eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.2هزار دنبال‌کننده
620 عکس
228 ویدیو
262 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 زمان و زمان رسول مهربانی حضرت صل الله علیه وآله فرمودند: 🌍امت من مادامی که به یکدیگر، 1⃣ ورزند، 2⃣ باشند، 3⃣از بپرهیزند، 4⃣ کنند، 5⃣ به پا دارند، 6⃣و را بپردازند، همواره در خوبی و خوشی خواهند بود.🌱🌴🌱 ولی اگر چنین نکنند، به و خشکسالی گرفتار می گردند.⚡️💥 📚مجلسی، بحارالانوار، ج72، ص115 👇 👇 🌻 @ahlebait110
📌نظر شیخ #صدوق درباره احادیث #طبی در کتاب الاعتقادات: برخی از این روایات مختص هوای مکه و مدینه اند و برخی ناظر به مزاج شخص راوی است و برخی جعلی و برخی نصفه نیمه نقل شده اند و ... پس باید درباره این روایات، احتیاط کرد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌۱۳ آبان.... یادمان نرود که #آمریکا همان #یزید زمان است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
زندگی نامه امام عسکری(ع)... ولادت، در ۸ ربیع الثانی۲۳۲، شهادت، ، هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰، نام مادر، ، طول عمر، ۲۸ سال، مدت امامت، ۶ سال. فعالیت های سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی... و تربیت شاگردان، صدور روایات جهت تربیت ، مدیریت سازمان برای برقراری ارتباط با شیعیان در سرزمین های اسلامی، معرفی امام زمان(عج) به شیعیان، آماده کردن شیعه برای عصر و ضرورت رجوع به باتقوا، عالم و کاردان. رنجهای منجر به : 1⃣ و مراقب پیوسته از امام عسکری(ع) در دوران ؛ 2⃣ مهتدی درصدد آن حضرت بر آمد، اما وی مرد و معتمد عباسی روی کار آمد. 3⃣ امام (ع) خطاب به مادر خویش فرمود: در سال ۲۶۰ به من و آزاری خواهد رسید که میترسم من را دچار و مشقت کند. 4⃣ عمر کوتاه امام و شهادت در ۲۸ سالگی، آن هم بدون سابقه و فاصله کوتاه رهایی آن حضرت از تا مرگ که کمتر از ۱ ماه بود، شاهدی دیگر بر توطئه خلافت در شهادت امام عسکری است. 📚مسعودی، اثبات الوصیه، ص۲۶۸ 📚شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۱۱- ۳۰۱ 📚نوبختی، فرق الشیعه، ص۱۳۹ 👇👇 🌻 @ahlebait110
🏴 #شهادت امام #حسن عسکری تسلیت باد. #عابدترین مردم کسی است که #واجبات را بجا آورد. #زاهدترین مردم کسی است که از #حرام خودداری میکند. #کوشاترین مردم کسی است که #گناهان را ترک می کند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌سفارش های امام به شیعیان... 1⃣ خدا را ناظر بر اعمال خود بدانید، 2⃣ در دین و باتقوا باشید، 3⃣ در راه خدا کوشش کنید، 4⃣ باشید، 5⃣ باشید، 6⃣ با همسایگان نیک رفتار باشید، 7⃣ به خویشاوندان و احسان بورزید، 8⃣ باشید، 9⃣ سجده های طولانی داشته باشید، 🔟 ما باشید نه مایه ننگ ما. 📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۵۸۰ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌غزلی از درباره حضرت (ع) به تقلید از غزل شیرازی: الا یا ایّها المهدی مدام الوصل ناولها كه در دوران هجرانت بسی افتاد مشكلها صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد ز سوز شعله شوقت چو تاب افتاد در دلها چو نور مهر تو تابید بر دلهای مشتاقان ز خود آهنگ حق كردند، بربستند محملها دل بی بهره از مهرت حقیقت را كجا یابد؟ حق از آیینه رویت تجلی كرد بر دلها به كوی خود نشانی ده كه شوق تو ز تقوا داده زاد ره، ز طاعت بست محملها به حق سجاده تزیین كن مهل محراب و منبر را كه دیوان فلك صورت از آن سازند محفلها شب تاریك و بیم موج و گردابی چنین حائل ز غرقاب فراق خود رهی بنما به ساحلها اگر دانستمی كویت سبو می آمدم خوشا گر بودمی آگه ز راه و رسم منزلها چو بینی حجت‌حق را به‌پایش جان‌فشان ای‌فیض متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهملها 👇👇 🌻 @ahlebait110
♦️ قتل عُمر بن خطاب در ماه ذي‌الحجة بوده است، نه ربیع‌الأول؛ تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذی‌الحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است. اختلاف اقوال در تعیین دقیق روز است؛ روز زخمی شدن و روز فوتش. خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذی‌الحجه سال ٢٣ق گفته‌اند. و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش دانسته‌اند. شروع خلافت عثمان را نیز همگی در ابتدای ماه محرّم گفته‌اند. بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیع‌الأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان و لذا فاقد اعتبار است. 📚 یوسفی غروی، موسوعة التاريخ الإسلامي، ج٤، ص٢٩٩ و ٣٠٠. ــــــــــــــــــــ ❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداخته‌اند در پی آمده است: - الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤ و ٣٦٥؛ - تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛ - التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛ - أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛ - تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛ - المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢، ٧٣ و ٧٤؛ - تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥ و ٢٦٦؛ - همان، ج٤، ص١٩٣؛ - التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛ - مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛ - مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛ - الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛ - تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛ - الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛ - وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛ - العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛ - الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛ - البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥ و ١٥٦؛ - مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛ - فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛ - المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛ - بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛ - الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛ - مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦؛ @Yusufi_Gharawi
4_5926838539567235333.doc
22K
📌 توسل به ... این نماز برای رفع گرفتاریها و برآورده شدن حاجت های مادی و معنوی با کیفیتی که ذکر شده است، خوانده شود. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 ... 🌻آيت الله مجتهدی تهرانی: میگیری، اما در همين حال اسراف میکنی.. میخوانی، اما با برادرت قطع رابطه میکنی.. میگیری، اما غيبت هم میکنی.. میدهی، اما منت میگذاری.. بر پيامبر و آلش میفرستی، اما بدخلقی میکنی.. دست نگه دار بابا جان! ثواب ‌هايت را در نريز! 🌻 کریم: هرکس از یاد خدای رحمان روی گرداند، شیطانی بر او میگماریم که همواره همراهش باشد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
نهم ربیع مهدی مسائلی.pdf
2.01M
کتابی مفصل درباره نه ربیع و پاسخ به برخی سوال های پیرامون آن. نویسنده: مهدی مسائلی. این کتاب صرفا دیدگاه های ایشان است و بنده دیدم کتاب جامعی است، بارگذاری کردم. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 و ، اساس شوکت مسلمانان. متن خطابه ای از آیت الله العظمی شیخ عبدالحسین رشتی ره: http://pishine.ir/archives/16798 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌موقوفه اى براى به ابو عبید علی بن الحسین بن حرب بغدادی که یکی از محدثان و قاضیان مشهور مصر در قرن سوم و چهارم هجری قمری می‌باشد، گفته شد: «ولید بن رفاعه» مالی را نموده و شرط کرده که این موقوفه صرف امور خیر شود، ولی خودش مصداق معینی برای آن تعیین نکرده است. ابو عبید از احوال واقف پرسید. به او گفتند: او والی مصر بود و روی منبر بن ابی‌طالب(ع) را می‌کرد. تا ابوعبید این را شنید، گفت: پس موقوفه اش را برای مصرف کنید! ابن حجر عسقلانی پس از نقل این ماجرا می‌گوید: این کلام ابو عبید اشاره به این حدیث نبوی دارد که دشمن علی حلال‌زاده نیست. 📌وقيل لأبي عبيد: إن فِي حُبس الوليد بن رفاعة شرطاً، وهو أن يُجعل فِي وجوه البرِّ وَلَمْ يعين شيئاً. فسأل أبو عبيد عن ترجمته، فقيل لَهُ: كَانَ عامل مصر. وَكَانَ يلعن علي بن أبي طالب على المنبر فقال: اجعلوا حُبسه للمنبوذين، فثبت إِلَى الساعة. وأراد أبو عبيد التلميح بالحديث الوارد، إن من يبغض علياً لغير رِشْدَةٍ. 📚عسقلانی، رفع الإصر عن قضاة مصر، تحقیق: دکتر علی محمّد عمر ، مکتبة الخانجي، قاهره، ١٤١٨ق 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 منزلت .... امام (ع) در هنگام شب کیسه ای بسیار سنگینِ پر از را بر دوش می کشید و برای گروهی از بی خانمان که زیر سایبان محله بنی ساعده خوابیده بودند می برد. ایشان قرص های نان را در لباس آن فقرا قرار می داد تا صبح فردا که از خواب بر می خیزند گرسنه نمانند. یکی از به امام(ع) عرض کرد: آیا این فقیران به امر امامت و ولایتِ{ اهل بیت(ع)} شناخت و اعتراف دارند؟ امام فرمود: خیر. اگر شناخت داشتند که بر ما واجب بود حتی و خود را نیز با آنان شریک شویم. سپس امام صادق(ع) به آن شخص فرمودند: پدرم امام (ع) وقتی چیزی را به عنوان صدقه به می داد {برای چند لحظه} از او پس می گرفت و آن را و می بویید و سپس دوباره به او بر می گرداند؛ زیرا پیش از آنکه به دست نیازمند برسد، نزد قرار می گیرد. از این رو دوست دارم آن را {صدقه یا دست سائل را} ببوسم زیرا هم خداوند و هم پدرم به آن عنایت داشته اند. 📚عیاشی، تفسير، ج‏۲، ص۱۰۸_۱۰۷ 👇👇 🌻 @ahlebait110
استاد : شما برادران شیعه، برادران اهل سنت را ملامت نکنید. بلکه خود را ملامت کنید. اگر شما به فرمایش امام (علیه السلام) امر اطهار علیهم السلام را بکنید، همه مثل تیجانی هدایت می‌شوند. 📚سخنرانی ۱۳ آبان، قم. 👇👇 🌾 @ahlebait110
📌 #ابولولوء 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌سؤال آیا اعتقادی یا همان اثناعشری در قیام فرزند امام (ع) حضور داشتند؟ پاسخ: بله. نوح، منصور و حمزه فرزندان ابوحمزه و سلیمان بن خالد اَقطع در قیام زید شرکت کردند و فرزندان ابوحمزه شهید شدند. 📚احمدبن علی نجاشی، الرجال، ص115، 183. 👇👇 🌾 @ahlebait110
زیدیه.pdf
87K
📌توضیحی مختصر درباره شخصیت و قیام پسر امام (ع). نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 ... (ص) با جامعه ای فرو رفته در ظلمات، تندی، تیزی، فقدان حلم، خشونت ورزی روبرو شد و وقتی امیرمومنان (ع) از او پرسید: راه و رسم و سنت شما در تغییر دادن مردم جامعه جاهل چه بود؟ پیامبر(ص) فرمود: ، بنیاد و اساس روش و سنت من است. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌سالروز ولادت با سعادت #پیامبر رحمت محمد رسول الله(ص) و امام #جعفرصادق(ع) بر همگان مبارک باد. 📌 تصویری قدیمی از حرم رسول الله(ص) را هم ببینید. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 نشست علمی و موضوعات پژوهشی در حوزه تاریخ معاصر. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 پاسخی به سخنان اخیر آقای حسن در خصوص رسول خدا(ص) با و حجت الاسلام و المسلمین دکتر مدیر گروه تاریخ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام و مدیر گروه تاریخ موسسه امام خمینی: متاسفانه در طول تاریخ کم نبوده اند کسانی که با اغراض سیاسی اجتماعی و قومی و قبیله ای دست به تحریف تاریخ زده و چهره وارونه ای از واقعیات بروز داده اند و بخش زیادی از تاریخی بر این مبنا شکل گرفته است. اما تاسف بارتر آن که بالاترین مقام اجرایی کشوری شیعی که به برکت صدها هزار خون پاک، بر این مسند تکیه زده، آشکارا به منظور توجیه عملکرد سیاسی اش و در ایام سالروز میلاد رسول خدا(ص) دست به چهره آن حضرت زده و رفتاری را به آن عزیز مظلوم نسبت دهد که نه تنها هیچ مستند تاریخی برای آن نمی توان یافت، بلکه مسلمات تاریخی گواه بر ضد این سخنان است. این ادعا که رسول خدا(ص) با می کرد حرفی در آن نیست، اما این که پس از توسط کفار، آن حضرت مجددا با آنان پیمان می بست به گونه ای که ممکن بود کسانی آن حضرت را متهم به ساده لوحی کنند، از کجا؟! اگر کسی کوچکترین مطالعه ای در صدر اسلام داشته باشد به خوبی درمی یابد که رسول خدا(ص) در قبال _عهد توسط دشمنان، مسیر مجازات آنان را برمی گزید، چرا که حجت را تمام کرده بود. 📌اولین پیمان آن حضرت با کافران، پیمان با سه طایفه ساکن مدینه بود که پس از نقض پیمان توسط آنان، هیچ پیمان مجددی منعقد نشد، بلکه به اخراج دو طایفه بنی قینقاع و بنی النضیر از ، و به و اعدام مردان جنگی بنی قریظه پس از خیانت بزرگشان منجر شد. 📌در پیمان نیز که در سال ششم با مشرکان منعقد شد، پس از نقض پیمان در سال هشتم توسط مشرکان مکه، و با وجود سفر به مدینه برای تجدید پیمان، رسول خدا(ص) حاضر به این کار نشد، و این فرصت را زمینه خوبی برای فتح مکه قرار داد. 📌حال جناب معین کنند در کدامین برهه از حیات سیاسی رسول خدا(ص) و با کدامین گروه از کفار، رسول خدا(ص) با وجود نقض پیمان از سوی طرف مقابل، مجددا با آنان پیمان بست؟ چرا جناب ایشان حتی برای یک بار هم که شده، هیچ اشاره ای به پیمان شکنان توسط رسول خدا(ص) نکرده و نمی کند؟! این نوع رفتار را حمل بر کنیم یا ؟ که ای کاش اولی باشد، چرا که در صورت تجاهل، عقوبت شدیدی در انتظار ایشان است و او را باید به جمع تحریف گران عمدی تاریخ و سیره رسول خدا(ص) بیفزاییم! 👇👇 🌻 @ahlebait110
🔴 مواردی که خوردنشان بسیار است: 1-ماهی با دوغ 2-نوشابه گازدار با آدامس نعناع=مرگ 3-خربزه با عسل 4-هندوانه بعد از غذا 5-انجیر با میوه های اسیدی مثل پرتقال... 6-کله پاچه با انگور 7-پنیر با بادام 8-انار با حلیم 9-نان با یخ 10-انواع میوه با آب 11-گوجه با ماست 12-کشک با سرکه (در آش رشته) 13-تخم مرغ با ماهی یا تن ماهی 14-ماست با ماهی 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 به یاد استادم... (۲۵ آبان ۱۳۸۸) سالگرد رحلت ، مفسر، عالم متقی، بی بدیل و استاد در جهان اسلام حضرت آیت‌الله سید مرتضی تسلیت باد. شادی روح ایشان صلوات و فاتحه ای قرائت بفرمایید. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 به امام (ع) نقل شده است که عدّه‌اى از اهل به امام صادق(ع) نامه نوشتند که مفضّل بن‌ عمر با یک عدّه کبوتر باز، انسان‌های نا اهل و کسانی که می‌نوشند، نشست و برخاست می‌کند. سزاوار است شما به وی تذکر بدهید. امام صادق(ع) پس از خواندنِ آن نامه، نامه‌اى براى مفضّل نوشت و به کسانی که اعتراض می کردند، داد و فرمود این نامه را به مفضل بدهید. آن افراد، نامه را به مفضل دادند. مفضل نامه را دید و خندید و برای آنان نامه را خواند. امام صادق(ع) نوشته بود: "بسم الله الرحمن الرحیم برای من فلان چیز و فلان چیز را بخر." و هیچ اشاره ای در نامه به درخواست آنها از امام برای توصیه به مفضل نشده بود. نامه را به معترضین داد و همین طور همه با تعجب نامه را خواندند. مفضل گفت نظرتان چیست؟ آنان گفتند: این اشیاء است و زیادی لازم دارد. باید پیرامون آن ‌فکر کنیم و در صورت امکان فراهم و جمع‌آورى نموده به تو دهیم. آنان قصد بازگشت داشتند که مفضل بن عمر ایشان را به غذا دعوت کرد و اجازه نداد آنان بروند. تا مشغول خوردن غذا بودند، مفضل نامه امام (ع) را برای همان کبوتر بازان خواند و آنان نیز هر کدام به اندازه توانایی‌شان پولی دادند که در نهایت قبل از تمام شدن غذای آنها، دو هزار دینار و ده هزار درهم جمع شد. مفضل به آنان گفت: از من می‌خواهید اینها را طرد کنم و با آنان نباشم؟ فکر می‌کنید خدا به و شما محتاج است؟ 📚کشی، رجال، ص۳۲۷. 👇👇 🌻 @ahlebait110