eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.2هزار دنبال‌کننده
622 عکس
229 ویدیو
266 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
امسال اربعین به نیابت از شهید و شهدای پرواز اردیبهشت 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شدت دشمنی بنی امیه با کاروان اسرای کربلا امام (ع) در مورد رفتار دشمن نسبت به ايشان چنين مي‌فرمايد: «من را بر شتري لاغر و عريان و لنگ، سوار كردند (كه ناهموار راه مي‎رفت) درحالي كه سرِ (ع) بر نيزه و خاندان ما پشت سر من، سوار بر شتراني لاغر و استخواني مي‎آمدند و بچه‎هاي كوچك و بزرگ پشت سرِ ما و نيزه‎ها گرداگرد ما بود. اگر اشکي از چشم يکي از ما جاري مي‌شد، با به سرش مي‌زدند، تا آنکه وارد شديم آن‌گاه امام سجاد اضافه کرد: حتي اذا دخلنا الدمشق صاح صائح: يا اهل‌الشام هولاء سبايا اهل‌البيت الملعون» بنا به نقل ابن‌اعثم و خوارزمي، مأموران عُبَيْدالله‌بن‌زياد، حرم (ص) را از تا شام بر محمل‌هاي بي پرده و پوشش، شهر به شهر و منزل به منزل بردند، آن‌‌گونه که اسيران كافر ترک و ديلم را مي‌بردند. 📚سيدبن‌طاووس، الاقبال بالاعمال‌الحسنة،‌ ج3،‌ ص 89. 📚ابن‌اعثم، كتاب الفتوح، ج5، ص 127؛ 📚خوارزمي، مقتل‌الحسين، ج2، ص 56 ـ 55. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌جسارت های یزیدیان در حق اسرای کربلا كه پس از شنيدن گزارش واقعة زمينه را براي بهره‌برداري تبليغاتي، و قدرت‌نمايي آماده ديد، دستور داد بزرگان شام در مجلس حاضر شوند و آنان را اطراف خود نشاند. سپس دستورد داد علي‌بن‌ا‌لحسين، کودکان و زنان را نيز وارد كنند. چون به در قصر يزيد رسيدند، مُحَفِّزبن‌ثَعْلَبه با صداي بلند گفت: اين مُحَفِّزبن‌ثَعْلَبه است كه مردمان پست نابكار را نزد اميرالمؤمنين آورده است!. امام زين‌العابدين(ع) فرمود: آن كس كه مادر مُحَفِّز زائيده، پست‏تر و بدنهادتر است!. چون خاندان امام (ع) را در حالي كه با به هم بسته شده بودند وارد مجلس يزيد كردند. بنابر روايتي، علي‌بن‌الحسين(ع) فرمود: ما را وارد مجلس يزيد كردند در حالي كه دوازده مرد و در ‌بند بوديم، هنگامي كه در برابر يزيد ايستاديم. گفتم: «تو را به خدا سوگند چه گمان مي‌بري به رسول‌الله(ص) اگر ما را در اين حال ببيند؟» يزيد دستور داد ‌بند از ما بردارند. 📚عمادالدّين طبري، كامل بهائي، ج2، ص293. 📚طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص461؛ ابن‌کثير، البدايه و النهايه، ج8، ص211. 📚شيخ مفيد، الإرشاد، ج2، ص119؛ 📚طبرسي، اعلام الوَريٰ، ص248؛ 📚سيدبن‌طاووس، اَلْمَلْهُوف عَليٰ قَتْلَي الطُّفُوف، ص213. 📚ابن‌نما حلّي، مُثيرالاحزان، ص98؛ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌اگر.... درباره واقعه  گفت: لَو بايَعوا عَلِيّا لَأَكَلوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم.  اگر با (ع)  می‌کردند،  از آسمان و زمین بر آنان روی می‌آورد. 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۵۹۱. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تأثیر قیام سیدالشهدا طبقه گفته طبری سنی(م310ق): «بعد از ، و غیر شیعه (ع) بودند.» 📚 طبری، تاريخ الأمم و الملوك‏، ج5، ص558. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌معرفی مقاله بازخوانی و تبیین تاریخی سیره نظامی امام (ع) و اصحاب ایشان در کربلا نویسندگان: حجت الاسلام جعفر حجت الاسلام دکتر محمد جواد سرتختی آدرس مقاله http://tab.journals.miu.ac.ir/article_8880.html 👇👇 🌻 @ahlebait110
TAB_Volume 3_Issue 4_Pages 29-53.pdf
716.2K
👆اصل معرفی مقاله👆 بازخوانی و تبیین تاریخی سیره نظامی امام (ع) و اصحاب ایشان در کربلا نویسندگان: حجت الاسلام جعفر حجت الاسلام دکتر محمد جواد سرتختی 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌با چه کردیم؟ 🌞روزی امام محمد (ع) به یکی از خود به نام "ابن‌ذر" فرمودند: ای ابن ذرّ! یکی از احادیث ما اهل بیت(ع) را که دریافت كرده‌ای، بازگو کن. ابن ذر گفت: حضرت (ص) فرمودند: من در میان شما دو به یادگار میگذارم كه یكی بزرگتر از دیگری است: خدا و اهل بیتم؛ اگر به آن دو چنگ زنید، هرگز نخواهید شد. امام محمد باقر(ع) فرمودند: ای ابن ذرّ! اگر (ص) را در دیدار كردی و او از تو پرسید: بعد از من در حقّ ثقلین چه كردی؟!؛ به او چه می‌گویی؟ ابن ذرّ به شدت گریست و گفت: ثقل (قرآن) را كه از هم دریدیم و ثقل (اهل‌بیت) را كشتیم. 📚شیخ طوسی، اختیار معره رجال، ج۲، ص۴۸۴. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌سلیمان بن صرد خزاعی 1⃣ از بزرگان و از اصحاب اميرمؤمنان، امام حسن و امام حسين علیهم السلام است. 2⃣ سليمان در برخی جنگ‌هاي دوران علی(ع) سابقه درخشاني از خود به جاي گذاشت ولی به دلیل کوتاهی، در بر علیه، و شرکت نکرد و مورد مواخذه امیرمومنان علی علیه السلام قرار گرفت. 📌بلاذري مي‌نويسد: [پس از جنگ جمل] (ع) صورت خود را از سلیمان برگرداند و او را كرد و فرمود: تو دچار شدي و گوش نکردی و نيرنگ به كار بستي در حالي كه تو از معتمدترين افراد نزد من بودي. سليمان از امام معذرت خواست و عرض كرد: من را نگهدار و در آينده، خيرخواهي من خالص‌تر خواهد بود. 3⃣ سليمان نه تنها خوب ظاهر نشد بلکه نسبت به امام (ع) با ديدگاه انتقاد داشت و از جمله كساني بود كه امام را بعد از صلح با معاويه خطاب كرده است. 4⃣ سلیمان به عنوان بزرگ ، امام (ع) را به دعوت کرد. اما در کربلا به دلیل کوتاهی و نداشتن روحیه امام را تنها گذاشت. مسيب بن نجبه از بزرگان درباره کوتاهی در امام حسین(ع) می گوید: ما حسین(ع) را تنها گذاشتیم در حالي كه پيش از آن، نامه او به ما رسيده بود و او بر ما وارد شده و همه گونه از ما ياري طلبيده بود. ولي ما جان‌هاي خود را از او دريغ كرديم تا آنكه در كنار ما به رسيد. به درستي كه ما نه با دست خود او را ياري داديم و نه با زبان خود از او دفاع كرديم و نه با اموال خود او را كرديم و نه عشاير و قبايل خود را براي ياري او كرديم، اينك چه عذري در درگاه خداوند داريم. 📌عدم پذيرش با امام حسين(ع) نیز از کوتاهی های سلیمان است. عدم صريح يا ضمني امام (ع) از قيام توابین از مهم‌ترين كاستي‌هاي اين شيعي است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌با حرفهامون شریک دیگران نشویم امام (ع) فرمود: روز شخصى در عرصه محشر حاضر م ى‏شود و يك شيشه به او مى‏ دهند و مى‏ گويند: اين سهم تو از -خون فلانى است؛ می گويد پروردگارا تو میدانى كه من خونى نريخته‏ ام و من را خودت قبض روح كردى، خداوند مى‏ فرمايد: آرى، ولى آيا تو از فلانى فرزند فلان چنين و چنان نشنيدى؟ پس آن را بازگو كردى تا اين كه گفتارت به فلانى رسيد و او به سبب گفته‏ هاى تو آن مرد را و اين نصيب تو از خون او است. 📚برقی، محاسن، ج1، ص104. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌نیت کنید و شوید.. امکان بهره مند شدن از ثواب زیارت حسینی با ثبت نام در طرح زیارت نیابتی: atabat.org/fa/forms/4 🌻 @ahlebait110
🏴تسلیت بر اثر سانحه اتوبوس متعلق به در یزد، ۲۸ زائر (ع) جان باختند. خداوند به بازماندگانشان صبر و روحشان را همنشین ائمه طاهرین کند. از همه سخت تر این که با حسرت دیدن جان سپردند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 جدید حتما بخوانند امام (ع) می فرماید: ◀️رهبر شما_امیرمومنان (ع)_ مانند مى نشست، مانند بردگان مى خورد، و را به مردم مى خورانْد و خود به خانه برمى گشت و نان و روغن مى خورد. ◀️دو سُنبُلانى[پيراهنى بلند و منسوب به شهرى در روم است] مى خريد و به غلامش مى فرمود تا بهترينِ [آن دو] را انتخاب كند و خود، ديگرى را مى پوشيد و اگر آستينش از انگشتانش بلندتر بود، آن را مى كرد و اگر از قوزك پايش درازتر بود ، آن را مى بُريد و هرگاه دو كار بر او روى مى آورد كه در هر دو [موجب] خداوند بود، سخت ترينِ بر جسم خود را برمى گزيد. ◀️او حدود پنج سال مردم بود و آجرى روى و خشتى روى خشت نگذاشت و زمينى از زمين هاى خراج [و اموال عمومى] را به كسى نبخشيد و درهم و دينارى به ارث نگذاشت. ◀️كسى را توان كارى كه او انجام مى داد، نبود. ◀️پدرم امام (ع) در نوشته هاى امیرمومنان (ع) مى نگريست و بر زمين مى كوبيد و مى فرمود: «كيست كه بتواند چنين كند؟!» 📚کلینی، كافي، ج۸، ص۱۳۰، ح۱۰۰. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌اوج مظلومیت امام (ع) فرمود: «مردم عصر امیرمؤمنان (ع) می خواندند، فضیلت اهل حق را می شناختند، اما پس از آگاهی از ، با آن حضرت می جگیدند.» 📚قاضی نعمان مغربى، دعائم الاسلام، ج1، ص388. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 آیا کتابخانه ها در ایران صحت دارد؟ یکی از شبهات تاریخی این است که با حمله به 'کتابخانه های زیادی و مسلمانان خیلی از اموال را به بردند. آیا واقعا این ادعا در صحت دارد؟ 📍 : درباره دستور به کتابخانه های ایران توسط می توان گفت: 📌تنها منبع این اخبار، ابن خلدون(م808ق) در کتاب العبر و حاجی خلیفه(م808ق) در کتاب کشف الظنون است. ◀️ایران کتابخانه های زیادی نداشته است و حتی علما و نویسندگان ایرانی نزد شاهان ساسانی طبقه اجتماعی نداشتند و به گفته : «ایرانیان علاقه زیادی به نوشتن كتاب نداشتند، بیشتر به ساختمان علاقه مند بودند.» ◀️کتابهای ابن خلدون و حاجی خلیفه، از منابع تاریخی نبوده و منبع یا سندی را برای گزارش خود ننوشته اند. چنانکه حاجی خلیفه با تردید و به صورت «گفته میشود» مطلب خود را ذکر کرده است. یعنی این سخن مدرک و سندی ندارد. بلکه نویسنده نیز خود با قاطعیت درباره آتش سوزی سخن نمی گوید. لذا این مطالب طبق قاعده علمی در مورد ایران صراحتی نداشته و صحت تاریخی ندارد. ◀️جالب آنکه گزارش مورخان اشاره به کتاب سوزی دارد. نیمی از کتابخانه اسکندریه به دست خود و بعدها در طول هجوم ها گرفته بود و هنگام آنجا به دست مسلمانان، چیزی از کتابخانه نمانده بود که بخواهد به دست آنان به آتش کشیده شود. 📚حاجی خلیفه، کشف الظنون، ج1، ص679؛ 📚ابن خلدون، ديوان المبتدأ و الخبر، ج1، ص631. 📚جاحظ، المحاسن و الاضداد، ص187. 👇👇 🌻 @ahlebait110
از مدینه تا کربلا.pdf
2.86M
📌از مدینه تا این کتاب حاوی سخنان امام علیه السلام از مدینه تا کربلا است. نویسنده: حضرت آیت الله محمدصادق 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 امام علیه‌السلام به آیت الله : شبی خواب امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت. پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟ با لبخند گفت: خیر. سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله(بهاييت) را نابود کردی؟ گفت: نه با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟ جواب داد: هدیه مولایم حسین ع است! گفتم: چطور؟ با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در کاشان زدند؛ چون از بدنم میرفت بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر ؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از (ع) کردم، لب به آب خواستن باز نکردم و در دیدگانم جمع شد. آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین ع آمد و گفت: به یاد تشنگی ما ادب کردی و ریختی؛ ننوشیدی این هدیه ما در ، باشد تا در جبران کنیم. 📚 منبع: کتاب آخرین گفتارها. به ما بپیوندید 👇 👇 🌻 @ahlebait110
سلام علیکم به نیابت از همه سروران و عزیزان بزرگوار نائب الزیاره در زیارت هستم. در خادم مضیف حرم امیرمومنان علی علیه السلام برای زائران هستم. دعا کنید مورد قبول حق تعالی و اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
کنار مرقد مطهر امیر مومنان علی علیه السلام دعاگوی همه بودم 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زمانی ذکر نام امام حسین(ع) جرم بود. نصربن علی از علمای اهل تسنن گوید: رسول الله(ص) فرمود: هرکس من، (ع) و (ع) و پدر و مادر آنان را دوست داشته باشد، در قیامت با من است. طبق گفته : چون نصر این حدیث را نقل کرد، عباسی دستور داد تا را هزار بزنند. وقتی به او گفتند که نصر نبوده و از علمای اهل تسنن است، او را آزاد کرد. 📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص289. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فرازی از‌ زیارت‌ علیه السلام: وَ بَــــذَلَ‌ مُهْــجَـــتَهُ‌ فِیــکَ‌ لِیَسْـــتَنْقِذَ‌ عِــبَادَکَ‌ مِنَ‌ الْجَـــهَالَةِ وَ حَــیْرَةِ‌ الضَّلالَةِ ترجمه: امام حسین علیه السلام جانش‌ را در راه‌ تو‌(خداوند) بذل‌ کرد تا بندگانت‌ را از و سـرگردانی‌ و گمراهــی‌ برهاند. 📌اربعین حسینی تسلیت باد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
شروع فعالیت در آشپزخانه حرم امیر مومنان علی علیه السلام برای همه دعا کرده و دو رکعت نماز خوندم. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زیارت اربعین حامل تاریخ اجتماعی شیعه است. حجت‌الاسلام دکتر در گفت‌وگو با ایبنا: http://ibna.ir/x6qRX 🌻 @ahlebait110
📌روایتی عجیب اگرچه در منطق عملی اهل بیت(ع) بر همنشینی با عموم مردم تأکید شده است، اما گاهی ما را از همنشینی در برخی منع کرده اند. امام (ع) فرمود: «هر كس که در مجلسى نشيند و در آن مجلس به امامى از ائمه اطهار(ع) گويند و آن فرد میتواند برخيزد و ، خدا در دنيا او را خوار كند، در آخرت كند و معرفت خوبِ ما را كه به آن بر او منّت نهاده است، از او بگيرد.» 📚کلینی، الکافی، ج8، ص236، ح315. 🌻 @ahlebait110
پوست انداختن صورت اسیران کربلاء در زندان يزيد در منابع کهن شیخ صدوق به نقل از محمد بن زکریا الغلابی آورده است، چنین است: ثم إن يزيد (لعنه الله) أمر بنساء الحسين (عليه السلام) فحبسن مع علي بن الحسين (عليهما السلام) في محبس لا يكنهم من حر ولا قر حتى تقشرت وجوههم، ولم يرفع ببيت المقدس حجر عن وجه الأرض إلا وجد تحته دم عبيط، وأبصر الناس الشمس على الحيطان حمراء كأنها الملاحف المعصفرة، إلى أن خرج علي بن الحسين (عليهما السلام) بالنسوة، ورد رأس الحسين (عليه السلام) إلى كربلاء ( الأمالي للصدوق ص ٢٣١_٢٣٢). در این روایت، اشاره شده است که یزید ملعون، اسیران کربلاء را در محبسی جای داد که از سرما و گرما آنان را مصون نمی داشت تا اینکه صورتهایشان پوست انداخت. این مطلب را قاضی نعمان مغربی نیز در شرح الأخبار، بدون سند و به صورت قیلَ نقل کرده است: و قيل إنّ ذلك بعد أن أجلسهنّ في منزل لا يكنّهنّ من برد و لا حرّ حتى أقشرت وجوههنّ من حرّ الشّمس ثمّ أطلقهم ( شرح الأخبار ج٣ ص ٢٦٩). این واقعه، در منابع عامه نیز به طور اجمال، مؤيدی دارد، قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق) به مناسبتی در احوال اسیران کربلاء چنین آورده است: وقال في حديث النعمان رحمه الله " ودخل على يزيد بن معاوية، وعنده علي بن حسين بن علي، ومن كان معه من نساء الحسين وصغار ولده، فقال له يزيد: يا نعمان، ما ترى أن أصنع بهؤلاء؟ قال: اصنع بهم يا أمير المؤمنين ما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم صانعا بهم لو رآهم بهذه الحيبة، فأمر بهم يزيد، فأدخلوا في الحمام، وكانوا قد قشفوا، وكساهم وسرحهم إلى المدينة ". حدثناه محمد بن عبد الله عن الرياشي ( الدلائل في غريب الحديث ج ٣ ص ٩٧١). فعل " قشفوا " که در اینجا به کار رفته است، در لغت به معنای کثیف شدن پوست یا تغییر و دگرگون شدن آن، به واسطه حرارت آفتاب است، ابن منظور در لسان العرب چنین آورده است: قشف: القَشَفُ: قَذَر الْجِلْدِ. قَشِفَ يَقْشَفُ قَشَفًا وتَقَشَّفَ: لَمْ يَتَعَهَّد الغَسْل والنَّظافة، فَهُوَ قَشِفٌ. وَرَجُلٌ مُتَقَشِّف: تَارِكُ النَّظَافَةِ والتَّرَفُّه. وَفِي الْحَدِيثِ: رأَى رَجُلًا قَشِفَ الْهَيْئَةِ أَي تَارِكًا لِلْغَسْلِ والتنْظِيف. وقَشِفَ قشَفاً لَا غَيْرَ: تَغَيَّر مِنْ تَلْوِيحِ الشَّمْسِ أَو الفَقْر. والقَشَفُ: يُبْس العَيْش، وَرَجُلٌ قَشِفٌ. وَقِيلَ: القَشَفُ رَثاثة الْهَيْئَةِ وسُوء الْحَالِ وَضِيقُ الْعَيْشِ. يُقَالُ: أَصابهم مِنَ الْعَيْشِ ضَفَفٌ ( لسان العرب ج ۹ ص ۲۸۲). بنابراین، این گزارش قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق ) نشان می دهد که این وضع حال اسیران کربلاء، در منابع کهن بیشتری موجود بوده است و این گزارش که شیخ صدوق و قاضی نعمان مغربی نقل کرده اند، بر اساس آن اخبار بوده است.