ: برخی؛ ها: آن؛ أَخْرَجَ: بیرون آورد؛ یَدَ: دست؛ یَکَدْ: نزدیک است؛ لَمْ یَریٰ: نبیند؛ لَمْ یَجْعَلْ: قرار نداد؛ ل‍َ: برای، به سود؛ نوراً: نوری، روشنایی‌ای؛ ما: نیست. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا موضوع: چند واژه و برابر فارسی آنها تستTest: آزمون، آزمایش، امتحان تستTest: پرسش چهار گزینه‌ای وُیسVoice: صدا، صوت مرسیMerci: سپاسگزارم، متشکرم اُوکِیOK: باشه، آهان اوکی شد: ردیف شد، جور شد اوکی کن: ردیف کن، تأیید کن، بپذیر کنسل شدCancel: لغو شد، ول شد گیریبُکسGair Box: جعبه‌دنده ماوسMouse: موشی فرواردForward: بازارسال لایکLike: پسند، دوست داشتن پست: نامه، ارسال فازPhase: مرحله پروژهProject: طرح ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem