eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.3هزار دنبال‌کننده
646 عکس
245 ویدیو
284 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 حضرت حمزه از (پیروان حضرت ابراهیم) بود و ضمن ایمان آوردن به رسالت رسول الله(ص)، در مقابل و دشمنی از آن حضرت دفاع کرد و در جنگ شهید شد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: حمزه شرط خویشاوندی را رعایت کرد و اعمال نیکی داشت. تأثیر عمیق شخصیت حمزه و محبوبیت او پس از سبب گردید که برخی از  فرزندان خود را حمزه نام نهادند. امیرمومنان (ع) در احتجاج با و ، به خویشاوندی خود با حمزه و مباهات میکرد. 📚ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۳، ص۱۴_ ۱۳، ج۵، ص۱۸۶. 📚نهج البلاغة، نامه ۲۸؛ 📚طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۲۴. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زیارت قبر حضرت حمزه توسط حضرت فاطمه(س) حضرت فاطمه(س) هر هفته روزهای دوشنبه و پنج شنبه و طبق نقلی صبح روز شنبه، کنار قبر حضرت حمزه و شهدای احد میرفت و در آنجا ضمن نشان دادن مکان جهاد رسول الله(ص) به مردم در منطقه ، به نماز، استغفار و دعا خواندن مشغول - و بر حضرت حمزه و مصیبت های خویش- گریه می کرد. 📚 کلینی، الکافی، ج3، ص228، ح3. 📚بیهقی، السن ¬الکبری، ج4، ص78؛ 📚خزاز قمی، كفاية الأثر في النصّ على الأئمة الإثني عشر، ص198؛ 📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج1، ص180؛ 📚حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج1، ص377. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌طرح و در حکومت امیرمومنان علی علیه السلام ⬅️بنابر فرمایش امام (ع)، امیرمومنان (ع) بسیار می فرمود: «برترین عبادت، ورزیدن است.» ⬅️امیرمؤمنان درباره حضور در جامعه فرمود: «اى مردم ! به من خبر رسيده است كه زنان شما در بين راه با مردان كرده و آنان را كنار مى‏ زنند، آيا شرم نمى‏ كنيد؟!» «آیا نمی کنید و ندارید که زنان شما به می روند و با بی نزاکت ها درهم می آمیزند. خدا كند كسى را كه غيرت ندارد.» ⬅️امیرمؤمنان علی، زنان را از حضور بی مورد در بازار نهی کرده و فرمود: ، نباید صداي خود را براي اظهار کند، یا زینتی مانند بپوشد- که نامحرم بشنود- یا بوي خوش او به مشام نامحرم برسد. 📚«كَانَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ‏ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ.» 📚کلینی، الکافی، ج2، ص79، ح3. 📚کلینی، الکافی، ج5، ص537، ح6. 📚برقی، المحاسن، ج1، ص115. 📚قاضی نعمان، دعائم الاسلام، ج2، ص215 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌برخورد شدید (ص) با حرمت شکنان و 📣قابل توجه روشنفکرانی که می گویند پیامبر با هنجارشکنان حجاب برخورد نکرده. روزی از در بازار طلافروشی رفته بود و فردی یهودی پایین زن مسلمان را بالا زده و به قسمت بالای پیراهن سنجاق کرد تا آبروی زن مسلمان برود. بین و یهودیان درباره این موضوع درگیری شد و یک از انصار هم کشته شد. با نزول آیه ۵۸ انفال رسول الله(ص) به سراغ این طائفه رفت و ۱۵ روز آنان را کرد تا آنکه یهودیان تسلیم شدند و رسول الله(ص) آنان را از مدینه کرد. 📚واقدی، المغازی، ج۱، ص۱۷۷ 📚ابن سعد، طبقات الکبرا، ج۱، ص۲۹ 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۳۰۹ 👇👇 🌻 @ahlebait110
5.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌این فیلم را از دست ندیم 📣یک استدلال جالب درباره ضرورت و عمومی کانال تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام را در آدرس زیر دنبال کنید: 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 : چندسال پیش برنامه ضدارزشی شبهه ای را مطرح کرده بود که: در منابع آمده است که امام (ع) فرمود: ما از تبار هستیم، هواخواهان ما و ما هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به آورد، زنانشان را به درآورده و به فروش برسانید و مردانشان را به و بردگی اعراب گماشت. از حجت الاسلام دکتر محمد جواد سرتختی : این روایت که سند ضعیفی داشته و غلط ترجمه شده، از امام (ع) است نه امام حسین(ع)؛ به علاوه وقتی در کتاب سفینه البحار آمده یعنی اصلش نیز در بحار الأنوار نیز آمده. 📚مجلسی، بحار، ج 64،ص176 : این روایت از معانی الاخبار شیخ نقل شده و آن است؛ زیرا بن جبله در سند آن است، نیز فرضا که امام صادق(ع) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد: بيان: " " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب. یعنی، منظور این روایت آن است که اگر فرضا عرب، باشد و ، مذموم، است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد. یعنی به عبارت دیگر: این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(ع) در مقام با عرب هایی است که دیگران را خوار می شمارند؛ اگر چه اهل بیت(ع) باشند و امام(ع) فرموده است: از نظر ما شما که عرب هستید، اما ما اصلا نیستید و عجم هستید، اما ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند. : باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار در ادامه حدیث آمده، از متن نیست و از است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(ع)، نگاه به ایرانیان چگونه بوده است. بعد می نویسد: گفته است که ایرانیان را باید و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال " شروع می شود و ثانی یعنی که همان است. : مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد: سوای رای دومی(عمر) درباره ایرانیان: ابن شهرآشوب در نقل کرده که وقتی ایرانی را به آوردند و تصمیم گرفتند که را بفروشند و مردان را به درآورند که ناتوانان را در طواف بر پشت خود حمل کنند، اميرمؤمنان (ع) فرمود: (ص) فرموده است: بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها هستند که و هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم و در پایان: رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه است. ﯾﮑﯽ از آن روایات ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ چنان است که اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع) ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:  «اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ و ﻏﯿﺮ ﻧﺎزل ﻣﯽ‌ﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽ‌آورد،‌ و ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ». نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) سازگاری ندارد آنجاکه ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﻮد: «ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ. 👇👇 🌻 @ahlebait110
هدایت شده از  جهاد انتظار
💠ثبت نام فیش غذای حرم حضرت معصومه علیها السلام 🔸ثبت‌نام فیش غذای حضرتی حرم مطهر بانوی کرامت از سالروز ولادت حضرت علی علیه‌السلام در پرتال نذورات حرم مطهر به نشانی https://nazr.amfm.ir 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸اللهم عجل لوليك الفرج🌸 📱کانال مهدوی جهاد انتظار @jahadeentezar
🔺سومین نشست علمی مدرس مصلی 🔹فردا دوشنبه ساعت ۹صبح 🔹موضوع: "نقش حوزه علمیه قم در پژوهش های تاریخ اجتماعی و سبک زندگی شیعیان" 🔻ارائه دهنده: حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی استادیار دانشگاه باقرالعوم(ع) و مدرس مراکز تخصصی حوزه 🔻باحضور ناقد محترم حجت‌الاسلام دکتر محمدتقی موسوی فر دبیر میز کار تخصصی سبک زندگی اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌کنترل نگاه زهرآلود جوانى از در شهر با زنى روبه رو شد. در آن زمان سر زنان به گونه ای بود که و ايشان پیدا بود. وقتى از كنار گذشت، جوان سر خود را به عقب برگرداند و هم چنانكه راه مى رفت وى را نگاه مى كرد و وارد كوچه اى شد. جوان در حالى كه به پشت سر خود نگاه مى كرد به راه خود ادامه داد كه صورتش به تكه چوبی كه از ديوار بيرون زده بود، برخورد كرد و شكست. وقتى آن زن دور شد، جوان به خود نگاه كرد و ديد كه بدن و لباسش خونين شد. جوان به خود آمد و گفت: به خدا سوگند خدمت رسول خدا(ص) مى رسم و او را از اين مسئله باخبر مى كنم. پس خدمت رسول خدا شرفياب شد. پيامبر از حال وى جويا شد و او جريان را به اطلاع آن جناب رساند. پس جبرئيل نازل شد و اين آيه را آورد: قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ‏ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ. 📚كلينى، الكافى، ج 5، ص 521. 📚النور: 31. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تذکر به بی بدحجابی و نپوشاندن صورت از نامحرم در صدر اسلام ابن ابی الدنیا(م281) نقل می کند: دختر طلحه در مقابل مردان نامحرم نمی گرفت و مانند مردان نشست و برخاست می کرد. ابوالفرج اصفهانی(م356) و قیروانی(م453) نیز نقل کرده اند: بعد از نزول ، عایشه دختر طلحه بدون پوشاندن در انظار عموم حاضر می شد. بنابر گفته نویری: مصعب به او عتاب و سرزنش کرد و او را از این کار نهی کرد. 📢 در صدر اسلام چنان موضوعیت و اهمیت داشت که مردم نیز به بد حجابی اعتراض می کردند. 📚ابن ابی الدنیا، اصلاح المال، ج1، ص120؛ 📚ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج69، ص253. 📚ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج11، ص120؛ 📚قیروانی، زهرالآداب و ثمر الالباب، ج1، ص242. 📚نویری، نهایه الارب فی فنون الادب، ج4، ص272. 👈حالا یه عده و بی سواد میان میگن چرا رسول خدا(ص) به مردم درباره حجاب نداده است؟ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌آیا پیامبر اکرم(ص) به زنان مسئله پوشش را تذکر می داد؟ بنا بر نقلی از عايشه پس از نزول آيات ، محسوسي در مدينه اعم از انصار و مهاجر ايجاد شد. عایشه گوید: وقتی آیه «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِن» نازل شد مردان انصار به سوی زنانشان شتافته و را تلاوت کردند و از آن پس، زنان انصار بر سر خود پارچه ای از جنس پشم یا خز می انداختند. 📚نور، ۳۰. 📚آلوسی، روح المعانی، ج22، ص89. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌سالروز شهادت استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد. امام (ع) فرمود: یاد بگیرید و به همراه آن خود را با و وقار بياراييد و نسبت به كسي كه به او مي دهيد متواضع بوده و نسبت به استادي كه از او علم فرا مي گيريد كنيد و از عالمان متكبر نباشيد كه اين صفت باطل، حقانيت شما را از بين ببرد. 📚کلینی، الكافي ج ١ ص ٣٦ 👇👇 🌻 @ahlebait110