eitaa logo
احمدحسین شریفی
6هزار دنبال‌کننده
347 عکس
357 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷راز موفقیت ✍️احمدحسین شریفی 🔻پابلو روئیز پیکاسو نقاش مشهور اسپانیایی، درباره کارهای هنری خود می‌گفت: «هر تصویر، آمپولی است که با خون من پر شده است؛ همین خون است که درون آن جریان دارد» (زندگی و هنر پیکاسو، ص۱۳) 🔸و به نظر بنده یکی از رازهای موفقیت، ماندگاری و تأثیرگذاری جهانی او در همین جمله نهفته است. 🔻برای موفقیت باید خود را وقف کار و مسؤولیتی کرد که بر عهده گرفته‌ایم. 🔹کسانی که همزمان چندین دل‌مشغولی و مسؤولیت مختلف و بی‌ارتباط با هم را برعهده می‌گیرند نمی‌توانند موفقیتی کسب کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡سخنی با لیبرال‌ها و مدعیان صلح‌طلب وطنی 🖊 احمدحسین شریفی 🔹چند هفته است که دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌های مشهور آمریکا، از کلمبیا گرفته تا هاروارد و تگزاس، در دفاع از مردم مظلوم فلسطین به پا خاسته‌اند و تجمعات صلح‌طلبانه‌ای را در بسیاری از دانشگاه‌ها برگزار کرده و می‌کنند. پلیس آمریکا به شکل بی‌سابقه‌‌ای وارد دانشگاه‌ها شده و مع‌الاسف تعداد زیادی از دانشجویان را مورد ضرب و جرح قرار داده و تعداد فراوان دیگری را نیز دستگیر و بازداشت کرده است. حتی به صورتی وحشیانه به خبرنگاران حمله‌ور شده. «طوفان الاقصی» و «وعده صادق» دل‌ها و وجدان‌های بسیاری از دانشجویان و جوانان را در مهد لیبرالیسم بیدار کرده است. «لیبرالیسم صهیونیستی» و «حقوق بشر لیبرالیستی» به شکلی عریان، حق‌ستیزی و خشونت‌طلبی ذاتی خود را نمایان کرده است. 🔸در عین حال، تاکنون هیچکدام از «مدافعان وطنی لیبرالیسم» و «دلدادگان صلح‌طلبی اومانیسم»، در این باره موضع‌گیری نکرده‌اند! 🔻هر چند این بنده هیچ امیدی به بیداری و آگاهی غربزدگان وطنی ندارم. و معتقدم اینان به دلیل کینه‌ای که از انقلاب و نظام ولایت دارند، هرگز دست از لیبرالیسم برنمی‌دارند و هرگز نکته‌ای بر ضد لیبرالیسم بر زبان جاری نخواهند کرد؛ اما کمترین انتظاری که از مدافعان سینه‌چاک غرب می‌رود این است که لااقل در دفاع از دانشجویان آمریکایی، آن «اصول اخلاقی لیبرالیسم» و «مبانی انسانی صلح‌طلبی» و «بنیان‌های ارزشی تساهل و تسامح» و «روح مداراجوی لیبرالی»(!) را که سال‌هاست زیر علم آن سینه می‌زنند و همه هویت علمی و فرهنگی خود را به ترویج آنها در جامعه اسلامی گره زده‌اند، به صاحبان این شعارها گوشزد کنند! بندهای مختلف اعلامیه کذایی حقوق بشر را به آنان یادآوری کنند. «حق آزادی بيان»، «حق آزادی پس از بیان»، «حق تجمعات مسالمت‌آمیز» و ده‌ها حق ریز و درشت دیگر را به آنان خاطرنشان کنند. اندیشه‌های جان لاک و هایک و آیزایا برلین و ... را که به دانشجویان ما تعلیم می‌دهند، به رؤسا و استادان دانشگاه‌های غرب و دولت‌مردان آمریکایی و اروپایی نیز یادآوری کنند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊 احمدحسین شریفی 🔸غرب بدون روتوش و لیبرالیسم عریان را هم‌اکنون می‌توان در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا مشاهده کرد. 👆اینجا دانشگاه «تگزاس» پنجمین دانشگاه معتبر آمریکا و یکی از بزرگترین و قویترین دانشگاه‌های جهان است! 🔻 دانشجویان این دانشگاه، نه به اموال عمومی تعرض کرده‌اند؛ نه پلیسی را اهانت کرده‌اند؛ نه معابر عمومی و اماکن دولتی را آتش کشیده‌اند؛ و نه اموال دانشگاه را تخریب کرده‌اند. 🔸تنها جرم این دانشجویان که چنین وحشیانه مورد هجوم گارد ایالتی تگزاس واقع شده‌اند، صرفاً تجمع برای حمایت از مظلومین غزه است! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊 احمدحسین شریفی 🔻ببینید برخورد وحشیانه پلیس آمریکا با کارولین فوهلین (Caroline Fohlin) استاد تمام اقتصاد دانشگاه اموری (Emory University) را، صرفاً به دلیل شرکت در یک تجمع ضد صهیونیستی و مخالفت با نسل‌کشی فلسطینیان! 🔸توجه داشته باشید او یک استاد دانشگاه است. او یک زن بی‌دفاع است. او در محیط دانشگاه و همراه دانشجویان است. او هیچ اقدام خشنی علیه دیگران انجام نداده است. او صرفاً می‌گوید به کشتن زنان و دختران غزه پایان دهید. او در حالی که عینکش به گوشه‌ای پرت شده است در زیر دست و پای پلیس فریاد می‌زند « من یک پروفسورم»! 🔻شاید خود او هم تاکنون باور نمی‌کرد که در منطق لیبرالیسم، فقط سرمایه‌داران محترم‌اند. و دانشگاه و دانشگاهیان تا جایی تکریم می‌شوند که همچون ابزاری بی‌روح در خدمت اهداف آنان باشند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊 احمدحسین شریفی 🔸اخراج استاد دانشگاه نیویورک صرفاً به دلیل سخنرانی در دفاع از ملت مظلوم فلسطین و اعتراض به سیاست نسل‌کشی صهیونیستی در غزه! 🔹امیدوارم فریب خوردگان و غرب‌باوران وطنی به این حقیقت برسند که «لیبرال دموکراسی» یک شعار توخالی و دروغ محض است که چند قرن است توسط سرمایه‌داران و بسیاری از یهودیان متعصب، صرفاً به هدف فریب و چپاول دیگران (اعم ملت‌های غرب و سایر ملل جهان) مطرح شده و با رنگ و لعاب علمی و فلسفی به خورد جهانیان داده شده است! در حالی که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب: «نه دموکرات است و نه لیبرال». آنان اگر ببینند که منافع صهیونیست‌ها و سرمایه‌داران به خطر می‌افتد از هیچ ظلم و جنایتی پرهیز نمی‌کنند. حقوق بشر و آزادی و انسانیت برای آنان پشیزی ارزش ندارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحوه مواجهه پلیس آمریکا (قله آزادی و حقوق بشر اومانیستی) با دانشجویان دانشگاه اوهایو! توجه: در جمهوری اسلامی حضور پلیس در دانشگاه‌ها ممنوع است. اما در رسانه‌های نظام سلطه چنین القاء می‌شود که در جمهوری اسلامی دانشجویان توسط پلیس سرکوب می‌شوند اما در غرب کاملاً آزادند😂 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸شرکت آمریکایی گوگل از هفته گذشته تاکنون ۵۰ نفر از کارمندان خود را صرفاً به دلیل شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز حمایت از زنان و کودکان غزه اخراج کرده است! 🔻هر روز شاهد عریان‌تر شدن لیبرالیسم و پوچی شعارهای بشردوستانه غربیان هستیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢سراب آزادی منهای خدا و دین 🖊 احمدحسین شریفی 🔸مواجهه وحشیانه پلیس آمریکا با تجمعات مسالمت‌آمیز دانشجویان در حمایت از مظلومین غزه پوچی همه شعارهای آزادی‌خواهانه و بشردوستانه غربیان را آشکار کرد. 🔻بيچاره کسانی که فريب آن لفاظی‌ها و نظربازی‌های ليبرال‌ها را دربارة حقوق بشر و آزادی و انسانيت خورده‌اند و چنين پنداشته و می‌پندارندکه منهای دين و بدون باور به خدا و معاد هم می‌توان نظراً و عملاً از حقوق بشر و آزادی و کرامت انسانی دفاع کرد. کسی که خدا را هم به خدايی و خالقيت به رسميت نمی‌شناسد، چگونه می‌تواند حقوق و آزادی‌های معمولی انسان‌های مظلوم و بی‌دفاع را به رسميت بشناسد؟! تاريخ نشان داده است که شعار حقوق‌ بشر و آزادی منهای باور به خدا و نبوت و معاد، صرفاً ابزاری براي بردگی و ظلم بيشتر است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اخلاق و سلوک استادی 🔸آموزش عملی نظم و قانون‌مداری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹یکی از مهمترین وظایف و مسئولیتهای معلمان و استادان، آموزش عملی فضیلت‌ها به متعلمان و دانشجویان است. 🔸از مهمترین فضیلت‌های آموختنی فضیلت «نظم و قانون‌مداری» است. 🔻رعایت نکات زیر از سوی معلمان و استادان می‌تواند عملاً این فضیلت را در سطح جامعه گسترش دهد: 1⃣حضور به موقع و منظم در کلاس درس، و جلسات مشاوره؛ 2⃣نظم در پوشش و چینش وسایل و ابزارهای پژوهش و تحقیق و ...: 3⃣نظم در قرار ملاقات‌ها و ساعات مراجعه ارباب رجوع و ساعات مشاوره به دانشجویان؛ 4⃣نظم در ثبت نمرات و ملاحظه تحقیقات و فعالیت‌های کلاسی؛ 5⃣نظم در نوشتن تعلیقات و نقدها و کامنت‌گذاری‌ها در داوری رساله‌ها و مقالات و امثال آن. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1714374832570197674 ۲۹ پزشک متخصص در یک میهمانی مختلط، شرب خمر کرده‌اند! یکی مرده یکی به کما رفته و بقیه هم بستری شده‌اند! در خبرها آمده که مشروب‌فروش را به خاطر فروش جنس ناخالص دستگیر کرده‌اند! اما روش اسلامی مواجهه این است که هم با مشروب‌فروش برخورد شود و هم شرابخواران در ملأ عام حد زده شوند. تا عبرتی برای دیگران شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اخلاق و سلوک استادی 🔸جامعیت داشتن استاد 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹دانشگاه محل تعلیم و تربیت علمی، مهارتی، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی و بصیرتی است. به تعبیر مختصر دانشگاه پایگاه و جایگاه انسان‌سازی است. استادی می‌تواند به این رسالت عمل کرده و در راستای فلسفه وجودی دانشگاه حرکت کند که انسانی تک‌بعدی نباشد؛ بلکه حتی‌الامکان از جامعیت لازم برخوردار باشد. 🔻فی‌المثل کسی که جریان‌های سیاسی، فرهنگی، و فکری را نشناسد و از پیچیدگی‌های چنین موضوعاتی آگاهی نداشته باشد، چگونه می‌تواند به دانشجوی خود بصیرت دهد؟ چگونه می‌تواند او را به درستی تربیت کرده و راه درست را به او بنمایاند؟ کسی که خود از دنیای کوچک و خطی برخوردار باشد، چگونه می‌تواند چشمان دانشجویان خود را به دنیاهای بزرگ و چندوجهی و چند لایه‌ای باز کند؟ «او خویشتن گم است که را رهبری کند» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اخلاق و سلوک استادی 🔸شاگردپروری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸از مهم‌ترین شؤون معلمی «شاگردپروری» است. یک معلم و استاد طراز کسی است که همه وجود خود را وقف پرورش علمی و عملی نیروهای کارآمد برای اسلام و انقلاب و کشور کند. 🔹یک «استاد مربی» در برخورد با شاگردان خود چنان رفتار می‌کند که هر کدام خود را نزدیکترین و محبوب‌ترین شاگرد نزد او دانسته و او را محرم اسرار خود و کلید راه‌گشای مشکلات خود می‌دانند. 🔸رحمت و رضوان الهی بر باد که الگویی کامل در شاگردپروری بود. او حتی تا واپسین ماه‌های حیات مبارک خود، به احترام، تمام قد جلو شاگردان خود می‌ایستاد. با آنان در موضوعات مختلف جلسات مشورتی می‌گرفت. بی‌تکلف و بدون نیاز به هیچ ترتیب و آدابی با شاگردان خود بر سر یک سفره می‌نشست. خوبی‌های آنان را برجسته می‌کرد. بدی‌های‌شان را نادیده می‌گرفت و هرگز هیچ کدام از آنان را در میان جمع تحقیر یا تخفیف نمی‌کرد. او به راستی «معلم خیر» بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸زکات شهرت و اعتبار 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹زکات شهرت و آبرو و اعتبار آن است که در بزنگاه‌ها پای کار دفاع از حق و انسانیت و شرافت آورده شود و الا افراد مشهوری که فقط در اندیشه شهوت و شکم باشند، از هر حیوانی پست‌ٰتر و رذل‌ترند. (ص) می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَيَسْأَلُ الْعَبْدَ فِي جَاهِهِ كَمَا يَسْأَلُهُ فِي مَالِهِ فَيَقُولُ يَا عَبْدِي رَزَقْتُكَ جَاهاً فَهَلْ أَغَثْتَ مَظْلُوماً أَوْ أَعَنْتَ مَلْهُوفاً؛ همانا خداوند از آبروی بنده اش سؤال می‌کند همانطور که از مالش پرسش خواهد کرد؛ خواهد گفت: «ای بنده من، به تو آبرو و اعتبار دادم، آیا با آن به یاری مظلومی شتافتی یا به فریاد گرفتاری رسیدی؟» 🔻ببینید دیتِر هالِ‍روُردن، معروف به دیدی، هنرپیشه، کمدین و خواننده مشهور آلمانی را که در دو دقیقه چطور وظیفه انسانی خود در قبال مظلومین غزه را هنرمندانه ایفا می‌کند. آن هم در کشوری که سیاست اعلامی و عملی دولت‌مردانش حمایت همه جانبه از همه جنایت‌ها و وحشی‌گری‌های صهیونیست‌ها است و از ایجاد هیچ محدودیت و محرومیتی برای هر کسی که با چنان سیاستی مخالفت داشته باشد، ابایی ندارند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴واپسين سفارش امام صادق علیه السلام به جامعه پيروان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــ امام صادق(ع) در واپسين ساعات عمر مبارکشان و در حالی که ضعف شدیدی بر او حاکم شده بود، به همسر مکرم و باوفایشان، حمیده، فرمود، همه بستگان و خویشاوندان دور و نزدیک را جمع کن. وقتی همگی آنان جمع شدند، چشمان مبارک خود را گشود و خطاب به آنان فرمود: «إِنَ‏ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاة؛ شفاعت ما شامل کساني که نماز را سبک بشمارند نمي‌شود.» امیدوارم که جدیت و اهتمام به خواندن و اقامه نماز به گونه‌ای باشد که مشمول شفاعت آن حضرت بشویم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢وای به روزی که بگندد نمک 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻درخواستی از مسؤولان محترم وزارت بهداشت و مسؤولان محترم نظام پزشکی کشور و همچنین مسؤولان محترم قضایی کشور در خصوص شراب‌خواری عده‌ای از پزشکان 🔸یکی از خبرهای شوک‌آور در چند روز گذشته این بود که عده‌ای از پزشکان و متخصصان کشور در یک تجمع مختلط و بدون رعایت حدود و مرزهای شرعی و اخلاقی، در شیراز دور هم جمع شده و به شرب خمر و انواع دیگری از ناهنجاری‌ها مشغول شده‌اند که در این میان وضعیت جسمی ۲۹ نفر از آنان به دلایلی (از جمله شرب خمر) وخیم شده و در نهایت یکی از آنها می‌میرد، برخی به کما می‌روند و برخی دیگر دیالیز می‌شوند و برخی نیز هنوز در بیمارستان بستری‌اند و .... 🔹همگان می‌دانیم که از نگاه اسلام شرب خمر از محرمات قطعی است. از جمله مهم‌ترین نکاتی که به عنوان فلسفه یا حکمت تحریم شراب‌خواری بیان شده است، «صیانت از عقل و شرافت و عفت و حیاء و انسانیت» است. به تعبیر دیگر، گفته شده است که شرب خمر موجب زوال عقل، عامل فسادهای عقیدتی و اخلاقی و جنسی و جسمی، و به طور کلی، کلید همه انواع شرور و فسادهای فردی و اجتماعی است. به عنوان نمونه: علیه السلام در بیان فلسفه احکام و ارزش‌های دینی می‌فرماید خداوند برای حفاظت از عقل (به عنوان فصل ممیز انسان از سایر حیوانات) شرب‌خمر را حرام کرد: «تَرْكَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْل‏» علیه السلام فرمودند: شُرْبُ الْخَمْرِ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ؛ شراب‌خواری کلید همه بدی‌هاست. و علیه السلام درباره فلسفه حرمت شرب خمر می‌فرماید: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى حَرَّمَ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ بُطْلَانِ الْعُقُولِ فِي الْحَقَائِقِ وَ ذَهَابِ الْحَيَاءِ مِنَ الْوَجْهِ وَ إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا سَكِرَ فَرُبَّمَا وَقَعَ عَلَى أُمِّهِ أَوْ قَتَلَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّه‏ ...؛ خدای متعال شراب را به دلیل «فسادی که در آن هست» و «تباه‌سازی عقل» و «ناتوان‌سازی آن در درک حقایق» و «از میان رفتن آبرو و حیاء» حرام کرده است. و زمانی که مردی مست می‌شود چه بسا به مادر خودش هم تجاوز کند یا بی‌گناهی را به قتل برساند....» 🔸مع الاسف دسته‌جمعی عده‌ای از پزشک‌نمایان کشور موجب بدنامی جامعه پزشکی و بی‌اعتمادی مردم به این قشر خدوم و تأثیرگذار در جامعه شده است. آنچه که این بی‌اعتمادی را تشدید کرده است این است که تاکنون تنها مواجهه رسمی مسؤولان مربوطه با این پدیده شنیع و فساد آشکار، پیام تسلیتی بود که رئیس علوم پزشکی جهرم برای یکی از تلف‌شدگان این جمع صادر کردند و در وصف او چنان نوشتند که گویا یک عارف الهی و عالم ربانی از دنیا رفته‌اند! 🔻به هر حال، کمترین توقع از مسؤولان مربوطه این است که اولاً، به صورت شفاف موضع‌گیری خود را در قبال چنین رفتار شنیعی مشخص کنند؛ ثانیاً، نحوه برخورد با این افراد را به صورت عمومی و آشکار اعلام کنند؛ ثالثاً، به مردم اطمینان دهند که از این به بعد اجازه طبابت به چنین افرادی نخواهند داد؛ و رابعاً، با اخراج همیشگی آنان از جامعه پزشکی، این لکه ننگ را از دامن مقدس طبابت و پزشکی ایران اسلامی برای همیشه پاک کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢سخنی با وزیر محترم بهداشت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به شراب‌خواری دسته‌جمعی عده‌ای از پزشکان در شیراز ابراز داشتند: «ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد می‌کنند، به آن عمل هم کنند. وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است.» 🔻ضمن تشکر از جناب دکتر عین‌الهی وزیر ارزشی، انقلابی و جهادی، بابت این موضوع‌گیری، معتقدم انتظار مردم و نخبگان کشور و همچنین بدنه ارزشی و متدین وزارت بهداشت از وزیر ارزشی و انقلابی و قاطعی مثل دکتر عین‌الهی بیش از این است. مردم انتظار دارند که: اولاً، با اخراج همیشگی این پزشک‌نمایان شراب‌خوار از جامعه پزشکی، این لکه ننگ را از دامن مقدس طبابت و پزشکی ایران اسلامی برای همیشه پاک کنید؛ ثانیاً، خود وزارت بهداشت پیشگام شده و پرونده این شراب‌خواران را به دستگاه قضایی ارجاع دهد؛ ثالثاً، به مردم اطمینان دهید که در تربیت اخلاقی و معنوی دانشجویان علوم پزشکی تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفته تا من‌بعد حتی الامکان چنین لکه‌های ننگی در جامعه پزشکی پیدا نشوند. و رابعاً، در ترویج فرهنگ و آداب اسلامی ایرانی حرفه مقدس طبابت در میان جامعه پزشکی اقداماتی عملی را به کار بگیرید تا حتی الامکان مجدداً شاهد چنین افتضاح دسته‌جمعی نباشیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢از «پژوهش‌های پیش‌رو» تا «پژوهش‌های پیرو» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«پژوهش‌های پیش‌رو» به پژوهش‌هایی گفته می‌شود که راهی جدید بر روی بشر می‌گشایند؛ راه‌ها و مسیرهای جدیدی برای تأمین نیازها شناسایی می‌کنند؛ بلکه نیازهای جدیدی را کشف می‌کنند! یعنی نیازهایی که بوده‌اند اما دیگران از آنها مطلع نبوده‌اند و به همین دلیل مطالبه و تقاضایی نسبت به آنها هم نداشته‌اند. و بالتبع کسی حاضر نبوده است که برای چنین پژوهشی هزینه کند! «تقاضامحور» کردن همه پژوهش‌ها بدان معناست که چنین پژوهش‌هایی بی‌حامی و بدون پشتیبان باقی بمانند و در نتیجه نوآوری و خلاقیت در کشف راه‌ها و نیازهای جدید کم‌رمق و کم‌رونق شود. «پژوهش‌های پیرو»، یعنی پژوهش‌هایی که برای حل مشکلات و گره‌های موجود و شناخته شده انجام می‌گیرند. یا پژوهش‌هایی که به هدف تعریض، تسطیح یا تزیین راه‌های کشف شده و پیموده شده‌ی پیشین صورت می‌گیرند. 🔻یک جامعه دانش‌بنیان و تعالی‌جو، به هر دو نوع پژوهش نیازمند است. البته پژوهشگران پیرو همواره پرتعدادتر از پژوهشگران پیش‌رو بوده و هستند. اما پیشرفت و تعالی جوامع مرهون پژوهشگران پیش‌ر‌و است. در عین حال، پژوهش‌های پیش‌رو افزون بر «استعداد و توانایی‌های علمی و روشی»، «صرف هزینه‌های مادی فراوان»، «نیازمند بردباری، صبوری و حتی مجاهدت و ایثار»ند؛ که در دنیای «کمیت‌زده» و «عددسازی شده» کنونی به سختی می‌توان چنین پژوهشگرانی را یافت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢به هر جا كه دانش رود مرز ماست (مرجعیت علمی) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«علم» و «فناوری» اموری بی‌وطن‌اند؛ متعلق به هیچ قوم و ملتی نیستند؛ به همین دلیل ضرورت علم‌آموزی در اسلام، ضرورتی مطلق است؛ يعني نه «قيد افرادي» دارد و نه «قيد زماني» و نه «قيد مکاني» و نه هيچ قيد و محدوديت ديگري. حديث بسيار مشهور و معروف (ص) که فرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِم‏؛ علم‌آموزي بر هر مسلماني واجب است»، اختصاص داشتن تحصيل علم به طبقه يا صنف يا جنس خاصي را رد کرده، آن را جزو واجبات عمومي همة مسلمانان بر مي‌شمارد. همچنین حدیث: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ‏ مِنَ‏ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد؛ زگهواره تا گور دانش بجوي»، محدوديت زماني را براي تحصيل علم از ميان بر مي‌دارد. بر اساس حديث «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّين‏؛ در جستجوی دانش باشید؛ هر چند که در چين باشد» دانسته مي‌شود که طلب علم، وظيفه‌‌اي است که، از نظر اسلام، جا و مکان خاصي نمي‌شناسد. و احاديثي مانند «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَلْيَطْلُبْهَا وَ لَوْ فِي أَيْدِي أَهْلِ الشَّر؛ حکمت گمشدة مؤمن است پس آن را فرا می‌گیرد هر چند در دست منافق باشد.» و «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاق‏؛ حکمت گمشدة مؤمن است پس آن را فراگيريد هر چند در دست منافق باشد» محدوديت از حيث معلم را نفي مي‌کند. 🔻جهان‌گشایی علمی، اولاً، بسیار کم‌هزینه‌تر از جهان‌گشایی نظامی است؛ ثانیاً، با روی گشاده از سوی اقوام و ملت‌های مختلف پذیرفته می‌شود؛ ثالثاً، ماندگار و دائمی است؛ رابعاً، نفوذ در ذهن و ضمیر است و نه تصرف سرزمین؛ و خامساً، این نوع کشورگشایی، کاری روا و صواب است؛ منشأ خدمت و هدایت و سعادت جامعه می‌شود (البته مشروط به آنکه علوم مورد نظر چنین نوع جهت‌گیری ای داشته باشند) كزين گونه كشور گشايي رواست به هر جا كه دانش رود مرز ماست @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢علم نافع، علم مولد و جامعه دانش‌بنیان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸در روایات و ادعیه اسلامی تأکید ویژه‌ای بر «علم نافع» شده است. خطاب به فرزندشان امام حسن علیهما السلام می‌فرمایند: وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ؛ در دانشی که سود ندارد، خیری نیست. مسأله علم نافع در نظام ارزشی اسلام تا آنجا اهمیت دارد که از دعاهای همیشگی (ص) در تعقیبات نماز این بود که: اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَع‏؛ پروردگارا از علمی که سود نداشته باشد به تو پناه می‌برم» 🔻از اینجا دانسته می‌شود که هر دانشی لزوماً «خوب» نیست؛ علم ذاتاً ارزشمند نیست؛ علمی که برای فرد یا جامعه اسلامی ضرر داشته باشد و یا حتی نفعی در پی نداشته باشد، در نظام ارزشی اسلامی، «فاقد ارزش» و حتی ممکن است «ضدارزش» باشد. 🔹علم نافع، یعنی علمی که برای فرد یا جامعه اسلامی سودمند باشد. علمی که جامعه را عالم‌تر و آگاه‌تر کند؛ علمی است که صرفاً در ذهن و ضمیر عالم باقی نماند یا در لابلای کتاب‌ها و کتابخانه‌ها دفن نشود. توضیح آنکه یک علم ممکن است برای فردی خاص، نافع باشد، اما زمانی می‌تواند برای جامعه نافع باشد که سطح دانش و هنر و صنعت مردم را هم بالاتر بیاورد؛ یعنی علمی در خدمت شکل‌دهی به یک «جامعه دانش‌بنیان» باشد. 🔸به تعبیر دیگر، ممکن است تک‌تک آحاد مردم، عالم و دانشمند باشند، اما «جامعه»، جامعه‌ای «دانشمند و دانش‌بنیان» نباشد. و این در جایی است که دانش‌های افراد دانش‌هایی مولد نباشد، میزان دانش جامعه زمانی بالاتر می‌رود که دانش تک‌تک دانشمندان به درستی در میان سایر افراد جامعه توزیع شده باشد و این جز با کاربست دانش در جامعه و صنعت ناشدنی است. «کاربست دانش» موجب می‌شود دانشی که علی‌القاعده در اختیار تعداد قلیلی از افراد است، در اختیار جمع کثیری قرار گیرد. کاربرد دانش موجب می‌شود «جامعه‌» دانشمندتر و عالم‌تر شود. 🔻اما باید توجه داشت که دانش وقتی در محصول، نمایان می‌شود که افرادی باشند که توانایی کاربردی‌سازی آن را داشته باشند. 🔹براساس پایگاه استنادی WOS رتبه علمی ایران در سال ۲۰۲۱، ۱۷ بوده است اما رتبه تولید «علم فناورانه» ۲۷ بوده است. یعنی ما ده پله در تولید علوم فناورانه، و علوم و دانش‌های کاربردی نسبت به تولید علوم محض، عقب هستیم. این نسبت مع‌الاسف در حوزه علوم انسانی بسیار نگران‌کننده‌تر است. و این نشان می‌دهد که ما باید سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه دانش‌‌های کاربردی یا کاربست دانش داشته باشیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
ضرورت ورود به حوزه۱ (Trimmed).mp3
16.82M
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع: تبیین ضرورت ورود به حوزه‌های علمیه و فراگیری علوم دینی 🔷تاریخ: ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۰ 🔶استاد شریفی در آخرین جلسه درس اخلاق خود در ماه مبارک رمضان به ضرورت ورود جهادی جوانان هوشمند و توانمند به حوزه‌های علمیه پرداختند. 🔶در این جلسه هم به اهمیت دروس حوزوی و حضور در حوزه‌های علمیه برای ابعاد فردی و رشد و تربیت فردی پرداخته شده است و همه به ضرورت اجتماعی ‍پرداختن به علوم و دانش‌های اسلامی و حوزوی اشاره شده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع: تبیین ضرورت ورود به حوزه‌های علمیه و فراگیری علوم دینی 🔷تاریخ: ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۰
👆👆👆بازنشر در پی تقاضای برخی از مخاطبان برای آشنایی بیشتر و عمیق‌تر با حوزه علمیه و رسالت‌های آن، این فایل صوتی استاد را بازنشر می‌کنیم 🌹
💢 نظر مهم آیت‌الله سبحانی درباره تعطیلی شنبه ✍بسم الله الرحمن الرحیم محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم. تصدیع می‌دهد؛ تعطیلی روز شنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است. از لحاظ خارجی: در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟ از نظر داخلی: ۱. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب می‌کند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفته‌اند و سبب آن این است که می‌خواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است. ۲. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند و این سبب می‌شود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست. ۳. سال‌هاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است. ۴. در دراصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است». باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود. قم، جعفر سبحانی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢 نظر شهید مطهری درباره تغییر تعطیلات جامعه اسلامی بر اساس فرهنگ غربیان 🔻 «مسئله‌ تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد آن را تغییر داد. مثلًا در پاکستان انگلیسیها از زمان ورودشان به هند سعی کردند همه سنتهای آنها را به سنتهای خودشان تبدیل کنند. از جمله اینکه روز تعطیل را از جمعه به یکشنبه تبدیل کردند. هنوز هم در پاکستان همین‌طور است؛ اگر یک چیزی برگشت، عود دادنش به حالت اول بسیار مشکل است. پاکستان اساساً به نام اسلام مستقل شد، یعنی پاکستان در مقابل هندوستان هیچ جهتی برای اینکه یک واحد مستقل باشد نداشت مگر جهت روحی و معنوی و فکری و ایمانی که ما مسلمانیم و شما هندو هستید و از نظر فرهنگ معنوی از یکدیگر جدا هستیم و نمی‌خواهیم با شما زندگی کنیم و می‌خواهیم مستقل شویم. در عین حال اینها که در مقابل هندیها آنقدر مقاومت کردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ کرده‌اند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آنها هم یکشنبه است. 🔸این را عرض می‌کنم برای این که ما باید توجه داشته باشیم به نغمه‌‏هایی که کم و بیش در مجله‏‌ها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه ‏علمی شنیده می‌شود. 🔹می‏‌نویسند این برای ایران سبب رکود کارهاست که تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی که اکثریت مردم دنیا که ما با آنها سر و کار داریم تعطیلاتشان یکشنبه است. آن‏وقت ما مجبوریم که در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یکشنبه برای اینکه دنیا تعطیلی دارد. پس ما برای اینکه کارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یکشنبه کنیم. درباره تاریخ هم می‌گویند: اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کرده‌اند ولی ما سال هجری را انتخاب کرده‌ایم و این اسباب زحمت است که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل کنیم. 🔻اینها همه مقدمه جذب‏ شدن و مقدمه هضم ‏شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است. » (آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۸۶) @Ahmadhoseinsharifi 🌹