دیدگاهها درباره فلسفه سیاسی صدرا (محمدرضا حکیمی) (Trimmed).mp3
27.74M
🎤احمدحسین شریفی
🔴انتشار به مناسبت رحلت استاد محمدرضا حکیمی(ره)
🔶تحلیل دیدگاه استاد #محمدرضا_حکیمی درباره فلسفه سیاسی ملاصدرا
✔️آیا فلسفه سیاسی صدرا انقلاب ساز است یا انقلاب ستیز؟
✔️آیا ملاهادی سبزواری اندیشه سیاسی نداشت؟
✔️آیا این نسبت استاد حکیمی به علامه طباطبائی درست است که«این انقلاب یک شهید داشت و آن اسلام بود»؟
(از مجموعه درسهای فلسفه سیاسی متعالیه)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴جلوهای از حکمرانی علوی در نخستین سفر استانی رئیسی
🔶امام علی علیه السلام در نامه خود به مالک اشتر چنین توصیه کرد:
وَ اجْعَلْ لِذَوِي الْحَاجَاتِ مِنْكَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فِيهِ شَخْصَكَ وَ تَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عَامّاً فَتَتَوَاضَعُ فِيهِ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَكَ وَ تُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَكَ وَ أَعْوَانَكَ مِنْ أَحْرَاسِكَ وَ شُرَطِكَ حَتَّى يُكَلِّمَكَ مُتَكَلِّمُهُمْ غَيْرَ مُتَتَعْتِعٍ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ فِي غَيْرِ مَوْطِنٍ لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لَا يُؤْخَذُ لِلضَّعِيفِ فِيهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِعٍ
براى كسانى كه به ديدار تو نياز دارند، زمانى را معين كن كه شخص خود به سخنان ايشان گوش فرا دارى، و در مجلس عامى بنشينى، و در آن در برابر خدايى كه تو را آفريده است تواضع كنى، و لشكريان و دستياران و پاسداران خود را چنان دور كنى كه صاحبان حاجت بدون احساس ترس و لرز و لكنت زبان با راحتى كامل بتوانند مطالب خود را بيان كنند، زيرا كه من از پيامبر خدا «ص» بارها شنيدم كه مىگفت: «امتى كه ضعيف آن نتواند حق خويش را بىلكنت زبان از قوى بگيرد، قابل احترام نيست».
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴زکریا بن آدم و رسالت تربیت اجتماعی
🖊احمدحسین شریفی
🔶#زکريا_بن_آدم، يکي از #شيخان موجود در قبرستان شيخان قم، که معاصر امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد عليهم السلام بود؛ انساني فوق القاعده بزرگ و مورد اعتماد ائمه اطهار سلام الله عليهم و از بنيانگذاران اصلي مکتب تشيع در قم و تأسيس کننده يک حکومت شيعي در قم بود، خطاب به #امام_رضا عليه السلام مينويسد: «إِنِّي أُرِيدُ الْخُرُوجَ عَنْ أَهْلِ بَيْتِي فَقَدْ كَثُرَ السُّفَهَاءُ فِيهِمْ!؛ میخواهم از طایفه و قوم خود هجرت کنم چرا که افراد سفیه و کم خرد در میان آنان زیاد شده است». امام رضا علیه السلام در پاسخ او میفرماید: «لَا تَفْعَلْ فَإِنَّ أَهْلَ بَيْتِكَ يُدْفَعُ عَنْهُمْ بِكَ، كَمَا يُدْفَعُ عَنْ أَهْلِ بَغْدَادَ بِأَبِي الْحَسَنِ الْكَاظِمِ(ع)؛ این کار را نکن، چرا که وجود تو در میان قوم و قبیلهات موجب دفع بلا از آنان میشود همانطور که با امام کاظم علیه السلام بلا و آفات از مردم بغداد دفع میشد».
🔷این توصیه امام رضا علیه السلام هم یک معنای باطنی و عرفانی و ملکوتی دارد که وجود انسانهای پاک و پارسا در جایی، از علل و عوامل معنوی دفع آلام و بلایای غیرمترقبه از آنان است. و هم میتوان یک معنای تربیتی از آن استفاده کرد و آن اینکه خوبان و مربیان اخلاقی حق ندارند در برابر ساختارهای غلط و نادرست تسلیم شوند و به بهانه شیوع بدیها و وجود ساختارهای رذیله، از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کنند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سخنی با مخالفان فلسفه و عرفان
🖊احمدحسین شریفی
🔶در مجموعه روایات منقول از معصومان علیهم السلام، روایاتی در نکوهش فیلسوفان و صوفیان ذکر شده است. این نوع روایات مستمسک عدهای از فلسفهستیزان و عرفانستیزان قرار گرفتهاند! یعنی با استناد به آنها به جنگ #فلسفه و عرفان و #تصوف رفتهاند!
🔷در حالی که،
اولاً، بر اساس بررسیهای صورت گرفته اغلب قریب به اتفاق آنها، اعتبار سندی لازم را ندارند؛
ثانیاً، بر فرض صحت سندی، محتوای این روایات همگی ناظر به سرزنش مدعیان فلسفه و عرفان و تصوف یا فیلسوفنماها و عارفنماها و صوفینماها است و نه نکوهش خود فلسفه و عرفان و تصوف.
ثالثاً، اگر با تمسک به این دسته از روایات بتوان اصل فلسفه و عرفان (حتی فلسفه الهی و عرفان اسلامی) را نادرست و ضد اسلام دانست، خوب روایات فراوان و حتی صحیح السندی در ذم فقیهان و مفسران و حافظان قرآن و متکلمان و محدثان هم داریم، آیا اینها را میتوان مستمسکی برای مذمت اصل فقه و تفسیر و قرآن و کلام و حدیث دانست؟!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ویژگیهای نظریهپردازان دینی ج۲ (Trimmed).mp3
9.25M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و چهارم: ویژگیهای نظریهپردازان دینی؛ بخش دوم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶ناسزاگویان و بدگویان را ببخش، حتی اگر از کرده خود پشیمان نیستند. فقط روحهای ضعیف و کمظرفیتاند که از ناسزاگویی به دیگران خوشحال، یا از ناسزاگویی دیگران بدحال میشوند.
#اخلاق
#اخلاق_اجتماعی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«رذایل اخلاقی»، «پیشرفت» و «عدالت»! از نگاه مولوی
🖊احمدحسین شریفی
#مولوی در مثنوی دفتر ششم با بیان نمونهها و مصادیقی عینی نشان میدهد که عامل بسیاری از پیشرفتها و فعالیتهای پیشبرنده آدمیان، #ترس و #حرص و سایر رذایل اخلاقی است!
ابتدا میگوید قصد اولی و اصلی پادشاهان و حاکمان از توسعه صنعت وسایل جنگی و حمل و نقل دریایی خدمت به مردم و تأمین وسایل امنیت و آسایش آنان نیست، بلکه کشورگشایی و یا تأمین امنیت ملک و حکومت خود و استقرار و برقراری پادشاهی خویشتن است. اما ناخواسته امنیت و رفاه مردم هم تأمین شده و گشایشهای اقتصادی و اجتماعی هم ایجاد میشود:
پادشاهی را خدا کشتی کند
تا به حرص خویش بر صفها زند
قصد شه آن نه که خلق آمِن شوند
قصدش آنک ملک گردد پایبند
در نمونهای دیگر میگوید قصد اصلی چارپایی که «خراس» آسیاب را میچرخاند، روغنگیری یا آبکشی از چاه نیست، بلکه او صرفاً دنبال رهایی از درد و رنج ناشی از تازیانه و زخمی است که صاحبش بر پشت یا گردن او وارد میکند؛ اما ناخواسته منافع دیگران را هم تأمین میکند یعنی آب را از چاه میکشد یا روغن را از کنجد میگیرد و امثال آن:
آن خراسی میدود قصدش خلاص
تا بیابد او ز زخم آن دم مناص
قصد او آن نه که آبی بر کشد
یا که کنجد را بدان روغن کند
خدای متعال ترس از درد و رنج زخم و تازیانه را در دل چارپایان نهاده است تا آنان از ترسِ درد به حرکت درآیند و در سایه حرکت آنها مصالح مردمان هم تأمین شود. یک گاو هرگز به قصد حرکت دادن و نقل و انتقال ارابه و وسایلی که بر پشت او گذاشته شده است حرکت نمیکند، او از بیم زخم صاحبش، میدود و حرکت میکند اما مصالح مردم هم در سایه این بیم و ترس گاوان تأمین میشود:
گاو بشتابد ز بیم زخم سخت
نه برای بردن گردون و رخت
لیک دادش حق چنین خوف وجع
تا مصالح حاصل آید در تبع
و درباره فعالیتهای اقتصادی مردمان هم سخنی شبیه پارهای از اقتصاددانان لیبرال مثل برنارد ماندویل و آدام اسمیت و فردریک هایک میگوید و آن اینکه هر کسی دنبال سود شخصی خودش است اما حاصل جمع همین سودجوییهای شخصی تکتک افراد رونق اقتصادی جامعه و تأمین منافع فقرا و مستمندان است!:
همچنان هر کاسبی اندر دکان
بهر خود کوشد نه اصلاح جهان
به طور کلی جهانبینی مولوی به این شکل است که ستون اصلاح این جهان را ترس نهفته در جان جانداران اعم از چرندگان و درندگان و پرندگان و آدمیان میداند و میگوید:
هر یکی بر درد جوید مرهمی
در تبع قائم شده زین عالمی
حق ستون این جهان از ترس ساخت
هر یکی از ترس جان در کار باخت
حمد ایزد را که ترسی را چنین
کرد او معمار و اصلاح زمین
و البته مولوی مثل همه موارد دیگر، از این واقعیت جهانشناختی و انسانشناختی نیز یک نتیجه اخلاقی هم میگیرد و آن اینکه آدمیان هم اگر میخواهند پیشرفت معنوی و روحی داشته باشند باید از ترس نهادینه در وجود خود پلی برای پیشرفت و تعالی معنوی بسازند:
این همه ترسندهاند از نیک و بد
هیچ ترسنده نترسد خود ز خود
هیچ وهمی بیحقیقت کی بود
هیچ قلبی بیصحیحی کی رود
آن حکیمک وهم خواند ترس را
فهم کژ کردست او این درس را
🔷🔷[[نکته تکمیلی: پیشتر در همین کانال بخشی از سخنرانی اخلاق و عدالت که در نقد همین دیدگاه البته با تمرکز بر تحلیل برنارد #ماندویل، #آدام_اسمیت و #هایک بود بارگذاری شده بود. علاقمندان میتوانند برای نقد دیدگاهی که معتقد است سیئات فردی حسنات اجتماعیاند و حسنات فردی سیئات اجتماعی به لینک زیر مراجعه کنند:👇👇
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1197
#اخلاق
#اقتصاد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
مهارتهای لازم برای نظریهپردازی دینی (Trimmed).mp3
11.57M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و پنجم: مهارتهای لازم برای نظریهپردازی دینی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴حوزههای علمیه و آزاداندیشی
🖊احمدحسین شریفی
🔶هر چند همواره در همه مراکز علمی بوده و هستند کسانی که هیچ نظر مخالفی را حتی در فرعیترین امور بر نمیتابند. اما فضای عمومی حوزههای علمیه در مواجهه با دیدگاهها و آراء مخالف، فضای #آزاداندیشی و تحلیل و نقد بوده است. شعار افتخارآمیزی که از نخستین روزهای ورود به حوزههای علمیه فراوان شنیده میشود این است که: «نحن ابناء الدلیل نمیل حیثما یمیل» یا «نحن ابناء الدلیل اینما مال نمیل».
🔶یکی از دلایل قوت و پیشرفت دانش فقه و اصول در حوزههای علمیه همین روحیه بوده است. خدا رحمت کند #علامه_مصباح را میفرمود زمانی در حوزه قم آیتالله العظمی #بروجردی و محمدتقی خوانساری هر دو، همزمان، خارج فقه نماز جمعه را تدریس میکردند. در حالی که یکی از آن دو بزرگوار، نماز جمعه را در عصر غیبت واجب عینی میدانست و دیگری با وجوب عینی آن مخالفت میکرد. در عین حال، برخی از طلاب بدون تعصب و تقلید و سوگیری خاصی در هر دو درس شرکت میکردند و دلایل این دو بزرگوار و شیوه استدلال آنان را میشنیدند و خود به داوری مینشستند.
🔶چیزی که میتواند حیات با نشاط علمی حوزههای علمیه را تضمین کند همین نوع آزاداندیشی در "همه مسائل و موضوعات علمی" است. در فلسفه و عرفان و علوم انسانی و فلسفه غرب و شرق و امثال آن هم باید همین رویه در همه حوزههای علمیه حکمفرما باشد. لعن و نفرین آشکار و پنهان فرستادن بر فیلسوفان و عارفان، و کفر تلقی کردن فلسفه و عرفان، کاری که متأسفانه در دوران اخیر پارهای از ارباب #مکتب_تفکیک و وارثان مکتب #اخباریگری در حوزههای علمیه شیعی باب کردند، نه شایسته مقام علم و اندیشه است و نه شایسته حوزههای علمیه.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا
🔸سرنوشت بسیار جالب «ژمی براون»، بانویی که در هالیوود تلاش داشت همکار مسلمانش را مسیحی کند...!
🔷ترجمه و زیرنویس توسط دوست عزیزم سید روحالله موسوی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی ج۲۶ (Trimmed).mp3
11.41M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و ششم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش اول
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴علم نافع
✍️احمدحسین شریفی
🔶خسران بزرگي است که عليرغم نيازمندیهاي بسيار زياد مادي و معنوي انسانها و جامعة اسلامي، وقت خود را صرف کسب دانشهايي کنيم که دانستن آنها، صرفاً بار اطلاعاتي ما را افزايش ميدهد و هيچ تأثيري در سعادت دنيوي و اخروي فرد و جامعه ندارند. امام علی علیه السلام در اين باره، به همگان توصيه ميکند:
الْعِلْمُ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ يُحَاطَ بِهِ فَخُذُوا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ أَحْسَنَه؛
دانشها بيشتر از آنند که بتوان همة آنها را فراگرفت و بر آنها احاطه يافت؛ پس از هر دانشي بهترينهاي آن را انتخاب کنيد.
🔶در بيان ديگري به اين حقيقت اشاره ميکند که انسان با توجه به عمر کوتاهي که دارد، حتي امکان آموختن همة علوم لازم و شايسته را ندارد، بنابراين بايد اولويتبندي کند و لازمترين و ضروريترين مسائل را بياموزد:
العُمْرُ اقْصَرُ مِن انْ تَعلّمَ كُلَّ ما يحسُنُ بِك عِلمُهُ فَتَعَلَّم الاهَمَّ فالاهَمّ؛
عمر کوتاهتر از آن است که همة اموري که دانستنشان براي تو خوب است را بياموزي؛ پس اولويتبندي کن.
(برگرفته از کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی)
#علم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ابد در پیش داریم
🔶ملائکه انسان را سرزنش میکنند که چرا به شکل شتر و گاو و پلنگ و بوزینه و با چهرهای کریه محشور شدید؟! مگر بشیر و نذیر نداشتید؟! مگر معلم نداشتید؟!
#علامه_حسنزاده
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی ج۲۷ (Trimmed).mp3
12.12M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و هفتم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی بخش دوم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ریشه اختلافات
🖊احمدحسین شریفی
🔶بسیاری از اختلافات عملی (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ...) آدمیان، لزوماً معلول اختلافات علمی نیست. بلکه ریشه در تمایلات و خواستهها و مشتهیات افراد دارد.
🔶قرآن کریم دلیل انکار معاد از سوی عدهای از مردم را نه شبهة علمی که شهوت عملی میداند و میفرماید:
بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ؛ (قیامه، 5-6) (انسان شک در معاد ندارد) بلکه او میخواهد (آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت) در تمام عمر گناه کند؛ (از این رو) میپرسد قیامت کی خواهد بود.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔶عناوین فوق، که مربوط به بخشی از دروس عالی فقه در سال جاری #حوزه_علمیه قم است، از نشانههای تحولات علمی بزرگ در حوزههای علمیه است که از سالیان پیش آغاز شده است و اکنون خود را در عالیترین سطوح آموزشی و پژوهشی فقه اجتهادی نشان میدهد.
🔷این آغاز تحولات عظیم و البته عالمانهای است که امید است با جهاد علمی حوزویان در آیندهای نه چندان دور، حوزههای علمیه را در جایگاه پیشرانی و پیشتازی خود در همه عرصههای علوم انسانی بنشاند.
✳️بدون تردید، در گام دوم انقلاب هیچ مرکز علمیای جز حوزههای علمیه نمیتواند نرمافزارهای لازم برای فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی اسلامی را فراهم کند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴خطری که تا بیش از این دیر نشده است باید جدی گرفته شود!
🔶رد پای جریانهای نوظهور معنوی و اخلاقی در حوزههای علمیه و در لباس روحانیت و با عناوین مقدس را میتوان به وضوح مشاهده کرد!
🔶محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه هم در طب کلنگر و فراکلنگر همین حرفها و سرفصلها را آموزش میداد. اما بعد از مشکلات جسمی و روحی و اخلاقی متعددی که برای تعداد زیادی از مردم پدید آورد، چندین بار توسط دادگاه زندانی شد و ....
🔶فنگشوی و برخی دیگر از معنویتهای نوپدید هم که عدهای از اندیشمندان حوزه و دانشگاه سالهاست در نقد آنها سخن گفته و نوشتهاند، و خطر رواج آنها را گوشزده کردهاند دقیقاً همین حرفها را میزنند!
🔷دادگاه ویژه روحانیت و وزارت بهداشت و حوزههای علمیه تا دیر نشده است باید وظیفه خود را در جلوگیری از رواج چنین فضاهایی انجام دهند. به یقین چنین کارگاههایی که با اخد هزینههای گزاف از مراجعهکنندگان نیز همراه است نتیجهای جز به خطر انداختن جان و سلامتی جسمی و معنوی مردم و به هم ریختن روابط اجتماعی و سبک زندگی مردم ندارد.
#طب
#طب_سنتی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سخنی کوتاه در باب تنجیم احکامی و طب فلکی
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از امور شبهعلم که در دوران انحطاط علمی و اجتماعی مسلمین شیوع فراوانی داشت، #تنجیم_احکامی یا #تنجیم_طبی و تنجیم درمانی بود. گرایش شدید مردمان قرن پنجم و ششم به خرافات علمی، موجب شد که حتی اندیشمندان و عالمان بزرگی مثل بیرونی و ابنفندق که خود هیچ اعتقادی به تنجیم احکامی و طبی نداشتند، اما نتوانند در برابر خواستههای خرافی عوامالناس مقاومت کنند! و بخشهایی از کتابهای خود را به پاسخ پرسشهای تنجیم طبی اختصاص دهند!
ابوریحان بیرونی در بخش احکام نجوم کتاب التفهیم پیش از پاسخ به پرسشهای نجوم احکامی، مینویسد:
«هرچند که اعتقاد ما اندر این صناعت، مانند اعتقاد کمترین مردمان است، اما سخنانی که میان منجمان رود، اندر احکام نجوم به جای آریم که قصد پرسنده این بود.»
🔶علیابن زید ابنفندق درباره علت تدوین کتاب جوامع احکام النجوم مینویسد: «بسیار دوستان از من التماس کردند، در معرفت احکام نجوم که در میان خلق مشهور است، کتابی تصنیف کنم تا کسی از آن کسب دنیا سازد. من این جماعت را گفتم، خواستن از کسی که در تهجین [نکوهش و نقد] این، تصنیفها کرده باشد خطا بود، گفتند ما در خدمت ملوکیم و از ما از این جنس پرسند و خواهند، پس ما کتب بسیار جمع و تأمل کردیم، مساعدت نکرد، پس از بهر ما این تصنیف بباید کرد. ایشان را حاجت کردم و این کتاب را جوامع احکام النجوم نام کردم.»
🔶علیرغم برخورد شدید فقهای بزرگ با تنجیم احکامی و تنجیم طبی و امثال آن، و صدور احکام شدیداللحنی علیه معتقدان و مروجان چنین اموری، متأسفانه در جهان اسلام، خرافات بر علم غلبه کرد و در حالی که غربیان با اتخاذ روش مناسب و با محوریت کتاب قانون ابنسینا روز به روز بر قوت و استحکام دانش پزشکی میافزوند و پیشرفتهای خارق العادهای پدید میآوردند، حاکمان ما و به تبع آنها خلق کثیری از مردمِ خرافهزده و جاهل دنبال تعیین سعد و نحس ایام و تأثیر افلاک و بروج بر سلامتی و بیماری بودند و مع الاسف عدهای از سودجویان به نام طبیب و منجم نیز بر این آتش نفت میریختند و شد آنچه که نباید میشد.
🔶این خرافات در دوران قاجار هم شدت بیشتری گرفته بود! متأسفانه در دو دهه اخیر مجدداً شاهد رواج چنین فضایی در کشور هستیم. عدهای از سودجویان که حاضر نیستند در مجامع علمی بر اساس رویههای شناخته شده علمی به تحقیق و پژوهش بپردازند، دکان طب فراکلنگر و طب بروجی و افلاکی و امثال اینها را گشوده و چه سودجوییهایی که نکرده و نمیکنند و چه خسارتهای جسمی و روحی و اخلاقی و اجتماعیای که به سادهدلان وارد نکرده و نمیکنند!
🔷به نظر میرسد، در این آشفتهبازار رواج خرافات علمی و بیانضباطیهای ناظر به بهداشت و سلامت و درمان، (که در سایه بیمدیریتیها و بیمسؤولیتیهای وزارت بهداشت، هر کسی از گوشهای سر برآورده و با تجویز مقداری علف و گیاه با نامهای مقدسی چون چای امام علی و دمنوش حضرت زهرا(س) و روش درمانی امام رضا و امام کاظم و ... دکانی باز کرده و خلقی را به گرد خود جمع کرده است) بهترین کار این است که ما نیز همچون زینالعابدین مراغهای (از آزادیخواهان عصر مشروطه) به سادهدلانی که مشتری چنین دکانهایی شدهاند، توصیه کنیم:
«هر وقت بدن شما به شستشو نیاز داشت، بدون تعیین نیک و بد ایام به حمام بروید که سعدترین ساعت همان است و هر زمان ناخوش شدید، پیش طبیب رفته و معالجه کنید. من نمیگویم تقویم لازم نیست، البته تقویم برای هر ملتی لازم است، اما نه این تقویم ایران که در سر هر صحیفه آن بنویسند، اوضاع این ماه دلالت میکند به شوری پنیر و شیرینی شکر و به نرمی پنبه و درشتی حجر.» (مراغهای، سیاحتنامه ابراهیمبیگ)
#طب
#طب_فراکلنگر
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴هر دم از این باغ بری میرسد، تازهتر از تازهتری میرسد!
این آقا هم خود را به عنوان مدرس حوزه و دانشگاه معرفی کرده است ببینید که در توصیف دوره خود چه افاضاتی کرده است!👇👇👇
📣 دوره مجازی آموزش #علوم_غریبه .
🔹توسط : .... مدرس حوزه و دانشگاه
🔸 برای سرفصلها : آموزش اوفاق
کلیات رمل، آموزش انواع مکاشفات منامی(خوابی) و قرآنی
ابطال سحر تخصصی. ریاضت ازدواج، روش انتخاب سنگ، ارائه نسخ مجرب رزق، جلب قلوب، شفای امراض و....
🔹#هزینه دوره : ۵۵۰ هزار تومان . (البته ۱۲۰ هزار تومان کمتر از هزینه دوره آن گروهی است که دیروز اخطار دادم😄)
🌺نکته : تمامی مطالب این دوره #مورد نیاز عامه جامعه و عموم مردم هست
⚫️واقعا مسؤول رسیدگی به این کارها کیست؟ این هم که خودش را به عنوان مدرس حوزه معرفی کرده است، پس به احتمالی، طلبه باشه، یا اینکه شاید چنین آموزشهایی را در حوزههای علمیه ارائه میدهد!، آیا مدیریت حوزههای علمیه نباید فکری عاجل برای این فضاها داشته باشد؟
🔴این طلبه کمترین به بزرگان و دلسوزان حوزه هشدار میدهم که اگر فکری عاجل برای این فضاها نکنید، دیری نخواهد گذشت که آبرویی برای حوزه و روحانیت باقی نخواهد ماند.
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گذشتن به پیل
#تنجیم_طبی
#طب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
واقعا در حوزههای علمیه چه خبر است؟
عدهای از طلاب و روحانیان را چه شده است؟
🔷یکی با اخذ مبالغی هنگفت، کلاس #تنجیم_طبی میگذارد و میخواهد با تمسک به بروج و افلاک سبک زندگی فردی و اجتماعی و شغلی و رشته تحصیلی افراد را تعیین کند! و در پاسخ به اعتراضات علمی مدعی اجازه اجتهاد از مراجع میشود!
🔷یکی مدعی است همه امراض جسمی و روحی را درمان میکند! و میخواهد با جفر و رمل به صورتی تخصصی ابطال سحر کند و روش انتخاب سنگ را آموزش دهد و نسخ مجرب رزق ارائه میدهد و نسخههایی برای جلب قلوب و شفای امراض میپیچید و به نام استاد حوزه و دانشگاه مبالغی هنگفت به جیب میزند!
🔶این هم در لباس روحانیت، خود را متخصص #علوم_غریبه و ماوراء معرفی میکند و میخواهد با علوم ابجد و #رمل امراض را شفا دهد!
🔷دهها و بلکه صدها طلبه دیگری که حتی فقه و اصول خود را به درستی فرانگرفتهاند، به جای تلاش در جهت فهم آموزهها و معارف قرآنی و نشر و گسترش معارف و اخلاقیات اسلامی، از یک طرف مشغول خرید و فروش گیاهان دارویی و حجامت و فصد و رگزنی مردم هستند و از طرف دیگر شبانهروز علیه پزشکی و علوم جدید سخنپراکنی میکنند!
◾️آیا کسی نیست به داد حوزههای علمیه برسد؟ آیا کسی نیست اینها را ملزم کند که ادعاهای خود را به صورتی علمی و ضابطهمند اثبات کنند؟ و الا به عنوان سودجویانی حرفهای آنان را تحت تعقیب قرار دهد؟
آیا کسی نیست از انحطاط علمی حوزههای علمیه جلوگیری کند؟
آیا کسی نیست از آبروی علمی و اخلاقی چندصد ساله حوزههای علمیه دفاع کند؟
✍️احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی ج۲۸ (Trimmed).mp3
13.96M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و هشتم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش سوم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شهید مطهری و نجوم احکامی
🖊احمدحسین شریفی
🔶شهید مطهری در کتاب سیری در سیره نبوی بحثی را درباره نجوم احکامی و سعد و نحس ایام از نگاه اسلام دارد که علاقمندان را توصیه میکنم به مطالعه آن بپردازند. از جمله میفرماید:
«آيا پيغمبر در كارها و در متد خودش از سعد و نحس ايام استفاده مىكرد؟ .... ما برويم سيره پيغمبر را از اول تا آخر ببينيم، تمام كتبى را كه شيعه و سنى در تاريخ پيغمبر نوشتهاند مطالعه كنيم ببينيم آيا پيغمبر اكرم در روش و متد خودش يكى از چيزهايى كه از آن استفاده مىكرد مسأله سعد و نحس ايام بود يا نه؟ مثلًا آيا مىگفت امروز دوشنبه است براى مسافرت خوب نيست يا امروز سيزده عيد نوروز است، هركس بيرون نرود گردنش مىشكند آنهم از سيزده جا نه از يك جا؟! آيا چنين حرفهايى هست؟ در سيره على عليه السلام چطور؟ در سيره ائمه عليهم السلام چطور؟ ما هرگز نمىبينيم كه پيغمبر يا ائمه اطهار خودشان در عمل از اين حرفها يك ذره استفاده كرده باشند، بلكه عكسش را مىبينيم. .... يك فرد مسلمان نبايد فكر خودش را با اين موهومات خسته كند.»
🔶در آشنایی با قرآن نیز بعد از بحثی نسبتاً تفصیلی درباب سعد و نحس ایام و ذکر خاطراتی از افکار و رفتارهای خرافی مردم در این باره میفرماید:
«ما از مجموع اخبار و روايات اينچنين استفاده مىكنيم- زمانى ما روى همه اينها مطالعه كرديم، آخر اين طور نتيجه گرفتيم- كه يا اين مسائل اساساً تأثيرى در زندگى انسان ندارد و يا اگر دارد اين سه چيز (چون هر سه اينها در روايات هست): توكّل به خداوند، متوسّل شدن به اولياء خدا و صدقه دادن اثر اينها را از بين مىبرد.»
🔷این بنده هم به همه عزیزانی که میخواهند با پرداخت هزینههای هنگفت، از کواکب و بروج در شکلدهی به سبک زندگی فردی و اجتماعی خود و درمان امراض و بیماریهای جسمی و روحی و گرفتارهای خانوادگی خود مدد بجویند و برای انتخاب شغل و محل سکونت و رشته تحصیلی خود دل در گرو کواکب و بروج و سیارات سبعه و تسعه و ... آب و خاک و هوا و آتش و رمل و متافیزیک و علوم غریبه بستهاند، توصیه میکنم، به جای شرکت در چنین کلاسهایی و پرداخت هزینههای هنگفت، یک دهم آن هزینه را به فقرا و مستمندان بدهید تا گرهی از زندگی آنان بگشایید و مطمئنا خداوند هم همانطور که وعده داده است شما را از آفات و بلایای مشهود و نامشهود در امان میدارد و در آخرت نیز ان شاء الله مشمول لطف و رحمت او خواهید بود.
🔷مطمئن باشید که اگر سخنان این مدعیان را باور کنید نه تنها گرهی از گرههای زندگیتان گشوده نمیشود که تجربه چندین ساله بنده در مواجهه با قربانیان فرقههای به اصطلاح معنوی و علاقمندان به رمل و علوم غریبه و متافیزیک و ... نشان داده است زندگی خود را اسیر و گرفتار موهومات و خرافات خواهید یافت و دچار آشفتگیهای روحی و جسمی فراوان و غیرقابل جبرانی خواهید شد.
#طب
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴امام صادق(ع) و روش مواجهه با مبتلایان به نجوم احکامی و تنجیم طبی
🖊احمدحسین شریفی
🔶عبدالملک بن اَعیَن، برادر زرارة بن اعین، از شاگردان و شیعیان #امام_صادق(ع) و از راویان حدیث آن حضرت بود. اما به دلایلی مبتلا به #نجوم_احکامی و #تنجیم_طبی شده بود. میخواست زندگی خود را بر اساس حالات و اوضاع سیارات و کواکب و بروج سامان بدهد! [همین نسخهای که الان عدهای در لباس روحانیت دارند برای ساماندهی به زندگی شیعیان مظلوم میپیچند] کتابهای مربوط به این مسأله را هم گردآوری کرده بود و به هنگام نیاز به آنها مراجعه میکرد. آرام آرام کار به جایی رسید که قدرت اراده و اختیار و انتخاب خود را از دست داده بود برای هر تصمیم و انتخابی (خرید و فروش، و مسافرت و ازدواج و استحمام و مراجعه به طبیب و ...) به دنبال رصد اوضاع و احوال سیارات و کواکب بود و بعد از محاسباتی که در تنجیم احکامی میگویند مسیر و راه خود را انتخاب میکرد! تقریباً عقل معاش و معاد خود را در اختیار محاسبات نجومی قرار داده بود.
🔶ناگهان به خود آمد و احساس کرد که به بد درد و بلایی دچار شده است. شاگرد امام صادق باشی و به جای ساماندهی زندگی خود بر اساس توصیههای قرآنی و اسلامی، انتخابهای خود را در اختیار شکل و وضع کواکب و نجوم بدهی! به هر حال، زندگی برای او بسیار دشوار شده بود. ادامه این وضع میتوانست زیست اجتماعی و حتی فردی او را به اختلال کامل برساند.
🔶برای تعیین تکلیف محضر امام صادق(ع) رسید و وضعیت خود را برای آن حضرت گزارش داد و عرض کرد: «من مبتلا به این علم شدهام» و توانایی رهایی از آن را ندارم و همینقدر میدانم که زندگیام فلج شده است.
🔶امام صادق(ع) با شنیدن سخنان او تعجب کرد و پرسید: «آیا تو بر اساس چنین محاسباتی عمل میکنی؟!»
🔶او با شرمندگی عرض کرد: «آری.»
🔸امام(ع) بلافاصله به او دستور دادند:
«أَحْرِقْ كُتُبَكَ؛ کتابهایت را آتش بزن.» (وسائل الشیعه، ج۱۱، ص۳۷۰)
🔷حقیقتاً شبهعلمی را که آتش به جان خانوادهها و زندگیها میافکند و قدرت اراده و مسؤولیتپذیری افراد را میستاند و روح و روان افراد را آشفته میکند، باید آتش زد. هرگز نباید سراغ تعلیم و تعلم چنین اموری رفت. و تجربه ما میگوید اغلب علاقمندان به چنین اموری نه تنها خود از زندگی بهسامانی برخوردار نیستند، بلکه سامان زندگیها را نیز از هم میپاشند.
#طب
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴بحثی دیگر درباب نجوم احکامی و طبابت رملی!
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از آموزههای مسلم قرآنی این است که رفتارها و انتخابهای آدمیان در عالم تکوین و اوضاع جوی و امثال آن تأثیر دارد. هر چند ممکن است علم بشر فعلاً نتوانسته باشد نوع تأثیر و میزان و کیفیت آن را مشخص کند اما این یک آموزه مسلم قرآنی است:
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»(أعراف، 96)
«ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» (روم، ۴۱)
🔷در مقابل، میتوان گفت از نگاه قرآن کواکب و سیارات و بروج و اوضاع فلکی و امثال آن هیچ نقش قابل ذکری در خیر و شر و فضیلت و رذیلت و اختیار و انتخاب آدمیان ندارند. در هیچ جای قرآن گفته نشده است که از عوامل تأثیرگذار در خیر و شر و بیماری و سلامتی مردم، اوضاع فلکی و وضعیت سیارات سبعه و امثال آن است.
🔶مع الاسف در طول تاریخ اسلام همواره بودهاند کسانی که یا تحت تأثیر برخی از موهومات و خرافات مطرح شده در کتابهای تنجیم و هیئت یونانی، یا به دلیل تأثیرپذیری از افسانهها و اسطورهای هندی و مصری و یونانی و باورهای خرافی عصر جاهلیت، یا در اثر جهل نسبت به آموزههای اصیل قرآنی و اسلامی و سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) مسأله را برعکس کردهاند! آنان برخلاف معارف صریح قرآنی، سخن از تأثیر بروج و کواکب در شکلدهی به سبک زندگی فردی و اجتماعی آدمیان میگویند! آنان حتی انتخاب شغل و رشته تحصیلی افراد را متأثر از کواکب و نجوم میدانند! آنان با سخنانی عوامپسند، که البته با اخذ هزینههای هنگفت از عدهای سادهلوح نیز همراه است، انتخابهای آدمیان و بیماری و سلامتی آنان و حتی انتخاب شغل و رشته تحصیلی و محل زندگی آنان را متأثر از سعد و نحس ایام و حرکت افلاک و امثال آن میدانند!
🔶این مسأله در دوران انحطاط مسلمین خیلی رواج داشت و عدهای بیعرضه و تنبل و بیتدبیر، به جای آنکه نقش انتخابهای خودشان را در اوضاع فلاکتبار زندگی فردی و اجتماعیشان تحلیل کنند، عامل بدبختیها و فلاکتهای سیاسی و اقتصادیشان را در سعد و نحس ایام میجستند!
🔶با کمال تأسف در سالهای اخیر شاهد هستیم که مجدداً گرایشهایی به این سمت و سو ایجاد شده است، نحلههایی انحرافی مثل عرفان حلقه و فنگشوی و سودجویانی حرفهای مثل مدعیان دروغین سنگدرمانی و امثال آن قارچگونه رشد میکنند و با دریافت مبالغی هنگفت عدهای از سادهلوحان را سرکیسه میکنند! در چند سال اخیر هم شاهد هستیم که در سایه غفلتها و شاید بیتدبیریهای آموزشی و پژوهشی، برخی از کسانی که خود را طلبه مینامند و بعضاً لباس روحانیت هم بر تن میکنند، با بهرهگیری از فضای مجازی و فریب عدهای سادهلوح، اقدام به برگزاری کارگاههایی عمومی و دورههایی چون نجوم احکامی و تنجیم طبی و آموزش علوم غریبه و متافیزیک و علوم ابجد و علم رمل کرده و با اخذ هزینههایی نجومی از افراد، مدعیاند مشتریان خودشان را پولدار میکنند و آنان را از همه امراض روحی و جسمی و بدنی ایمن میکنند! رفتارهایی که نه در پیشینه حوزههای علمیه سابقه دارد و نه هیچ نسبتی با قرآن و اندیشههای اسلامی و سبک زندگی و سیره تبلیغی و تعلیمی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اهل بیت(ع) دارد!
#طب
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔷میگویند:
«چندروز پس از آغاز آبلهکوبى به امیرکبیر خبر دادند که مردم از روى ناآگاهى نمىخواهند واکسن بزنند. بویژه که چند تن از فالگیرها و دعانویسها در شهر شایعه کرده بودند که واکسن زدن باعث راه یافتن جن به خون انسان مىشود و چندی از کودکان براثر نزدن واکسن جان باختند. امیر پس از شنیدن این اخبار شروع به گریستن کرد، میرزا آقاخان گفت: گریستن، آن هم به این گونه، براى چند کودک در شأن شما نیست. امیر سر برداشت و با خشم به او نگریست، آنچنان که میرزا آقاخان از ترس بر خود لرزید. امیر اشکهایش را پاک کرد و گفت: خاموش باش. تا زمانى که ما سرپرستى این ملت را بر عهده داریم، مسئول مرگشان ما هستیم. میرزا آقاخان آهسته گفت: ولى اینان خود در اثر جهل آبله نکوبیدهاند. امیر با صداى رسا گفت: و مسئول جهلشان نیز ما هستیم. اگر ما در هر روستا و کوچه و خیابانى مدرسه بسازیم و کتابخانه ایجاد کنیم، دعانویسها بساطشان را جمع مىکنند. تمام ایرانىها اولاد حقیقى من هستند و من از این مىگریم که چرا این مردم باید اینقدر جاهل باشند که در اثر نکوبیدن آبله بمیرند»
🔷با کمال تأسف باید گفت در دوران ما نه فالگیرها و رمالها، که عده انگشتشمار و معلوم الحال از کسانی که علیالقاعده برای آگاهیبخشی دینی به مردم جذب شده و تربیت یافتهاند، خود عاملی برای گسترش جهل و سفاهت شدهاند! شبانه روز به نام طب سنتی و طب اسلامی، علیه واکسن زدن جهلپراکنی میکنند و البته به قیمت سلامتی و جان مردم ماهی مراد خود را هم از جاهلان و سفیهان صید میکنند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹