eitaa logo
احمدحسین شریفی
6هزار دنبال‌کننده
347 عکس
359 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢از «پژوهش‌های پیش‌رو» تا «پژوهش‌های پیرو» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«پژوهش‌های پیش‌رو» به پژوهش‌هایی گفته می‌شود که راهی جدید بر روی بشر می‌گشایند؛ راه‌ها و مسیرهای جدیدی برای تأمین نیازها شناسایی می‌کنند؛ بلکه نیازهای جدیدی را کشف می‌کنند! یعنی نیازهایی که بوده‌اند اما دیگران از آنها مطلع نبوده‌اند و به همین دلیل مطالبه و تقاضایی نسبت به آنها هم نداشته‌اند. و بالتبع کسی حاضر نبوده است که برای چنین پژوهشی هزینه کند! «تقاضامحور» کردن همه پژوهش‌ها بدان معناست که چنین پژوهش‌هایی بی‌حامی و بدون پشتیبان باقی بمانند و در نتیجه نوآوری و خلاقیت در کشف راه‌ها و نیازهای جدید کم‌رمق و کم‌رونق شود. «پژوهش‌های پیرو»، یعنی پژوهش‌هایی که برای حل مشکلات و گره‌های موجود و شناخته شده انجام می‌گیرند. یا پژوهش‌هایی که به هدف تعریض، تسطیح یا تزیین راه‌های کشف شده و پیموده شده‌ی پیشین صورت می‌گیرند. 🔻یک جامعه دانش‌بنیان و تعالی‌جو، به هر دو نوع پژوهش نیازمند است. البته پژوهشگران پیرو همواره پرتعدادتر از پژوهشگران پیش‌رو بوده و هستند. اما پیشرفت و تعالی جوامع مرهون پژوهشگران پیش‌ر‌و است. در عین حال، پژوهش‌های پیش‌رو افزون بر «استعداد و توانایی‌های علمی و روشی»، «صرف هزینه‌های مادی فراوان»، «نیازمند بردباری، صبوری و حتی مجاهدت و ایثار»ند؛ که در دنیای «کمیت‌زده» و «عددسازی شده» کنونی به سختی می‌توان چنین پژوهشگرانی را یافت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢به هر جا كه دانش رود مرز ماست (مرجعیت علمی) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«علم» و «فناوری» اموری بی‌وطن‌اند؛ متعلق به هیچ قوم و ملتی نیستند؛ به همین دلیل ضرورت علم‌آموزی در اسلام، ضرورتی مطلق است؛ يعني نه «قيد افرادي» دارد و نه «قيد زماني» و نه «قيد مکاني» و نه هيچ قيد و محدوديت ديگري. حديث بسيار مشهور و معروف (ص) که فرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِم‏؛ علم‌آموزي بر هر مسلماني واجب است»، اختصاص داشتن تحصيل علم به طبقه يا صنف يا جنس خاصي را رد کرده، آن را جزو واجبات عمومي همة مسلمانان بر مي‌شمارد. همچنین حدیث: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ‏ مِنَ‏ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد؛ زگهواره تا گور دانش بجوي»، محدوديت زماني را براي تحصيل علم از ميان بر مي‌دارد. بر اساس حديث «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّين‏؛ در جستجوی دانش باشید؛ هر چند که در چين باشد» دانسته مي‌شود که طلب علم، وظيفه‌‌اي است که، از نظر اسلام، جا و مکان خاصي نمي‌شناسد. و احاديثي مانند «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَلْيَطْلُبْهَا وَ لَوْ فِي أَيْدِي أَهْلِ الشَّر؛ حکمت گمشدة مؤمن است پس آن را فرا می‌گیرد هر چند در دست منافق باشد.» و «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاق‏؛ حکمت گمشدة مؤمن است پس آن را فراگيريد هر چند در دست منافق باشد» محدوديت از حيث معلم را نفي مي‌کند. 🔻جهان‌گشایی علمی، اولاً، بسیار کم‌هزینه‌تر از جهان‌گشایی نظامی است؛ ثانیاً، با روی گشاده از سوی اقوام و ملت‌های مختلف پذیرفته می‌شود؛ ثالثاً، ماندگار و دائمی است؛ رابعاً، نفوذ در ذهن و ضمیر است و نه تصرف سرزمین؛ و خامساً، این نوع کشورگشایی، کاری روا و صواب است؛ منشأ خدمت و هدایت و سعادت جامعه می‌شود (البته مشروط به آنکه علوم مورد نظر چنین نوع جهت‌گیری ای داشته باشند) كزين گونه كشور گشايي رواست به هر جا كه دانش رود مرز ماست @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢علم نافع، علم مولد و جامعه دانش‌بنیان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸در روایات و ادعیه اسلامی تأکید ویژه‌ای بر «علم نافع» شده است. خطاب به فرزندشان امام حسن علیهما السلام می‌فرمایند: وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ؛ در دانشی که سود ندارد، خیری نیست. مسأله علم نافع در نظام ارزشی اسلام تا آنجا اهمیت دارد که از دعاهای همیشگی (ص) در تعقیبات نماز این بود که: اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَع‏؛ پروردگارا از علمی که سود نداشته باشد به تو پناه می‌برم» 🔻از اینجا دانسته می‌شود که هر دانشی لزوماً «خوب» نیست؛ علم ذاتاً ارزشمند نیست؛ علمی که برای فرد یا جامعه اسلامی ضرر داشته باشد و یا حتی نفعی در پی نداشته باشد، در نظام ارزشی اسلامی، «فاقد ارزش» و حتی ممکن است «ضدارزش» باشد. 🔹علم نافع، یعنی علمی که برای فرد یا جامعه اسلامی سودمند باشد. علمی که جامعه را عالم‌تر و آگاه‌تر کند؛ علمی است که صرفاً در ذهن و ضمیر عالم باقی نماند یا در لابلای کتاب‌ها و کتابخانه‌ها دفن نشود. توضیح آنکه یک علم ممکن است برای فردی خاص، نافع باشد، اما زمانی می‌تواند برای جامعه نافع باشد که سطح دانش و هنر و صنعت مردم را هم بالاتر بیاورد؛ یعنی علمی در خدمت شکل‌دهی به یک «جامعه دانش‌بنیان» باشد. 🔸به تعبیر دیگر، ممکن است تک‌تک آحاد مردم، عالم و دانشمند باشند، اما «جامعه»، جامعه‌ای «دانشمند و دانش‌بنیان» نباشد. و این در جایی است که دانش‌های افراد دانش‌هایی مولد نباشد، میزان دانش جامعه زمانی بالاتر می‌رود که دانش تک‌تک دانشمندان به درستی در میان سایر افراد جامعه توزیع شده باشد و این جز با کاربست دانش در جامعه و صنعت ناشدنی است. «کاربست دانش» موجب می‌شود دانشی که علی‌القاعده در اختیار تعداد قلیلی از افراد است، در اختیار جمع کثیری قرار گیرد. کاربرد دانش موجب می‌شود «جامعه‌» دانشمندتر و عالم‌تر شود. 🔻اما باید توجه داشت که دانش وقتی در محصول، نمایان می‌شود که افرادی باشند که توانایی کاربردی‌سازی آن را داشته باشند. 🔹براساس پایگاه استنادی WOS رتبه علمی ایران در سال ۲۰۲۱، ۱۷ بوده است اما رتبه تولید «علم فناورانه» ۲۷ بوده است. یعنی ما ده پله در تولید علوم فناورانه، و علوم و دانش‌های کاربردی نسبت به تولید علوم محض، عقب هستیم. این نسبت مع‌الاسف در حوزه علوم انسانی بسیار نگران‌کننده‌تر است. و این نشان می‌دهد که ما باید سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه دانش‌‌های کاربردی یا کاربست دانش داشته باشیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
ضرورت ورود به حوزه۱ (Trimmed).mp3
16.82M
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع: تبیین ضرورت ورود به حوزه‌های علمیه و فراگیری علوم دینی 🔷تاریخ: ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۰ 🔶استاد شریفی در آخرین جلسه درس اخلاق خود در ماه مبارک رمضان به ضرورت ورود جهادی جوانان هوشمند و توانمند به حوزه‌های علمیه پرداختند. 🔶در این جلسه هم به اهمیت دروس حوزوی و حضور در حوزه‌های علمیه برای ابعاد فردی و رشد و تربیت فردی پرداخته شده است و همه به ضرورت اجتماعی ‍پرداختن به علوم و دانش‌های اسلامی و حوزوی اشاره شده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع: تبیین ضرورت ورود به حوزه‌های علمیه و فراگیری علوم دینی 🔷تاریخ: ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۰
👆👆👆بازنشر در پی تقاضای برخی از مخاطبان برای آشنایی بیشتر و عمیق‌تر با حوزه علمیه و رسالت‌های آن، این فایل صوتی استاد را بازنشر می‌کنیم 🌹
💢 نظر مهم آیت‌الله سبحانی درباره تعطیلی شنبه ✍بسم الله الرحمن الرحیم محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم. تصدیع می‌دهد؛ تعطیلی روز شنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است. از لحاظ خارجی: در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟ از نظر داخلی: ۱. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب می‌کند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفته‌اند و سبب آن این است که می‌خواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است. ۲. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند و این سبب می‌شود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست. ۳. سال‌هاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است. ۴. در دراصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است». باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود. قم، جعفر سبحانی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢 نظر شهید مطهری درباره تغییر تعطیلات جامعه اسلامی بر اساس فرهنگ غربیان 🔻 «مسئله‌ تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد آن را تغییر داد. مثلًا در پاکستان انگلیسیها از زمان ورودشان به هند سعی کردند همه سنتهای آنها را به سنتهای خودشان تبدیل کنند. از جمله اینکه روز تعطیل را از جمعه به یکشنبه تبدیل کردند. هنوز هم در پاکستان همین‌طور است؛ اگر یک چیزی برگشت، عود دادنش به حالت اول بسیار مشکل است. پاکستان اساساً به نام اسلام مستقل شد، یعنی پاکستان در مقابل هندوستان هیچ جهتی برای اینکه یک واحد مستقل باشد نداشت مگر جهت روحی و معنوی و فکری و ایمانی که ما مسلمانیم و شما هندو هستید و از نظر فرهنگ معنوی از یکدیگر جدا هستیم و نمی‌خواهیم با شما زندگی کنیم و می‌خواهیم مستقل شویم. در عین حال اینها که در مقابل هندیها آنقدر مقاومت کردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ کرده‌اند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آنها هم یکشنبه است. 🔸این را عرض می‌کنم برای این که ما باید توجه داشته باشیم به نغمه‌‏هایی که کم و بیش در مجله‏‌ها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه ‏علمی شنیده می‌شود. 🔹می‏‌نویسند این برای ایران سبب رکود کارهاست که تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی که اکثریت مردم دنیا که ما با آنها سر و کار داریم تعطیلاتشان یکشنبه است. آن‏وقت ما مجبوریم که در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یکشنبه برای اینکه دنیا تعطیلی دارد. پس ما برای اینکه کارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یکشنبه کنیم. درباره تاریخ هم می‌گویند: اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کرده‌اند ولی ما سال هجری را انتخاب کرده‌ایم و این اسباب زحمت است که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل کنیم. 🔻اینها همه مقدمه جذب‏ شدن و مقدمه هضم ‏شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است. » (آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۸۶) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
💢 به نیّت سلامتی رییس جمهور خدمتگزار و همراهانش بخوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْهم فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ» 🌹
🔸جانم فدای حضرت ولایت که با سخنانی کوتاه چه تصرفی در قلوب مؤمنان کردند و چه آرامشی آفریدند: «ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فراز پایانی وصیت‌نامه الهی معمار کبیر انقلاب اسلامی: «و از ملت امیدوارم كه عذرم را در كوتاهی‌ها و قصور و تقصیرها بپذیرند. و با قدرت و تصمیم اراده به پیش روند و بدانند كه با رفتن یك خدمتگزار در سدّ آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد كه خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند، و الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️آیت‌الله رئيسی(ره): در تمام دوران خدمت و فعالیت و مسئولیت: «یادم نیست مرخصی و اوقات فراغت داشته باشم»! 🔻حقیقتاً «رئیسی عزیز» الگویی بی‌نظیر از مدیریت جهادی و تلاش خستگی‌ناپذیر در تاریخ انقلاب اسلامی بود, 🔸یادش همواره در ذهن و ضمیر یکایک ایرانیان جاودانه خواهد ماند و امیدوارم که راه و مرامش نیز پر رهرو باد. @Ahmadhosensharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ولایت‌مداری عملی و مردم‌داری و مردم‌فهمی راستین در واپسین سخنان آیت‌الله رئيسی در هیئت دولت 💐رحمت و رضوان الهی بر آن مرد بزرگ و تکرارناشدنی باد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
پیکر سوخته‌ی شهدای خدمت، نیرویی پایدار برای حرکت پرشتاب خط پیشرفت و عدالت در گام دوم انقلاب شد. حضور بی‌نظیر و شگفت‌انگیز مردم تبریز و قم و تهران در تشییع سیدالشهدای خدمت نشان داد که خواب بازگشت غربگرایان و اشرافیان به عرصه مدیریت کشور تعبیر نخواهد شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢حکمرانی، امنیت غذایی و تولید محصول سالم 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸چکیده سخنرانی در همایش ملی «حکمرانی، امنیت غذایی و تولید محصول سالم» 🔹امنیت غذایی بر اساس یک تعریف مشهور یعنی «دسترسی همه مردم جامعه به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن جسمی سالم». این موضوع همواره مورد توجه بشر و نظام‌های سیاسی و مدیریتی بوده است. در اسلام نیز به طور ویژه مورد تأکید قرار گرفته است. به عنوان مثال، در روایتی از (ص) چنین می‌خوانیم: مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ عِنْدَهُ ثَلَاثٌ فَقَدْ تَمَّتْ عَلَيْهِ النِّعْمَةُ فِي الدُّنْيَا مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى مُعَافًى فِي بَدَنِهِ آمِناً فِي سَرْبِهِ‏ عِنْدَهُ قُوتُ يَوْمِهِ فَإِنْ كَانَتْ عِنْدَهُ الرَّابِعَةُ فَقَدْ تَمَّتْ عَلَيْهِ النِّعْمَةُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ هُوَ الْإِسْلَامُ؛ کسی که سه چیز را داشته باشد، وقتی روز خود را به شب می‌رساند، همه نعمت‌های دنیا را دارد: یک. (سلامت جسمانی) کسی که در جسم خود بیماری‌ای نداشته باشد؛ دو. (امنیت روانی) از نظر درونی احساس امنیت کند؛ سه. (امنیت غذایی) خوراک روزش را هم داشته باشد. سپس فرمود: اگر یک نعمت چهارمی را هم داشته باشد، او همه نعمت‌های دنیوی و اخروی را خواهد داشت و آن «نعمت اسلام» است. 🔸این امور در واقع، از ضروری‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای آدمیان هستند. که تأمین آنها نیز از مهم‌ترین وظایف حکومت است. فلسفه و هدف اصلی حکومت تأمین این امور است. به همین دلیل کارآمدی و ناکارآمدی حکومت‌ها هم بر اساس همین مسائل سنجیده می‌شود. 🔹اما مسأله امنیت و سلامت غذایی در نیم قرن اخیر و در سایه پیشرفت‌های علمی در حوزه صنایع غذایی مورد توجه و حساسیت ویژه‌‌تری قرار گرفته است. با گسترش تکنولوژی به ویژه تکنولوژی‌های ناظر به مواد غذایی و افزایش مصرف افزودنی‌های شیمیایی، آفت‌کش‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، هورمون‌ها و امثال آنها در تولید مواد غذایی، شاهد اثرات سوء آنها بر سلامت جسمانی و حتی روانی جامعه شده‌ایم. آلودگی‌ مواد غذایی به فلزات سنگین موجب نارسایی‌ کلیوی و کبدی و ... می‌شود. یکی از کسانی‌ که از ۳۵ سال پیش مسأله امنیت و سلامت غذایی در کشور را مورد تأکید قرار داده است رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌، بوده است: ایشان در سال ۶۸ (۱۴ تیر) در دیداری که با عده‌‌ای کشاورزان داشتند فرمودند: «ما که می‌خواهیم با ابرقدرتها و زورگوها و چپاولگرهای دنیا سینه‌به‌سینه شویم و با آنها مقابله کنیم، باید اساسی‌ترین و اصلی‌ترین نیاز مردم و کشور، یعنی امر تغذیه را به نقطه‌ی اطمینان‌بخشی برسانیم، و این جز با توجه به روستاها امکانپذیر نیست.» در سال ۸۲ (۱۴ دی) نیز در دیدار جمعی از اصناف فرمودند: «امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پُرجمعیت و دارای هدف‌های بلند، بسیار مهم است؛ لذا بخش کشاورزی و دامدارىِ ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند.» حقیقتاً تلاش‌های فراوانی هم در این جهت صورت گرفته است، به ویژه در دولت سیزدهم که عزم خود را بر خودکفایی در تأمین زنجیره مواد غذایی کشور جزم کرده است، در عین حال غفلت‌ها و کوتاهی‌هایی را هم در بخش‌هایی یا در زمان‌هایی شاهد بوده‌ایم. به عنوان مثال، بر اساس گزارش گمرک کشور در سال ۱۴۰۲: اقلام اساسی شامل ذرت دامی، دانه سویا، برنج، روغن دانه آفتابگردان، کنجاله سویا و گندم در زمره ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی کشور قرار داشته‌اند. که در مجموع از نظر وزنی ۴۸.۶ درصد و از نظر ارزشی ۱۵.۴ درصد از کل واردات کشور بوده است. میزان واردات ۲۵ قلم کالای اساسی در ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۴.۷ میلیون تن و به ارزش۱۹.۵ میلیارد دلار بوده است. که ۶۳.۴ درصد از وزن و ۲۹.۴ درصد از ارزش کل واردات را بهخود اختصاص داده اند. در بین اقلام اساسی وارداتی اگر صرفاً اقلام خوراکی را لحاظ نماییم: ۲۳.۵ میلیون تن (۶۰ درصد از کل واردات کشور از لحاظ وزن) به ارزش ۱۴.۳ میلیارد دلار (۲۲ درصداز کل واردات کشور از لحاظ ارزش) بوده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد به تلاشی مضاعف برای تأمین امنیت غذایی نیازمندیم. شاه کلید تامین امنیت غذایی از منظر حکمرانی، خودکفایی است. برای برای وصول به آن نقطه، همه بخش‌های تقنینی و اجرایی کشور، مجاهدانه و محققانه تلاش کنند. 🔻در پایان تذکر این نکته را هم لازم می‌دانم که برای تأمین امنیت غذایی افزون بر توجه به وظایف حاکمیت، چاره‌ای جز تقویت مطالعات انسانی درباره مسائل زنجیره تولید تا مصرف مواد غذایی نداریم. و الا به صرف تدوین آیین‌نامه و وضع قانون یا تحقیقات درباره بذرهای پرمحصول و آبیاری قطره‌ای و زیرسطحی و امثال آن قطعاً موفق نخواهیم شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر چند بی‌ادبی چنین فردی ارزش مواجهه را ندارد، اما بازنشر این سخنان سخیف و سفیهانه این مدعی گزافه‌گوی روشنفکری را از آن جهت لازم دانستم که اندک افرادی که هنوز گمان می‌کنند چنین افرادی بویی از انصاف و اخلاق در وجودشان هست و بی‌طرفانه درباره مسائل اجتماعی و دینی و فرهنگی به قضاوت می‌پردازند، متوجه شوند که جهالت و سفاهت و نفرت از حقیقت، چگونه می‌تواند در ظاهری آرام و در قامتی روشنفکرانه به نمایش گذاشته شود. برای این قماش مردمان، فقط و فقط ارزش‌های غربی مهم است و بس. اگر کسی سراسر عمر خود را وقف خدمت و عزت این مردم کند، اما به لیبرالیسم بی‌اعتماد و بی‌اعتنا باشد، از نگاه اینان هیچ ارزشی ندارد! چون قطب و قبله ذهن و ضمیرشان اومانیسم و لیبرالیسم است. اینان همان کسانی‌اند که حاضر نیستند حتی یک جمله علیه جنایات صهیونیست‌ها بر زبان جاری کنند؛ اما چنین بی‌باکانه علیه پاک‌ترین و مخلص‌ترین و خدوم‌ترین و پرتلاش‌ترین و عزیزترین رئیس جمهور ایران اسلامی سخن می‌گویند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«رئیسی شهید»، معیار «انتخاب» و «سنجش عملکرد» دولت‌مردان گام دوم انقلاب 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ قرآن کریم «ایمان» و «عمل صالح» را عامل اصلی محبوبیت اجتماعی می‌داند: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا؛(مریم، ۹۵) این بدان معناست که بدخواهان و طعن‌زنان به هر میزان هم که ابزارهای تخریبی در اختیار داشته باشند و به هر میزانی که بتوانند افکار عمومی را نسبت به مؤمنان و خیرخواهان و نیکوکاران بدبین کنند، نهایتاً‌ خدای متعال اوضاع را چنان تدبیر می‌کند که پاداش این جهانی ایمان و عمل‌صالح یعنی محبوبیت اجتماعی (و در نتیجه ماندگاری و الگوشدن) محقق شود. تشییع میلیونی و بی‌نظیر پیکرهای سوخته شهدای خدمت به ویژه سیدالشهدای خادمان انقلاب و ولایت در تبریز و قم و تهران و بیرجند و مشهد نشان داد که خداوند مزد اخلاص و خستگی‌ناپذیری آیت‌الله رئیسی در خدمت به مردم را ماندگاری ابدی و الگوشدن او در نظام مدیریت جهانی قرار داده است. بدون تردید خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی و مظلوم‌نوازی «رئیسی شهید» بیش از «رئیسی زنده» خواهد بود. پیکر سوخته آیت‌الله رئیسی در راه خدمت به مردم، انرژی و نیرویی در انقلاب اسلامی دمیده است که تا سالیان سال پرشتاب به حرکت خود ادامه خواهد داد. «رئیسی شهید»، معیار «انتخاب» و «سنجش عملکرد» دولت‌مردان گام دوم انقلاب اسلامی خواهد بود. تا ده‌ها سال آینده «رئیس واقعی دولت» در جمهوری اسلامی، آیت‌الله رئیسی خواهد بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بیان خطوط کلی پیام رهبر انقلاب به مجلس خبرگان .mp3
15.91M
🎤احمدحسین شریفی 🔷موضوع: 🔸ترسیم خطوط کلی پیام رهبر فرزانه انقلاب به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«مجلس خبرگان» و اهداف کلیدی حکمرانی اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، شش هدف مهم و کلیدی حکمرانی اسلامی را اینگونه ترسیم کردند: 1.برقراری «عدالت»؛ 2.حفظ و ارتقاء «کرامت انسان»؛ 3.«آبادی زمین»؛ 4.«پُربار کردن زمان»؛ 5.شکل‌دهی به «زندگی توحیدی» 6.زمینه‌سازی برای «عروج آدمی به مرتبت قرب خدا». 🔻به باور این بنده، از مهم‌ترین کارویژه‌های اجتماعی و علمی یکایک اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، تشریح و تبیین این اهداف و تبیین تمایزات نظام سیاسی اسلامی و قرآنی با نظام‌های سیاسی رقیب به ویژه لیبرال دموکراسی در سطوح و لایه‌های مختلف اجتماعی است. 🔹البته پیشتر درباره بسیاری از این اهداف مطالب خوبی نوشته شده و تحقیقاتی در قالب کتاب و رساله انجام گرفته است. اما تا جایی که بنده می‌دانم، اولاً، مطالعات تطبیقی و مقایسه‌ای (به ویژه با نظام لیبرال دموکراسی) در این خصوص بسیار اندک و انگشت‌شمار بوده است؛ ثانیاً، ادبیات تولید شده در این زمینه‌ها، بیشتر ادبیات داخلی و غالباً حوزه‌ای بوده است و نه ادبیات جهانی (که الان مهم‌ترین وظیفه، تشریح جهانی این مفاهیم و موضوعات از منظر حکمرانی اسلامی است) ثالثاً، مطالعات انجام گرفته بیشتر جنبه تئوریک و نظری محض دارد، و کمتر نگاه کاربردی و سیاستی به این نوع مطالعات انجام گرفته است. به تعبیر دیگر، بیشتر کتابخانه‌ای بوده است تا مدیریتی و سیاستگذارانه. رابعاً، کارهای انجام شده در خصوص «عدالت» و «کرامت انسانی» و «سبک زندگی توحیدی» و امثال آن، بسیار کم‌شمارتر و حتی کم‌محتواتر از آن است که بتواند نیازها و تقاضاهای موجود در این خصوص را پاسخ دهد و قوت و قدرت نگاه اسلامی به این موضوعات را نسبت به نگاه‌های اومانیستی و لیبرالیستی نشان دهد؛ و خامساً، برخی از این اهداف، مثل «پر بار کردن زمان» برای نخستین بار است که از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به عنوان یکی از اهداف مهم حکمرانی اسلامی، برجسته‌سازی شده است. به همین دلیل، نیازمند مطالعات تئوریک و کاربردی جدیٰ‌تر و ضروری‌تری است. انتظار می‌رود اندیشمندان و دغدغه‌مندان نظام مردم‌سالاری دینی، و در رأس آنان، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری که مخاطب اصلی این پیام بوده‌اند، در این زمینه تبیین‌گری بیشتری داشته باشند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«حکمرانی مردمی» در «مردم‌سالاری دینی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، در ضمن پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، دو شیوه حکمرانی در نظام مردم‌سالاری دینی بیان کردند: 1️⃣«بهره‌گیری از خِرد و تجربه‌ی جمعی» 2️⃣«به کار گرفتن فکرها و زبان‌ها و بازوهای کارآمد و گام‌های استوار آحاد مردم». 🔻انتظار می‌رود که نه تنها یکایک اعضای محترم مجلس خبرگان (که مخاطب اصلی این پیام هستند)، بلکه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مسؤولان محترم قوه قضائیه و همچنین قوه مجریه، کارگروه‌هایی را به منظور اجرایی‌سازی این دو شیوه حکمرانی تشکیل داده و در نهایت ساختارهای اجرایی مناسب برای مردمی‌سازی حکمرانی به ویژه در لایه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری طراحی کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢مدیریت و تعلقات دنیوی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مدیریت حتی بر سازمان‌های بسیار کوچک، با حوادث و پستی‌ها و بلندی‌های فراوانی عجین است. هر از چند گاهی موج‌ها و طوفان‌هایی متناسب با وضعیت و ظرفیت سازمان‌ها پدید می‌آید، مدیر در صورتی می‌تواند از این امواج به سلامت عبور کند و سازمان را عبور دهد که دنبال منافع شخصی و صنفی و خانوادگی خود نباشد. قطع تعلقات دنیوی از شرایط لازم راهبری و مدیریت است. به تعبیر بسیار زیبای اثیرالدین اَخسیکَتی* از شاعران قرن ششم و هفتم هجری: بر شط حادثات برون آی زین لباس کاول برهنگی است، که شرط شناور است (دیوان اشعار، قصاید، قصیده ۱۷) یعنی کسی‌ می‌تواند هنرمندانه و پیروزمندانه در دریای حوادث شنا کند که تعلقات دنیوی نداشته باشد. و الا همچون کسی می‌ماند که بخواهد با لباس‌هایی چند لایه شنا کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ- *اخسیکت از شهرهای ماوراء النهر بوده است که در منطقه ازبکستان فعلی واقع شده است؛ که بعد از حمله مغول به طور کامل نابود شد و الان نیز چیزی جز خرابه‌هایی از آن باقی نمانده است. 🌹
🟢کیفر ناسپاسی از نعمت فرصت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻ناسپاسی از «نعمت زمان» و «موهبت فرصت»، کیفرهای دنیوی و اخروی فراوانی را در پی دارد؛ شاید بتوان گفت یکی از بدترین و سخت‌ترین کیفرهای دنیوی آن، مشغول شدن به «کارهای بیهوده» و «بی‌ثمر» است؛ کارهایی که هیچ منفعت و خیری در پی ندارد. 🔸آلبر کامو در «افسانه سیزیف» می‌نویسد: «خدایان، سیزیف را محکوم کرده‌ بودند که تخته‌سنگی را پیوسته و بی‌وقفه تا قلّه‌ی کوهی بغلتاند. تخته‌سنگ که به قلّه می‌رسید با تمامیِ وزنِ خود به پایین می‌‌غلتید. [و او می‌بایست این کار را برای همیشه تکرار کند.] خدایان اندیشیدند و به‌درستی به این نتیجه رسیده بودند که هیچ انتقام و مجازات و کیفری بدتر و بزرگ‌تر و سخت‌تر و وحشتناک‌تر از کارِ بیهوده و بی‌اُمید نیست.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢دو آرمان اصلی جمهوری اسلامی در کلام رهبر انقلاب 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی خود با دانشجویان در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ دو آرمان کلی و اصلی جمهوری اسلامی را به این صورت بیان فرمودند: یک. «اداره کشور به شیوه اسلامی» دو. «ارائه الگویی به مردم جهان برای اداره خوب یک کشور» و سپس از دانشجویان خواستند که در محافل و نشست‌های فکری و مطالعاتی و ارتباطات با صاحب‌نظران معتقد به انقلاب برای نو به نو شدن راه‌های تحقق این دو عنوان، کار و تلاش کنید. 🔻در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، یکی از وظایف مهم مجلس خبرگان و همه دلبستگان حکمرانی اسلامی را ارائه و تبیین عالمانه و محققانه «طرح جامع و استوار و گره‌گشای حکمرانی اسلامی» در گستره جهانی می‌دانند و می‌فرمایند: «امروز فرصت تازه‌‌ای است که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همه دلبستگان آن، حقیقت این پدیده‌ بزرگ را در گفتار و عمل، به مشتاقان حقیقت در سراسر جهان نشان دهند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢جهاد با نفس در عرصه پژوهش و تحقیق 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهاد از مقدس‌ترین و ارزشمندترین مفاهیم اسلامی است. در ادبیات دینی هرگز اختصاصی به جهاد سخت و فیزیکی و نظامی ندارد. بلکه در همه عرصه‌های زیست انسانی می‌توان‌ برای آن مصداق‌یابی کرد. رهبر معظم انقلاب از جمله اندیشمندانی است که بیش از هر کس دیگری عرصه‌های زیست جهادی را ترسیم کرده است. فقط در بیانیه گام دوم نوزده بار این واژ‌ه را با ترکیب‌های مختلفی به کار برده است. این حکیم فرزانه، در تشریح جهاد با نفس در حوزه علم و پژوهش می‌فرماید: «جهاد با نفس یعنی شب تا صبح را روی یک پروژه‌ی تحقیقاتی صرف کنید و گذر ساعات را نفهمید؛ یعنی از تفریحتان، آسایش جسمانیتان، فلان کار پرپول و پردرآمد بزنید و در محیط علمی و تحقیقی و پژوهشی صرف وقت کنید تا یک حقیقت زنده‌ علمی را به دست بیاورید.» (۲ تیر ۱۳۸۹) @Ahmadhoseinsharifi 🌹